Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Compresie foarte slaba
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
ViorelX
Am o Dacia 1310 din 1983, pe care o mostenesc de la tata. Am preluat-o in 2006, dupa ce unchiul meu a tinut-o intr-un service pt o revizie serioasa. Era in stare f buna cand am preluat-o si am circulat cu ea f rar.
Ultima data i-am facut ITP in ian 2009 si l-am trecut cu brio. Atunci a fost ultima data cand am mai putut s-o alimentez cu benzina Premium cu plumb. Chiar de atunci s-a scos de pe piata aceasta benzina si n-am mai folosit decat benzina fara plumb. Auzisem eu atunci ceva legat de distrugerea scaunelor supapelor motoarelor cu carburatie la folosirea benzinei fara plumb, dar n-am dat importanta.

In primavara acelui an am observat cu surprindere ca pot invarti f usor axul motorului, cu manivela sau chiar si de ventilator. Am plecat undeva la drum si la iesirea din oras motorul nu mai avea putere si cu greu atingeam 50-60km/h. M-am oprit de multe ori si am reglat avansul, pana ce mi-a mers satisfacator.
De atunci, pana in vara la fiecare drum ma opream de mai multe ori sa reglez avansul si pana la urma i-am gasit o pozitie optima si asa l-am lasat. Masina mergea satisfacator, puteam sa prind si 100km/h. Oricum, rar circulam.

Prin 2010 in primavara, la scurt timp dupa ce am plecat la un drum scurt de 10km, vad ca imi iese fum din capota. Opresc si constat ca-s aburi de la apa de racire, fiindca un racord de plastic din circuitul de apa s-a rupt. Mi-am continuat drumul de 10km cu viteza redusa si m-am intors seara, tot incet si cu grija.
Am reparat problema respectiva si am mai circulat de cateva ori, pana in oct 2010. De atunci las masina in parcare nemiscata. N-am mai avut timp sa ma ocup de ea. Stiu doar ca trebuie sa vad serios de motor, o fi nevoie de reparatii temeinice. Ma intreb daca incidentul de la apa de racire n-o fi legat de degradarea compresiei.

Cel mai probabil mi se pare ca s-au stricat scaunele supapelor. O fi nevoie sa schimb toata chiulasa? Sau se poate rectifica?

Mai merg din cand in cand la targ si ma mai uit dupa piese auto. Anul trecut am cumparat un set motor nou Borgo cu 100 lei (am la bord 80.000km). Mai vad uneori la acelasi pret seturi motor de alte fabricatii (Brasov, Pitesti, Turcia). Idee n-am care-s mai bune. Am avut si ocazia rara sa cumpar o chiulasa noua cu 90 lei, dar n-am fost hotarat. Acum va intreb: oare daca mai vad la targ chiulasa noua sa cumpar?

Cineva mi-a zis ca scaunele supapelor se strica fiindca nu rezista la temepraturile mai ridicate care apar la combustia benzinei fara plumb. Ar fi 2 solutii:
1 sa pun alte scaune (sau chiulasa) ca cea originala si sa folosesc benzina cu aditiv care suplineste tetraetilul de plumb
2 sa pun scaune speciale rezistente la temperaturi mai inalte si sa folosesc benzina de care e, fara nici un aditiv

Ce ziceti?
Acum n-am timp de masina, dar probabil pe la vara/toamna o sa ma ocup de ea, s-o pregatesc pt un nou ITP. Pana atunci caut piese.

paul_p
Se strica supapele, insa nu din cauza temperaturii.

TEP - tetraetilul de plumb, asigura protectia motoarelor mai vechi, la care nu se foloseau materiale la fel de rezistente ca la motoarele actuale, concepute sa mearfa cu benzina fara plumb.

Pe masura ce arde, tetraetilul de plumb se tranforma in oxid de plumb care se depune pe supape si pe intreaga suprafata a camerei de ardere. Oxidul de plumb actioneaza ca un strat protector, protejand supapele si scaunele de supapa. Actioneaza si ca un agent antifrictiune, reducand uzura dintre axului supapei si ghid.

In absenta TEP, la motoarele mai vechi, se produc urmatoarele fenomene:
Cand supapele de evacuare, realizate din aliaje extrem de dure si aflate la temperaturi ridicate se inchid, intre supapa si scaun apar microsuduri.

