Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: directie,geometrie probleme
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
fbogdy91
salut...am un prieten care are o dacia break si ma bate la cap sa-i rezolv o problema (eu i-am zis k nu se poate si ca trebuie sa se duca intr-un service) asa k poate stiti voi cum se rezolva problema...

Ideea e in felul urmator:

La masina lui roata de pe partea dreapta sta drept | ...iar roata de pe partea stanga sta intr-o parte \....(adica iese ceva de genu \___| )

care ar fii problema??
Axll
pai in orice varianta inainte de ai face unghiurile, trebuie schimbat tot ce inseamna bucsi, pivoti si de verificat/schimbat rulmenti, arcuri si amortizoare. sau e posibil sa sa fi luat un soc puternic si s-o fi "lamurit-o",sau e posibil ca uzura pieselor sa fie asa de mare...
fbogdy91
pai culmea...k sunt schimbate capetele de bara si pivotii
Axll
pai pentru mai putina bataie de cap sa mearga intr-un service, ca oricum dupa operatiunea de scimbare capete de bara e bine sa-i faca unghiurile...nu de alta dar oricum o sa mai trebuiasca infiletat sau desfiletat...
panter1
daca se face corect schimbarea capatului de bara in sensul ca se deseneaza un X pe mijlocul capatului de bara(in rotundul acela ruginit) si se masoara atent dimensiunea din centrul X-ului la partea cealalta a piulitei care tine contra pe brate nu mai este necesara 'vizitarea' service-ulul de geometrie.. Eu am facut asta de 2x si m-am dus degeaba la verificare.. caci unghiurile erau neschimbate.

