Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Aprindere electronica
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Imbunatatiri - Dacia Clasic
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172
gotronic
dyogenes, merge si cu cdi-ul tau dar trebuie o interfata de adaptare(2 tranzistori ). Senzorul este gandit sa lucreze doar pe un fir si masa, dar nu "trage"intrarea in zero (lucreaza in curent).

As proba si varianta cu 4 bobine dar nu stiu unde d-zeu sa le pun pe toate ca nu vad loc.
ceacu
Gotronic: prin sample ma refer la un exemplar din senzorul/modulul minune (evident pe bani).

dyogenes: crede-ma ca si la PIC-uri e la fel (dar nu e sigur beton, cu mai multe exemplare as putea incerca [fara garantii] ceva metode semi-distructive de recuperare a codului), vechiul 16C84 avea un BUG pe care l-am exploatat cu succes (ca sa extrag codul dar din pacate nu si datele).
gotronic
Ceacu, pana nu am mai multe pe mana, nu pot sa dau. iar cand definitivez, o sa fac cadou la toti cate unul.(si una AT 011 pereche). Sper sa nu-mi fac prea multi "simpatizanti". Numai sa mearga si sa iasa asa cum vreau eu. unsure.gif
AT011 merge bine de mult, dar vreau sa le scot odata amandoua, ca tot atat ma costa omologarea, si nu vreau s-o fac de doua ori. blink.gif
dyogenes
Ceacu, tocmai acum studiam pe net o lucrare de doctorat a unuia a-propos de evitarea protectiilor la microcontrollere. Interesante idei pe acolo. Sunt convins ca pot fi hackuite. Trebuie doar sa vrei cu adevarat. Problema e ca uneori e nerentabil sa te chinui sa scoti codul din microcontroller, atat timp cat cu un strop de asm (sau JAL, care e mult mai simplu) poti recrea softul. Cu 16C84 m-am jucat si eu, incercand sa emulez smart-card-uri. E beton circuitul. Pacat ca 16F84 nu mai e in productia curenta. Eu la salar imi mai iau cateva, ca se epuizeaza stocurile, si nu am chef sa refac softuri pentru alte microcontrollere. Oricum, ai dreptate, acum m-am uitat si asa e, si PIC-urile au Fuse-uri.
Gotronic, sa facem adaptorul acela, sa vedem cum merge sistemul. Masina mea e in stare OK (zic eu). Daca ti se va parea ca delcoul electromagnetic actual al meu e prea uzat, am si unul mai nou, clasic, in prtbagaj (you know... just in case...) wacko.gif
gotronic
dyogenes, O.K.
dyogenes
Ceacu, a-propos de securitatea microcontrollerelor... cica rasina epoxidica se dizolva in acid azotic concentrat. Apoi cu un microscop, un microelectrod si un micromanipulator poti prelua semnal direct de pe jonctiunile cip-ului. Pai sa-ti mai spun ca de micoscoape nu duc lipsa, ca in lab-ul dela UMF Tg.Mures e ceva obisnuit sa fac microelectrozi cu varf sub 0,1 microni si ca avem un micromanipulator electronic cu precizie de 0,5 microni.... icon_mrgreen.gif

"Next stage is to expose protection fuses to UV light. In order to do this you have to find where they are. If you have a microscope with at least 100x magnification you can easily find them just tracing the wire from the pin for programming voltage input. If you do not have a microscope you can do simple search exposing different part of the chip to UV light and observing the result. Once you have found them you can apply it to protected chip. You should use opaque paper in order to protect Program memory from UV light. Five to ten minutes under UV light should give you proper result and you would be able to read Program memory using any available programmer unit. "
gotronic
dyogenes, trebuie sa luam legatura urgent saptamana viitoare , desi nu stiu cand o sa mai dorm, am mare nevoie de ajutor in scularie. Pe cine am contactat pana acum (firme), cer niste preturi astronomice, si nu vor sa se incurce cu "chestii de doar" zeci de mii de bucati. Toate ca toate, concurenta ca concurenta dar chiar doresc si colaborare, ca nu mai dovedesc de unul singur.
dyogenes
Gotronic, o sa te sun probabil Luni dimineata, si vb, ok?
gotronic
QUOTE(dyogenes @ 9 Jun 2006, 23:49)
Gotronic, o sa te sun probabil Luni dimineata, si vb, ok?
*


