Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: ansamblu delco
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
harbulet
am descoperit o chestie la delco-ul meu si nu inteleg daca e normal sa aibe joc la tija care actioneza platanul cu platine

am suflat si tras aer pe pe furtunul care intre in carb
se misca tija actionare dar platanele sunt miscate numai la inceput si sfarsit de cursa e normal
mihai1677
in mod normal nu trebuie sa existe acest joc, dar daca avansul vacumatic este in regula, adica daca se incadreaza in curba de avans totul este in regula.
PS: totusi nu trebuie sa fie joc
Korben_Dallas
In mod normal arcul acela ar trebui să apese pe un fel de șaibă care e o piesă intermediară între arc și sectorul dințat
Adică arcul nu are voie să apese direct pe sectorul dințat
Iar ansamblul sector dințat ar trebui să fie sigilat, pentru că la fiecare tip de motor (și vorbesc numai de motoarele de Dacie, desigur) curba de răspuns a avansului vacuumatic are o anumită formă, care de regulă e reglată în fabrică
Eu m-am jucat cu sectorul respectiv cu câțiva dinți stânga - dreapta, și până la urmă tot în poziția inițială l-am lăsat 053.gif 090.gif
Dar nu e voie să aibe joc!
argon
QUOTE(electromatic @ 23 Aug 2005, 14:03)
In mod normal arcul acela ar trebui să apese pe un fel de șaibă care e o piesă intermediară între arc și sectorul dințat
Adică arcul nu are voie să apese direct pe sectorul dințat
Iar ansamblul sector dințat ar trebui să fie sigilat, pentru că la fiecare tip de motor (și vorbesc numai de motoarele de Dacie, desigur) curba de răspuns a avansului vacuumatic are o anumită formă, care de regulă e reglată în fabrică
Eu m-am jucat cu sectorul respectiv cu câțiva dinți stânga - dreapta, și până la urmă  tot în poziția inițială l-am lăsat 053.gif  090.gif
Dar nu e voie să aibe joc!
*



Reglajul din fabrica tine un an doi , dupa care se mai pierde din precizie..intervine uzura pieselor, arcul de la capsula se slabeste..etc.
Tija nu trebuie sa aiba joc..insurub-o cateva ture, sau pune rotita in asa fel incat sa dispara jocul(se invarte in sens de ceas).

Mihai..ce scule trebuie pt a verifica curba de avans?
harbulet
ok
o sa vad cum fac mie cam frica sa umblu acolo

dar trebuie ca are un comportament ciudat la relanti dupa ce o turez, adica
din cand in cand, are o intrerupere pana se stabilizeaza relantiul si cred ca de la jocul asta i se trage

merci

argon
Ca sa verifici fa altfel..in viteza a 3-a du-o pana la 80 km/h, si las-o in frana de motor pe urma..nu trebuie sa dea rateuri in frana de motor..
Asta e metoda recomandata pe forum..dar eu sincer ma indoiesc..oricum as regla vacuumul, tot nu da rateuri in frana de motor..
Multa lume circula fara avansul vacumatic functional..si nu cred ca e o problema prea mare pentru ei huh.gif
Rolul lui este de optimiza momentul scanteii in sarcina, pentru a realiza o economie de combustibil..dar mare branza de economie nu face..
Important e ca avansul initial la aprindere sa fie reglat corespunzator, daca e dereglat apar uzuri premature la motor--supape arse, segmenti crapati, pistoane gauriete..dar pe perioada lunga..
mihai1677
Avansul vacumatic functioneaza doar la sarcini partiale, pt a verifica buna functionare a acestuia este nevoie de stroboscop cu reglaj al intarzierii si un manometru. Prea elaborios in principiu atunci cand se revine de la o turatie mare la turatie mica turatia urmarita pe turometru trebuie sa scada constant, sa nu aiba hopuri, la acceleratie nu trebuie sa existe hopuri intre sarcini mici si sarcini partiale (adica acolo unde avansul vacumatic iese din fuctiune)
mihai1677
Multa rabdare, benzina consumata, si multe probe, apoi cand se schimba furnizorul carburantului se observa ca iar nu merge cum trebuie.
In principiu trebuie alimentat din acelasi loc pe cat posibil altfel vom sta mereu sa reglem carbul, avans initial samd
Korben_Dallas
Avansul vacuumatic are rolul lui bine determinat
Dacă se neglijează toate "nimicurile" și "mărunțișurile" astea, gen avans, joc culbutori, bujii care nu sunt exact pentru motorul respectiv, mici neetanșeități atunci nu mai e mașină ci e coteț
Am mai afirmat și în alt topic: n-o fi Dacia nu știu ce mare mașină, dar dacă o mai și neglijezi sau faci reglaje după ureche, atunci mai bine îți cumperi Trabant
Nu am nimic cu nimeni, nici măcar cu trabantiștii, dar îmi mențin afirmația că dacă reglezi cât mai bine motorul și tot ce ține de acesta te poți apropia de performanțele adevărate ale unei Dacii
Și de uzură la tija de acționare platoului (cea acționată de vacuum) eu încă nu am auzit
Dacia mea e din '99 și nu are uzură de genul ăsta 053.gif 090.gif
Marian_2004
Avansul vacumatic are un rol foarte important. In functie de cat de bine este reglat, masina se "infige" mai bine la viteza sau moare daca o accelerezi.