Dar.. cum multi schimba capetele de bara socotind numarul de ture ale filetului atunci da.. trebuie verificat unghiul negresit happy.gif
Axll
pai tinind cont de pozitia rotior, asa cum reiese din desenul lui, e NECESARA o sofer1.gif plimbarica la service
PH-06-BOA
Nici gand, aia te vor lua la misto, si habar n-au ce sa-i faca. Unghiul de cadere e defectuos. Dupa cate ti-a insirat cologul mai sus, a mai ramas volanul de schimbat. Nu cumpara nimic. Apuca-te de masuratori, compari stanga cu dreapta. Vei ajunge la concluzia ca ori lonjeronul din stanga e in interior, de la lovitura, de la schimbarea lui, cu masina intoarsa intr-o parte (eu le ridic de bot, pana sta sprijinita pe spate, si schimb ambele jonjeroane in acelasi timp, fara a suferi eforturi din lateral), traversa de teava distantier intre ele, modificata la gauri sau slaba (atentie, saiba crestata se pune intre teava si lonjeron, nu sub piulita), sau bascula schimbata si e prea scurta. Ar mai fi bucsa de la bascula superioara, dar nu scoate asa mult roata, de sus. Pune masina pe loc drept, masoara verticalitatea rotii din dreapta, si compar-o cu cea din stanga. Asa afli cati mm trebuie sa mai lungesti bascula inferioara (sa ai bucsi bune, pivoti fara joc), daca masuratoarea o faci in dreptul pivotilor. Daca ai ceva inima in tine, pune o flansa de fuzeta pe prezoanele fuzetei de pe masina, sudeaza in centru flansii o teava robusta, pe care sa bagi ceva lung de care sa ridici cu forta, pana se trage la drept (cu traversa desfacuta pe partea stanga). Nu avea grija ca nu rezista, cele care trebuie sa reziste. Daca scormonesti mai inapoi, gasesti si ceva aparate ajutatoare, dar sigure, date de mine pe forum. E unul cu laser,pentru toate unghiurile, o tableta cu ac ( nu digitala), pentru unghiul de cadere, tija pentru convergenta, pe care a dat-o si Argon, ai ce vedea. Numai tu sa sti sa le folosesti. Ce nu ai inteles, intra pe mes si te ajut, numai sa faci treaba, de care sigur ai sa fi mandru.
Axll
fara suparare....daca are uzura mare in bucsi, pivoti, etc...cum D-zeu o sa-i iasa unghiurile ?!? nedumerire.gif
PH-06-BOA
Nu asa, am zis ca astea trebuie sa fie bune in momentul cand te apuci de reglaje.
PH-06-BOA
Pentru cine nu a retinut sau nu poate, cum si ce sunt unghiurile directiei la un autoturism, acest link e tot ce trebuie. Alaturi e alt film, in care desteptul explica aiurea in totalitate( mai putin faza cu reglatul unei singure roti ar produce devierea volanului de la pozitia inainte), unde am pus si doua comentarii care, a doua zi au si disparut. Culmea e, ca si comentatorii, fie de la TV (care n-are de unde sti), fie cel de la concursuri, copiaza spusele "specialistului" , care nici sa se exprime nu stie. Insasi ideea cu deschisul rotilor in fata, in care el apresiaza ca se vireaza mai sigur, parca saboteaza reusita in concurs.
BennyORWO
Buna seara.
Am o problema la breaku meu.
Acum 1 luna cand mergeam cu masina,din senin a inceput sa joace stanga-dreapta,m-am speriat foarte tare,si am mers numai cu 30.
A doua zi am chemat pe cineva sa se uite la caseta de directie,si mi-a zis sa o schimb.
Am facut rost de alta caseta tot de break,si m-am dus cu ea la un service.Baietii de acolo au scos caseta,si din doua casete au facut una buna si au montat-o.
Pe drum,nu mai facea chiar asa rau,dar tragea stanga.
Dupa cateva zile,ma duc la un service foarte cunoscut in Alexandria,pentru a-mi face geometria la roti.
Am facut geometria,dar tot trage stanga.
Si ce am mai observat,atunci cand merg in marsalier,trage rau dreapta.
Spuneti-mi si mie va rog,ce as mai putea face,deoarece cu directia nu-i de joaca.
Va multumesc.
alinworm
Am unele probleme cu anvelopele fata, mi se uzeaza neuniform si m am gandit eu ca ar trebui sa ii fac geometria. Pana acum am schimbat bieletele antirului si amortizoarele spate fata ( pe spate si arcurile), trebuie sa schimb si bucsaraia fata? bieletele de directie? mecanicul mi ai zis ca nu ar fi nevoie dar zic eu...totusi bucsele alea au 20 de ani, cauciucul ala presupun ca nu mai are aceeasi elasticitate ca in tinerete, deci ar trebui schimbate. Bucsele le am ....Stie cineva cam cate bucse ar trebui schimbate si cat de grea este operatiunea ca poate m as baga eu sa le schimb.
ghitza
Ti-am rapuns dincolo
PH-06-BOA
Vad ca tot schimbati si cumparati cam tot ce se poate cumpara, fara sa luati in seama si faptul ca, nu trebuie schimbat ce e bun ca, sigur va fi mai proasta cea noua (piesa), apoi e si modul in care se monteaza. La servis va vor monta bucsile si le vor strange cand e masina pe elevator. Asa faceti si acasa multi, le strangeti cu masina pe cric, si cand o lasati pe roti, din prima le rupeti. Unghiurile facute la servis (ca si caseta), sunt doar sa aduca venituri sefilor, si pagube voua." E Dacie"! Da, dar e tot masina, si trebuie tratata cu aceeasi atentie. Ei nu o fac, de altfel nici cu altele nu se comporta prea cu desteptaciune.
Caseta de Dacie se regleaza, bieletele odata montate, sigur n-a tinut cont de pozitia fiecareia, cuplajul de la volan, daca e strans aiurea, altfel decat pe directia inainte, desi unghiurile ar fi bune, tot va trage intr-o parte, ca e cauciucul care tinde sa vina la forma si pozitia in care a fost strans. Ca trage rau la mers inapoi, iar e o dovada de "corectitudine" a unghiurilor.
V-am spus mereu cum sa faceti singuri unghiurile, acasa. Precizia e mult peste asteptari si peste ce fac ei cu OZN-urile lor. Am construit acum, cea mai simpla scula de reglat convergenta, si in curand o sa pun si filmul. Pana atunci ceva poze. Se trece cu o roata de fata peste acel dispozitiv, si daca sunt neparalele rotile, se va deplasa acul in directia in care va indica daca sunt inchise sau deschise. Azi am testat pe cateva masini, si e perfect ca utilitate, deci precizie.
Iata si un video, de unde m-am inspirat:http: //www.youtube.com/watch?v=zK-CK6xTJQI&list=HL1332449529&feature=mh_lolz
si cel facut de mine:
SiloS
De mentionat ca tie acel aparat iti va indica suma unghiurilor stanga+dreapta.
Nu e o problema in sine, pentru ca oricum in mers rotile se echilibreaza de la sine astfel incat sa fie acelasi unghi pe fiecare roata.
(
Pentru cine nu a inteles, exemplu: daca stanga e +4 grade si dreapta -2, in mers fiecare roata va avea +1. Iar daca exemplul este de neinteles, mai vin cu unul: roata stanga +2 si roata dreapta 0 in mers fiecare roata va avea +1.
)