O.K.
Gaba
@ Gotronic daca esti prin mures pot sa bag si eu masina pt un test numai sa stabilim cind smile.gif
@ Dyogenes te rog nu ma uita cu schema aprinderii.
ca si idee... nu merge sa lipesti pa fata activa a senzorului un strat de silicon... sau ceva material elastic? in asa fel incit prin variatia grosimii stratului sa varieze si rezistenta?
gotronic
Gaba, la ce fel de test, te referi, ca eu nu am service auto. Si nu ma bag decat la aprindere, eventual alternator.
Gaba
ziceai ca vrei sa testezi pe mai multe delcouri un sistem ce citeste cama smile.gif .. la asta ma refeream... inca caut si eu ceva model de platina electronica... initial mi-am pus in gind sa fac eu una... dar cam la ce am eu in cap ... am nevoie de niste piese executate cu tolerante foarte mici... ori asa ceva i mai greu pe la noi... oricum... daca functioneaza bine cistigi si un client cind o lansezi smile.gif
dyogenes
Mai Gaba mai, pai tu esti din MS si nu zici nimik? Tre sa ma uit io la profil? biggrin.gif Postez acum schema si celelalte chestii.
Mai, nu iti trebuie nu stiu ce tolerante fantastice, ti-am zis ca eu am incorporat magnetii in corpul lulelei. Gaurile le-am dat cu bormasina obisnuita, la 90 grade una fata de cealalta.Asta nu e mare lucru. Daca asta te sperie, iti fac eu cadou o lulea cu magneti si o platina cu senzor. Poate ne intalnim candva sa vezi cum e facut la mine delcoul si CDI-ul.
In ceea ce priveste potentiometrele din oscilator, eu le reglez pentru maxim de putere in secundar: leg un bec de 220v/40W in secundarul trafului de ferita si reglez potentiometrele pana obtin luminozitate maxima a becului. (Nu o sa arda sa te orbeasca, dar va lumina) (Puterea maxima in secundar nu coincide cu tensiunea maxima)
[attachmentid=28936][attachmentid=28937][attachmentid=28938]

P.S. Daca esti incepator in electronica, fa mai bine la inceput o aprindere cu acumulare inductiva + delcou electromagnetic. E mai simpla, si s-ar putea sa te satisfaca, sa nu mai vrei CDI (Daca bobina e buna, scanteia la inductive e suficient de mare pentru o functionare impecabila)
Kinetix
Ei, prieteni, e bun tiristorul C106M pentru o aprindere CDI?
Mersi.
dyogenes
Mai, la 600V/4A ar trebui sa mearga fara probleme. Plus ca frecventele nu sunt foarte mari, asa ca... eu zic sa incerci.
gotronic
Kinetix,E mic, iti trebuie cel putin T6N6 ideal T10N6 (varianta romaneasca). Altfel te lasa cand tie lumea mai draga. Am testat pe niste aprinderi cand le faceam pentru cei de la Gaz (niste modernizari la motoarele de pompare), si nu erau turate de loc.(cred ca 200rot/min, nu mai stiu exact) niste colosi in doi timpi pe gaz, 5(10)cilindri in V cu cate un compresor fiecare, cat un Tir de mari.
Ce-ai mai facut cu At01 ca driver? unsure.gif

Gaba, lasa-mi un telefon sau ceva (PM), si te contactez eu imediat ce am definiticat ceva sa-mi placa, ca acum sunt tare prins in niste probleme colaterale.
Kinetix
Da, poate incerc cu tipul asta. La Iasi nu am gasit pe niciunde tiristori din gama TxNy. Abia l-am gasit pe asta. Totusi in schema de CDI la alternator zice ca ar merge si unul de 3A unsure.gif
gotronic, prietenul care a testat doua zile AT01 zice ca parca-parca e ceva mai bine cu ea. Cel putin ii tine ralantiul cu vreo 50 de rot/min mai sus (el a aflat si de AT011 si e interesat de ea).
Ieri am "recuperat-o" si ma gandesc sa o comand cu BD680 la care ii pun 1k pe BE. Dar acuma cum o conectez la iesirea 11 a integratului 4093 de la adaptorul optic? Ramane rezistorul ala de 8.5-10k intre integrat si baza BD-ului ca in schema lui Fabian? In schema mai noua cu mmc4093 pe care am postat-o recent rezistorul de legatura intre integrat si partea de putere are doar 1k8. Ce valoare aleg? Cum calculez? ceacu, ma ajuti si tu un pic?
dyogenes, as vrea sa fac si un modul multispark (cum ai facut tu la aprinderea aia inductiva cu Hall) la configuratia asta. Cum crezi ca ar interactiona tranzistorul 2N2222 cu iesirea de la 4093?
Cam astea sunt planurile...dar maine am ultimul examen la master si nu am timp de "jucarele". O las pe saptamana viitoare.

P.S. Masinile noastre (a mea si a prietenului meu) au cateva caracteristici comune: cu aceleasi reglaje la carb, avans (dar cu seturi motor de uzura diferita), nu reusim sa scadem consumul urban sub 11-12l/100km. Fie ca au aprindere clasica, fie electronica wacko.gif
gotronic
Kinetix, ptr. consumul mare, incearca sa vezi daca mai ai centrifugal si/sau vacumatcul functional.(Ptr. centrifugal, o verificare bruta poti sa o faci prin rotirea pipei (rotor distribuitorul ) stanga - dreapta sa vezi daca simti arcurile ca opun rezistenta la mana). Daca nu simti elesticitatea lor imediat ci cu un anumit joc, e clar. Vacumaticul ce sa-ti zic, cu gura, sugi din el si te uiti la platina sa vezi daca se misca.(Daca ai capac transparent nu mai trebuie sa pui gura, bagi si scoti furtunul si urmaresti platina)
Am depistat si eu multe delcouri defecte cu "metoda" asta, si tot pentru consum.

Pentru cealalta schema cu 4093, mai trebuie intercalat un inversor si poti comanda direct ca in ultima schema postata cu 4093, cum ti-am mai spus. Dar acum vezi-ti de examene ca-s mai importante.

