Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Aprindere electronica
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Imbunatatiri - Dacia Clasic
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172
cd_i
nu e din cauza comenzii portii. Tiristorul in curent continuu, odata amorsat, ramane in conductie pana la anularea curentului prin el. In schema clasica de CDI anularea curentului prin tiristor se face datorita oscilatiilor amortizate ce apar la descarcarea condensatorului pe bobina. In prima faza jonctiunea anod - catod a tiristorului este polarizata direct si energia stocata in condensator se transfera in bobina dupa care prin autoinductie bobina genereaza o tensiune care polarizeaza invers tiristorul determinandul sa se blocheze. Nu stiu ce sa zic, poate ca era ceva la comanda turometrului ce nu i-a placut de ramanea in permanenta in conductie. Si e oarecum normal ca alti tiristori sa se blocheze in configuratia in care tiristorul asta nu s-a blocat fiindca diferiti tiristori au curent de automentinere in conductie diferit. Probabil ca tiristorul folosit de tine avea un curent de automentinere f mic si de aceea ramanea permanent in conductie.
diaconuliviu
QUOTE(cd_i @ 9 Jul 2006, 13:31)
[...]Eu nu am vazut nici o schema de CDI care sa aiba tranzistor in circuitul de descarcare al condensatorului. Ma gandesc ca s-au gandit si altii sa foloseasca un tranzistor acolo nu am fi noi primii, si au renuntat din diverse motive. [...]

Vezi schema "botezata" "John Clarke", cea cu MOSFET atit pentru incarcare cit si pentru descarcare.
Pe masina mea functioneaza de vreo 4-5000 km - e inca "copil", dar functioneaza fara probleme.
matrafox
in ultimul timp am schimbat 3 platini si bobina si masina tot da in nas dupa o anumita turatie semn ca platina tot face figuri.pe toate le-a impuscat pana acum deci nu imi ramane nimic de facut decat sa cumpar o aprindere electronica .sa imi spuneti care e cea mai buna ptr o dacie din 89 ,motor de 1300 cmc.ms anticipat
Giurisici Fabian
citeste 090.gif si t pe aici ca parerile sunt impartite si nu vreau sa fac reclama si nici anti-reclama
Liviu-Ioan
Incearc-o pe a lui Dyogenes! pt. inceput
asa de incalzire!.
dyogenes
Liviu-Ioan, sper ca nu ii recomandai omului sa sara direct la CDI-ul postat de mine. Daca te refereai la inductiva pe care am postat-o, chiar merge bine, pe masinile catorva prieteni si e extrem de simpla. Daca omul vrea o sa cumpere o aprindere electronica, poate lua o Malvina, daca ma gaseste pe undeva. Sau daca il roaga frumos pe Gotronic, cred ca ii vinde un AT011, chiar daca inca nu e in productia de serie. Sa nu ia Gotronic AT01, ca nu scapa de problema cu platinile!
Gotronic AT 011 chiar pare ca va fi o aprindere adevarata, am vazut-o in cateva probe pe banc si scoate scantei destul de lungi.
gotronic
Daca , ma solicita ii trimit una "gratis"(samples) coolspeak.gif
Liviu-Ioan
Pai poate sa aleaga ce doreste ca scheme sunt destule
sau putem sa il ajutam noi ( cine are timp!) putem
sa-i facem una sub forma de chit!
Liviu-Ioan
Gratis evident! (doar face probe pt. noi! nu?).
matrafox
eu ma gandeam sa cumpar ceva din comert ptr ca nu vreau sa fac experimente pe masina mea.nu va suparati acum ,poate ca vreau totul de-a gata dar vroiam ceva care sa nu imi dea batai de cap si care sa o iau si doar sa o montez.
gotronic
Gaba, vad ca esti online, poti trece azi pe la mine sa-ti dau o AT 011 cu tot cu senzor.? 053.gif
Gaba
am si eu o intrebare... mai ciudata... (nu dati cu pietre ca inca invat wink.gif ) schemele astea ridicatoare de tensiune... cum se leaga la bobina? sistemul clasic?!... un fir la - si "restul" la masa? am inteles ca si turometrul tot la - este legat (deci teoretic cind o sa montez schema o sa iasa un fum frumos din bord... poate un mic foc de artificii .... )
daca se leaga altfel (va rog sa imi spuneti cum) atunci... cum as putea sa experimentez cu un convertor de la 12 la 220 ? si cam care ar fi urmarile... (convertorul are 150w rezista?) ma gindeam ca sa comand un intrerupator electronic cu platina... desi nu stiu cit de bine s-ar comporta motorul la 60 de hz
ps. nu am avut timp sa fac schema lui dyogenes (planul initial) si tot imi zburda idei prin cap... nu zic ca o sa le aplic ... dar o sa invat si io cite ceva din raspunsurile voastre smile.gif
pps. indiferent de turatie... daca tin pedala in aceeasi pozitie apare un tremurat ... nu merge rotund motorul ... treaba asta se intampla si la 1500 si la 3000 rpm ... inafara de delcou... care ar mai putea fi cauza?
Va multumesc smile.gif
Liviu-Ioan
Nici nu avem in cine da cu pietre!
Dar incercam sa te ajutam.
cd_i
QUOTE(Gaba @ 12 Jul 2006, 07:53)