Problemele care apar sunt urmatoarele:
1) Avand o bieleta mai lunga si alta mai scurta caseta nu va mai sta pe pozitia de mijloc in drum drept si drept urmare masina va fi capabila sa vireze mai mult intr-o parte decat in cealalta.
2) E posibil ca volanul sa nu stea niciodata drept. Sa zicem ca sta un pic in stanga. Daca il scoatem si incercam sa il punem pe pozitia urmatoare in dreapta va sta inspre dreapta. In cazul asta singura modalitate de a regla volanul sa stea cum trebuie e sa umblam un pic la bieletele de directie ( una va trebui stransa un pic iar cealalta va trebui desfacuta un pic ) .

In caz ca reglajul se va face cu picioarele ( la fel cum a fost primul exemplu ) e posibil ca o roata sa atinga in lonjeron atunci cand se vireaza maxim.
PH-06-BOA
Corect, mai putin faza cu lonjeronul, pentru ca pivotul limiteaza virajul maxim. Eu cred ca, nimeni nu s-a apucat de scris, pana nu a invatat literele.
PH-06-BOA
Deci, pica si faza cu o biela mai lunga si alta mai scurta (la Dacie, ca de ea se vorbeste aici). Partea cu cele patru gauri, de la pivot, limiteaza cursa de rotire a portfuzetei. Asa ca , pot sa am oricat de lungita una dintre bielete, ca tot cat permite pivotul, va vira. Numai daca se polizeaza din pivot, se micsoreaza mult raza, apropiindu-se de cea de la Nova.
SiloS
QUOTE
Corect, mai putin faza cu lonjeronul, pentru ca pivotul limiteaza virajul maxim.

Asta e o particularitate a Daciei.
Dar aparatul tau poate fi folosit la toate masinile, si problemele descrise de mine pot aparea la alte masini. Daca nu apar la Dacie, asta nu inseamna ca nu apar deloc.

Eu spre exemplu ( la bmw e30 ) am avut bieletele puse de "un mecanic" si cand viram dreapta loveam cu cauciucul in bieleta antiruliu iar cand viram stanga mai ramaneau cateva degete pana la bieleta.

QUOTE
Deci, pica si faza cu o biela mai lunga si alta mai scurta (la Dacie, ca de ea se vorbeste aici).

Tu faci referire stricta la Dacie, eu ma uit la acel aparat si ma gandesc ca poate fi folosit la toate masinile indiferent de tipul de suspensie.


