Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Aprindere electronica
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Imbunatatiri - Dacia Clasic
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172
gotronic
Eu am mai spus, cred ca si pe forum, ca am facut la un moment dat toate tipurile de aprinderi, pe care le-am probat (pe aceeasi masina). Monoscanteie, biscanteie, triscanteie cat si multiscanteie, atat inductive cat si capacitive(dar cu condensatori de minim 2micro...4micro).
Concluzia este ACEEASI ca a lui Kinetix cu care am mai discutat in particular pe messenger. Nu este nici o diferenta la functionarea motorului. Depinde de preferintele fiecaruia. Iar daca unii zic ca daca nu o "ia" la prima scanteie, o ia la a doua sunt false, pentru ca a doua deja e prea tarzie (doar chiar la pornire sa fie ceva rezultate, practic turatii f mici). Asa ca daca nu o "ia" la prima ar trebui cautat motivul si rezolvata prima data aceasta problema. Dupa care nu o sa mai va puneti aceste probleme. Asa ca una si buna eu cred ca este de ajuns.
Referitor la tensiunea de descarcare a CDI-urilor, pentru a avea o scanteie buna, trebuie sa va ganditi ce inseamna scanteie buna. Ma refer aici la tensiune mare, energie mare sau ambele. Cu condensatoare de descarcare sub 1 micro se poate vedea ca lungimea scanteii este la jumatate fata de o inductiva, asta inseamna automat energie mai...mica blush.gif Daca cresteti condensatorul o sa fie nevoie de un ridicator de tensiune mai puternic. De aici un consum suplimentar de energie (tot din motor). Asa ca "ce se castiga pe faina se pierde pe tarate". Trebuie facut un compromis intre energie, tensiune, simplitate (ptr. fiabilitate) si pret de cost.

E greu, sau f greu de optimizat aceste variabile,? NU?
Oricum succes si spor la treaba.

EU tot pe simplitate si fiabilitate ma axez. biggrin.gif
diaconuliviu
Cit e energia unei scintei? Din ce am citit, cam 50-100mJ.
Cum se obtine? Energia e dependenta L I^2 la inductiva sau de C U^2 parca? Daca la un CDI e mai usor sa incarci un condensator cu o cantitate de energie la o tensiune mare (scade timpul de acumulare), la o inductiva I se limiteaza. Scazind L, creste I, la fel patratul sau deci energia creste mai mult. Pentru asta insa, la turatii mici se va incalzi bobina. Solutia: "dwell " variabil(dwell time cvasiconstant).
Solutia adoptata pe Dacia a fost una de compromis intre o inductanta suficienta sa nu se arda bobina la turatii mici si sa asigure o scinteie suficienta la turatii mari.

Din cauza asta un CDI va avea scinteie mai buna (energica) iar bobina nu se incalzeste. O inductiva cu dwell time constant va fi la fel de buna, doar ca solutia se complica, necesita bobina speciala (cu inductanta mica, pierderi mici).
E vast subiectul.

A, teoria cu "n-o ia la prima, o ia la a doua": cel putin la CDI distanta intre 2 scintei e 0,5 ms -la 5000 rpm ar fi o intirziere de 15 grade. Intrebare retorica: cine tureaza la rece motorul la 5000? doar un inconstient. Problemele de aprindere apar mai mult la rece, la pornire, deci, sa admitem, pina la 1500 unde 0,5 ms ar fi 4,5 grade, nu asa mult intirziere. Si mai intreb ceva: daca prima rateaza, cum e mai bine? sa aprinda a doua mai tirziu sau sa ramina benzina nearsa si sa se evacueze ca atare? Nu spun acum ca trebuie circulat cu aprinderea si carburatia varza, ci ma refer la acel fenomen de ratare a aprinderii la prima scinteie din motive de frig, ionizare locala, reusita la a doua.

Din motive de comoditate n-am eliminat multiscinteia; dupa 9000 km bujiile is usor roscate (un strat foarte fin de depunere - dar la asta din calculele mele ajuta si acel EEBIO), cu aceeasi distanta intre electrozi. Bobina dupa 300 km e doar calduta, as spune ca mai mult pe fund care e lipit de furtunul de la calorifer.
gotronic
Poate ca ai dreptate , ma refer la turatii joase si pana se incalzeste motorul(cu socul tras), am sa incerc o varianta cu scanteie "tapana" pana se incalzeste motorul(pe bobine de 0,3ohmi) si unghi dwell variabil. Sa vad ce se intampla. smile.gif
Iar daca nu o "ia" la prima, mai "spala" motorul un pic biggrin.gif (de ulei). tongue.gif Si de zile din pacate. 251.gif
dyogenes
Diaconuliviu a reamintit pe scurt ceea ce s-a mai discutat in acest topic. Ma bucur ca in sfarsit ne-am pus de acord. (Pana cand?). Sigur, una-doua scantei in plus nu strica (nu cred sa uzeze bujile prea tare), dar repet, multispark-ul este FOARTE EFICIENT la pornire. Turatia acolo e foarte mica (cateva zeci de rpm) si scanteile au timp berechet sa se propage in bujii, sa aprinda amestecul.

