Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Aprindere electronica
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Imbunatatiri - Dacia Clasic
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172
dacia_amg
Ar mai fi o solutie: cate o bobina pe fiecare cilindru... icon_mrgreen.gif blush.gif huh.gif
krapcarasu
scorpion, problema ta cu bujiile 1 si 2 vine de la supape, regleaza culbutorii, daca tot nu merge rectifica supapele
scorpion
Krapcarasu : cum termin cu reparatiile urgente ( ambreiaj + esapament ) ma duc undeva la un tovaras la o hala si acolo o sa ma ocup batraneste de reglat culbutorii fara sa stau in frig. Daca nici asa nu-i OK , la primavara voi da chiuloasa jos si-o fac ca noua. Multumesc pt sfat , l-am retinut ! wink.gif

Da' tot vreau sa ma lamuresc ce putem face ( cei cu injectie ) cu aprinderea de fabrica.... poate apare o idee noua si buna. Si la o adica nici aprinderea cu 4 bobine nu-i chiar de ignorat.
tanel17
salut. am luat aceasta schema de aprindere tranzistorizata de pe tehnic.go.ro. imi zice cineva daca este buna sau cat de cat fiabia? din cate vad conceptia este simpla
[attachmentid=1627686122]
Siconi
QUOTE(gotronic @ 4 Jan 2011, 23:29)
Doar vrei sa-i "vezi" sau sa si cumperi.!!  smile.gif  Ca la pretul la care ar fi, nu cred ca se "inghesuie" careva! radmasa.gif
*


Imi doresc sa particip la dezvoltare si testari. Daca iese treaba cred ca sunt primul care va beneficia de versiunea UNU.

QUOTE(scorpion @ 6 Jan 2011, 12:01)
Da' tot vreau sa ma lamuresc ce putem face ( cei cu injectie ) cu aprinderea de fabrica.... poate apare o idee noua si buna. Si la o adica nici aprinderea cu 4 bobine nu-i chiar de ignorat.
*



Si eu as merge pe aceasta idee cu 4 bobine clasice, eventual de calitate mai buna (sa zicem Beru sau MSD). Loc le gaseti repede ca motorul la Dacia nu ocupa tot compartimentul motor ca la Audi sau BMW sau altele unde abia mai ai loc sa pui o goarna de alarma.
In mod sigur e de la reglajul culbutorilor. Am vaga impresie ca si cu bobina si fisele si bujiile amicului tau vei ajunge la acelasi rezultat. Sper sa ma insel, insa deocamdata pare-se ca nu.
scorpion
Pai tinand seama ca am la cine sa apelez in State ( cumnatii mei wink.gif ) am sa-mi caut ceva bun ,o aprindere cu gestionarea curbelor de avans pe calculator si daca-mi place pretul cumpar , daca mi se pare nesimtit atunci ma apuc si-mi fac singur .
Dar tinand seama ca timpul meu liber este de cele mai multe ori ca si inexistent , cel mai probabil este ca-mi voi cumpara ceva de prin State . sad.gif

Acum ideea este ca problema pe care-am ridicat-o si anume optimizarea unui sistem cu bobine jumostatice nu mai este adresata unui cerc restrans , deoarece sunt destui cei care au Dacie cu injectie sub o forma sau alta si vazand cum creste pretul carburantului .... orice care se poate concretiza printr-o imbunatatire si implicit o mica reducere de consum este binevenit ! excl.gif
krapcarasu
ca sa faci ceva mai bun ar trebui comanda pt fiecare cilindru in parte, ori asta inseana altfel de calculator ; cu aceiasi comanda cu 4 bobine tot cu scanteie pierduta ar fi, ca trebuie inseriate cate doua;
sistemul de aprindere e optim, nu prea ai ce up-grada
Siconi
QUOTE(scorpion @ 6 Jan 2011, 22:57)
Pai tinand seama ca am la cine sa apelez in State ( cumnatii mei wink.gif ) am sa-mi caut ceva bun ,o aprindere cu gestionarea curbelor de avans pe calculator [...]
*


Sfatul meu destul de bine documentat este sa arunci un ochi pe MSD Parts (USA). Sigur vei avea ce alege, iar pretul este rezonabil spun eu; depinde spre ce te orientezi: racing, street sau custom stuff.
Eu de aici am bobina de inductie blush.gif
danciusergiu84
avand in vedere ca bobinele jumostatice au distanta la electrozi marita, unele pana la 1,1 mm, eu zic ca pica varianta cu bobine clasice care nu cred ca pot fi atat de performante

pe actuala bobina jumostatica din dotare nu are rost sa-i maresti tensiunea de iesire, cu un montaj intercalat intre ea si ECU, fiindca nu va resista izolatia pana la urma

exista o probabilitate de inlocuire a bobinei cu alta tot jumostatica dar cu tensiune mai mare pe secundari, dar daca va absorbi mai mult curent din ECU nu stim daca va rezista acesta, poate s evor arde tranzistorii de comanda, acelasi efect l-ar produce probabil si daca se leaga cate 2 bobine clasice pe fiecare comanda de la ECU

