Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Probleme electromotor
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
xdimensional
Salutare,

Masina mea s-a stricat in mod subit. Seara am fost cu ea in oras, totul a fost ok. A doua zi dimineata cand sa plec la serviciu, la prima cheie se aude un tzac! [ca si cand bateria nu ar avea putere sa invarta electromotorul]. Bateria e noua, are sub o luna, se aprind farurile pe faza lunga, nu mor consumatorii cand dau la cheie..., nu ea e problema.
La a doua cheie se blocheaza butucul: nu mai puteam roti cheia pana la pozitia de demarare [daca asa se numeste smile.gif ].
Am schimbat butucul, dar problema cu electromotorul a ramas. Aveti vreo idee care ar putea fi problema? Ceva sfaturi... (o schema electrica de comanda a electromotorului m-ar ajuta)
blush.gif
tr01mjy
incearca sa desfaci electromotrul ,sa il cureti bine cu smilgher fin pe colector.
vezi si carbunii in ce stadiu sunt, se poate sa fie uzati daca da atunci schimbai
la mine din cauza mizeriei facea la fel
tunderbird
QUOTE(xdimensional @ 11 Aug 2005, 08:59)
La a doua cheie se blocheaza butucul: nu mai puteam roti cheia pana la pozitia de demarare [daca asa se numeste smile.gif ].
*



Vezi ca dupa o pornire nereusita trebuie sa dai cheia inapoi pe "Stop" ca sa poti roti cheia din nou.


Inainte de a demonta demarorul de pe masina, ar trebui sa mai faci doua incercari:

1. dai comanda de pornire direct cu un fir intre borna pozitiva a bateriei si firul gri subtire care vine de la solenoidul de cuplare al demarorului...ai grija sa scoti din viteza inainte de incercarea asta...daca demarorul se invarte, atunci ai probleme la contactul cu cheie.

2. in capul solenoidului de cuplare se afla un dop de plastic...il scoti si apesi parghia de cuplare cu o surubelnita...apasand realizezi cuplarea pinionului (bendix) pe coroana volantei urmat de inchiderea contactului electric de forta aflat in carcasa solenoidului...daca demarorul se invarte, atunci ai probleme cu solenoidul (releul) de cuplare.

Daca in nici unul din cazurile de mai sus demarorul nu se invarte, atunci va trebui sa-l dai jos de pe motor si sa-l demontezi sa vezi ce probleme sunt la interior (perii, colectorul rotorului, bobinaje arse si/sau intrerupte, etc).
rtulea
Si cu ocazia asta ar fi bine ca desfacand electromotorul sa verifici si starea bucsilor din bronz ale axului demarorului. Doua bucsi fac aprox 30~max 40 mii lei.
xdimensional
Am facut in seara asta ce ai zis tunderbird, nici un rezultat. La fel tzacane si nu se invarte.

Contactul e bun pentru ca l-am schimbat (am verificat si faza cu firul solenoidului pe + la baterie), so... am purces la demontat electromotorul, doar ca am renuntat repede cand sad.gif am avut nevoie de o a doua cheie de 13. rolleyes.gif Probabil o sa-mi trebuiasca si o tubulara pentru surubul de jos. Apropos, e prins in 3 suruburi, sau il mai are si pe al patrulea ascuns in partea dinspre motor [ca bonus excl.gif ]?

Ceva precautii care trebuiesc luate cand il dau jos, trebuie sa fiu atent la ceva anume cand il montez la loc?

Multumesc pentru sfaturi.
cata23
QUOTE(xdimensional @ 11 Aug 2005, 19:53)
Apropos, e prins in 3 suruburi, sau il mai are si pe al patrulea ascuns in partea dinspre motor [ca bonus  excl.gif ]?

Ceva precautii care trebuiesc luate cand il dau jos, trebuie sa fiu atent la ceva anume cand il montez la loc?

