Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Aprindere electronica
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Imbunatatiri - Dacia Clasic
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172
gotronic
QUOTE(Giurisici Fabian @ 23 May 2006, 23:28)
m-ar fi interesat  dar  acum nu stiu daca atunci cand il comnzi trebuie sa iei en gross  site ul nu e al meu am copiat adresa tongue.gif
*



Scuze pentru site, nu am fost atent. Despre engros, nu trebuie neaparat, numai ca pretul difera considerabil.
Giurisici Fabian
adica en detail la cat poate sa ajunga?
eu as fii interesat sa cumpar da nu l-am gasit pe nicaieri singurul loc unde nu am fost e la vitacom de la titulescu
integratul e facut de STmicroelectronics care au ca singur importator la noi pe vitacom am citit pe siteul lor ma gandeam sa dau o fuga pe titulescu sa vad
gotronic
QUOTE(Giurisici Fabian @ 23 May 2006, 23:38)
adica en detail la cat poate sa ajunga?
eu as fii interesat sa cumpar da nu l-am gasit pe nicaieri  singurul loc unde nu am fost e la vitacom de la titulescu
integratul e facut de STmicroelectronics care au ca singur importator la noi pe vitacom am citit pe siteul lor ma gandeam sa dau o fuga pe titulescu sa vad
*



Nu-l au cred, ei nu aduc componente pe stoc care nu se vand repede(specializate) , ci la comanda. Si daca nu este in fabricatie curenta, asteapta o comanda mai mare de de catre vreun client la ST si de acolo "ciupesc" ce le trebuie. Sau cer informatii unde au trimis ultima data o cantitate mai mare, verifica stocul, si se aprovizioneaza de acolo. La cantitati mici sau unicate costa mult transportul, de aici, in principal creste pretul. Pretul nu-l stiu, dar o sa-l cer, si dureaza un pic
gotronic
Am gasit 2 buc. L497 pe stoc, le-am comandat.(varianta DIP) 15 RON + TVA + cheltuieli postale. Pot comanda de la ST, nu stiu la ce pret vor fi (ca astea nu stiu de cand sunt pe stoc). Te intereseaza?
BLK
unde le-ai gasit? ca poate mai vrem si noi smile.gif
Kinetix
dyogenes, nu stiu daca scanteia ta chiar arata asa sau e un artefact (neintentionat) al camerei foto, dar daca e real, inseamna ca ai o scanteie incendiara! E foarte faina! smile.gif
La mine nu e asa de groasa, ci e subtire cat un fir, iar luminozitatea ei depinde de distanta dintre electrozii bujiilor. Ajunge sa fie albastra doar cand departez capatul liber al fisei centrale de masa la vreo 3-5mm.
Si zici ca ai obtinut-o cu schema aia inductiva pe care ai postat-o ultima? Bun, atunci te rog sa-mi dai cateva lamuriri:
- eu vreau sa renunt la modulul multiscanteie si la adaptorul cu Hall. O sa-i pun un adaptor optic (il am deja si e functional), dar vreau intai sa o testez cu platina. Sa scot deci tranzistoarele 2n si duc rezistenta aia de 100 ohmi din baza BD-ului direct la platina? Bineinteles ca ii pun si o rezistenta de curatare a platinei (100-150 ohmi).
- in loc de circuitul led-ului pun doar 2.4k sau 2.7k?
- am o banuiala ca montarea condensatorului in paralel cu primarul bobinei contribuie cu mult la "albastrirea" scanteii, asa o fi?
- bobina nu se poate conecta si invers (adica cu + la + si - la tranzistorul final)? Nu as vrea sa am probleme cu turometrul.
Mersi mult.

gotronic, mersi mult si...astept.
gotronic
BLK, i-am dat si lui Fabian un PM, astea le-am gasit din intimplare de la o sursa care nu se ocupa cu asa ceva. Astept oferta din import, si va dau de stire.(Cu astea doua ma joc si eu un pic cu ele)

Am incercat azi schema "franceza" postata mai sus cu 555 ptr. unghi dwell. Este exact ce a facut Kinetix cu "resoul" lui, efectiv un monostabil care comanda controlerul. (de fapt ala face tot si curbele de avans "centrifugal" si vacumatic),

Exact, doar formator de impulsuri, dupa cum spune mai jos calinp.
Giurisici Fabian
cine 555 ala?
interesant
calinp
555 e doar formator de impulsuri
curbele (de fapt doar cea centrifugala) sunt in microcontroller (16f628)
Giurisici Fabian
am sunat azi la vitacom si am intrebat de L497B pot baietii sa il aduca pe comanda la pretul de 39,7RON eu o sa astept si raspunsul lui Gotronic.
gotronic
QUOTE(Giurisici Fabian @ 24 May 2006, 18:57)
cine 555 ala?
interesant
*



555 = NE555=monostabil (BE 555 romanesc)
Giurisici Fabian
stiu integratul dar interesant daca stie sa faca curbele de avans ceea ce nu prea cred
gotronic
QUOTE(Giurisici Fabian @ 24 May 2006, 21:52)
stiu integratul dar interesant daca stie sa faca curbele de avans ceea ce nu prea cred
*



