Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Aprindere electronica
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Imbunatatiri - Dacia Clasic
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172
iuliano_smile
Kinetix daca e sa facem un sistem care prin care sa eliminam delcoul, luleaua si platina ajungem la sistem cu bobina jumostatica, un senzor de turatie si o "cutiuta magica". M-as apuca eu dar stau kam prost la capitolul bani ca sa cumpar o bobina jumostatica(200lei sad.gif ..poate are cineva una ratacita pe acasa) sau putem sa luam 2 bobine normale sau 4 biggrin.gif .
Acum ce am observat eu la solnita mea. Isi schimba mereu frecventa dupa cum "simte" bujia si motorul blink.gif . Adica ea efectiv intra in ritm cu bujiile, fisele si bobina. Deci ea schimba frecventa ca sa dea scanteia optima sau chair maximul de energie care poate sa il stoarca din sistemul de aprindere.
Paulorossi
Kinetix,incerci sa convingi pisica de avantajele hranirii vegetariene wink.gif ?
E clar ca bujia are nevoie doar de o anumita valoare a energiei scanteii pt a se arde in totalitate comburantul,deageaba incercam sa-i dam mai mult.Desigur as putea pune un plc sau macar un logo la care sa conectez un encoder montat pe distributie si cu care sa citesc nr de tacte pe intreg ciclul motor,el fiind resetat de senzorul de pe voalanta,in acest caz imi pot controla exact curba de avans si scap de delcou avand plc ul sufieciente iesiri pt a-mi controla fiecare bujie individual cu echipamentul aferent.Doar in cazul in care scapi de delcou si faci aprinderea controlata direct pe fiecare bujie poti sa te gandesti sa maresti eventual energia scanteii,dar trebuie sa te gandesti mai intai la echipamentul aprinderii(fise,bujii),acestea trebuie sa satisfaca anumite conditii,bujiile se pot strapunge,etc.
Si la urma urmei masini ii trebuie in primul rand amestec stoichiometric,deageaba ii dai amestec sarac si scanteie super puternica.Personal consider sufiecienta aprinderea gotronic care satisface conditiile optime de aprindere a comburantului.
Kinetix
QUOTE(Paulorossi @ 12 May 2010, 11:56)
Desigur as putea [...]
*



Da, probabil. Dar pentru a convinge iti lipseste... demonstratia practica. blush.gif
Succese!
Bogdan90
[/B]Kinetix eu reglez platina de la suprafata plata a axului ci nu de la cama. Deoarece am reglat de la cama axului si nici macar nu imi porneste masina huh.gif
djasu82
QUOTE(Kinetix @ 12 May 2010, 10:56)
Bogdane, ai jocul platinii prea mic si astfel bobina sta prea mult sub tensiune. Mareste un pic distanta dintre platini, cand pintenul de plastic este pe cama.

A incercat cineva sa testeze functionarea motorului cu aprinderi care sa genereze peste 100mJ la fiecare scanteie? Daca nu, atunci hai sa nu mai spunem ca "strugurii sunt acri"...
Cred ca este necesar sa vedem cum crestem energia scanteii. Crestem intensitatea curentului in primar, la aprinderile inductive, si crestem tensiunea de incarcare a condensatorului, la cele capacitive. Insa iata ca mai sunt si alte directii de lucru:
- sisteme D.I.S (fara distribuitor), in care intreaga energie a scanteii se descarca direct pe bujie, fara a trece prin capacul delcou (cu pierderile de rigoare)
- scanteie tip "plasma". de intensitate mare. Aici e musai sa ai fise si bujii cu rezistenta interna zero. De asemenea, trecerea plasmei prin capacul delcou nu face decat sa scada mult energia scanteii si sa determine uzura ploturilor din capac si a limbii rotorului. Descarcarea componentei tip plasma trebuie facuta direct pe bujii, prin fise separate, nonrezistive. Cred ca la Gotronic nu a reusit experimentul asta deoarece sistemul folosit presupunea trecerea plasmei prin delcou. O alta posibilitate este sa nu fi avut timp convertorul sa incarce complet condensatorul intre doua descarcari. Si o alta posibilitate este sa fi folosit energii prea scazute la generarea plasmei. De exemplu, un condensator de 0.22uF incarcat la 400V descarca o plasma de energie foarte scazuta: 17.5mJ... Din cate stiu, e necesar un minim de 20mJ pentru a aprinde amestecul carburant...
- scanteie "pulsata", ca in articolul la care am pus link mai sus. Acolo e o scanteie cu frecventa de 50-100KHz. Ii zice Electrically Controlled Combustion Optimization System (ECCOS) si este tot o plasma, dar e de intensitate mica, bazata pe efectul Corona. Alte detalii AICI.
Mai adaug doua PDF-uri despre aprinderi cu microunde.
Las profesionistii sa corecteze/completeze. Poate iese ceva.
Toate cele bune.
*


Eu am reusit dar am uitat sa mai filmez si am bagat masina la vanzare fiindca imi venise opelu , dar am spus ca motorul de dacie altfel functiona . Colegii la servici au ramas uimiti , torcea precum cele pe injectie la pe evacuare nu se simtea noxe .
La sn nu am cum sa aplic aprinderea fiindca nu gasesc bujii cu rezistenta 0.
Paulorossi
QUOTE(Kinetix @ 12 May 2010, 12:25)
Da, probabil. Dar pentru a convinge iti lipseste... demonstratia practica.  blush.gif
Succese!
*


