Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: fise buji
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
razvan32
Am fost la masina sa imi masor rezistenta fiselor de buji. Fisele am de Urziceni.
Am luat aparatul de masura, am fixat pe ohmetru si am inceput sa iau fiecare fisa in parte. Rezultatele sunt urmatoarele:
- pentru bujia 1 ( cea de langa baterie) am valoarea de 5.6 kohmi
- pentru bujia 2 am valoarea de 7.6 kohmi
- pentru bujia 3 am valoarea de 8.6 kohmi
- pentru bujia 4 ( cea din fata radiatorului) am valoarea de 9.6 kohmi
Fisa centrala are valoarea de 10 kohmi.

Acum intrebarea mea este. De ce sunt asa mari diferente? Inseamna ca nu mai sunt bune. Si masina porneste mai greu. Trebuie sa le inlocuiesc? Care sunt cele mai bune fise de buji si cam cat costa?

sorin1983
Parerea mea: cea mai buna e cea de la bujia 1, restul sunt inexistente smile.gif
Bune ar fi Tesla(alea albastre siliconice) dar nu stiu cum or mai fi acum sau Champion.
Paulorossi
QUOTE(razvan32 @ 21 Nov 2011, 00:47)
Am fost la masina sa imi masor rezistenta fiselor de buji. Fisele am de Urziceni.
Am luat aparatul de masura, am fixat pe ohmetru si am inceput sa iau fiecare fisa in parte.  Rezultatele sunt urmatoarele:
- pentru bujia 1 ( cea de langa baterie) am valoarea de 5.6 kohmi
- pentru bujia 2  am valoarea de 7.6 kohmi
- pentru bujia 3  am valoarea de 8.6 kohmi
- pentru bujia 4 ( cea din fata radiatorului) am valoarea de 9.6 kohmi
Fisa centrala are valoarea de 10 kohmi.

Acum intrebarea mea este.  De ce sunt asa mari diferente? Inseamna ca nu mai sunt bune. Si masina porneste mai greu. Trebuie sa le inlocuiesc? Care sunt cele mai bune fise de buji si cam cat costa?
*


Fisele sunt inca in parametrii in special daca sunt de Urziceni(deplorabile),daca ai bani le poti schimba,cel mai probabil cele noi de pe raft au rezistenta si mai mare(isi maresc rezistenta doar stand pe raft).Daca mergi la magazin du ohmetru cu tine sa le masori.Cand o sa aiba peste 20 kohm fiecare trebuie obligatoriu schimbate.
krapcarasu
nici tesla nu mai au rezistenta chiar cat trebuie (sub 4 kohm) dar mai bune nu am gasit, au in jur de 5-6 k
razvan32
Azi am fost la magazin si mi-am luat fise siliconice TESLA la pret de 25 lei.
Din curiozitate am zis sa masor rezistenta fiecarei fise in parte. Am obtinut urmatoarele valori:
- fisa 1 are valoarea de 3.67 kohm
- fisa 2 valoarea de 4.21 kohm
- fisa 3 valoarea de 3.10 kohm
- fisa 4 valoarea de 2.96 kohm
- fisa 5 ( cea care vine de la bobina de inductie la delcou) valoarea de 4.70 kohm

Intrebarea este: de ce au valori diferite ?

Voi ce parere aveti. Sunt bune?
krapcarasu
sunt f bune , monteaza-le, eu am dat mai mult pe ele (parca 40) si au rezistente mai mari, masor maine exact daca ai nevoie, oricum fisa centrla am pus fara rezistenta
razvan32
sa-mi spui ce valori ai la fise
krapcarasu
am asa
4,6
4,1
4,3
5,17
centrala 5,92, cum am spus nu am montat-o, am una cu rez 0
razvan32
mi-am montat fisele la masina si se simte diferenta la masina. se aude mai frumos motorul.
PH-06-BOA
Ma uimeste faptul ca ai la cele de Urziceni, rezistenta asa mica. Eu, si la cele de Tesla, fisa centrala am taiat-o s-o aduc la 5K.
diaconuliviu
QUOTE(PH-06-BOA @ 28 Nov 2011, 22:01)
[...]Eu, si la cele de Tesla, fisa centrala am taiat-o s-o aduc la 5K.

radmasa.gif
De ce?
Chiar crezi ca un 0,5K e asa rau?

