MASACRUL DE LA FANTANA ALBA
3.000 de suflete românești trimise mai devreme la ceruri de NKVD-ul sovietic
HARTA, RELATARI, MARTURII si FOTOGRAFII
COMEMORARE. La 70 de ani distanță, Putna a devenit loc de veci spiritual
De multe ori oamenii politici sau diplomații preferă să atribuie cuvintele „pragmatism“ sau „încredere“ relației dintre România și actuala Federație Rusă, moștenitoarea unei părți importante a teritoriului fostei Uniuni Sovietice, dar mai ales a povarei morale pe care Moscova o poartă pe umeri față de nedreptățile și crimele comise cu o cruzime fără margini asupra populației civile de către Armata Roșie și NKVD în teritoriile ocupate, ambele conduse cu mână forte de fostul lider bolșevic Iosif Stalin. Poate aceste cuvinte ar trebui înlocuite cu „respect“ și mai ales „scuze“ față de atrocitățile și genocidul comis de trupele sovietice asupra românilor din teritoriile care au fost smulse țării în urma raptului teritorial din 1940, când Basarabia și Bucovina de Nord au fost cedate vecinului de Răsărit. Dacă anul trecut, Duma de Stat a Rusiei (camera inferioară a Parlamentului rus – n.r.) recunoștea și condamna masacrarea polonezilor în pădurea de la Katyn în Al Doilea Război Mondial, lipsa unei reacții ferme din partea Bucureștilor într-o chestiune similară și tăcerea Moscovei pe această temă conduce în continuare la menținerea unei stări de angoasă între cele două capitale. Denumit și „Katyn-ul românesc“, genocidul de la Fântana Albă reprezintă un episod negru din istoria României, atunci când nu mai puțin de 3.000 de români bucovineni au fost masacrați cu sânge rece de trupele sovietice. Dacă la Katyn a fost vorba de execuția a peste 20.000 de ofițeri polonezi, aici avem de-a face cu un masacru premeditat a unor oameni neînarmați care nu voiau decât să nu mai trăiască sub ocupație străină, fără a opune vreo rezistență armată.
Troiță comemorativă
La 70 de ani de la acest tragic moment, Departamentul pentru Românii de Pretutindeni (DRP) a ținut să marcheze, vinerea trecută (1 aprilie), acest eveniment printr-o ceremonie de sfințire a troiței închinate memoriei victimelor masacrului de la Fântâna Albă în incinta mănăstirii Putna, un simbol spiritual al luptei românilor pentru păstrarea identității naționale în această parte a țării. Slujba a fost oficiată de un sobor de preoți condus de Înaltpreasfințitul Părinte Pimen, Arhiepiscop al Sucevei și Rădăuților. „Este un moment trist, ziua de 1 aprilie trebuie să ne trimită pe toți românii, oriunde ne-am afla, cu gândul la acei români curajoși care în urmă cu 70 de ani n-au vrut nimic mai mult sau mai puțin decât să își poată regăsi normalitatea revenind acasă. În urmă cu trei ore am fost la Fântâna Albă și vreau să vă mărturisesc cu toată sinceritatea că, pășind în acea pădure, te cuprinde un gând de spaimă și de durere pentru că în urmă cu 70 de ani 3.000 de suflete, doar pentru că voiau să revină în țară, au plătit această jertfă pentru demnitatea neamului românesc. Cred că este de datoria noastră să vorbim despre aceste lucruri pentru că s-a discutat foarte puțin și se cunosc foarte puține despre masacrul de la Fântana Albă și mă bucur enorm că astăzi reușim aici, în capitala spirituală a românității, să sfințim această troiță în memoria acestor români care și-au dat viața pentru identitatea noastră. Mă bucur că aici la Mănăstirea Putna, unde românii fără să aibă nicio vină, atât cei din Bucovina, cât și cei din Basarabia, sunt amintiți pentru că avem sute de mii de suflete care trebuie pomenite mai des. E obligația noastră, este de datoria noastră și mulțumită părintelui stareț de la Putna cei care vor veni aici își vor putea aminti despre acești români. Dumnezeu să-i odihnească“, a declarat secretarul de stat al DRP, Eugen Tomac, prezent la acest eveniment. Deputatul Tudor Panțâru a declarat la rândul său că acest episod este unul dintre multele comise de trupele sovietice în scopul „diluării identității românești“. „În 1940, românii constituiau 80% din populația Bucovinei, astăzi abia mai sunt 20%. Românii au fost supuși unei adevărate exterminări fizice. Mai mult, în Basarabia s-a reușit crearea așa-zisului „popor moldovenesc“, diferit de cel românesc. Astfel de evenimente tragice nu pot fi date uitări. Un popor care uită astfel de evenimente tragice își riscă viitorul și identitatea națională“, a precizat și deputatul Tudor Panțâru.
Ierusalimul neamului românesc
Locul amplasării troiței care comemorează victimele de la Fântâna Albă nu a fost ales la întâmplare. Dacă despre mănăstirea Putna, poetul național Mihai Eminescu afirma că este „Ierusalimul neamului românesc“, această mănăstire a devenit pe parcursul celor circa cinci secole și jumătate de existență un simbol al luptei spirituale pentru păstrarea ființei naționale, jucând rolul atât de centru spiritual, cât și de strajă sau loc de refugiu în vremuri încercate. Cu această afirmație este de acord și părintele stareț al mănăstirii Putna, arhimandritul Melchidesec Velnic. „Fiecare neam își are locul de întâlnire cu moșii și strămoșii. Având în vedere că aici își doarme somnul Ștefan cel Mare, care a domnit până la adânci bătrânețe și care și-a iubit neamul, țara și credința strămoșească, dar și alți domnitori, Putna este un simbol românesc și sunt întru totul de acord cu această expresie“, a declarat pentru „Curentul“ părintele stareț al mănăstirii Putna. Dânsul ne-a mai explicat că „dragostea de neam și de patrie“ a fost liantul dintre cele două comunități de români care vin la Putna, dar care trăiesc separat pe o parte și pe alta a graniței cu Ucraina.
„Românii bucovineni trebuie să-și poarte crucea“
Starețul ne-a mai spus că românii de pe cele două părți ale graniței trebuiesc să conviețuiască și să își „poarte împreună crucea“. Părintele ne-a mai explicat că mănăstirea Putna este într-un permanent contact cu așezămintele bisericești din Bucovina de Nord de la Cernăuca, Toporăuți sau Crasna, locuri unde victimele deportărilor staliniste din Siberia și Kazahstan sunt cinstite mereu.