Desigur,din lipsa de bani...,echipamentul respectiv costa ceva banuti.
Lucrez cu plc-uri,nu ar fi o problema de programare,te asigur.
Kinetix
Mai Bogdane, da-o 'ncolo de treaba! Invata sa faci reglajele aprinderii ca la carte. Nu are cum sa nu-ti porneasca. Intai reglezi deschiderea maxima a platinilor cand pintenul este exact pe varful camei. Apoi pui avansul static la punct. Daca nu stii cum, poate iti trimite cineva un PM, sau faci tu un efort voluntar si mai citesti forumul pe ici-pe colo. Dupa ce faci asta, nu se poate sa nu-ti porneasca masina! E o treaba mult prea simpla pentru secolul 21...

djasu-le, de ce spui ca nu gasesti bujii fara rezistenta? Pai le ajustezi tu pe unele care sunt prevazute cu rezistenta. De pilda, bujiile Champion pentru Tico, Matiz si Cielo se preteaza excelent la asa ceva. Vezi daca au tipuri care se potrivesc la masina ta si le scoti rezistenta interna. Eu am "pacalit" asa mai multe bucati.

Paulorossi, nu contest ca te pricepi. Ma intriga insa lenea voastra, a astora care "le aveti" cu electronica si cu informatica.
Topicul asta de "Aprindere electronica" a devenit un soi de cos de gunoi in care se deverseaza tot felul de afirmatii, pareri si controverse pe subiecte care nu isi au locul aici. Se discuta de cativa ani pe topicul asta si s-au scris sute de pagini ca sa se ajunga la invariabilul "Vreau si eu aprinderea X sau Y"... Nu vreau sa jignesc pe nimeni, insa dupa truda formidabila de a parcurge aceste sute de pagini, subiectul principal este tot aprinderea tranzistorizata, a carei schema de principiu bantuie domeniul auto de peste 60 de ani! Nici un circuit integrat, nici un microprocesor, nici un convertor de randament inalt, nici un calculator de avans, etc...
Nimeni nu vrea sa incerce ceva nou, nimeni nu mai vrea sa plateasca pretul documentarii prealabile, al crearii noului, al experimentarii... Ne multumim sa spunem "nu ai nevoie de energie mai inalta" desi nu suntem gata sa incercam un astfel de sistem in practica... Oricum, asta e "Parerea mea"...

iuliano_smile, nu ma pricep la electronica. Sunt doar amator. Insa, ca sa faci un D.I.S la Dacie, se poate folosi sistemul C.O.P (Coil on plug), adica ai cate o bobinuta pentru fiecare bujie. Se pot adapta bobinutele de la Matizul Euro3, de la dezmembrari. Acolo sunt cate trei pe suport si mai adaugi una in plus, ca sa poti aplica sistemul pe Dacie. Poti sa mesteresti usor si patru fise mici si nonrezistive, pentru un transfer maxim de energie la bujii. Am facut un set de fise nonrezistive si merg cu ele pe Tico de vreo doi ani, fara probleme.
Cred ca cel mai simplu e sa iei semnalul de aprindere de la un senzor din delcou (eventual Gotronic, sau un reluctor, Hall, ceva) si sa actionezi un integrat/procesor, ceva, care sa dea comanda pe patru canale, pe rand, in aceeasi ordine. Problema e cum initializezi procesul. Aici ma gandesc sa luam un semnal de pe fulia arborelui cotit, sau de pe volanta, care sa spuna sistemului cand sa inceapa numaratul celor patru impulsuri.
Toate cele bune si respectul meu tuturor.
surube
rolleyes.gif Da bujii Champion seria RC9YC de cielo am si eu ... la fel le am transformat din 5 kohmi cat aveau in 0 kohmi bagandu le o bugata de surub in locul rezistentei .Zilele trecute aveau bujii dinastea la unix cu 6 lei bucata wacko.gif ....aveau lichidare de stoc ... oricum bune bujii rolleyes.gif
iuliano_smile
QUOTE(Kinetix @ 12 May 2010, 18:35)
Problema e cum initializezi procesul. Aici ma gandesc sa luam un semnal de pa fulia arborelui cotit, sau de pe volanta, care sa spuna sistemului cand sa inceapa numaratul celor patru impulsuri.

*


Solnita face in felul urmator:da scanteie pe toate bujiile si vede la care raspunde cu sonda lambda. Trebuie sa prinda un piston la compresie, si atunci isi da seama, plus ca el face o tura si dupa aceea porneste ca sa stie unde e.

Noi am putea sa facem un sistem mai primitiv, cu un senzor pe fulie ca sa stim unde e pistonul unu si sa dam scanteie. Daca ne straduim putin mai punem inca o limba pe partea cealalta si stim sa dam si urmatoarea scanteie.

Ideea urmatoare este dupa ce am scris romanele de mai sus: punem un snezor cu 2 limbi, o bobina jumo, si un senzor. Cand trebuie sa dea scanteie noi o decalam, si dam pe 2 pistoane(pentru ca unu e pe compresie si unu pe sfarsit de evacuare). Pierdem scanteia pe pistonul de evacuare, cu toate ca nu e asa importanta. Deci am redus toata harababura la ceva elementar k sa zik asa.
Acum poate reusim sa facem un proiect comun ca sa dezoltam uC. Dacia_slk....poate ne ajuti cu programarea...cu electronica ma ocup eu si cobai tot eu smile.gif) .Ideea e totusi sa reusim acest sistem o sa fie cv trasnet pentru babele noaste tongue.gif . Poate pe viitoare si cateva reglaje, dar momentan noi sa reusim aceasta chestie.
Bogdan90
[quote=Kinetix,12 May 2010, 19:35]
Mai Bogdane, da-o 'ncolo de treaba! Invata sa faci reglajele aprinderii ca la carte. Nu are cum sa nu-ti porneasca. Intai reglezi deschiderea maxima a platinilor cand pintenul este exact pe varful camei. Apoi pui avansul static la punct. Daca nu stii cum, poate iti trimite cineva un PM, sau faci tu un efort voluntar si mai citesti forumul pe ici-pe colo. Dupa ce faci asta, nu se poate sa nu-ti porneasca masina! E o treaba mult prea simpla pentru secolul 21...






