Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Norvegia
DaciaClub - Forum Dacia > Alte discutii > Calatorii si Intalniri
Pages: 1, 2
neumann
Despre Norvegia sunt foarte multe lucruri de spus. Printre altele, ca e patria sporturilor extreme, a femeilor frumoase si e brazdata de nenumarate fiorduri, de asemenea peisajul e in mare parte montan, soselele sunt inguste, cu o singura banda pe sens iar autostrazile lipsesc aproape cu desavarsire. In fapt, exista doar 4 autostrazi, cu o lungime totala de 194 km, impartite frateste intre orasele Oslo si Trondheim. Insa, cine are nevoie de autostrazi, cand peisajul pur si simplu iti taie respiratia? Poate de aceea norvegienii conduc calm, incet, pe alocuri chiar molcom si cu mare grija, nefiind deloc obisnuiti cu manierele "sudice" - foarte important, ca peste tot in nord, e sa pastrati distanta regulamentara fata de masina din fata si sa nu conduceti agresiv. Daca va place sa conduceti mult si cu viteza, atunci Norvegia nu e o tara recomandata, fie si prin prisma posibilelor amenzi care sunt extrem de mari (civilizatia se impune si cu penalitati).

Autostrazi in Norvegia si taxe (1 Nok = 1.2 Eur)

E6 Trondheim - Stjordal 32 NRK
E18 Larvik - Porsgrunn 20 NRK
E18 Oslo - Drammen 20 NRK
E39 Trondheim - Orkanger 20 NRK

Avand in vedere ca suntem la capitolul informatii utile - autostrazi, strazi si taxe, cateva informatii despre ultimele.

In Norvegia, legea permite autoritatilor locale sa finanteze drumurile din taxe, fiind la latitudinea acestora ce si unde taxeaza. Un site foarte util pentru vizitatorii motorizati este http://www.autopass.no/en/visitors-payment, care descrie exact sistemul. Este de mentionat ca romanii nu trebuie sa se bazeze pe faptul ca vin din afara tarii sau ca Norvegia nu este in UE. Veti primi taxele de drum in plic, acasa, impreuna cu un cont bancar din Romania (!) unde le puteti plati, si, dupa, caz, amenda de 300 Nok pentru fiecare trecere ilegala sau plata neefectuata/intarziata.

Dupa cum descrie linkul catre sistemul autopass, majoritatea punctelor de taxare sunt automate, insemnand ca nu e necesara nicio actiune din partea soferului, chitantele urmand a fi primite acasa, in termen de 85 de zile, insotite de poze. Sistemul permite de asemenea inregistrarea numarului masinii personale pe internet, si adaugarea unui credit card sau plata unei sume fixe din care vor fi deduse taxele de drum. In felul acesta veti sti in permanenta cat ati platit si cat aveti de platit, evitand suprizele financiare dupa concediu. Exista insa si puncte manuale de plata, de aceea e necesar sa fiti atenti, in caz contrar veti fi fotografiati si se vor adauga 300 Nok (cca 36 eur) amenda (https://turistportalen.csautopass.no/english) - exista posibilitatea sa folositi, din greseala, o banda destinata exclusiv detinatorilor de tag-uri rfid.
http://www.visitnorway.com/toll-roads-and-autopass-in-norway

O excelenta sursa de informatii o puteti gasi aici: http://www.norwaynutshell.com/en/explore-t...CFWsDcwodHDQAcw

"Norway in a nutshell" propune niste pachete turistice destinate explorarii naturii si obiectivelor de vizitat. Exista pachete ce includ cazare si bilete de avion, dar si pachete mai simple. De exemplu, eu am folosit pachetul Fjord cruise and Flåm railway, acesta incluzand tren Bergen (sau Oslo) pana in Voss, transfer cu autobuz in Gudvangen la terminalul de croaziere, croaziera de 2 ore intre Nærøyfjord si
Aurlandsfjord, calea ferata Flåm care urca 840 m in 20 km, fara a folosi cremaliera si avand ecartament normal, apoi tren din Myrdal catre Bergen. Toata calatoria a folosit mijloace de transport in comun disponibile si separat, insa avantajul a fost ca am primit o brosura cu rutele si posibilele ore recomandate, precum si un discount. Aceste excursii (Norway in a Nutshell), precum si altele similare se vand atat la birourile turistice - Tourist Info, cat si la casele de bilete din gara, spre exemplu. Pachetele sunt variate, si vara pot include rafting, mountainbiking, trekking, etc. - ceea ce eu recomand, cel mai bun mod de a vedea natura este pe jos sau cu bicicleta, eventual cau kayakul sau pluta pe riu rolleyes.gif

Ca alternativa la Norway in a nutshell, puteti folosi http://www.norwayactive.no/packages/
Pachetele sunt o idee mai scumpe, insa in loc de feribot, croazierele pe fjord se desfasoara cu speedboat-ul (RIB - 2 motoare de 300 cai la 10 pasageri): http://www.chartercruise.no/Default.aspx?tabid=3927 Pe de alta parte, pe feribot puteti sta linistiti la o cafea, admira peisajul si face poze.