Kinetix, nu am mai progresat la acea aprindere din lipsa de timp (si motivatie, sper sa imi vand dacia in primavara si sa imi iau un Peugeot). Dra la ce rezultate am ajuns:

1. Convertorul cu TLE 494 este extrem de eficient, aprinde un bec de 100W/220v la luminozitate maxima.

2. MOSFET-URILE raman daor caldute la acest test. Intensitatea in circuitul de 12 V este de 9 A.

3. In regim normal de incarcare/descarcare (condensator de 4 microfarazi) la frecventa de 100 Hz (echivalent unei turatii de 3000 rpm) factor de umplere 1,
tensiunea pe condensator sta la 350V (400 stabilizat in repaus). Intensitatea in circuit la acest regim: 2,4 A.

PROBLEME:

1. Nu am reusit sa fac oprirea oscilatorul pe perioada scanteii, ceea ce duce la suprasolicitarea trafului si incalzirea sa moderata (practic iesirea lui e scurtcircuitata pe perioada scanteii)

2. Modulul de descarcare a condensatorului trebuie facut cu tranzistori. Nu am gasit tiristori rapizi care sa nu ramana blocati la acea frecventa (vreo 48 Khz). Am reusit sa fac un modul de descarcare simplu cu un bipolar scos tot dintr-o sursa AT de calculator, dar mai este loc de optimizari.

3. Imi pun serios problema daca chiar e nevoie de tranzistori MOSFET in oscilator, deoarece TL494 e proiectat sa comande bipolari, si a trebuit un etaj intermediar cu tranz. PNP de comutatie pentru comanda MSFET-urilor. Pate ca si niste bipolari obisnuiti de sursa AT s-ar descurca bine. Voi testa.


DAR... dragii mei, nu va spun cum suna o scanteie dintr-un condensator de 4 microfarazi... Si nici cum arata.... Energia se vede ca e imensa. Practic la o distanta de 1 cm intre borne se vede ca un cilindru luminos (la 0,5 microfarazi si la inductive se vede un firisor albastrui) ca si cand ar fi maimulte scantei deodata (suprafata de scanteiere e mai mare).
Scanteia la inductive face un fel de (nu radeti) "pic", la CDIcu cond de 4 micro face un "buf"


Toate cele bune!
gotronic
Este f. adevarat ca la 4 micro scanteia face "buf" smile.gif , dar si bobina pe la 3...4.000rot/min se incalzeste un "pic"-utz mai tare. biggrin.gif , la fel si tiristorul (tranzistorul) de descarcare..

In loc de "pic" poate suna mai bine "plici"si in loc de "buf" poate suna mai bine "poc". icon_mrgreen.gif (fara misto, cunosc sunetele)
cristi_a17
Salut ,am citit si eu ultimele pagini si promit sa le citesc pe toate dar ceea ce vreau sa va scriu e ca azi am vazut undeva un montaj probabil o aprindere electronica care avea ca senzor de pozitie in delcou un anume 5m231 ce avea carcasa de BD , montajul nu era pe masina. Pe ax era un mic magnet . Poate "traduce" cineva.

In alta ordine de idei ,de la forumul asta am convins 3 prieteni sa-si cumpere AT01 si sunt foarte multumiti asa ca continua Gotronic , asteptam altele .
gotronic
Nu-i adevarat ohmy.gif ...OK. biggrin.gif
Ai convins 3 prieteni ptr. a vedea daca sa-ti cumperi si tu? icon_mrgreen.gif (trei surse de informare ?).Mai...mai... ce inseamna prietenii in ziua de azi.? tongue.gif
diaconuliviu
Nu-i 5m231, ci e [beta] SM 231, citeste si restul de pagini si te vei convinge, nu e un magnet ci-s patru; si daca mai continuu iese ca-n banc.
Glumesc.
dyogenes
Nu am observat o incalzire chiar asa de mare a bobinei (test continuu 20 min), in orice caz nu mai mare decat la o platina clasica reglata la 0,35mm. Nici tranzistorul de descarcare nu s-a incins prea tare (nu stiu temp exacta dar se putea tine degetul pe el fara probl, fara radiator). Am mai zis, singura problema e ca se incalzeste traful si are si un consum destul de mare (poate uneori mai mare decat o platina clasica), dar ma gandesc ca daca vreau scanteie solida, trebuie sa-i si dau de mancare, nu?