<span class='edit'>12 May 2010, 20:40:</span>
[quote=Kinetix,12 May 2010, 19:35]
Mai Bogdane, da-o 'ncolo de treaba! Invata sa faci reglajele aprinderii ca la carte. Nu are cum sa nu-ti porneasca. Intai reglezi deschiderea maxima a platinilor cand pintenul este exact pe varful camei. Apoi pui avansul static la punct. Daca nu stii cum, poate iti trimite cineva un PM, sau faci tu un efort voluntar si mai citesti forumul pe ici-pe colo. Dupa ce faci asta, nu se poate sa nu-ti porneasca masina! E o treaba mult prea simpla pentru secolul 21...



Daca se ofera cineva sa imi explice pe pm raman dator! Avansul static e reglat dupa ureche. Masina toarce frumos, fara rateuri...Dar cu platina reglata pe cama axului nu porneste!!!
djasu82
QUOTE(Kinetix @ 12 May 2010, 19:35)
Mai Bogdane, da-o 'ncolo de treaba! Invata sa faci reglajele aprinderii ca la carte. Nu are cum sa nu-ti porneasca. Intai reglezi deschiderea maxima a platinilor cand pintenul este exact pe varful camei. Apoi pui avansul static la punct. Daca nu stii cum, poate iti trimite cineva un PM, sau faci tu un efort voluntar si mai citesti forumul pe ici-pe colo. Dupa ce faci asta, nu se poate sa nu-ti porneasca masina! E o treaba mult prea simpla pentru secolul 21...

djasu-le, de ce spui ca nu gasesti bujii fara rezistenta? Pai le ajustezi tu pe unele care sunt prevazute cu rezistenta. De pilda, bujiile Champion pentru Tico, Matiz si Cielo se preteaza excelent la asa ceva. Vezi daca au tipuri care se potrivesc la masina ta si le scoti rezistenta interna. Eu am "pacalit" asa mai multe bucati.
Paulorossi, nu contest ca te pricepi. Ma intriga insa lenea voastra, a astora care "le aveti" cu electronica si cu informatica.
Topicul asta de "Aprindere electronica" a devenit un soi de cos de gunoi in care se deverseaza tot felul de afirmatii, pareri si controverse pe subiecte care nu isi au locul aici. Se discuta de cativa ani pe topicul asta si s-au scris sute de pagini ca sa se ajunga la invariabilul "Vreau si eu aprinderea X sau Y"... Nu vreau sa jignesc pe nimeni, insa dupa truda formidabila de a parcurge aceste sute de pagini, subiectul principal este tot aprinderea tranzistorizata, a carei schema de principiu bantuie domeniul auto de peste 60 de ani! Nici un circuit integrat, nici un microprocesor, nici un convertor de randament inalt, nici un calculator de avans, etc...
Nimeni nu vrea sa incerce ceva nou, nimeni nu mai vrea sa plateasca pretul documentarii prealabile, al crearii noului, al experimentarii... Ne multumim sa spunem "nu ai nevoie de energie mai inalta" desi nu suntem gata sa incercam un astfel de sistem in practica... Oricum, asta e "Parerea mea"...

iuliano_smile, nu ma pricep la electronica. Sunt doar amator. Insa, ca sa faci un D.I.S la Dacie, se poate folosi sistemul C.O.P (Coil on plug), adica ai cate o bobinuta pentru fiecare bujie. Se pot adapta bobinutele de la Matizul Euro3, de la dezmembrari. Acolo sunt cate trei pe suport si mai adaugi una in plus, ca sa poti aplica sistemul pe Dacie. Poti sa mesteresti usor si patru fise mici si nonrezistive, pentru un transfer maxim de energie la bujii. Am facut un set de fise nonrezistive si merg cu ele pe Tico de vreo doi ani, fara probleme.
Cred ca cel mai simplu e sa iei semnalul de aprindere de la un senzor din delcou (eventual Gotronic, sau un reluctor, Hall, ceva) si sa actionezi un integrat/procesor, ceva, care sa dea comanda pe patru canale, pe rand, in aceeasi ordine. Problema e cum initializezi procesul. Aici ma gandesc sa luam un semnal de pe fulia arborelui cotit, sau de pe volanta, care sa spuna sistemului cand sa inceapa numaratul celor patru impulsuri.
Toate cele bune si respectul meu tuturor.
*


Nu merg la filet .
Apropo la cativa amici de-ai mei care mai tin daci le-am montat acesta aprindere cdi de aici achizitionata . Aprinderea are avans automat in functie de turatie se adapteaza , senzorul poate fi platina sau senzor magnetic merge si cu senzor gotronic dar trebuie adaptat cu un bufer.
Motorul de dacie toarce foarte frumos si urca peste 7000 de ture is in sarcina peste 6000 de ture mai mult nu s-a dat ca nu tine troaca.
Aprinderea evident e preluata de la un motor de 26c.c. , pe iesirea aprinderi scoate deja inalta de 20kv pe care am injectato in bobina de la dacie .
Ce e frumos ca s-a putut adapta si la o motocicleta yamaha frz600 aceeasi aprindere din cauza ca cea originala nu mai era buna- procesorul ars .
Paulorossi
Ce alte adaptari mai trebuie,e suficienta bobina originala de dacie?
Cum s-a imbunatatit mersul masinii,consum,demaraj, fata de situatia clasica/aprindere tranzistorizata?
dacia_slk
QUOTE(iuliano_smile @ 12 May 2010, 19:25)
[...] Acum poate reusim sa facem un proiect comun ca sa dezoltam uC. Dacia_slk....poate ne ajuti cu programarea...cu electronica ma ocup eu si cobai tot eu smile.gif). [...]
*


Ok.