La deschiderea supapei aceasta smulge efectiv mici bucatele din scaunul supapei ( realizat din fonta la motoarele de generatie mai veche ), avand loc un transfer de material intre scaun si supapa, Acest material, sub influenta temperaturilor de evacuare ridicate, se transforma in oxid de fier, care este mai dur ca fonta din care este realizat scaunul si care in continuare uzeaza si mai accentuat scaunul supapei. Supapa actioneaza efectiv ca o freza asupra scaunului supapei.

La un moment dat uzura scaunelor devine atat ce accentuata incat nu mai poate fi compensata din reglaje si supapele nu vor mai etansa.

Deoarece sunt realizate din materiale mai rezistente, la motoarele noi nu apare acest fenomen.

Fenomenul de uzura al scaunelor de supapa se numeste "Valve seat recession".


Pentru motoarele mai vechi sunt 2 solutii. Cea mai simpla este utilizarea unei benzine care contine aditivi care compenseaza lipsa TEP.
A doua varianta, mai complicata, consta in inlocuirea supapelor, scaunelor de supapa si a ghidurilor de supapa cu unele realizate din aliaje speciale la care nu se manifesta fenomenele prezentate.

Acest fenomen este prezent si la motoarele alimentate cu GPL, unde este accentuat si de temperatura mai ridicata a gazelor de evacuare.

Mai multe detalii pe google:
https://www.google.com/search?hl=en&lr=&q=V...ion&btnG=Search
ViorelX
Multumesc pt raspunsul nesperat de promt si complet.
Mi se pare curios ca nu prea se discuta despre problema asta, ca si cum eu as fi singurul care am patit asa ceva dupa ce n-a mai fost benzina cu plumb.

Gasesc supape, scaune si ghiduri din materiale noi care se potrivesc la chiulasa veche de Dacia cu minim de adaptari? Ma gandesc ca as putea pastra chiulasa, doar extrag scaunele si fac adaptari pt piesele noi (am strung, masina e frezat).
daniel93
Cu riscul de a fi sanctionat, cauta alt forum pe care sa discuti lucruri serioase, aici rareori ai sa gasesti raspunsuri complete si eficiente (cum e cel de mai sus).
Majoritatea posteaza aceleasi informatii eronate citite de la alti colegi, fara sa le fi pus in practica vreodata, si pe deasupra mai sunt si siguri pe ceea ce spun.
Mai bine ai cauta un forum cu masini clasice de alte marci, daca vrei sa discuti cu meseriasi.
Nu vreau sa jignesc pe nimeni, e doar parerea mea.
Ov
E perioada aia a lunii?
Ca fapt divers si eu ma dau pe "alte" forumuri de masini clasice unde in general daca intrebi ceva nu primesti nici macar raspunsul ala prost. Si cred ca nu ma poti contrazice atata timp cat si tu o arzi in continuare pe aici smile.gif
maho
QUOTE(ViorelX @ 8 Feb 2014, 23:19)
pot invarti f usor axul motorului, cu manivela sau chiar si de ventilator.
Cel mai probabil mi se pare ca s-au stricat scaunele supapelor. O fi nevoie sa schimb toata chiulasa? Sau se poate rectifica?
Mai merg din cand in cand la targ si ma mai uit dupa piese auto. Anul trecut am cumparat un set motor nou Borgo cu 100 lei Acum va intreb: oare daca mai vad la targ chiulasa noua sa cumpar?

Poti face un test de compresie, sa vezi daca se manifesta (compresia slaba) la toti cilindrii sau doar la unul. E posibil sa se fi depus calamina pe vreun scaun, si sa-ti "mearga in 3", sau posibil sa fie f. uzati segmentii de compresie, care sa necesite schimbare (inteleg ca setul Borgo, care e f. bun, inca nu l-ai montat). Nu e nevoie sa cumperi chiulasa noua, decat daca ar fi fisurata serios cea actuala (nu cred ca e cazul). Nici benzina aditivata nu e obligatorie.
ViorelX
Am citit prin alte parti despre "valve seat recession" si pare sa fie o problema veche, binecunoscuta. In alte tari s-a scos de multa vreme benzina cu TEP de pe piata si se anticipau problemele legate de "valve seat recession" la masinile vechi, dar dupa mai multi ani s-a raportat ca de fapt n-au aparut probleme deosebite. Uzura respectiva apare, dar nu chiar imediat.