vorbesc fara sa ma fi documentat in acest sens
tanel17
QUOTE(tanel17 @ 6 Jan 2011, 20:08)
salut. am luat aceasta schema de aprindere tranzistorizata de pe tehnic.go.ro. imi zice cineva daca este buna sau cat de cat fiabia? din cate vad conceptia este simpla
[attachmentid=1627686122]
*



schema asta este luata de pe elforum.ro. e mai ok? care imi recomandati s-o realizez?
[attachmentid=1627686304]
krapcarasu
prima, iesi mai ieftin
Tudor Badescu
Scorpion,bobinele astea moderne,fie jumostatice,fie altfel,furnizeaza energii mult mai mari decat cele clasice.De aceea nu e o problema ca se pierde un pic pe la o scanteie"colaterala"(ca e o expresie la moda)daca asta simplifica mult structura.Asta e ideea.De altfel nu cred sa fi vazut o masina moderna sa se chinuie la pornire(afara de faptul ca e defecta!).Nu neg ca ar mai fi loc de imbunatatiri,dar daca ele inseamna alcatuiri mult mai complicate,inseamna in acelasi timp si costuri mult mai mari si mai multe posibilitati de defectare.

Tanel17,prima schema pe care ai pus-o in postul #7556 e gandita pentru bobine cu rezistenta mare,cam depasite.Bobinele moderne cu rezistenta sub 3 ohm fac sa nu se satureze bine tranzistorul final cu R4 de 47 ohm(afara de cazul ca se nimereste un exemplar cu totul deosebit).Astfel energia scanteii e mai mica decat pe clasic,iar tranzistorul final se incalzeste puternic.Scaderea rezistentei rezolva problema,dar asta necesita R1 mai mica. R3 e cam mare.Ar trebui de circa 100 ohm.Ea ajuta la o blocare mai rapida,dar mai ales ajuta tranzistorul final sa suporte tensiunea maxima posibila(aproape dublul celei fara R3).C2 poate fi de 500V.Grupul D2,D3 are cam putin 300V,bobina de Sf.Gheorghe pt.Dacia are impulsuri spre 400V.De altfel a doua schema pe care ai pus-o are chiar aceasta limitare.De asemenea gruparile paralel pentru a obtine anumite valori nu sunt recomandate.Intreruperea unei componente nu scoate montajul din functie ca sa-ti dai seama ca e defect ci il mentine intr-o functionare ametita,cu randament prost.Acel final cu 2 tranzistoare in paralel din schema a doua tocmai de-asta nu-mi place.Trebuie un singur tranzistor cu rezistenta de saturatie sub 0,2 ohm,dar e cam greu de gasit.Iti sugerez pentru prima schema sa citesti ultimul post de la pag.221 unde e o schema asemanatoare pentru ca vei gasi acolo valorile la care trebuie dimensionate corect componentele.
Si revin la schema a doua.Rezistenta de 180 ohm poate fi de 1W,iar cea de 470 de o,5W ca si cea de 4,7 ohm.
scorpion
Tudor Badescu : multumesc pt raspuns , eu mai am un motiv pt care ma invart atata in jurul aprinderii si anume posibilitatea viitoare de-a schimba combustibilul ceea ce se va traduce printr-o nevoie acuta de-a gestiona avansul si eliminarea scanteii pierdute.
Mai mult ca sigur imi bag piciorul in "twin coil ,lost spark" si trec pe o aprindere moderna cu 1 bobina pe fiecare cilindru si control cu microprocesor.
rusu_i
QUOTE(gotronic @ 29 Dec 2010, 22:20)
0. Incearca la prima ora sa dai la pompa de benzina manual, dupa aia apasa acceleratia de cca 5 ori energic (sprituri). Tragi socul si pornesti. Daca porneste... de aici este ceva. Mai verifica capsula vacumatica sa nu fie sparta si sa tragi aer fals pe calea asta si avans mai mic, sau membrana pompei de frana. (tot aer fals..adica amestec sarac)
1. Ar trebui sa vezi dimineata la prima ora, daca atunci cand dai la demaror ai scanteie la fisa centrala fata de masa (cu o sarma masiva in capul bobinei de inductie unde se monteaza fisa centrala). Scanteia trebuie sa fie albastra spre alb si la o distanta de cca 1 cm sau mai mult.
2. Daca nu ai scanteie, verifica izolatiile papucilor sa nu atinga masa delcoului sau alte parti de caroserie, poate din cauza umezelii se face un mic scurt pe traseul de comanda al senzorului. Acesta este posibil sa dispara dupa ce motorul "tremura" un pic din cauza demarorului.
3. Pune un pec de cca 4W in paralel cu bornele bobinei de inductie. Cand dai la demaror ar trebui sa se aprinda si sa se stinga in functie de turatia motorului. Daca asa face, aprinderea ar trebui sa fie buna. El se va aprinde si stinge odata cu LED-ul.
Pe urma mai vedem. sad.gif
*