Multumesc pentru sfaturi.
*



Electromotorul e prins decat in 3 suruburi.
Iti trebuie sa ai o mica experienta sa poti sa scoti electromotorul de la locul lui, dar nu-ti face griji insisti, te enervezi si reusesti pana la urma laugh.gif
Incerc sa-ti explic eu , sper sa intelegi ceva, daca nu poate te ajuta altcineva: desfaci suruburile, i-l extragi putin si il lasi de cap in jos, eventuaul daca te enerveaza dai filtrul de aer jos, ca nu prea au loc mainile de el. spor la treaba.
Sper sa te descurci sau sa-ti mai explice cineva mai bine. mie mi-e f greu sa explic , ca mie teama ca nu intelegi sad.gif
tr01mjy
spune-i omului sa astupe cu ceva gaura aia de la volanta k sa nu ii cada vreo piulita pe acolo
insista si vei reusi sigur. la montaj pti sa nu mai montezi surubul al treilea (ala de sub electromotor)
Tutzigureanu
Ai scut termic la electromor? daca nu ai cred ca deaia s-a stricat
mihai1677
/deci scoti bornele de la baterie este prmul lucru
scoti filtrul de aer, desfaci cele trei suruburi si firul cel subtire cu papuc il decuplezi, dupa scoatere suruburilor il scoti putin cam 2 cm, il invarti in sens orar(spre tine) cam 90 e grade apoi de spate tragi spre tine astfel incat sa treaca de suportul motor apoi il tragi spre fata masinii, Atentie toate cele trei suruburi trebuiesc montate cu seibi grover daca nu vrei sa ai surpriza sa ramai far ele sau sa se slabeasca.
mihai1677
Apoi ii scoti siguranta de la axul pe care culiseaza furca de la bendix, scoti axul, desfaci piulitele de la bedix, piulitele de capac (2) sub capac gasesti un surub de 10 sau 11 il desfaci trebuie sa tii contra in dantura, dupa ce scoti surubul scoti capacul-platou suport carbuni ai grja la seibi sunt unele de metal si unele de textolit! mai departe schimbi carbunii , te uiti la colector si ai sa vexi ca sunt contacte dispuse circular le cureti cu similger, iar intre contacte racai cu un cutit. BAFTA
tunderbird
Pe langa luxul de amanunte de mai sus, hai sa vedem ce mai zice si cartea!
xdimensional
Va multumesc pentru cele sfaturi. Am sa fac cum mi-ati spus. Sper sa o scot la capat.

tunderbird, te rog, ai putea sa-mi trimiti pdf-ul din care ai dat print screen? smile.gif
cristidb
xdimensional ai apasat pe surub si a tacanit fara sa invarta?!
Ar fi bine sa ne spui ce fel de electromotor ai. Sunt unele lungi, modelul vechi, care au surubul respectiv si unele scurte.
Mie mi se pare ca solenoidul nu actioneaza la tine.
La modelul nou, mai scurt solenoidul nu se poate repara, se inlocuieste si costa 100RON. Stiu pentru ca si al meu da semne de oboseala. Catoedata tacane doar.
xdimensional
QUOTE(cristidb @ 14 Aug 2005, 22:40)
xdimensional ai apasat pe surub si a tacanit fara sa invarta?!
Ar fi bine sa ne spui ce fel de electromotor ai. Sunt unele lungi, modelul vechi, care au surubul respectiv si unele scurte.
Mie mi se pare ca solenoidul nu actioneaza la tine.
La modelul nou, mai scurt solenoidul nu se poate repara, se inlocuieste si costa 100RON. Stiu pentru ca si al meu da semne de oboseala. Catoedata tacane doar.
*



unsure.gif masina mea e din 1999, CN, probabil ca e dintr-ala care nu se poate repara smile.gif, oricum inca nu l-am dat jos... am sa o pornesc impinsa zilele astea ca sa mai incarc bateria.
xdimensional
Am rezolvat problema acum vreo doua saptamani. Am schimbat carbunii si totul e OK, am mai facut de atunci 400 km smile.gif

Multumesc tuturor!
Eagle
QUOTE(xdimensional @ 15 Aug 2005, 11:02)
unsure.gif masina mea e din 1999, CN, probabil ca e dintr-ala care nu se poate repara smile.gif, oricum inca nu l-am dat jos... am sa o pornesc impinsa zilele astea ca sa mai incarc bateria.
*