QUOTE(djasu82 @ 12 May 2010, 20:28)
[...] Apropo la cativa amici de-ai mei care mai tin daci le-am montat acesta aprindere cdi de aici achizitionata. [...]
*


Eu nu gasesc nici o aprindere cdi pe linkul ala.
Paulorossi
http://phoenixmodels.ro/shop/gf26i-unit-p-2232.html
da copy/paste in browser
dacia_slk
QUOTE(Paulorossi @ 12 May 2010, 20:47)
http://phoenixmodels.ro/shop/gf26i-unit-p-2232.html
da copy/paste in browser
*



Pai asa am facut dar nu apare nici o aprindere cdi. ci numai:
- Teava de carbon D 3x2 mm, L 1m
- GL450C Main Gears for 450 Size Electric Helicopters, Upgrade par
- Adaptor tensiune 220AC/12VDC -5A
- GL450 Tail Boom for GL450 series Helicopter GL1102
- Banda velcro autoadeziva, 25x200mm
- GF26i Senzor magnetic

si ... atat.

Ah! Stai, ba nu! Am gasit-o! Chior sunt! Sau mai bine zis e facuta de toata jena pagina asta web. Produsul in cauza de-abia daca e mentionat; atentia iti fuge in alta parte. Si ... nici un fel de detalii despre aprinderea asta cdi - doar poza?! wacko.gif
iuliano_smile
Am vb si cu dacia_slk. Urmeaza sa facem un proiect open source despre aprindere electronica gestionata.
Urmeaza ca eu sa fak "rost" de curba de avans de la somnolentza mea. Daca mai sunt doritori si care poate face rost de curbe de avans potrivite pentru motor(dar si aplicate practic), sau poate cu idei in electronica.

Rog un admin sa imi raspunda pe PM daca pot sa fac un topic separat pentru a se intelge ideea si sa fie un topic dedicat aprinderii gestionata de uC.
djasu82
De ce nu faci una cu avans automat in functie de turatie , sau cumperi cdiul ala pe care l-am aratat.
dacia_slk
QUOTE(djasu82 @ 13 May 2010, 15:16)
De ce nu faci una cu avans automat in functie de turatie , sau cumperi cdiul ala pe care l-am aratat.
*



Ideea era sa facem o treaba de calitate atat cat ne permite platforma tehnica a daciei, cu cheltuieli minime - pentru bugetul daciotilor romani.

Ambitia cea mai tare (cel putin a mea) ar fi fost sa fim in stare sa facem ceva gen megasquirt care sa poata fi tunat (cu un laptop de ex.) dupa bunul plac al fiecarui proprietar mecanic pasionat sofer5.gif . Adica un EFI Computer. Numai ca... nedumerire.gif

... pentru inceput ne multumim si cu mai putin de atat (incepem cu pasi mici biggrin.gif ), avand in vedere ca suntem amatori in materie (cel putin eu NU sunt inginer AR blush.gif - apropos, ne-ar prinde bine un tocilar.gif (sau mai multi) astfel de specialist daca exista printre voi) si in plus, acest proiect marunt se va adresa unei multimi mai largi (exista si proprietari de dacie cu carburator, nu numai proprietari de dacie cu injectie). biggrin.gif Cu toate ca vad ca dispar pe capete, uitandu-ma la anunturile de vanzare de rable sau vouchere. sad.gif

Cel mai bine este sa cereti detalii lui iuliano_smile peacefingers.gif 04.gif , caci el (ei) a avut ideea prima data si deci meritul moral al actiunii este in mare parte al lui.

Cred c-am cam exagerat cu emoticons-urile, asa?!
Siconi
Curba de avans aveam eu pentru motoarele de 1300, 1400 si 1600 de la Dacia pe carburatie. Sa le gasesc si le postez, desi cred ca inca se mai gasesc si pe aici pe forum.

13 May 2010, 16:34:
La Megasquirt se da si schema si detaliile, dar nu am gasit nimic legat de softul din controller.
djasu82
daca tot faceti ceva puneti in calcul si o sonda lambda plus un controler de relantii de la tico aici kinetick le mai stie ... Cu siguranta daca ai faci avans automat in functie de turatie trage motorul altfel poate chiar mai bine decat avansul mecanic dat de delco.
dacia_slk
QUOTE(Siconi @ 13 May 2010, 16:30)
Curba de avans aveam eu pentru motoarele de 1300, 1400 si 1600 de la Dacia pe carburatie. Sa le gasesc si le postez, desi cred ca inca se mai gasesc si pe aici pe forum.
*



Ar fi bine daca ne-ai putea ajuta, Siconi, chiar macar cu atat.

Din ce-am vorbit aseara cu Iuliano_smile, inca suntem in faza de proiectare a proiectului - adica strangem tot ce putem (ca un black hole, numai ca nu cu forta) in primul rand "adunam" echipa; apoi (dupa mine) orice informatie (teoretica - cu atat mai mult) despre domeniu e foarte bine venita.

<span class='edit'>13 May 2010, 16:54:</span>
QUOTE(djasu82 @ 13 May 2010, 16:36)
daca tot faceti ceva puneti in calcul si o sonda lambda plus un controler de relantii de la tico aici kinetick le mai stie ... Cu siguranta daca ai faci avans automat in functie de turatie trage motorul altfel poate chiar mai bine decat avansul mecanic dat de delco.
*



djasu82, cum am mai zis: inca nu am stabilit specificatiile proiectului. Eu cred ca acestea reprezinta o chestiune care trebuie bine studiata (de la bun inceput) caci de ele depind multi factori in continuare ("dimensiunea" efortului de a duce la bun sfarsit proiectul, cunostintele toeretice si practice necesare - care se vor materializa in una sau mai multe persoane, banii necesari prototipului si testarilor etc.)