Scanteia insa, nu se compara cu ceea ce am vazut pana acum. Chiar e fierbinte. Nu stiu cum s-ar descurca bujiile pe termen lung, ma gandesc ca nu vor fi totusi probleme prea mari.
gotronic
???!!! Trebuie vazut. smile.gif
diaconuliviu
Dyogenes, pe mine nu m-a lasat niciodata in 11000 km de cind am pus-o, cu
1 uF. Cu 2 uF cred ca e arhisuficient pentru orice "circotas", asa ca poti reduce consumul sursei. Si tu zici ca ai 400 V, 300 iar is suficienti..
payty
dyogenes, crezi ca aprinderea CDI postata de tine face fata daca ii montez un condensator mai mare decat cel din schema? adica ma gandesc daca s-ar simti vreo imbunatatire.
Kinetix
Buna treaba, dyogenes!
De la experimentari pana la implementari nu e decat un pas, iar pasul ala se cheama...optimizari. Asa ca asteptam continuarea. smile.gif

M-am gandit la altceva: daca multiscanteia nu e buna decat doar la pornire, o BIscanteie e buna oricand!
O aprindere CDI cu doua canale care sa descarce consecutiv nu e prea complicata, nu? Si putem calcula temporizarea (intarzierea cu 0.3-0.4ms) celei de-a doua scantei din trei piese (un rezistor, un condensator si o dioda Zenner). As vrea sa ma apuc de schema asta, dar ma intereseaza si "Sfatul Batranilor". smile.gif
Vreo optimizare, ceva?
Mersi mult.
gotronic
QUOTE(diaconuliviu @ 6 Dec 2006, 14:32)
Dyogenes, pe mine nu m-a lasat niciodata in 11000 km de cind am pus-o, cu
1 uF. Cu 2 uF cred ca e arhisuficient pentru orice "circotas", asa ca poti reduce consumul sursei. Si tu zici ca ai 400 V, 300 iar is suficienti..
*


Merci, merci.. icon_mrgreen.gif Nu mai zic nimic deacum incolo, oriciarfi aplauze.gif
dyogenes
D'apoi mai Gotronic, eu te stiam om tanar. Accepta si tu ca putem fi impartiti "in doua cete" : adeptii aprinderilor suficiente (inductive) si adeptii aprinderilor mai mult decat suficiente (CDI). Si eu am facut aprinderi inductive, si eu le laud pentru ca sunt ceea ce se pretind a fi (vezi acea inductiva multispark postata de mine si care aprindea lejer hartia intre electrozii bujiei). Dar CDI-urile sunt mult mai mult. E adevarat, uneori mai mult decat e necesar. Sper asadar, ca tu sa ramai pe acest forum un aparator inversunat (si obiectiv) al aprinderilor inductive (si, daca s-ar putea, nu doar a celor produse de Gotronic), in tip ce eu (cred ca si Liviu) voi ramane un fan al CDI-urilor. E loc si nevoie de amandoi cheers.gif


In ceea ce ma priveste personal, imi marturisesc spiritul nitel grandoman. Am dorit sa fac o aprindere exagerata, o aprindere care sa functioneze indiferent de starea bujiilor (ma refer ca sunt umede sau afumate, unse cu ulei, etc), care sa nu rateze nici o scanteie, etc. CDI-ul pe care il postasem, cu 0,5 microfarazi, marge foarte bine, da scantei eficiente si are consum mic.

DAR, convertoarele cu TL494 sunt MULT mai puternice, asa incat valoarea condensatorului se poate creste, crescand si energia.

payty, nu cred ca acea aprindere postata de mine poate functiona corect cu cond mai mare de 1 microfarad. Probabil ar aparea limitare in turatie sau scantei ratate la turatii mari. Tocmai de aceea am incercat sa gandesc aceasta schema cu TL494. Daca te hotarasti totusi sa realizezi acel CDI descris de mine, neaparat sa folosesti tiristori rapizi (de ex T6F6 si nu T6N6), deoarece tiristorii uzuali nu pot lucra la frecvente atat de inalte si raman blocati. Eu acum caut o solutie finala pentru un modul de descarcare cu tranzistor bipolar de inalta tensiune (din sursa AT de calculator).

Kinetix, merita sa incerci acel modul bispark. Doar ca, folosind tiristori, frecventa de lucru a oscilatorului trebuie sa fie sub 3 Khz, altfel vor ramane blocati tiristorii. deci nu prea poti folosi miez pe ferita, iti trebuie traf pe tole de ferosiliciu. O idee buna ar fi ca acest CDI sa foloseasca un transformator ridicator cuplat direct la alternator.

Succes!
istvan_b
Salut

Am atasat fotografia lui iuliusss, explicatiile date vor fi descrise in functie de aceasta, am incercat sa fac cateva fotografii cu aprinderea mea dar eu am toate cablurile de aceeasi culoare si asa nu prea are sens sad.gif

In primul rand descriu de pe cutia aprinderii marcajul bornelor si culoarea cablurilor:

rosu - +
verde - BK
albastru - U
alb - -

bobina de inductie(aprindere) are bornele notate:
1-
15+

aprinderea se va lega in felul urmator:
1. cablul care era legat la borna 15+ a bobinei se va lega la +(firul rosu) a aprinderi
2. cablul de la borna BK(firul verde) a aprinderii se leaga la borna 15+ a bobinei
3. la borna 1- a bobinei se leaga cablul de la borna -(firul alb) de la aprindere
4. cablul de la borna U(firul albastru) se leaga la borna platinei


Alte reglari:
- distanta la platina: 0.3-0.35 mm
- distanta la bujii: 1-1.1 mm
- condensatorul nu se mai leaga la platina
- la aprindere mai este si un cablul metalic pe care o legi la masa(caroserie)

alte observatii:
- nu se va mai folosi cablul care facea legatura dintre bobina si platina

Sper ce cele descrise mai sus va sunt de folos.

