Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: montare aprindere electronica pe 1300
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Anonymous
Are cineva idee cum se monteaza o aprindere electronica pe Dacia 1300?

Si cat ar costa una bucata?
alex
De costat costat costa ceva in jur de 300.000-400.000 (vezi www.vitacom.ro ca au). De montatt..., depinde de tipul si complexitatea ei.

Una simpla se monteaza cam in felul urmator:

Platinile (sau cum se scrie) se branseaza la montaj (nu va mai trece un curent de 12V si nenumarati amperi ci unul de 12V si cativa mA rezulta platini schimbate mai rar). Apoi din montaj pleaca fir la bobina de inductie.
Gaby
Nu stiu cat de bune sunt aprinderile ...

O aprindere de-asta, cam dupa un an de folosire, a reusit sa-mi impuste bobina de inductie.

E drept, asta-iarna nu am avut probleme la pornire, indiferent de frigul de afara, pornea la prima sau a doua cheie.
liviu`s
Eu stiam ca la 3-400.000 lei sunt pseudo aprindererile electronice. O aprindere electronica, care inlocuieste complet delcoul, platinile, etc, costa mai bine de 100 euro. Intr-un timp se gaseau la Bosh.
klaus
Mie o chestie de-aia mi ieftina mi-a prins bine vreo 2 ani, dupa care am observat ca masina mergea mai bine fara, drept pentru care am mazilit-o icon_twisted.gif

Dupa mazilire, intr-un interval scurt s-au dus si platinile. Le-am schimbat si apoi a mers foarte bine, fara probleme. Nu sunt convins ca ajuta chiar asa de mult.
daciaclub-misu
aprinderea ca aprinderea dar cum putem face ca scateile sa fie cat mai albastre si cat mai multe intrun interval de timp foarte scurt ca de fapt asta conteaza cel mai mult.

ma intereseaza foarte serios. :shock: :? 8) :roll:
paulp
vorbeste cu Marty ca poate te ajuta cu o bita de baseball. Face niste stelute mii si mii icon_twisted.gif .



Acum serios vorbind, pot sa-ti fac rost de o schema pentru un montaj dintr-asta, dar in schimb sa-mi faci si mie o aprindere dintr-asta. Ce zici? Te prinzi? :wink:
paulp
Lume, lume (batai de tobe - preluare de la asarban, ca asa e frumos sa citezi sursa de unde te inspiri biggrin.gif, nu ca dl. Beuran).

Am facut rost de schema pentru aprindere electronica multiscinteie.

Cine vrea, cine doreste, sa posteze.

Eu ma duc s-o scanez.
dragOn
io
paulp
Dragoane, tie oricum ti-o trimiteam pe mail, ca asa e frumos laugh.gif

Il astept pe Misu sa vad ce zice, ca el era ieri foarte interesat :wink: .
fion98
mi-o trimiti si mie prin mail :roll: :roll: :roll: :?:
Maverik
QUOTE
Lume, lume (batai de tobe - preluare de la asarban, ca asa e frumos sa citezi sursa de unde te inspiri biggrin.gif, nu ca dl. Beuran).

Am facut rost de schema pentru aprindere electronica multiscinteie.

Cine vrea, cine doreste, sa posteze.

Eu ma duc s-o scanez.


Da' mu poți s-o scanezi și s-o pui pe forum ?

Cred c-ar fi mai simplu. Nu ?
fion98
e un document pdf cu multe si utile explicatii.



nu este doar o poza simpla

paote ca asta e motivul :wink:
Maverik
Dacă-mi dai un e-mail, cu fisierul atasat, o sa gazduiesc eu fiserul si-i pun un link pe forum !!!
paulp
Din pacate, asa cum a subliniat si Florian, fisierul are vreo 2.5MB (am scanat si apoi l-am facut PDF ca sa fie mai mic).

Dati-mi (cei care doresc) adresa de e-mail pe MP si vi-l trimit.