pps. indiferent de turatie... daca tin pedala in aceeasi pozitie apare un tremurat ... nu merge rotund motorul ... treaba asta se intampla si la 1500 si la 3000 rpm  ... inafara de delcou... care ar mai putea fi cauza?
Va multumesc  smile.gif
*




poate iti merge in trei pistoane.


Ai grija la ca aprinderile electronice cu ridicator de tensiune nu aplica direct cei x sute de v pe bobina ci prin intermediul unui condensator.
Liviu-Ioan
QUOTE(Gaba @ 12 Jul 2006, 08:53)
cum as putea sa experimentez cu un convertor de la 12 la 220 ? si cam care ar fi urmarile... (convertorul are 150w rezista?) ma gindeam ca sa comand un intrerupator electronic  cu platina... desi nu stiu cit de bine s-ar comporta motorul la 60 de hz
*




Adica? convertor 12/220?, 150w rezista?(La ce?), motor la 60Hz?.
Mai exact ce doresti? wacko.gif
Pentru inceput construieste apoi testeaza "intrerupatorul
electronic" cu platina direct pe masina. wink.gif
dyogenes
Gaba, incerc sa iti raspund eu cate ceva:

1. Convertoarele la 50/60 Hz s-ar putea sa nu iti meraga la CDI dintr-un motiv foarte simplu: la 3000 de ture ruptorul aplica 100 de impulsuri pe secunda (turometrul cu 100Hz la intrare arata 3000 de ture), ori, daca tu ai doar 50 de impulsuri pe secunda (50 Hz), de unde o sa incarci condensatorul pentru 100?
Unde mai pui ca s-ar putea sa fie nevoie de mai mult de 1 alternanta (1Hz) ca sa incarci calumea condensatorul ala. De aceea CDI=urile folosesc transformatoare la frecvente inalte (20Khz si mai sus).
2. Mersul acela "intrerupt" este foarte probabil datorat unei scantei prea slabe. (Asta in ideea ca benzina primeste normal). Si eu am patit-o cu o bobina slaba, facea exact cum descrii tu. Am schimbat bobina si a fost OK. Ar trebi, evident sa verifici si fisele/capacul de delcou/bujiile. Dar aproape sigur e bobina. (Daca esti pe clasic, vezi evident si condensatorul)

matrafox, avand in vedere ca nu te prea ai cu electronica, sfatul meu sincer merge spre GOTRONIC AT011, se monteaza simplu si e fiabila.
Gaba
@ Dyogenes
Mersi am prins care e faza cu frecventa curentului... smile.gif
Intradevar scanteia este slaba... dar asa e de cind stiu eu masina mai in detaliu... ma rog...
SI inca o chestie ciudata... la motor rece... sfert de cheie (ma rog... soc tras .... 2 pedale inainte ) motorul merge rotund fara tremuriciul specificat inainte... parca si trage mai bine ... la cald... trebuie sa invarta 1-2 ture ... parca e putin mai puturos... apare tremuriciul specificat... astea toate cu sistemul clasic ...
@ Liviu-Ioan
NU stiam daca are destula putere (sa nu intre protectia de la convertor in functiune din cauza suprasarcinii) sa alimenteze bobina... oricum nu o sa incerc... se pare ca o sa trec pe la gotronic sa incerc instalatia lui smile.gif
jackk
QUOTE(gotronic @ 12 Jul 2006, 08:47)
Gaba, vad ca esti online, poti trece azi pe la mine sa-ti dau o AT 011 cu tot cu senzor.? 053.gif
*