am dat jos tubul de plastic de la filtrul de aer ce vine pe carburator si am apasat acceleratia de cateva ori si sprituieste bine. apoi am dat la cama vreo 30 sec si i-am dat cheie si nimic, tot dupa 5-6-7 chei lungi o ia. ce am uitat sa zic si in mesajele trecute este ca atunci cand dau cheie parca ar vrea so ia, ceva in genul ca ar primi numai 1-2 scantei si motorul s-ar invarti un sfert-juma de tura singur apoi continua sa fie invartit de electromotor.
am verificat distanta intre cama si senzor (e de 6 mm). apoi am masurat senzorul cu un ohmetru: pe scara de 200Kohm, cu firul rosu de la aparat pe lamela senzorului si firul negru pe platina fixa indica 83.3 Kohm, iar cu firul rosu pe platina fixa si firul negru pe lamela indica 83.6 kohm, deci conduce in ambele sensuri. apoi am pus contactul si treceam o lera prin dreptul senzorului si ledul aprinderi era stins cand dadea scanteie la masa.
am inseriat si un ampermetru pe firul ce vine de la senzor la aprindere si un bec de 12V, 2W pe bornele bobinei de inductie. cand treceam lera prin dreptul senzorului si dadea scanteie fisa centrala la masa, becul se aprindea iar aparatul indica 15.1 mA, cand becul era stins indica 7.2 mA.
ce am mai observat cand treceam lera de mai multe ori prin dreptul senzorului este ca nu dadea tot timpul scanteie la masa, in momentul acela becul de pe bobina fie ramanea aprins, fie ramanea stins, fie se aprindea si stingea.
cand nu dadea scanteie se auzea un fel de barait in zona senzorului sau a aprinderii.
am incercat sa si filmez. de la secunda 12 pana la sec 20 nu mai da scanteie, becul se stinge si aprinde in momentul in care trec lera si se aude un fel de barait din dreptul senzorului sau a aprinderii sau se aude ca si cum ar da scanteia in alta parte, numai ca nu am vazut flama nicaieri . de la sec 50 la 53 nu prea mai da nici scanteie desi treceam lera la greu prin dreptul senzorului, iar becul se aprinde doar cand da scanteie. ledul de pe aprindere nu sa aprins deloc.

sa fie dus senzorul, aprinderea sau amandoua?
quinn
Ce bujii recomandati de la UNI* sau din alta parte-net pt motor de 1289?
Am luat Brisk si n-am mers 200 km si deja a picat una.
Va multumesc!

P.S. Sau de aici: http://www.autokarma.ro/Produse.aspx
djasu82
QUOTE(rusu_i @ 8 Jan 2011, 19:13)
am dat jos tubul de plastic de la filtrul de aer ce vine pe carburator si am apasat acceleratia de cateva ori si sprituieste bine. apoi am dat la cama vreo 30 sec si i-am dat cheie si nimic, tot dupa 5-6-7 chei lungi o ia. ce am uitat sa zic si in mesajele trecute este ca atunci cand dau cheie parca ar vrea so ia, ceva in genul ca ar primi numai 1-2 scantei si motorul s-ar invarti un sfert-juma de tura singur apoi continua sa fie invartit de electromotor.
am verificat distanta intre cama si senzor (e de 6 mm). apoi am masurat senzorul cu un ohmetru: pe scara de 200Kohm, cu firul rosu de la aparat pe lamela senzorului si firul negru pe platina fixa indica 83.3 Kohm, iar cu firul rosu pe platina fixa si firul negru pe lamela indica 83.6 kohm, deci conduce in ambele sensuri. apoi am pus contactul si treceam o lera prin dreptul senzorului si ledul aprinderi era stins cand dadea scanteie la masa.
am inseriat si un ampermetru pe firul ce vine de la senzor la aprindere si un bec de 12V, 2W pe bornele bobinei de inductie. cand treceam lera prin dreptul senzorului si dadea scanteie fisa centrala la masa, becul se aprindea iar aparatul indica 15.1 mA, cand becul era stins indica 7.2 mA.
ce am mai observat cand treceam lera de mai multe ori prin dreptul senzorului este ca nu dadea tot timpul scanteie la masa, in momentul acela becul de pe bobina fie ramanea aprins, fie ramanea stins, fie se aprindea si stingea.
cand nu dadea scanteie se auzea un fel de barait in zona senzorului sau a aprinderii.
am incercat sa si filmez. de la secunda 12 pana la sec 20 nu mai da scanteie, becul se stinge si aprinde in momentul in care trec lera si se aude un fel de barait din dreptul senzorului sau a aprinderii sau se aude ca si cum ar da scanteia in alta parte, numai ca nu am vazut flama nicaieri . de la sec 50 la 53 nu prea mai da nici scanteie desi treceam lera la greu prin dreptul senzorului, iar becul se aprinde doar cand da scanteie. ledul de pe aprindere nu sa aprins deloc.

sa fie dus senzorul, aprinderea sau amandoua?
*


Vezi sa nu distrugi senzorul , pentru tine daca vrei modificari vezi ce am facut eu la senzor si dupa aceea cu un Ne 555 faci un trigger smith si ataci un mos sau igbt si vei avea scanteie puternica.
Sunt solutii destule tu sa vrei sa le aplici.