Istvan
Kinetix
Da, dyogenes, pai am folosit deja schema aia cu legare direct la alternator si merge foarte bine cu transformator pe tole. Traful are aprox 18W, deci cam putin, asa ca daca pun unul toroidal de vreo 50VA sper ca o sa aiba suficienta putere de incarcare a condensatorilor.
Singura problema inainte de a trece la realizarea cablajului e ca inca nu stiu sa calculez variatia tensiunii pe condensatorul de temporizare (C5 de pe platina). Pot calcula cand tensiunea ajunge la 0.66Vmax dar nu stiu cand ajunge la 5.4V, de ex, pentru a putea calcula R9 si C5. Dar sper sa descopar pana la urma. wink.gif
Toate cele bune! smile.gif

Pentru ca nu am gasit pe nicaieri T6F6 sau ceva din gama asta in Iasi, am folosit tiristor C106M si merge brici. Merge la 600V si 4A si e rapid. Am vazut ca mai apare si in alte scheme pe internet, deci s-ar putea sa fie dedicat pt asa ceva.
gotronic
@dyogenes, @ diaconuliviu. Prima aprindere care am facut-o eu a fost cam acum 28 de ani (poate mai mult) si sigur nu era inductiva, era capacitiva si cu convertor de tensiune cu ASZ 15...18 ??(tranzistori cu germaniu, ptr. tineri!!), pe trafuri sigur NU de ferita, condensator intre 2...4 micro. Imi dadusem si eu cu parerea ATAT si nimic mai mult. N-am sa mai "carcotesc" de-acum, sa nu deranjez. coolspeak.gif
P.S. Cand am postat n-am fost atent, si credeam ca ma adresez lui Kinetix. worship.gif
iuliusss
multumesc istvan, maine o sa incerc sa vedem ce iese.....
diaconuliviu
Gotronic, esti sensibil?
1. Sint curios cum de te-ai vazut in acea expresie - "circotas".
2. Ca linistire a ta, nu la tine ma refeream cu acea expresie ci la "consumatorul final". Si de fapt se vede asta chiar in primul citat al tau.


Dyogenes, gotronic: nu sustin un tip de aprindere, CDI, sustin orice aprindere care da randament. Pina acum, CDI Clarke mi se pare totusi cea mai buna; nu pun la socoteala aici costurile de realizare, e prohibitiva pentru cel ce cumpara absolut totul la ea. Dar acum, gata facuta, ce as putea face? Sa o arunc? Nici gind.
La fel ca si acel PIT, gestionar de avans, daca nu pui de prin casa nimic, costa mult.
O inductiva cu bobina de joasa impedanta (chiar jumostatica) si, automat, gestionare Dwell, este foarte buna. Dar este legata de acea "impedanta joasa".
Deci nu e vorba de a pune pe cineva la colt ci de a arata concluzii despre ce poseda si face fiecare, eventual informatii noi.

A, referitor la acea capacitate de 2-4 uF pentru ASZ: ce randament aveau acele tranzistoare, acel traf pe Fe-Si, la acea frecventa de maxim 2kHz. Dar acel tiristor? Normal ca necesita C mare.
gotronic
OK a scapat.gif peacefingers.gif
madmaxtata
Salutare tuturor si buna seara celor mai experimentati in viata.
Am si eu o problema: am o dacie cu motoru de 1.6 comprimat, delcou de 1.4 si nu pot sa ii reglez aprinderea. Ar merge cu un delcou de 1.6(cica) dar nu stiu sigur din cauza modificarilor care le am si care o sa vina(legat de axe si alimentare).