Gotronic, cat e scorul cu tot cu senzor (electromagnetic banuiesc)?
gotronic
Jackk, nu stiu inca, am gasit pe net, la niste distribuitori cca 400 senzori, dar am crezut ca o iau razna cand am calculat cat mi-ar ajunge adusi in tara.(peste 200k bucata). Mai astept niste senzori si oferte de pret. Oricum nu vreau sa treaca de 500k toata jucaria.
jackk
ok, i'm waiting
Liviu-Ioan
@Gaba

Da poti incerca! Se pare ca versiunea
noua este mult mai fiabila. Nu am testat-o
dar se pare ca au testat-o cativa si spun ca
merge. Vezi si celelalte reglaje ale motorului
sa fie corecte!.
jackk
M-am gandit la o jucarica pt aprinderea cu senzor magnetic (sa-mi ziceti daca m-am gandit bine).

La aprinderea cu senzor magnetic s-ar parea ca exista o mica problema.

"Oricat de egali" am taia ca dimensiune cei 4 magneti si ne-am chinui sa-i prindem la 90 grade de distribuitor, nu putem controla cu precizie de 90 grade momentul cand ataca campul magnetic senzorul, nu? (fiecare magnet are o amprenta proprie unica).

Prin urmare, daca i-am putea regla individual sa atace la fix 90 grade, ma gandesc ca ar fi un castig pentru aprindere.

O varianta prin care s-ar putea face acest lucru, o voi descrie mai jos.

Un prim pas ar fi realizarea unei bucse din aluminiu pe care sa fie montati magnetii, bucsa care va fi atasata de distribuitor. Aeasta se poate face pe strung de un meserias. Diametrul ei interior va fi de marimea distribuitorului, pentru a intra fix, fara joc, pe acesta. Diametrul exterior se va incadra in interiorul delcoului.

Pe fata exterioara a bucsei se vor face 4 canale la intervale de 90 de grade pe o freza cu divizor pentru a garanta exactitatea lor. Simetric de aceste canale vor fi date cate doua gauri de o parte si de alta (4x2=8 gauri in total). Canalele vor folosi si la reglaj pe bancul de lucru.
Gaurile vor servi la fixarea tablitelor cu magnetii fixati pe ele prin lipire cu rasina epoxidica (Bison). Aceste tablite vor prezenta canale pentru reglaj.

Este important ca gaurile sa fie simetrice fata de canale , suruburile cu care vor fi prinse tablitele si tablitele sa aiba toate aceleasi dimensiuni, la fel si magnetii intre ei. Astfel va fi evitata o uzura prematura a axului delcoului prin vibrarea intregului dispozitiv din cauza greutatii distribuita inegal pe bucsa.

Acum vine momentul reglajului. Pe bancul de lucru, cu senzorul fixat si aprinderea alimentata, stabilim pozitia primului magnetul astfel incat el sa actioneze senzorul doar in momentul in care bucsa se opreste cu unul dintre canale in dreptul unui indicator(o bila cu arc, un varf ascutit..etc). Se strang suruburile de fixare ale tablitei si se trece la urmatorul magnet. Se verifica la urma exactitatea reglajelor si eventual se ajusteaza .

Astfel se poate obtine o bucsa la care magnetii sunt sigur la 90 grade intre ei .

Bucsa se pune pe distribuitor in interiorul delcoului de pe masina si se strange prin suruburile de fixare in pozitia data de semnul de pe volanta corelat cu actionarea senzorului.

Atasez si un desen cu principiul explicat mai sus.

Astept pareri si imbunatatiri.
Maine mai am lucrarea de diploma si termin . Dupa asta ma apuc si de experimentul cu scanteia si de ce am scris azi.
wo_name
dyogenes, sarma aia de 1mm si 0,3mm de unde ai luat-o?
ai refolosit ceva din traf sau ai lut-o in "tipla"?
Giurisici Fabian
QUOTE(jackk @ 13 Jul 2006, 13:24)
M-am gandit la o jucarica pt aprinderea cu senzor magnetic (sa-mi ziceti daca m-am gandit bine).

La aprinderea cu senzor magnetic s-ar parea ca exista o mica problema.