Ce face acest avans? Pai..

Motorul merge la relanti. Clapeta de acceleratie este aproape inchisa de tot. Vidul creat de cilindrii, atunci cand absorb benzina, este maxim. Acest vid se transmite la avansul vacumatic prin intermediul unui furtun.

Pe masura ce motorul este accelerat, vidul este tot mai mic, pentru ca respectiva clapeta de acceleratie este tot mai deschisa.

Cand vidul este mare, pompa vacumatica trage de o parghie si misca platina. Distanta intre platini creste. Puteti sa trageti cu gura aerul din furtun si sa va uitati la platini, e cel mai simplu. Pompa vacumatica are o gaurica in partea de jos. Astupati gaurica cu degetul, ca vidul sa ramana si sa vedeti voi mai bine cum se misca platina. Altfel trebuie sa trageti continuu.
Cand distanta este mai mica, platinile se misca mai putin. Prin aceasta miscare, ele isi autocurata contactele.

Ideea e ca aprinderea trebuie intarziata putin la turatii mici si "grabita" la turatii mari. Benzina nu se aprinde instantaneu. Ii trebuie putin timp. Foarte putin, dar nu este neglijabil. In acest timp, cilindrul se misca.Daca scanteia ar fi data fix in momentul in care cilindrul este la locul unde trebuie (punctul mort superior), s-ar pierde o parte din putere. De ce? Pentru ca pana cand benzina se aprinde, pistonul deja s-a miscat, mai ales la turatii mari. Este mai jos decat punctul mort superior, si, din cauza asta, benzina explodeaza intr-un volum mai mare si rezula gaze a caror forta de impingere este mai mica. De asemenea, la turatii mici, daca scanteia este data inainte de "cand trebuie", pistonul nu ajunge la PMS si gazele rezultante din explozie il imping inapoi si forta masiii scade considerabil + uzura pieselor.
Dasta e avansul asta facut. Atat el cat si cel centrifugal regleaza momentul in care "vine" scanteia. Ii da avans sau ii ia din avans, in functie de turatie. Avansul centrifugal nu se repara/modifica/regleaza, doar se inlocuieste daca nu mai functioneaza corect.

Atat avansul centrifugal cat si cel acumatic trebuie sa functioneze foarte bine, pentru performane optime. ( " masina mea se inneaca daca turatia creste de 3000 de ture, de ce?" ;"nu sta la relanti, ce o avea? " ...etc)
harbulet
masina mea fara avans vacumatic merge foarte prost trepideaza nu se accelereaza bine etc

diaconuliviu
@Marian_2004

1. Avansul vacuumatic NU modifica distanta intre platine ci pozitia PINTENULUI fata de cama; pe masura ce creste turatia (adica deschiderea clapetei) depresiunea SCADE, SCADE si avansul aferent partii vacuumatice.
2 Avansul centrifugal SE POATE REGLA si REPARA; faptul ca exista "meseriasi" de doi lei care tin stroboscopul in mina numai ca sa-l arate, e altceva.La fel si cel vacuumatic, se poate regla pe stroboscop, contrar parerilor de prin carti ca doar se verifica un punct de pe curba.
argon
QUOTE(diaconuliviu @ 25 Aug 2005, 08:40)
@Marian_2004

1. Avansul vacuumatic NU modifica distanta intre platine ci pozitia PINTENULUI fata de cama; pe masura ce creste turatia (adica deschiderea clapetei) depresiunea SCADE, SCADE si avansul aferent partii vacuumatice.
2 Avansul centrifugal SE POATE REGLA si REPARA; faptul ca exista "meseriasi" de doi lei care tin stroboscopul in mina numai ca sa-l arate, e altceva.La fel si cel vacuumatic, se poate regla pe stroboscop, contrar parerilor de prin carti ca doar se verifica un punct de pe curba.
*




