Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Fenomene de iarna
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
cezarb
Cum da frigul, incep distractiile de iarna cu dacia. La a mea au aparut 2 fenomene:
1.dupa ce o pornesc, se incalzeste greu (dureaza cam la 5-7 min), fata de Dacia 1300 pe care am avut-o inainte. Chiar cu robinetul inchis. Mentionez ca am schimbat antigelul si am spalat circuitul cu flush (oricum , prea multe depuneri nu are, motorul are numai 13.000 km). huh.gif
2. Dupa ce plec de acasa, la primul semafor motorul da sa se opreasca (trebuie sa-l accelerez usor). Am verificat furtunul ala de aluminiu care trage aer cald de pe galerie, i-am pus si un ecran meserias ca sa nu mai bata curentul de aer de la ventilator in carburator si sa faca jivraj... degeaba, la fel face. Dupa ce motorul se incalzeste (incepe sa se ridice acul), fenomenul dispare si monstrul incepe sa zburde, ca si cum nimic nu s-a intamplat. mad.gif
Mentionez ca am citit tot forumul, toate postarile, de la cap la coada. De asemeni, citesc noile postari aproape zilnic, tocmai ca sa invat cat mai multe. Am si invatat o graoza de "smecherii", si va multumesc, dar chestia asta m-a pus in incurcatura. Plese, help- daca face asa la 2-3 grade, ce s-o intampla la - 15 grade?
afh
ți s-a stricat termostatul. și eu am pățit la fel mai demult.
cezarb
Am uitat sa precizez- am schimbat si termostatul-am pus de 82 grade. L-am montat in furtunul ala de\la pompa la radiator, cu corpul in sus (si chestia aia de bronz in jos, catre pompa). Daca am gresit undeva, hit me!
Buyaka
Am si eu o mica intrebare: termostatele de cate feluri sunt, adica la ce temperaturi deschid?
Multumesc anticipat!
cezarb
In magazin (cu piese exclusiv de Dacia) am gasit de 82 grade. Cel vechi era frantuzesc si deschidea la 98 grade. Stiu ca mai exista si de 95 grade. Desi am rascolit tot forumul, n-am gasit o parere unanima referitor la temperatura optima a termostatului. Unii zic 82, altii 92, 95 sau 98. Poate stie cineva mai bine si ne lumineaza rolleyes.gif
gattoman
E mai bun termostatul de 82 de grade ca daca stai sa te gandesti ca la 95 de grade apa aproape fierbe, ca sa nu mai spun de 98.Stiam ca sunt termostate de vara care deschid la 76 grade si de iarna la 82 grade. Tie ti se incalzeste mai greu masina pentru ca probabil ai radiator din ala mare si deci racirea este mai buna.Cand e frig tare si mai ales iarna pune un carton in fata radiatorului pe jumatea unde e elicea.Ai sa vezi ca se incalzeste mai repede.
cezarb
Intr-adevar, am ditamai radiatorul. Asta vara, cand afara erau o gramada de grade, n-am avut nici o treaba, nici macar la mersul piticului de la un semafor la altul, la ora de varf. Carton are, dar in stanga-il mut pe dreapta, in dreptul elicii.
Ov
n-are treaba incalzitul motorului cu cartonul. De incalzire se ocupa NUMAI termostatul. Adica e simplu, pana apa ajunge la x grade cand deschide termostatul, circuitul de racire este DOAR in motor, adica nu circula apa si prin radiator, deci nu are nici o influenta cartonul. Cartonul se pune sa nu jivreze carburatorul (desi cu pata calda functionala sub el, nu prea vad cum ar putea jivra) la viteze mari, cand curentul de aer e puternic.
Buyaka
QUOTE(gattoman @ 1 Nov 2005, 12:19)
la 95 de grade apa aproape fierbe, ca sa nu mai spun de 98.
*



asta la presiune atmosferica... daca se ia in calcul presiunea din circuitul de racire (cat de mica ar fi) apa (antigel care probabil ca are punctul de fierbere mai sus), fierbe la peste 100 de grade, cat despre solutia cu cartonul... probabil ca iarna la ea ajungem...
Numai bine!
diaconuliviu