Nu pot sa-l pun pe forum ca ma omoara Alex daca pun monstri de fisiere pe aici.
Maverik
OK !!!

venus@physics.uvt.ro



Când o să-l primesc, o să-l pun pe forum (ca și link) !!!
dragOn
N-am inteles nimik!!!!!!!!





:cry: :cry: :cry: :cry: :cry:





laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Maverik
Este "la vedere":

http://quasar.physics.uvt.ro/~venus/apr.pdf



Asta datorită lui Florian Ion sau Paul (sau sunteți unul și același ??? :?: :?: )
paulp
Maverik, eu nu sint Florian (si vice-versa). El e la Bucuresti, eu la Iasi. :wink:
Maverik
OK !!!

Scuze, dar am primit doua e-mailuri si m-a dus gndul la variante ...

Cred că o să folosească multora schemele. Io nu le-am luat încă la disecat, ... urmează !
notchman
Salutare, "aprinderile electronice" care se monteaza intre firul de la platina shi bobina, kosta in komertz 300 mii, io am facut kateva , shi merg tzutz.....skema simpla , shi fiabila, ......(vezi pagina unu bun prieten www.tehnic.go.ro),

MSI , sa uaprinderile multiskanteie se fac shi alea ...nu kosta prea mult.....

Alea din komertz nu imi inspira incredere, sunt neshte chestii sighinashe, cat o kotie de cribrituri......

Ajuta la pornire, platina uitzi de ia.........arderea karburantului mai buna.........

Daca va intereseaza skeme , sau gata facute datzi'mi de stire si se rezolva .....

Ku multiskanteia sunt in probe akuma...sa vedem kum mere..shi va anuntz.....ia ar trebui la 5 mii 6 mii de ture sa dea 5 skantei ....trenul fiind mai mare la relanti , ......
beby1300
dupa ce am citit cu mare atentie de ~4 ori documentatia despre aprinderea electronica de pe un link de mai sus am hotarat ca este timpul sa fac si eu una pt. masina mea.

alegerea a fost pentru varianta cu acumulare capacitiva, daca tot ma apuc de o treaba macar sa o fac cum trebuie.

bineintzeles ca orice schema de PRINCIPIU am inceput sa am tot felul de probleme:

1. convertor: traf pe masura, tranzistori la fel (a se tine cont ca la curentii utilizati orice greseala este fatala pentru acestia), etc.

2. circuitul de descarcare a condensatorului: tiristorul se amorseaza dar refuza sa se mai blocheze dupa ce condensatorul se descarca.



prima parte a problemei am rezolvat-o dupa ce comanda pentru tranzistori am inlocuit-o cu un circuit integrat specializat si am dublat tensiunea de iesire (traful debita 350v varf la varf iar cu punte clasica in patru diode aveam la iesire pe condensator doar 175v cc) cu o punte redresoare cu dublare de tensiune. deci aveam tensiune be e e e ton, nu ma mai bazam pe puterea "magica" a bobinei de a acumula energie printr-un consum de curent ce pune la pamant acumulatorul care si asa este slabit de alternator. prin descarcarea condensatorului in primarul bobinei de inductie am optinut o scanteie de mai mare frumusetea, acum trebuia sa fak asta comandat de ruptor.... vine partea a doua:



partea a doua a problemei este si acum nerezolvata. comand tiristorul sa descarce condensatorul in primarul bobinei si acesta ramane "armat", uita sa se mai "inchida" dupa ce descarca cond. si imi pune in scurt, prin bobina, convertorul care bineintzeles se incalzeste si daca este lasat mai mult timp asa ia FOC.



uffffff, cred ca 50% din cei ce au citit acest mic roman foileton au abandonat deja.



continui... poate cineva care a intzeles problema expusa mai sus sa ma ajute cu o implementare practica a comenzii tiristorului, e clar ca cea de principiu din PDF nu fct.

e ffffff buna si o schema probata dar care sa foloseasca acest principiu al acumularii capacitive.



va multumesc anticipat si astept completari si comentarii pe subiect !!!!!!