Revenind la propunerea ta: toata tarasenia este relativa - in sensul ca o putem face cu cat de multe sau cat de putine "facilitati" voim/putem. Am putea incepe de la o chestie f. simpla:

1. aprindere care "stie" curba de avans - eliminam dispozitivele mecanice de reglaj al avansului - si la care sa se poata "schimba" aceasta curba - printr-un upload soft de la un anumit dispozitiv (de ex. laptop, dar se poate si de la un stick usb) - versiunea 0.1

2. urmatorul pas: acceasi tarasenie, dar cu avans "gandit", "tunat" in mod dinamic de controler - cu senzor de detonatii - versiunea 0.2

3. etc

Sonda lambda si controlerul de ralanti merg peste ceea ce ne-am propus initial (gestionarea aprinderii si avansului), caci ele au de-a face cu sistemul de alimentare cu combustibil a motorului (la carburator nu prea ai ce face cu o sonda lambda - cred (?!) - deci trebuie musai un sistem de injectie - ceea ce presupune mult mai mult decat "pasul de pornire" al proiectului.

DAR, daca ajungem la versiunea 1.0 (?!), este posibil sa ajungem sa gestionam si alimentarea motorului.

iuliano_smile, mai zi si tu ceva...

<span class='edit'>13 May 2010, 17:02:</span>
QUOTE(Siconi @ 13 May 2010, 16:30)
<span class='edit'>13 May 2010, 16:34:</span>
La Megasquirt se da si schema si detaliile, dar nu am gasit nimic legat de softul din controller.
*


La megasquirt - versiunea I de exemplu, codul este scris in limbaj de asamblare pentru microprocesorul respectiv: [attachmentid=1627622422]

La megasquirt II - softul este scris in limbajul C cu secvente inline de limbaj de asamblare, ceea ce, pentru orice programator este un pas inainte.[attachmentid=1627622423]
Kinetix
Da, se poate pune pe Dacie un sistem de asistare electronica a carburatorului. Am mai discutat despre asta pe un alt topic. El poate functiona independent de gestionarea aprinderii. Iata AICI discutia despre sistemul asta. Un pic mai jos am postat si o schema de montaj, adaptat la Dacie.

Pe de alta parte, am gasit sisteme de gestionare a avansului care prezinta si o functie de diagnosticare a corectitudinii curbei de avans la un motor dat. Cautati detalii AICI. As fi cumparat un sistem de la ei, dar pretul este destul de mare: 191 de Euro...

Toate cele bune.
surube
rolleyes.gif Am si eu o intrebare care stiti : Se dau doua bobine de inductie clasice ... una are 11 kohmi si cealalta 9 kohmi .Care ieste mai buna ? smile.gif
Siconi
Amandoua. In genere, cea cu mai putini kOhmi ar trebui sa genereze o scanteie putin mai mica, dar diferenta intre ele nu este asa critica.
iuliano_smile
QUOTE(Siconi @ 13 May 2010, 16:30)
Curba de avans aveam eu pentru motoarele de 1300, 1400 si 1600 de la Dacia pe carburatie. Sa le gasesc si le postez, desi cred ca inca se mai gasesc si pe aici pe forum.

<span class='edit'>13 May 2010, 16:34:</span>
La Megasquirt se da si schema si detaliile, dar nu am gasit nimic legat de softul din controller.
*


Le am eu.[attachmentid=1627622496] In principiu ne bazam pe astea, si/sau solnita e pregatita de teste.

QUOTE(djasu82 @ 13 May 2010, 16:36)
daca tot faceti ceva puneti in calcul si o sonda lambda plus un controler de relantii de la tico aici kinetick le mai stie ... Cu siguranta daca ai faci avans automat in functie de turatie trage motorul altfel poate chiar mai bine decat avansul mecanic dat de delco.
*


Chiar ma bucur ca esti alaturi de noi.

Aici este punctul de unde am dori sa plecam.
Trebuie sa punem 2 limbi pe fulie, puse cap in cap, pentru a da 2 scantei la fiecare tura de motor si un senzor optic. Pana aici e ok, dupa aceea incepe cutiuta magica, si pe urma aprinderea electronica. Gotronic AT01 se preteaza foarte bine la acest punct.

Acum vine cutiuta magica: eu zik sa facem ceva cu atmega8/88. Eu zik sa facem o curba "sport" si una de consum. Cea sport sa urce cu cateva grade toata harta cu ajutorul unui senzor de detonatie si cu un potentiometru. Rolul potentiometrului este de a sti "sarcina motorului" pentru a nu da un avans optim in stransa legatura cu turatia. Aici este mai mult pentru consum, unde ar trebui un avans mai mic.
Ideea cu sonda lambda si cu motorasul pas cu pas pentru a gestiona carbulicul in locul meu nu e o idee asa rea, dar hai sa o luam putin mai serios. Daca tot ma chinui hai sa pun injectie si un catalizator, si atunci stiu sigur k nu mai are ce motiv sa imi bage pe gat ca sa nu mai circul cu baba. Avantajul injectiei ca isi cam poarta singura de grija. Un proiect interesant ar fi injectia pe olcit
Siconi
Curbele astea le aveam si eu pe undeva salvate...
Le-am gasit, impreuna cu ceva detalii si carasteristici ale delcoului...