Integratul suporta un curent de iesire de 10 mA. Alimentat la cca 14 V pe masina moto groso 14:10=1,4 Kohmi min, deci 1K8 este OK.
Gaba
@ dyogenes oi fi si eu mai timid poate wink.gif si de aia tineam ascuns ca is din mures ...
magnetii la tine is rotunzi? eu vroiam sa i fac dreptunghiulari si sa i pozitionez pe o bucsa sub lulea (bucsa o pot decala fata de limba lulelei ca sa pot compensa decalajul datorat pozitiei senzorului) iar senzorul sa il prind de surubul de fixare al platinii fixe ... insa sa aiba si posibilitate de reglare (sa se apropie sau sa se departeze fata de ax) ...
iar intre cele doua contacte de platina sa pun un distantier de plastic ( daca nu o folosesc sa nu apara uzura mecanica nici la platina nici la piciorul platinii)
cam asta era ideea de la care am pornit...
legat de traf.... daca are sectiunea de 10 x10 trebuie sa compensez cu mai multe spire in primar? sau pot folosi transformatoare din surse de calculator AT ? am una arsa micro atx unde am gasit cel cu sectiune de 10x10 si mai am vre-o 2 AT... in stare de functionare poate au transformatoarele mai mari...
si inca o chestie... unde gasesc sa cumpar sarma?
@ gotronic daca luleaua cind o invart cu mana... nu se intoarce imediat la locul ei (o invart rezistenta opusa de arcuri nu se simte imediat iar la intoarcere nu revine la pozitia initiala... ci decalata cu citeva grade) inseamna ca e dus ceva in mecanica delcoului? daca da... se poate repara?
din cite imi amintesc asa se comporta de mai de mult...
gotronic
Gaba, poti sa desfaci prinderea vacumaticului, apoi platoul platinei, dupa care il ridici cu totul. Te uiti la arcuri sa fie pe centrifugal. Poate sunt rupte, sarite sau decalibrate. Daca nu revine in pozitia initiala sau nici nu "incearca" sigur sunt sarite sau rupte. De inlucuit nu prea ai de unde, ca se calibreaza din fabrica si nu am auzit sa se gaseasca la piese de schimb. mad.gif Unul este mai gros iar celalalt mai subtire.(pentru a optimiza curba de avans centrifugal)
In legatura cu prinderea senzorului pe platina fixa, in cazul asta nu mai ai avans vacumatic.! rolleyes.gif
Am primit PM-ul tau. E bine asa, te sun eu.
gotronic
Dacis, vad ca esti online, cum se mai comporta AT 011?
dacis
QUOTE(dyogenes @ 7 Jun 2006, 12:02)
... pare promitatoare AT011, cu un curent de platina de 100 mA. Asa as mai crede si eu ca e aprindere electronica. In ceea ce priveste platina, nu ai ce sa-i faci. Eu initial imi facusem CDI-ul cu platina clasica. Curentul prin platina era 150 mA. Am avut aceeasi problema, dupa un timp facea contact imperfect, turometrul se batzaia, vibra, rata scantei. Si iar trebuia sa ridic capota, sa dau la smirghel......

Oricum i-ai calcula curentul de autocuratare, fiind un dispozitiv mecanic, va face contact imperfect. Deci, concluzionand, NU E VINA APRINDERII.

(By-the-way, AT011 e tot turnata in epoxy? Ca sa stiu sa imi pregatesc sculele pt revers-engeneering) icon_mrgreen.gif
*


1. Chiar merita AT011. O am de la Gotronic de vreo doua luni si e o diferenta radicala fata de vechea AT01, cel putin din punctul meu de vedere de sofer... Chiar daca nu pot sa nu fiu de acord ca unei aprinderi cu platina "oricum i-ai calcula curentul de autocuratare, fiind un dispozitiv mecanic, va face contact imperfect" totusi nu pot sa nu remarc diferenta radicala intre AT01 si AT011. In cazul acesteia din urma pur si simplu se afuma contactele platinate, ceea ce presupune ca la cateva o data ori de doua ori pe luna trebuie sa le sterg cu o carpa curata. Dar nici pomeneala de smirghel ori de altele asemenea ...

2. O veste proasta: AT011 pe care o am eu este aidoma cu AT01, cu singura deosebire ca are 4 fire. Asa ca...
gotronic
Dacis, de ce zici ca vestea este proasta? Am folosit aceeasi cutie, dar inauntru montajul electronic este cu totul altul, iar pe cutie scrie AT 011 ??!!
Nu inteleg totusi.
dacis
QUOTE(dyogenes @ 8 Jun 2006, 01:20)
Daca iese mai buna ca alte aprinderi inductive de pe piata (de exemplu sa nu se incalzeasca), dau bere! drunksinging.gif
*


Nu sunt electronist si deci nu stiu daca este ori nu mai buna decat altele. Dar sigur nu se incalzeste. Deloc (ori cel putin nu mai mult de 25-30 C). Si nici bobina nu se incalzeste mai sus de 40 C (testat cu mana, dar "etalonul" asta are o toleranta de +-0,5 C in jurul lui 37 C, nu ?)
dacis
QUOTE(gotronic @ 10 Jun 2006, 21:41)
Dacis, de ce zici ca vestea este proasta? Am folosit aceeasi cutie, dar inauntru montajul electronic este cu totul altul, iar pe cutie scrie AT 011 ??!!
Nu inteleg totusi.
*