Asa ca am decis sa caut si eu alternative, am citit de la 1-3x si ceva de pagini si m-am pierdut, n-am mai inteles nimic si le mai stiu si eu oleaca cu electronica.
Eu am nevoie de o aprindere care sa nu tina cont de delcou sau care sa o pot regla singur(ce-am vazut p-aici cu niste curbe de avans), dar problema semnalata de voi e ca dupa 4000 de ture nu prea mai merg aprinderile astea(1300) si 3000(1400) la 1600 care mai e treaba? La mine nu prea conteaza consumul, cand am benzina merg cand n-am n-am dar cat am sa merg, eu o sa trec f. des de 4000 pana la 6000(unde e distractia). Merge facuta o aprindere care sa se adapteze stilului meu de condus sau i-au varianta mai clasica cu delcou de 1.6 si o aprindere care sa mareasca energia/intensitatea scanteii?? si la ce pret m-ar ajunge o aprindere?
diaconuliviu
Pai:
1. motorul e de 1,6 delco de 1,4. Avansul max la 1,4 e mai mare fata de 1,6- sint acele curbe din care puteai deduce asta. Si au alte legi de variatie.
2. la motor modificat/comprimat turatia la care se stabileste avansul maxim e mai joasa decit la unul "clasic".
3. Avansul static (initial) creste cu cresterea unghiului de cama (260=8-10 grade...310+ = 18-20) la fel turatia de relanti.
4 Avansul max este functie de drumul parcurs de frontul de flacara, recte de arhitectura camerei de ardere.
5. N-ai citit bine aici: eu am CDI Clarke cu care pe loc rpm creste la 7000 fara probleme. A, daca am spus de niste bilbiieli, alea erau in alte circumstante, de probe pe acel gestionar de avans, care in mare parte s-au rezolvat.
6. Acel 4000 rpm la 1300 e turatia la care se limiteaza avansul (42 grade si nu mai creste in continuare), nu de turatia de limitare a motorului.
7. Multi de aici poate au spus ca nu trec de acea turatie in sens ca nu vor.
Eu unul ating 4000 in rare cazuri, in rest merg "domestic". Si pentru asta am si gindit multe, pentru cei cu "liniute" se regindeste problema, e alta mincare de peste.
8. Ca sa faci aprindere cu senzor pe volanta trebuie iarasi studiat, eventual ia pentru inceput de pe undeva documentatia de la Monomotronic 1.7 sa vezi cum se pune problema. Iti trebuie ori a doua coroana de 72 dinti montata pe volanta, ori una de 44 (ca la unele renault) si multa munca.
gestionarul ala de avans ne-a costat cam peste jumatate de an pe mine si mai ales pe Mihai pina sa-l aducem la o forma functionala cum voiam.
9. Daca inca functionezi cu delco clasic cu platine, ai auzit de acel "zbor de platine"? Ala se petrece la turatii mari, scazind mult eficienta aprinderii; incearca sa optezi pentru ceva cu senzor. In plus, timpul destinat "incarcarii" bobinei se scurteaza, scinteia fiind ceva mai slaba.Sau, dar cu risc de defectare mai des, tensionarea arcului lamelar al platinei mobile. Asta va mentine platina pe cama dar va uza pintenul mai repede; in cit timp? ramine de testat.
payty
eu zic sa iti iei intai un delcou de 1.6, macar ca punct de plecare. dupa aia mai vezi ce faci.
diaconuliviu
Facut 630 km cu gestionarul de avans, 310+10+310. Cei 10 sint prin localitate, pornire la frig, mers 1-2 km..oprit, etc.

Dupa primii 310 km, plin 16,5 l. Dupa cei 320 iarasi plin, 18,5 l.
Aici e posibil ca diferenta mare sa fie si de la acei 10 km facuti cu motor rece, soc tras partial, dar si de la rampele diferite de la statii. Ultimul plin a fost facut in aceeasi statie/pompa ca si la plecare deci, cu 35 l-> 630 km, din care vreo 80 prin ceata; in plus, in localitati am fost mult mai "legist", recunosc.
Deci, 5,5 % in conditii de iarna.
gotronic
QUOTE(diaconuliviu @ 4 Sep 2006, 07:59)
OK, in afara de nebuniile de turometru merge destul de bine. Consum nu pot da pe Rm.VL-M.Ciuc si retur sau, mai bine zis, nu concludent. La dus mi-a turtit o soferita fundul-de fapt bara, a trebuit sa ma intorc din drum o portiune pentru PV si "dovada". Apoi, pe SB-BV se lucreaza, se circula greoi in zilele lucratoare; vremea era ploioasa, se circula mai greu; la intoarcere am avut 4 saci cu cartofi+griu; fata de mersul meu normal-gol, cu doar bagajul personal, am scos pe la 5,6%, eu zic destul de bine. Nu cred ca scoteam mai putin de 5,4 cu CDI.. Bobina se incalzeste un pic mai mult, cum am spus, cam ca la clasic.
Asa ca succes in continuare.
*


Aceste rezultate sunt postate de tine pe 4 septembrie cu AT011 si senzorul "gotronic", deci se vede ca daca masina este bine intretinuta si in parametri nominali, dupa cum am mai spus (nu numai eu), practic nu prea simti diferenta cu diferite tipuri de aprinderi. Asa ca lumea sa nu creada ca daca se pune o aprindere "traznet" vei obtine rezultate "traznet". Depinde de preferintele fiecaruia sa-si puna ce aprindere electronca (buna) doreste. imbratisare.gif cheers.gif
diaconuliviu
Da, Gotronic, asa e.
Singurul amendament aici e ca atunci era toamna, acum iarna; acum ceata atunci nu, acum faza scurta permanent (exceptie asteptarea la semafor cind las pe pozitii), atunci doar noaptea, acum "cuminte" in localitati, mers la 50 max 55..bine, si pina acum suiam la max 60, nu mai mult, unde simteam ca e sigur. Acum scazut viteza sub 50 (cartea spune 30) in zone de treceri de pietoni cu ei pregatiti, la "atentie, copii"..etc.
Ma rog, atunci era innorat, saci cartofi...sa zicem o oarecare compensare.