[attachmentid=1627622526] [attachmentid=1627622525] [attachmentid=1627622524] [attachmentid=1627622523] [attachmentid=1627622522] [attachmentid=1627622521] [attachmentid=1627622520] [attachmentid=1627622527] [attachmentid=1627622528] [attachmentid=1627622529] [attachmentid=1627622530] [attachmentid=1627622531] [attachmentid=1627622532] [attachmentid=1627622533] [attachmentid=1627622534]

Sper ca am putut oferi cam tot ce era nevoie legat de acest subiect... Astept noutati. Cu alte cuvinte, ma bag si eu in echipa de dezvoltatori (mai putin programarea uC, unde eventual pot aduce aportul cu idei si sugestii experimentate sau studiate).
iuliano_smile
Cum lucreaza un senzor de detonatie ? Ca sa stiu cum realizez si eu schema generala. La programare trb sa o luam cu pasi marunti.

Are cienva o bobina jumostatica sa ma joc cu ea biggrin.gif ?
dacia_slk
Siconi, nu ai pozele de mai sus postate in alta parte? imageshack ceva? ca de aici nu pot sa le iau - imi da tot felul de erori; cateva sunt de dimensiuni foarte mici, cand le maresc nu vad nimic. Cred ca am salvat thumbnail-urile...
pcostica
altele doua [attachmentid=1627622549] [attachmentid=1627622550]
Bafta!
P.S.- de soft sa nu ma intrebati ca nu-l am.Site-ul de unde le am nu mai merge
mishujkl
QUOTE(dacia_slk @ 13 May 2010, 22:35)
Siconi, nu ai pozele de mai sus postate in alta parte? imageshack ceva? ca de aici nu pot sa le iau - imi da tot felul de erori; cateva sunt de dimensiuni foarte mici, cand le maresc nu vad nimic. Cred ca am salvat thumbnail-urile...
*


Apasa scroll pe poza si se deschise intr-o pagina separata, unde se vede mai bine.
dacia_slk
Baieti, eu vreo trei zile lipsesc; mai vorbim cand ma intorc.
iuliano_smile
QUOTE(pcostica @ 13 May 2010, 22:53)
altele doua [attachmentid=1627622549] [attachmentid=1627622550]
Bafta!
P.S.- de soft sa nu ma intrebati ca nu-l am.Site-ul de unde le am nu mai merge
*


http://www.sportdevices.com/ignition/ignition.htm


Acum am aflat ca senzorul de detonatie produce curent alternativ. Putin cam naspa, da ne descrucam.
djasu82
si ce curentul nu-l poti redresa cu o punte de diode si care sa comande in tiristor mic si care sa-ti scoata semanl de comanda pentru procesor .
iuliano_smile
Am inteles ca ar fi o valoare de 75mv...asta ce am vazut pe youtube. Da am putea sa il redresam cu o dioda 1n4148 si ai raman vreo 10 mV. Cu un comparator rezolvam problema biggrin.gif .
djasu82
prea multe complicati tot aprinderea aia de la motorul ala de avion pe bezen e mai buna fiindca avansul e controlat automat in functie de turatie. Odata ce s-a pus la punct o sa traga motorul asa cum trebuie , cam rar se pune la punct cu avansul mecanic si cu platina ...
Siconi
QUOTE(iuliano_smile @ 13 May 2010, 22:33)
Cum lucreaza un senzor de detonatie ?
*


QUOTE(iuliano_smile @ 14 May 2010, 07:48)
http://www.sportdevices.com/ignition/ignition.htm
Acum am aflat ca senzorul de detonatie produce curent alternativ. Putin cam naspa, da ne descrucam.
*


QUOTE(iuliano_smile @ 14 May 2010, 16:27)
Am inteles ca ar fi o valoare de 75mv...asta ce am vazut pe youtube. Da am putea sa il redresam cu o dioda 1n4148 si ai raman vreo 10 mV. Cu un comparator rezolvam problema biggrin.gif .
*



Iata ce se scrie despre acest tip de senzor aici:

SENZOR DETONATIE :
Knocksensor sau unii ii mai spun senzor de bataie neadecvat cred.
Alaturi de senzorii de la arbore si came acesta este foarte important in optimizarea performantelor motorului, acestea fiind cu "variable timing" mai pe romaneste cu avans variabil.
In conditii ideale bujia da scinteie cind pistonul ajunge in pozitia sa maxima (sus) flacara traversind toata camera de ardere, amestecul arde complet in timp ce pistonul este impins in jos.
Dar in condtii reale nu se intimpla asa, amestecul are nevoie de mai mult timp pentru a arde complet. Aceasta fractiune de secunda care lipseste pentru arderea completa trebuie compensata. Cel mai usor se compenseaza prin marirea avansului aprinderii, adica pe intelesul tuturor vom da scinteie mai devreme. Dar un avans prea mare se manifesta prin detonatii, pierderi de putere si uzura prematura a motorului.
O mica paranteza. Reglarea avansului o faceam cu totii pe vremuri invirtind delcoul dupa "ureche". Un mecanic cu experienta si "ureche" buna il regla bine si aveam bujii curate, motorul tragea si nu aveam toba ruginita inainte de vreme. Mai faceam si distanta la platini, dadeam cu smirghel, cu lere. Ce facea mecanicul ? Ei bine al asculta exploziile sa nu aiba tendinta de detonatie ! Majoritatea inca cred ca prin invirtirea delcoului se obtine o turatie mai mare, mers rotund...da dar asta ca sa nu avem explozii necontrolate. Reglajul cel mai bun se facea cu lampa stroboscopica pe fulie erau crestaturi si functie de avansul scris in carte aliniam si noi semnele. Si tot nu mergea bine pentru ca 2 piese nu sunt identice niciodata, benzina la fel, temperatura amestecului etc... si tot dupa ureche mergea cel mai bine. Asa incit electronica si-a bagat si aici coada si avem o "ureche electronica" pe motor, ea nu este subiectiva si asculta fiecare explozie corectind tot timpul avansul ca sa nu apara detonatiile.
Si acum sa revenim la avansul si detonatiile noastre. O explozie buna trebuie sa fie ca o fisiiala, inceputul de detonatie se aude ca si cum am lovi cu o cheie o bucata de tabla si detonatiile stiti foarte bine bubuiala in motor. Pe linga avans prea mare detonatiile sunt date de aparitia unor puncte fierbinti in camera de ardere care aprind amestecul. Aceste puncte care aprind sunt bujiile incinse si depunerile de carbon care stau ca un carbune incins. Flacara nu va mai fi una singura data de bujii ci vor mai aparea si altele si prin unirea lor fronturilor apare detonatia acel bang.
ECU monitorizeaza tot timpul exploziile si corecteaza avansul astfel incit sa avem ardere completa deci putere maxima. Daca apasam pedala de acceleratie scurt el va sesiza de la potentiometrul din throttle body aceasta si va mari avansul ca sa avem putere maxima dar fara sa apara detonatii.
Acest senzor este de fapt un "microfon piezoelectric" care va genera o tensiune pe iesire direct proportionala cu intensitatea detonatiilor, de fapt a presiunii exercitate asupra lui.
Este montat cit mai aproape de cilindri si unele motoare (6-8 cilindri) au 2 senzori.