Nu e de 98 grade, e pe dos, de 86 biggrin.gif (adica intoarce temostatul cu 180 grade, ca sa citesti)
Pentru iarna, pune de 86, pentru vara, il tii pe cel de 82 MAI ALES DACA circuli mult in oras, semafoare, etc.
Personal, doar 82 si 86 am gasit, RO si FR.
Cind le schimbi (primavara si toamna) il verifici pe cel pe care il pui prin fierbere in apa, sa nu se fi blocat cumva cu oxizii inerenti.
cezarb
QUOTE(diaconuliviu @ 1 Nov 2005, 09:55)
Nu e de 98 grade, e pe dos, de 86 biggrin.gif (adica intoarce temostatul cu 180 grade, ca sa citesti)
Pentru iarna, pune de 86, pentru vara, il tii pe cel de 82 MAI ALES DACA circuli mult in oras, semafoare, etc.
Personal, doar 82 si 86 am gasit, RO si FR.
Cind le schimbi (primavara si toamna) il verifici pe cel pe care il pui prin fierbere in apa, sa nu se fi blocat cumva cu oxizii inerenti.
*



blink.gif Aaaa. ...multumesc mult...la asta nu m-am gandit icon_mrgreen.gif Cand l-am schimbat, l-am verificat. Totusi, de ce naiba se opreste (banuiesc ca apare jivraj), daca i-am pus ecran si trage aer cald de pe galerie? Are si pata calda, pe deasupra... sa-i fac un incalzitor suplimentar de aer?
diaconuliviu
incalzire de aer, era o idee printr-un tehnium mai vechi; o rezistenta in cagula.
Ce patesti tu nu e jivraj, ala se manifesta si cu motor fiebinte. E vorba de evaporarea benzinei cu motor inca rece(chiar daca iti arata acul cald, el e inca rece pentru a evapora benzina complet). La tehnica pornirii la rece se spune ca socul se impinge progresiv pe masura incalzirii motorului.
Mai intii incearca sa schimbi termostatul cu cel de 86.
cezarb
Studiind problema, am mai observat un fenomen ciudat: la cateva minute de la pornirea motorului, furtunele care duc la pata calda sunt reci, desi furtunele dinspre aeroterma s-au incalzit deja. Deci, se pare ori ca nu circula apa pe acolo , ori este partial infundat circuitul. In mod normal, chestia aia n-ar trebui sa se incalzeasca rapid, tocmai pentru a preveni aparitia jivrajului?
Buyaka
Ieri am cumparat un termostat, original (Piese de origine) wink.gif deschide la 87-89 asa scrie si pe el... cel de pe masina scria 84 grade si deschidea la 50 cred sad.gif avem caldura acum...

@cezarb: da, furtunul de la pata calda trebuie sa se incalzeasca odata cu cele de la calorifer... desfa furtunele si desfunda cu o sarmulita, daca desfaci flansa atentie la garnituri sau ia-ti garnituri noi.

Bafta multa...
OCEBE
@Cezarb
Ba da; si eu am patit sa mi se infunde traseul prin pata calda aceasta fiind vesnic rece; odata remediata problema a disparut si jivrajul.

teoretic, pentru un randament cat mai mare, motorul trebuie sa functioneze la o temperatura cat mai mare; limitarile apar din cauza uleiului care la temperaturi ridicate isi pierde din proprietatile de lubrifiere (plus ca se uzeaza rapid) si a pericolului fierberii lichidului de racire (un efect al presurizarii instalatiei este cresterea temperaturii de fierbere).

termostatul meu nu-i mici de 82 nici de 89 ci de 85 de grade (probabil ca aceasta valoare este un compromis intre cele de "vara" si cele de "iarna")

vinovat ca motorul se incalzeste mai greu decat normal este termostatul in sine sau montarea lui defectuoasa (inainte de montare trebuie verificata si planeitatea suprafetei de asezare a pompei in raport cu termostatul; o proasta asezare a termostatului pe pompa, lasa lichidul de racire sa circule prin radiator)