Vestea proasta era pentru dyogenes, care intr-un post se plangea de cat de greu i-a fost sa "sparga" AT01. Asa ca era o gluma: daca va vrea sa o "demonteze" si pe asta sa-i afle "secretul", va avea de furca...
gotronic
Dacis, am inteles acum. Totusi vreau sa te intreb daca inainte cu un curent de platina de 30 mA, aparea un mic praf alb, pe care il stergeai cu o carpa in alcool, iar dupa 2.000 Km parca, mi-ai zis ca nici nu se vedea ca a fost folosita, care varianta crezi ca e mai buna cea cu afumatura superficiala, sau cea cu "praful alb". Pe alte masini la 30 mA nu am vazut praf alb, tu ce "pui" in uleiul de la motor, sau ce "transporti" cu masina.? radmasa.gif
dacis
QUOTE(gotronic @ 10 Jun 2006, 22:02)
Dacis, am inteles acum. Totusi vreau sa te intreb daca inainte cu un curent de platina de 30 mA, aparea un mic praf alb, pe care il stergeai cu o carpa in alcool, iar dupa 2.000 Km parca, mi-ai zis ca nici nu se vedea ca a fost folosita, care varianta crezi ca e mai buna cea cu afumatura superficiala, sau cea cu "praful alb". Pe alte masini la 30 mA nu am vazut praf alb, tu ce "pui" in uleiul de la motor, sau ce "transporti" cu masina.? radmasa.gif
*


Raspund ca si cand intrebarile ar fi ca atare: in uleiul de motor pun doar un aditiv Liqui Molly (nu stiu daca-i ortografiat corect...). Iar cu masina cel mai frecvent ma transport doar pe mine; uneori si sotia cu copilul. Cred ca o posibila cauza a aparitie acestei asa-zise afumaturi este ca am picurat ceva mai mult ulei pe pasla de sub "lulea". Ma gandesc ca il arunca aiurea forta centrifuga din timpul functionarii motorului...

Ziceai la un moment dat sa leg condensatorul de delcou undeva, dar am uitat unde si cum. Poti reveni?
gotronic
Dacis, am glumit si eu acum cu "praful alb", nu stiu daca te-ai prins. Cu afumatura si eu m-am gandit ca ar fi de la un ulei ajuns pe platina sau chiar de la vapori de ulei ce intra pe langa axul delcoului, daca are joc. Condensatorul poti sa-l pui pe(-) la bobina de inductie si masa. (Numai la AT 011 ca AT 01 se strica si nici nu merge bine, daca o folosesti ca at01, daca o folosesti ca driver, atunci poti sai pui condensatorul linistit, dar in general daca driver-ul e de calitate, si aici sigur este, nu trebuie condensator-practic nici firmele mari nu folosesc-descarcarea este inductiva totala, cu condensator nu poti urca in turatie)

Multi mi-au spus ca daca pun condensatorul pe final, la o proba "babeasca", adica introducand o hartie intre electrozii bujiei, aceasta se aprinde mai repede. Dar fara condensator daca introduci o hartie intre electrozi (cu fise sarma), ai sa vezi daca te uiti la lumina multe puncte mici ce au perforat (pulverizat hartia ) instantaneu, fara sa o aprinda mai repede. Deci daca prima scanteie, pulverizeaza hartia, a doua sau urmatoarele nu mai au ce sa aprinda?!. Din experienta mea in domeniu , daca prima scanteie e "teapana" urmatoarele nu-si mai au rostul, ca oricum explozia in cilindru daca a luat-o, urmatoarele scantei sunt in plus. Si daca nu o ia la prima explozie ceva nu este in regula. Tragi concluziile. Eu am verificat ambele situatii, si nu am simtit nimic nici la -30 grade.
dyogenes
Pai la Dacis, in loc de plumbii de la avansul centrifugal sunt doi saculeti mici cu pudra alba... radmasa.gif Dupa aia ne miram ca e vesel si fericit mereu! radmasa.gif De-ar sti Garcea ce delcouri "cocainellier" a inventat omul...
Vestea nu e rea deloc. Daca AT011 e intr-adevar buna (faptul ca are 4 fire si nu 3 e un argument promitator), chiar o sa dau bere. Am publicat schema la AT01 pentru ca am considerat-o nedemna de increderea care i se acorda, si aveam nevoie de argumente. Daca insa AT011 e buna, tu nu ii vei cunoste niciodata schema. (Sau o vei cunoaste abia dupa ce ea va fi deja scoasa din productie)

Gotronic, ti-am spus ca si eu am avut aceeasi problema cu praful acela alb. (devenise de-a dreptul obsedant tongue.gif ) Datorita acelor oxidari m-am hotarat sa imi fac delcou electromagnetic.