Evident, punctul principal al intregului intinerar a fost Flåm, un sat de o frumusete rara, aflat practic in capatul fiordului. Ca sugestie de cazare, va sfatuiesc sa rezervati din timp, am dat acum o cautare cu booking si puteti rezerva 6 nopti pentru 358 euro, 2 persoane (bucatarie si baie comune) sau o casuta in camping de 4 persoane (1 dormitor + mini bucatarie - inlude frigider, mini-aragaz, chiuveta de obicei cu apa curenta) pentru 560 de euro. De cele mai multe ori in campinguri, baia si dusurile sunt la comun, insa curatenia e la ea acasa. Exista supermarket in Flåm. Pentru Bergen, o oferta de pret buna e in jur de 100-120 euro camera dubla pe noapte, in locatie centrala (mic dejun inclus).


Bryggen i Bergen (centrul Bergen, patrimoniu UNESCO)

user posted image

Bergen
user posted image

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image


Gudvangen
user posted image

Nærøy
user posted image

Undredal
user posted image

Flåm
user posted image

Flåm
user posted image
sorin1983
QUOTE(neumann @ 9 Dec 2014, 12:23)
si se vor adauga 300 Nok (cca 36 eur) amenda

conform 1 = 1.2 nu inseamna ca amenda este de 360 euro?
neumann
Buna observatie. 0.12 am vrut sa spun.
klaus
Daca nu ai mers cu trenul pe ruta Oslo - Bergen, ai ratat una din cele mai frumoase calatorii cu trenul din Europa.
corbex
Cu trenul merge Greismann.
neumann
QUOTE(klaus @ 9 Dec 2014, 14:09)
Daca nu ai mers cu trenul pe ruta Oslo - Bergen, ai ratat una din cele mai frumoase calatorii cu trenul din Europa.
*



Am schimbat avionul in Oslo, in principal din lipsa de timp, in plus Norwegian are oferte foarte bune ca pret (si free wifi in avion, cel putin deocamdata). Prin vara am fost cu masina, si am stat in zona dintre Lillehammer si Trondheim, apogeul auto al excursiei fiind Trolstigen. Nici Bergen - Voss cu trenul nu e de neglijat, insa smile.gif

<span class='edit'>9 Dec 2014, 14:35:</span>
QUOTE(corbex @ 9 Dec 2014, 14:19)
Cu trenul merge Greismann.
*



Avionul si trenul sunt cam la acelasi pret, pe Bergen - Oslo. Si de asemenea am fost surprins de cate curse sunt pe zi, cred 6-7 din fiecare oras (SAS si Norwegian). Evident, trenul e recomandat in concediu, daca nu sunt alte constrangeri (gen carat o gramada de echipament sportiv, bicla, caiac, etc.).
UXE
user posted image
neumann
Copiii din ziua de azi, n-au rabdare sa citeasca, vor numa' sa se uite la poze. Am pus doo, mai vine' si altele cand mai gasesc.
UXE
Am citit.. dar fara poze .. e ca berea fara alcool... asa pot sa inventez si eu povesti...
neumann
Pai cu poze e spoiler.. atunci la ce te mai duci tongue.gif Eu cu bere fara alcool nu prea pot inventa povesti.
UXE
Ma interesau peisajele surprinse in fotografii facute de amator.. nu alea photoshopate de pe net.
neumann
Multumesc tongue.gif Toate pozele sunt facute de mine cu Samsungi S4 din dotare (HDR enabled la unele, panorama mode la alta). le: am folosit HDR mode pe telefon deoarece era destul de innorat, lumina fiind plata. Aia cu Bryggen a absolut pe auto. Toate sunt fara crop, resize-ul e facut de imageshack unde le-am uploadat, automat. Nu sunt editate pe pc, nici pe telefon,
ydaniel
Ce automobile exotice ai intalnit?(asta nu inseamna modele noi,ci unele cu ceva patina a timpului...)
neumann
adica masini de hipsteri? icon_mrgreen.gif

In Bergen nu prea erau, am vazut totusi un opel mai vechi de 30 de ani. Intr-unul din satele din munti, am vazut un camion in genu astuia, numa' ca era rosu. Si scotea ceva fum..