P.S. jivrajul nu apare la -15 grade
cristi74
QUOTE(Ov @ 1 Nov 2005, 14:00)
n-are treaba incalzitul motorului cu cartonul. De incalzire se ocupa NUMAI termostatul. Adica e simplu, pana apa ajunge la x grade cand deschide termostatul, circuitul de racire este DOAR in motor, adica nu circula apa si prin radiator, deci nu are nici o influenta cartonul.
*



I-auzi dom-le. Da daca-ti bate geru direct in radiator in cat timp se incalzeste (si se raceste) apa fata de unul care e protejat de carton? Sau mergi matale pe ger cu fata in vant si pe urma incerca sa te protejezi (cu o umbrela eventual) si vezi cand iti crapa nasu si cand nu.
Cum adica apa nu circula prin radiator? Poate ai inventat un alt tip de radiator?
Ov
ideea e ca daca e inchis termostatul, apa NU circula prin radiator, deci poate sa bata vantu' cat o vrea in radiator si sa raceasca apa cat o vrea, ca in motor (ca acolo ma intereseaza pe mine temperatura) tot cum trebuie o sa fie wink.gif

Hai ca m-ai convins, cobor acum sa-mi pun la mertzan cartonu'n bot 04.gif
Buyaka
QUOTE(cristi74 @ 2 Nov 2005, 10:59)
I-auzi dom-le. Da daca-ti bate geru direct in radiator in cat timp se incalzeste (si se raceste) apa fata de unul care e protejat de carton? Sau mergi matale pe ger cu fata in vant si pe urma incerca sa te protejezi (cu o umbrela eventual) si vezi cand iti crapa nasu si cand nu.
Cum adica apa nu circula prin radiator? Poate ai inventat un alt tip de radiator?
*



Ia fa matale o proba (daca ai termostatul bun):
- motorul rece, pornesti si ai sa vezi ca dupa 1-2min se incalzesc furtunele de la calorifer (ala de face cald in masina), radiatorul fiind rece, rece... apa (lichidul de racire) incepe sa circule prin radiator NUMAI din momentul din care incepe sa se DESCHIDA termostatul...
in rest numai bine!!!
Ov
era pe undeva pe forum o poza scanata dintr-o carte de 1300 in care se spunea de ce se monteaza ecranul calandru (adica DOAR pt prevenirea givrajului), dar n-o mai gasesc.
cezarb
La mine, termostatul nu sta in capul pompei- in teava aia-, ci este fixat in furtunul care duce din capul pompei la radiator. Este indesat acolo si fixat cu un colier. O sa verific, e putin probabil, dar daca trece apa pe langa el spre radiator.. d-aia s-o fi incalzind asa greu. Termostatul este nou, l-am verificat in oala cu apa fiarta si merge bine... azi desfac si circuitul de la pata calda, sa vad care-i treaba, si va povestesc... mellow.gif
OCEBE
porneste motorul, lasa-l pana pe la 40~50 de grade si compara temperatura furtunelor de la incalzire (robinetul de incalzire sa fie descchis) cu temperatura radiatorului; radiatorul trebuie sa ramana rece (daca termostatul e bun si nu trece apa pe langa el) iar furtunele de incalzire caldute;
daca temperaturile sunt sensibil la fel, inseamna ca trece apa prin/pe langa termostat si acolo e buba;
daca radiatorul e rece in timp ce restul e caldut inseamna ca termostatul isi face treaba si ca "de vina" e lichidul antigel si instalatia in sine; am pus ghilimele pentru ca de fapt totul e in ordine si problema era de fapt inainte de a schimba antigelul si a spala instalatia: depunerile pe instalatie combinate cu amestecul antigel mai vechi (dupa 2~3 ani isi pierde proprietatile) faceau sa nu se mai realizeza bine transferul de caldura motor -> antigel -> radiator -> mediu
Buyaka
QUOTE(cezarb @ 2 Nov 2005, 11:45)
La mine, termostatul nu sta in capul pompei- in teava aia-, ci este fixat in furtunul care duce din capul pompei la radiator. Este indesat acolo si fixat cu un colier. O sa verific, e putin probabil, dar daca trece apa pe langa el spre radiator.. d-aia s-o fi incalzind asa greu. Termostatul este nou, l-am verificat in oala cu apa fiarta si merge bine... azi desfac si circuitul de la pata calda, sa vad care-i treaba, si va povestesc... mellow.gif
*