Din experienta proprie, pina pe la 10K cu aprindere buna se mai pot folosi fisele.
Nu mai mult, de la 10K incolo deja "decalibrarea" nu mai e uniforma, adica daca ele au 10 K azi, miine poti vedea ca una are 11, alta 15..18..etc.
panter1
ma intreb daca cei cu masini straine isi pun atatea probleme cu fisele, ei care au si 160.000 - 300.000 km, aceia nu au schimbat fisele in viata lor iar bujiile odata la 120.000 si unii nici atunci.. Treziti-va fratilor.. Am auxit la tv ca noi exportam fise.. deci sunt bune ale noastre.. multe ajung pe masini straine si se comporta impecabil.. dapai la dacii??? Nu mai zic de generatiile noi de bobine care dau tensiune la bujii de 14kV sau 16kv.. pe cand bobina normala de dacie nu stiu daca in cazurile cele mai bune ajunge la 12kv.. Deci fisele sunt solicitate mai putin si rezista mai mult..

La treaba cu rezistenta este simpla.. trebuie sa aiba rezistor ori fisa ori bujia.. sau ambele, si cum bujiile deobicei au inscriptie R cum sunt cele de la bosch WR 8 BC care au rezistor.. Chiar nu inteleg de ce va puneti atatea probleme cu fleacuri... Daca aveti fise cu rezistenta 0 puneti bujii cu Rezistor.. Daca aveti fise cu rezistenta mai mare puteti pune bujii si fara rezistor care sunt un pic mai ieftine desi in ambele cazuri sunt bune bujii cu inscriptia R.. e simplu ca buna ziua.. Iar Rezitorul acela are rolul de a nu lasa amperajul sa treaca si deci sa nu solicite prea mult bobina si sa pape mult curent, atata tot.. si a.. sa nu bage paraziti in Radio casetofonul de la bord. Dar in zilele noastre cam toate casetofoanele sunt imune la parazitii proveniti de la lipsa Rezistentei pe ansamblul fise-bujii..

Intr-un timp schimbam si eu bujiile la 20.000. dar am vazut ca erau ca noi cele platinate(cu platina in varf unde face scanteia Bosch WR 8BC+ si se uzeaza extrem de greu) dupa care nu am mai schimbat nici o bujie si motorul merge mereu la fel.

Vorba unui coleg de pe aici ''pai imi fac magazin de fise si bujii'' la cat de des le schimbati voi laugh.gif

O vorba inteleapta spune ''cand ceva nu e stricat, nu il repara''
wink.gif
krapcarasu
QUOTE(panter1 @ 30 Nov 2011, 15:33)
.. Iar Rezitorul acela are rolul de a nu lasa amperajul sa treaca si deci sa nu solicite prea mult bobina si sa pape mult curent, atata tot..
*


am mai avut noi o discutie despre treaba asta, imi pare rau ca nu ai inteles, rolul PRINCIPAL e pt deparazitare, nu numai pt echimamente audio, in primul rand sa nu bage paraziti in ecu. E fals sa spui ca ar conta semnificativ la consum, defapt noi de asta vrem sa limitam in jur de 4-5 k ohmi , sa avem energie mai mare la scanteie.
Bobinele tip injectie au tensiunea mai mare dar curentul e mult mai mic, deci energia e mai mica
PH-06-BOA
Am taiat din ea, ca avea undeva peste10K, si mi s-a parut mult. Sa ca am adus-o la jumate. Deparazitare sa face si pentru a nu bruia apratul din casa, cand trece drujba pe la geam, mai putin il interesa aparatul din masina. V-am spus ca, eu n-am schimbat in peste 22 de ani, decat de doua ori, la doua masini. Exportam fise, pe cele care ajung la capatul benzii, dupa testare. Primele care cad, ca fiind rebuturi, merg la prosti.
panter1
QUOTE(krapcarasu @ 30 Nov 2011, 16:09)
am mai avut noi o discutie despre treaba asta, imi pare rau ca nu ai inteles, rolul PRINCIPAL e pt deparazitare, nu numai pt echimamente audio, in primul rand sa nu bage paraziti in ecu. E fals sa spui ca ar conta semnificativ la consum, defapt noi de asta vrem sa limitam in jur de 4-5 k ohmi , sa avem energie mai mare la scanteie.
Bobinele tip injectie au tensiunea mai mare dar curentul e mult mai mic, deci energia e mai mica
*



Krapocarasu, aici parca era vorba despre dacii carburatie, fisele din poza sunt pentru carburatie din cate vad, si deci de unde ECU ? Pe vremuri tata avea un Trabant si baga paraziti la greu in radio, se auzea fix turatia motorului peste orice post de radio, un beeeem, beeeeem, pentru ca nu prea se gaseau bujii cu R si nu se prea stia de ele. Cum a facut sa nu se mai auda parazitii?? Simplu inaintea firului de alimentare al radioului un batran electrician a montat un condensator si gata cu parazitii deci sunt locali nicidecum sa treci cu masina prin fata unei curti si sa bruiezi radioul omului din casa...