"Oricat de egali" am taia ca dimensiune cei 4 magneti si ne-am chinui sa-i prindem la 90 grade de distribuitor, nu putem controla cu precizie de 90 grade momentul cand ataca campul magnetic senzorul, nu? (fiecare magnet are o amprenta proprie unica).

Prin urmare, daca i-am  putea regla individual sa atace la fix 90 grade, ma gandesc ca ar fi un castig pentru aprindere.

O varianta prin care s-ar putea face acest lucru, o voi descrie mai jos.

Un prim pas ar fi realizarea unei bucse din aluminiu pe care sa fie montati magnetii, bucsa care va fi atasata de distribuitor. Aeasta se poate face pe strung de un meserias. Diametrul ei interior va fi de marimea distribuitorului, pentru a intra fix, fara joc, pe acesta. Diametrul exterior se va incadra in interiorul delcoului.

Pe fata exterioara a bucsei se vor face 4 canale la intervale de 90 de grade pe o freza cu divizor pentru a garanta exactitatea lor. Simetric de aceste canale vor fi date cate doua gauri de o parte si de alta (4x2=8 gauri in total). Canalele vor folosi si la reglaj pe bancul de lucru.
Gaurile vor servi la fixarea tablitelor cu magnetii fixati pe ele prin lipire cu rasina epoxidica (Bison). Aceste tablite vor prezenta canale pentru reglaj.

Este important ca gaurile sa fie simetrice fata de canale , suruburile cu care vor fi prinse tablitele si tablitele sa aiba toate aceleasi dimensiuni, la fel si magnetii intre ei.  Astfel va fi evitata o uzura prematura a axului delcoului prin vibrarea intregului dispozitiv din cauza greutatii distribuita inegal pe bucsa.

Acum vine momentul reglajului. Pe bancul de lucru, cu senzorul fixat si aprinderea alimentata, stabilim pozitia primului magnetul astfel incat el sa actioneze senzorul doar in momentul in care bucsa se opreste cu unul dintre canale in dreptul unui indicator(o bila cu arc, un varf ascutit..etc). Se strang suruburile de fixare ale tablitei si se trece la urmatorul magnet. Se verifica la urma exactitatea reglajelor si eventual se ajusteaza .

Astfel se poate obtine o bucsa la care magnetii sunt sigur la 90 grade intre ei .

Bucsa se pune pe distribuitor in interiorul delcoului de pe masina si se strange prin suruburile de fixare  in pozitia data de semnul de pe volanta corelat cu actionarea senzorului.

Atasez si un desen cu principiul explicat mai sus.

Astept pareri si imbunatatiri.
Maine mai am lucrarea de diploma si termin . Dupa asta ma apuc si de experimentul cu scanteia si de ce am scris azi.
*






nu e rea ideea dar trebuie monata mai sus bucsa asta ca sa nu loveasca in bolturile alea care sunt prinse pe platou
dyogenes
Io in viata mea nu am cumparat sarma! Refolosesc sarma din transformatoare demontate.

Gaba, senzoru ala a lui Gotronic e a naibii de jmenar, in probe parea foarte precis, dadea scanteia la milimetru. Cu AT011 scapi si de problema turometrului, la inductive se leaga, cum ai spus si tu, pe primarul bobinei. Daca iti faci CDI, ai doua optiuni:
1. Faci un ridicator de tensiune separat numai pentru comanda turometrului, sau,
2. Modifici rezistorul de la intrarea turometrului clasic, pentru a functiona cu impulsuri de 12V.
Eu personal am ales aceasta a doua varianta, mi s-a parut mai simpla, iar CDI-ul meu ofera un astfel de semnal de nivel mic pentru turometru.