Crimele abominabile rusești împotriva românilor
Pe lângă deportările românilor în Siberia, la începutul anului 1941, după ce trupele sovietice au pus stăpânire pe Basarabia și Bucovina de Nord, NKVD-ul a lansat zvonuri potrivit cărora sovieticii ar fi permis trecerea graniței în România pentru a atrage în cursă românii care doreau să treacă granița din teritoriile ocupate. Astfel, în data de 1 aprilie 1941, un grup mare de oameni din mai multe sate de pe valea Siretului (Pătrăuții-de-Sus, Pătrăuții-de-Jos, Cupca, Corcești, Suceveni), purtând în față un steag alb și însemne religioase (icoane, prapuri și cruci din cetină), a format o coloană pașnică de peste 3.000 de persoane și s-a îndreptat spre noua graniță sovieto-română în speranța că așa vor putea să ducă până la capăt acțiunea lor. Însă nu a fost să fie așa. În poiana Varnița, la circa trei kilometri de granița română, grănicerii sovietici i-ar fi somat să se oprească. După ce coloana ar fi ignorat somația, sovieticii au tras în plin cu mitraliere, încontinuu, secerându-i. Supraviețuitorii au fost urmăriți de cavaleriști și spintecați cu sabia. La finalul măcelului, răniții au fost legați de cozile cailor și târâți până la cinci gropi comune săpate dinainte, unde au fost îngropați, unii fiind în viață încă: bătrâni, femei, copii, sugari – vii, morți sau muribunzi. Supraviețuitorii au fost arestați de NKVD din Hliboca (Adâncata) și, după torturi de neimaginat, au fost duși în cimitirul evreiesc din acel orășel și aruncați de vii într-o groapă comună, peste care s-a turnat și s-a stins var, fără ca Rusia să recunoască aceste crime împotriva umanității.
MARTURII. Varnița, o tristă amintire
Domnul Gheorghe Mihailiuc, profesor pensionar, cu o vechime de muncă de peste 50 de ani, este unul dintre supraviețuitorii, astăzi în viață, ai măcelului de la 1 aprilie 1941 din pădurea Varnița de lângă satul Fântâna Albă. Născut la 13 martie 1925 la Trestiana, județul Storojineț (astăzi Dimca, raionul Hliboca), în acea zi neagră pentru românii nord-bucovineni, abia trecuse de 16 ani. Dar dorul de libertate nu l-a oprit să pornească, împreună cu fratele Nicolae (Culuță), numai cu trei ani mai în vârstă, spre Patria-mamă. Însă nu le-a fost dat să ajungă. (Crai Nou – 2005)
În iadul de lângă graniță, dezlănțuit de focul năprasnic de mitralieră al călăilor bolșevici, l-a despărțit de fratele drag. Timp de 12 ani n-a știut nimic despre Nicolae, care, rănit, a fost dus tocmai în regiunea Sverdlovsk, din munții Ural. Abia după moartea odiosului Stalin el a scăpat din lagăr, dar fără dreptul de a se întoarce la baștină. A plecat în Basarabia, undeva lângă Anenii Noi, unde, în urma suferințelor prin care trecuse în fundul Rusiei, peste 8 ani s-a stins din viață.
Prof. Gheorghe Mihailiuc, învinovățit de naționalism românesc, a fost purtat timp de jumătate de secol dintr-o școală în alta, hărțuit, acuzat de lipsă de devotament pentru Uniunea Sovietică, însă nici prigoana, nici teroarea la care a fost supus nu l-au frânt. Și astăzi, la frumoasa vârstă de 80 de ani, el a rămas cu fruntea sus. De aceasta ne putem convinge o dată în plus citind cartea sa de poezie și proză, „Dincolo de cuvintele rostite”, apărută la Editura obștească „Vivacitas” (Hliboca, 2004), din care prezentăm istorisirea de mai jos:
Nici n-am observat când au trecut anii. Am străbătut un drum lung și greu, deseori presărat cu lacrimi amare. De multe ori traiul mi-a fost vizitat de dureri. Și acum, la marginea vieții, răsfoind cartea existenței mele, caut să-mi adun a-mintirile, cele mai multe găsindu-le triste. Unele din ele se mai pierd în negura timpului. Sunt fapte asupra cărora se așterne tăcerea, însă evenimen-tele tragice, care mi-au rănit adânc sufletul, nu se pot uita vreo-dată.
Îmi amintesc cu spaimă în suflet de anul 1940, de la care au început nenorocirile noastre. Așa-zișii frați mai mari, eliberatori, au înlocuit adevărul cu minciuna. Sub acel regim odios spărgătorii de uși, toți acei crescuți într-un mediu în care credința, dreptatea, adevărul nu-și găseau loc, au devenit fruntea societății. Noi, băștinașii acestui pământ, obișnuiți cu alt mod de via-ță, au fost cu desăvârșire margina-lizați. Limba, istoria, învățămân-tul, credința și, în genere, cultura națională au avut mult de suferit.
Apăsătoare este viața sub un regim totalitar. O viață grea, umilitoare, când demnitatea omului este desconsiderată, de fapt, nici nu este viață, ci o moarte lentă. Această stare intolerabilă i-a făcut pe mulți oameni să cadă pe gânduri. Prin satele noastre se răs-pândea neliniștea. Trebuia găsită o soluție. Bărbații se adunau în grupuri mici, sfătuindu-se în șoaptă. Unii își trăiau zilele negre în as-cunzișuri. Au început urmărirea celor bănuiți, anchetările, arestă-rile, deportările. Peste sate se abătuse teroare bolșevică. Dacă nu făceai cârdășie cu noii stăpâni, erai pierdut. În aceste condiții insuportabile o parte din populația română a ținutului a hotărât să fugă din Țară, ca să scape de prigoană. La 1 aprilie 1941, câteva mii de români, chemați de dorul libertății, au por-nit pașii spre Fântâna Albă, la fron-tieră. Dar pentru mulți acest drum a fost fără întoarcere. Eram și eu, împreună cu fratele mai mare, printre ei. Am fost martor ocular și am văzut cum s-au desfășurat lu-crurile. A fost un adevărat masacru, un genocid. Varnița mi-a rămas în amintire ca un simbol al barbariei. În memorie s-au întipărit episoade de o rară cruzime, crâmpeie ce mă urmăresc cu înfiorare toată viața.
