Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Aprindere electronica
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Imbunatatiri - Dacia Clasic
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172
gotronic
blush.gif Nu mai spune.!! si la altii.! Tu nu ai folosit componente automotive, si de aia poate, dar nici atunci. Cand creste temperatura jonctiunii scade rezistenta "SD".!!!
csongore
NU nu eu nu am AT01 e numai o intrebara ca constructor amator??
gotronic
Aaaa, nu am inteles semnul intrebarii de la urma. Nu creste, scade rezistenta. Practic se micsoreaza tensiunea "SD" in conductie directa . (ca la un bipolar) Poti sa masori tensiunea cand tranzistorul este rece in conductie si cand este fierbinte.! (Eu am masurat).! smile.gif
csongore
Deci eu am facut cu mos-fet 6 aprinderii
FARA RADIATOR cand a crescut temperatura cipulul(IRF840) la sarcina artificiala mi scazut tensiunea drastic si asta e normal ca si in catalog curentul maxim suportat e dat la 25grade ideal (8A la IRF840) real la 100grade suporta 5A din cauza asta am pus doua in pararel
Se vede la curba de curent/temperatura deci ori cum temperatura crescuta are un efect negativ asupra performantele aprinderi electronice.
gotronic
Nu stiu la ce tensiune te referi (de autoinductie sau directa in conductie pe SD.)! Chiar fara radiator este normal sa se incalzeasca excesiv tranzistorul si la temperatura de 100 grade curentul v-a fi mai mic (din cauza rezistentei termice jonctiune ambiant) ptr. a nu se distruge. Dar daca curentul este limitat la o valoare de cca 4 Amperi temperatura se stabilizeaza.! Numai ca ce ai folosit tu este subdimensionat si nu este specific aplicatiilor automotive. La fel este si aprinderea Malvina.! Tranzistorii care sunt destinati aplicatiilor automotive, au alte standarde, ei pastrandu-si caracteristicile si la 150 grade pe jonctiune.!!! (Am si masurat) smile.gif

re edit
In schimb sunt mult mai scumpi si nu prea se gasesc la "bucata".!!!
cd_i
csongore,


Ultimul racnet in aprinderi electronice e tranzistorul IGBT, de care sunt convins ca ai auzit. E mult mai robust decat un MOS si dupa cum spune si Gotronic, cand se incalzeste caderea de tensiune C-E scade, prin urmare "merge mai bine". Toata smecheria e sa ai grija sa nu se incalzeasca "de tot". Daca ai un IGBT care e facut special pentru aprindere, poti sa il alergi pana in 150 de grade linistit (am testat eu). Am avut ceva sample-uri de la fairchild care au suportat un curent de colector de 30A timp de 100-150ms in conditiile in care au fost incalzite la 150 de grade si lasate fara radiator!

Nu vreau sa laud nejustificat aprinderea lui Gotronic dar cred ca forma constructiva a aprinderii e mai mult decat suficienta pentru a raci tranzistorul de putere in conditiile in care prin bobina de dacia nu trece un curent mai mare de 5A fiind limitat de rezistenta interna a primarului.
csongore
Da acum iteleg cala aprinderile AT01 se folosec tranzistoare speciale cunosc eu tranzistoarele noi de la INTERNATIONAL RECTIFIER am facut si eu convertoarePWM pentru amplificatoare audio din modelele cu tensiune SD mica din generatia IRF1010(84A) sunt foarte stabili.
Multumesc pentru raspuns!!
gotronic
Si la AT011 cu senzor 011, acelasi tranzistor este folosit in final! smile.gif
csongore
Da sunt de acord sunt inginer energeticean si am lucrat si eu cu IGBT urile erau pentru reglarea vitezei motoarelor trifazate cu PWM sunt grozave dar inca au un pret ridicat am si eu doua exemplare acasa GT20D101
Acum sunt puse si in locomotive reconditionateCFR care erau pana acum cu tilistori sunt mult mai fiabile si au caracteristic extraordinari.
gotronic
Bine ca am "lamurit-o" ! smile.gif