Oricum, trebuie sa vezi ce e cu bobina aia a ta, daca primarul e cu spire in scurt sau cu impedanta prea mica, risti sa distrugi aprinderea.
Gaba
Domnii mei.... am vazut lumina... smile.gif)
Am trecut astazi pe la gotronic ... si am primit si eu "minunea"
prima impresie pe moment.. putin sceptic... dar se vedea beneficul senzorului ... motorul mergea mai rotund .. am scapat de rateuri... BUUUNNNN
Vine si momentul adevarului wink.gif la drum... si dupa aproximativ 3 ore de plimbat prin oras... (drumuri necesare nu pentru testat wink.gif ) cam la concluziile astea am ajuns :
motorul merge mult mai rotund indiferent de turatie
inainte pe sistemul clasic... nu puteam sa urc peste 3500 de rotatii (urcam da nu tragea de loc...) acuma... are putere cam pana la 4400 si se simte... nu gluma smile.gif o prins motorul viata ... smile.gif
mersul batrinesc... daca nu dai de vre-o groapa sa sune ... nu ai treaba cu zgomotul in masina... e o placere...
nu se mai balbaie la frana de motor (inainte se auzea foarte putin... dar odata prins sunetul... te deranjeaza )
bagat a 4-a la 30 la ora si am accelerat... si minune smile.gif ... nu trepida deloc
a si inca o chestie... cind a montat sistemul pe delcou am miscat delcoul asa cam cum sta el in mod normal pe o dacie ( la mine normal este rotit mult mai in spate ) asa ca la cheie... relantivul era undeva catre 400 ... da mergea rotund... fara probleme
si celebra pornire "la aratatul cheii"
acum am sa testez sistemul asa cum e... dar cam in 2 saptamani urmeaza sa scot jocul din axul delcoului ... un curatat de carburator "la singe" ... un reglaj la supape ... si sa vedem atunci minuni
Acum parerea mea... daca stiam mai de mult ce inseamna un delcou magnetic.... demuuult renuntam la sistemul cu platina ... (cind am dat jos platina -pilita de 2 saptamani- ... surpriza ... era puscata ...platina are 2 luni vechime wink.gif )
dupa toate astea mai e un test important care trebuie sa il fac... wink.gif consumul...

Acum pt jackk si cei care vor sa mai testeze sisteme electromagnetice home made iata un articol din tehnium smile.gif poate va e bun la ceva oricum eu initial am vrut sa fac bucsa din articolul asta si sa folosesc un senzor cu tle 4905 metoda Diaconu-Liviu (fara sa am si platina pe el) sau sa dau gauri direct in lulea si sa pun magnetii acolo (metoda lui Dyogenes)... iar senzorul deasupra platini (pastrind platina veche) iar intre contactele platinii sa pun un distantier de plastic din care sa reglez distanta dintre magneti si senzor.
Spor la treaba si o sa va tin la curent cum se comporta minunea smile.gif
Gaba
Grrrrr... nu pot sa postez pozele cu articolul ... ramane pe maine
Giurisici Fabian
stiu senzatiile astea de vreo 3 ani de cind mi-am facut si eu delcou cu senzor magnetic .pacat ca nu s-au facut treburile astea acum vreo 10 15 ani ca era de scos bani acum se trece pe injectie
cd_i
Legat de problema magnetilor. Nu ar fi mai simplu sa folosim un sistem asemanator cu sistemul optocuploarelor cu fanta? Adica un singur magnet care sa stea fix in fata senzorului iar intre ele sa se invarta un disc din matrial diamagnetic (alama sau aluminiu). Fantele discului pot fi executate cu precizie pe o masina cu divizor si atunci impulsurile o sa fie precis generate la 90 de grade. Cel putin eu asa as vrea sa imi fac sistemul din delcou. Dar din motive de timp totul de misca foarte greu....
jackk
nu cred ca merge, cel putin am incercat la magnetii pe care-i am eu, de hdd.
Probabil ar trebui sa fie prea groasa placa de Al (eu am folosit de 7mm)
Gaba
Articolul promis... daca nu se inteleg imaginile o sa le mai postez odata la o calitate mai buna
Giurisici Fabian
interesant unsure.gif dar ce vacuumaticul lucreaza deplasand tot ansamblu sau nu mai lucreaza feloc
cd_i
QUOTE(jackk @ 14 Jul 2006, 14:56)
nu cred ca merge, cel putin am incercat la magnetii pe care-i am eu, de hdd.
Probabil ar trebui sa fie prea groasa placa de Al (eu am folosit de 7mm)
*




Eu totusi nu vad de ce nu ar merge. Nu e nevoie sa pui magneti "beton" ca sa ii domolesti cu un ecran magnetic f gros. Oricum senzorii hall au triggere schmitt in interior si daca intensitatea campului a depasit intensitatea minima data in catalog ei comuta ferm (evident este vorba de senzorii hall cu iesire digitala si unipolari, spre exemplu TLE 4905).

Si de ce cred ca sistemul asta e mai precis? Prin simplul fapt ca distanta de 90 de grade intre scantei este limitata doar de precizia masinii si de mana meseriasului care face piesa ecran. Alt avantaj ar fi ca eventualele erori de pozitionare a piesei pe axul delcoului se pot corecta f usor prin rotirea delcoului (reglaj de avans).