Daca este un semnal, se poate amplifica cu un etaj cu tranzistor si apoi se poate face orice cu el. Nu este o tensiune alternatova, ci una cu frecvente variabile la intervale scurte... De fapt, am putea spune ca sunt impulsuri cu durata variabila. In fine, sa zicem ca este tensiune alternativa, desi e improriu spus.

Incercati si acest filmulet:


si acest fisier ".pdf" :

[attachmentid=1627622804]
payty
ce mi se pare mie mai greu este sa filtrezi semnalul pe care il da senzorul de detonatie. el va capta diverse zgomote, doar ca trebuie eliminate cele care nu sunt intr-adevar detonatii de cele reale.

in plus, motorul de dacie e mult mai zgomotos decat cele actuale datorita sistemului de distributie cu tije, lucru care poate adauga diverse zgomote parazite.

din cauza asta nu stiu daca folosirea unui senzor de logan de exemplu, ar fi inspirata.
elm
Daca senzorul de detonatie este un microfon, atunci semnalul de la iesirea lui este un semnal audio, deci alternativ si de frecventa / amplitudine variabila. Asa ca se poate "detecta". Ce rol are acel tiristor?

PS: De ce nu luati in calcul delcoul pentru determinarea pozitiei arborelui? Cu cama modificata, evident.
pcostica
se poate folosi delcoul pentru varianta cu o singura bobina unde distribuirea scanteii se face prin capacul delco, la varianta cu bobina jumostatica acesta devine inutil.
Bata!
iuliano_smile
Nu total inutil caci inca poti lua semnal de acolo. Scoti avansul centrifugal si il lasam momentan pe cel vacumatic. Pe urma il eliminam si pe acela.

Siconi...m-a ajutat sa inteleg mai bien sistemul acel pdf. Mersik biggrin.gif .
Kinetix
Da, si eu cred ca se poate folosi ruptorul pentru comanda. Insa, desigur, platinile trebuie inlocuite cu altceva, asa cum am mai spus: senzor reluctor, senzor Hall, senzor optic). Senzorul Gotronic ar face o treaba foarte buna aici. Mai ales ca e adaptat la prinderea pe platoul de Dacie.
Asta as vrea sa incerc si eu intr-o prima faza: un sistem D.I.S pe Tico. Semnalul va fi luat din delcou, de la reluctor, si voi pastra sistemele vacuumatic si centrifugal originale. Insa am nevoie de un integrat care sa preia semnalul asta si sa-l distribuie pe 3 canale, pe rand. Stiti voi vreun model de integrat care sa face trebusoara asta?
Semnalul astfel distribuit va fi aplicat la trei module de descarcare, fiecare cu bobina lui separata.
Pasul urmator va fi sa adaug un sistem de gestionare electronica a avansului.

