Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Aprindere electronica
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Imbunatatiri - Dacia Clasic
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172
BLK
pai pot sa fac eu proba si cablaj si tot. am vazut si eu o schema interesanta de la motorola dar nu stiu daca gasesc IC-ul respectiv...
Kinetix
Interesanta ideea cu circuitul care controleaza automat unghiul Dwell unsure.gif
ceacu, ai PM. Pornirea grea la cald apare si la aprindere clasica.
O alta idee: oare se poate folosi oscilatorul de incarcare a condensatorului pt blitz de la un aparat foto (compact camera) pe post de ridicator de tensiune si care sa se descarce pe bobina de inductie? Cred ca trebuie micsorat condensatorul si ,oricum, trebuie un montaj de adaptare la platini. M-am gandit la asta pt a nu mai construi acel transfomator ridicator. Si ar fi CDI biggrin.gif

BLK, crezi ca ai putea sa faci un cablaj (corodat, nu zgariat) de la o aprindere oarecare pe care sa mi-l trimiti prin posta? Contra cost. Daca da, atunci trebuie sa ma hotarasc cu privire la care din ele rolleyes.gif
ceacu
Daca transformatorul e problema, de ce nu a-ti urmarit ideea de a folosi unul dintr-o sursa in comutatie de calculator (evident una stricata in alta parte), dar dupa ce am vazut cap_dis_ignit Post #940, am realizat ca trebuie unul cu 2 infasurari secundare (ce dadeau 12V) simetrice care este mai greu de gasit (initial trebuiea ca sursa sa fi dat 12V simetric si la aceeasi putere [nu e cazul cu sursele de calculator care au putere diferita pe cele 2 alimentari cu 12V]).

Credeti-ma, puterea acelui transformator este ultra-multisuficienta pentru o aprindere CDI normala (chiar e prea mare adica transformatorul e prea mare ca si gabarit), din o asemenea sursa se pot salva relativ multe piese utile (dupa o masurare prealabila), si cred ca este si relativ usor de gasit (o sursa de calculator defecta).

Se foloseste infasurarea de 12V de putere si cea de 300V (care era pe partea de retea) celelalte ramanand nefolosite (in gol). Problema ramane la identificarea frecventei la care a operat respectiva sursa (dupa reteaua RC de la integratul de comanda) si a tipului respectivei sursa (forward sau flyback) din modul de conectare a diodelor redresoare din secundar (forward are si o inductanta de filtrare pe linia de 12V de putere si o dioda de recuperare [flywheel] intre 12V si masa inainte de respectiva inductanta si dupa dioda de redresare [doar daca nu este cu primarul implicit si secundarul dublu adica foward push-pull, caz in care transformatorul este bun si pentru cap_dis_ignit]).

Se mai pot recupera dioda (diodele) din reteaua (retelele) RCD (snubber) din drena(ele) tranzistorului(arelor) de comanda, daca exista, (nu apare la push-pull) pentru redresarea tensiunii de 300V.

Problema este imposibilitatea reproductibilitatii (avand in vedere ca fiecare va pune mana pe cate o alta sursa [cu alti parametrii si mod de functionare]).

Daca va apucati sa demontati deja (sursa de calculator stricata), luati schema de legaturi a transformatorului in montaj (cu diodele redresoare [sensul lor], tranzistorul (tranzistoarele de comanda]) ca sa putem (va ajut) sa stabilim fazele infasurarilor [e important! cu exceptia versiunii in contratimp]).

Dupa cum banuiam nu mai pot sterge postul (s-a postat prea mult dupa el sau nu am dreptul sa-mi sterg propriile posturi) Post #948, asa ca fac un apel la moderatori.
diaconuliviu
QUOTE(ceacu @ 18 Mar 2006, 09:56)
[...]


Ceacu, eu am debobinat traf din ala si l-am rebobinat. N-am mai stat sa caut simetrii, etc. Iar legaturile le-am repozat pentru a functiona cu legatura pe 6 pini in loc de 7. (se pare ca placa e desenata incit permite si solutia 2x6). Al meu e montat vertical, invers decit e el pe foto din schema cu MOSFET.
Kinetix
Salutare!
S-a cam stins activitatea pe la sectiunea "aprinderi" unsure.gif
Nu va suparati pe mine, dar am sa va mai provoc un pic gandirea cu o schema noua. De fapt e dintr-o carte mai veche (pe cand Trabanturile aveau instalatia electrica pe 6V wink.gif ).
Atasez mai jos schema si intrebarile mele:

1. Asa-i ca-i o aprindere de tip CDI?

2. Ce tipuri actuale de tranzistori si tiristori se pot folosi?

3. Ce reprezinta borna pe care am notat-o cu "A"?

4. Cum se modifica valorile pieselor (si nr de spire, sectiunea conductorilor la trafuri) pt alimentare la 12 V?

5. Cine imi poate redesena schema (eventual si un cablaj) cu iesire pe un singur canal ? (Trabi are doua bobine de inductie)