QUOTE
Partea cu cele patru gauri, de la pivot, limiteaza cursa de rotire a portfuzetei. Asa ca , pot sa am oricat de lungita una dintre bielete, ca tot cat permite pivotul, va vira.

Asa e.
Dar daca ai o bieleta mai lunga pe o parte deducem ca bieleta de pe partea cealalta va fi mai scurta, ceea ce inseamna ca pe partea cu bieleta mai scurta va vira mai putin.

In concluzie, e bine sa fie bieletele cat de cat egale.

Ma gandesc ca totusi la FWD nu e chiar ok sa iti vireze roata prea mult deoarece cu cat vireaza mai mult cu atat sarcinile pe capul de planetara sunt mai mari. Ce zici ?
PH-06-BOA
Da, inca odata spun ca, e corect ce spui
STORMTROOPER
Ieri am facut si eu geometria la babuta din dotare si mi-au iesit valorile din poza.
Intrebarea mea este in felul urmator: Sunt valori normale/ok? Se poate si mai bine decit atit? Ce sfaturi imi dati?
Mentionez ca inainte volanul imi statea rotit spre dreapta si masina tragea dreapta, iar dupa geometrie volanul a revenit la pozitia normala dar parca masina tot trage un pic dreapta.
b44dvl
Ai caderea pe plus pe dreapta si daia tinde sa traga spre dreapta... sau ca e diferenta mare intre stanga si dreapta la cadere... influenteaza si caderea asta
PH-06-BOA
Daca nu ai roata franata pe dreapta, ceea ce e pe hartie, e doar ca sa pleci linistit acasa, in fond, adevarul e ceea ce simti tu, adica unghiul de fuga de pe stanga e prea mare si impinge spre dreapta, sau invers. Pentru asta, ca sa nu mai impinga spre dreapta, poti micsora unghiul de pe stanga prin tragerea basculei superioare catre in fata, din tirantul impingator, prin deplasarea celor doua perechi de piulite, catre mijlocul tirantului. Daca aici piulitele sunt prea in spate, mergi la cel din dreapta si faci invers, adica sa impingi catre spate, bascula. In functie de cat de tare trage, mergi din aproape in aproape, dand cate doua ture la piulite, pana nu mai trage deloc. Deci, ori duci bascula superioara din stanga catre in fata, ori pe cea din dreapta , catre inapoi.
Danezu33
QUOTE(STORMTROOPER @ 24 Mar 2013, 12:19)
Ieri am facut si eu geometria la babuta din dotare si mi-au iesit valorile din poza.
Intrebarea mea este in felul urmator: Sunt valori normale/ok? Se poate si mai bine decit atit? Ce sfaturi imi dati?
Mentionez ca inainte volanul imi statea rotit spre dreapta si masina tragea dreapta, iar dupa geometrie volanul a revenit la pozitia normala dar parca masina tot trage un pic dreapta.
*


Daca mecanicul ti-a facut geometria cum trebuie volanul trebuie sa stea drept si masina sa mearga drept,dar se poate ca la tine anvelopa dreapta fata sa fie uzata neuniform din cauza CADERI dreapta fata si de acolo sa iti traga dreapta,deobicei chestia asta se rezolva inversand rotile stanga cu dreapta iar daca trage in directia opusa adica stanga inseamna ca anvelopa este uzata neuniform si trage.daca inversezi rotile si masina merge drept este OK. daca nu ai bani de anvelope se poate regla in asa fel incat masina sa nu traga din bieletele de directie(daca ai tip nou) sau din tirant (daca ai tip vechi de bieleta).