Iata de ce revin cu intrebarea: Stie cineva un integrat care sa preia un semnal repetat pe o intrare si sa il distribuie in ordine fixa, pe 3 canale?
Mersi mult.
Siconi
Pai un micro-controller face perfect ceea ce vrei tu: la fiecare impuls venit de la delco (senzorul respectiv) semnalul sa plece de fiecare data pe o alta iesire, in total 3 iesiri pentru motorasul tau in 3 pistoane. desigur, asta este doar comanda logica. De aici se poate ajunge destul de usor la comanda unor bobine independente. Ideea este ca un micro-controller poate face ceea ce ai tu in gand, cu conditia sa il programezi cum se cade. Poate mai exista si alte circuite integrate gen multiplexoare sau demultiplexoare care sa ofere semnalul la cate o iesire separata in functie de semnalul aplicat la intrare sau de logica lui, de exemplu: daca ii dai 001 da pe o iesire, daca ii dai 010 da pe alta iesire iar daca ii dai 100 pe alta iesire si tot asa... dar nu stiu despre acestea. Pentru mine, desi abia ma chinui sa deduc cu se programeaza, cea mai usoara varianta e cea cu micro-controller. Scoti din el ce vrei tu.
Kinetix
Da, probabil ai dreptate. Microcontroler-ul rezolva totul. Dar... eu nu ma pricep la programare. Iata de ce voiam sa fac sistemul doar din electronica, fara soft.
Oricum, mersi mult.
gotronic
Pai, vad ca sunt atatia Specialisti aici. biggrin.gif Cumperi un PIC il trimiti prin posta si ti-l programeaza cu un softulet dupa care ti-l trimite prin posta! Asta este un bun exercitiu pentru varianta cu 4 cilindri (Dacia).! smile.gif
Siconi
Eu nu ma dau specialist, am spus doar ca mi se pare de departe cea mai fiabila si mai rezonabila si usoara cale.
Probabil ca se poate si cu ajutorul vreunui circuit integrat specializat, dar nu cunosc... Am prezentat varianta pe care as merge eu in aceasta situatie.
Sper sa se gaseasca unul capabil sa scrie ceva linii de cod in micro-controllerul lui Kinetix. Eu inca invat treaba asta.
djasu82
Stai si invati si cand o sa gasesti vor aparealte modele etc , suntem depasiti de tehnologie , avanseaza prea rapid. Cel mai simplu cu aprinderea aia mica cdi de la motorul ala de avion si mere brici pe dacie .
Siconi nu crezi ca ceri prea mult pentru un motor trecut ...
pcostica
merge! Doar ca trebuie schimbate valorile avansului.
http://ot40.com/cdi_ignition.htm
Bafta!
Siconi
Stii ce am observat la cei mai multi? Nu mai au pasiune... se lasa dusi de valul "noilor aparitii". Nu stiu ce tot lauzi jucaria aia... o fi buna, nu zic nu, dar prea insisti cu ea, cand ceilalti vrem cu totul altceva, indiferent daca suntem deja "depasiti". Macar iese ceva din mana noastra si avem satisfactia ca e un produs original si facut de chiar mana noastra. Se cheama munca din pasiune si de placere... nu pentru castiguri sau statuie.
Cel putin eu asta sunt. In rest, sunt de acord ca toate avanseaza prea repede si nu putem tine pasul... pentru ca NU AVEM cu ce, nu sunt resurse destule, nu ne ajunge timpul... trebuie sa muncim mult ca putem supravietui, ca sa aibe altii ce taia din leafa sau somaj sau pensie sau ajutor social/maternal sau alocatii si tot asa.
Numai bine, dragilor.
dacia_slk
Bine v-am (re)gasit. biggrin.gif

Pentru ca nu ma pricep la electronica, astept, electronistilor, sa faceti un proiect de montaj, care sa ramana (cat de cat) definitiv - asta inseamna sa va hotarati si asupra unui PIC - si sa-mi dati de lucru la partea de programare. Pana nu stiti ce PIC veti folosi, eu nu prea am ce face.

O sa ma mai interesez si eu in legatura cu ce PIC putem folosi ca sa-mi (si sa ne) fie cat mai usor (sa nu intampinam mai stiu eu ce limitari aiurea sau alte halea).

DAR, trebuie gandit bine proiectul inca de la inceput. Dupa mine asta inseamna - dupa studierea diverselor posibilitati, limitari si variante tehnice - trebuiesc elaborate niste specificatii ale montajului - ca de exemplu:

1. functiile pe care trebuie sa le indeplineasca montajul;
2. "parametrii de intrare" catre PIC (datele ce le vor citi senzorii);
3. "parametrii de iesire" ai PIC-ului (efectiv ce anume trebuie calculat si in plus ce componente trebuie comandate in urma acestor calcule).

Este foarte important (cel putin pentru mine) ca aceste specificatii sa fie scrise (publicate, batute in cuie mai mult sau mai putin) pentru ca ele sa ramana un punct de referinta pe parcursul derularii proiectului - de cate ori avem (am) vreo dilema in legatura cu ce (si cum) anume trebuie sa calculez, (comand, citesc) voi apela la aceste specificatii.

Odata demarat proiectul, nu ne vom mai atinge de aceste specificatii, caci nu vom ajunge nicaieri daca ele se vor tot modifica dupa cum ne dam seama ca era mai bine sa folosim varianta X sau Y sau Z pentru a realiza un anumit lucru, (sau ca era mai bine sa adaugam si functionalitatea A sau B sau C).

De aceea, trebuie inca de la inceput studiate foarte bine posibilitatile si variantele tehnologice si adoptata solutia cea mai buna (fiabila, ieftina, performanta etc.)

Nu mai e nevoie sa mentionez ca: prefer (nu prefer, imi trebuie) un PIC pentru care sa existe un simulator de functionare pe calculator, compilator (preferabil; nu, mai bine necesar: C) si debugger. Dar ma mai interesez si eu in legatura cu astea... Apropos', si (banuiesc ca) va trebui sa fie un PIC care se poate "scrie" soft - prin upload catre integrat.

In legatura cu altceva in afara de PIC, imi pot da cu parerea referitor la problemele tehnice, mecanice, de combustie etc., nu si la cele de electronica, dupa cum am mai mentionat.

Astept pareri, discutii (polemici icon_mrgreen.gif wacko.gif ;nu, mai bine fara). biggrin.gif
iuliano_smile
Eu zic sa ne dam de partea atmelului, respectiv atmega88. Sunt mai ieftine si mai rapide. Au 8MHz, deci fac un "pas" la fiecare 0.000000125s. Daca scanteia noastra are 100HZ la 6000rpm, inseamna ca o scanteie o avemla 0.01s . Deci atmelul nostru stie sa faca 80000 de pasi cu calcule intre scantei la 6000rpm. Deci va dati seama ca intre timp poate sa gestioneze si altcv.

Astazi o sa ma gandesc la toate intrarile, iesirile, poate si cativa algoritmi. Diseara o sa scriu la ce ma gandesc.Momentan trebuie sa il scrie in bascom. Mi se pare foarte usor de lcura cu el. Iam trimis lui dacia_slk linkul spre bascom cu licenta pe PM. Cine mai vrea un PM si sa rezolvat.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.