Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Schimbare rulment punte spate Logan
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia - Diverse > Tutoriale, Tips & Tricks
user123
Salut, a trebuit sa fac aceasta operatiune deoarece a inceput sa huruie foarte puternic; initial s-a auzit mai incet, apoi din ce in ce mai puternic; ca metoda de diagnosticare, huruitul nu are de-a face cu anvelopele (asta se demonstreaza usor) sau cu transmisia ( este independent de faptul ca e "in viteza", si cel mai important - creste odata cu viteza masinii si poate fi reprodus,partial, cu masina suspendata, invartind de roata).

Ca piesa de schimb am cumparat SKF; mentionez inca de la inceput, desi operatiunea pare destul de simpla, trebuie neaparat sa aveti dispozitive necesare ( mai exact presa de extragere/introducere si un calibru de 50 mm)- fara aceste dispozitive nu este bine sa va apucati de treaba ( veti decalibra tamburul si/sau forta in rulment stricand-ul....sub nici o forma nu sunt pt metoda cu ciocanul!!!!!)

Daca v-ati decis, iata cateva repere:

-suspendati masina in conditii de siguranta, scoateti roata si apoi scoateti capacelul de protectie al rulmentului/piulitei ( este destul de fest introdus, bateti usor cu un ciocan de plastic in el, daca doriti sa-l recuperati...)
Odata scoase toate, va arata cam asa

[attachmentid=1627856703] [attachmentid=1627856704]


-trebuie sa desfaceti acea piulita, va trebuie o tubulara de 30mm- la mine s-a desfacut relativ usor ; dupa desfacere, arata asa
[attachmentid=1627856705] [attachmentid=1627856706]


-dupa aceasta, trebuie sa scoateti tamburul( in care este rulmentul); la mine sa scos usor, la mana ( dupa ce in prealabil iam aplicat cateva ciocane de plastic pe tambur pt al dezmorti- atentie !!! nu folositi ciocan de metal, tamburul e de fonta si-l veti sparge/fisura); aveti grija sa nu fie frana de mana trasa, e usor de ghicit de ce......daca totusi nu iese la mana, folositi un ciocan de plastic sau un extractor ( la mine nu a fost cazul)
Dupa ce ati scos tamburul, totul va aparea cam asa

[attachmentid=1627856710]


-acum efectiv trebuie scos rulmentul din tambur; mai intai trebuie sai scoateti siguranta, folosind un cleste special ( ca cel din figura) sau.....improvizand...se observa clar acea siguranta si cum este montata in fotografie

[attachmentid=1627856712] [attachmentid=1627856713] [attachmentid=1627856705]


-odata scoasa siguranta, trebuie scos rulmentul- eu am folosit o presa manuala(dupa cum se observa); sunt multe tipuri/variatii pe care le puteti folosi....important este sa aveti si un calibru pe langa presa, pt a introduce rulmentul folositi un diametru de 50 mm ( diam exterior al rulmentului este de 52 mm) si il pozitionati astfel incat sa apese pe inelul exterior al rulmentului ;
Pt a scoate rulmentul uzat, va trebuie un calibru oarecare care sa incapa chiar pe inelul central ( de ce asa? pt ca rulmentul este oricum uzat si nu conteaza daca apasati pe centru cand il scoateti, pe cand atunci cand il puneti pe cel nou este obligatoriu sa apasati pe inelul exteriror- niciodata pe cel interior!-altfel veti strica rulmentul nou)....

In imagine veti vedea presa si modul de scoatere; observati ca tamburul are un "umar" sus in care intra rulmentul; la introducere tamburul se pozitioneaza invers in presa....odata scos rulmentul, curatati cu solutie decapanta si eventual puteti gresa tamburul putin ; eu nu am facut asa deoarece am considerat ca nu este necesar( practic gresarea este doar pt al introduce eventual mai usor, nu pt altceva intrucat toleranta data de fabrica la aceasta piesa este intre 0 si 0.03mm)

[attachmentid=1627856717] [attachmentid=1627856718] [attachmentid=1627856719]

-dupa ce l-ati scos, il veti introduce pe cel nou....nu are un mod anume de introducere, folositi presa si calibrul de 50 mm....apoi montati-i siguranta....va asigurati ca siguranta este corect montata in santul ei, daca se invarte usor-folosind o surubelnita....