Lasa termostatul acolo unde e ca acolo se monteaza in furtun... conteaza doar pozitia in care il montezi... adica cu "motul" spre pompa de apa.
OCEBE
ce masini aveti voi de termostatul sta in furtun si nu asezat pe capul pompei ? Aaaaa ...ca-l imbraca furtunul si este fixat de acesta cu un colier e altceva dar de asezat trebuie sa fie asezat corect pe capul pompei; eu unul am patit-o (in sensul ca aveam circulatie in radiator cu toate ca termostatul era inchis) din cauza ca suprafata capului pompei nu era plana si, implicit, termostatul nu se aseza corect; eu cand montez termostatul il asez intai pe capul pompei si apoi trag furtunul peste el si capul pompei si strang colierele.
Buyaka
...Pai da , ideea era sa nu-l miste de pe pozitia vechiului termostat si sa stranga colierele de preferat in acceasi pozitie.
OCEBE
sunt de parere sa-l asteptam pe cezarb sa ne zica daca i se incalzeste radiatorul sau nu cand lichidul are doar vreo 50 de grade si vedem apoi daca are vreo hiba ori ba
cezarb
Cu a doua chestie am rezolvat-o!!! 124.gif Am scos furtunele de la flansa calda-ala din dreapta n-avea nimic, dar in stanga....stutul care iese din motor era cum era, dar ala de la flansa era teapan...am racait la el fo' 5 min, pana am reusit sa-l desfund. Acu se incalzeste rapid, si nici nu mai face figura de la primul stop (adica, sa dea sa se opreasca). Asa ca, multam mult de sfaturi.
Cu treaba ailalta, n-am avut timp, dar o sa incerc, sper, astazi. Banuiesc ca termostatul , nefiind fixat in gura pompei ci in furtun, o fi posibil sa scape apa pe langa el spre radiator. Fac neste teste si va povestesc ce si cum.
Dreamer
cezarb ... ce anume ai racait si unde ? ca m-ai bagat un pic in ceata blink.gif
Ce aveai infundat ?
cezarb
QUOTE(Dreamer @ 3 Nov 2005, 19:44)
cezarb ... ce anume ai racait si unde ? ca m-ai bagat un pic in ceata  blink.gif
Ce aveai infundat ?
*



In flansa de sub carburator, asa zisa "pata calda", intra 2 furtune: unul care vine de la chiulasa,in partea stanga, de unde vine apa calda, si al doilea in dreapta, pe unde iese apa care a trecut prin flansa si merge catre pompa. La mine erau infundate chestiile din stanga, respectiv:
-stutul infipt in chiulasa
-furtunul
-stutul de intrare a apei in flansa.
Cand spun infundate, vreau sa spun "beton", wacko.gif adica erau intarite definitiv cu un amestec de mal, rugina si oxizi intariti, nu merge curatat decat prin racaire. Respectivele reziduuri au fost antrenate din motor de lichidul de racire si s-au oprit unde era mai stramt- in botul flansei calde. biggrin.gif
Dreamer
Multumesc pentru explicatii, am sa arunc o privire pe acolo, preventiv, nu cred ca la mine este infundat, dar nu se stie niciodata smile.gif
Dele
in ce pozitie se monteaza termostatul?
Daccia
QUOTE(Dele @ 7 Nov 2005, 15:43)
in ce pozitie se monteaza termostatul?
*