10 Jan 2011, 22:23:
QUOTE(tanel17 @ 7 Jan 2011, 17:46)
schema asta este luata de pe elforum.ro. e mai ok? care imi recomandati s-o realizez?
[attachmentid=1627686304]
*



Pare simpla dar mai simpla si mai puternica era una cu un bipolar bc171 care ataca un IGBT si in final controla bobina de inductie.
QUOTE(Tudor Badescu @ 8 Jan 2011, 00:19)
Scorpion,bobinele astea moderne,fie jumostatice,fie altfel,furnizeaza energii mult mai mari decat cele clasice.De aceea nu e o problema ca se pierde un pic pe la o scanteie"colaterala"(ca e o expresie la moda)daca asta simplifica mult structura.Asta e ideea.De altfel nu cred sa fi vazut o masina moderna sa se chinuie la pornire(afara de faptul ca e defecta!).Nu neg ca ar mai fi loc de imbunatatiri,dar daca ele inseamna alcatuiri mult mai complicate,inseamna in acelasi timp si costuri mult mai mari si mai multe posibilitati de defectare.

Tanel17,prima schema pe care ai pus-o in postul #7556 e gandita pentru bobine cu rezistenta mare,cam depasite.Bobinele moderne cu rezistenta sub 3 ohm fac sa nu se satureze bine tranzistorul final cu R4 de 47 ohm(afara de cazul ca se nimereste un exemplar cu totul deosebit).Astfel energia scanteii e mai mica decat pe clasic,iar tranzistorul final se incalzeste puternic.Scaderea  rezistentei rezolva problema,dar asta necesita R1 mai mica. R3 e cam mare.Ar trebui de circa 100 ohm.Ea ajuta la o blocare mai rapida,dar mai ales ajuta tranzistorul final sa suporte tensiunea maxima posibila(aproape dublul celei fara R3).C2 poate fi de 500V.Grupul D2,D3 are cam putin 300V,bobina de Sf.Gheorghe pt.Dacia are impulsuri spre 400V.De altfel a doua schema pe care ai pus-o are chiar aceasta  limitare.De asemenea gruparile paralel pentru a obtine anumite valori nu sunt recomandate.Intreruperea unei componente nu scoate montajul din functie ca sa-ti dai seama ca e defect ci il mentine intr-o functionare ametita,cu randament prost.Acel final cu 2 tranzistoare in paralel din schema a doua tocmai de-asta nu-mi place.Trebuie un singur tranzistor cu rezistenta de saturatie sub 0,2 ohm,dar e cam greu de gasit.Iti sugerez pentru prima schema sa citesti ultimul post de la pag.221 unde e o schema asemanatoare pentru ca vei gasi acolo valorile la care trebuie dimensionate corect componentele.
Si revin la schema a doua.Rezistenta de 180 ohm poate fi de 1W,iar cea de 470 de o,5W ca si cea de 4,7 ohm.
*


Spre surprinderea mea si a mai multora asa zisele bobine jumostatice mai mult de 20kv nu da doar daca sunt comandate la impulsuri de cel putin 50-100V.
La sn mea si loganuri mai ales nu urca mai mult de 20kv nici sa le bati pe alimentarea din uce injectie cu cdi altfel se simte .
Am implementat asa ceva si la dacia super nova in afara de fosta dacie 1310.
gotronic
@rusu_i
1. Distanta intre varful camei si senzor trebuie masurata. Si cred ca este o greseala de scriere, trebuie 0,6 mm si nu 6mm.
2. Cu becul pus pe primarul bobinei de inductie sa nu te astepti sa dea scanteie, eu ti-am sugerat metoda asta sa vezi daca aprinderea comuta din on in off si invers.
3. Valoarea masurata a senzorului nu este buna , intr-un sens trebuie sa se comporte ca o dioda (ce aparat de masura ai folosit?) senzorul are un zenner de protectie in paralel. Acesta se poate duce daca ai incercat senzorul cu alta aprindere (AT01 sa zicem) sau l-ai pus direct pe bobina de inductie sa o comande. Se intampla la multi sa monteze aprinderea, senzorul, dar uita sa mute firul de pe minusul bobinei de inductie pe aprindere. (borna RUP ramane in aer neconectata)
4. Valorile curentului, masurate in serie cu senzorul sunt ok.
5. Cu lera sau ceva metalic daca treci prin dreptul senzorului, asta trebuie sa o faci intr-un singur sens (cel de rotatie), altfel se balbaie senzorul sau aprinderea (asa este el conceput) .
6. Incerca sa rotesti delcoul incet (nu stiu cum) sa vezi daca obtii scanteie la fiecare cilindru in parte (sau la fisa centrala), adica sa vezi daca sare vreun cilindru cum spui tu (desi nu cred)
7. Tresa de masa ai conectat-o la surubul platinei fixe? Ai "pozat-o" frumos sa nu atinga nimic pe acolo in afara de masa?