Gaba, eu nu am avut acces la un strungar care sa imi faca bucsa aia, asa ca am cautat solutii mai simple. Da, magnetii mei fiind rotunzi, am dat 4 gauri de 5mm la baza lulelei si am montat in aceste gauri magnetii. I-am lipit acolo cu Picatura. Peste ei se trage o tila termocontractanta din aia care e pe condensatorii electrolitici, astfel incat magnetii, la caldura, chiar daca prin absurd, se dezlipesc, sa nu poata sari din locasul lor. Eu umblu deja cu acest sistem (si inca fara tila) de vreo 3-4 luni si nu am avut absolut nici o avarie.
Senzorul l-am montat pe bratul mobil al unei platine clasice. Am dat jos cu bormasina nitul care tine pintenul platinii, am scos pintenul si arcul. Nitul si pintenul le-am aruncat. Am facut din textolit dublu placat din ala subtire (1 sau 2mm) o piesa in forma de L. Aceasta piesa am prins-o de bratul platinii cu un surubel care trece prin gaura nitului pintenului. tot cu acel surubel am prins inapoi arcul platinii. Pentru o mai buna rigidizare cu bratul platinii, am cositorit piesa in L de bratul mobil al platinii. La capatul piesei in L am fixat senzorul Hall. La primele 2 platini am avut intr-adevar dacalaje intre ciocul lulelei si bornele capacului de delcou. Ulterior, prin tatonari, am vazut cat de lung trebuie sa fie bratul piesei in L ca sa nu apara decalaje fata de sistemul cu platina clasica. Nu e mare scofala, in teorie pare complicat, dar e fff simplu.
Eu nu am cumparat niciodata sarma, am refolosit sarma din ransformatoare pe care le-am "debobinat". Nu cred ca vor fi mari probleme daca traful e "o idee" mai mic. Eu numarul de spire recunosc ca nu l-am calculat, ci l-am tatonat. Vezi ce tensiune iti scoate si mai adaugi sau mai scoti spire.
Nu te chinui prea mult cu delcoul ala. Daca esti convins ca el e de vina, mergem odata la dezmembrari la Livezeni si luam un delcou complet, pe alese, cu 150 000 lei vechi, si scapi de o grija. Dar... mi-e greu sa cred ca ai consumul asta numai din delcou. Carburatorul ar parea mai degraba raspunzator de asa ceva. Vezi sa nu fie de 1400 (si eu am motor 1.4, dar merge perfect cu carb de 1.3) , sa fie curate jiglerele si, mai ales, sa fie corect reglat amestecul. Altfel, ai consum mare si functionare proasta.
Bine, e drept ca eu am si elica+UIS+turbonator, dar la mine consumul urban nu sare peste 7,5-8, iar afara, cu condus dement 6-6,1.
gotronic
Dyogenes, eu am gasit delcou fara centrifugal la unul din angajatii care mi-au adus solenza (de la Lyon), cand i-am spus ca nu are centrifugal, a zis ca se poate ca nu a verificat niciodata si banuiesc ca nici nu stia cum sau nu avea timp. I-am oferit un delcou nou de Sacele, iar azi l-am sunat. A zis ca e alta masina desi e foarte "obosita" (dar arata bine).
dyogenes
Bine, asa am avut si eu un vecin care a pus cuie in loc de sigurante, sa nu i se mai arda, ca se ardeau prea des...
Gaba
pai la consum nu ma plang.... anul trecut in vara .... mare +munte+5persoane si echipament am iesit la 6.3 la suta .... masina are intre 70.000-100.000 km rulati... ( nu stiu exact ceasul s-a opritla in anul 3 de viata la 33.800 wink.gif e din 97' nu o fost umblat la motor inafara de 2 tije... oricum isi cere drepturile ...si nu numai motorul wink.gif )
asa in general... nu ma plang... merge bine... sistem clasic fara nimic extra puteam sa tin relantivul la 400 ... nu se supara... problema era ca dupa 3-6 luni trebuia sa pilesc sau sa schimb platina si il reglam destul de des (avansul si carburatia) banuiesc ca din cauza delcoului... oricum o sa ma uit sa vad cum se prezinta smile.gif ... si daca nu vrea sa se lase dovedit iau un delcou complect de la dezmembrari ... sa nu am probleme smile.gif
Kinetix
Uf! Iata ca s-a dus si ultimul examen...
In timp ce ma intorceam acasa am trecut prin dreptul unor anticari ambulanti. Am rasfoit acolo vreo 2-3 minute o carte veche ("Echipamentul electric al autovehiculelor" parca se numea) si am gasit un lucru interesant. Este acolo prezentat un eclatometru (ei ii spun simplu eclator) cu care s-au facut niste determinari interesante:
- scanteie sub 8mm - bobina trebuie inlocuita
- scanteie 8-12mm - bobina este slaba dar poate functiona multumitor in cond obisnuite
- scanteie 12-18mm - bobina in stare buna (cred ca aici depinde de raportul de transformare).
Un alt lucru interesant este faptul ca se poate diagnostica bobina dupa diagramele inregistrate pe un osciloscop in timpul generarii scanteii. Oare nu s-ar putea folosi un computer obisnuit cu un soft dedicat pentru oscilatii(unde) care sa culeaga semnal prin intrarea de la placa de sunet prin intermediul unui rezistor sau al unui mic montaj de adaptare? rolleyes.gif Just think!