6. De fapt rezistenta aia e de 2,4 sau 24 ohmi (la 6V)? Pe schema nu e clar...

Mersi mult!
P.S. Hei, dyogenes, nu mai sta in umbra, prietene, da-ti si tu o parere alaturi de ceilalti ca nu se supara nimeni smile.gif
dyogenes
Apoi daca tu crezi ca de suparat stau io in umbra, greu pakatuiesti! radmasa.gif Am avut o saptamana beton la servici, zilnic de la 8 dimineata la 8 seara asa ca... Mai intram de acolo pe net, da nu puteam sa stau nici 10 min ca il si auzeam pe sefu pe coridor intreband de mine... gun3.gif Dupa servici am curatat carburatoare (al mau si al unui prieten), ca era mai mare jegu ca jegloru! Nu am putu sa descarc poza pusa de tine, e f mare pt dial-up-ul meu, dar dupa conformatie pare a fi cea din "montaje electronice de vacanta" a lui IC Boghitoiu. Sincer sa fiu, schema (CDI de altfel) nu prea imi inspira incredere. Cred ca variantele in care un circuit integrat comanda tranzistori (bipolari sau MOS) sunt mult mai fiabile decat cele "autooscilante". In plus, traful fiind pe permalloy merge la frecvente sonice, fluiera ca dreq. In plus, acolo scrie si o aberatie, ca dist. la bujii sa nu se mareasca. Ori tocmai asta e unul din avantajele CDI, ca se poate creste dist. la bujii, scanteia e mai lunga si are mai multe sanse sa aprinda amestecul. Eu am obtinut performante optime cu bujii Brisk cu dist de 1,1 mm. Vezi mai bine schemele postate, inclusiv cele scanate din rev. Tehnium, eu le-am testat pe amandoua si merg acceptabil (ambele CDI).
Giurisici Fabian
i-a uitati ce am gasit tda 4605 si care comanda tz mosfet,se poate modifica schema pt alimentare 12-14v si iese o cdi cu mosfet integratul e folosit in alimentatoarele de la televizoare faxuri(unele).
Kinetix
dyogenes, in cazul asta e bine ca m-am inselat laugh.gif
Mda..., sorry..., si eu care credeam ca am contribuit la simplificarea lucrurilor asa, ca pentru afoni in electronica... blush.gif
dacis
Vin si eu cu o intrebare cam de neavenit: daca aprinderile Gotronic nu sunt facute sa protejeze sensibil platinile intrucat nu reduc curentul pe platini, n-ar fi mai bine sa lasam condensatorul la locul lui? Poate astfel le-ar proteja mai bine, ce credeti?
diaconuliviu

Daca nu protejeaza, pentru ce sa o mai tinem? De ce sa nu renuntam la ea pur si simplu?

Incearca si sa retii C.
dacis
QUOTE(diaconuliviu @ 24 Mar 2006, 13:03)
Daca nu protejeaza, pentru ce sa o mai tinem? De ce sa nu renuntam la ea pur si simplu?

Incearca si sa retii C.
*


Ce sa retin?
Zaheiu
QUOTE(diaconuliviu @ 24 Mar 2006, 11:03)
Daca nu protejeaza, pentru ce sa o mai tinem? De ce sa nu renuntam la ea pur si simplu?

Incearca si sa retii C.
*



Eu am inteles ca aprinderile gotronic in primul rand asigura o descarcare mai puternica din bobina> scanteie mai buna>ardere mai buna>eficienta.
La cat costa si cat de usor se monteaza/demonteaza, plus ca nu se depaneaza (merge - bine, nu merge - o scoti) eu o prefer in fata celor complicate cu x senzori si x variabile in caz de functionare defectuasa. Oricum si la astea trebuie sa reglezi avans initial&shit, lucru de care nu scapi decat la cele cu senzori de detonatie care dau scanteia exact pe muchie.
calinp
C = condensator
diaconuliviu
QUOTE(Zaheiu @ 24 Mar 2006, 11:29)
[...]
*


Incearca Malvina, fara senzor sau alte alea. Aia macar tine platina protejata.
Si la fel, merge, bine, nu, o scoti. Si ca pret e tot pe acolo. Sau fa-ti una din cele simple date pe aici.

@dacis-ti-a raspuns CalinP, C=condensatorul, poti incerca sa-l retii, adica sa-l legi unde spuneai.
gotronic
QUOTE(dacis @ 24 Mar 2006, 11:01)
Vin si eu cu o intrebare cam de neavenit: daca aprinderile Gotronic nu sunt facute sa protejeze sensibil platinile intrucat nu reduc curentul pe platini, n-ar fi mai bine sa lasam condensatorul la locul lui?  Poate astfel le-ar proteja mai bine, ce credeti?
*



Nu lasati condensatorul la locul lui, ca merge mai prost si in plus se poate distruge aprinderea tranzistorizata, deoarece comanda tranzistorului din aprindere nu se mai face in comutatie ci mai lent.
gotronic
QUOTE(diaconuliviu @ 24 Mar 2006, 11:03)
Daca nu protejeaza, pentru ce sa o mai tinem? De ce sa nu renuntam la ea pur si simplu?

Incearca si sa retii C.
*



Protejeaza, si scanteia este stabilizata indiferent de turatia motorului si tensiunea pe acumulator, trbuie ca instalatia pe masina sa fie buna(in parametri nominali). Daca se "ard" sau oxideaza platinile verificati si contacul prin care vine +12 Vcc de la baterie pe langa razistenta primarului bobinei de inductie, fise etc cum scrie in instructiunile de utilizare si caracteristicile tehnice ale produsului.
Liviu-Ioan
Astept pareri! (de la electronisti!).
ceacu
QUOTE
Kinetix Salutare!
Nu vreau sa te stresez, dar mai am cateva intrebari, deh..., ca un nespecialist...
1. De ce nu ai micsorat pur si simplu rezistenta de polarizare a platinei la Malvina, daca acel curent de autocuratare era prea mic si a trebuit sa pui lampa? Nu prea inteleg...
2. Ai reusit cumva sa redimensionezi adaptarea pt impulsuri parazite la schema postata de mine (de fapt e aproape identica cu aprinderea "IPA"). Iarta-ma daca te agasez, dar ma intereseaza sa-mi fac una si vreau sa mearga din prima...
Poti sa-mi raspunzi pe gebaktum@yahoo.com, vad ca pe forum nu merge PM
Multumesc mult de tot!


1. Aprinderea am dorit sa ramana sigilata (treaba s-a intamplat la 2-3 ore de la cumparare, si nu eram sigur daca nu o sa cer banii inapoi), pe urma din comoditate, a ramas asa 3 ani pana mi-am dat seama de cealalta problema (si oricum iesise din garantie). Lampa a ramas pana in ultima secunda a masinii (ajuta la reglarea avansului initial, deoarece am tunat carburatorul [original], si am modificat corectorul de avans, au fost momente in care la fiecare stationare scoteam manivela [inca mai aveam la ce o cupla] si mai invarteam putin de motor si de delcou [1-2 grade] lampa se vedea cu capota inchisa cand invarteam de manivela, dar m-am lamurit ca cel mai bine este tot cum recomanda fabricantul sa reglezi avansul). Odata cu uzura pintenului platinei avansul (si distanta platinelor) scade, si din experienta i-ti pot spune ca o scadere a avansului initial chiar cu 2-3 grade se simte si la cuplu (scade) si la consum (creste).
Nu in ultimul rand rezistenta disipa caldura (in paralel cu tranzistorul) in acea cutiuta mica de plastic.