user posted image

Mai erau ceva forduri, opel (ascona cred), polo 2 sedan/coupe. Volvo, care sunt destul de comune si prin Suedia (le vad cam ca pe daciile 1100 din ro): user posted image

In fapt, am gasit o poza cu masina unui amic, de asemenea extrem de bine intretinuta:
user posted image
gibonu
QUOTE(neumann @ 9 Dec 2014, 14:23)
norvegienii conduc calm, incet, pe alocuri chiar molcom si cu mare grija, nefiind deloc obisnuiti cu manierele "sudice"


Ne prezinti tari din astea ciudate, unde oamenii sunt calmi si relaxati, unde nu claxoneaza nimeni si unde nu exista grabiti in trafic.
Am inteles ca pentru ciudatii aia din tarile nordice protectia mediului si activitatea in aer liber sunt un fel de religie.

Macar o cutie goala de Cola ai aruncat din masina, direct pe drum?
Sau ai facut un gratar, pe marginea drumului (nu in loc special amenajat) printr-un fiord?
Daca nu, te-ai dus degeaba in Norvegia.

Acum serios.
Felicitari pentru plimbarea din Norvegia si daca mai ai poze, te rog nu le tine doar pentru tine.

La fel, daca mai poti sa ne spui cate ceva din celelalte tari nordice, te rog nu ezita.
Han Solo
da' chiar mah omu' nou, sunt sigur ca macar prin finlanda ai fost cel putin o data. baga si tu ceva cu suuomi profunda...
argon
QUOTE(gibonu @ 10 Dec 2014, 12:17)
Ne prezinti tari din astea ciudate, unde oamenii sunt calmi si relaxati, unde nu claxoneaza nimeni si unde nu exista grabiti in trafic.
La fel, daca mai poti sa ne spui cate ceva din celelalte tari nordice, te rog nu ezita.
*



Nu e singurul, si noi am prezentat despre Bosnia unde e la fel, deci necivilizatia nu are legatura cu balcanii, tarile nordice, samd, ci mai mult cu Romania.

Ontopic, faine poze, si eu as fi zis ca sunt din almanah, nu facute de tine.
Laurentziu83
QUOTE(klaus @ 9 Dec 2014, 14:09)
Daca nu ai mers cu trenul pe ruta Oslo - Bergen, ai ratat una din cele mai frumoase calatorii cu trenul din Europa.
*


Am fost eu in 2012 cu Interrail-ul, impreuna cu o plimbare pe linia Myrdal-Flam, revin diseara cu poze. Calatoria pe linia Myrdal-Flam nu este insa inclusa in Interrail, tin minte ca am platit cam 210 lei dus-intors. In august, la 1500 de metri altitudine se zarea zapada pe munti iar afara erau 7 grade. Raul din Flam (imi scapa numele) avea doar cateva grade peste zero, chiar daca afara erau vreo 17-19 grade.

Intr-adevar, o tara superba si foarte civilizata, dar scuuumpa in draci, pe un Snickers la 7eleven am dat 14 lei si pe cateva nimicuri de mancare (cateva banane, ciocolata, alune) am dat vreo 60 de lei in banii nostri.

In tarile nordice platile se fac aproape exclusiv cu cardul (sunt chiar cafenele ce nu mai accepta cash), de la bancomate poti scoate doar sume mari (echivalentul a peste 60-70 euro).
gibonu
QUOTE(Laurentziu83 @ 10 Dec 2014, 16:32)
un Snickers la 7eleven am dat 14 lei


Spune-ne mai bine cat costa o sticla de vin la carciuma in Norvegia.

In Suedia am inteles ca e vreo 50 (cincizeci) de Euro (echivalent in coroane), bani d-astia de acum.
Si din cate stiu, Norvegia este cea mai scumpa tara din Europa.
neumann
In Suedia am luat vinul casei (cel mai ieftin), la pahar, cu vreo 9 euro, intr-un loc normal de luat masa (vapiano.com). In Norvegia, cam la fel, 80 nok (10 eur?) un pahar de vin de 150 ml, la fel, vinul casei insa era ceva argentinian destul de ok, a mers cu antricotul de vita wink.gif Norvegienii au si ei retea specializata pe bauturi, si n-au vrut sa-mi vanda o cutie de bere dupa 8 seara, in supermarket.
klaus
No, da' ce erau deschisi la 8 seara?
Ca aia inchid la ora 6 de zici ca vine apocalipsa si se grabesc spre casa sa-si rezerve locul in cimitir.
Laurentziu83
Dupa ce am vazut preturile prin market-uri n-am mai avut tupeul sa intru si prin restaurante. Eram intr-un circuit de 2 saptamani cu Interrail-ul si mai aveam ceva destinatii de vizitat.
Suedia e o tara discount fata de Norvegia. Am fost din nou acum o luna si, ori ma asteptam, ori s-a mai schimbat cate ceva, insa nu m-au mai dat pe spate preturile. E posibil ca in Norvegia sticla aia sa coste chiar mai mult.