PS: aveam mult mai multe de spus dar riscam sa devin attachmet la docu' incriminat.
paulp
beby, daca te pasioneaza aprinderile electronice, iti pot trimite citeva scheme pentru mai multe tipuri (cel mai mult mi-a placut una multiscinteie).

Din pacate eu nu sint de specialitate asa ca nu pot sa-ti spun daca sint functionale sau nu.

Eu mi-am cumparat una din magazin si sint multumit de ea.

Da-mi un MP cu adresa de e-mail ca sa ti le trimit.
beby1300
pasionat sunt de electronica in general, chestia asta ar fi trebuit sa fie floare la ureche pt. mine dar se pare ca socotelile de acasa nu se potrivesc cu cele din *******.



astept raspunsul la MP.



dupa ce termin cu asta..... am sa incerc sa postez aici detalii constructive si foto pentru ca altii sa nu isi mai bata capul cu cu aceleasi probleme ca si mine.



.....and more !!!!!
nelu
Toate (sau aproape toate) aprinderile cu acumulare capacitiva au pe post de comutator de descarcare a condensatorului un tiristor, iar partea de c-da este destul de simpla (in cazul in care doresti mentinerea platinei). Un tiristor se blocheaza la: intreruperea circuitului anodic, inversarea tensiunii anod-catod sau scurtcircuitarea cu un disp. extern a anodului si catodului. In cazul aprinderii pentru auto condensatorul si bobina de inductie formeaza un circuit oscilant serie: dupa transferul energiei din cond. in bobina tensiunea la bornele acesteia se inverseaza (apare un proces oscilant amortizat).

Nu trebuie sa-ti faci griji cu blocarea tiristorului. In circuit merge bine unul normal, dar mai bine unul rapid, in masura in care dispui de asa ceva la min. 6A/ 400-600V.
paulp
Vezi Florine, ti-am zis eu ca gasesti si pe aici colegi de-ai tai cu care sa vorbesti acceasi limba :wink: .



Am o rugaminte la voi, ca tot sint autorul moral al chinurilor voastre. Daca-i reuseste cuiva o aprindere de asta bengoasa sa-mi dea si mie de stire ca as cotiza pentu una tongue.gif .
Vlad Georgescu
M-ati omorit!



Nu exista un loc unde sa se monteze, simplu, intr-o juma' de ora, aprinderi de-astea electronice gata facute si bune?



Ca decit sa alerg prin tot Bucurestiul dupa piese, si dupa aia sa nu mearga pentru ca nu ma pricep la electronica, mai bine ma duc undeva, platesc, imi monteaza, si gata!
paulp
Vezi Vlade, de asta eu am 70 kg :wink: Glumesc, no ofence.

Dar unde mai e satisfactia lucrului facut de tine :wink: .
Ov
aprindere gata facuta gasesti pe la mag cu piese auto (daca vrei incearca in Dr Taberei, pe aleea Parva, sunt 4 magazine intr-un sg bloc, si gasesti sigur la alea) si costa in jur de 300k lei. De montat poti sa ti-o montezi singur, fara nici un fel de cunostinte despre electronica sau altceva. Montatul dureaza max 5 min, si ai in instructiuni si kiar pe fire scris ce trebuie sa faci
marius-gabriel
Nu chiar 5 min..dar maxim jumatate de ora...
paulp
QUOTE


maxim jumatate de ora


Asta incluzind si ceaiul cald baut in masina in timp ce asculti Santana. icon_twisted.gif
beby1300
multumesc pentru raspuns Nelu.

conditiile de blocare ale tiristorului le stiu prea bine, problema este ca ele nu se indeplinesc in cazul schemei pe care am incercat sa o fac.



ca sa fiu mai explicit, discutand pe schema din pdf-ul postat mai sus in acest topic:

- blocarea tiristorului nu se face deoarece convertorul se pare ca debiteaza destul curent ca sa anuleze o tensiune inversa care sa il blocheze. am tras aceasta concluzie dupa ce am marit rezistenta de 100 ohmi care este inseriata cu puntea redresoare --> 100k. astfel condensatorul de acumulare se incarca mai greu (tiristorul se blocheaza) dar caderea de tensiune pe aceasta rezistenta i-mi micsoreaza tensiunea pe condensator la 150v in loc de 350 cat ar trebui sa fie =>scanteie mai mica. la rez de 1 k apare aceeasi pb.



solutiile posibile pe care le-as avea ar fi:

1. blocarea convertorului in momentul amorsarii tiristorului (usor de facut deoarece comanda este cu C.I.) idee de la o aprindere de oltcit.

2. scaderea curentului maxim debitat de convertor (aici sunt mai multe variante de realizare)

3. adaugarea unui condensator in serie cu bobina + rez de descarcare.



care sa fie aleasa ???????
Marty
Ia dati voi o tura pe la magazinele de pe Maica Domnului, savedeti cite aprinderi gasiti (si gata facute si d-alea pentru amatori, sa si le "coasa" ei acasa)
beby1300
Marty, daca stau sa fac raportul costurilor intre varianta TA si varianta mea tind spre INFINIT cu pluS.



oricum este ca si rezolvata problema, vreau doar sa aleg cea mai buna solutie.



ca sa nu mai aud comentarii de genul asta joia viitoare la intalnire am sa ma prezint cu masina care o sa aiba montata aprinderea electronica in cauza. daca NU, ai o BERE (fara alcool daca e cazu') de la mine.
Marty
beby, sa-ti dea Dzeu. s-o termini in urmatoarele 5 minute si in urmatoarele 10 minute sa te intorci de la masina, aprinderea fiind montata! Nu asta era ideea, oricum.
van den plas
Aprinderi electronice care elimina platina se gasesc in targ la Vitan.Sunt produse de un inginer pensionar ,care a lucrat in armata si care si-a facut firma.

Informatia am gasit-o pe un alt forum auto si m-am gandit ca merita sa vad despre ce este vorba. Am avut norocul sa-l gasesc intr-o duminica tocmai cand facea o demonstratie. Avea doi electrozi situati la o distanta de circa un cm unul fata de celalalt intre care se produceau o multime de scantei albastre de toata frumusetea. Ceea ce am vazut si omul care mi-a inspirat incredere, m-au determinat sa-mi cumpar si eu una. Existau la vanzare doua tipuri de aprinderi: una multiscanteie obisnuita(4ooooo lei) si alta care elimina platina (750000lei).

Din ceea ce am discutat cu vanzatorul si cu alti cumparatori ,care foloseau cu succes aprinderea fara platina de mai mult timp, m-am decis pentru aceasta din urma despre am inteles ca ar avea performante substantial mai bune fata de cea

mai ieftina. Pt. montaj,care este destul de delicat, am apelat tot la d-nul inginer(inca 100000 lei).In total 850000 lei care cuprind : aprinderea propriu zisa,rotorul caruia i s-au adaugat 4 magneti,o platina noua si montajul.Am platit la cumparare

600000 lei,iar restul de 250000 dupa montaj.

Acum am deja o luna de cand am montat-o si am inregistrat o multime de efecte benefice:

- porneste la prima cheie(de multe ori la sfert de cheie) in orice conditii de temperatura si umiditate, la o turatie mica a vilbrochenului(la temp de -10 gr.) la care inainte nu ar fi pornit in nici un caz

- masina se infige mai bine, se simte o crestere de putere

- in relanti motorul merge mult mai rotund decat inainte

- a scazut sensibil zgomotul motorului

- a scazut probabil consumul de benzina (nu l-am masurat inca),dar din ce spune producatorul ar trebui sa fie cu peste un litru mai mic la suta(si pana acum nu am nici un motiv sa nu-l cred)

Pe scurt pare sa fie un alt motor dupa ce am montat aceasta aprindere.