Ucigașii au așteptat cu degetul pe trăgaci până când mulțimea a ieșit la luminiș. Era o acalmie prevestitoare de rele. Pașii greoi îi purtau pe oameni spre un sfârșit fatal. Tricolorul din fața coloanei flutura mândru, demonstrând dragostea de neam și țară a românilor bucovineni. Deodată liniștea a fost spartă de groaznicul glas al arme-lor. Zgomotul morții s-a răspândit hăt departe peste codri. Cineva din mulțime a strigat: „La pământ!” Șuvoiul neîntrerupt de foc ne ținea culcați, cu respirația curmată. În acea stare de încremenire un bărbat din primele rânduri a strigat peste puterile sale: „Înainte, fraților, ei nu vor cuteza să ne omoare!”. Dar chiar atunci a început măcelul. Tra-gedia de acum jumătate de secol mă neliniștește până astăzi, deoarece nu sunt convins că-i im-posibilă repetarea unor asemenea nenorociri. E greu de redat în cuvinte tot ce am văzut la Varnița. Era un adevărat iad de la pământ până la cer. În ochii mei, un flăcău voinic, cu tricolorul în mână, s-a prăbușit într-o baltă de sânge. Aud și acum strigătele lui cu groaza morții pe buze: „Fugiți, oameni buni, eu rămân aici să mor pentru libertate!”.
În învălmășeală m-am pierdut de fratele meu. Întregul câmp era o spaimă, oamenii cădeau ca frunzele de brumă. Până la pădure îmi ră-măseseră vreo douăzeci de pași, o întreagă veșnici. La dreapta mea un bărbat uscățiv, care ne-a îmbărbătat tot drumul, se dădea de-a rostogolul până a ajuns la marginea pădurii. I-am urmat exemplu. L-am văzut o clipă cum s-a ridicat în picioare, căutând cu privirea pe cineva. Când am ajuns lângă el, bietul om se trudea să moară, cău-tându-și adăpost la rădăcina unui stejar. Se trăgea grămadă ca un arici atacat de dușmani, repetând un nume drag: „Floriță, Floriță!”
Soldații trăgeau fără întrerupere, cu precădere în grupurile compacte de oameni. Aproape inconștient am început să fug prin desiș. Moartea mă păștea la fiecare pas… Deodată mi s-a făcut întuneric înaintea ochilor, și am căzut. Au urmat câteva momente de tihnă. Dar degrabă mi-am venit în fire. Frica de moarte m-a pus în picioare și am început să fug la întâmplare. Vântul mi-a adus un bocet șoptit. Am pornit după el. Într-un desiș de brazi câteva femei se tânguiau deasupra unei neveste care-și dă-dea sufletul. Muribunda strângea la pieptul sângerând un băiețel de vreo doi anișori. Parcă o văd și acum cu niște ochi mari și tulburi, în care străluceau lacrimile pierza-niei. Părul bogat îi acoperea umerii. O șuviță de sânge curgea domol peste bundița împodobită cu blăniță de dihor. O femeie a smuls copilul din brațele mamei, care și-a dat sufletul. Apoi toate au dispărut fără urmă. Din nou m-am pomenit singur în mijlocul unei păduri necunoscute. Nu știam ce să fac, încotro s-o iau. Noaptea grăbită se așeza peste copaci. Se auzeau încă împușcături sporadice, la care tresăream ca mușcat de șarpe. „Braconierii” ieșiseră din nou la vânătoare de oameni. Așteptam sfârșitul. Mă întrebam unde o fi fratele Culuță, ce le voi spune părinților, dacă voi scăpa cu zile? Și totuși, am avut noroc. Îmi sclipi o nădejde trimisă de Dumnezeu. Prin întuneric zării un om care cobora povârnișul, ținându-se de copaci. Îmi făcu semn s-o iau după el. Ca prin minune am ajuns în satul Camenca. Niște oameni cu suflet mare, ucraineni de naționalitate, ne-au dat adăpost și ne-au hrănit. Datorită lor am rămas cu zile. Ucrainenii, ca și românii, visau să scape de asuprire, să fie oameni liberi. În sat câinii lătrau a moarte. Într-o șură, unde am fost ascunși, am dat de mai mulți oa-meni, care tremurau de frică. A fost o noapte plină de spaimă.
Cu riscul de a cădea în ghearele soldaților, am ajuns acasă a doua zi, pe la chindii. Și până acum uneori aud șuieratul acelor gloanțe blestemate. Timpul trece mai mult în rău decât în bine, trec și amintirile, cum se duc fără întoarcere toate de pe pământ. Se ruinează imperii și regimuri totalitare. Fascismul a fost demascat, condamnat, interzis. De ce oare s-a procedat astfel numai cu acest regim odios? Doar e cunoscut de toată lumea că regimul comunist a comis atro-cități îngrozitoare, omul a suferit enorm. Lumea a încetat să-l caute pe Dumnezeu. Iar la noi acest partid activează încă, este reprezentat în Parlamentul Ucrainei! În rezultatul unei educații nefirești, societatea a devenit plină de nelegiuiri. Și acum trăim timpuri cu puțină speranță și multă disperare. Se propagă mai mult o politică a promisiunilor.
Apar tot felul de „savanți”-meșteri tradiționali în falsificarea istoriei. În dauna omului de rând se fac prea multe cheltuieli birocratice. Avem o țară bogată și… mulți oameni săraci… Pentru a ieși din această situație e nevoie de renaștere morală, de înțelepciune, de iubire de adevăr.
Astăzi, ca în fiecare an de la destrămarea satanicului imperiu sovietic, la Troița de la Varnița, ridicată în memoria victimelor de la 1 aprilie 1941, are loc o slujbă de pomenire a celor căzuți fără vină. Dumnezeu să-i aibă în grija sa. (Prezentarea autorului și adaptare pentru ziar – ION CREȚU, Cernăuți)
O marturie din CraiNou.ro
* * *
MARTURII. Cupca si drama romanilor de la Fantana Alba din 1 aprilie 1941
Marturii: Sirul nemultumirilor populatiei s-a acumulat treptat si a dus in final la declansarea dramei de la Fantana Alba din 1 aprilie 1941. Atmosfera din randul populatiei din zona in primavara 1941 reiese din informatiile culese de la martori. Vom prezenta concluziile scriitorului Vasile Levintchi din Carapciu, el insusi participant la marsul in cauza. Acesta sintetiza astfel, in 1991, cauzele hotararii oamenilor de pe valea Siretului Mic si a Siretului de a emigra cu orice pret in Romania:
“Spaima fata de noile oranduieli, aparitia in prim plan la putere a unor elemente declasate (in majoritatea cazurilor a unor indivizi compromisi – chiar si in fata satenilor nevoiasi – prin lene, betii si ticalosii in general) rare fiind cazurile in care s-au incadrat intre activisti din convingere si oameni seriosi, arestarile aproape zilnice cauzate de delatori bucurosi sa se razbune pe vecini sau chiar sa le ia bunurile. Dispareau tarani de rand, fara avere si fara vreo vina, necajiti in majoritatea lor, deoarece prin satele de pe valea Siretului nu prea erau bogatasi care sa fi exploatat munca straina, pamanturile nefiind cine stie ce manoase.S-au ivit turnatori, delatori de ocazie, bucurosi sa se poata rafui pentru vechi vrajmasi. Unii au profitat si s-au folosit de bunurile ramase de la cei inlaturati.Abuzurile se inmulteau, starea de nesiguranta crestea, frontiera croita nemilos prin satele romanesti ale aceleiasi zone etno-folclorice nu tinea seama de aspiratiile unei lumi despartite artificial. Ticalosia se introna, cinstea ramanea de domeniul trecutului.” (V. Levitchi,1991).