2. Inca nu m-am ocupat (pe de alta parte este foarte buna [atat cat este ea de buna] si de banii astia iei si o carcasa cu tot cu radiatorul de la tranzistor si cu izolatorul acestuia). La vremea aceea aveam in torpedou una de rezerva sigilata (inca o mai am dar tot nu mi-am gasit alta masina).
dacis
QUOTE(gotronic @ 24 Mar 2006, 23:11)
Protejeaza, si scanteia este stabilizata indiferent de turatia motorului si tensiunea pe acumulator, trbuie ca instalatia pe masina sa fie buna(in parametri nominali). Daca se "ard"  sau oxideaza platinile verificati si contacul prin care vine +12 Vcc de la baterie pe langa razistenta primarului bobinei de inductie, fise etc cum scrie in instructiunile de utilizare si caracteristicile tehnice ale produsului.
*


FALS. Nu protejeaza platina indeajuns de bine, orice ai face. Va spun din experienta: fise noi, bobina noua (de fapt doua bobine noi), toate celelalte noi si in parametri si tot se arde platina. Am fost sfatuit sa verific contactul si l-am verificat si e OK si tot se ard platinile. Curentul pe platina FARA aprinderea Gotronic 2,97A; CU aprinderea Gotronic 2,7A. Celelalte aprinderi de care aud pe aici aflu ca scad curentul de minim 10 ori, pe la 200mA ori chiar mai putin...

P.S. Dupa raspunsul de mai sus cred ca sunteti chiar dl O.G. din TgM, nu-i asa?
dyogenes
Pai daca "gotronic" e chiar "facatorul" aprinderilor Gotronic, l-as ruga sa comenteze putin schema si imaginile reverse engeneering pe care le-am publicat in paginile 20 (aproximativ) pentru Gotronic. Si poate ne explica si noua cum poate "facatura" d-sale sa protejeze platina, fara sa aiba conexiune de masa! Ca io unul nu vad cum s-ar putea proteja o platina, atata timp cat prin ea trec tot 2,7-3A.
Daca e chair "facatorul" Gotronicului si are tupeul sa vina aici si sa-si faca reclama, io promit solemn ca ma duc si trimit Protectia Consumatorului peste el. Nu am facut-o cand am descoperit escrocheria deoarece am considerat ca nu merita sa ma agit pentru 250 K lei, da daca mai si vine aici cu texte, apoi cu mine a pus-o!


LOOOOL. Acu m-am uitat la profilul lui "gotronic" si e din Bucuresti. M-am ambalat degeaba, bine ca nu am facut "efract la inima" smile.gif Scuze!
dex lada
Datasheet-ul pt bs570 il are careva ?
Giurisici Fabian
Bs570 e piesa romaneasca (senzor hall)si nu cred ca o sa il gasesti in cataloagele de pe net mai repede sa il cauti in cataloage mai vechi cu piese de la microelectronica sau cu piese de uz industrial tot de la ei. o sa ma interesez si eu la serviciu ca am niste cataloage cu piese pe acolo
dacis
QUOTE(dyogenes @ 26 Mar 2006, 00:46)
Pai daca "gotronic" e chiar "facatorul" aprinderilor Gotronic, l-as ruga sa comenteze putin schema si imaginile reverse engeneering pe care le-am publicat in paginile 20 (aproximativ) pentru Gotronic. Si poate ne explica si noua cum poate "facatura" d-sale sa protejeze platina, fara sa aiba conexiune de masa! Ca io unul nu vad cum s-ar putea proteja o platina, atata timp cat prin ea trec tot 2,7-3A.
        Daca e chair "facatorul" Gotronicului si are tupeul sa vina aici si sa-si faca reclama, io promit solemn ca ma duc si trimit Protectia Consumatorului peste el. Nu am facut-o cand am descoperit escrocheria deoarece am considerat ca nu merita sa ma agit pentru 250 K lei, da daca mai si vine aici cu texte, apoi cu mine a pus-o!
LOOOOL. Acu m-am uitat la profilul lui "gotronic" si e din Bucuresti. M-am ambalat degeaba, bine ca nu am facut "efract la inima" smile.gif Scuze!
*