Tura mea prin Norvegia a inceput la Trondheim, venind cu trenul dinspre Suedia. Era duminica, inceput de august, dupa ploaie:
[attachmentid=1627973040] [attachmentid=1627973041] [attachmentid=1627973042] [attachmentid=1627973043]
Raul Nidelva vazut de pe podul Elgeseter, pe fundal catedrala Nidaros.
[attachmentid=1627973044] [attachmentid=1627973045]
Portul de iahturi si o vedere asupra fiordului:
[attachmentid=1627973046] [attachmentid=1627973047]
Am plecat apoi din Trondheim catre sud, cu directia Oslo si apoi Bergen:
[attachmentid=1627973048] [attachmentid=1627973049] [attachmentid=1627973050] [attachmentid=1627973051] [attachmentid=1627973052] [attachmentid=1627973053]
De peisaje nu mai comentez. Ultima poza este facuta in apropiere de Oslo.
Nu am stat prea mult in Oslo intrucat aveam alt tren de noapte catre Bergen, unde am ajuns in dimineata urmatoare, la prima ora. In prima faza am vrut sa imi iau bilet la cuseta pentru trenul de noapte, din pacate insa in Norvegia nu exista decat vagoane de dormit, iar suplimentul (neinclus in Interrail) de cuseta ar fi costat 116 euro (in Finlanda am platit 37 de euro pentru acelasi lucru). Am zis mersi si mi-am luat doar loc in compartiment, cu echivalentul a 45 de lei.
[attachmentid=1627973054] [attachmentid=1627973055] [attachmentid=1627973056] [attachmentid=1627973057] [attachmentid=1627973058] [attachmentid=1627973059] [attachmentid=1627973060] [attachmentid=1627973061] [attachmentid=1627973062]
Despre Bergen se spune ca ploua 6 zile din 7, eu cred ca am fost norocos deoarece am nimerit in ziua cu soare, insa nu am stat toata ziua ca sa pot certifica acest lucru. Chiar daca era luni, orasul era destul de linistit si foarte curat. Totul era pus la punct, fara nici o crapatura, cum e de altfel mai peste tot in zona Scandinava. Bergen-ul este de asemenea si orasul muzicantului Edvard Grieg iar acest lucru iti este reamintit peste tot.

Dupa ce am vizitat Bergen-ul, am plecat inapoi catre Oslo, cu scopul de a vedea culoarul Myrdal-Flam. Calea ferata merge intai pe fiord si apoi printre vai:
[attachmentid=1627973063] [attachmentid=1627973064] [attachmentid=1627973065]
La Myrdal, cobori din tren si, de la un peron adiacent iei trenul special catre Flam. Pentru Flam este tarif special, iar biletul se plateste direct la controlor, cu cardul.
[attachmentid=1627973066] [attachmentid=1627973067] [attachmentid=1627973068] [attachmentid=1627973069] [attachmentid=1627973070] [attachmentid=1627973071] [attachmentid=1627973072]
Calea ferata serpuieste prin stanca, iesind uneori la lumina, cand pe o parte, cand pe cealalta. Ulterior opreste la o cascada, unde majoritatea coboara. La oprirea trenului, din zona cascadei porneste muzica si ies cateva dansatoare. Din ce am pus eu zoom-ul nu mi s-au parut prea aratoase. Trenul isi continua apoi drumul prin vale, pana in Flam.
[attachmentid=1627973073] [attachmentid=1627973074] [attachmentid=1627973075] [attachmentid=1627973076] [attachmentid=1627973077]
Flam-ul nu e cine stie ce ca si asezare, insa de aici poti face plimbari prin imprejurimi, poti inchiria bicilete, poti pune cortul, etc. Apa raului, pe cat e de transparenta, pe atat e de rece, eu estimez ca avea in jur de 5 grade, asta la inceput de august. Afara cred ca erau in jur de 15-17 grade.
Am plecat inapoi catre Myrdal si apoi Oslo. In poza, o imagine din interiorul trenului.
[attachmentid=1627973078] [attachmentid=1627973079] [attachmentid=1627973080]
Din Myrdal am luat apoi trenul catre Oslo, unde aveam sa ajung in cursul serii. Trenul avea sa urce pana la 1500 de metri altitudine, unde, datorita latitudinii inalte, nu mai crestea mare lucru, iar temperatura exterioara era in jur de 7 grade. Informativ, la Bucuresti in acea zi era cod portocaliu.
[attachmentid=1627973081] [attachmentid=1627973082]
A doua zi dimineata, in Oslo, aveam parte de ploaie. Spre norocul meu avea sa se insenineze mai tarziu.
[attachmentid=1627973083] [attachmentid=1627973084] [attachmentid=1627973085] [attachmentid=1627973086] [attachmentid=1627973087] [attachmentid=1627973088] [attachmentid=1627973089] [attachmentid=1627973090] [attachmentid=1627973091] [attachmentid=1627973092] [attachmentid=1627973093] [attachmentid=1627973094] [attachmentid=1627973095] [attachmentid=1627973096] [attachmentid=1627973097] [attachmentid=1627973100] [attachmentid=1627973101]
De dimineata, am trecut pe la Opera, care probabil a fost construita putin in ideea operei din Sydney, dar in cu totul alt stil arhitectural. Ulterior, am luat-o la pas prin oras, apoi am vizitat fortareata Akerskhus, iar seara luam trenul mai departe catre Suedia si apoi Danemarca.