[attachmentid=1627856721] [attachmentid=1627856723]


- odata tamburul echipat cu noul rulment, e timpul sa il montati inapoi pe ax....practic faceti operatiunea de demontare in ordine inversa; nu uitati sa strangeti piulita tamburului cu 18daNm (cartea recomanda 17.5) si sa puneti capacul de protectie....

In linii mari cam asta ar fi.....sunt absolut necesare sculele de care am zis, pot aparea incidente pe parcurs daca nu le folositi corect ( mai ales la presa, puteti decalibra sau chiar rupe presa)......Uitasem, masina (2004) a avut din fabrica un rulment SNR ; ferodourile sunt originale, la primavara trebuie sa le schimb (stiu, sunt roase la maxim)....

Sper ca am putut fi de folos cu ceva, acest post nu "inlocuieste" manualul Loganului si nici parerea/sfatul/manopera unui profesionist....
Mult succes celor care se apuca de treaba!


Bujor Stefan
Ferodourile nu sunt uzate foarte mult, mai tin cel putin 50000 km.
Sabotul din spate este mai subtire pentru ca este sabot secundar, forta cu care el franeaza este mult mai mica decat cea a sabotului primar si astfel si uzura este mult mai mica, el fiind specal construit mai subtire pentru reducerea costurilor.
Deci stai linistit, mai schimbi 2-3 seturi de placute pana schimbi ferodourile.
crull
Eu nu am reusit sa scot tamburul.Cum arata presa de extras? O pot confectiona?
bogdanelkva
Presa arata ca in poza a noua,dupa cum scrie si in textul initiatorului.
crull
Aia e presa pentru a scoate rulmentul de pe tambur.
Eu anu am reusit sa scot insusi tamburul de pe fuzeta.
gabi_g
Uite aici presa de tambur ca sa stii ce trebuie
http://www.sculedemana.ro/scule-speciale-a...hub-puller.html
sau
http://www.sculeserviceauto.ro/eshop/index...?productID=4473
sau
http://echipamente-serviceauto.ro/produse/..._pentru_tamburi
Presele din link-urile de mai sus se folosesc si la depresarea planetarei din butuc.
SorinXp
Eu astazi am facut revizia si am curatat tamburii (supriza mare la un rulment, dupa demontare)
S-a verificat masina de jocuri si alte cele - totul ok Apoi i-am zis sa curete tamburii ca se aude un zgmot la franare de la mizerie (de aceeasi parere si mecanicul, ca nu erau curatati de ~70.000km).
S-a apucat mecanicul de partea dreapta: a dat roata jos, a demontat piulita si a batut usor in tambur pana a iesit ... a curatat si apoi montajul. Totul a fost ok.
Apoi de roata stanga: a dat roata jos, a demontat piulita... a batut destul de usor, ca sa-l scoata si SUPRIZA,o parte din rulment a ramas pe ax si o parte in tambur. A luat mecanicul o chestie gen teava scurta si a indesat partea de pe ax inapoi(batut f usor cu un ciocan mic) si mi-a zis ca se mai intampla din cand in cand si ca daca e ceva va huruii in cateva mii si trebuie schimbat. De fapt el si inainte sa se apuce de operatiune mi-a zis ca exista un risc la rulment.

am 106000 km, nu am schimbat nici macar un cap de bara pana acum.... si al naibii rulment... vrea sa fie el primul. Si inca nu au jocuri si alte cele... dar rulmentul asta era defect el sau mecanicul a fost esenta de DOREL? voi ce parere aveti?.

Mentionez ca tamburii aveau ceva mizerie, iar numai la franare se auzea un zgomot asemanator cu cel cand e ruginit tamburul, dar de o intesitate mult mai mica... ca idee. Adica rulmentii erau ok Nici inainte si nici dupa montaj roata nu are joc de la rulment.

Vi s-a mai intamplat acest lucru? Cum naiba e capsat rulmentul ala? ca bilele erau toate la locul lor si perfecte, nu ciobite sau ceva (bilele erau pe bucata care ramasese pe ax si avea vaselina pe ele....)
Credeti ca ma tine lucrarea mecanicului? Daca ati mai auzit macar la altii
sobolan
QUOTE(user123 @ 11 Dec 2012, 21:50)
-dupa ce l-ati scos, il veti introduce pe cel nou....nu are un mod anume de introducere, folositi presa si calibrul de 50 mm....apoi montati-i siguranta....va asigurati ca siguranta este corect montata in santul ei, daca se invarte usor-folosind o surubelnita....