Pai daca zici ca nu mai merge electormotorul poate porni impinsa?
Cred ca am si eu o problema asemanatoare. Dimineatza a pornit dar, uitasem ceva in casa asa ca am oprit-o putin sa merg pana in casa, la intoarcere am dat repede la chie, "fortat" intr-un fel si si n-a mai vrut sa porneasca, ceva gen "am dat-o peste cap". Curent in baterie este, stergatoarele, farurile merg, in schimb cand dau la cheie nu face nimic ca si cand nu ar avea baterie, parca se aude totusi un tzac - tzac, dar nu da scanteie ... nimic.
B31AYZ
QUOTE(Eagle @ 20 Sep 2005, 14:56)
Pai daca zici ca nu mai merge electormotorul poate porni impinsa?
Cred ca am si eu o problema asemanatoare. Dimineatza a pornit dar, uitasem ceva in casa asa ca am oprit-o putin sa merg pana in casa, la intoarcere am dat repede la chie, "fortat" intr-un fel si si n-a mai vrut sa porneasca, ceva gen "am dat-o peste cap". Curent in baterie este, stergatoarele, farurile merg, in schimb cand dau la cheie nu face nimic ca si cand nu ar avea baterie, parca se aude totusi un tzac - tzac, dar nu da scanteie ... nimic.
*



Bateria nu are suficient curent de pornire .Daca mai ai si GPL , mananca si instalatia electrica .Am patit si eu la fel .
Eagle
QUOTE(B31AYZ @ 20 Sep 2005, 15:22)
Bateria nu are suficient curent de pornire .Daca mai ai si GPL , mananca si instalatia electrica .Am patit si eu la fel .
*


Am si GPL, dar problema e ca nici macar nu incearca ceva sa dea scanteie. Deci, curent ca sa incerce o pornire ar fi, mai ales ca merg stergatoarele "cu viata" smile.gif.
B31AYZ
QUOTE(Eagle @ 20 Sep 2005, 16:48)
Am si GPL, dar problema e ca nici macar nu incearca ceva sa dea scanteie. Deci, curent ca sa incerce o pornire ar fi, mai ales ca merg stergatoarele "cu viata" smile.gif.
*



Nu conteaza ca merg stergatoarele .Instalatia ia din curentul de pornire . Pune contactul si da drumul la stergatoare .Masoara curentul la baterie cu si fara stergatoare .O sa te convingi.
passa
eu abia mi-am reparat electromotorul acum 2 zile si sa dus iar.

nu se mai cupleaza cu motorul sad.gif
Doorel
Salut. Am si eu o problema cu electromotorul. l-am probat pe baterie si merge (aruca bedixul si se invarte). L-am pus pe masina,a dat sa porneasca de vreo 2 ori dar nu a luat-o, dupa care la fiecare cheie se aude doar un tzac. Ce ar putea fi de vina? Multumesc
ghitza
Contactcu cu cheie sau legaturi de fire ceva nu face contact
PH-06-BOA
Nu l-ai probat bine. Daca se aude starterul, bobina lui e buna, carbunii sunt buni, ca altfel nu avea de unde lua masa (minusul), bobina starterului. Pe firul gri vine de la cheie (deci contactul e bun), plusul, intra in bobina starterului, iese si intra in statorul electromotorului, pe la surubul de cupru, cel mai apropiat de corp, apoi intra in jumatate de stator, prin unul din carbuni trece la rotor, iar carbune si trece la cealalta jumatate de stator si in final la masa. Asta e traseul de comanda. Deci ai comanda, dar lipseste forta. Asta vine de la plus baterie la primul surub de cupru, de M8, de la starter. Tie nu ti se realizeaza contactul de forta, intre cele doua suruburi de cupru. Proba pe baterie, trebuia s-o faci, punand electromotorul pe borna de minus, un fir de Cu, de fi 4-5mm il duceai de la borna plus la surubul liber (M8), iar cu firul gri, faceai comanda, atingandu-l de cel gros, ce venea de la plus. Asa testai si contactele de forta. Acum, ai doua variante, una de test si alta de remediere. Test, cu o surubelnita mai scurta, faci contact intre piulitele suruburilor de Cu, si va trebui sa se invarta, chiar sa cupleze si bendixul. Nu faci contact pe filetul lor, ca-l termini, se arde. Daca functioneaza cu surubelnita, se confirma ce am spus mai sus, dai electromotorul jos, slabesti piulitele de fizare al suruburilor de Cu, pana poti sa impingi suruburipe spre interior, cam 5mm, dupa care il rotesti pe fiecare, cu 180 de grade si strangi iar piulitele, dar nu tare sa crapi izolatorul. In interior, surubul are patrat ca sa nu se invarta, si de aceea trebuie rotit cu 180 de grade. Merge si cu 90, dar e mai mult de explicat
.Asa ai schimbat fetele de contact, care se perlase sau chiar arssi nituit de atata lovit. Faci si proba cum am zis. Deci pui tot pe borna minus, dai plus la surubul care se leaga cablul, iar cu firul de la starter dai comanda la surubul sau firul ce vine de la plus. Atentie ca smuceste tare cand porneste, si-l scapi din mana. Hai, pana ma scol eu, sa fie montat!
Doorel
proba pe baterie am facut-o cum ai zis si merge.....dar faza cu surubelnita atingand cele 2 suruburi nu prea....daca pe liber merge iar in sarcina nu...inseamna ca s-a dus rotorul?
PH-06-BOA
Si pe liber, cum ai facut proba? Daca ai pus plusul de la baterie direct pe surubul care se leaga intrarea in stator, nu e bine.
Doorel
am pus electromotorul pe - la baterie iar la + am pus firul care iese din electromoror si ink un fir care l.am pus pe surubul de langa acel fir...
Mrn12
Cum scot electromotrul de pe Dacia papuc? are o pozitie de iti vine sa iti bati copii sa te razbuni..
ghitza
din cate am auzit tre sa dai galeria jos de pe motor,sper sa nu zic prostii
sspoitoru
am avut si eu problema cu "tzacul"
electromotorul fiind proaspat reconditionat, a iesit din discutie.
am dat vina pe releu, am schimbat vreo 4 si cand mergea cand nu....pana am pus pe cineva sa dea la cheie in timp ce eu ciocaneam releul.
atunci am obs ca facea scantei la cablul de minus pe baterie
aveam pe borna un surub cu piulita de aluminiu pt desfacere usoara cu mana(era rotunda, cu striatii, nu puteai pune cheia pe ea)....am renuntat la ea si am pus piulita clasica stransa bine cu cheia si nu am mai avut treaba smile.gif