Dar voi mai reveni aici. In tarile nordice, chiar daca preturile sunt mari, nu ai niciodata sentimentul ca esti furat, ci ca platesti exact ceea ce primesti. In plus, nimic nu e lasat la voia intamplarii.
neumann
Coop parca era, deschis pana la 9 seara in fiecare zi de lucru. La 7eleven aveau hot dogi (28 kr)- buni intre 2 reprize de alcoale wink.gif de mancare si la 12 noaptea. Sambata de regula inchid pe la 6 pm si duminica deschid la 12, sa se bucure cetatenii ( e reglementat in general prin lege, pentru a se evita asuprirea oamenilor muncii). Daca vrei sa deschizi in weekend sau de sarbatori, iti trebuie permis special si sa explici de ce (singuru magazin pe raza de 50 km, etc.).


QUOTE(klaus @ 10 Dec 2014, 22:16)
No, da' ce erau deschisi la 8 seara?
Ca aia inchid la ora 6 de zici ca vine apocalipsa si se grabesc spre casa sa-si rezerve locul in cimitir.
*





QUOTE(gibonu @ 10 Dec 2014, 12:17)
Ne prezinti tari din astea ciudate, unde oamenii sunt calmi si relaxati, unde nu claxoneaza nimeni si unde nu exista grabiti in trafic.
Am inteles ca pentru ciudatii aia din tarile nordice protectia mediului si activitatea in aer liber sunt un fel de religie.

Macar o cutie goala de Cola ai aruncat din masina, direct pe drum?
Sau ai facut un gratar, pe marginea drumului (nu in loc special amenajat) printr-un fiord?
Daca nu, te-ai dus degeaba in Norvegia.

Acum serios.
Felicitari pentru plimbarea din Norvegia si daca mai ai poze, te rog nu le tine doar pentru tine.

La fel, daca mai poti sa ne spui cate ceva din celelalte tari nordice, te rog nu ezita.
*




Daca tot ma provoci, o sa vorbesc un pic despre curatenie/mediu. In prima calatorie cu caiacul prin insule, intinsa pe mai multe zile - in general planificarea e cam cu 3-4 zile de autonomie, inclusiv apa de baut si gatit carata cu bidoanele, in practica cam 10 l de persoana, stiind ca localnicii sunt in general timizi si nu le place sa admonesteze/apostrofeze/sa te faca sa te simti prost, am deschis eu discutia legata de gunoi: ce, unde, cat cum. Principiul a fost ca tot ce e bio (coji de ou, de banane, cotor de mar, etc) se poate arunca in natura, insa nu la vedere, pentru a nui strica peisajul (barci cu panze care trec, etc.). De asemenea, conservele goale pot fi spalate cu apa de mare inainte de a le cara, insa apa trebuie aruncata in pamant (pe motiv va nutrientii organici stimuleaza cresterea cyanobacteria (alge albastre), care pot da diverse infectii la om. Evident, am fost sfatuit sa nu folosesc sapun sau sampon sau nici macar sampon de vase si sa le arunc in mare. Vasele se spalau cu lichid de vase, insa apa era ulterior aruncata pe insula. Mi s-a spus ca, in general, daca ai putut cara conservele pline, inseamna ca le poti cara si goale, valabil cam pentru orice ambalaje. De fapt, compactand cutiile de carton, de bere, de cola, etc. se reduce mult spatiul necesar, iar greutatea in caiac e neglijabila. La un moment dat, pe una din insule, era un cos de gunoi, iar insula era data pe harta ca "spatiu de recreere". Am fost sfatutit sa nu arunc nimic acolo, deorece resursele de a aduna gunoiul pot fi limitate. Insa, la un moment dat ne-am trezit cu o barca cu 2 oameni care ridicau gunoiul si care ne-au intrebat daca am platit accesul pe insula. Niciunul din grup nu stia, si ni s-a explicat ca e mentionat pe site-ul parcului national. Am platit la fata locului fara vreo penalizare, insa cei din grup erau nemultumiti ca persoanele din barca nu au fost prea respectuoase ("Cum, nu stiati ca trebuie sa platiti taxa?!?!"). Eu le-am zis: sunt fericit sa dau 2 euro si sa scap de gunoi, moment in care am pus punga in tomberon. Alta data am deschis discutia si am zis, stiti uneori in ro oamenii arunca cutiile de conserve prin tufe, gandindu-se ca nu se intampla nimic daca nu sunt vizibile. Au inceput sa rada si au zis, asa era si la noi prin anii 80, toata lumea vizita insule si arunca gunoiul in tufe, dupa care a inceput la un moment dat o campanie nationala (patriotica tongue.gif - ca tot intreba Liviu la un moment dat ce inseamna patriotism wink.gif ) si toata lumea a inceput sa stranga gunoaie de pe unde se ducea. Azi e totul perfect curat, cel putin ce s-a putut curata.