Dar, asta arata practic, asa cum spui, CUM ar trebui sa mearga un motor intretinut, cu aprindere buna, delco la fel, fara uzuri, etc.
Acuma, o aprindere "traznet" va imbunatati/compensa ce ar trebui sa faca un delco/aprindere de calitate. Acea rupere brusca de la un tranzistor, ca e facuta de inductiva sau de cdi, n-o va face o platina.
Dar rezultate gen "nidforspid" nu se obtin.
gotronic
Ok, la asta ma refeream si eu. peacefingers.gif
marianrec
Si nu vinde nimeni o aprindere de asta "traznet" iarna asta? Nu e nimeni Mos Craciun? smile.gif
dyogenes
Dragii mei, in sfarsit simt ca ma apropii de versiunea finala a aprinderii CDI pe care am gandit-o. Am reusit sa fac modulul de descarcare sa fie performant. L-am facut pana la urma cu tranzistor MOSFET comandat de un monostabil cu E555. De ce era nevoie de monostabil:
1. Pentru o rupere cat mai rapida (am constata ca TLE4905 legat direct nu e tocmai performer la treaba asta).
2. comanda facandu-se in curent continuu, practic revenea in discutie valoarea unghiului dwell. Cu un monostabil care imi "tine" constanta durata descarcarii, practic scap de dwell, nu ma mai intereseaza practic dimensiunile magnetilor, etc.

Probleme posibile: incalzirea MOSFET-ului de descarcare. Astept sa vad probe de durata mai lunga. Eventual s-ar putea sa am nevoie de MOSFET-uri cu rezistenta sursa-drena mai mica (actualul are 1,8 ohmi, ceea ce e mult (bobina are 6 ohmi)). Poate o idee ar fi IGBT, dar nu am nici unul prin casa.

Durata "ON" a monostabilului (si deci a descarcarii) e de 600 microsecunde (la inductiv atinge doar vreo 500), iar dupa aceasta descarcare de 600 microsecunde, pe condensator raman 50V. Inseamna ca scanteia ar putea fi si mai lunga de 600 microsec. Nu cred insa ca are rost.

Condensatorul e de 4 microfarazi. Nu va mai spun cum arata scanteia... wacko.gif


Toate cele bune!
Kinetix
Bravo, dyogenes!
Da-i batai. Noi asteptam "schemuta". smile.gif
Daca o postezi, poate isi mai dau si altii cu parerea si se optimizeaza mai repede.
Succese!
Kinetix
Iata si un cadou mic pentru colegii mei forumisti care inca folosesc platina pentru a-si comanda super aprinderile lor electronice. smile.gif
Eu folosesc acest modul de deparazitare in combinatie cu o aprindere inductiva simpla si se inteleg de minune de vreo cateva zile. Atentie, avansul trebuie marit un pic pentru a contracara intarzierea data de montaj.
De fapt schema e foarte asemanatoare cu a lui ceacu pe care a postat-o mai demult ca imbunatatire la "Malvina". Diferenta e ca se poate folosi aproape cu orice fel de aprindere care isi ia comanda de la platini.
Mult succes tuturor!
diaconuliviu
Inrirzierea introdusa (250 us) in grade e intre 1,2 (800 rpm) si 6 grade (la 4000 rpm). O calare de compensare de 3 grade RAC er fi una ok.
Kinetix
Asa e, Liviu, dar daca nu se dispune de mijloace tehnice de masurare trebuie tatonata ("la mana") o valoare cu care sa mearga bine si care depinde si de valoarea neta (masurata) a pieselor folosite.

Ce parere aveti de asta: http://www.directhits.com/ ?
E interesant ce spun ei... dar oare nu le putem "imprumuta" ideea?

Va doresc tuturor o frumoasa sarbatorire a Nasterii Domnului Isus impreuna cu cei dragi! smile.gif
FLP
Hmmm.. o fi vreun strop de adevar in site`u ala ?
ceacu
Din pacate da!

Pacate din cauza pretului.

Sistemul este foarte eficient deoarece descarca condensatorul, care face contact (electric) solid (rezistenta minima) cu corpul metalic al bujiei, printr-o cale foarte scurta (inductanta mica) si ecranata (de corpul bujiei si armatura externa a condensatorului). Dar TREBUIE folosite fise speciale (cu inductanta distribuita [fir bobinat pe un miez din pulbere de ferita] si fara rezistenta electrica mare) pentru a incarca repede condensatorul, pe de-o parte, si pentru a limita emisia electromagnetica in timpul descarcarii oscilante amortizate a condensatorului pe bujie (din ce am inteles de pe site-ul respectiv frecventa oscilatiei e de ordinul 100-230Mhz iar la frecventele aceastea si mai ales nivelul amplitudinii oscilatiei [kV] fisele sunt antene de emisie perfecte [de putere] in cazul in care ar fi de tip SARMA), pe de alta parte.

Deci pentru utilizatorul roman de Dacie, chiar daca ar plati 25-50Usd per condensator (fara TVA, vama si profitul dealer-ului) ar mai merge (poate mad.gif ), dar mai trebuiesc luate si fisele care spre deosebire de condensatori sunt consumabile (dureaza 2-4 ani), asta daca condensatorii rezista cat masina rolleyes.gif .