Lazar Furnica arata in 1989 ca in primavara lui 1941 circulau zvonuri ca va veni vremea ca toata lumea va manca la cazan, bisericile vor fi transformate in grajduri, ca femeile vor deveni un bun comun, ca romanii vor fi feportati in Siberia.
La aceasta se adauga lipsa totala de transparenta si buna credinta in masurile politice si administrative luate de noile autoritati, teroarea si minciuna ridicate la rang de dogma. S-a aratat intr-un articol functionarea defectuasa si cu intermitenta in perioada iulie 1940 – septembrie 1940 a birourilor de emigrare in Romania. Dupa 15 februarie 1941 acestea au fost reactivate. Vestea redeschiderii lor in capitalele de raion a produs multa agitatie in randul locuitorilor care ajunsesera intre timp la concluzia ca singura salvare pentru ei o constituia emigrarea in patria mama, Romania. La luarea acestei decizii dramatice pentru ei a contribuit propaganda din ce in ce mai intensa cu privire la colectivizarea agriculturii, precum si stirile relativ la deportarea a 300 de femei cu copii din satele Crasna si Ciudei care aveau sotii in Romania (G. Macrin, 1988).
Apare Vasile Luca
Marsul romanilor din raionul Adancata (Hliboca) de la 1 aprilie 1941 a precedat de unul de mai mica amploare petrecut in orasul Storojinet, capitala raionului cu acelasi nume, la 26 martie a aceluiasi an (V.Ilica, 1994, 1999). Initial, in cursul lunii martie, in urma zvonurilor, mii de tarani romani si ucranieni au venit la Storojinet ca sa predea cereri de emigrare in Romania. Cererile au fost primite. Speriate de amploarea emigrarii, autoritatile sovietice au revenit si au refuzat sa mai primeasca in continuare cereri. In fata acestei situatii, la 26 martie 1941, mii de alti tarani din acelasi raion au venit din nou cu cererile de emigrare sa le depuna la NKVD (sectia raionala). Militia a refuzat sa primeasca cererile lor. Atunci, taranii care blocasera curtea fostei prefecturi si strazile din jur au protestat cu voce tare impotriva acestei masuri. A fost chemat deputatul Vasile Luca (deputat in Sovietul suprem si viceprimar al Cernautilor). Acesta le-a spus cetatenilor surescitati ca zvonul relativ la aprobarea plecarii in Romania a fost lansat de elemente dusmanoase URSS-ului care urmaresc sa ii faca pe taranii bucovineni “cersetori si slugi la boierii din Romania”. Lumea l-a intrerupt si a inceput sa-l huiduiasca in gura mare spunand : “Ajunge! Suntem satui de minciunile comunistilor.Noi vrem sa plecam in Romania caci am trait omeneste si nimeni nu si-a batut joc de noi ca voi comunistii!” Altii strigau: “Jos comunistii! Nu s-a mai putut dialoga. Un grup de femei s-a repezit la el si au inceput sa strige: “Domnule deputat, de-ne drumul in Romania ca va lasam casele, si vitele, si tarina ca sa fie a voastra, ca noi ne vom descurca cumva. Nu mai putem suporta greutatile si mizeria pe care ni le faceti!”
Protejat de o garda de soldati, Vasile Luca s-a urcat in masina si a plecat. Ca sa scape de multimea furioasa, un functionar de la raion a spus multimii ca s-a revenit asupra masurii initiale, iar cererile lor se primesc la primarie (soviet). Cand multimea a ajuns acolo, a constatat ca accesul in cladire era barat de un grup de soldati inarmati. Dandu-si seama ca ai fost pacaliti, oamenii s-au adunat in piata orasului din fata celor doua biserici si au hotarat ca saptamana urmatoare, la 1 aprilie, sa faca o procesiune cu cruci si cu prapuri de la biserica cu care sa treaca in Romania.
Cei care au participat la aceasta adunare au fost tarani din jurul orasului Storojinet- din Ropcea, Ciudei, Budenit, Patrautii de Sus,etc.
Zvonul ca autoritatile primes cereri de emigrare in Romania a facut ca in a doua jumatate a lunii februarie 1941 biroul NKVD de la raion sa fie inundat d cereri de plecare.Acestea trebuiau sa fie redactate neaparat in limba rusa. Cererile au fost facute in cel mai mare secret, caci respectivul “sciitor” risca sa fie deportat pentru asemenea “delict” asa cum a patit pensionarul CFR Mihai Charabarovici din Cupca, cunoscator al limbii ucrainene.
La cererile depuse de cetateni nu s-a dat nici un raspuns…Miscarea care s-a declansat la 1 aprilie 1941 ca si in toate celelalte actiuni de protest din raionul Hliboca si Storojinet din primavera respective si care aveau sa se termine atat de tragic au fost declansate de zvonul ca intre 1 si 10 aprilie granite soviet-oromana este deschisa si, ca atare, organizatorii credeau ca nu trebuie scapat acest prilej de a trece in Romania (L. Firnica, 1990; Micola Rubanet, 1992).
…A doua zi dimineata, pe 1 aprilie, Vasile Slanina in conformitate cu intelegerea din ziua precedenta, a sunat pe ascuns cu trompeta pe dealul de la biserica dand semnalul de adunare pentru cei din Cupca si Corcesti…Pe la orele 7-7,30 se adunasera deja in fata primariei din Cupca de pe malul stang al Siretului Mic cca 1.000 de oameni din Cupca, si ceva din Corcesti, in majoritatea barbate, dar si batrani, femei si copii. Impartiti in grupuri mici, discutau despre plecarea in Romania. In traistele lor isi luasera ceva mancare si unele lucruri de imbracaminte strict necesare. Pe la orele 8 a sosit coloana formata din cetatenii din Patrautii de Jos. Atunci, secretarul comunal din Cupca (politrucul) a incercat sa sune la raion ca sa cheme armata, dar locuitorii din Cupca au intrat in primarie, i-au alungat pe functionari (care erau localnici), au incuiat usile, l-au batut pe secretar si l-au obligat sa mearga in fruntea coloanei (din declaratia lui T.F.Klingher din Patrauti data in fata organelor de ancheta NKVD, citat de Micola Rubanet).