deci verificati si curatati si toate bornele/firele/papuci
PH-06-BOA
Pentru papuc, daca-i 1,9 nu trebuie data jos galeria, ci desfaci piulita de la tampon, ridici motorul mai sus cu o ranga bagat asa fel incat sa nu fortezi ceva sensibil, si iese. Poti sa dai si roata jos, sa fie loc mai mult.

Eu am explicat parca mai sus, cum sa faci proba: pui electromotorul pe borna minus, cu una din piulitele de la cele doua prezoane (de la capacul de tabla), apesi bine sa faca contact si sa nu se invarta in mana, pui un fir gros monofilar, pe surubul de cupru, care era legat cablul cand era montat pe masina, si trebuie sa nu se intample nimic. Iei firul de comanda de la starter, cel gri cu papuc, si dai cu el la firul gros care vine de la plus. Atentie, ca smuceste tare, si se poate roti in mana, scapandu-l jos. Dupa desen, daca pui firul gros pe traseul verde, probezi numai motorul electric, care pleaca instantaneu. Daca-l pui pe traseul rosu, si cu cel negru atingi de cel rosu, se probeaza intregul ansamblu demaror. Punand firul gros pe traseul rosu, nu se intampla nimic la conectare (sa nu-l pui pe filetul surubului), ci pleaca doar atunci cand atingi cu cel de la starter, de el.
vion
sper sa nu se supere initiatorul dar sa nu mai deschid alt topic spun aici ce ma doare-reparat elm schimbat carbuni tot ce trebuie , verificat pe baterie sub toate formele excelent,pus pe masina ,dat cheie frumos ,oprit dat cheie bine ,de vreo 3-4 ori a mers, apoi tac si nimic, impins cu mana pe la starter a pornit si pana nu am decuplat borna de la baterie nu s-a oprit. bun dat jos de pe masina verificat tot iar merge si la proba pe baterie pus iar pe masina dat 3-4 chei frumos apoi iar tac impins cu mana tot asa pana n-am luat borna nu s-a oprit.l-am scos si verificat iar pe baterie pana m-am plictisit si functiona excelent.nu l-am mai pus ca nu inteleg ce se intimpla
bygy007
starterul defect sau reglajul prost ori contactu vezi si pe aici
vion
contactul nu poate fi ca masina merge in continuare cu alt elm
schumi_86
Salutare!
Am si eu o intrebre daca imi poate raspunde careva avand in vedere ca maine vreau sa ma apuc sa dau jos electromotorul pt.ca a inceput sa-mi faca iar figuri cum s-a mai incalzit afara....cand este rece porneste fara probleme, dupa ce fac un drum si se incalzeste motorul daca opresc si dupa dau sa pornesc din nou nu mai imi cupleaza deloc,nu se aude nici un tacanit macar....contactul l-am verificat,este bun. Aveti idee ce ar fi?
Cat a fost frig iarna asta nu mi-a facut probleme,am probleme numai cand se incalzeste afara. Este modelul scurt de electromotor.
Aveti idee daca este cuplat cu vreun releu? pentru ca atunci cand dau sa pornesc si nu cupleaza parca se aude un pacanit infundat in zona cu bobina de inductie pe unde sunt niste relee.
Am uitat sa specific ca daca apas pe surubul de la starter porneste.
Eu oricum intentionez sa schimb carbuni,bucse,sa-l curat.
mrkiry
QUOTE(schumi_86 @ 7 Mar 2012, 14:41)