Iar referitor la ECU de injectie fisele daca nu ma insel au rezistor pe ele.. deci de unde paraziti in ECU?? de asta zic.. Se da prea multa importanta unor lucruri care nu merita atentie.. dar na.. acum e timpul fiecaruia smile.gif La un matiz cat si dacie injectabila le-am pus bujii fara R si mergea normal, deci fisele au R..

Cat despre tensiune mare si curent mic.. asta spuneam eu undeva mai sus intr-un post anterior

Iar ca sa va mai spun o chestie.. cadva a fost proiectata o chiulasa de motor cu 2 bujii pe compartimentul cilindrului, si dupa lungi testari fata de chiulasa cu o singura bujie s-a ajuns la concluzia ca nu imbunatateste cu nimic consumul si puterea acelui motor.. scanteia doar aprinde focul si atat.. pentru ca tot cantitatea aceia de carburant comprimat cu aer o aprinde si nimic mai mult.. Problemele cu consumul sunt cu totul in alta parte, nu la bujii wink.gif
krapcarasu
stiu ca aici e vorba de carburtie, evident cand am spus ecu m-am referit la masinile care au (Li cum ai tu de ex). Trebuia sa fi scris 'consumul de curent', adica rezistenta fiselor nu reduce consumul de curent astfel incat sa ofere un avantaj, mai mult , daca e prea mare rezistenta totala scade fara rost energia scanteii.
in prospectul de la aprinderile gotronic scrie 'max 4 kohmi'

ps: trabant am avut si eu intre 2001-2003
diaconuliviu
QUOTE(panter1 @ 1 Dec 2011, 01:15)
[...]deci sunt locali nicidecum sa treci cu masina prin fata unei curti si sa bruiezi radioul omului din casa...

[...]


Sa crezi tu, cind treci pe la geamul omului ii "puriceste" TV, ii piriie radioul, asa ca nu mai fii asa sigur.
ce a facut "electricianul batrin" a fost sa trateze efectul, nu cauza. Montind C pe radio a "taiat" parazitii de la intrarea in radio, nu existenta lor.
De aia se puneau condensatori pe alternator, bobina, motorasele stergator si pompa spalare..etc..

Si de aia se pun fise rezistive sau inductive: sa NU genereze paraziti.
Nu e nimeni obligat sa-si monteze condensatori pe aparat ca tu ai fise "sirma", nedeparazitate.
kog
QUOTE(panter1 @ 1 Dec 2011, 01:15)
sunt locali nicidecum sa treci cu masina prin fata unei curti si sa bruiezi radioul omului din casa...
*