Sistemul jetronic de la bosch este facut asa si se pare ca functioneaza f bine.
Giurisici Fabian
eu am vazut un delcou de ford tranzit parca si in el avea un senzor hall cu magnet in fata lui iar discul care obtura campul magnetic era din tabla de fier nu de alu ca am si pus un magnet pe ea sa ma conving .Si pe mine ma cam bate gandul sa modific un delcou asa in locul fototranzistorului si ledului infrarosu sa montez senzorul hall si un magnet fata in fata iar discul cu fantele sa in fac dintr-o tabla
FLP
Revin cu intrebarea care ma macina pe mine ....a folosit cineva aprinderi electronice facute la Electromagentica ? Daca da .. ceva impresii ??
Giurisici Fabian
cum arata cutia? blink.gif
FLP
cutie neagra, scrie electromagnetica bucuresti pe ea .. a costat 300 de mii... inca stau in dubii daca sa o montez sua nu
Giurisici Fabian
sincer nu stiu de ele dar fa o poza daca poti sa o vad si eu
cd_i
QUOTE(Armandos @ 15 Jul 2006, 12:11)
cutie neagra, scrie electromagnetica bucuresti pe ea .. a costat 300 de mii... inca stau in dubii daca sa o montez sua nu
*





daca tot ai dat banii pe ea...de ce sa nu o incerci???

dureaza 15-20 minute montajul. Daca iti place cum merge o pastrezi daca nu nu.
HarM
Foarte interesant topicul. Desi sunt nul in domeniul electronicii ce se discuta pe aicea ma incanta. Chiar vreau si eu sa imi montez o aprindere electronica pe masina insa nu m-am hotarat de care. Am observat cateva posturi mai devreme ca ati fi dispusi sa ajutati pe cei interesati, si deci daca se poate as vreau sa fiu si eu ajutat. Am cel putin un delco de sacrificat si vreo 3 surse de calculator. Cine se ofera sa ma sfatuiasca ce si cum si care dispune si de ceva scule il rog sa faca un pustiu de bine sa ma ajute si pe mine.
jackk
[B]cd_i , am incercat ca obturator o lama metalica feroasa (de cutit) si merge, adica intrerupe campul magnetic.
s-ar putea folosi sistemul cu disc obturator.
ramane acum de vazut latimea fantei si precizia unghiurilor de 90.

la sistemul propus de mine lucrurile par sa aiba o rezolvare clara in ceea ce priveste precizia unghiurilor de 90 grade.

e adevarat ca e un pic mai migalos de reglat, dar o data fixat, nu mai ai treaba.
sper sa dai de un strungar bun.

succes!
cd_i
Jackk,

Ma gandeam sa calculez latimea fantelor conform unghiului dwell maxim, daca procentul dwell din carte este de 63% e clar ca din unghiul de 90 de grade intre 2 scantei succesive 56,7 grade campul magnetic trebuie sa fie obturat. Eu il calculez asa fiindca intentionez sa incerc o aprindere cu dwell reglabil. Chiar am facut si niste masuratori pe bobina de inductie si am ramas un pic dezamagit de performante dar o sa incerc sa vad ce iasa. Daca e cineva interesat de rezultatele masuratorilor mele sa imi dea un mesaj si o sa le postez. Eventual daca a mai facut cineva masuratori pe bobina de inductie as fi interesat de rezultate sa vad cat de mult difera fata de ce am masurat eu.

Problema care ramane este avansul vacuumatic. Nu stiu inca cum sa fac un sistem care sa il pastreze in functiune pe toata plaja. Dar o sa ma mai gandesc la asta.
Giurisici Fabian
vad ca sunteti pusi pe treaba
uite aici ceva ca sa va ajut sau sa va inspire
jackk
QUOTE(cd_i @ 15 Jul 2006, 22:02)
Jackk,

Ma gandeam sa calculez latimea fantelor conform unghiului dwell maxim, daca procentul dwell din carte este de 63% e clar ca din unghiul de 90 de grade intre 2 scantei succesive 56,7 grade campul magnetic trebuie sa fie obturat. Eu il calculez asa fiindca intentionez sa incerc o aprindere cu dwell reglabil. Chiar am facut si niste masuratori pe bobina de inductie si am ramas un pic dezamagit de performante dar o sa incerc sa vad ce iasa. Daca e cineva interesat de rezultatele masuratorilor mele sa imi dea un mesaj si o sa le postez. Eventual daca a mai facut cineva masuratori pe bobina de inductie as fi interesat de rezultate sa vad cat de mult difera fata de ce am masurat eu.