Un alt avantaj este faptul ca in cazul unei defectiuni se poate trece foarte usor

pe sistemul clasic, prin actionarea unui comutator si deblocarea platinei.In conditii normale comutarea intrerupatorului pe sistem clasic poate fi folosita ca masura

antifurt.

Mentionez ca am marit distanta la bujii la 0,8 conform indicatiilor producatorului(0.8 iarna, 0.9 vara).Totodata am refacut reglajul avansului initial,al amestecului si relantiului .
marius-gabriel
van den plas, lungimea arcului electric este de 1 cm/3,5 kv.

Fa socoteala asta pt 20kV..

Problema ca asta e in vid.

Ce ai vazut tu era in aer,dar te asigur ca la presiunea la care lucreaza bujia lucrurile stau cu totul si cu totul altfel si scanteia se diminueaza f.mult.

Ce face ala cu electrozii aia e doar o iluzie ....si se bazeaza pe nestiinta oamenilor.
van den plas
marius-gabriel - Evident ca omul isi facea reclama cu scanteile alea uriase(de fapt distanta dintre electrozi cred ca era mult mai mare decat 1 cm) si nu ma astept ca acelasi lucru sa se intimple si in cilindri,unde am marit distanta la bujii doar pana la 0.8.Cert este ca motorul merge cu mult mai bine ca inainte si tot ce am scris despre asta este perfect adevarat. La banii astia nu cred ca se poate face o imbunatatire care sa aiba un efect mai mare.(am cumparat de exemplu Dura Lube cam la aceiasi bani si sincer sa fiu nu am observat nici un efect pozitiv)
marius-gabriel
van den plas, eu nu am contestat efectul aprinderii electronice

Si eu am si sunt foarte multumit de ea.Eu m-am referit doar la electrozii si scanteia lu` ala
GIC
Pentru doritori: am si eu (printre altele) o schema de aprindere electronica multiscinteie (din care am facut 4 bucati, 2 in 2000 care functioneaza perfect la ora aceasta si cite una in 2001 si 2002 - la cere nu am prit reclamatii) . Singura problema :cry: este ca nu merge pe masini cu turometru deoarece il timpeste laugh.gif. Ma gindesc ca trebuie sa stie un electronist (sper sa acceseze unul acest forum si sa fie interesat de problema) cum se poate rezolva problema (turometrul sa interpreteze cele aprox 5 scintei care se dau la un ciclu ca fiind una singura - o solutie ar fi ca turometrul sa numere deschiderile platinei si nu scinteile date dar pentru aceasta trebuie anihilata protectia turometrului asfel incit el sa lucreze la 12V pe partea de comanda -de fapt vreo 14V-, si nu la sute de volti cit sunt virfurile pe bobina de inductie, lucru pe care nu l-as face)
nelu
Pana acum ai incercat sa conectezi turometrul direct la platina, s-au l-ai lasat conectat la bobina de inductie?

Daca nu, incearca.
GIC
Am incercat dar nu se misca
nelu
Scuze pt s-au -> sau. M-a luat valul. :oops:
bogdann
QUOTE
Aprinderi electronice care elimina platina se gasesc in targ la Vitan.Sunt produse de un inginer pensionar ,care a lucrat in armata si care si-a facut firma.

Informatia am gasit-o pe un alt forum auto si m-am gandit ca merita sa vad despre ce este vorba. Am avut norocul sa-l gasesc intr-o duminica tocmai cand facea o demonstratie. Avea doi electrozi situati la o distanta de circa un cm unul fata de celalalt intre care se produceau o multime de scantei albastre de toata frumusetea. Ceea ce am vazut si omul care mi-a inspirat incredere, m-au determinat sa-mi cumpar si eu una. Existau la vanzare doua tipuri de aprinderi: una multiscanteie obisnuita(4ooooo lei) si alta care elimina platina (750000lei).