Scanteia trebuie sa o verifici daca e buna (alb/albastra si la o distanta de peste 1cm) fara becul ala pe primarul bobinei de inductie. Sa nu fie ceva cu bobina (intrerupta) si la rece sa se manifeste, la cald se dilata spirele si fac continuitate (ai cu ce s-o inlocuiesti de proba). Si masoar-o inainte in primar si secundar si vezi ce valori obtii.
Niste poze cu delcoul si senzorul poti sa pui si compartimentul motorului. Pipa cum arata nu este carbonizata un pic in spatele plotului care pleaca spre capac delcou (multi o neglijeaza). Si aici poate sa scape scanteie la masa prin axul delcoului. Noaptea nu ai incercat sa pornesti, sa vezi daca ai scapari de inalta tensiune prin instalatie??? Mai vezi firul de la delcou ce duce la aprindere sa nu fie bobinat pe fisa centrala sau surubul de iesire din delcou sa atinga fisa de la bujia respectiva, ca tine o vreme protectia senzorului dar daca se merge mult, nu stiu cat rezista zennerul. Si daca asta se duce, mult nu mai reziste nici senzorul din interior.

LE.
Bobinele jumostatice au energii mult mai mici decat cele clasice (am masurat eu una noua din aia cu fisele neschimbabile), cam 50 ..60mJ am obtinut pe o sarcina de 500 ohmi si cu un condensator de 10 microfarazi incarcat la 400Vcc prin descarcarea lui pe primarul bobinei. (am fost dezamagit total). Una de Dacie (Oltcit) are cam cat scrie fabricantul (cca 140 mJ)

@rusu_i
Si Da, scanteia se produce cand se stinge becul (LED-ul), asta este si principiul de functionare (Autoinductia bobinei)
iuliano_smile
Stie cineva timpul de incarcare, descarcare si cat la % sa incarcat, curentul de incarcare?

Multumesc.
roberth
@gotronic
Am incercat sa imi fac cont pe site dar...

Am si eu doua intrebari:
1. La o dacia Nova GT 1600cm3 din 1998 la cat ati recomanda reglajul platinei?

2. Senzorul AT 011 se poate cumpara si separat? (aprinderea am cumparat-o)

Multumesc anticipat.
scorpion
QUOTE
Djasu82 spune ca :
Spre surprinderea mea si a mai multora asa zisele bobine jumostatice mai mult de 20kv nu da doar daca sunt comandate la impulsuri de cel putin 50-100V.
La sn mea si loganuri mai ales nu urca mai mult de 20kv nici sa le bati pe alimentarea din uce injectie cu cdi altfel se simte .
Am implementat asa ceva si la dacia super nova in afara de fosta dacie 1310.

QUOTE
Gotronic spune ca :
Bobinele jumostatice au energii mult mai mici decat cele clasice (am masurat eu una noua din aia cu fisele neschimbabile), cam 50 ..60mJ am obtinut pe o sarcina de 500 ohmi si cu un condensator de 10 microfarazi incarcat la 400Vcc prin descarcarea lui pe primarul bobinei. (am fost dezamagit total). Una de Dacie (Oltcit) are cam cat scrie fabricantul (cca 140 mJ)


Deci NU sunt cu capu' ! Pai cea mai simpla solutie ar fi cu 4 bobine , legate 2 cate 2 si comandate in aceeasi secventa ca jumostaticele , adica la prima comanda din ECU dau scanteie 1 si 4 , apoi la cealalta comanda 2 si 3. Si iarasi nu trebuie sa-ti mai bati capul cu care-i la PMS si care-i la PMI.... da' acum intrebarea este cum ma interfatez pe cablul de comanda de la ECU cu un etaj care sa comande bobinele.

Vreo idee ?
dacia_amg
QUOTE(scorpion @ 11 Jan 2011, 15:35)
Deci NU sunt cu capu' ! Pai cea mai simpla solutie ar fi cu 4 bobine , legate 2 cate 2 si comandate in aceeasi secventa ca jumostaticele , adica la prima comanda din ECU dau scanteie 1 si 4 , apoi la cealalta comanda 2 si 3. Si iarasi nu trebuie sa-ti mai bati capul cu care-i la PMS si care-i la PMI.... da' acum intrebarea este cum ma interfatez pe cablul de comanda de la ECU cu un etaj care sa comande bobinele.

Vreo idee ?
*



Mda... smile.gif Cam la proiectul asta ne scremem eu si Iuliano_smile si Siconi... Dar... e
lipsa mare de timp (nici banii n-ar strica sa fie mai multi) blush.gif ...