1. Am motivele mele foarte intemeiate sa cred ca mister "Gotronic" este chiar cel ce le face, indiferent de ce scrie in profil.
2. Nu mai da si tu cu barda in om; este intr-adevar de meserie si, oricat de nemultumit ai fi tu, altul etc. (printre care si eu!) de aprinderea Gotronic, nu uita ca sunt multi care o lauda. Ca aprinderea asta in cazul multor masini chiar aduce imbunatatiri si chiar protejeaza platina e pentru mine o certitudine, vazand numeroasele posturi de posesori multumiti de mai sus. Atata doar ca eu, ca si altii, nu ma numar printre acesti fericiti.
3. Din cate am priceput eu, ideea de la care a plecat producatorul in construirea aprinderii Gotronic este ca sa obtina o scanteie puternica si relativ constanta, indiferent de turatie. Cum observa si raposatul intru forum DodoBird (Post #691 la aprinderi): "Copii hai sa nu exageram , e adevarat ca GOTRONICUL NU protejeaza platina !, dar totusi timpul de comutatie al trenzistorului este mult mai scurt deci : PUTEREA pe scanteie creste ca si la celelate tip Malvina." Ceea ce inseamna ca indirect intr-un fel protejeaza platina, prin micsorarea timpului in care prin platina trec cei aprox. 3A
4. Daca, asa cum zice Gotronic insusi mai sus, rezultatul principal urmarit prin fabricarea si utilizarea aprinderii sale este ca "scanteia este stabilizata indiferent de turatia motorului si tensiunea pe acumulator", atunci chestiunea cu protejarea paltinii este un lucru secundar pentru el... Poate ca n-ar fi rau sa-l invitam, totusi, pe domnul "Gotronic" sa ne explice scopul pentru care a facut aprinderea minune, ca si principiul constructiv... Cred ca are dreptul sa se apere, nu?...
5. Sa nu uitam ca pentru el producerea acestei aprinderi este o afacere, nu?... Gandeste-te cu cat o vinde el si cat castiga la o aprindere daca zilele trecute am vazut in magazin in Iasi una la 25 lei... (- 19%TVA=21lei; - 15-20% adaosul vanzatorului=16-18 lei. Cat costa piesele nu ma pricep, dar stiu sigur ca acel trazistor misterios il importa si e si destul de scump. Ei, ce mai zici de asta...)
6. Am un amic superelectronist (acum lucreaza in Africa, la montat retele multimedia cu conexiune direct prin satelit, ceva gen DigiTV pentru internet, telefonie si CaTV la un loc -- cica acolo nu mai merita azi punerea la punct a unei infrastrucuri terestre, fie ea supraterana ori subterana; ei trec deja la urmatoarea etapa...) care mi-a zis ca si cea mai mare parte a aprinderilor care protejeaza platina (fara sa o elimine, ca acelea o protejeaza de tot, lasand-o in ambalajul producatorului) au, de regula, alt dezavantaj -- ard mult mai repede decat in cazul absentei unei aprinderi electronice, in ordine, capacele delco, bobine si bujiile. Imi amintesc de faptul ca zicea ca este sigur ca durata de viata a unui capac delco va scadea dramatic in cazul utilizarii unei aprinderi ce protejeaza platina si ca am de ales ce vreau sa schimb mai des -- platinile sau capacul... Da' asta era doar un calcul teoretic asa ca nu baga mana in foc... Lamuriti-ma cum stau, totusi, lucrurile...

P.S. 1. Apropo de punctul 2 de mai sus, Dyogenes vezi ca ti-am trimis ieri un PM
2. Nu mi s-a parut ca isi face reclama; electronistii de pe aici lamuriti-l ca sunteti chiar electronisti, nu ageamii ca alde mine
dyogenes
1. Am primit mesajul de la tine, dar aprinderea nu am facut-o inca
2. Nu inteleg prin ce mecanism crapa capacul de delcou daca ai aprindere electronica
3. Nu inteleg cum "rupe" tranzistorul ala mai repede circuitul, atat timp cat tot platina este cea car intrerupe masa montajului
4. Mi se pare imposibil sa "stabilizezi" scanteia atat timp cat tensiunea de alimentare nu e stabilizata. La CDI e alta poveste, tensiunea din secundarul trafului ridicator chiar e stabilizata la 300 V, dar pe aprinderile inductive nu vad cum a face asta. Ca la o aprindere electronica adevarata, timpul scurt de comutatie al tranz asigura o scanteie mai puternica, suficient de puternica pt aprniderea amestecului chiar daca acu e descarcat e alta poveste. Dar nu e "stabilizata". De altfel am mai promis odata ca nu mai scriu nimic despre gotronic, ca nu merita efortul. Si de acum inainte promit solemn ca ma tin de cuvant.
dacis
QUOTE(dyogenes @ 26 Mar 2006, 14:00)
1. Am primit mesajul de la tine, dar aprinderea nu am facut-o inca
2. Nu inteleg prin ce mecanism crapa capacul de delcou daca ai aprindere electronica
3. Nu inteleg cum "rupe" tranzistorul ala mai repede circuitul, atat timp cat tot platina este cea car intrerupe masa montajului
4. Mi se pare imposibil sa "stabilizezi" scanteia atat timp cat tensiunea de alimentare nu e stabilizata. La CDI e alta poveste, tensiunea din secundarul trafului ridicator chiar e stabilizata la 300 V, dar pe aprinderile inductive nu vad cum a face asta. Ca la o aprindere electronica adevarata, timpul scurt de comutatie al tranz asigura o scanteie mai puternica, suficient de puternica pt aprniderea amestecului chiar daca acu e descarcat e alta poveste. Dar nu e "stabilizata". De altfel am mai promis odata ca nu mai scriu nimic despre gotronic, ca nu merita efortul. Si de acum inainte promit solemn ca ma tin de cuvant.
*


1. OK. astept
2. In anumite regimuri puterea scanteii este mult prea mare (mai precis tensiunea... si capacul se strapunge). Sunt curios daca i s-a intamplat asta cuiva care avea aprindere care protejeaza platina, gen Malvina etc.
3, 4. Asteptam sa ne explice dl "Gotronic"; ca totusi trebuie lamurit misterul acestei aprinderi: cum se face ca la unii pare sa dea rezultate trasnet iar la altii... frectie la picior de lemn.

P.S. Never say never....... Mai ales ca e vorba de un targmuresean de-al tau!
ceacu
AVERTIZARE: NU VREAU SA FIU BANUIT DE INTERESE ASCUNSE!

Oare aprinderea de Rosie de Tg. Mures este chiar o teapa?

La prima vedere am avut impresia ca da, dar:

Desi nu are terminal de masa (cu implicatia ca intregul curent al bobinei de inductie trece prin platini), totusi desi initial intreruperea curentului din bobina e data de contactele platinate, tensiunea care se aplica asupra respectivelor contacte nu creste deasupra tensiunii de alimentare a aprinderii (14.4V), diferenta de tensiune pana la tensiunea ce apare intre bornele de alimentare a bobinei de inductie (care este egala cu tensiunea din secundar impartita la raportul de transformare, adica reflectata in primar, plus tensiunea data de efectul inductantei de scapari a primarului bobinei) si care are cam 300V, este preluata de tranzistorul respectiv (din pacate nu se cunoaste tipul lui dar dupa cum este este polarizat (cu divizor de tensiune) pare bipolar (eventual darlington).