Nu face , este doar formator de impulsuri. (pentru a elimina " balbaielile" platinei).
Am spus mai sus (nu numai eu). Eu l-am incercat azi, cu multe schimbari de valori, am reusit un mic dwell control dar partial si numai la anumite turatii. Am incercat "sa-l aduc" acolo cand timpul de comanda pe intrare este mai mare decat temporizarea lui.(atunci iesirea "urmareste" semnalul de intrare). Practic se poate face un dwell variabil dar numai pe o plaja ingusta, practic dubul perioadei de monostabil. Daca se depaseste turatia de 2 ori (o perioada) se blocheaza.!

Poate incerc maine sa modific putin schema , sa vad ce obtin.
BLK
e doar pentru forme de unda. nu poti face cu el curbe de avans, microprocesorul le face.

am terminat cdi clarke, maine dau o ultima sansa platinei (pe care oricum o inlocuiesc). sunt curios cum merge pe clasic cu cdi. am desfacut deja delcoul vechi, e aproape curatat.
Giurisici Fabian
aaa da dar nu am citit corect postul lui gotronic si deaia ma miram cun face 555 curbele de avans blink.gif
Kinetix
gotronic, controlerul ala ar putea "face" curba de avans vacuumatic doar daca ar avea un senzor de depresiune cuplat la galeria de admisie...Are asa ceva?
Ar fi fain.

Cine ma lamureste si pe mine cu o problema?
Am modificat "resoul" (aprinderea cu Dwell-ul) intr-o IPA. Merge, dar parca nu da tot ce poate... Adica motorul nu trage mult mai bine. Am masurat tensiunea dintre baza si emitorul (conectat la masa) finalului si este de 0.96V cu contactul pus si motorul oprit si de 0.65V la ralanti. Nu sunt prea mici valorile astea, tinand cont ca UBEsat din datasheet este de 2V? E vorba de BU526. O idee ar fi sa pun in serie 3 diode 1n4007 pe B-E, cu "varful" in sus. Ce ziceti?

Nota: Masurarea a fost realizata cu un multimetru digital setat pe scala de 20V
gotronic
QUOTE(BLK @ 24 May 2006, 22:07)
e doar pentru forme de unda. nu poti face cu el curbe de avans, microprocesorul le face.

am terminat cdi clarke, maine dau o ultima sansa platinei (pe care oricum o inlocuiesc). sunt curios cum merge pe clasic cu cdi. am desfacut deja delcoul vechi, e aproape curatat.
*



Parerea mea este ca nu platinile sunt cele care deranjeaza, ci toate jocurile din delcou si "perifericele" (platoul platinei, jocul axului de la delcou, fise de bujii care se decalibreaza in mai putin de 1 an, capace de delcou, pipele), care impreuna duc la "dezastru". Si toate astea au inceput sa apara tot mai des decand nu se mai produc astfel de masini noi. Pe vremuri daca puneai o aprindere electronica tip comanda cu contact (platina), de orice fel uitai de platina. Acum cand toate imbatranesc si se uzeaza, apar din ce in ce mai multe probleme. Cineva nu mai ma uit acum pe topic in sus spunea ca are probleme cu platina (se afuma), si cu malvina cu diferite rezistente de autocuratire si pe clasic. Azi am cumparat 4 (patru) delcouri noi (doua de Sacele si doua de import si toate felurile de platini din comert ). Culmea alea Turcesti cred, arata foarte bine in comparatie cu cele romanesti si sunt si mai ieftine.(nu stiu cat de fiabile sunt). M-am suparat rau, ca pe vremuri cu o aprindere electronica mergeau masinile zeci de mii de Km si nu se plangea nimeni de astfel de probleme. Si mai stiu pe multi, care Nu au astfel de probleme nici acum.??!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
gotronic
QUOTE(Kinetix @ 24 May 2006, 22:11)
gotronic, controlerul ala ar putea "face" curba de avans vacuumatic doar daca ar avea un senzor de depresiune cuplat la galeria de admisie...Are asa ceva?
Ar fi fain.

Cine ma lamureste si pe mine cu o problema?
Am modificat "resoul" (aprinderea cu Dwell-ul) intr-o IPA. Merge, dar parca nu da tot ce poate... Adica motorul nu trage mult mai bine. Am masurat tensiunea dintre baza si emitorul (conectat la masa) finalului si este de 0.96V cu contactul pus si motorul oprit si de 0.65V la ralanti. Nu sunt prea mici valorile astea, tinand cont ca UBEsat din datasheet este de 2V? E vorba de BU526. O idee ar fi sa pun in serie 3 diode 1n4007 pe B-E, cu "varful" in sus. Ce ziceti?