gotronic, delcoul meu e in stare buna, i-am redus jocul de la boltul de fixare a "furcii" de antrenare, arcurile sunt la locul lor, iar vacuumaticul merge bine (membrana nu e sparta si i-am schimbat arcul cu unul mai "moale" un pic si am tatonat pozitia camei); consumul e cam acelasi cu avansul reglat la semn si "la mana"; numai un stroboscop mi-ar putea spune daca arcurile sunt etalonate...
-carbul e OK (motor de 1400 - jicloare 145/145 ca in specificatiile tehnice, nivelul un pic mai coborat, dar trage suficient de bine, nu ramane fara benzina nici in sarcina la acceleratii bruste). Si la cealalta masina lucrurile stau cam la fel. Mai au in comun faptul ca distributia zornaie cam prea tare. O sa incerc sa o schimb si pe asta si poate-poate se intampla ceva. Si mai e inca ceva: cu bujiile scoase si scoasa din viteza se invarte motorul foarte greu de la ventilator (trebuie sa imping cu o surubelnita de discul ambreiajului prin fereastra aia din carcasa lui). Asta nu mi se pare normal...
gotronic
Cel mai bine ar fi sa-ti masori si compresiile la cilindri. In rest nu stiu ce sa zic?! sad.gif
Sa nu ai pierderi de benzina pe la o conducta, eu am patit la Oltcit, era asa de mica fisura si intr-un loc asa de greu de observat, ca numai din greseala am vazut, cautand alt defect. Era pe retur, si pulveriza asa de fin ca se evapora si nu lasa urme. wacko.gif
Kinetix
Mda, furtunele astea te pot sabota...si uneori chiar o fac!...Si eu am patit-o si la Trabant si la Dacie. Dar acum sunt noi, in regula.
Da, s-ar putea sa aiba ceva probleme si la compresie, dar nu datorita segmentilor (i-am schimbat de vreo doua luni abia), ci poate pe la supape.
Stie cineva unde pot sa masor compresia si curbele de avans in Iasi la un pret decent? Mersi.
gotronic
Kinetix, verifica-ti si termostatul daca functioneaza, poate fi si asta o cauza a consumului ridicat.
diaconuliviu
QUOTE(Kinetix @ 9 Jun 2006, 15:28)
[...]
Liviu, era vorba de schema de la postul#1161 la care scrie ca se poate folosi un transformator 220V/6-9V/3A.


1. La 3VA cred ca e vorba de un banal traf de retea de la casetofon de 200.000 rol, marca sankyo..bosfor..dardanele... radmasa.gif orice facut pe vapor, deci pe tole.
2. Am vazut pe vremuri acea schema, era prin Tehnium. Pare in regula, ideea e "cit consuma"? pentru ca se poate dezechilibra alternatorul, nu stiu cu ce consecinte.
mihai1677
Nu am zis ca nu vreau sa impart cu voi, programul, ci doar sa aveti rabdare sa fie testat. Rabdarica.
dyogenes
Pai dupa cate am facut impreuna pe forumu asta, nici nu concepem altfel. Daca te putem ajuta in vreun fel, suntem aici.


Am ajuns acasa si am masurat depresiunea din galerie: Motor cald

Cu manometrul in locul capsulei vacuumatice, la ralanti, 500 mm Hg
Cu manometrul in paralel cu capsula vacuumatica cu un mic defect la membrana (fisura): 470 mm Hg
Cu manometrul inparalel cu o capsula buna: 480 mm Hg.

Depresiunea nu scade semnificativ cu turatia. La accelerari bruste scade pentru scurt timp pana pe la 300 mm Hg, dar revine destul de rapid inapoi la 500mm Hg.
Dupa o accelerare, la revenire depresiunea atinge 550 mm Hg, urmand ca apoi (3-4 sec) sa se restabilizeze la 500 mm Hg.

O chestie ciudata care am observat-o: cand am scos furtunul de la vacuum, motorul si-a crescut turatia (tragea aer pe stutul capsulei vacuumatice din carb.) In mod normal, la decuplarea capsulei vacuumatice, nu ar trebui sa scada turatia? Sa nu fie bine reglat carbul, si sa aiba nevoie de mai mult aer? Dar bujiile ararta absolut OK, iar consumul e mic.... Deci nu prea pare a fi amestec prea bogat...
diaconuliviu
Ciudat.
Ar trebui sa scada cu cresterea turatiei; ia testeaza si fara filtrul de aer.
Apoi, cresterea turatiei cind scoti vacuumul; obtureaza furtunul cind il scoto. Daca turatia scade, ai aer putin-verifica acea duza care poate fi infundata.
Daca nu se modifica la obturare, posibil avans prea mare care revine la normal prin scoaterea capsulei-la tine e fisurata.
Giurisici Fabian

O chestie ciudata care am observat-o: cand am scos furtunul de la vacuum, motorul si-a crescut turatia (tragea aer pe stutul capsulei vacuumatice din carb.) In mod normal, la decuplarea capsulei vacuumatice, nu ar trebui sa scada turatia? Sa nu fie bine reglat carbul, si sa aiba nevoie de mai mult aer? Dar bujiile ararta absolut OK, iar consumul e mic.... Deci nu prea pare a fi amestec prea bogat...


acelasi lucru il patesc si eu cand scoti furtunelul de acolo trage aer fals si cred ca deaia creste turatia
Kinetix
Ineresante determinari, dyogenes. Ai folosit manometrul cu acea capsula modificata?
Cam asa face si la mine. Cred totusi ca e normal. Si e normal sa scada turatia cu furtunul scos si obturat. Nu-i asa Liviu?
Eu probez efectul dispozitivului vacuumatic si in timpul functionarii motorului: cuplez furtunul la stutul de la capsula si aspir pe capatul celalalt. Trebuie sa creasca turatia (efectul e mai pregnant daca astup si micul orificiu de la capsula).