Inainte de a pleca romanii au spart bustul lui Lenin
Dupa Vasile Slanina, secretarul comunal ar fi reusit sa fuga, fapt confirmat si de documentele KGB citate de Micola Rubanet. In documentele KGB citate nu se aminteste ca multimea furioasa ar fi spart bustul lui Lenin ridicat in gradina din fata scolii si primariei din Cupca, fapt intamplat cu adevarat.
Numarul total al cetatenilor care au plecat incolonati din Cupca a fost estimate de Lazar Furnica si Vasile Slanina la 3.000-4.000 persoane. La plecarea din Cupca comanda a fost luata de Costea Gavriloaie care, punandu-si un brau tricolor de-a curmezisul pieptului (“arceste”) ar fi strigat inainte de plecare : “Oameni buni ! Ne incolonam si mergem la raion spre a obtine dezlegare pentru a trece in Romania. Dar sa fiti atenti, mergem in mod pasnic sa ne rezolvam dorintele noastre!”…
Pe la orele 10,30 coloana a ajuns la Suceveni unde i s-au alaturat alte sute de oameni. Coloana venita dinspre Cupca, s-a oprit in fata bisericii din Suceveni. S-au luat din biserica trei cruci pe care le-au purtat: Mihai Tugui din Cupca, Ilie Mihailovici si Ilie Scrobanet ambii din Suceveni. Pe o alta cruce s-a legat un stergar alb, ca semn ca marsul se desfasoara pasnic.Inainte de a pleca spre hliboca multimea a ingenunchiat, iar taranul Timis Vasile a lui Petru din Cupca, viitor lector bisericesc, a rostit cu glas tare rugaciunea urmatoare, ce era repetata de toti cei prezenti: “Doamne, Dumnezeul nostru, fiinta prea inalta, nefacuta, neinchipuita, fara de inceput si fara de sfarsit, Tu ce ai zis si ai facut toata faptura si dai viata zidirilor Tale, iar prin a carei puteri se misca libere toate vietatile de pe pamant si le hranesti pana in crapaturile pietrelor; nu intoarce fata Ta de la no , pacatosii, ci ridica sabia maniei Tale de peste noi si ne mantuieste, ca Tu ne-ai zidit si numai Tu ne poti mantui. Asculta Atotputernice lacrimile noastre sin e ajuta ca sa scapam de stapanirea pagana care ne chinuieste sin e distruge biserica ta.Nadejdea noastra este Tatal, scaparea noastra este Fiul, acoperamantul nostrum este Sfantul Duh, Treime Sfanta, Marire Tie.”Amin! (V.Ilica, 1999)
….Preveniti din timp, reprezentantii autoritatilor rationale au incercat sa stea de vorba cu participantii la mars. Multimea a cerut sa fie lasata sa emigreze in Romania. Reprezentantii autoritatilor rationale au incercat mai intai sa linisteasca multimea prin promisiuni ca: “nu va vom lua nimic, va lasam biserica, va lasam popa, dar sa mergeti acasa, pentru ca daca mergeti la granite nu va vom lasa si veti merge la moarte”. Multimea a raspuns furioasa: “nu ne ducem acasa pentru ca si asa nu vom avea nimic si vrem sa traim in tara noastra!”
…Raspunsul autoritatilor a nemultumit profound multimea care a declarat prin mii de glasuri ca se voir duce direct la frontiera spre a trece in Romania .Epuizandu-si argumentele, unul din ofiterii sovietici a zis, desigur ironic, “idite, idite!” (mergeti-mergeti) ceea ce multimea a interpretat ca un semn de aprobare si a izbucnit in urale. Multimea a ingenunchiat si a spus o rugaciune, apoi a cantat “Traiasca Regele” si alte cantece patriotice romanesti, indreptandu-se spre granita de la Fantana Alba.
Macelul
…Primele rafale de mitraliere au lovit crucea. Barbatii din fata s-au aruncat imediat la pamant, iar dupa ei s-au lasat si ceilalti din coloana. A urmat un moment de panica si de confuzie, dar cineva a strigat: “Inainte, fratilor! Nu au voie sa traga in noi!”
Capatand curaj, multimea s-a sculat si a facut cativa pasi inainte.A urmat imediat o serie lunga de mitraliera care a lovit in plin multimea. Au urmat racnete ingrozitoare intretatiate cu tacanit de mitraliera si impuscaturi, toate reverberate de ecoul padurii din jur. Unii au murit pe loc. Cei ramasi vii, ca si cei raniti mai usor cautau sa scape fugind in padurea salvatoare din jur. Dar si acolo ii astepta vanatoarea de oameni caci granicerii incercau sa ii prinda pe fugari, iar cine se oprea la prima somatie risca sa fie impuscat pe loc. Impuscaturile nu mai conteneau. Grozavia era atat de mare cu cat se intunecase, iar multimea, dintre care multe femei si copii, trebuia sa se miste in padure intr-un loc total necunoscut sub strafulgerarile rachetelor lansate de militari. Scotocirea padurilor si a campurilor din jur de Varnita a durat cateva zile.
O parte din morti si o parte din cei raniti grav au fost inmormantati pe loc intr-o groapa comuna sapata de cei prinsi…Cei tineri si suspecti au fost retinuti si supusi interogatorilor de catre NKVD dupa care au fost judecati si condamnati la inchisoare pe diferite termene, fiind apoi deportati pe 10 ani in lagarul Uralul de Nord din regiunea Sverdlovsk, URSS/Federatia Rusa, ulterior fiind transferati in Siberia Orientala sau in Kazahstan.”