Re edit. (la fisierul atasat)
off topic radmasa.gif
bygy007
QUOTE(csongore @ 19 Dec 2007, 01:33)
Da sunt de acord sunt inginer energeticean si am lucrat si eu cu IGBT urile erau pentru reglarea vitezei motoarelor trifazate cu PWM sunt grozave dar inca au un pret ridicat am si eu doua exemplare acasa GT20D101
  Acum sunt puse si in locomotive reconditionateCFR care erau pana acum cu tilistori sunt mult mai fiabile si au caracteristic extraordinari.
*


ehe cam tot ce e nou in transporturi si ma refer la tractiune lucreaza cu asa ceva
djasu82
Goronic mai bine miai face si mie rost de un IGBT sa descarce un condensator incarcat la 450V pe primarul bobinei de inductie wink.gif. Sunt schemele noi lansate pe piata in materie de aprinderi eletronice.
user posted image
gotronic
Eu nu am decat varianta smd.!! smile.gif
djasu82
biggrin.gif Ma faci si devorez at011 si ai iau tranzistorul tongue.gif
mishujkl
cat trebuie sa aiba bobina in secundar (cred ca asa se zice). Scria pe undeva pe aici da nu mai gasesc.
djasu82
Intre 7si 9k.
gotronic
Bobinele de Sf. Gheorghe aveau 5,6...6,5Kohmi (cele de Dacia). Cele de Oltcit 7....8Kohmi (dar max. 2 ohmi in primar +rezistenta aditionala). Cele din "import" difera mult intre ele ajungand pana la 10 Kohmi in secundar si maxim 3 ohmi in primar. Asta ce am "prins" eu la masuratori.! (ma refer la bobine noi in special)
Tossi
Am comandat si eu aprinderea+senzorul, daca cei de la posta se misca ar trebui ca maine sa ajunga, daca nu, vineri. Abia astept.

Multumesc Gotronic smile.gif
mishujkl
eu am una prin casa care are 3.6 ohmi in primar si 6.4k in secundar. asta sa fie cea de sf gheorghe?
djasu82
daca scrie pe ea sf gheorghe user posted image
mishujkl
nu scrie nimic pe ea. o am de ceva timp si nu se vede nici un scris
e fara rezistenta aditionala
csongore
Am doua filmulete cu doua bobine diferite
-prima bobina de dacie cu rezistenta aditionala 3.3Ohm
-a doua bobina nemteasca de Trabant 2Ohm
Ambele functionand cu aprinderea mea cu MOS
gotronic
QUOTE(mishujkl @ 19 Dec 2007, 21:06)
nu scrie nimic pe ea. o am de ceva timp si nu se vede nici un scris
e fara rezistenta aditionala
*



Ar trebui sa scrie pe fundul ei un cod, atat. Nu scrie nimic de Sf. Gheorghe, nu a scris niciodata.! Dupa masuratori, de Sf. Gheorghe pare a fi.!
Re edit:
@djasu82. Aia este bobina de Oltcit cu rezistenta aditionala. (aia din prim plan).! Dar se vede ca nu este legata la bornele bobinei, firul de jos este in aer, iar papucii de sus sunt scurtcircuitati cu un conductor.! Acei papuci sunt comuni electric. Pe unul se leaga +12V prin cheia de contact iar pe celalalt un condensator de deparazitare (filtrare de 50 microfarazi/16Vcc nepolarizat) la masa.!
mishujkl
3121, 9A, 12V, poza e cu telefonul nu pre se vede
gotronic
Da da , asta e.! smile.gif
mishujkl
Multumesc. Atunci se poate monta at 011 pe ea fara probleme(3.6ohmi in primar si 6.4kohmi in secundar)
gotronic
Da, dar pe masina acum ce ai??? Ai masurat?. Poate e buna aia, iar asta chiar daca este de Sf. Gh. nu inseamna ca este in parametri neaparat. (ma refer la izolatia dintre spire imbatrinita) O masuratoare in cc a rezistentei ohmice este relativa. Adica sa fie bobina ptr. aprindere clasica si sa nu aibe spire in scurt circuit. Proba tot la scanteie se vede. Vezi videoclipul lui csongore. Nu chiar asa trebuie sa dea scanteie ca in videoclipul 2. (aia este de 2 ohmi) Si se incalzeste pe masina de o ia naiba , mai ales vara. Eu le tin in vase cu apa pe stand (8 ore si schimb apa din ora in ora.) Si daca scot eclatorul (sarma aia, tot asa face) smile.gif cu bobina de Oltcit fara rezistenta aditionala!
djasu82
QUOTE(gotronic @ 19 Dec 2007, 23:55)
Ar trebui sa scrie pe fundul ei un cod, atat. Nu scrie nimic de Sf. Gheorghe, nu a scris niciodata.! Dupa masuratori, de Sf. Gheorghe pare a fi.!
Re edit:
@djasu82. Aia este bobina de Oltcit cu rezistenta aditionala. (aia din prim plan).! Dar se vede ca nu este legata la bornele bobinei, firul de jos este in aer, iar papucii de sus sunt scurtcircuitati cu un conductor.! Acei papuci sunt comuni electric. Pe unul se leaga +12V prin cheia de contact iar pe celalalt un condensator de deparazitare (filtrare de 50 microfarazi/16Vcc nepolarizat) la masa.!
*