Problema care ramane este avansul vacuumatic. Nu stiu inca cum sa fac un sistem care sa il pastreze in functiune pe toata plaja. Dar o sa ma mai gandesc la asta.
*



cd_i, s-ar parea ca problema cu unghiul dwell reglabil e ca si rezolvata la discul obturator cu fante.

Trebuie doar sa faci doua discuri la fel (din tabla zincata de 1 mm, sa nu rugineasca), cu fante late de 20 mm sa zicem si apoi le suprapui unul peste celalat glisand al doilea disc pe primul pentru a obtine fanta de latime dorita. Intelegi ce vreau sa zic?

Si ca sa fie si mai smechera inovatia, poti articula al doilea disc de primul prin doua arcuri diametral opuse. Datorita rotatiei mari, al doilea disc va ramane in urma fata de primul, deschizand astfel fanta obturatorului. Laturatii mari vom avea unghi Dwell maxim, la turatii mici acesta va reveni la minim datorita arcurilor. Taria arculetelor trebuie tatonata. Discurile vor avea opritor la minim si la maxim si un limitator sa nu se desprinda unul de celalat, avand in vedere ca al doile nu e fixat prin suruburi.

Ce zici?

Sau ar trebui sa fie tocmai invers - la turatii mici sa avem deschidere maxima, iar la turatii mari minima ca sa aiba timp sa se "amorseze" bobina de inductie?
In cazul acesta o rezolvam cu sistem de parghie si excentric si arculete de revenire.

Nu am inteles ce vrei sa zici cu avansul vacuumatic. Daca vrei sa detaliezi un pic si de ce ar fi important sa pastrezi vacuumatic si la turatii mari cand este centrifugal. Oricum, sistemul magnet-senzor il montezi pe platina mobila, nu?

Si m-ar interesa rezultatele masuratorilor cu bobina.

P.S. Eu unghi Dwell numesc in cazul asta deschiderea fantei. De fapt cum e corect cat sta platina inchisa sau deschisa?

Giurisici Fabian mersi pt poze!
Giurisici Fabian
eu stiu ca unghiul de 57 de grade corespunde cat platina sta inchisa si se incarca cu energie bobina de inductie
cd_i
Intr-adevar Fabian are dreptate unghiul de 57 de grade este unghiul in care platinile stau inchise si bobina acumuleaza energie. Dezavantajul sistemului clasic cu platina este ca timpul in care platinile stau inchise (bobina acumuleaza energie) este direct dependent de turatia motorului. Daca la turatii mici timpul este mult mai mare decat este necesar bobina se incalzeste iar la turatii mari timpul risca sa devina prea mic si bobina nu mai are timp sa acumuleze suficienta energie, de unde rezulta o scanteie slaba chiar incapabila sa aprinda amestecul din cilindri.
In sistemele electronice "unghiul" dwell este reglat numai in functie de tensiunea de alimentare (bateria) si de caracteristicile bobinei de inductie. Astfel ca se obtine un timp constant de acumulare a energiei, la o tensiune de alimentare data, indiferent de turatia motorului. Si in felul asta se obtine o energie constanta a scanteii indiferent de regimul de functionare al motorului.

Masuratorile din fisier sunt facute la temperatura camerei, cand o sa am timp o sa mai fac un set si pentru alte temperaturi fiindca e interesant de vazut cum se schimba parametrii cu temperatura.


QUOTE(jackk @ 16 Jul 2006, 09:35)
cd_i, s-ar parea ca problema cu unghiul dwell reglabil e ca si rezolvata la discul obturator cu fante.

Trebuie doar sa faci doua discuri la fel (din tabla zincata de 1 mm, sa nu rugineasca), cu fante late de 20 mm sa zicem si apoi le suprapui unul peste celalat glisand al doilea disc pe primul pentru a obtine fanta de latime dorita. Intelegi ce vreau sa zic?