Selectie din vol. CUPCA, UN SAT DIN BUCOVINA – Monografie istorica (anii 1429-1944) – prof. dr. ing. Petru Ciobanu, ec. Vasile Slanina, prof. Reveca Prelipcean, Ed. Amadoros, 2004, pag.379-386
* * *
1 aprilie 1941– masacrul de la Fântâna Albă
Victime din Cupca ale marșului de la Fântâna Albă
din cartea „Viața trece, amintirile rămân” de Magdalina Morar,
Storojineț, 2006, ediție îngrijită de Eleonora Schipor
După „alegerile libere” din iarna anului 1941 bucovinenii s-au convins că sub ocupația sovietică nu mai era chip de trăit. Oamenii dacă se întâlneau undeva pe drum, luând capăt de vorbă, nu se mai întrebau de sănătate, ci vroiau să afle unul de la altul cine a mai fost arestat, cine a mai fost împușcat și pe cine îl mai păștea primejdia întemnițării. De frica bolșevcilor, unii oameni parcă își pierduseră graiul. Vorbeau prin semne și tăceau ca la priveghi, căci orice glumă putea fi naiba știe cum răstălmăcită. Agenții secreți recrutați din rândurile sărăcimii mișunau pretutindeni. Ei picau sositori la clăci, la șezători, la poarta bisericii, oriunde s-ar fi adunat doi-trei gospodari, ca să poată trage cu urechea și să-și ticluiască apoi denunțurile.
Frica de ruși domnea și în casa noastră. Moșul, Gheorghe Morar, născut în 1864, și moșica Ana, născută în 1869, umblau cu lacăt la gură, căci nu vroiau ca la adânci bătrânețe să fie aruncați după gratii. Dar noaptea, înainte de culcare, după ce suflau lampa, bunicii, cât și mama mea, Maria, mă îndemnau ca să mă rog la Dumnezeu să se întoarcă românii. Și mă rugam în fiecare seară, iar dimineața mă tot uitam înspre drumul mare, crezând ca iată-iată înspre sat se vor slobizi coloane de bravi ostași români. Cu venirea românilor mă amăgeam în fiecare zi. Coloanele lor așa și nu se iveau de după crestele dealurilor. La 1 aprilie 1941, am văzut, totuși, drumul ce trecea prin satul nostru inundat de oameni. Înspre Adâncata (Hliboca de azi) curgeau amândouă Pătrăuțurile, Igeștii, Crasna, Ciudeiul, Budinețul, Cireșul, Crăsnișoarele, cea Veche și cea Nouă, Bănila Moldovenească, Dăvidenii, precum și sate de mai departe, de sub creierii munților. Bătrâni cu plete albe pășeau îngândurați, alături de bărbați tineri și feciori voinici și drepți ca brazii. Femeile, îmbrăcate în sumane sau în cojoace, aveau pe umeri câte o trăistuță cu merinde, iar de mâini își țineau copilașii sau nepoții. Unele femei își alăptau pruncii din mers. Din ogrăzi ieșeau grupuri de cupceni și se alăturau coloanei care se lungea, se îngroșa, de parcă toată Bucovina subjugată ieșise la drumul ce avea să devină a patimilor. Noi nu înțelegeam încă ce se întâmplase. Mama și bunica își făceau semnul crucii, iar moșul, cu coatele sprijinite pe gard, urmărea în tăcere coloana ce începea să dispară după o cotitură a drumului.
Dar îndată mare veste că românii din Bucovina nu mai vroiau să trăiască sub stăpânire sovietică, că ei mergeau la Adâncata ca să li se aprobe cererile privind plecarea lor definitivă în România, a făcut ocolul satului.
Și satul a început să fiarbă: unii nu se îndurau să-și lase avutul agonisit prin sudoarea frunților, alții se codeau, alții își pregăteau merinde de drum, iar alții îl cătau pe Lazăr Furnică, un tânăr cu câteva clase făcute la Liceul „Regele Ferdinand” din Storojineț, ca să le scrie grabnic cererile și să ajungă din urmă coloana ce se îndrepta spre Adâncata.
Spuneau unii din acei ce au fost la 1 aprilie 1941, la Adâncata că un șef mare văzând atâta popor adunat în centrul raional ar fi întrebat:
- Ce doriți, oameni buni ? Și încotro v-ați pornit, de v-ați luat și merinde cu voi?
- Noi mergem în România, în țara noastră, la frații noștri, că aici nu-i chip de trăit, i-ar fi răspuns cineva din mulțime. Semnați-ne cererile, cum le-ați semnat germanilor și polonilor. Dacă nu ne dați drumul, noi trecem granița!
Acest șef din raion s-a urcat pe o masă și a început să-i amenințe:
- Duceți-vă acasă, vedeți-vă de treburi, c-om da ordin să fiți arestați. Mulțimea s-a înfierbântat. Și oamenii strigau:
- Mincinoșilor, ziceți că ne-ați adus libertate, dar acum vedem noi cât costă „libertatea” voastră. Noi ne ducem la graniță. Arme nu avem și să nu vă luați din urma noastră!…
Revoltată, mulțimea a ieșit din Hliboca și, prin Petriceanca, s-a îndreptat spre Suceveni. Cei care au putut, au intrat în biserică, să ceară binecuvântarea preotului. Dar imediat au venit acolo grăniceri călări, care s-au dat deoparte și așteptau. A sosit generalul Eriomenko, care s-a urcat pe-o rădăcină și a strigat:
- Împrăștiați-vă pe la casele voastre și creșteți-vă copilașii că n-o să ajungeți unde v-ați pornit!
Și preotul din Suceveni, Ivaniuc, tot i-a rugat să nu meargă la graniță, dar oamenii erau atât de îndârjiți, încât nici nu mai vroiau să audă ce li se spune. Le era dor de libertate, de neamul lor, de țara pe care sovieticii o ciuntiseră.
Cupcenii noștri, tineri și bătrâni, au pornit și ei cu norodul spre graniță. Oamenii mergeau pe drum, iar grănicerii călări prin șanțuri. Grănicerii nu intrau în vorbă cu oamenii, nu-i amenințau, atât doar că unul l-a lovit cu sabia peste mână pe un țăran din fruntea coloanei care ducea crucea luată din biserica din Suceveni.
Când miile de români de pe Valea Siretului au ajuns la Varnița (așa se numea cornul pădurii dinspre Fântâna Albă) și când până la graniță mai erau doar 3-4 kilometrii au tras câteva focuri în aer. Nimeni nu credea că o să fie împușcată atâta lume, de aceea coloana nu s-a oprit. Deodată, însă, au început să țăcănească mitralierele. Cădeau românașii ca snopii de secară.
După masacrul de la graniță, oamenii dormeau prin stoguri de fân de teamă să nu fi ridicați. Cei care n-au ajuns în satele lor, erau haituiți prin păduri, împușcați și îngropați unde se nimerea. În satul Cupca au intrat niște soldați cu ochii mici, urâți și negri la suflet. Intrau în capelițe și spărgeau icoanele cu baionetele. Cred că erau strănepoții tătarilor de altădată. De partea acestora s-au dat și cozile de topor. Umblau de la casă la casă, se urcau prin poduri, scotoceau prin tot locul, ca să pună mâna pe cei care se ascundeau, ferindu-se de ochii autorităților. Pe cei care îi arestau, îi dezbrăcau și-i purtau prin sat ca pe niște vite.