Asa e cum zice domnu Liviu...distanta la platini nu e modificata absolut de loc..se modificapozitia pintenului, care determina un contact al platinilor mai devreme sau mai tarziu, deci o explozie in cilindru defazata in functie de sarcina motorului..zic eu
Korben_Dallas
QUOTE(harbulet @ 23 Aug 2005, 13:59)
am suflat si tras aer pe pe furtunul care intre in carb
se misca tija actionare dar platanele sunt miscate numai
*


Signor harbulet, dar de ce mă rog ai suflat, că în funcționarea normală acole este tot timpul o depresiune, adică trebuia numai să tragi aer 053.gif 090.gif
argon
normal nu ar trebui sa existe joc intre tija si axul de la platou pe care e pusa tija..ar cam trebui sa se miste la fel...
mihai1677
Putina teorie:
Avansul vacumatic a aparut ca urmare a nevoii de avans la turatii mici si mijloci, cum avansul centrifugal la aceste turatii este aproape ca si inexistent datorita turatiei mici (turatia motorului/2) aflam unde isi face prezenta avansul vacumatic.
harbulet
QUOTE(electromatic @ 25 Aug 2005, 11:44)
Signor harbulet, dar de ce mă rog ai suflat, că în funcționarea normală acole este tot timpul o depresiune, adică trebuia numai să tragi aer 053.gif  090.gif
*




la proba initial amt ras aerul din capsula si platoul s-a miscat la capat de cursa putin, acolo fiind o membrana am vrut sa vad daca este intrega si cum altfel sa o probezi, tagand si inpingand aerul, plus ca mi s-a paut cidat cum lucreaza numai la capat de cursa

si acum face la fel cand nu o mai acelerez intrerupe puin si dupa merge bine


la relanti daca introduci aer si scoti pe furtunasul ala de vacum - evident cu forta plamanilor - se schimba si sunetul motorului, la mine cel putin



Marian_2004
"Asa e cum zice domnu Liviu...distanta la platini nu e modificata absolut de loc..se modificapozitia pintenului, care determina un contact al platinilor mai devreme sau mai tarziu, deci o explozie in cilindru defazata in functie de sarcina motorului..zic eu "


S-ar putea sa fie asa, nu va contrazic. Da... este posibil sa se modifice pozitia pintenului. Dar distanta nu se modifica de loc? Chiar de loc?
Acum nu imi sustin nici o parere, acum intreb.
argon
QUOTE(Marian_2004 @ 25 Aug 2005, 22:21)
"Asa e cum zice domnu Liviu...distanta la platini nu e modificata absolut de loc..se modificapozitia pintenului, care determina un contact al platinilor mai devreme sau mai tarziu, deci o explozie in cilindru defazata in functie de sarcina motorului..zic eu "
S-ar putea sa fie asa, nu va contrazic. Da... este posibil sa se modifice pozitia pintenului. Dar distanta nu se modifica de loc? Chiar de loc?
Acum nu imi sustin nici o parere, acum intreb.
*



Nu, nu se modifica absolut de loc.
Fa o proba..ia capavul delco jos, is furtunul de vacum de la carb in gura, astupa gaurica din capsula, ia un calibru, masoara fara sa tragi pe furtun si apoi masoara cand tragi cat poti pe furtun(sa fie platoul platinii in pozitia cea mai trasa, ca sa zic asa).
Sa vezi ca nu se modifica distanta.
Daca te uiti atent la arhitectura platoului platinii mobile vei observa si fara probe ca fizic vorbind nu are cum sa miste platina mobila decat paralel cu cea fixa.

Poate tu te referi cand platina e pe varful camei si motorul e oprit , da atunci se schimba distanta, dar nu se pune ca e cu motorul oprit. pe varful camei distanta va fi la fel intotdeuna..se schimba pozitia pintenului pe cama si se deplaseaza de pe varful acesteia..poate deaia ti se pare ca se moidifica distanta.
diaconuliviu
Strict geometric, tocmai datorita deplasarii cvasi-liniare a pintenului se modifica putin distanta maxima de deschidere dar e insignifiant si nu reprezinta scopul avansului vacuumatic. Daca in loc sa se deplaseze acea pirghie-platou s-ar deplasa intreg platoul prin rotire (solutia am vazut-o la delcouri tare vechi) acea crestere infima a distantei n-ar mai exista; deci, acea crestere este urmarea solutiei, nu esenta ei.
De asemenea in cazul rotirii ansamblului nu s-ar mai deplasa partea mobila fata de cea fixa, disparind notiunea de "se deplaseaza pt autocuratare".
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.