Era poza facuta direc cand a fost CDi legat biggrin.gif si am pus firul sa nu se piarda de aceea am scurtcircuitat rezistenta wink.gif. Si scrie sf gheorghe wink.gif nu ma obliga sa-i fac poza sa o postez crede-ma.
mishujkl
aia de pe masina n-am masurat-o inca. Cu toate ca am aprinderea de mai mult de o luna nu am montat-o neavand masina la dispozitie. Acum stiu ca am cel putin una in parametri. oricum le probez pe amandoua daca as sti cum sa fac biggrin.gif blink.gif . O montez si ma uit la o fisa deconectata de la bujie, sau este alta metoda?
gotronic
Da, am scris pe undeva in urma cu cateva posturi. Asa daca fisa e proasta nu o sa stii daca e de la fisa sau bobina. Pui o sarma in locul fisei centrale la masa, si dai la demaror. Ca in videoclipul lui csongore smile.gif
re edit
mishujkl
multumesc gotronic. sper sa revin maine cu informatii, dupa montare.
djasu82
Din cate stiu se forteaza bobina de inductie iar daca fisa e prea indepartata de masa scanteea v-a fi data pe la iesirea inaltei tensiuni cum se vede in filmul nr.2. Asa multe bobine sunt stricate iar la cdi sau tci se face praf calculatorul de bord biggrin.gif. Asadar nu se departeaza fisa mai mult de 1 cm ,daca scanteea e alba si nu rosie e buna bobina de inductie . La mine pe cdi pe langa scanteea alba se suprapune si una galbena de aceea imi ia si foc cartonul biggrin.gif si totusi rezista delcoul .
ANTIdacie
Salutare tuturor!Am tot citit si am vazut ca toti laudati aceasta aprindere facuta de gotronic(felicitari ii spun si eu pt realzare)!
As vrea sa imi pun si eu dar ca sa dea randament maxim am inteles ca mai trebuiesc schimbate niste componente : bobina,fise,....!
Sicer totusi nu prea as fi dispus mai ales in momentul asta ca sa le cumpar pe toate mai ales ca ar mai trebuie sa iau si baterie;) si mai e si luna decembrie!
Acum inainte de a o cumpara spuneti-mi ce ar trebui sa verific la bobina,fise, si alte cele sa vad daca poate da randament aprinderea.
Va multumesc!
djasu82
Da si asa randament daca pe clasic functioneaza normal motorul.
Kinetix
Aprinderea electronica streseaza un pic mai mult bobina, datorita faptului ca intrerupe curentul in primarul ei mult mai brusc, ceea ce duce la o tensiune de autoinductie mult mai mare in secundar. Este foarte important ca bobina sa aiba izolatie buna a infasurarilor.
Testarea e simpla:
- bateria sa fie incarcata,
- se scoate capacul delcoului, rotorul si diafragma aia din plastic alb din delcou,
- se scoate capatul fisei centrale din capac si se pozitioneaza (partea metalica a fisei) la 10mm de masa (atentie ca poate sa curenteze),
- se pune contactul cheii,
- se deschid platinile cu o surubelnita in mod repetat, urmarindu-se aparitia scanteii intre capatul fisei si masa,
- daca scanteia se produce indepartand fisa progresiv pana la 15-20mm de masa, inseamna ca izolatia ei e buna si va merge brici impreuna cu aprinderea electronica.
Succes!
gotronic
Dar daca nu da scanteie la 1 cm dupa metoda expusa de Kinetix, scoti fisa centrala de la bobina si in locul ei pui o sarma masiva de metal (masiva ca sa stea singura sa nu o tii cu mana), asfel ai sa vezi diferenta cu fisa si fara fisa. Daca fisa este proasta, nu ai cum sa stii daca e bobina sau fisa de vina, asa stii sigur ca bobina este. Si pe rand in acelasi mod si la bujii (dar cu motorul pornit de data asta ca sa se sincronizeze pipa cu capacul delcou). Se pot si masura cu un aparat de masura. Scrie clar si in prospectul atasat (care l-am micsorat ca dimensiune sa se incarce mai usor).!!