Alta data am ajuns pe una din insulele putin frecventate de oameni, insa cu o comunitate de vreo 40 de persoane (la vreo 5 ore sau cca 70 km de mers cu feribotul de continent). Stand de vorba cu localnici, le zic la un moment dat - cred ca sunt singurul roman care a calcat vreodata pe aici? (insula a fost inchisa complet publicului pana acum vreo 8 ani, fiind unitate militara). La care gazda, nu prea impresionata: mda, am avut acum cativa ani o delegatie care se ocupa de administrarea Deltei Dunarii, intr-un schimb de experienta :-)
UXE
Daca mai ai povestiri haioase , baga up.gif
gibonu
QUOTE(neumann @ 10 Dec 2014, 23:26)
Principiul a fost ca tot ce e bio (coji de ou, de banane, cotor de mar, etc) se poate arunca in natura, insa nu la vedere, pentru a nui strica peisajul (barci cu panze care trec, etc.).


Foarte tare si foarte corect.
Si eu procedez la fel.

QUOTE(neumann @ 10 Dec 2014, 23:26)
daca ai putut cara conservele pline, inseamna ca le poti cara si goale, valabil cam pentru orice ambalaje.


Asta in RO nu se poate.
Am avut de multe ori discutii cu diversi pe tema asta, si tot timpul mi se raspundea ceva de genul "lasam gunoi pentru ca nu sunt cosuri de gunoi".
Conteaza mai putin ca nu exista cosuri de gunoi pe canalele Deltei sau prin zona varfului Moldoveanu.

QUOTE(neumann @ 10 Dec 2014, 23:26)
De fapt, compactand cutiile de carton, de bere, de cola, etc. se reduce mult spatiul necesar,


Si asta cu compactactul e o mare problema la romani.
Stiu oameni care stau in cartiere rezidentiale, folosesc tomberoanele de reciclare, insa sub nicio forma n-ar compacta sticla de plastic sau doza de bere.
b76bgaarh
daca nu puneti poze cu bude, decat va laudati.

ps opera din sidney e facuta de un arhitect danez, influenta e invers.
gibonu
@Laurentziu83 & neumann

Daca mai aveti povesti si poze din tarile nordice, nu le tineti doar pentru voi.
Cel mai bine ar fi in topicuri separate, pentru fiecare tara in parte.

Personal, mi-ar place mult o poveste despre Finlanda.
N-am niciun argument concret, insa este tara nordica pe care imi doresc cel mai mult sa o vad.

Multumesc.
neumann
QUOTE(gibonu @ 11 Dec 2014, 12:49)
Am avut de multe ori discutii cu diversi pe tema asta, si tot timpul mi se raspundea ceva de genul "lasam gunoi pentru ca nu sunt cosuri de gunoi".
Conteaza mai putin ca nu exista cosuri de gunoi pe canalele Deltei sau prin zona varfului Moldoveanu.
Si asta cu compactactul e o mare problema la romani.
Stiu oameni care stau in cartiere rezidentiale, folosesc tomberoanele de reciclare, insa sub nicio forma n-ar compacta sticla de plastic sau doza de bere.
*



Eu cred ca cel mai productiv ar fi sa incepi o conversatie de genul: ce peisaj frumos! Va place sa petreceti timp in natura? Dupa care ajungi la faza cu credeti ca mai veniti pe-aici in viitor? Daca zic, da, atunci ii poti intreba daca le-ar placea sa vada conservele alea inmultite cu 10, 100 sau 1000 de alti oameni care trec pe acolo. Daca zic ca nu, ii intrebi daca le-ar placea sa gaseasca gunoaie intr-un loc pe care il vad pentru prima data. Iar daca nu si nu, le poti lua tu conservele macar pana la un cos de gunoi, daca nici asa nu inteleg, inseamna ca sunt irecuperabili..