Azi am probat aprinderea IPA cu aprinderea AT01 pe post de tranzistor final. Iata primele impresii.
Static am obtinut scantei puternice de 14.5mm care se mentin pana la 15mm (cu IPA obisnuita si AT01 conectata normal nu trec de 14mm). A pornit la pranz de la prima cheie, iar in mers pare destul de prompta (accelereaza bine cand o "calci").
gotronic, BD-ul are 470ohmi (si o dioda 1n4148 in paralel) pe BE si 180ohmi in baza. Crezi ca s-ar imbunatati ceva daca ii pun 100ohmi pe BE si 680ohmi in baza, cum ai zis mai demult? Deranjeaza cu ceva daca pun un condensator pe platine (0.1-0.22microfarazi) ?
Mai trebuie sa conectez "hibridul" la adaptorul optic. N-o sa faca minuni, dar... smile.gif

Liviu, acolo pe schema scrie 6V-3A si nu 3VA rolleyes.gif
Da, s-ar putea sa influenteze alternatorul. Dar chiar daca ar consuma 2-3A e destul de putin pentru cei cativa zeci de amperi pe care ii scoate alternatorul, nu?
dyogenes
Imediat masor depresiunile si fara filtru de aer. Dar oricum nu cred ca vor mai avea vreo relevanta in curand... Am vazut site-ul francezului care propune si StroboPic-ul. Are acolo o schema de aprindere cu PIC si softul pentru curbele de avans. Eu cred ca va fi urmatorul meu proiect. Astept sa vad ce reuseste mihai intai, eu ma gandeam pentru comutarea intre mai multe curbe in functie de necesitati, la urmatoarele variante: 1. Un EPROM care sa stocheze curbele pe linii diferite, selectabile cu un jumper (sau microswitch), sau,

2. multiple PIC-uri programate cu curbe diferite si bagate in mufe din alea ca la portul serial (din 9 parca le zice). Te urci in masina, bagi cip-ul corespunzator (pt oras, pt mers afara, raliu, etc) si pornesti. Cand cobori, odata cu cheile iei si PIC-ul (mufa aia nu e mult mai mare ca un breloc obisnuit, unde mai pui ca probabil exista PIC16F84 SMD). Sa vedem cine iti mai poate fura masina!
mihai1677
Sau pur si simplu formezi 1# pornesti curba 2
2# curba 3 sau
nimic pt curba 1.
Dar asteptati.
gotronic
Kinetix, E mai bine, dar nu sunt valori chiar asa de critice. Cu o rezistenta mai mica intre baze cresti timpul de comutatie (dar nu este cazul), iar cu o rezistenta mai mare la intrarea in baza micsorezi puterea de disipatie a ei (nu se incalzeste si poate fi de 0,5 W fara probleme, merge si cu 1k/0,25W) In locul BD-lui poti sa pui si BC-uri cu un Ic mai mare de 300-500mA sau BD 136-140 rolleyes.gif
Condensator pe platina nu-ti recomand, o sa decaleze (intarzie) scanteia, ce se va simti in turatie , sau daca nu ai formator de impulsuri inainte de final, il poti "praji", ca poti sa-l aduci in situatia cand ai si curent si tensiune mare pe el. Practic nu il duci sa lucreze in comutatie. UN NU CATEGORIC. excl.gif
Eventual poti sa pui condensatorul in parale cu iesirea (Borma (-)a bobinei si masa)
marius-gabriel
eu inca mai lucrez la cdi clarke, dar din lipsa de timp si de bani inca mai dureaza..
am facut rost de o bobina de cielo, dar inca nu am montat-o ca nu stiu inca configuratia mufelor.
se vede si in poze ca are 2 mufe cu cate 2 fire(probabil + si -).
am masurat rezistenta la fiecare mufa si e de 0,4 ohmi.
a mai montat cineva ceva asemanator?sper sa mearga cdi-ul pe ea.
dyogenes
Am incercat sa masor depresiunile fara filtru de aer. Nu sunt schimbari semnificative. Am impresia ca dupa montarea delcoului electromagnetic avansul vacuumatic nu mai e calumea. Si totusi, masina trage bine, pot sa fac "polizari" cu ea fara probleme, iar consumul este mic.