*



daca l-ai impins pe cel nou de inelul interior l-ai compromis....nu era mai ok sa-l impingi de camasa exterioara ?
gabi_g
Daca a folosit calibrul 50 mm, asa cum spune, sigur a impins in inelul exterior al rulmentului. Bucsa de 51 mm ar fi fost mai potrivita, avand in vedere ca rulmentul are inelul exterior foarte subtire.
NviGtd
QUOTE(SorinXp @ 24 Jan 2014, 20:43)
Eu astazi am facut revizia si am curatat tamburii (supriza mare la un rulment, dupa demontare)
S-a verificat masina de jocuri si alte cele - totul ok Apoi i-am zis sa curete tamburii ca se aude un zgmot la franare de la mizerie (de aceeasi parere si mecanicul, ca nu erau curatati de ~70.000km).
S-a apucat mecanicul de partea dreapta: a dat roata jos, a demontat piulita si a batut usor in tambur pana a iesit ... a curatat si apoi montajul. Totul a fost ok.
Apoi de roata stanga: a dat roata jos, a demontat piulita... a batut destul de usor, ca sa-l scoata si SUPRIZA,o parte din rulment a ramas pe ax si o parte in tambur. A luat mecanicul o chestie gen teava scurta si a indesat partea de pe ax inapoi(batut f usor cu un ciocan mic) si mi-a zis ca se mai intampla din cand in cand si ca daca e ceva va huruii in cateva mii si trebuie schimbat. De fapt el si inainte sa se apuce de operatiune mi-a zis ca exista un risc la rulment.

am 106000 km, nu am schimbat nici macar un cap de bara pana acum.... si al naibii rulment... vrea sa fie el primul. Si inca nu au jocuri si alte cele... dar rulmentul asta era defect el sau mecanicul a fost esenta de DOREL? voi ce parere aveti?.

Mentionez ca tamburii aveau ceva mizerie, iar numai la franare se auzea un zgomot asemanator cu cel cand e ruginit tamburul, dar de o intesitate mult mai mica... ca idee. Adica rulmentii erau ok Nici inainte si nici dupa montaj roata nu are joc de la rulment.

Vi s-a mai intamplat acest lucru? Cum naiba e capsat rulmentul ala? ca bilele erau toate la locul lor si perfecte, nu ciobite sau ceva (bilele erau pe bucata care ramasese pe ax si avea vaselina pe ele....)
Credeti ca ma tine lucrarea mecanicului? Daca ati mai auzit macar la altii
*




Daca a ramas o parte pe ax deja poti sa-ti iei adio in curand de la rulmentul ala, neaparat sa-l schimbi cat de curand, sper ca ai pus alte piulite noi in loc ca sa nu te trezesti ca isi ia roata zborul...Ele sunt de unica folosinta in general au ca o saiba de plastic/cauciuc care blocheaza piulita(tin loc de siguranta clasica de la rulmentii conici) si odata demontate trebuie inlocuite cu altele noi.

uite aici un filmulet interesant care explica cam tot ce e de stiut in general despre rulmenti.
SorinXp
Am fost la service dacia reprezentanta si am facut revizia + curatare tamburi (conform cartii se face din 60k in 60k km). Eu am facut asta acum la 106k km si inainte nu mai stiu cand... si atunci mecanicul a zis ca e bine sa fac curatarea tamburului.
Sa schimbe ceva piulete... nu a schimbat. A strans piulita aia mare la sfarsit destul de serios, cu o cheie mare -> nu cred ca se desface prea usor.
Iar cu rulmentul ... mai stau 1-2000 km sa vad ce zice si cred ca o sa-l schimb destul de curand.

Multumesc pentru sfat.
adryano
acest instrument poate fi folosit la extragerea rulmentului spate si montarea altuia[attachmentid=1627944427] ?!
espacern
La scos rulmentul din tambur se pot folosi diferite unelte/scule dar pentru introducere DOAR presa trebuie folosita.....altfel se distruge rulmentul.

@+
noo_yd
am si eu cateva intrebari ....rulmentul se scoate spre partea exterioara a tamburului ? adica spre roata masinei ? si daca folosesc o presa cu diametrul de 51 mm e buna ? sau trebuie sa aiba 50 mm ?
espacern
Rulmentul iese/intra pe partea unde se afla siguranta.....adica spre exterior/roata masina.
noo_yd
ok am inteles , dar presa ce diametru trebuie sa aiba ? merci mult
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.