Oamenii care mai ieșeau din păduri, intrau în curțile gospodarilor și cereau furci, hârlețe, ca să spună celor ce-i hăituiau că n-au fost la graniță, ci veneau de undeva de la lucru. Toată primăvara anului 1941 n-au contenit prin satele noastre împușcăturile. Jalea și groaza au umplut casele românilor, căci începuse nimicirea noastră ca neam, dezrădăcinarea noastră de pe moșia strămoșească.
* * *
Alte informații despre ce fel de oameni au avut curajul să înfrunte moartea, luate din cartea „Fântâna Albă, o mărturie de sânge” de Vasile Ilica, Oradea, 1999, Imprimeria de Vest.
Preot Simion Ivaniuc a vrut să plece în Germania când a văzut ce se întâmplă după ocupație. A venit o delegație de enoriași: „Sfinția-Ta pleci! D-voastră scăpați doi oameni, dar pe noi în seama cui ne lăsați? Ce ne facem noi sub stăpânire dușmană fără preot și fără biserică? Noi unde să ne ducem și încotro s-o apucăm? Un gospodar mai în vârstă îmi spune cu lacrimi în ochi, dar cu toată blândețea:
- Părinte, în Evanghelia de la Ioan Mântuitorul nostru spune limpede: Eu sunt păstorul cel bun care sufletul său și-l pune pentru turma sa. Această poruncă am primit-o de la Tatăl Meu.
- Nu ne părăsi, părinte, că faci păcate grele!”. S-a rugat și a simțit ceva deosebit și a rămas. Ca mulțumire, un an casa i-a fost păzită ziua de 6 pers, iar noaptea de 12 pers. La slujbe pomenea pe Ștefan cel Mare și Alexandru cel Bun, ca fiind ctitori de biserici și mănăstiri din Bucovina. Pomenea pe Patriarhul Miron, pe Mitropolitul Tit și pe Regele Mihai. Credincioșii plângeau și spuneau: „Dacă pomenește pe Patriarh, pe Mitropolit și pe regii noștri, asta înseamnă că România nu ne-a uitat și va veni înapoi”.
Veronica Amariei, cea care a vorbit cu Generalul Jukow:
„- Dle General, eu îs femeie și nu mă bag în treaba bărbaților, dar pe mine mă doare că ne-ați luat credința.
- Adică cum v-am luat credința? întreabă generalul.
- Iată cum – ați pus pe biserică un bir de 3.500 de ruble, iar preotului (n.n. Preotul Simeon Ivaniuc) i-ați luat tot pământul parohiei, i-ați golit podul de grâne și i-ați mai pus un bir de 10.000 de ruble. El și-a vândut 5 vite mari și acareturi și tot nu-i ajung să plătească impozitul, dar la anul ce va vinde?
- Dar de ce îți pasă așa de mult de preot?
- Iaca, că îmi pasă, că dacă el nu poate plăti impozitul, o să ne închideți biserica, iar noi l-am oprit pe preot să nu plece în Germania unde a avut aprobare, ci să rămână cu noi, iar noi fără biserică și fără credință nu rămânem ci o să plecăm de aici chiar dacă ne omorâți, că altă ieșire nu avem. Și apoi nu înțelegem de ce îl prigoniți pe preot și-l purtați mereu pe la Raion, că dacă îl prigoniți pe el înseamnă că prigoniți biserica și ne prigoniți pe noi. Apoi în casa parohială primăria vrea să facă club, iar noi nu putem îngădui una ca asta, pentru că noi am construit casa respectivă pentru preot și nu pentru club.
De asemenea ne dați tot felul de ordine ca în duminici și sărbători să ieșim cu animalele la lucru, iar învățătorii voștri spun copiilor să sărbătorească sâmbăta, iar Duminica să vină la școală ca evreii, și-i învață că nu este Dumnezeu și alte multe care nu sunt în folosul lor. Acestea sunt pricinile pentru care căutăm altă țară în care să putem trăi liberi și să trăi creștinește așa cum am fost obișnuiți din moși strămoși. Că aici nici să ne rugăm nu putem.”
Pentru a scăpa de ocupație s-a hotărât să se postească negru în fiecare vineri. La animale se dădea doar apă. Întrebat de un nacealnic de ce, Ion Mihailovici a răspuns: „Postim și noi și animalele ca să scăpăm de robia voastră, pentru că ne chinuiți ca pe niște robi”.
În cadrul alegerilor care se falsificau, s-a mers cu urnele la oameni acasă. Domnica Martiniuc, de 80 de ani, a scris cu cărbunele, în văzul comuniștilor, numele Regelui pe buletinul de vot. Zamfira Amariei, de 76 ani, a vrut să arunce urna cu voturi în cuptor când i s-a spus că nu sunt trecuți Regele și Generalul Antonescu la candidați, ci Generalul Jukov și Hrușevschi.
La Hliboca s-a strigat către ofițerii NKVD: „Noi nu v-am chemat aici și nici nu v-am votat la alegerile voastre, acestea sunt pământurile noastre lăsate moștenire de Marele Ștefan, așa că ori plecați, ori lăsați-ne să plecăm noi peste graniță și să vă lăsăm gospodăriile noastre cu vite cu tot! Noi vrem Patria noastră românească și biserica noastră strămoșească de care voi vă bateți joc! Noi nu putem schimba libertatea noastră de jugul vostru de oțel!”
Țăranul Vasile Timeș din Cupca a rostit următoarea rugăciune, la Suceveni:
„Doamne Dumnezeul nostru, ființă prea înaltă, nefăcută, neînchipuită, fără de început și fără de sfârșit, Tu ce ai zis și ai făcut toată făptura și dai viață zidirilor Tale, iar prin a cărnii puteri se mișcă libere toate vietățile de pe pământ și le hrănești până în crăpăturile pietrelor; nu întoarce fața Ta de la noi păcătoșii, ci ridică sabia mâniei Tale de peste noi și ne mântuiește, că Tu ne-ai zidit și numai Tu ne poți mântui. Ascultă, Atotputernice, lacrimile noastre și ne ajută să scăpăm de stăpânirea păgână care ne chinuiește și ne distruge Biserica Ta. Nădejdea noastră este Tatăl, scăparea noastră este Fiul, acoperământul nostru este Duhul Sfânt, Treime Sfântă, mărire Ție. Amin!”