Nota: Masurarea a fost realizata cu un multimetru digital setat pe scala de 20V
*



1. Am vazut parca prin pozele ce le-am descarcat si ceva senzor de presiune (depresiune), dar in general aici se lucreaza altfel. Se citeste pozitia clapetei de acceleratie, turatia motorului, temperatura iar "calculatorul" are in memorie programul care face restul. Din cate am citit era vorba de o upgradare totala a unui Renault, si probabil toate erau facute pentru o putere maxima a motorului(pentru competitii). Nu am studiat-o prea mullt, parca am vazut ca era pe carburatie (4 buc.)
2. "resoul" este o "aprindere fara dwell", sau mai bine zis cu dwell maxim posibil.
3. Tensiune C-E la saturatie conteaza mai mult si nu cea de B-E (doar pe contact pus si nu in relanti, masori valoarea medie - ma refer in baza, ca la final este pe dos la masuratori in mers) .
4. Nu prea inteleg cum vine cu diodele dar daca le pui cu varful in sus (catod), nu mai ai curent in baza!!!.
BLK
am terminat clarke, deocamdata am testat fara sarcina, am 300V pe condensatorul de dupa punte, astept rezultate spectaculoase, maine pun poze poate si un filmulet. mosurile driver pentru traf nu se incalzesc deloc, sunt curios daca finalii se incalzesc cu bobina pusa.

ma gandeam sa fac asa, pun bobina ce o am prin casa, in loc de platina pun direct un traf 220-9V dupa ce scot rezistenta de autocuratire, ar trebui sa am simulat 1500 rpm, nu? zic bine?
bygy007
[attachmentid=27967][attachmentid=27969]ce parere aveti de schemele astea
BLK
prima e facuta de dodobird, e cam vechiuta. a doua e cea de care tot povestesc eu, pe care am terminat-o asta seara. cauta pe aici cu cateva pagini in urma ca gasesti toata documentatia necesara. merita facuta, iese un pic cam scump. daca imi iese si functioneaza bine ma gandeam sa mai fac pentru membrii daciaclub, cine vrea...
dyogenes
Kinetix, aprinderea functiona in mod multispark, 400 de scantei/sec cand am reusit sa aprind hartia cu ea. Sa stii ca la distante mici (in bujie de ex, la 1,1mm) nici la mine scanteia nu e albastra. La distanta mica devine putin rosiatica si groasa. Doar la distanta mare e albastra si subtire. Nu stiu daca ideea de a pune condensatorul pe bobina e cea care da un plus de putere, poate. Cert e ca, si am mai spus-o, scanteia mi se pare aproape comparabila cu cea de la CDI. In orice caz, e fierbinte. De exemplu, daca las aprinderea sa merga in mod multispark si pun in tre borna centrala si borna - o bucata de fludor, cu distanta de 4-5mm, scanteia topeste fludor-ul in aprox 15 secunde. Mie mi se pare ca merge ok pentru o inductiva. Practic, daca vrei sa o faci cat de simpla posibil, poti renunta la E555 si cei doi tranzistori. In locul rez de 1K din baza BD-ului pui o rez de putere de vreo 56 ohmi pt autocuratire. Se poate renunta la LED, eu il pun in ideea de a face avansul "la marginea santului" tongue.gif cu el. Daca nu vrei LED, legi rezistenta direct la masa. Da, bobina se poate pune si normal, insa s-ar putea sa ai o scanteie ceva mai slaba. Vezi ca la momentul respectiv cand am postat schema, Dex_Lada daca nu ma insel, a explicat ce se intampla cand pui bobina invers, dar si dezavantajele acestei smecherii (arde mai repede capacul de delcou, etc).
Din cate vad eu, ai experimentat deja si tu destul de multe aprinderi, insa nu ai una care se ta satisfaca. Esti convisns ca bobina ta e OK? Sa stii ca sunt diferente fff mari intre diverse bobine. Eu am un nene la dezmembrari care ma lasa sa le testez inainte de al le cumpara, altfel nu le cumpar.
Si ica ceva, desei s-a ma discutat si asta.... Un delcou cu senzor Hall, valoreaza aur. Eu de cand l-am facut, am uitat cum arata platina. Singura mea gresala a fost folosirea de senyori romanesti. Dar sfatul meu prietenesc este sa lasi dreq' platina, ca e concept de anii '60. Am vazut de curand un delcou optic facut de fabrica, pe o Dacie adusa din Ungaria. Scula e supersimpla, o elice de plastic negru ce se pune peste axul cu came si un optocuplor. Daca vreti, pot posta niste poze. Nu stiu de ce, poate nejustificat, dar ideea de delcou optic mi se pare oarecum fragila....
Kinetix
Mersi mult, dyogenes!
Aha, deci era un mic truc acolo tongue.gif multispark-ul...