PS: Daca sunt doritori sa se implice in proiect (care sa aibe habar blush.gif ... tongue.gif icon_mrgreen.gif ):
PM pentru acces la documentatie si ce mai e p-acolo...
quinn
gotronic ajuta-ma te rog,cu un sfat: ce bujii imi recomanzi pt 1289 cmc,eventual de unde sa le cumpar ca brisk-ul s-a comportat exact cum ai descris mai sus.
pcostica
@scorpion-bobinele se leaga asa[attachmentid=1627687223] iar legatura cu ECU in locul platinei. Nu cred ca trebuie alt tranzistor ca interfata.
Bafta!
scorpion
pcostica : multumesc mult pt schema. smile.gif
dacia_amg : ma bag in proiectul aprinderii cu 4 bobine. In clipa de fata sunt cam pe dinafara pt ca nu m-am mai apropiat de-o schema electronica de mai mult de 10 ani , dar recuperez repede smile.gif , sper blink.gif icon_mrgreen.gif

Cred ca o comanda cu un tranzistor mi-ar permite sa trec un curent mai mare prin primarele celor 2 bobine. Asta + faptul ca habar n-am cati amperi poate duce ECU Bosch in conditii de siguranta si n-as vrea sa-l ard. N-am gasit niciun datesheet pt acest ECU si pt mine este obscur rau... am sa masor totusi zilele astea rezistenta infasurarii primare de la jumostatica de Nova si rezistenta unei bobine de inductie de Tico sa-mi fac o idee preliminara si apoi am sa ma gandesc cum as putea lega o aprindere electronica de Oltcit ( modulul ) ca sa-l comand cu ECU Bosch , nu de alta dar din astea am cateva de stricat si nici nu-s scumpe la SH !

Baieti , va multumesc inca odata pt ajutor si sfaturi !
rusubogdanaugustin
sunt nou inregistrat pe forum desi cam de un an va urmaresc si am reusit sa imi repar la masina problemele fara a mai recurge la mecanici. aprinderea at011 cu senzor nu functioneaza daca deconectez bateria? (se opreste motorul) inainte sa o montez pe clasic daca nu aveam baterie porneam cu bateria unui prieten si cand o schimbam pe a mea nu se oprea motorul. este din cauza aprinderii sau din cauza alternatorului desi acesta din urma mentine incarcarea intre 14,28 si 14,38 in functie de turatie si consumatori porniti. ce ar trebui sa verific?
G I M
Sa nu mai faci asa ceva smile.gif. Niciodata bateria nu se deconecteaza cu motorul pornit!
Tudor Badescu
Gotronic, si eu sunt surprins de energia aceea mica pe care ai gasit-o.Nu cunosc metoda cu descarcarea condensatorului de 10 microfarad in primar,pare de genul CDI.Dar,te rog,la ce bobina jumostatica ai facut testele?

Scorpion, dacia_amg, raman la ideea ca 20 kV e arhisuficient.Nu aici trebuie umblat,ci la energie.Problema e ca inseriind bobinele ca in schema lui pcostica energia totala a sistemului scade foarte mult.Rezistenta se dubleaza si intensitatea scade la jumatate.Si asta e foarte neplacut pentru ca ara efect patratic si chiar daca inductanta se dubleaza prin inseriere,la ralanti energia e deja la jumatate.Iar dublarea inductantei are efect neplacut in turatie ducand si la alte scaderi energetice.Deci ar trebui bobine cu energie foarte mare si inductanta mica sa avem din ce pierde.Dar asta inseamna curenti foarte mari(rezisternta foarte mica),si trebuie ca circuitul de comanda sa-i poata suporta.Probabil trebuie un etaj intermediar alimentat poate chiar separat cu + intre ECU si bobina.Asta nu vad a fi dificil.Dificila e alta chestie:timpul cat trece curent prin bobina.Banui ca timpul de conductie e setat pentru bobina originala.Cele doua bobine inseriate ar trebui sa aiba in total cam aceeasi inductanta ca bobina originala.La diferente semnificative,ori se incalzeste prea tare la ralanti,ori"moare"in turatie.
Bobina de Tico are circa 0,9 ohm si undeva pe la 5 mH;am masurat una la un magazin,nu mai stiu producatorul. Asta inseamna o energie primara de circa 373 mJ la 12V ,timp de incarcare suficient,cu pierdere de 1V pe tranzistorul final(cam optimista).Inseriate dau 188 mJ.

Rusubogdanaugustin, fara baterie,in sistem nu mai e tensiune continua ci pulsatorie si s-ar putea sa deranjeze senzorul. Cred ca Gotronic ar putea spune mai multe,e schema lui.

rusubogdanaugustin
Multumesc Tudor Badescu.

Astept un raspuns si de la Gotronic desi cred ca senzorul sau aprinderea nu functioneaza in tensiune pulsatorie.