Eu am fost prin 2007 la Capra, si era un grup de scafandrii care scoteau conserve din lac. Romani, evident. Asa ca exista si multe exemple bune, trebuie doar sa se incline balanta de partea corecta, cu timpul.
UXE
Atata timp cat nr tiganilor si cocalarilor creste si al romanilor scade , slabe sanse.
neumann
Vor fi intotdeauna zone usor accesibile, gen iesirea din tunel spre Sibiu, la Balea, unde se va vinde porumb fiert pe marginea strazii, si unde cohorta de turisti de automobil va depasi posibilitatile de curatare. Insa daca faci un pic de efort si urci o ora, peisajul o sa iti taie rasuflarea si o sa fii in patria munzomanilor.

Am intalnit aglomeratie, fum de carnati, etc, in pasul Stelvio. Pe Trollstigen in Norvegia, era totul ca in palma, doar un Tourist Info si o terasa construite in urma cu vreo 3 ani. Nimic de vanzare. Fiecare loc are amprenta lui, italianul e zgomotos, ii place mancarea buna si relativ nesanatoasa. Nordicul e tacut si se bucura de peisaj in liniste (uneori chiar apasatoare). Parerea mea e ca trebuie mereu sa te bucuri de ce are planeta asta de oferit.

Laurentziu83
@gibonu: Am sa deschid eu zilele astea un topic si pentru Finlanda si insulele Aland, unde am inchiriat bicicleta si am pedalat cateva zeci de kilometri.
Personal, mie mai mult mi-au placut Suedia si Norvegia decat Finlanda, dar nici ea nu-i de lepadat.
neumann
exista deja wink.gif http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopi...976&hl=finlanda

Evident, si eu sunt interesat de experientele tale cu turul insulelor. Personal nu am mers pe sosea, insa am fost de cateva ori in zona cu caiacul.
corbex
Asa talent de povestitori aveti ca sinteti in stare sa convingeti omul sa viziteze si groapa de la Glina.
DragosP
@Gălățene: schimbă te rog avatarul ăla de rahat.
klaus
QUOTE(ydaniel @ 9 Dec 2014, 19:02)
Ce automobile exotice ai intalnit?
*

De epoca, de ex:
[attachmentid=1627973148]
QUOTE(b76bgaarh @ 11 Dec 2014, 11:53)
daca nu puneti poze cu bude, decat va laudati.
*

Na, nesatulule, o buda din primarie:
[attachmentid=1627973149]
Un interior de la un alt tren:
[attachmentid=1627973151]
Un vas viking, o sanie tot de la ei:
[attachmentid=1627973152] [attachmentid=1627973153]
O intersectie cu tramvai, cu si fara fantana mergand:
[attachmentid=1627973154] [attachmentid=1627973155]
Case traditionale:
[attachmentid=1627973156] [attachmentid=1627973157]
Holul primariei din Oslo:
[attachmentid=1627973158]
De pe turnul de sarituri cu schiurile:
[attachmentid=1627973159] [attachmentid=1627973160] [attachmentid=1627973161]
Bergenul, pe zi, pe noapte si de sus:
[attachmentid=1627973162] [attachmentid=1627973163] [attachmentid=1627973164]
Sportul national, indiferent daca e sau nu zapada:
[attachmentid=1627973165]
Peretele Operei, monumentul din parc...:
[attachmentid=1627973166] [attachmentid=1627973167]

11 Dec 2014, 17:15:
Si niste peisaje de drum:
b76bgaarh
astia nu fac spume ca le pozezi gara, primaria etc dupa atentatele din 11?

mijto buda.
gibonu
QUOTE(Laurentziu83 @ 11 Dec 2014, 16:41)
@gibonu: Am sa deschid eu zilele astea un topic si pentru Finlanda si insulele Aland, unde am inchiriat bicicleta si am pedalat cateva zeci de kilometri.


Cred ca ar fi util sa continui povestea finlandeza in topicul deja existent cu Finlanda.
In ideea de a nu imprastia o poveste in mai multe locuri.

Deja am inceput sa salivez cand am vazut scris "insulele Aland, unde am inchiriat bicicleta".

QUOTE(klaus @ 11 Dec 2014, 19:11)
O intersectie cu tramvai, cu si fara fantana mergand:
[attachmentid=1627973154] [attachmentid=1627973155]


Pai nu se curenteza tramvaiul cand trece prin fantana?
Ca io sunt atent sa nu calc pe linia de tramvai, ca sa nu ma curentez.