Ideea cu platina era doar pentru a testa fiabilitatea montajului. Eu am realizat deja un delcou optic pe care vreau sa il cuplez la aprindere, dar numai dupa ce ma asigur ca e buna. Am avut deja multe probleme cu o malvina care mergea aleator si eu cautam hiba la adaptorul optic...
Ieri am pus condensatorul in paralel pe bobina si nu am observat diferente. E drept ca nu am inversat polii bobinei. Inseamna ca asta o fi de fapt, sau combinatia celor doua.
Acuma e drept ca si calitatea condensatorului si a bobinei conteaza... Am masurat condensatorul cu capacimetrul digital si avea valoarea nominala, iar bobina doar cu ohmmetrul. Tu cum le verifici la nenea de la dezmembrari?
dyogenes
Ma lasa sa le pun la o aprindere electronica, sa vad cat e de lunga scanteia. Cat despre multispark, sa stii ca ajuta enorm la pornire. Am un prieten caruia ii pornea greu masina, pe deasupra i s-a mai stricat si electromotorul, de-abia mai invartea. A avut mare noroc cu multispark-ul, ca i-a pornit la prima invartire. Altfel ramanea in intersectie. I-am schimbat bucsele la electromotor, i-am facut delcou electromagnetic, de atunci ii pleaca la prima cheie, fara probleme. Eu nu prea inteleg de ce vrei tu sa elimini modulul multispark, e o chestie supersimpla si eficienta. Dar ma rog... tu iti stii planurile...
Iti dai seama ca o singura scanteie nu are cum sa aprinda hartia! Ideea insa era ca scanteile sunt eficiente, fierbinti.

P.S. Turometrul trebuie sa iti functioneze, indiferent cum pui bobina! Pana la urma, bobina nu e polarizata, sunt marcate acele borne pentru ca tensiunile induse in secundar sa se sumeze cu cele din primar (cred).
Giurisici Fabian
kinetix poti sa faci o poza cu delcoul tau cu fototranz sa il vad si eu blush.gif
Kinetix
dyogenes, sunt convins ca modulul multispark este o chestie faina si eficienta, dar eu prefer simplitate cu performante maxime (atat cat e posibil...). Adica daca mie imi porneste la prima cheie si iarna (cu soc si 2 pedale) de ce sa mai fac multisparkul? blush.gif
Intr-adevar, am probat si eu doua bobine azi: una din ele face o scanteie buna doar pana pe la 1 cm de masa, iar cealalta pana pe la 1.5 cm. E o diferenta...asa ca mi-am propus sa fac un dispozitiv de masurare exacta a lungimii scanteilor pentru acuratete.
gotronic, diodele le-am pus in serie (3 diode), intre baza si emitorul finalului, cu "varful" (sensul de conductie) spre baza tranzistorului. Nu s-a intamplat nimic rau, doar ca nu am vazut un efect notabil.
Static, cu platina inchisa, pe jonctiunea C-E a finalului caderea de tensiune e de 0.3V, iar pe B-E am 1.025V, montajul fiind alimentat la bateria masinii. Or fi bune valorile astea? Nu am inteles cum se coreleaza valorile din datasheet cu cele masurate (sau calculate).
Fabian, noua aprindere (de tipul IPA, postat mai demult de Dodo) e pe masina de doua-trei zile. Acum o folosesc cu platina si inca e in teste. Daca nu "crapa" intr-o saptamana, o leg la adaptorul optic. Atunci o sa fac si poze. Oricum, nu e complicat: senzorul sta lipit pe o platina mobila modificata (gaura aia ovala e largita prin pilire), lamela arc e scurtata un pic la capatul care era nituit pe platina, iar pe axul delcoului se fixeaza bucsa de alama cu cele 4 dungi negre. Toate aceste informatii sunt postate cu cateva pagini in urma si ilustrate cu atasamente. Promit sa revin cu poze cand fac montarea.
Toate cele bune!
BLK
degeaba pui diodele alea in baza tranzistorului. bipolarele se deschid in curent nu in tensiune ca mos-urile. daca in baza ai tensiune (sa zicem 5V) atunci in functie de cat curent suge prin baza, tensiunea baza emitor poate varia un pic, dar in general e in jur de 0.6-0.7V. depinde acum si ce rezistenta ai in baza, ca daca e prea mare nu se deschide complet, daca e prea mica se poate arde, dar tensiunea Vbe e teoretic aceeasi si egala cu 0.6-0.7V

cu diodele in serie pe b-e poti face o sursa de curent constant, daca pui rezistenta din colector in emitor, sau daca muti diodele pe baza colector... in fine, intru in detalii neinteresante.
Giurisici Fabian
uite malvina mea facuta intr-un releu de incarcare.tranzistorul e dintr-o aprindere de la un volvo dar care era facuta praf si nu am luat decit cateva piese din ea tranzistorul e bosch are emblema pe el si mai scrie un cod 120008 am schimbat batrinul bu526 de acum nu stiu cati ani.
diaconuliviu
QUOTE(dyogenes)
Sa stii ca la distante mici (in bujie de ex, la 1,1mm) nici la mine scanteia nu e albastra. La distanta mica devine putin rosiatica si groasa.

La distanta mica, confirm, si la CDI apare violet, deci amestec de rosu/albastru.
Acum sa zic; dupa aproape 100 km am scos bujiile 1 si 2, erau USCATE, cu ciocul roscat si izolatorul alb-rosietic, fara depuneri. Pe toba se depune un puf tare fin, negru-asta ma supara- dar care se ia pe deget, nu e stratul ala gros de calamina ci un strat insignifiant. Ma supara ca n-am reusit sa-l elimin si pe el, probabil ca pe carburatie nu-l voi elimina niciodata complet.