Verticala icon_mrgreen.gif , cu arcul supapei in jos, in capu' la pompa (de apa)!
cezarb
QUOTE(Daccia @ 7 Nov 2005, 14:42)
Verticala icon_mrgreen.gif , cu arcul supapei in jos, in capu' la pompa (de apa)!
*




Aaa. stai putin. Nu se baga cu varful ala de alama in jos, in capul pompei? Din cate am vazut, cand l-am bagat in oala pe aragaz, din capsula aia de alama iese un ax care impinge in sus capacul supapei, deci il deschide la peste 82 grade (cat are al meu).Daca-l pui cum zici tu, ar fi cu chestia de alama in sus,in furtun- atunci, cum se mai incalzeste capsula aia termostatica? huh.gif
BLK
interesanta discutie, parca nici motorul meu nu se incalzeste, banuiesc termostatul ala care e de cand era bunica fata, masina are 25 de ani si cred ca niciodata nu a fost schimbat. bine ca m-am gandit dupa ce am pus antigel si am facut aerisirea, cum scot termostatul? nu curge antigel pe acolo?
Dreamer
Azi mi-am cumparat un termostat de 89grade ... abai astept sa-l montez si sa vad rezultatul smile.gif.
Si eu mi-am schimbat lichidul de racire, dar nu e problema ca nu curge mult .... iar airisirea se face usor biggrin.gif
cezarb
QUOTE(BLK @ 7 Nov 2005, 17:27)
interesanta discutie, parca nici motorul meu nu se incalzeste, banuiesc termostatul ala care e de cand era bunica fata, masina are 25 de ani si cred ca niciodata nu a fost schimbat. bine ca m-am gandit dupa ce am pus antigel si am facut aerisirea, cum scot termostatul? nu curge antigel pe acolo?
*



Lasi intai motorul sa se raceasca bine (sa nu te frigi smile.gif , pe de o parte-si nici nu mai iese asa mult). Dupa asta ii desfaci cele doua coliere si scoti furtunul. In capul pompei ar trebui sa fie termostatul. Daca nu, il gasesti indesat pe furtun biggrin.gif . Il scoti cu un patent si il schimbi-eventual, cureti mizeria depusa pe acolo. Dupa asta, pui furtunul si colierele la loc si aerisesti. Si mie mi-a fost cam nu stiu cum sa umblu la circuitul de racire, dar dupa ce mi-am luat inima-n dinti si am umblat o data, mi-am dat seama ca nu-i mare lucru, in special cu aerisirea.

Totusi, cum gura masii se pune termostatu', ca m-a pus Daccia pe ganduri huh.gif
Daccia
QUOTE(cezarb @ 7 Nov 2005, 20:30)
Aaa. stai putin. Nu se baga cu varful ala de alama in jos, in capul pompei? Din cate am vazut, cand l-am bagat in oala pe aragaz, din capsula aia de alama iese un ax care impinge in sus capacul supapei, deci il deschide la peste 82 grade (cat are al meu).Daca-l pui cum zici tu, ar fi cu chestia de alama in sus,in furtun- atunci, cum se mai incalzeste capsula aia termostatica? huh.gif
*



Scuze, poate am gresit. N-am mai umblat de ani buni cu termostatul ala, ideea era ca exista "capsula" aia de care zici tu sau arcul(din cate tin eu minte), care e dintr-un metal cu proprietati de dilatare-contractare semnificativa in functie de temperatura, iar partea aia trebuie sa fie in contact cu circuitul intern de apa al motorului.
mariusCYP
QUOTE(cezarb @ 1 Nov 2005, 14:31)
blink.gif Aaaa. ...multumesc mult...la asta nu m-am gandit icon_mrgreen.gif  Cand l-am schimbat, l-am verificat. Totusi, de ce naiba se opreste (banuiesc ca apare jivraj), daca i-am pus ecran si trage aer cald de pe galerie? Are si pata calda, pe deasupra... sa-i fac un incalzitor suplimentar de aer?
*