Neagu Ionut poate nu ii recomandat sa faci asa ceva dar pot sa iti spun sigur ca functioneaza chiar si la masini straine cand nu ai cabluri poti porni asa doar ca trebuie avut grija ca borna+ sa nu se atinga la masa ca altfel atunci sunt probleme.
gotronic
QUOTE(iuliano_smile @ 10 Jan 2011, 23:37)
Stie cineva timpul de incarcare, descarcare si cat la % sa incarcat, curentul de incarcare?
Multumesc.
*


La ce anume? La bobinele de Dacia (IAME) "impulsul" de ON pentru 90% incarcare in curent este de cca 5ms, la cele de Jumostatice (SuperNova, Solenza) cca 0,5 ms., la cele de Tico (1,3 ohmi) cca 1...1,5 ms. Asta pentru o scanteie normala. Daca timpii sunt mai mari se incalzesc bobinele de inductie (am experimentat eu pe cele de impedanta joasa).

QUOTE(roberth @ 11 Jan 2011, 13:22)
@gotronic
Am incercat sa imi fac cont pe site dar...
Am si eu doua intrebari:
1. La o dacia Nova GT 1600cm3 din 1998 la cat ati recomanda reglajul platinei?
2. Senzorul AT 011 se poate cumpara si separat? (aprinderea am cumparat-o)
Multumesc anticipat.
*


La contul pe site, nu stiu ce se intampla, am sa vorbesc cu adminul (dar cred ca citeste si el acum). Stiu ca parola trebuie sa fie atat cu litere mari cat si cu litere mici. (de siguranta pentru spam-uri) si sa confirme adminul logarea.
1. La cat zice fabrica (0,4mm) sau mai mult daca aveti jocuri mari la axul delcou. Distante mai mici la platina pentru performante mai bune, ar fi sa aveti un unghi dwell mai mare (dar nu cresc performantele asa mult cum se crede), ba dimpotriva daca jocurile sunt mari la axul delcou.
2. Senzor separat nu o sa gasiti in magazine, din simplu motiv ca multa lume are aprinderea AT01 (care NU merge cu senzorul 011), (nu AT011) si se strica senzorul la prima cheie. Separat numai de la noi se mai gaseste inca, dar nu pentru multa vreme.

QUOTE(quinn @ 11 Jan 2011, 18:11)
gotronic ajuta-ma te rog,cu un sfat: ce bujii imi recomanzi pt 1289 cmc,eventual de unde sa le cumpar ca brisk-ul s-a comportat exact cum ai descris mai sus.
*


Eu numai pe EYQUEM A12 (pentru carburatie) as merge, din cate stiu eu sunt singurele necontrafacute si nu fac "probleme" de genul asta. De fapt de la un srvice auto am aflat, care a incercat toate tipuriule de bujii de pe piata.

QUOTE(rusubogdanaugustin @ 12 Jan 2011, 12:18)
sunt nou inregistrat pe forum desi cam de un an va urmaresc si am reusit sa imi repar la masina problemele fara a mai recurge la mecanici. aprinderea at011 cu senzor nu functioneaza daca deconectez bateria? (se opreste motorul) inainte sa o montez pe clasic daca nu aveam baterie porneam cu bateria unui prieten si cand o schimbam pe a mea nu se oprea motorul. este din cauza aprinderii sau din cauza alternatorului desi acesta din urma mentine incarcarea intre 14,28 si 14,38 in functie de turatie si consumatori porniti. ce ar trebui sa verific?
*


Nu merge fara acumulator. Apar impulsuri mai mari de 20V, la care aprinderea cu senzor se blocheaza (asta din cauza senzorului care are un zenner de protectie pe el de 18V). Cand tensiunea este mai mare de valoarea asta, pune intrarea aprinderii la masa si o blocheaza. Deci se opreste. Dealtfel nu se recomanda la nici un montaj electonic sa fie utilizat fara baterie in tampon, unele se si defecteaza "Instant".! Iar pe altele chiar este specificat (scris) lucrul asta.

QUOTE(Tudor Badescu @ 12 Jan 2011, 14:31)
Gotronic, si eu sunt surprins de energia aceea mica pe care ai gasit-o.Nu cunosc metoda cu descarcarea condensatorului de 10 microfarad in primar,pare de genul CDI.Dar,te rog,la ce bobina jumostatica ai facut testele?
*



Da, pe un CDI am testat (de-al nostru) si o bobina de supernova cred (din aia cu tot cu fise) si cca 0,25..0,3 ohmi rezistenta in primare. Cei de la Service le montau si pe Solenza cu modificari in cupla. Asta ca erau mai ieftine cu cca 50%, decat cele fara fise.
quinn
QUOTE
Eu numai pe EYQUEM A12 (pentru carburatie) as merge, din cate stiu eu sunt singurele necontrafacute si nu fac "probleme" de genul asta. De fapt de la un srvice auto am aflat, care a incercat toate tipuriule de bujii de pe piata.