Delcoul se incalzeste destul de tare, adevarat, insa am observat ca bucsa magnetica nu, decit dupa oprirea motorului; banuiesc "vinovata" miscarea de rotatie a sa, care raceste bucsa. Si se pare ca putin raceste si platoul cu senzorul, intrucit nici el nu-i cald.
Bobina ramine rece; ieri, pe caldura aia torida era calduta.

Sa-ti confirm si "polaritatea" bobinei: da, tensiunile se insumeaza la polarizarea indicata.

Acum vine o stire noua: am ecranat acel montaj Strobopic V3.0, al francezului si montajul nu mai e parazitat de cimpul generat de fise. Ledurile lumineaza, totusi, cam slabut, desi sint 3 bucati, albe. O sa vad daca ramine asa (si vopsesc reperele cu alb) sau adaptez un flash cum era si pe site-ul sau, desi mi se pare ca era schema gresita.
http://a110a.free.fr/SPIP172/article.php3?id_article=10
@BLK
Tranzistorii de descarcare se incalzesc usor atunci cind aprinderea functioneaza-asta doar pe masina; in casa, cu traf cuplat cum zici, pe post de generator de 1500 rpm, nu s-a incalzit timp de 20 minute (doar atit a fost testul, se incalzise alimentatorul blush.gif ) Acele rezistente de 33K si acel soc toroidal se incalzesc usor .
gotronic
Kinetix, prima data am inteles ca ai pus diodele in serie cu baza tranzistorului, acum am inteles ca le-ai pus in paralel pa B-E. Dupa sensul cum l-ai descris, le-ai pus degeaba. Sunt polarizate tot timpul invers (ca si cum nu ar fi in schema), si nu te sfatuiesc sa le pui nici invers, ca atunci chiar dauneaza . Referitor la tensiunea C-E este foarte buna. Tensiunea B-E depinde numai de curentul care intra in baza tranzistorului si difera de la tranzistor la tranzistor si este crescatoare cu, curentul din baza. (in general la tranzistoarele de putere, pentru a duce finalul cat mai mult in saturatie, tensiunea cam pe acolo se situeaza). Poti incerca sigur urmatorul lucru : maresti rezistenta de putere din baza (valoarea ei) pana la valori ce nu produc cresteri de tensiune pe colector emitor peste 0,5 V. O sa obtii tensiuni pe baza mai mici si o valoare mai mica a puterii rezistentei din baza. (sau o sa se incalzeasca mult mai putin). In plus obtii timpi de comutatie ceva mai buni in final.(dar aproape insesizabili la aceasta aplicatie)

diaconliviu "Acum sa zic; dupa aproape 100 km am scos bujiile 1 si 2, erau USCATE, cu ciocul roscat si izolatorul alb-rosietic, fara depuneri. Pe toba se depune un puf tare fin, negru-asta ma supara- dar care se ia pe deget, nu e stratul ala gros de calamina ci un strat insignifiant. Ma supara ca n-am reusit sa-l elimin si pe el, probabil ca pe carburatie nu-l voi elimina niciodata complet."

Nici pe injectie multipunct nu prea o sa ti se "albeasca" esapamentul daca benzina nu-i de treaba. Eu de noua am luat masina, si cat am bagat de la MOL cea mai scumpa intotdeauna, ma minunam ce esapament gri spre alb am. Dupa primul drum prin Moldova si La mare acum doi ani, cu benzina de unde am "putut ( gasit)", mi sa facut esapamentul aproape ca la diesel dupa cca 1500Km, mai toti la drum intins (in afara localitatilor cu un consum normal).
diaconuliviu
QUOTE(gotronic @ 25 May 2006, 23:13)
[...]
Nici pe injectie multipunct nu prea o sa ti se "albeasca" esapamentul daca benzina nu-i de treaba. [...]

Mda, cum banii nu ma dau afara din casa, am pus doar la primul drum de M.Ciuc 99+, vreo 15 l si, daca ma gindesc bine parca a ars mai bine (ma refer la depuneri) si admitea si avansul mai mare o idee.
Azi am vrut sa bag iar 99+ dar era pompa defecta. Iar tanti de acolo incerca sa ma convinga sa nu bag asa ceva la Dacia ca "va arde tot, si garnituri, si supape, TOT"...mi-a fost lene sa stau sa-i explic ca 99+ e cu un pic mai mult decit 98 de pe vremuri.
gotronic
QUOTE(diaconuliviu @ 26 May 2006, 01:22)
Mda, cum banii nu ma dau afara din casa, am pus doar la primul drum de M.Ciuc 99+, vreo 15 l si, daca ma gindesc bine parca a ars mai bine (ma refer la depuneri) si admitea si avansul mai mare o idee.
Azi am vrut sa bag iar 99+ dar era pompa defecta. Iar tanti de acolo incerca sa ma convinga sa nu bag asa ceva la Dacia ca "va arde tot, si garnituri, si supape, TOT"...mi-a fost lene sa stau sa-i explic ca 99+ e cu un pic mai mult decit 98 de pe vremuri.
*