In mod normal nu trebuie inlocuit nimic. Dar cum la o masina veche pot aparea diferite abateri de la normal, este bine a se verifica inainte sa nu ai surprize neplacute la montarea aprinderii (ca pe urma la fel nu stii pe ce sa dai vina, si mai toti nestiutorii dau vina pe aprindere, ca vorba aia "asta am pus-o ultima data") blush.gif

Deci, ce s-a scris pe pagina asta si cu prospectul atasat ar trebui sa se faca "lumina" daca este ceva in neregula cu instalatia de aprindere. sad.gif
djasu82
Kinetix in poza aia de la tine de la avatar asa se manifesta tensiunea data de la cdi meu pe o bujie bosche cu 3 eletrozi .
ANTIdacie
Va rog sa imi spuneti cum sa masor si eu cu aparatul de masura valoarea fiselor si a bobinei daca se poate ca tot mi-am luat un aparat de masura!De sunt si eu la inceput sa nu sariti pe mine!
Aparatul este urmatorul : [attachmentid=1627424473]
djasu82
Pai firul negru il infigi in borna comun a aparatului iar firul rosu il infigi in dreapta unde apare scris V-Ohmi aici masoari tensiuni DC - AC si rezistente . Dupa aceea pornesti aparatul si invarti de buton pana la 200 de ohmi sus de tot pe bara de verde . De la 0 ohmi pna la 200 de ohmi poti masura valoarea primara a bobine de inductie: 2,5- 3.5 omi si valoarea bujiilor: 0 ohmi . Dupa aceea comuti pe valoarea 20 kohmi masoari valoarea secundara a bobine de inductie:7 - 9 komi , valoarea fiselor: 2-5 komi. Sa nu bagi firele de la aparat sub tensiune cand e cuplat pe masurarea rezistentelor ca praf faci aparatul. Sau cand vrei sa masori curenti la fel daca nu ai o sarcina sa nu cuplezi direct ca faci la fel praf aparatul.
gotronic
Normal, ca fuge mai tare si merge mai bine. Dar ptr. unii care au "idei preconcepute" mai bine sa nu-si puna.!

Cu aparatul se masoara asa: Pui aparatul pe scala de 200 (ohmi), Tastele aparatului (firele de masura) negru la com si rosu la VOhmi (in dreapta jos). Pe urma unesti tastele sa vezi daca aparatul iti indica o valoare cat mai apropiata de zero (si stabila). De obicei arata cam 0,5...0,6 ohmi (rezistenta firelor si a contactelor interne ale aparatului). Tii minte valoarea. Dupa asta masori bobina in primar (cu toate bornele desfacute de la alimentare si fisa centrala (normal ajunge si un singur fir desfacut - sau +). Masori astfel rezistenta in primarul bobinei din care scazi valoarea pe care ti-am zis sa o tii minte - eroarea aparatului). Pentru secundar pui aparatul pe scala de 20 Kohmi si masori intre fisa centrala si una din bornele + sau - ale bobinei (care este un autotransformator - secundarul este conectat intern cu primarul in bobina). Fisele la fel pe aceeasi scala (daca nu mai mare-urmatoarea -200 Kohmi), intre capetele metalice ale fisei.
Cam atat . Succes. Asteptam rezultatele.!!!! smile.gif
dayko
Salut! Referitor la aprinderea de la gotronic, as vrea cateva lamuriri. In primul rand, palpatorul pe ce principiu functioneaza ( cuplaj mecanic, efect hall, optocuplor, inductiv) si mai ales daca modulul de aprindere propriu-zis are vreo functie in reglarea avansului dinamic. Din cele citite in posturile anterioare n-am gasit decat chestiuni legate de reglarea avansului static. Sa inteleg ca reglarea acestuia in regim dinamic se face prin metoda clasica (centrifugal+vacumatic) sau modulul de aprindere are integrata si partea programabila a curbelor de avans. Din cele citite am inteles ca exista montate pe Dacie aprinderi tip CDI(capacitive discharging system) controlate cu PIC-uri. Ma puteti ajuta cu ceva scheme, sfaturi? A, era sa uit ma intereseaza si ceva preturi ptr modulul GOTRONIC. Citeam in paginile anterioare despre modulul acela "profi", care pare sincer f interesant, dar ca multi altii de aici sunt adeptul lucrurilor hand made. Asta nu inseamna ca exclud vreuna din posibilitati.
Astept rasp voastre(cat mai pertinente sper, deoarece m-am cam saturat sa citesc lamentarile unora care n-au nici o treaba cu ce se intampla pe acest forum)
THX!