In scurtul timp in care tranzistorul incepe sa sa blocheze, curentul bobinei circula pe ochiul format din alimentare - bobina - tranzistor - condensator electrolitic - alimentare, tensiunea bornei legate la platina creste (putin) peste tensiunea de alimentare (14,4V), iar tranzistorul fiind polarizat invers se blocheaza.

Uzura contactelor este data de "puterea de rupere" a contactelor care la montajul clasic putem spune (cu o mare aproximatie) ca este 3A*300V=900VA, aproximatia este data de faptul ca atunci cand tensiunea creste la 300V curentul nu mai este 3A, iar la Gotronic (in cazul ideal) este de 3A*14,4V=43,2VA (iarasi o aproximatie si anume ca tensiunea nu creste peste cea de alimentare).

Se poate face un simplu (si socant) test: se pune mana pe firul ce duce la contactul mobil al delcoului cu si fara Gotronic (in locul mainii se poate folosi osciloscopul), si se observa prezenta sau absenta scuturaturilor (sau forma de unda a semnalului pe osciloscop), si ne putem lamurii imediat. ATENTIE: SCUTURATURILE IN ACEL LOC POT FI FATALE!

Sper ca s-a inteles gluma ca nu vreau sa fiu dat in judecata daca cineva moare electrocutat de primarul bobinei de inductie.

Si nu in ultimul rand avantajul ca in cazul strapungerii tranzistorului, condensatorul electrolitic si rezistentele din baza se ard (intrerup) imediat iar motorul functioneaza (pe tacute) pe montajul clasic (cu ce a mai ramas din Gotronic pe post de rezistenta de balast).

Oare cati dintre voi care va plangeti ca Gotronicul va mananca platinile, nu aveti ramas din Gotronic decat o 'rezistenta' de balast?

Daca ne intrabam ce este mai bine sa inlocuim adica platinele sau capacul de delcou raspunsul cred ca este evident si anume capacul deoarece oricum este o piesa consumabila iar inlocuirea sa nu presupune alte reglaje suplimentare (gen distanta la platini si obligatoriu avansul initial), deci orice nespecialist poate inlocui (chiar pe intuneric si fara scule) capacul de delcou.
dyogenes
Mai ceacu, tu pe undeva ai dreptate. Sincer nu am suficienta rabdare la ora asta sa urmaresc cu f mare atentie explicatiile stiintifice, dar "ceva" face aprinderea aia. Sa stii ca eu am studiat-o mult, am banuit-o a fi un simplu fir... etc. Nu e un simplu fir, dovada ca se poate scoate condensatorul de la sistemul de aprindere. Dar cert e ca nu protejeaza platina, asa ca in afara de o scanteie poate ceva mai ampla, nu obtii nimic. Ori, daca ai bobina buna, obtii scantei destul de ample si pe apr. clasica. Smecheria era tocmai protectia platinilor, inlaturarea "dansarii" platinii (cu tu insati ai propus cu introducerea acelui mic delay), etc. Toate astea nu le ai cu Gotronic...

(Iacata ca mi-am incalcat din nou promisiunea) smile.gif
ceacu
QUOTE(dyogenes @ 26 Mar 2006, 22:36)
Mai ceacu, tu pe undeva ai dreptate. Sincer nu am suficienta rabdare la ora asta sa urmaresc cu f mare atentie explicatiile stiintifice, dar "ceva" face aprinderea aia. Sa stii ca eu am studiat-o mult, am banuit-o a fi un simplu fir... etc. Nu e un simplu fir, dovada ca se poate scoate condensatorul de la sistemul de aprindere. Dar cert e ca nu protejeaza platina, asa ca in afara de o scanteie poate ceva mai ampla, nu obtii nimic. Ori, daca ai bobina buna, obtii scantei destul de ample si pe apr. clasica. Smecheria era tocmai protectia platinilor, inlaturarea "dansarii" platinii (cu tu insati ai propus cu introducerea acelui mic delay), etc. Toate astea nu le ai cu Gotronic...

   (Iacata ca mi-am incalcat din nou promisiunea) smile.gif
*



Ai dreptate, montajul respectiv e o mare porcarie, cu avantajul ca la defectarea lui utilizatorul nu-si da seama. (cand mi-am cumparat Malvina, vanzatorul mi-a adus tot Gotronic spunandu-mi ca aia trebuie s-o iau [era prima si singura data in viata mea cand am vazut-o], cand mi-am luat a doua Malvina [rezerva], alt vanzator tot Gotronic [de aia rosie de Tg-Mures] se chinuia sa-mi vanda, asa ca nu inteleg cum doar porcariile au succes in acest kkt de tara).

Adevarata smecherie este inlocuirea platinelor (si a sistemului distribuitor), dar la noi in tara nu s-a gasit nimenea, nici chiar fabrica nici chiar in 1998 pe cand inca mai feceau dacii cu carburator, sa produca un sistem semi-electronic asemanator cu delcourile electromagnetice (ma mir cum in America gasesti kituri de aprindere pentru masini cu delcou clasic desi sunt primii care au implementat injectia si catalizatorul, dar se pare ca acolo inca mai exista piata pentru asa ceva), iar la noi singurele INOVATII (mai raspandite) in domeniu sa fie Gotronicul si economizorul de benzina (o biata tabla care sugruma admisia).
dyogenes
Dar delcouri fara platina s-au facut! Erau puse pe unele Dacii de export. Am vazut eu una adusa din Ungaria care avea delcou optic. Era o chestie supersimpla, o elice de plastic cu 4 pale care intrerupea raza unui LED ce cadea pe un fototranzistor. Nici nu trebuia sa modifici mult delcoul, puteai oricand sa montezi platina clasica, in 10 min, la marginea drumului. Sa stii ca si eu m-am mirat cand am vazut o poza cu un jeep misto, care avea capac de delcou. Am crezut ca am vedenii, da clar era capac de delcou. Nu ma vazut ce era sub capac, daca era cu platina sau fara. Eu am facut un sistem fara platina, cu trad. Hall care merge super OK. Nu am mers pe varianta optica de frica prafului care s-ar putea depune pe LED si fototranzistor.
diaconuliviu
Multumesc pt senzori, am scris privat.
Acuma, senzorul ala unde se monta si cit e de mare? Ca in delco de dacia am incercat dimensional unul de HP 1120, e prea mare. Poate sa pui palele prin zona lulelei.
gotronic
QUOTE(ceacu @ 26 Mar 2006, 23:54)
Ai dreptate, montajul respectiv e o mare porcarie, cu avantajul ca la defectarea lui utilizatorul nu-si da seama. (cand mi-am cumparat Malvina, vanzatorul mi-a adus tot Gotronic spunandu-mi ca aia trebuie s-o iau [era prima si singura data in viata mea cand am vazut-o], cand mi-am luat a doua Malvina [rezerva], alt vanzator tot Gotronic [de aia rosie de Tg-Mures] se chinuia sa-mi vanda, asa ca nu inteleg cum doar porcariile au succes in acest kkt de tara).