Eu inainte, dar si acum pe un Oltcit, numai Fara Pb bag si nu mai stiu ce este carburatorul (tinand seama ca, carburatoarele de Oltcit sunt f. pretentioase la benzina murdara)-- se infunda repede datorita jigloarelor mai mici. De vreo trei ani numai fara Pb bag,si esapamentul la drum intins, daca nu o calc f. tare (peste 130) arata de multe ori chiar aproape spre gri albicios. Inainte cu benzina cu Pb, si nu de la statia amintita, saptaminal eram cu jiglarele in "gura" cel putin odata pana mi sau stricat filetele de la capacul de carburator, ca a trebuit sa maresc gaurile si sa schimb suruburile.
mihai1677
Uite ca m-am uitat in a mea aprindere facuta acu 2 ani si am diode redresoare astfel incat sa am intre BE tensiunea de deschidere respectiv 2V, montate cu varful in jos , se comporta ca un zener, nu am avut nici o problema. Ce sa dauneze daca comut tranzistorul cu tensiunea lui recomandata de 2V, nimic altceva decat ca comuta repede.
Am folosit BU208a.
gotronic
Diodele cu "varful in sus" nu se pun ptr, stabilizarea sau limitarea tensiunii pe baza, ci pentru protectia tranzistorului la tensiuni negative pe baza mai mari de cca -5V cat suporta jonctiunea baza emitor polarizata invers. Se recomanda acolo unde nu se pun diode zener in paralel pe CE. sau la c-da finalului cu elemente inductive.(bobine, transformatoare etc)
ceacu
QUOTE(diaconuliviu @ 25 May 2006, 23:12)
Acum sa zic; dupa aproape 100 km am scos bujiile 1 si 2, erau USCATE, cu ciocul roscat si izolatorul alb-rosietic, fara depuneri. Pe toba se depune un puf tare fin, negru-asta ma supara- dar care se ia pe deget, nu e stratul ala gros de calamina ci un strat insignifiant. Ma supara ca n-am reusit sa-l elimin si pe el, probabil ca pe carburatie nu-l voi elimina niciodata complet.


Cui ii mai arata asa bujiile (facem exceptie la una ca papa ulei cilindrul respectiv)?

user posted imageuser posted image

Cele afisate provin de la o masina pe gaz (in stare jalnica motorul) dar la fel aratau si ale mele (pe benzina), daca ma gandesc mai bine sunt chiar ale mele (masina imprumutata [a cumnatului meu] le avea jalnice [ce-mi plac oamenii care se zgarcesc la un set de bujii, si repara totul cu sarma] asa ca le-am montat pe ale mele).

Masina a circulat doar in Timisoara (mai mult a stat pe la cozi).
Pariez ca daca circula afara ar fi avut esapamentul albastrui (este chiar vechea masina a lui taica-miu de prin 79, si daca-mi amintesc bine [din timpurile copilariei] pe vremuri chiar avea esapamentul albastrui-cenusiu [dupa un drum afara]).
N-are nici o legatura cu aprinderea (este montata Malvina cea cu schema postata de mine), dar are legatura fantastica cu carburatia, mai precis relantiul si progresiunea (atat la benzina cat si la gaz). I-mi pare rau ca nu le-am facut poza pe cand mai aveam masina mea, pe benzina (erau ALBE, cu riscul de a strica motorul [amestec prea sarac]). Consum urban sub 8% atat pe benzina cat si pe gaz. Performante dinamice nesacrificate (repet tine de relanti si progresiune). Modificat doar avansul vacuumatic (ca sa mearga asa de bine cu amestec sarac).

Acuma dupa ce vad pe aicea (referitor la benzina 99+, asta era de pe vremuri [98] cand era esapamentul albastrui), mai bine puneti-va gaz (dar nu orice model), ca are COR 110-120 si costa pe jumatate decat benzina fara PB de 95. Daca o sa am nervi (nu-mi place sa explic, la scoala aveam 4 la compunere), o sa explic pe topicul de GPL cum se regleaza instalatia si care este buna.