Eu aveam motorul bun prin ian 2009 si deja in martie 2009, dupa cateva drumuri scurte cu benzina fara plumb, deja nu mai aveam compresie buna. Adevarul e ca nici nu l-am demontat sa vad care e problema, merg doar pe presupuneri.
Va trebui sa-l demontez la primavara sa vad ce probleme sunt si pe la vara/toamna ma apuc de reparatii.

Intrebarea ramane: ce supape, scaune si ghiduri din materiale bune gasesc ca sa le inlocuiesc pe cele originale cu minim de adaptari?

Ma surprinde ca nu prea se discuta despre problema asta.
nikuniku
sigur din cauza benzinei sa,,distrus motoru,,???
am cativa colegi la munca care sunt fani inraiti dacia pe carburatie,si nu iam auzit vreodata sa se planga ca nu mai au compresie la motor
deci altele pot fi cauzele pierderii compresiei
tu mergi foarte rar cu masina,in restu timpului sta si doarme in parcare.
de cate ori ai vrut so pornesti ai invartit si tu motoru cu mana/manivela? sa se amorseze pompa de ulei,daca invarteai de 2-3 ori motoru la rece(fara pornire)scapai de multe probleme
sau puteai sai dai la cheie fara sa-l lasi sa porneasca,se incarca toata rampa cu ulei si se manjeau cilindrii cu ulei
tu din nestiinta(cred) dat la cheie,pornit,tinut turat sa se incalzeasca=dupa un timp compresia a iesit pe esapament
piese de buna calitate nu cred ca vei mai gasii,dar poti cauta
ViorelX
Da, asa este, de fiecare data porneam pur si simplu, fara sa stiu ca ar trebui sa amorsez pompa de ulei. Am lasat masina nefolosita lungi perioade de timp: 6 luni, 1 an, chiar si 2. Cand am preluat-o in 2006 avea uleiul schimbat. In 4 ani de exploatare nici nu i-am schimbat uleiul, fiindca n-am facut 5000 km. Am facut doar mici completari pt pastrarea nivelului.
nikuniku
da,nu ai avut de unde sa stii !!
uleiu se schimba ori la numarul de km facuti(dacia cam 10mii km maxim)sau la 12 luni INDIFERENT de distanta parcursa
tu lai lasat 4 ani,pai uleiu ala nici pe gard nu mai era bun de dat,dar sa mai unga un motor
pacat de motor
maho
@ViorelX: oricum tre' sa desfaci motorul, macar fa-i testul de compresie, sa vezi exact care-i treaba (toti cilindrii, deci schimbi setul motor sau macar segmentii, sau doar unul; supapele si scaunele le vei curati/rectifica oricum).
Uleiul... l-ai tinut cam mult, dar sunt diferente mari intre diferite tipuri si calitati.
ViorelX
In sfarsit m-am ocupat de masina in aceasta primavara. Am apelat la un mester care lucreaza de 40 de ani la Dacia Service si zice ca a reparat 8000 motoare.
Mi-a demontat motorul si a probat etanseitatea supapelor cu benzina: nu curgea nimic. Problema era doar uzura cilindrilor si a segmentilor.
Am schimbat setul motor si acum merge bine.
Aproape ca am facut rodajul de 500km, dar tocmai am avut un incident care ma nelinisteste: La ultima mea calatorie, dupa urcarea unei rampe vad deodata ca martorul de temperatura al lichidului de racire e aprins. Nu stiu daca s-a aprins chiar atunci sau abia atunci l-am observat. N-am putut opri imediat, ci am continuat drumul in coborare usoara vreo 4km, cu motorul mai mult decuplat, pana la o benzinarie. Acolo am ridicat capota si am vazut ca nu mai am lichid de racire in vasul de expansie si ieseau aburi. S-a crapat robinetul de la climatizare si pe acolo ieseau aburi si curgea lichid.
Am pus apa distilata in vasul de expansie si am mers mai departe, cu gandul sa mai opresc din cand in cand. Repede s-a aprins din nou martorul. Ca sa pot opri a trebuit sa mai merg cativa km, dar am mers cu viteza redusa si drumul cobora usor. Din cand in cand martorul se mai stingea pt o vreme.
In fine, la urmatoarea oprire, am scos furtunele care se leaga la climatizare si le-am scurtcircuitat. Am mai adaugat f putina apa direct in pompa de apa si am plecat. Motorul era fierbinte, dar parca nu exagerat. Puteam atinge chiulasa fara sa ma arda rau. Mai aveam pana acasa vreo 25km. Pe aceasta ultima portiune nu mi s-a mai aprins martorul.