pe naiba. Sa vezi cand trece unu neecranat pe strada cum imi negreste monitorul la calculator si baraie boxele
r3d
acum o luna am schimbat fisele la buji,am cumparat de urziceni.acum cand am zis sa le masor sa vad cum mai stau cu rezistenta la 2 am gasit 5komhi iar la celelalte 2 am gasit peste 30kohm.acum am taiat una veche sa vad ce e in ea si am dat de niste firicele subtiri un fel de atata de cusut.acum la scuter am vazut ca are fisa cu fire de cupru in ea.am taiat niste fire de cupru la dimensiunile fiselor leam masurat si aveau 9ohmi.pana la urma ar merge sa pun fire in loc de fise(firele daca e sa mearga le imbrac intrun furtun)????a mai folosit cineva asa ceva sau e o idee prosteasca
$$ilvviu
Gasesti fise din sarma, fara rezistenta la magazinele de piese auto, chiar mai ieftine decat alea de urziceni.
r3d
nu ma gandesc sa cumpar altele cu bani de fise schimb alte alea.pa mine ma intereseaza daca as putea sa fac ceva care sa nu ma lase in drum sau mai rau sa ia foc sau sa ard aprinderea etx.
Kiraly
iti recomand fisele de 10 lei NU au rezistenta, eu am schimbat la ele capacele care vin pe bujii cu cele de Urziceni ca sunt mai bune..acum de 2ani si nu au rezistenta deloc.
surube
smile.gif Fise produse de firma Rofep ( din Urziceni ) http://www.rofep.ro/fise_aprindere.php ...... costa 20 lei setu cool.gif
maho
Si asta-i "problema tehnica", nu ?
Grim Reaper
Nu stiu cum ati reusit sa masurati rezistenta unei fise , ca eu nu am reusit deloc.Am incercat cu 3 aparate de masura si am reusit doar la o fisa sa masor 13,4 kohm.Fisele sunt cele de urziceni cred ca au o vechime de peste 8-9 ani.Fisele sunt cele cu monofilament inauntru.
viorel_olaru78
Salutare!!
Dupa o luna de la ultimul mesaj as vrea sa readuc in atentie acest topic destul de important pt Dacie mai ales ca vine sezonul rece.Rog un electrician sa ne explice si noua oamenii de rand cum masuram rezistenta la bujii si la fise .Daca este cineva atat de amabil il rog sa ne explice ca la copiii de clasa a-2-a, adica unde punem bornele aparatului de masura, unde punem comutatorul aparatului de masura (un multimetru ordinar din ala de 15 lei).Multumesc anticipat!
krapcarasu
pui aparatul pe 20 k ohmi, unesti bornele lui intre ele , trebuie sa indice aproape zero;scoti fisa de la masina, o borna a aparatului o pui pe metalul fisei unde era bujia, cealalta unde venea la capac, citesti valoarea pe scala de 20 k ohmi, daca nu indica nimic muti pe 200kilo apararul(citestiacuma pe scala de 200) scrie aici ce valori ai citit
bygy007
daca e mai mare de 8Kohmi , o arunci ( 08.00 )
viorel_olaru78
Multumesc pentru sfaturi.Am verificat fisele sunt sub 7k, in afara de fisa centrala care are 15k.Nu mai stiu ce sa-i fac la daciuta mea, la rece nu vrea sa porneasca de nici o culoare, dupa ce a pornit si opresc motorul o ia la sfert.Alimentarea se face foarte bine in schimb scanteia la bujii este f. slaba.De fapt bobina da o scanteie slaba rau(am verificat printr-o sarma in loc de fisa).Am schimbat si bobina - aceeasi scanteie.Mentionez faptul ca am si gaz pe ea iar tensiunea la alimentarea instalatiei de gaz este mica fata de tensiunea de la baterie - este normal? (de la 12,8 la baterie la 9 v la instalatia de gaz).am schimbat tot :bujii,fise,capac delcou,am pus aprindere electronica cu senzor, bobina, baterie, electromotor. Ce ar mai putea sa fie, rog idei???
val2011
Poate bateria sau iti fura curent pe la electromotor. Si eu am senzor de la gotronic si imi inarte de 3-4 ori dimineata pana porneste pe gaz.
B17XGG
Uita-te si pe la cutia cu sigurante, lamele, papucii din spate ; prea mare este caderea de tensiune. Eventual adapteaza un releu de 30A actionat de contactul cu cheie si scapi de probleme.
bygy007
da capacu si distribuitoru?
ce aprindere ai ?
daca ai clasicul vezi condesatoru , platina saiba izolatoare de la platina unde vine firul de la platina , incearca cu o alta bobina de care esti sigur ca e buna , eventual probata pe alta masina , platina la 0,4mm
ORIJINAL21
QUOTE(bygy007 @ 28 Oct 2012, 00:17)
da capacu si distribuitoru?
ce aprindere ai ?
daca ai clasicul vezi condesatoru , platina saiba izolatoare de la platina unde vine firul de la platina , incearca cu o alta bobina de care esti sigur ca e buna , eventual probata pe alta masina , platina la 0,4mm
*




Daca invelesc fisele tesla in izolatie termica,oare.. ajuta cu ceva??
ma refer aici in cazul in care este prea frig afara...

ghitza
pai ce ingheata firele de vrei sa le izolezi ?tesla sunt siliconice si nu se intaresc ca cele romanesti la temperaturi scazute
bygy007
si oricum nu asta e problema de crapa asa des , ci modul de constructie
erau odata niste fise cu interioru bobinat , nu prea am mai vazut asa ceva
viorel_olaru78
Capacul delcou schimbat nou, bobina pusa la proba pe o masina unde merge perfect, electromotorul schimbat, aprinderea electronica e At011 cu senzor optic(abia achizitionata).Mai ramane varianta papucilor si firelor de verificat.In legatura cu adaptarea unui releu la contact rog a-mi explica in detaliu ce trebuie sa fac, eu fiind afon rau in electronica(de care releu,unde il pun, la ce fire il leg, cum vin papucii releului legati si la ce fire).Si apropo, nu am nici un releu la faruri, e bine, si daca nu e bine cum montez unul, tot asa in detaliu, rog sfaturile de la un profesionist, stiu ca nu se joaca cu instalatia electrica mai ales ca am si gaz.Va multumesc si astept orice alte idei!!!
ORIJINAL21
QUOTE(viorel_olaru78 @ 28 Oct 2012, 19:34)
stiu ca nu se joaca cu instalatia electrica mai ales ca am si gaz.Va multumesc si astept orice alte idei!!!
*