cat a costat aia termosatul.al meu indicatorul indica mereu la 95grade si eu cred o sa schimb.
OCEBE
QUOTE(cezarb @ 8 Nov 2005, 11:40)
Totusi, cum [...] se pune termostatu', ca m-a pus Daccia pe ganduri huh.gif
*



cu arcul in jos, pe gatul pompei, cum a zis Daccia
cezarb
Sper sa nu va agaseze insistenta mea tembela...dar sunt in incurcatura, pe bune. In ce pozitie se pune nenorocirea de termostat, si de ce? Eu credeam ca maciulia aia este capsula termostatica, si trebuie sa stea in fluxul de apa calda care iese din pompa. Altii au spus invers aici. Am comis un desen cu marele meu talent la desen tehnic: care-i varianta buna, A sau B? Nu de alta, da' stau si ma intreb dimineata daca nu cumva este pus pe dos.. Pleease!!
diaconuliviu
Modelul desenat de tine se pune cu bulbul ala in pompa.(partea aia cilindrica, fi 10-12 mm, L=20-25 mm)
Adica var. A.
Dreamer
Varianta corecta : A smile.gif
wow mi-am montat termostatul de 89 de grade, motorul se incalzeste si baga caldura mult mai repede si mai bine ca inainte smile.gif
Cu ventilatorul pornit in 15-20 min ajung la 32 de grade in masina, fara alte aeroterme sau ventilatoare suplimentare. hmmm .... uite ca se poate smile.gif
Sunt super multumit ... iarna asta nu o sa mai am probleme cu frigul ! cool.gif
cezarb
Aha, deci l-am pus bine.Multumesc mult! biggrin.gif
BLK
cat e termostatul asta, ca n-am nici un chior de ban acum, si tare am nevoie de unul, mi se incalzeste radiatorul din fata de cum dau drumul la motor, si temp nu urca peste 80 de grade nici moarta (am radiator din ala mare) ma gandesc ca ar trebui sa consume mai mult dar ieri am facut autostrada A2 cu un consum putin peste 6% la 90km/h. e bine totusi, dar ziceti un pret sa vad cum fac rost de bani.
Dreamer
QUOTE(BLK @ 14 Nov 2005, 16:47)
cat e termostatul asta, ca n-am nici un chior de ban acum, si tare am nevoie de unul, mi se incalzeste radiatorul din fata de cum dau drumul la motor, si temp nu urca peste 80 de grade nici moarta (am radiator din ala mare) ma gandesc ca ar trebui sa consume mai mult dar ieri am facut autostrada A2 cu un consum putin peste 6% la 90km/h. e bine totusi, dar ziceti un pret sa vad cum fac rost de bani.
*




Termostatul e 120k.
incubus
Am si eu aceeasi problema, adica se incalzeste greu.
Am pus de curand un termostat nou de 86, cel vechi era de 75 si nu sarea apa de 60... Acum apa ajunge la 80-85 de grade, dar urca la fel de greu ca inainte, adica in cam 10 minute de ralanti cu acceleratie din cand in cand si cu caloriferul inchis.
Asta in conditiile in care termostatul lucreaza cred eu ideal, adica pana nu sare apa putin peste 80 nu deschide absolut deloc ( radiator rece).
Din tot ce stiu si ce am mai citit pe acest topic, s-ar parea ca sunt doua cauze pentru care temperatura urca greu:
1. Circuit de racire cu depuneri.
2. Regim incorect de functionare al motorului.
Intrebari.
1. Cat de riscanta este curatarea circuitului de racire cu solutiile-minune existente in comert, mai ales ca am folosit mai demult un leak-stop pentru niste scurgeri la radiator ?
2. Sunt oare mai bune sau mai sigure retetele cu soda de rufe si/sau acid clorhidric pe care le-am gasit prin revistele anilor 70 ?
3. Ce poate fi dereglat la motor incat temperatura sa urce greu ? Precizez ca pana de curand, cand era mai cald si eram in trafic aglomerat, urca pana la 95...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.