Dar totusi un kit complet costa cam cat jumatate-sfert din dacia romanului!

Pana la urma tot solutiile simple sunt cele care sunt cele mai bune, deci lasati-o balta cu mono, bi, tri sau multiscanteie peacefingers.gif !

Fata de CDI si alte solutii, este cea mai buna imbunatatire ce se poate aduce sistemului de aprindere! Asta daca rezista condensatorii (vibratii, caldura, si varfuri infernale ~kA de curent, ca sa nu mai vorbesc si de mediul agresiv chimic).

Cred ca o sa risc testarea pe propria piele la anu (pana la urma condensatorii merg pe orice model de bujie deci si de masina cu bujii) asta daca vor incapea (fizic) langa delcou sau in chiulasa!

Craciun Fericit tuturor! cheers.gif
gotronic
CRACIUN FERICIT TUTUROR !. party.gif cheers.gif sofer1.gif
diaconuliviu
QUOTE(Kinetix @ 24 Dec 2006, 19:54)
Asa e, Liviu, dar daca nu se dispune de mijloace tehnice de masurare trebuie tatonata ("la mana") o valoare cu care sa mearga bine si care depinde si de valoarea neta (masurata) a pieselor folosite.
[...]

Pai asta spuneam, acea intirziere temporala FIXA creaza o intirziere sexagesimala variabila de pina la 6 grade RAC; de aici un 3-4 grade - media celor doua valori - ca avans static marit, ar compensa; practic se roteste delcoul si se asculta motorul.
Kinetix
Bine, Liviu, inseamna ca nu te-am inteles eu corect. Scuze. smile.gif
Un Nou An Binecuvantat tuturor!
djasu82
salut oare daca am combina un generator de multiscinteie facut cu acel N555 si sa comande direct o aprindere eletronica + la tranzistorul final el sa fie comandat printr-un montaj care sa preia de la platina ori de la un sistem optic sau magnetic oare cum sar comporta aitzi incercat??? eu unul m-am gindit si o sa pun in aplicare ma rog cica o aprindere bosch costa 100E cica cu sistem optic PARCA NOI NU AM PUTEA REALIZA radmasa.gif PINA LA URMA CRED CA NOI TOTI CU DACIILE VOM PUNE PINA LA URMA APRINDERI COMPIUTERIZATE biggrin.gif CHESTIA DE MAI SUS CE VAM SPUS EU CU COMADA FINALULUI PRIN PLATINA E CEVA MAI EVOLUAT PRIN PRINCIPIUL ALA DE A REACTIVA AUTOMAT CONDENSATORUL IMI PLACE SA OPTIMIZEZ SCHEMELE VA SALUT UN AN NOU FERICIT ne vedem in 2007!!! voi posta si o schema cit de curind sal all!!!!
argon
Care-i mai buna dupa parerea vostra, Malvina sau Gotronic?

A si inca ceva, cum ar functiona aprinderea asta electronica cu platina la 0.4 si bujiile la 0.6? Oricum la 1-1.1 cat zice cartea nu am de gand sa-mi pun bujiile, pentru ca suprafetele celor 2 electrozi numai paralele nu vor fii. Eu am bujiile reglate la 0.6 din fabrica, si asa am de gand sa le las..ce credeti ca s-ar putea intampla daca montez aprinderea si pastrez distanta asta?
bygy007
QUOTE(djasu82 @ 31 Dec 2006, 10:06)
salut oare daca am combina un generator de multiscinteie facut cu acel N555 si sa comande direct o aprindere eletronica + la tranzistorul final el sa fie comandat printr-un montaj care sa preia de la platina ori de la un sistem optic sau magnetic oare cum sar comporta aitzi incercat??? eu unul m-am gindit si o sa pun in aplicare ma rog cica o aprindere bosch costa 100E cica cu sistem optic PARCA NOI NU AM PUTEA REALIZA radmasa.gif PINA LA URMA CRED CA NOI TOTI CU DACIILE VOM PUNE PINA LA URMA APRINDERI COMPIUTERIZATE  biggrin.gif CHESTIA DE MAI SUS CE VAM SPUS EU CU COMADA FINALULUI PRIN PLATINA E CEVA MAI EVOLUAT PRIN PRINCIPIUL ALA DE A REACTIVA AUTOMAT CONDENSATORUL IMI PLACE SA OPTIMIZEZ SCHEMELE VA SALUT UN AN NOU FERICIT ne vedem in 2007!!! voi posta si o schema cit de curind sal all!!!!
*