Spune-mi te rog unde gasesc pt ca am cautat in Bucuresti si Slobozia si nu am gasit !
gotronic
Brrr, asta ar trebuie sa se gaseasca la magazinele de piese auto. O sa vad poate maine pe la noi, ca erau la un magazin auto cam pentru toate tipurile de motoare. O sa incerc sa-l sun maine sa vad daca are sau daca poate aduce si eventual de unde?
anton11
Am aprindere Go-tronic de 1 an , aproximativ 25000 km, functioneaza fara probleme cu conditia ca fisele + bujiile sa fie noi in perfecta stare. Consumul a scazut vizibil. Recomand
gotronic
Am fost la magazin si pot aduce Eyquem A12 la pretul de cca 20 lei/set (nu au pe stoc). Tot la ei am gasit capsula vacumatica de sacele noua.! Dar numai una avea pe stoc, la pretul de 16 lei (nu stiu de cand o au). Am luat-o si o trimit la cineva din Anglia pentru un R5 (impreuna cu o AT011 si senzor 011).! smile.gif
gotronic
Azi am primit bujiile, pun cateva poze, eventual si capsulele vacumatice! (Cea din stanga este de ARMCOMP SRL down.gif iar cea din dreapta de Sacele smile.gif )
RIVE
Va rog sa masurati o bujie, sa-mi spuneti ce rezistenta are.
gotronic
smile.gif Zero Zero.!!! smile.gif Am uitat sa postez.!
O sa le dau impreuna cu aprinderile la cei care nu au posibilitatea sa le gaseasca.! wink.gif
paul-tm
@gotronic: Sunt bune bujiile astea? Am un set acasa nou, dar inca nu lam montat.
Acum am pe masina bujii iskra F65PS luate din hypermarket. Le am de un an de zile si nu am avut probleme cu ele.
ZTV
QUOTE(paul-tm @ 19 Jan 2011, 16:52)
@gotronic: Sunt bune bujiile astea? Am un set acasa nou, dar inca nu lam montat.
Acum am pe masina bujii iskra F65PS[I][U] luate din hypermarket. Le am de un an de zile si nu am avut probleme cu ele.
*


+



bujile iskra am avut eu pe berlina, mergeau impecabil.
gotronic
Am scris mai sus despre bujiile astea.
rusu_i
zilele trecute la cateva cautari pe goagal am dat peste aceasta schema [attachmentid=1627690067] .
e gandita ok? valorile componentelor sunt bune?
djasu82
si il poti adapta printr-un artificiu la senzorul gotronic - optic - platina . Schema e ok.
rusu_i
salut djasu82. rezistentele de ce putere sa fie? 0.5W, 1W, 2W?
Tudor Badescu
Daca tot sunt pe forum iti raspund eu.Sunt de 0,5 W.Cat de buna e schema nu ma pronunt ca nu am lucrat-o.Oricum,primul tranzistor sa se satureze la max o,25V la alimentare cu 12V,iar finalul la 0,9...1V la alimentarea montajului cu 12V.

Si pentru ca au mai fost intrebari legate de timpul in care in bobina de inductie se ajunge la o anumita intensitate,respectiv se acumuleaza o anumita energie,m-am gandit ca ar fi util un material pe aceasta tema.Am inclus si o mica demonstratie a formulei utilizate pentru a evita situatii de genul”cuvantul lui Georgel contra cuvantului lui Ionel".Desigur ca utilitate directa au valorile concrete si,fiind pe Forum Dacia,am exemplificat amanuntit pentru Dacia clasica.
payty
foarte interesant materialul.

am o intrebare: daca rezistenta primarului e usor de masurat, inductanta cum se masoara?
Tudor Badescu
In curent alternativ.Sigur,cel mai simplu cu L-metrul.Dar am o metoda la 50 Hz si intentionez s-o pun pe aici,dar nu am facut o evaluare a erorilor pentru bobinele de inductanta foarte mica.Si stau foarte prost cu timpul in ultima vreme.
gotronic
Hai sa pun si eu un "material" despre bobina de Dacia. smile.gif
(de la un user de aici), am uitat sa specific smile.gif
Tudor Badescu
In postul anterior e vorba de alta bobina,3130,aceea in carcasa de plastic care a echipat la inceput Dacia 1300.Se pare ca si la ea e o variatie destul de mare a parametrilor;eu am masurat una singura si am gasit 3,9 ohm si 12 mH.Fabricantul preciza ca rezistenta e max.4 ohm.
Sunt chiar utile valorile masurate pentru proiecte,doar ca graficul energiei n-are forma corecta ca functie de timp si nu se masoara in mW ci in mJ.Sau cel putin banuiesc ca e vorba de energie,desi nu stiu de unde sunt valorile acelea.
gotronic
Da aia este de 4 ohmi mai putin cea cu rezistenta aditionala care are cca 2 ohmi.
Mai jos" Provizii". smile.gif Fisele Tesla au intre 3,5K si 3,8K iar centrala 5K , Instructiuni de utilizare in limba materna. wink.gif
Siconi
Cat au fost fisele TESLA? Si eu caut de ceva timp ca la noi nu aduc asa ceva, calicii astia.
gotronic
Intre 25 si 30 ron, depinde de magazin.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.