Foarte tari pozele, mai ales cele cu peisaje.
UXE
M-a bagat in boala cu pozele alea. 38.gif Unele dintre ele sunt un pic photoshopate?
Laurentziu83
N-ai nevoie sa editezi pozele facute in Norvegia, pur si simplu asa ies ele.

Felicitari Klaus pentru poze si pentru excursie. Tarile nordice merita vizitate, chiar daca unii stramba din nas.

Daca stiam, faceam si eu o poza cu buda de la Opera din Oslo. Nu de alta, dar era exact langa gara si, spre deosebire de cea din gara, era moka. biggrin.gif
klaus
La pozele pe soare exista un mic secret care trebuie aplicat pentru a iesi cerul corespunzator: se face poza subexpusa (eu le fac pe canon cu cca. -1 pas de EV). De asemenea, daca aparatul suporta, se seteaza pe "film pozitiv" sau pe "vivid" si ies culorile mai intense. La nikon by default sunt mai intense, dar cred ca tot trebuie subexpuse si acolo.
neumann
Secretul la mine e ca incadrez in functie de cum imi iese expunerea bine, si nu alte reguli artificiale gen "sfanta treime". Crop mai poti face ulterior, insa mai greu sa schimb un cer ars, sau o zona din umbra prea intunecata. Si nu folosesc histograma, doar ma uit la ce vede aparatul/senzorul (am de obicei doar telefonul cu mine).
klaus
Dintr-o gara de munte:
[attachmentid=1627973240]
Culori si balustrada din Bergen:
[attachmentid=1627973241] [attachmentid=1627973242]
Prin padure:
[attachmentid=1627973243] [attachmentid=1627973244] [attachmentid=1627973245]
Masini in parcare, de la twizy la tesla:
[attachmentid=1627973246] [attachmentid=1627973247]
Opera din Oslo:
[attachmentid=1627973248]
Si niste cantareti ambulanti in Oslo. Daca va intrebati, da, vorbeau perfect si romana si tiganeste:
[attachmentid=1627973249]
neumann
M-am intrebat si eu daca EL din numarul de inmatriculare vine de la "electric", si se pare ca da. Asta, deoarece masinile electrice sunt scutite de taxe de parcare, pe langa o scutire de taxa importanta la cumpararea masinii. Intr-o tara care sta pe un munte de petrol. Acum vreo 2 luni, am avut colegi din emirate in vizita. Si i-a intrebat cineva daca pe la ei exista masini electrice. Au raspuns ca nu, in general, motoarele sunt de la 4L in sus, benzina e mai ieftina ca apa. qed..
zanzie
QUOTE(klaus @ 12 Dec 2014, 19:10)

Masini in parcare, de la twizy la tesla:


In Romania s-ar fura cablurile de alimentare urgent.
neumann
Statie de alimentare (era sa zic de benzina):

UXE
Si autocarul ala cu ce alimenteaza?
neumann
ala era cu chinezi, nu se pune tongue.gif

e si o statie normala, undeva in spatele meu, numa ca nu vazui niciodata zece statii de alimentare electrica in acelasi loc (pe partea cealalta mai erau vreo 3, si automatul unde platesti cu cardul si de unde iti alegi "pompa".

Am facut recent o tura de vara, pregatesc noi poze. Pana atunci, un spoiler wink.gif

user posted image
UXE
Tu vara umbli cu cauciucuri de iarna?
neumann
Cate ceva despre ruta respectiva: Galdhopiggen este cel mai inalt varf din Norvegia, cu o altitudine de 2469 metri. Exista o sosea pana la o cabana care se cheama Jyvashytta, punct de plecare catre varf, poza este foarte aproape de cabana. Soseaua din firul vai pana la cabana are 13.8 kilometri, si o diferenta de nivel de 1283 m, panta medie 9.8% ( http://www.climbbybike.com/climb.asp?Col=J...MountainID=7472 )

Comentariul unui ciclist:
QUOTE
Rode it yesterday, and it is HARD! Steep all the way, with only two short flat parts. I think this is tougher than Galibier (and Stelvio). The road surface is paved and smooth-ish, but on the way down you notice all the bumps. Check you brakes before you start.


Inclinatia maxima pe cateva portiuni ajunge la 17-18%. La coborire, dci-ul meu avea in a 2-a 4000 de ture si urcasem la 60 la ora.
Sudsemnatu
tare, asteptam poze. Sunt curios cum arata un tur al Norvegiei la ciclisti, pe acest traseu. Sau exista deja?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.