daca cauti atent o sa gasesti variantele optic si magnetic si eventual scheme in acest topic sau in scheme electronice
Kinetix
argon, ar trebui sa-ti mearga brici cu valorile alea. Pe vreme mai calda ar merge mai bine cu 0.7mm la bujii. Cred ca cea mai buna configuratie ar fi:
modul de deparazitare+etaj intrare+gotronicAT01
P.S.:schemele pentru primele doua module sunt postate pe forum si sunt usor de realizat. Succes! smile.gif
tabek
argon, eu am aprindere Malvina, merge bine pe masina mea. Platinile le am la 0.4, iar bujiile la 0.6. Nu trebuie sa modifici distanta, la mine asa merge cel mai bine cu Malvina.
Acuma, cu Malvina o posibila problema, semnalata de mai multi (chiar si de mine) ar fi ca pe vreme ploioasa nu mai functioneaza bine, turometrul sare de nebun pana la 4000rpm, intrerupe. La mine aprinderea era pusa pe caroserie, prins cu 2 suruburi. Dar, atentie: l-am pus pe unul din suruburile care tine bobina, practic aprinderea sta in aer, e prins cu un singur surub. De atunci (cam de o luna) nu mi-a facut probleme niciodata!!!ma gandesc, poate fiind montata pe caroserie, dupa un timp intra ceva apa in ea, sau nu stiu...dar de atunci nu mai face urat.
Nu am facut (inca) montajul lui ceacu, deocamdata merge bine asa.
Eu nu-ti spun sa cumperi Malvina, dar pot sa-ti spun ca n-am schimbat platina de cand am pus aprinderea(4000km). Doar ca, mai trebuie sa ajustez distanta din cand in cand, se micsoreaza in timp. In rest, nici un fel de probleme, motorul merge bine si e silentios. smile.gif Inainte schimbam platinile cam la 1500km.
gotronic
QUOTE(Kinetix @ 10 Jan 2007, 17:52)
argon, ar trebui sa-ti mearga brici cu valorile alea. Pe vreme mai calda ar merge mai bine cu 0.7mm la bujii. Cred ca cea mai buna configuratie ar fi:
modul de deparazitare+etaj intrare+gotronicAT01
P.S.:schemele pentru primele doua module sunt postate pe forum si sunt usor de realizat. Succes!  smile.gif
*


Kinetix, fara modulul de deparazitare cum se comporta configuratia.?(face "figuri" turometrul? sau ce anume? astept urgent raspuns. Mersi.)
argon
Multumesc de sfaturi, am luat Malvina, direct din magazinul propriu din Deva, am montat-o si pana acum e ok, toata chestia e ca m-am hotarat sa pun aprindere, deoarece poate mai reusesc sa scad consumul urban, cat de putin, de pornit pornea la orice temperatura perfect si pana acum.

Acum chiar sunt curios cum va evolua consumul, mi-am pus bujii Denso, originale japoneze, si aprinderea asta..sper sa nu mai scot 13-14 % in oras...Paradoxal e ca in afara scot consumuri de genul 6,2-6,5 % deci nu-s probleme de reglaje.
ydaniel
nu-mi vine sa cred!!! si-a pus argon aprindere tranzistorizata!!! urmeaza oare electroventilatoru:)))?
Kinetix
Fleicitari, argon! Sper ca la tine sa mearga bine aprinderea. Am avut si eu si am avut ceva necazuri cu ea. De exemplu, rezistenta de polarizare a platinii are o putere mult prea mica si se incinge (la mine a crapat de fierbinte ce era). Dupa ce am schimbat-o, la o vreme mi s-a ars tranzistorul de putere, apoi condensatorul de 0.15uF (sau 0.33uF),parca.
gotronic, modulul de deparazitare nu e obligatoriu. Merge bine si fara el, dar am considerat ca e de folos pe majoritatea daciilor care au delcou uzat, cu jocuri mari pe ax. De fapt, asa cum am mai spus, acel modul merge pus inainte de orice aprindere care isi ia comanda prin platina, deci e bun si la Malvina (daca face "figuri").
Giurisici Fabian
QUOTE(Kinetix @ 10 Jan 2007, 21:53)
Fleicitari, argon! Sper ca la tine sa mearga bine aprinderea. Am avut si eu si am avut ceva necazuri cu ea. De exemplu, rezistenta de polarizare a platinii are o putere mult prea mica si se incinge (la mine a crapat de fierbinte ce era). Dupa ce am schimbat-o, la o vreme mi s-a ars tranzistorul de putere, apoi condensatorul de 0.15uF (sau 0.33uF),parca.
gotronic, modulul de deparazitare nu e obligatoriu. Merge bine si fara el, dar am considerat ca e de folos pe majoritatea daciilor care au delcou uzat, cu jocuri mari pe ax. De fapt, asa cum am mai spus, acel modul merge pus inainte de orice aprindere care isi ia comanda prin platina, deci e bun si la Malvina (daca face "figuri").
*


eu la cine am mai facut delcouri cu senzor care comanda malvina ,la ea am scos acel condensator de 2 lei si am prins pe cutie condensator original de 0,22micro pt platina normala, majoritatea se stricau din cauza acelui condensator care se intrerupea cu asta nu are moarte.
Kinetix
Da, cred ca e o idee buna. De fapt se poate scoate cel original si se leaga papucelul de la condensatorul de pe delcou la minusul bobinei cu acel cablu care in mod obisnuit face legatura intre bobina si platina.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.