Acum nu stiu la ce sa ma astept. O mai fi bun motorul sau iar trebuie sa-l repar? La ce temperatura se aprinde martorul si cat suporta motorul sa mearga cu martorul aprins in sarcina redusa?
bygy007
pai chiar ti ai zis ca s-a crapart robinetul , scchimba-l fa aerisirea si vezi cum se comporta in continuare
ViorelX
Da, bine, o sa repar asta in zilele urmatoare, nu e mare lucru, dar eu am intrebat ca sa stiu la ce sa ma astept. Vechiul robinet avea un capac prins in nituri care s-au rupt. La targ am gasit alt model de robinet cu capacul prins in suruburi.
Adrian Frigo
QUOTE(ViorelX @ 26 Jul 2015, 14:29)
La ce temperatura se aprinde martorul si cat suporta motorul sa mearga cu martorul aprins in sarcina redusa?

Martorul din bord se aprinde la +/- 115*C.Dacă ai mers moderat,în regim de avarie și cu atenție e posibil să fi scăpat motorul! unsure.gif Ca durată nu prea se poate da o perioadă determinată,depinde de fiecare motor în parte.E totuși bine că ai văzut din timp martorul.Fă reparațiile necesare,alt lichid,aerisit circuitul și revin-o cu impresii! rolleyes.gif Baftă! smile.gif


P.S-Vezi dacă scrie cumva UAMT pe piesa nouă(deși mi-e greu să cred).
ViorelX
Nu, nu scrie UAMT pe noua piesa, care-i tot o vechitura. Dar sunt multumit ca e intreaga si are capac prins in suruburi si nu in nituri.

Ieri am demontat radiatorul si am golit tot lichidul din instalatie.
Mai mentionez ca atunci cand m-am oprit in drum din cauza supraincalzirii am observat ca:
-radiatorul era rece;
-lichidul de racire improscat prin robinetul crapat era uleios, initial chiar aveam impresia ca e ulei, dar totusi parca era putin altfel decat uleiul. Si etilen-glicolul cu care am preparat solutia e gras, probabil dupa evaporarea apei si a alcoolului ramane glicerina, care e grasa ca uleiul. Sau s-o fi ars garnitura de chiulasa si chiar a intrat ulei in apa? Nivelul uleiului e bun si nici nu observ apa in ulei.
Am pastrat putin lichid de racire, care aproape ca e ca apa chioara. Am pus putin intr-o lingura si l-am fiert pana s-a evaporat apa. Ce a ramas este intr-adevar gras, cam ca uleiul.

De ce era radiatorul rece?
1 Termostatul e blocat? Azi l-am probat cu apa fiarta si tija face cursa. Totusi am cumparat unul nou, Klaxcar 89oC.
2 O fi radiatorul colmatat? De aia l-am dat jos, ca sa incerc sa-l curat. Dar n-am jet de mare presiune, nu stiu ce voi putea face.
maho
Daca ti-a ajuns lichid fierbinte la robinet, inseamna ca macar poti scoate din ecuatie pompa de apa.
Ramane termostatul (l-oi fi montat invers, daca zici ca in ibric deschide), sau radiatorul (pe caldurile astea ar fi preferabil sa fi mare) colmatat; asta-l poti lua in casa, bagi 1-2 l de oțet in el (e mai ieftin decat calgonul) si apoi il clatesti.
ViorelX
Da, pompa de apa e in perfecta stare, am reparat-o o data cu schimbarea setului motor.
Am curatat si radiatorul, am schimbat termostatul.
In fine, azi am terminat toate reparatiile, am aerisit instalatia de racire, am schimbat si uleiul.
Nu mi s-a intamplat nimic la motor. Merge bine si nu sufla nimic in vasul de expansie.
GIC
Incearca sa nu mai mergi cu masina fara racire ca gripezi motorul sau in cel mai fericit caz arzi garnitura de chiulasa.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.