Adevarata smecherie este inlocuirea platinelor (si a sistemului distribuitor), dar la noi in tara nu s-a gasit nimenea, nici chiar fabrica nici chiar in 1998 pe cand inca mai feceau dacii cu carburator, sa produca un sistem semi-electronic asemanator cu delcourile electromagnetice (ma mir cum in America gasesti kituri de aprindere pentru masini cu delcou clasic desi sunt primii care au implementat injectia si catalizatorul, dar se pare ca acolo inca mai exista piata pentru asa ceva), iar la noi singurele INOVATII (mai raspandite) in domeniu sa fie Gotronicul si economizorul de benzina (o biata tabla care sugruma admisia).
*


gotronic
Imi pare rau ca atunci cand nu intelegi un fenomen, inseamna neaparat ca este ceva in neregula. In legatura cu aprinderea "gotronic", am aflat tarziu de discutiile de pe forum si nu am putut interveni. Daca cineva doreste informatii suplimentare se poate adresa direct producatorului. Sunt prea ,,agitat" acum, dar totusi incerc sa dau cateva lamuriri pentru cei interesati. Marile probleme ale aprinderilor electronice in general sunt bobinele de inductie proaste care au intrat pe piata romaneasca, si lipsa fiselor de calitate, respectiv cu rezistente ohmice corespunzatoare. Aprinderea de Tg. Mures scoate in primarul bobinei o tensiune de autoinductie de pana la 450 Vcc, STABILIZATA chiar daca unii nu pricep cum desi nu are borna de masa, iar tensiunea la platini este aproximativ tensiunea bateriei +max 2 V. Bobinele de inductie care mai sunt pe piata(cele de import) unele sunt atat de slabe ca dau scanteie in secunarul bobinei la chiar mai putin de 2-3 mm. Bobinele arata la fel ca cele de Sf. Gheorghe (care nu se mai fabrica) dar unele nu au piulite si altele au alte coduri de identificare. In momentul de fata nu exista din cate stiu eu decat o singura bobina omologata de RAR(registrul auto roman) si anume una bulgareasca care merge destul de bine pentru aprinderile clasice.
In mod normal platinile nu ar trebui sa se "arda" nici pe clasic daca bobina de inductie nu are spire in scurt circuit, deci rezistenta ohmica prea mica, sau condensatorul este bun. Dar, din pacate nimeni nu masoara aceste elemente nici macar cei de Service ci monteaza dupa POZA din prospect, necitind prospectul cu instructiuni.
Revenind la arderea platinilor aceasta se produce in urmatoarele cazuri:
- Bobina de inductie cu spire in scurt circuit(sau necorespunzatoare respectiv bobine care se folosesc la aprinderile electronice integrale si au rezistente ohmic sub 1 ohm, ceea ce duce la curnti de cca 14Amperi !!!! la 14 Vcc )
ceacu
QUOTE(gotronic @ 28 Mar 2006, 21:46)
Imi pare rau ca atunci cand nu intelegi un fenomen, inseamna neaparat ca este ceva in neregula. In legatura cu aprinderea "gotronic", am aflat tarziu de discutiile de pe forum si nu am putut interveni. Daca cineva doreste informatii suplimentare se poate adresa direct producatorului. Sunt prea ,,agitat" acum, dar totusi incerc sa dau cateva lamuriri pentru cei interesati. Marile probleme ale aprinderilor electronice in general sunt bobinele de inductie proaste care au intrat pe piata romaneasca, si lipsa fiselor de calitate, respectiv cu rezistente ohmice corespunzatoare. Aprinderea de Tg. Mures scoate in primarul bobinei o tensiune de autoinductie de pana la 450 Vcc, STABILIZATA chiar daca unii nu pricep cum desi nu are borna de masa, iar tensiunea la platini este aproximativ tensiunea bateriei +max 2 V. Bobinele de inductie care mai sunt pe piata(cele de import) unele sunt atat de slabe ca dau scanteie in secunarul bobinei la chiar mai putin de 2-3 mm. Bobinele arata la fel ca cele de Sf. Gheorghe (care nu se mai fabrica) dar unele nu au piulite si altele au alte coduri de identificare. In momentul de fata nu exista din cate stiu eu decat o singura bobina omologata de RAR(registrul auto roman) si anume una bulgareasca care merge destul de bine pentru aprinderile clasice.
    In mod normal platinile nu ar trebui sa se "arda" nici pe clasic daca bobina de inductie nu are spire in scurt circuit, deci rezistenta ohmica prea mica, sau condensatorul este bun. Dar, din pacate nimeni nu masoara aceste elemente nici macar cei de Service ci monteaza dupa POZA din prospect, necitind prospectul cu instructiuni.
     Revenind la arderea platinilor aceasta se produce in urmatoarele cazuri:
          - Bobina de inductie cu spire in scurt circuit(sau necorespunzatoare respectiv bobine care se folosesc la aprinderile electronice integrale si au rezistente ohmic sub 1 ohm, ceea ce duce la curnti de cca 14Amperi !!!! la 14 Vcc )
*



Bun si daca Gotronicul e asa bun (de eu dupa o facultate de profil nu ma pot prinde), atunci ce parere ai despre Malvina?