Si ca sa fie si mai smechera inovatia, poti articula al doilea disc de primul prin doua arcuri diametral opuse. Datorita rotatiei mari, al doilea disc va ramane in urma fata de primul, deschizand astfel fanta obturatorului. Laturatii mari vom avea unghi Dwell maxim, la turatii mici acesta va reveni la minim datorita arcurilor. Taria arculetelor trebuie tatonata. Discurile vor avea opritor la minim si la maxim si  un limitator sa nu se desprinda unul de celalat, avand in vedere ca al doile nu e fixat prin suruburi.

*




Ar fi o solutie dar destul de greoaie din punctul meu de vedere ( mi-e groaza cand trebuie sa fac o chestie mecanica) de aia eu prefer sa fac toata smecheria asta cu un microcontroler care sa se ocupe de timpul dwell. Avantajul ar fi ca partea mecanica folosita e redusa la minim totul fiind facut in soft sistemul are o flexibilitate mult mai mare. Dupa ce il vad ca merge pot sa ii adaug fara probleme si alte "facilitati" cum ar fi multiscanteia la pornire sau comanda pentru EEBIO.

Spuneam ca e problema cu avansul vacuumatic din cauza constructiei mecanice. La sistemul original membrana misca platina dar pintenul acesteia e foarte aproape de centrul axului cu came al delcoului care se traduce printr-o anumita plaja de reglaj al avansului in grade. Dupa modificarea delcoului cursa membranei vacuumatice se pastreaza neschimbata dar datorita constructiei discului cu fante diametrul creste semnificativ ceea ce inseamna ca plaja de reglaj a avansului vacuumatic se reduce (la aceeasi depresiune din galeria de admisie avansul in grade va fi mult mai mic).
jackk
servus Liviu!
Gata concediul?

a incercat cineva schema de mai jos?
ce fel de aprindere e? cu acumulare capacitiva?[attachmentid=31278]
diaconuliviu
QUOTE(jackk @ 13 Jul 2006, 13:24)
M-am gandit la o jucarica pt aprinderea cu senzor magnetic (sa-mi ziceti daca m-am gandit bine).
[...]

Hai sa-ti dau o idee mai simpla de "aliniat" magnetii.

Pe bucsa faci 4 canale la 90 grade mai LATE decit magnetii sau, frezezi 4 fete plane, ca un patrat rotunjit.

Pe cele 4 zone fixezi magnetii cu banda scotch, dupa care pe protectorul acela din plastic dintre delco si capac insemnezi locurile in care se afla centrele ploturilor de la capac. Sau, mai bine, faci acele semne direct pe delco. Cu bucsa montata, cu senzorul la fel si legat in circuit urmaresti ca atunci cind centrul lamei (asa am vrut eu, altii vor spune ca aliniezi coltul) este pe primul semn, magnetul sa deschida senzorul, daca nu e asa, muti magnetul usor sub scotch. Reiei operatia. Cind ai aliniat primul magnet, pui intre el si bucsa o picatura de superglue. Faci asta cu toti magnetii, revezi alinierea dupa care scoti bucsa, scoti scotchul si torni pe linga magneti rasina A+B. Ultima operatie, fixezi un varnish termoconstrictiv peste bucsa (se poate si invelisul din plastic de la un condensator electrolitic de dimensiune potrivita).
Vezi ca ori aici ori pe "sistem electromagnetic in loc de platina" spuneam asta. Si erau si citeva poze.
Giurisici Fabian
azi am demarat construirea unui delcou cu senzor si magnet fata in fata iar pe bucsa am facut palele care obtureaza campul magnetic este aproape de final sper ca maine sa definitivez lucrarea si sa fac probe pe masina si bineinteles fac si poze 124.gif 124.gif
jackk
QUOTE(diaconuliviu @ 17 Jul 2006, 13:54)
Hai sa-ti dau o idee mai simpla de "aliniat" magnetii.

Pe bucsa faci 4 canale la 90 grade mai LATE decit magnetii sau, frezezi 4 fete plane, ca un patrat rotunjit.

...
*



Este intr-adevar mult mai simplu cum ai zis tu, numai ca tot ma lovesc de problema cu unghiul Dwell.

De aceea cred ca ma voi opri la varianta cu un singur magnet fix, deasupra senzorului, iar intre ei un disc obturator dupa cum am scris in ultimele posturi.

Asa voi putea realiza un unghi dwell reglabil, sau cel putin de o valoare prestabilita. Cu 4 magneti ar fi fost mai greu.

Maine voi da comanda la mester de discuri si am sa postez pozele la gata.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.