Sfatul meu este sa mergi la un electrician.
Stii ca dai 50 - 100 roni pe manopera, dar stii ca nu-i mai ai... tongue.gif

Totusi, stii una si buna.. Ti-ai rezolvat problemele si nu mai stai cu frica ca poate face BOOM! blink.gif
viorel_olaru78
As merge dar sincer unde ma duc imi zice sa o schimb.Nimeni nu se mai baga la Dacii ca stie ca este de munca pe bani putini.Si nu in ultimul rand nu fac nici treaba ca lumea, mai degraba fac BOOM cu modificarile lor.dar totusi nici un electrician priceput nu a trecut pe aici? sad.gif
B17XGG
Uite cum se face pentru a scapa de caderile de tensiune la bara 15 (iesirea din cheia de contact) care alimenteaza circuite mai "pretentioase" (releu incarcare care nu are referinta, aprindere, inst. GPL):
La bobina de inductie (borna + sau 15) sunt conectate la acelasi papuc 2 fire rosii (vin de la contact). Le deconectezi de acolo si conectezi la papucul 86 al unui releu auto de 30A. Papucul 85 al releului il conectezi la masa (unde se leaga tresa alternatorului). Papucul 30 al releului il alimentezi cu + de la surubul M6 (+) al alternatorului prin intermediul unei sigurante de 20A. La papucul 87 al releului conectezi : + (15) de la bobina, +ul releului de incarcare (daca este un model cu fir de referinta poate fi lasat asa cum a fost), instalatia de GPL.
Ai nevoie de: 1 releu 12V/30A, 1 soclu releu cu papucii aferenti (min. 4buc), 1 suport de siguranta, 1 siguranta de 20A, cativa papuci auto cu ochet, 1ml conductor VLPY de 4mmp, putin tub varnis (de preferat termoconstrictor), letcon si fludor, banda izolatoare.
*)Initial, eu am implementat "sistemul" pentru a putea folosi releul de incarcare electronic fabricatie Sacele (inglobat in rasina, fara referinta) fara sa-mi distrug bateria,ocazie cu care mi-am legat si aprinderea.
**) Daca nu te descurci, nu improviza; apeleaza la cineva priceput.
viorel_olaru78
Multumesc pentru sfat.Astept incalzirea vremii si ma bag.Oricum daca mai are cineva completari le astept.Apropo, masa la alternatorul meu nu e cu tresa din cupru ci cu un fir gros,are importanta??
ghitza
nu are
viorel_olaru78
Multumesc din nou.Condensatorul stie cineva cum se verifica cu un multimetru la duzina(adica unde se pun bornele multimetrului, avand in vedere ca , condensatorul are un singur fir)

Moderator edit: Fara scris IRC
r3d
dupa ce am pus aprindere de la gotronic,platina noua schimbat vreo 3 randuri de fise,nu am reusit sa obtin scanteia aia albastra mult visata la dacie. va dau un filmulet care l-am facut azi si sper sa ajute pa multi dintre noi cand vine vorba de schimbat fisele la masina.




https://www.youtube.com/watch?v=Qjgk67o_4zU&feature=youtu.be
Daciaa97
Pana la urma se merita fisele tesla decat cele de urziceni? (am aprindere electronica si fise de urziceni care nu cred ca imi dau bine scanteie,gasesc 2-3 bujii afumate ) sad.gif
maho
Sunt bune tesla, dar vezi ce iei, ca-s de doua feluri, pt. carburatie si injectie. Afumatul bujiilor poate avea si alte cauze, nu neaparat fisele.
Daciaa97
QUOTE(maho @ 28 Mar 2016, 13:53)
Sunt bune tesla, dar vezi ce iei, ca-s de doua feluri, pt. carburatie si injectie. Afumatul bujiilor poate avea si alte cauze, nu neaparat fisele.
*



Am gasit buba...bobina era de vina ( aveam rezistanta infasurarii secundare sub 6.0 Kohm )
razvan32
ce valoari ale rezistentei are bobina de inductie? adica intre + si - , intre + si fisa centrala dar si intre - si fisa centrala.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.