Si legat de spirele in scurtcircuit, daca sunt prezente atunci AUTOINDUCTIA este mai slaba! si nu s-ar arde contactele (asa zise) platinate.
dyogenes
Desi ar trebui sa ma enervez, nu stiu de ce ma p... pe mine de ras! Omu asta chiar ne ia de tampiti! Mi e mi se pare foarte clar ca am scris 3,5 - 4 A si nu 14! Si daca bobina e de 3 ohmi, si repetentu de clasa a VIII stie ca la 12V intensitatea nu poate fi mai mare de 4 A. In ceea ce ma priveste, cu certitudine am masurat impedanta (mai corect rezistenta in cc) a bobinei. Si, daca Mr Gotronic e asa de convins de maretia inventiei sale, il rog io frumos sa ne explice si noua, astora cu mai putin "crier", functionarea concreta a nazdravaniei. Nu de alta dar io chiar nu am gasit sub siliciul ala negru vreun element stabilizator. Urmeza sa-mi zica ca e un tranz "special" cu zenner incorporat (sau cu eclator, mai stii?) Da si daca ar fi, tot aberant ramane, ca odata deschis ruptorul, circuitul de masa se intrerupe si tranz-ul nu mai e in paralel pe bobina... asa ca nu mai are cum sa-i stabilizeze curentul in momentul SCADERII fluxului magnetic. Hai nene ca nu tine, stiu sa deosebesc papagalu de cioara!

De altfel si exprimarea lui il cam tradeaza...
"Aprinderea de Tg. Mures scoate in primarul bobinei o tensiune de autoinductie de pana la 450 Vcc, STABILIZATA". Pai daca e "DE PANA LA" nu e STABILIZATA.

Si inca ceva... Ramane obsesia mea: Daca eu ma insel, explica-mi unde gresesc! Descrie aici, in public, de fata cu oameni care stiu cate ceva electronica, functionarea dispozitivului. Ai dedicat multe randuri producatorilor de bobine, de platini, etc. dar nimic despre functionarea montajului. De ce oare?

Astept (si cred ca si alti colegi de forum) o descriere plauzibila a functionarii.



Pt Diaconuliviu:

ma bucur ca senzorii Hall au ajuns la tine. Da, am mai multi cu defecte de marcaj, dar sunt toti BS570. Nu trebuie sa/mi trimiti nimic inapoi. Nu stiu, eu nu am incercat sa tai din ei, dar putin probabil ca deasupra gaurii de prindere sa aiba ceva circuite. Incearca, chiar daca ii distrugi, mai am si iti mai trimit. Merita incercat. Eu am dat jos nitul de la pintenul platinii, am dat jos pintenul si am fixat acolo cu un surub mic o bucata de textolit (din acela fibros, nu din cel casant) in forma literei L, pe care am fixat senzorul. L-am fixat prin cositorirea terminalelor pe bucatica de textolit. Corpul senzorului ajunge la 5mm deasupra buzei inf. a lulelei. In lulea ma dat 4 gauri de 5 mm, perpendiculare, si am fixat 4 magn. cilindrici. I-am introdus putin fortat (nu forta tare ca se crapa luleaua) si i-am fixat cu Picatura. Nu am avut probleme sa sara, dar cu prima ocazie voi aplica metoda lui Giurisici Fabian cu tila termocontractila.
Am vazut pe forum o idee excelenta (cred ca era a lui Dex_Lada sau moshulik, nu mai stiu exact), si anume sa se fol 4 senzori in paralel si 1 magnet. E mult mai usor sa pui EXACT perpendicular 4 senzori pe un cablaj decat 4 magneti intr-un corp de lulea. E adevarat ca montajul mecanic (ma gandesc la avansul vacuumatic)e mai complicat, dar cert ca si precizia e mult mai buna. Daca ai timp merita sa incerci. E acu sunt la servici 12 H pe zi, nu mai am timp de nimic, da cand ma eliberez un pic, fac o aprindere simpla pt Dacis si experimentez un delcou cu 1 magn si 4 senzori. Voi folosi BS570, sunt fiabili.
Mai ma un tip de senzori Hall, dintr-o tastatura straina, da nu am gasit nici un catalog pt ei. Au 4 terminale, unul din ele pare a fi baza unui tranz. incapsulat. Chiar daca nu am catalogul, ii stiu folosi, se comporta in principiu la fel, pun iesirea la masa cand simt un camp magnetic. Cred ca voi incerca o apr. si cu acest ultim tip, asa, de curiozitate.
diaconuliviu
QUOTE(dyogenes @ 28 Mar 2006, 22:34)
[...]
      Mai ma un tip de senzori Hall, dintr-o tastatura straina, da nu am gasit nici un catalog pt ei. Au 4 terminale, unul din ele pare a fi baza unui tranz. incapsulat. Chiar daca nu am catalogul, ii stiu folosi, se comporta in principiu la fel, pun iesirea la masa cand simt un camp magnetic. Cred ca voi incerca o apr. si cu acest ultim tip, asa, de curiozitate.
*


Acel pin e cumva iesire Q "barat"? Adica in contratimp cu cea "normala"?
Sau, la unele e pin PRG, care pus la masa da pe iesire sa zicem 1 la cimp magnetic, iar pus la + inverseaza situatia (0 la cimp magnetic).

Acuma sa intreb ceva:
am demontat motorase de cooler (sursa sau procesor) si au pe placuta interna un circuit 4 pini, marcat asa:
HI
401
APX9140
(AD595)
Nu-l gasesc in datasheetcatalog.com, doar la ad595 ceva DIL 14 deci nu e situatia reala.