QUOTE(b44dvl @ 24 Mar 2013, 12:33)
Ai caderea pe plus pe dreapta si daia tinde sa traga spre dreapta... sau ca e diferenta mare intre stanga si dreapta la cadere... influenteaza si caderea asta
*



Caderea nu afecteaza ca nimic mersul masini doar uzeaza anvelopele pe exterior sau interior depinde cum este unghiul "pozitiv" sau "negativ".
Masina poate sa traga din cauza anvelopelor uzate neuniform cum am zis in postul de mai sus sau din cauza unghiului de FUGA sau CONVERGENTA.
Unghlul de fuga este daca roata este mai in fata sau mai in spate (poti verifica asta masurand distanta dintre roata si aripa sau mai pentru romani bagand 2-3 degete )si vezi daca ai acelasi spatiu intre roata si aripa daca este diferenta mare masina poate trage dreapta sau stanga.
Unghiul de convergenta este ff greu de depistat din ochi,acesta se regleaza cu ajutorul aparatelor.

Mai jos ai un exemplu de cadere negativa (roata dreapta fata a masini,vazuta din fata).Aceasta anvelopa se va uza pe interior excesiv.
b44dvl
Daca ai ambele roti pe cadere negativa intradevar o sa toceasca rotile pe interior, dar in cazu de fara are daere negativa pe o roata si cadere pozitiva pe alta... automat masina o sa traga intro parte...
Danezu33
Da este adevarat,dar noi discutam aici de problema lui Stormtrooper,el are +1 Grad pe partea stanga si +2 grade pe partea dreapta.Cea de pe partea stanga este normala,cea de pe dreapta este pozitiva.
QUOTE(STORMTROOPER @ 24 Mar 2013, 12:19)
Ieri am facut si eu geometria la babuta din dotare si mi-au iesit valorile din poza.
Intrebarea mea este in felul urmator: Sunt valori normale/ok? Se poate si mai bine decit atit? Ce sfaturi imi dati?
Mentionez ca inainte volanul imi statea rotit spre dreapta si masina tragea dreapta, iar dupa geometrie volanul a revenit la pozitia normala dar parca masina tot trage un pic dreapta.
*


PH-06-BOA
Danezu, unghiul de convergenta, e cel mai usor de depistat, ca si cel de cadere. Unghiul de convergenta nu contribuie cu nimic la faptul ca trage in vre-o parte. Oricat de inchis sau deschis ar fi, masina tot drept va merge, numai ca uzeaza asa sau asa, dupa cum e deschis, sau inchis unghiul. As fi curios sa vad o masina, care se ghideaza doar dupa o roata, desi are doua directionale. Oricat de inchise (deschise) ar fi, directia va fi exact media intre ele, mai putin influienta greutatii soferului, cand e singur in masina. Daca unghiul de cadere e egal pe ambele parti, uzura va fi identica la ambele roti. Unghiul de fuga este cel care influienteaza in cea mai mare masura sa traga in vre-o parte. Iar sunt nevoit sa spun, ce-i unghiul de fuga: portfuzeta e sustinuta de cei doi pivoti, cel superior si cel inferior. Cel superior e mai in urma decat cel inferior, incat axa care trece prin centrele lor, e diferita de axa verticala, perpendiculara pe asfalt. Partea de sus a axei e mai inapoia masinii, deci pivotul de sus e mai in urma. Datorita acestui unghi, la viraj masina are tendinta de ridicare. Greutatea masinii tine rotile pe directia inainte, cand unghiurile de fuga sunt egale pe ambele parti. Daca unul e mai mic, masina apasa mai usor pe cel mai mare (inclinat mai mult), si face sa fie invins cel mai mic, rotind putin directia, pana se egaleaza apasarea pe ambele parti. Daca am sa continui cu descrierea, mi-e teama ca am sa va zapacesc mai mult, asa ca e destul atat. Deci, TRAGE din UNGHIUL DE FUGA (care nu e acelasi cu paralelismul rotilor, cum se tinde sa se creada, acela fiind convergenta). Vedeti bicicleta sau motocicleta. Axa rotii de fata, nu e sub axa de rotire a ghidonului, ca asa n-ai mai fi mers fara maini si nici n-ai fi avut stabilitate, ci e mult mai in fata (fuga, inainte...).
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.