21 Dec 2007, 11:17:
Ce parere aveti despre asta : http://www.highlandsun.com/hyc/ignition/
djasu82
Sincer sa fiu dayko pe acest forum nu vei gasi scheme propiuzise in legatura cu aprinderi controlate prin pic sau softul fiindca de nu ne respectam intre noi sad.gif pacat in loc sa ne ajutam cum sunt pe alte forumuri straine. Multi vor sa faca bani pe alti ai inteleg pe alti nu daca vrei scheme de cdi vezi pe topicul http://www.daciaclub.ro/Scheme-electronice...50171-s420.html am postat eu una e cam mare si mai postez inca un cdi acuma mai simplu de realizat.
dayko
Sincer sa fiu nu e vorba de bani. Stiu ca informatia e cel mai important lucru, iar cel care o detine o poate folosi cum considera de cuviinta. La inceputul acestui topic (de prin 2005 erau threadurile), am am constatat ca au existat utilizatori care au fost foarte deschisi si au folosit forumul asa cum trebuie explicand foarte bine ceea ce au realizat ei. Nu vreau sa fac filozofii pe tema asta si sa dezvolt discutii interminabile asa ca rezum :
1. Cat ma costa aprinderea aceea Gotronic(senzor+modul)
2. Ce stie sa faca?Tip senzor, daca inlocuieste sau nu avansul clasic.
djasu82
Senzorul nu inlocuieste avansul il poti folosi ca senzor de tact pentru microprocesoare care au softul adecvat pentru avans . Vorbeste cu gotronic pe privat .
mishujkl
Salutari, am aprinderea de 2 luni si abia azi am montat-o. Am schimbat tot la ea mai putin bobina si bujiile. Dupa montare masina avea un ralanti mai rotund dar in turatie dadea in nas. numai dupa 2500rpm mergea k lumea. Am fost la mecanic care a reglat avans, carburati si atat ca "platina n-are" biggrin.gif. Dupa ce am schimbat bujiile masina mea s-a schimbat: urca f fain in ture si mai repede, sunetul motorului e mai finut ce sa mai zic merge de rupe.
"morala":"ESTE POSIBIL CA MOTORUL SA NU FUNCTIONEZE, SAU SA FUNCTIONEZE DEFECTUOS DACA INSTALATIA ELECTRICA PE AUTOTURISM NU ESTE IN PARAMETRI NORMALI". biggrin.gif tongue.gif
multumesc dlui Gelu (gotronic).
sorin1983
sa imi spua si mie cineva cat costa una d-asta cu senzor ca dupa sarbatori parca as pune una:) are cineva si gpl?
autom
Eu am asa ceva! Am si GPL. Pornesc acum, la - 8 grade, direct pe GPL! Super multumit. In jur la 80 de ron costa!

Ps. sau in jur la 60 ? In fine, a mertat cu varf si indesat banii aprinderea!
gotronic
QUOTE(Kinetix @ 20 Dec 2007, 20:42)
Aprinderea electronica streseaza un pic mai mult bobina,
*



Daca bobina este buna (de calitate si nu "pe duca"), iar fisele nu sunt intrerupte sau cu rezistenta marita (peste 10 Kohmi), nu se intampla nimic cu bobina. Am bobine pe stand care lucreaza de 7 ani in regim sever de lucru (aproape 8 ore pe zi, la 18 Vcc, 2 ohmi in primar si scanteia la o distanta de cca 1 cm fata de masa) smile.gif
bygy007
QUOTE(sorin1983 @ 21 Dec 2007, 20:50)
sa imi spua si mie cineva cat costa una d-asta cu senzor ca dupa sarbatori parca as pune una:) are cineva si gpl?
*


da si eu am gpl si merge bine mult mai bine decit mergea inainte cu platina si aprindere ipa
PaulT
Si eu am gpl si functioneaza ireprosabil.Mult mai bine decat inainte(si eu aveam electronica + platina).
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.