Poti sa vezi cum va merge CDI-ul foarte simplu: Iei condensatorul de la viitorul CDI, il incarci printr-o punte redresoare + 1 rezistor de 2,5 K (aprox) de la priza, apoi il pui repede in paralel pe primarul bobinei. Si vezi cat e scanteia. (Eventual poti folosi un comutator pentru a face rapid transferul condensatorului de pe puntea redresoare pe bobina.
gotronic
[quote=dyogenes,12 Jun 2006, 19:51]
Am incercat sa masor depresiunile fara filtru de aer. Nu sunt schimbari semnificative. Am impresia ca dupa montarea delcoului electromagnetic avansul vacuumatic nu mai e calumea. Si totusi, masina trage bine, pot sa fac "polizari" cu ea fara probleme, iar consumul este mic.

dyogenes, si eu am simtit la fel cu senzorul Hal TLE 4905 si magneti pe axul delcou, merge bine masina dar cand scoteam vacumaticul aproape ca nu-l simtea. (nici pe clasic, dar mai bine un pic)
La unele variante de "citire" magnetica a camei obtineam niste avansuri vacumatice colosale; de la cca 900 r/min la relanti, daca scoteam vacumaticul, scadea turatia la cca 3-400 r/min sau chiar mai jos, ca aproape puteam sa numar exploziile(aproape "murea" motorul dar mergea "rotund", in schimb nu obtineam un cuplu bun in turatie mare ca la alte variante. Referitor la "confort drive" cum spunea cineva pe aici (imi cer scuze ca nu mai retin si nici nu ma uit sa vad cine mi-a raspuns la aceasta problema) pot sa afirm ca este foarte placut la condus.(trebuie doar sa pisti acceleratia si motorul raspunde foarte promt, fara sa apesi acceleratia la fund.) Eu nu stiu ce sa mai fac si sa mai cred cum ar fi mai bine sa impaci si capra si varza, pentru ca pe un delcou standard, nemodificat obtineam avansuri vacumatice de peste 25-30 grade. Reglajul in cazul asta il faceam dupa ureche, respectiv maream si micsoram avansul pana la pragul de tacanit in motor, dadeam putin mai mic si intradevar masina se infigea bine de tot la demaraj (si suna si bine adica era silentioasa). La viteza nu am avut loc s-o calc, decat pe la periferie, dar mereu apareau camioane si carute. Oricum pe masina care am incercat nu a depasit 110 Km/h de cand o cunosc, iar acum la 120Km/h (4 trepte) mai se ducea dar nu aveam unde. Nu am fortat prea tare ca era masina care acum ma ocup de RK (la 1,5 Bar/cilindru nu mai pot sa trag nici o concluzie pertinenta)
Ah , mai avea si portbagaj deasupra si fluiera ca naiba, motor de 1300/1982 ?!, ulei de 15.000lei/litri/6.000Km parcursi cu el si trei persoane in masina.
excl.gif
ceacu

Faza cu confort drive "driveability", parca eu am spus-o.
Intradevar, e o adevarata placere alergatul prin oras.
Nu se mai recunoaste masina.

Faza cu silentiozitatea asa este (se foloseste mai util energia bezinei [la avans mare], in loc sa se evacueze pe esapament, pufaiala).

De asemenea se produce si o importanta economie (urbana, se infige fara sa pisti tare acceleratia, si poti merge subturat). Ba chiar se poate deplasa din loc masina (la cozi) aproape fara piscarea acceleratiei. Ziceam ca-i Diesel!

Ca o observatie: trebuie reglat ceva mai mult aer (de la clapeta) la mersul in gol. (si ceva mai sarac de la surubul de amestec)

Daca s-ar mai regla si progresiunea (la carburator, am explicat cu ceva vreme in urma), chiar ca nu s-ar mai recunoaste masina!

Oricum, motorasul (amarat cum e el), de dacie, nu se preteaza sa mearga la turatii mari. (si consumul ar fi mare)

Singurul amanunt (inca netestat suficient), este fiabilitatea (pe termen lung) a motorului. Dar la cat costa acum un motor (si de asemenea benzina!), s-ar putea ca si asa sa fie un avantaj.

Bravo, cam asta inseamna si adevaratul "chip tuning".

Bravo baieti.

Va-ti prins cum se poate "tuna" Dacia, cu un cost de cativa lei.
diaconuliviu
QUOTE(Kinetix @ 12 Jun 2006, 16:16)
[...]Si e normal sa scada turatia cu furtunul scos si obturat. Nu-i asa Liviu?
[...]

Da, asta e efectul scaderii avansului la relanti (ati vazut sigur ca rotind delcoul in sensul cresterii avansului, pe o portiune turatia creste- e cam acelasi efect).

Faptul ca turatia creste cu furtunul LIBER arata o imbunatatire a amestecului din prea bogat in normal. Daca nu e duza infundata (sau, ma rog, gaura/gaurile pe post de duza din flansa calda/UIS) si nici nu trage aer fals pe undeva, atunci probabil reglajul carburatorului e facut bogat. Cum spunea ceacu pe undeva, carbul ar trebui reglat cumva cu clapeta cit mai aproape de primul orificiu de progresiune incit sa nu traga amestec pe acolo dar cantitatea de aer sa fie maxima si amestecul optim. Asta se obtine ori pe banc ori cu un analizor de gaze, la CO si HC minime.

Scuze de confuzia cu 3A. Tie nu-ti place sa bobinezi trafuri? Ca mai bine faci un CDI cu chopper propriu. Nu neaparat "Clarke", una mai simpla, desi eu is tare multumit de "Clarke".

@gotronic. Cind mai vezi avans vacuumatic asa mare- 25-30 grade fara modificari, pozeaza delcoul, mai ales partea pirghiei dinspre capsula si, eventual si ; interesant este ce fel de "sliž" e acolo pentru ca la delcoul de 1300 cel putin acel "sliž" limiteaza vacuumaticul la 15-16 grade.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.