Eu am reusit sa-mi fac o aprindere electronica cu descarcare capacitiva, senzor hall si microcontroler pentru gestiunea digitala a avansului in functie de turatie (nu si de sarcina), insa la o motocicleta monocilindrica, in 4 timpi. Senzorul hall este TLE 4905 , costa 30.000 la conexelectronic. Microcontrolerul at90s1200 costa 80.000, de la aceeasi sursa (nu stiu daca mai au pe stoc). Partea de descarcare capacitiva costa cred ca in jur la 150.000, transformatorul si condensatorul principal, precum si tranzistorul de putere costa ceva. Microcontrolerul se programeaza cu un programator simplu, format doar din sarme legate direct la portul paralel (pe soclu, placa, desigur, dar fara circuite suplimentare). Pentru implementarea pe dacie, cea mai mare problema este intr-adevar montarea a doi magneti fix diametral opusi la 180 de grade pe delco. Este suficient un singur senzor Hall. Pentru magneti, am folosit bucatele rupte dintr-un magnet de pozitionare a capului de citire din hard-disk-uri, lipit bine cu poxipol in locul camei. Magnetul asta de neodymium din hard are doua avantaje - e foarte puternic - eu am senzorul pus la 5-6mm de magnet si da camp magnetic paralel - nu apar probleme de histerezis la detectarea de catre senzor. Pentru montarea pe cama de delco de dacie trebuie ceva atentie si lucru profesionist, dar mai ales masurarea ulterioara pe osciloscop (sau citirea esantionata pe port paralel de PC) - a semnalului venit de la senzorul hall, in timp ce delco-ul e invartit cu turatie constanta - trebuie ca semnalele de la senzor sa fie echidistante - asta ar asigura asezarea diametral opusa exacta a magnetilor. In caz de abatere, nu prea se poate corecta nici din software-ul microcontrolerului, trebuie reajustat tot mecanic.
Distributia scanteii se face de catre delco, pe circuitul de inalta tensiune, in rest schema si programul din microcontroler sunt perfect valabile si pentru dacie (desigur, pentru optimizarea aprinderii pe motorul de dacie trebuie sa se umble in soft - softul se compileaza automat cu avrstudio4 - gratuit de la atmel si se descarca in cip cu avrdude - tot gratuit, de pe net).
Atentie - initial si eu am incercat sa fac schema cu acumulare inductiva (mult mai fiabila, sunt mai putine componente decat la descarcarea capacitiva), insa aparea o problema foarte mare - tensiunea de autoinductie generata in primarul bobinei la intreruperea brusca a curentului producea o unda de soc de inalta tensiune care afecta grav microcontrolerul (nu doar se reseta, ci intra in conductie aiurea). Daca incercam sa anulez aceasta tensiune de autoinductie - cu dioda sau condensator pe bobina - pierdeam scanteia din secundar.
Pentru cine vrea sa se apuce de treaba, recomand totusi utilizarea microcontrolerului AtMega8, in loc de at90s1200, deoarece are mod de adresare a constantelor din flash , are memoria eeprom mai mare, deci se poate regla curba de avans in timp real - in mers. De asemenea, are si integrat un convertor analog-digital, necesar pentru a citi un eventual potentiometru de pe clapeta de carburator, pentru a se lua in calcul la calcularea avansului si sarcina motorului (simularea avansului vacuumatic)
Am detaliat "know-how"-ul pentru microcontrolere pe alt site, dau link, nu are sens sa incarc cu copy-paste aici.
http://www.rhc.ro/forumrhc2/index.php?act=ST&f=8&t=6626& - al treilea post de sus in jos.
[attachmentid=19657]
[attachmentid=19658]