Primul a murit Ilie Scorabeț, cel care ținea prima cruce. Apoi cei de lângă el: Ioan Frătăuceanu, cel care a strigat: „Oameni buni, nu scoateți sabia, că cine scoate sabia de sabie va pieri”, Mihai Țugui,
Ilie Mihailovici, cel care a purtat a treia cruce, Constantin Sucevean și Gheorghe Sidoreac, care purtau cruce în față.
Un martor povestește: „În ochii mei, un flăcău voinic, cu tricolorul în mână, s-a prabușit într-o baltă de sânge. Aud și acum strigătele lui cu groaza morții pe buze: «Fugiți, oameni buni, eu rămân aici să mor pentru libertate!»”.
Ecaterina Suceveanu, o tărancă din partea locului, în vârstă de 67 de ani, își amintește de vărul ei, Constantin, și de sute de alți români care au fost împușcați fără milă în locul acela: “Vărul meu a fost printre primii care au fost secerați. A fost împușcat în cap, când încerca să acopere cu trupul lui un băiat din sat”. Băiatul a fost unul dintre puținii supraviețuitori care s-au întors în sat, în noaptea aceea. “Ne-a adus căciula lui Constantin. Am găsit înăuntru o bucată de os din craniul lui, plină de sânge, și am pus-o într-un borcan. O ținem și acum, sunt moaștele familiei noastre”.
Nu s-a făcut o listă a celor morți la Fântâna Albă sau a celor care au suferit în urma evenimentelor de aici. Mai jos sunt doar câteva nume de persoane care au murit în timpul masacrului.
Din comuna Carapciu: Vasile, Gheorghe și Cosma Opaiț, Gheorghe, Vasile și Cosma Tovarnițchi, Nicolae Corduban.
Din Cupca: Ioan Belmega, Ioan Gaza, Mihai Țugui, Arcadie Plevan.
Din Dimca (Trestiana): Petre Jianu a lui Ion, Vasile și Petre Cimbru, Nicolae Drevariuc.
Din Suceveni: Dragoș Bostan, Constantin Sucevean, Titiana Lipăștean, Gheorghe Sidoreac.
Din Iordănești: Nicolae Halac a lui Simion, Ion Halac a lui Dumitru, Dumitru Halac a lui Grigore, Dumitru Opaiț a lui Mihai, Constantin Molnar.
Din Pătrăuții de Jos: Zaharia Boiciu, Ana Feodoran a lui Simion, Gheorghe Feodoran a lui Gheorghe, Teodor Feodoran a lui Gheorghe, Maftei Gavriliuc, Ion Pătrăuceanu a lui Ilie, Ștefan Pavel a lui Petru, Rafila Pojoga.
Din Pătrăuții de Sus: Constantin Ciucureanu, Arcadie Ursuleanu, Gheorghe Moțoc.
Numele celor condamnați oficial pentru 1 aprilie, alții decât cei care au fost omorâți în zilele următoare sau au murit în anchetă:
Vasile Grijincu, condamnat la moarte, + 4 iulie 1942. Soția, Veronica, cu 8 copii deportați în Kazastan.
Ilie Vasca – întors din lagăr în 1961
Vasile Grijincu, 10 ani muncă silnică, a murit în lagăr.
Nicolae Pogoja, 10 ani, mort în lagăr.
Vasile Onifriciuc, 10 ani, mort în lagăr.
Ilie Dâca, 10 ani, mort în lagăr.
Nicolae Motrescu, 10 ani, mort în lagăr.
Teodor Dâca, 10 ani, întors în 1961.
Simion Pojaga, 10 ani, mort în lagăr înainte de pronunțarea sentinței.
Ioan Boiciuc, 10 ani, mort în lagăr înainte de pronunțarea sentinței.
Teodor Comariță, 10 ani, mort în lagăr înainte de pronunțarea sentinței.
Gheorghe Pojaga, 10 ani, mort în lagăr înainte de pronunțarea sentinței.
Ilie Ciucureanu, 10 ani, mort în lagăr înainte de pronunțarea sentinței.
Gheorghe Popescu, 10 ani, mort în lagăr înainte de pronunțarea sentinței.
Constantin Coroamă, 10 ani, mort în lagăr înainte de pronunțarea sentinței.
Ioan Popescu, 10 ani, mort în lagăr înainte de pronunțarea sentinței.
Orest Dugan, condamnat la 8 ani, întors în 1961.
Petru Schipor, 8 ani, mort în lagăr înainte de pronunțarea sentinței.
Petru Pojaga, 10 ani, mort în lagăr înainte de pronunțarea sentinței.
Vasile Zmoșu, 8 ani, mort în lagăr înainte de pronunțarea sentinței.
Teodor Clingher, 8 ani, mort în lagăr înainte de pronunțarea sentinței.
Cosma Crăsneanu, 8 ani, mort în lagăr înainte de pronunțarea sentinței.
Ca represalii, pe 13 iunie 1941 au fost deportate 13.000 de familii, doar circa 10 % întorcându-se înapoi. Pe 22 iunie 1941 a intrat România în război împotriva URSS.
Ilie Vasca din Pătrăuți a spus odată, în românește, în lagăr: „Românul n-a stat în genunchi niciodată decât în fața lui Dumnezeu”.
Nicolae Ienache, deportat în 1940 în Siberia, evadat, mărturisește în 1942, după intrarea armatei române în război și recucerirea teritoriilor ocupate: „Când mă văd în țara mea, așa-mi vine să-mi fac cruce cu amândouă mâinile și să fac un pas și să sărut pământul și apoi alt pas și iar să sărut pământul și apoi alt pas și iar să sărut pământul și tot așa mereu până ce voi ajunge acasă. Atâta de puțin vrednic mă simt înaintea lui Dumnezeu că m-a scăpat de satana și de iad”.
Pe 29 august 1942 preotul Ștefan Ștefanovici, protopop de Storojineț, și I. Vatamanu din Suceveni au organizat un parastas la Fântâna Albă la care au venit 30.000 de oameni din satele bucovinene. Drumul de la Fântâna Albă la Suceveni, pe care se căraseră cei răniți și morți spre Cernăuți și spre alte gropi comune, a fost sfințit cu agheasmă. S-a pus o troiță, sculptată de Tănase Bălan, și s-a hotărât construirea unei biserici acolo.
http://basarabia-bucovina.info/2011/11/26/...h.H45StzlG.dpuf
http://www.dailymotion.com/video/xpvi7h_un...-71-de-ani_news
http://www.romania-actualitati.ro/Podcast#Listen
http://www.romania-actualitati.ro/crimele_...tana_alba-49169