As fi curios cum arata bujiile la un motor (modern) pe injectie MPI?
BLK
intr-un final am reusit sa fac sa functioneze normal cdi clarke. o mica greseala in cablaj mi-a dus un integrat care n-a picat imediat, a parut ca merge, dar mergea in valuri. incropesc o cutie si sus pe masina cu ea.
Gaba
Am o rugaminte.... care puteti sa postati o schema cu un tle4905 ptru un delcou magnetic.... sau sa ma indrumati spre una...
si pote imi spuneti si cam la ce distanta trebuie sa stea fata de magneti? (magnetii vor fi de hardisk.. conteaza?)
multumesc
Giurisici Fabian
eu am schema asta si sunt foarte multumit de cum functioneaza.magnetii pot sa fie cam la 1mm de senzor si cu polul sud spre senzor .trebuie sa fie toti de aceeasi marime si camp magnetic altfel se poate sa iti dea scanteie un pic cam aiurea
dacis
QUOTE(ceacu @ 26 May 2006, 16:54)
.....  Modificat doar avansul vacuumatic (ca sa mearga asa de bine cu amestec sarac).
*


Stiu ca este off topic, dar daca tot ai amintit asta, in ce fel l-ai modificat ? Eventual PM. Multumesc.
ceacu
QUOTE(dacis @ 27 May 2006, 18:37)
Stiu ca este off topic, dar daca tot ai amintit asta, in ce fel l-ai modificat ? Eventual PM. Multumesc.
*


Post #16
gotronic
QUOTE(Giurisici Fabian @ 27 May 2006, 13:21)
eu am schema asta si sunt foarte multumit de cum functioneaza.magnetii pot sa fie cam la 1mm de senzor si cu polul sud spre senzor .trebuie sa fie toti de aceeasi marime si camp magnetic altfel se poate sa iti dea scanteie un pic cam aiurea
*



Daca pui TLE 4905, poti sa scoti mai mult de jumatate din piesele folosite, pentru ca senzorul nu mai are nevoie de 2 (doua) formatoare de impuls, ce vad eu in schema. Merge foarte bine direct cu o aprindere cu doi tranzistori. Problema delicata ramane pozitionarea magnetilor (pentru noi electronistii), si nu gasim inca cele mai simple si sigure variante. (parerea mea). Eu aici ma necajesc de vreo cativa ani (nu continu, ci cat imi permite timpul pentru asa ceva), cu foarte multe tipuri de senzori.
diaconuliviu
QUOTE(ceacu @ 26 May 2006, 14:54)
Cui ii mai arata asa bujiile (facem exceptie la una ca papa ulei cilindrul respectiv)?
[...]

Pai cam asa trebuie sa arate bujiile.
La mine parca izolatorul e un pic mai deschis la culoare, desi poate fi si de la aparatul foto aparenta diferenta de nuanta sau de la cei doar 1000 km parcursi.


@ BLK
Deci ai decoperit. Sa ne spui cum merge.

Am testat putin StroboPIC; am descoperit ca la relanti am numai 9 grade vacuumatic, chiar si cu arc subtire, adica la limita inferioara. De asemenea la 3900 rpm ating cele 28 grade care ar fi aferente unei turatii de 3000 rpm. Deci, de aia ii place cu avans static marit. Dupa reglaje povestim.
Gaba
multumesc pentru schema
ma intereseaza partea de platina.... banuiesc ca pot sa pastrez totul pana la rezistenta de 10k (inclusiv) si vreau sa pun dupa ea o aprindere capacitiva, eventual multiscanteie
apropo... aprindere capacitiva fara transformator... nu exista? nu de alta da nu ma prea impac cu transformatoarele.... habar n-am cum se fac sad.gif
Kinetix
QUOTE(Gaba @ 31 May 2006, 07:14)

apropo... aprindere capacitiva fara transformator... nu exista? nu de alta da nu ma prea impac cu transformatoarele.... habar n-am cum se fac sad.gif
*



Gaba, incearca schema atasata de la Post#1161. Poti folosi un transformator toroidal 220V/6-9V/3A cumparat deja bobinat. Conditia e sa-ti mearga alternatorul (sa nu ai vreo dioda de putere arsa, etc). Eu as fi incercat-o, dar nu am gasit transformatorul pe stoc la magazine. Mai astept (pandesc smile.gif ).
Succese!

dyogenes, din poza aprinderii tale CDI se pare ca ai folosit un condensator de descarcare ceramic (cel de 0.5microfarazi). Asa e? Eu credeam ca trebuie tot din acelea pentru impulsuri...
dyogenes
Nu, ceramic sigur nu e! Condensatorul folosit de mine la CDI e unul mai ciudat, din RFG-ul anilor '60. Arata ca o cutiuta metalica de 5X5 cm, cu doua borne izolate cu sticla la partea superioara. Nu mai stiu exact cum sunt pozele alea (acum scriu de la serviciu), dar acel cond de descarcare nu e pe placuta, e prins cu un surub pe "urechea" de fixare a bobinei. Eu cred ca acel cond e cu hartie. Oricum, scrie pe el ca rezista la 500 V curent alternativ. Ori, cum eu il fol in curent continuu... l-am dus si la 800 V si nu s-a strapuns. Daca vrei, pot sa fac azi o poza pe masina, sa vezi exact cum e montat.