Din ceea ce am discutat cu vanzatorul si cu alti cumparatori ,care foloseau cu succes aprinderea fara platina de mai mult timp, m-am decis pentru aceasta din urma despre am inteles ca ar avea performante substantial mai bune fata de cea

mai ieftina. Pt. montaj,care este destul de delicat, am apelat tot la d-nul inginer(inca 100000 lei).In total 850000 lei care cuprind : aprinderea propriu zisa,rotorul caruia i s-au adaugat 4 magneti,o platina noua si montajul.Am platit la cumparare

600000 lei,iar restul de 250000 dupa montaj.

       Acum am deja o luna de cand am montat-o si am inregistrat o multime de efecte benefice:

      - porneste la prima cheie(de multe ori la sfert de cheie) in orice conditii de temperatura si umiditate, la o turatie mica a vilbrochenului(la temp de -10 gr.) la care inainte nu ar fi pornit in nici un caz

      - masina se infige mai bine, se simte o crestere de putere

      - in relanti motorul merge mult mai rotund decat inainte

      - a scazut sensibil zgomotul motorului

      - a scazut probabil consumul de benzina (nu l-am masurat inca),dar din ce spune producatorul ar trebui sa fie cu peste un litru mai mic la suta(si pana acum nu am nici un motiv sa nu-l cred)

       Pe scurt pare sa fie un alt motor dupa ce am montat aceasta aprindere.

       Un alt avantaj este faptul ca in cazul unei defectiuni se poate trece foarte usor

pe sistemul clasic, prin actionarea unui comutator si deblocarea platinei.In conditii normale comutarea intrerupatorului pe sistem clasic poate fi folosita ca masura 
antifurt.

       Mentionez ca am marit distanta la bujii la 0,8 conform indicatiilor producatorului(0.8 iarna, 0.9 vara).Totodata am refacut reglajul avansului initial,al amestecului si relantiului .


Daca spui ca merita sa pui asa ceva pe masina sunt si eu interesat,oricum nu cred ca am alta solutie biggrin.gif .Daca o las 2-3 zile sa "doarma" nu prea mai sunt sanse de revenire sad.gif .Daca poti sa-mi dai un nr de tel al inginerului asta din Vitan ar fi perfect,sau sa-mi spui cum il gasesc.
van den plas
Bogdann



In principiu, omul vine in targ in fiecare duminica, in special daca este vreme frumoasa.Asa l-am gasit si eu. Nr. de telefon, care este trecut pe formularul de garantie, ti-l transmit prin MP.
marius-gabriel
GIC, turometrul vine direct la platina.

Nu are cum sa nu mearga daca el asa e conceput.

Vezi prin bord poate nu se alimenteaza...
GIC
Pentru aprindere clasica - ai dreptate.

Daca montezi o aprindere electronica aceasta se pune pe traseul dintre platina si bobina, si in plus aceasta se mai alimementeaza cu + si -. Rezulta ca nu este acelasi lucru daca legi turometrul la platina sau la bobina. Problema mea este ca legat la bobina "timpeste" din cauza aprinderii multiscinteie (vezi schema).
OCEBE
daca se leaga turometrul direct la platine este OK dar mai trebuie ceva: trebuie "pacalit " cu un + fals, adica printr-o rezistenta de cca 1k legi + prin contact de platina( eu am realizat chestia asta si n-am mai avut probleme, dar ca sa nu lovesti aprinderea te sfatuiesc ca sa incerci cu rezistente mai mari la inceput si le cobori pana cand vezi ca turometrul o ia). legat in felul asta, turometrul nu "citeste" ce are dupa el ci vede numai in fata adica la platine
marius-gabriel
si ce te opreste sa legi turometrul direct de platina?

eu vb de aprinderea tranzistorizata...pt ca daca vb de aprinderea electronica nu mai intra in discutie nici o platina....

eu am aprindere tranzistorizata si turometrul imi merge f bine
GIC
Merci OCEBE - Am sa incerc (cind am timp, fiindca mai nou .....)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.