Am uitat sa specific ca daca apas pe surubul de la starter porneste.

*



Ti-ai raspuns singur...bafta!!
bygy007
spor la treaba
PH-06-BOA
Cum ai verificat contactul? Ai dat comanda direct de la baterie, cu un fir? Ce treaba ai cu carbunii, daca porneste impins de la starter? Ai pus un bec pe firul de comanda al starterului, sa vezi daca se aprinde cand dai la cheie?
schumi_86
Proba cu becul nu am facut-o,carbunii ar cam trebuii schimbati banuiesc din moment ce nu s-a mai umblat la electromotor de f.mult timp.
La proba cu firul pe starter de la baterie la fel face,nu porneste.
Mersi Bygy!

Lamuriti-ma si pe mine va rog ca am citit si tutorialele dar nu prea m-am prins...demarorul sau starterul cum i se mai zice se repara cumva sau se inlocuieste ceva la el??
in tutoriale am vazut ca se pomeneste doar de curatarea lui. Ce verificari ii pot face sa vad daca mai este bun?
PH-06-BOA
Demaror, e intreg electromotorul. Starterul sau solenoidul, e bobina de comanda a curentului de forta, adica un contactor. Cu un curent mic ce trece prin contactul de la cheie (3-4A) se comanda un curent mare (100-200A), pentru invartirea rotorului. Pentru a-l proba (starterul), trebuie sa masori circuitul la care te-a trimis Bygy. Bobina e fauta din doua infasurari, cu grosimi ale sarmei, diferite. Cea mai subtire merge de la firul gri, direct la masa, si are o intensitate a campului creat, mai mica. Cealalta mai groasa, are acelasi punct de plecare (firul gri), dar se leaga la masa prin intermediul intregului bobinaj al statorului, inseriat cu al rotorului. Deci plus de la cheie, bobina groasa, prima jumatate a statorului, rotor, iar stator si masa. Deci, asta e circuitul de comanda. Cel de forta, de la plus baterie, la surubul de cupru al starterului, unde curentul e ntrerupt, oprit. De la celalalt surub, circuitul continua catre prima jumatate de stator, apoi rotor si iar stator-masa. Intre cele doua suruburi de Cu, spunean ca se intrerupe circuitul. Pentru a se realiza continuitatea, trebuie unite cele doua suruburi. Pentru asta, in starter e o lama de Cu, care atunci cand miezul starterului e atras, odata cu impingerea bendixului in coroana, se impinge si acea lama de Cu catre cele doua suruburi, unindu-le electric, si acesta e intrerupatorul de forta al electromotorului. Lama de Cu, dupa atatea contacte, si la asa curent mare, se perleaza. Adica face zgura ca si platina, intre contacte, dar cu timpul, suruburile scad in lungime (ca si nituite), incat lama de contact nu mai ajunge la ele. Punand un aparat de masura pe cele doua suruburi, si impingand starterul, se vede realizarea contactelor (sau simulare pe baterie direct, cum am zis mai inainte). Daca nu se face, o solutie buna e, desfacerea ambutisarii, demontat izolatorul cu bornele (inclusiv ale bobinelor starterului), si remediat placuta de Cu si capetele suruburilor. Ala mai rapida, care de fapt e un truc, slabesti cele doua piulite ale suruburilor de Cu, impingi suruburile in interior pana poti sa le rotesti cu 90 sau 180 de grade, dupa care strangi piulitele. Daca nu ti cont de pozitie si le aduci la loc, dgeaga ai lucrat, rezultatul e nul. Cat priveste cele doua bobine, daca sunt arse, se bobineaza mai greu, si nu se merita. Numai eu am cel putin 10 acasa. Asa ca si voi trebuie sa aveti macar doua.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.