P.S. Am facut ieri niste teste cu diverse bobine. Cred ca de fapt raspunsul la problema ta cu scanteia e bobina. Am primit de la vecinul meu, Csabi, o bobina din aceea in ebonita neagra. Pare absolut noua, scrie pe ea Ducellier. I-am dat jos rezistorul de balast si am conectat-o direct la CDI. Frate, asa ceva n-am mai vazut niciodata. Fara fisa centrala, cand senzorul magnetic da impuls, scanteia sare de la iesirea bobinei la bornele de 12V. Practic lungimea scanteii e de peste 5 cm. Am mers cu masina prin oras ieri, crezand ca se va incalzi bobina. Nici gand! Bobina a ramas absolut rece. Si nici condensatorul nu parea sa sufere in vreun fel.
Am pus ulterior o BOBINA NOUA, scanteia nu era mai lunga de 3 cm. Asa ca vezi... tre sa testezi mai multe bobine pana gasesti una super-buna. Eu unul, am ramas placut surprins de bobinele astea negre de ebonita, chiar daca sunt vechi.
calinp
Bobinele vechi, cu balast, au raportul de transformare mai mare decat cele noi si din cauza asta merg mai bine cu cdi. Stiu pe cineva care foloseste cu cdi o bobina de motor cu injectie (seamana cu cea de cielo - aprindere cu control dwell) si e f multumit de rezultate.
dyogenes
Uite, asta e condensatorul pe care il fol eu la CDI...[attachmentid=28399]
Giurisici Fabian
nu stiu de unde il ai dar eu am mai vazut asa ceva intr-un transformator cum au cei din provincie ca sa alimenteze diverse prin casa si in acelasi timp tine si tensiunea constanta pe iesire, am desfacut o hardughie din asta si inauntru era asa asemanator dar nu m-am uitat la valoare dar arata la fel
Kinetix
Deci o bobina din ebonita se gaseste doar la dezmembrari? Cred ca voi incerca si una din alea.

La o aprindere CDI nu merge sa folosim si 3-4 condensatori de delcou in paralel? Ar fi doar problema de volum si de izolare a conexiunilor, poate. Condensator ca al tau, dyogenes, poate pe la ateliere de reparatii sau prin bazar sa fie...

Intre timp am mesterit un "eclatometru", adica un dispozitiv simplu pentru masurarea exacta a lungimii scanteilor aprinderii. Pe "ciocurile" pentru masurarea diametrelor interioare ale unui subler de plastic am montat doua piese metalice: o "masa" si un "electrod". Am folosit o bucata de tabla de conserva si o bucata de sarma de otel indoita. Piesa de tabla se pune in contact cu masa masinii (motor, ceva...), iar de electrodul de sarma am legat un conductor multifilar izolat, al carui capat face contact cu cel al fisei de la bobina de inductie.
Cu acest sistem am facut cateva masuratori ale scanteilor pe clasic, apoi cu aprindere IPA (post#1233), apoi cu gotronicAT01. Ei bine...
- pe clasic scanteia ajunge la 12mm
- cu IPA ajunge la 14mm
- cu gotronic ajunge la...14mm!
Deci gotronicul nu e doar o "sarma" cum se spunea pe aici, sau o fi o "sarma supraconductoare" laugh.gif Deh, ar mai ramane problema cu protectia platinei probabil. Inca nu am masurat intensitatea prin contacte.
Totusi, nedumerirea e ca ambele aprinderi au marit scanteia doar cu 2mm! Hm, ma asteptam la mai mult, dar poate are dreptate dyogenes cu bobina. Am folosit una Bosch veche tare (cred ca are mai mult de 10 ani), cu rezistenta in primar de 3 ohmi si ceva. Am o banuiala ca gotronicul comuta un pic mai repede (cand am crescut distanta la 15mm a ratat mai putine scantei decat IPA), de aceea ma gandesc sa o folosesc si pe post de tranzistor final.
gotronic, ai putea sa desenezi schema pentru asa ceva? Ai spus de doua ori pe forum, dar eu nu m-am lamurit. De fapt as vrea sa stiu si daca pot sa o pun in locul finalului de la schema postata la #1233 (prima de acolo).
Mai testez si mai revin cu date.

P.S.: Am mai gasit pe la mine prin calculator o schema de aprindere inductiva cu mmc4093. Nu mai stiu de unde am luat-o. Voi ce spuneti despre ea? Ar merita incercata? Poate, candva... wink.gif
gotronic
O poti folosi foarte bine ca final chiar in schema postata, imediat dupa (in colectorul BD-lui, care poate fi 136-140 conectezi firul rosu +12V, iar borna RUP o legi la masa).
Daca ai bobina buna scoti scanteie si fara fisa centrala (intre fisa centrala si una din bornele + sau - ale bobinei. Este testata.) Turatia si fronturile de la AT 01 sunt foarete bune, ptr. ca nu este condensator pe final. Poti urca cu turatia pana la 12.000 rot/min sau si mai mult, totul tine de bobina si unghi dwell. Daca pui aprinderea pe un simulator " merge bine " pana peste 500 Hz.

Curentul prin platina este mare , dar nu mai vreau sa discut despre asta . Am facut teste si cu AT 011 cu un curent de cca 100 mA, si dupa un drum de 500 Km, culmea, platina este afumata. Se pare ca si calitatea platinei conteaza (contactul).Este doar frumoasa cand o cumperi dar nu stii din ce material este facuta.?!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.