Este HALL sau driver pt astfel de motoare?
dyogenes
Si eu am desfacut multe motorase din acelea de cooler, si nu aveau altceva decat traductor Hall, nu aveau CI driver. O sa ma uit mai atent sa vad ce face pinul ala. Ar fi frumos sa fie cum zici tu, ca nu ai mai avea nevoie de tranzistor inversor. Ma uit. Pana acum nu am facut-o deoarece am ff multe BS570. Vezi ca la "sistem electromagnetic in loc de platina" s-a scris ceva despre BS057 sa nu fie oare doar o eroare de mercaj?
gotronic
Nu stiu de ce este atata rautate in limbajul unora. Platinele se "ard", datorita arcului electric ce apare in timpul deschiderii(daca sunt dimensionate pentru un anumit curent, respectiv bobina) si nu de curentul electric ce le strabate. Repet si fac aici referire numai ptr. cazurile "normale" respectiv folosirea de bobine adecvate prevazute de fabricant. Se stie din clasele primare ca arcul electric apare la o tensiune de cel putin 40 Vcc. La aprinderea de Tg. Mures limitarea tensiunii pe platini se face fata de borna + a bateriei (prin intermediul cheii de contact), cum o face este f. simplu dar nu cred ca cine produce asa ceva are vreun interes sa "explice cum", mai urmeaza sa cereti detalii despre componentele folosite, schema de cablaj, documentatia de executie etc. Eu nu am vrut sa fac pe nimeni "tampit cu scoala" sau cam asa ceva, ci doar am expus marile probleme ce apar in practica.(Chiar daca sau folosit bobine si fise noi nu inseamna ca sunt si bune neaparat). "Siliciul ala negru" este rasina epoxidica colorata in negru pentru a se proteja tocmai schema electronica si probabil asta deranjeaza cel mai tare. "tranzistorul" de care vorbiti este chiar asa ceva specializat si din import. Cand am spus ca tensiunea in primar urca pana la 450Vcc nu inseamna ca nu este stabilizata, ci depinde de la lot la lot si intro mica masura cu temperatura(400-450 inseamna mai putin de 15%) si acest factor de stabilizare nu afecteaza functionarea. Nu exclud si faptul ca ar putea fi stricata aprinderea cu pricina de arde platinile dar, dar trebuie verificate toate datele si pe urma sa aruncam cu nori. Daca esti din Tg. Mures de ce nu mergi la gotronic sa rezolve problema, ca de protejat platinile SIGUR o face si asta este dovedita in timp de utilizatori, daca nu o face ceva este in neregula. REPET inca odata ca nu curentul electric ce trece prin platina este cauza arderii acestora ci tensiunea care apare pe platini si aici trebuie "cautat". Eu nu am citit tot topicul cand am dat un exemplu cu bobina de 1 ohm. Iar contactul se masoara "in sarcina" respectiv cu platina inchisa si bobina legata in circuit masurand tensiunea la bornele bobinei care trebuie sa fie aprox. tensiunea de pe acumulator(cheia de contact pe pozitia motor pornit). Daca mai doriti raspunsuri care pot fi date si nu explicate neaparat, va rog.
P.S. Aprinderea este omolagata de RAR si verificata de laboratoare specializate conform unui caiet de sarcini si a normelor in vigoare. Nu doresc nimanui sa se apuce de asa ceva in necunostinta de cauza. Dar nu intotdeauna, un produs in general, multumeste pe toata lumea. Daca mai pot o sa mai revin dar va rog fara"cuvinte grele" la adresa unuia sau a altuia, chiar daca "avem facultati pe profil". Omul cat traieste are de invatat si cu cat invata mai mult isi da seama cat de prost este si cat mai are de invatat.!!!!!!!!! (fara rautate)
ceacu


I-mi pare rau dar si subsemnatul am incercat sa explic aceleasi lucruri (legat de arderea contactelor si tensiunea arcului electric [pare-se ca am zis ceva de putere]).

Daca respectiva aprindere este omologata RAR (si presupun de bun simt ca este si patentata la OSIM), nu vad care-i problema sa ni se dea schema electronica (cu valorile componentelor) ca sa intelegem (daca tot suntem prosti cu facultati) modul de functionare si sa ne dem seama daca cumva respectivul montaj nu este cumva o teapa (cu sau fara rea intentie).

Nu am primit inca raspunsul legat de Malvina AP EA-01C sau 02 (care este produsul concurent), deci trag concluzia unei pareri subiective (paranteza la produsul concurent valoarea adaugata a fabricantului Malvina este mai mica decat la Gotronic deoarece la Gotronic intra mai putin material iar pretul de vanzare este similar), deci bag seama de existenta unui interes pecuniar.

Nici subsemnatul nu a fost foarte multumit de Malvina dar a aplicat (pe riscul propriu) niste masuri corective care se pare ca au functionat.

Intrebare retorica: ce se intampla la un Gotronic la care tranzistorul se strapunge? Motorul mai functioneaza? Daca da de ce? Astept raspuns intai la aceste intrebari.

Multumesc.
gotronic
Apropo. Referitor la aprinderi electronice fara platina, exista in curs de fabricatie (chiar aproape de finalizare) o aprindere tranzistorizata cu 4 fire (si masa), care nu a putut fi scoasa in productia de serie datorita pretului ridicat. Aceasta are un curent prin platina de cca 30 mA suficient pentru autocuratirea platinilor si lucreaza cu un traductor Hall ce se monteaza in locul platinei fara nici o modificare.
Se duc tratative pentru importul de componente. Nu se reusea un pret sub 500K la producator, dar cred ca si asa pretul nu este mare.!!!!?????? Sa vad atunci ce se mai vorbeste pe forum. Aprinderea este in aceeasi caracasa rosie numai ca are inca un fir de masa in plus.(NEGRU) si ii zice deocamdata AT 011 (sunt montate cca 100 buc. pe diferite masini pentru teste si merge se pare foarte bine)

Am uitat sa specific ca functioneaza atit cu platina cat si cu senzo

Certati-va, va rog, in particular.
Nu mai postati succesiv, aveti EDIT.
diaconuliviu
QUOTE(gotronic @ 29 Mar 2006, 13:55)
[...]Aceasta are un curent prin platina de cca 30 mA suficient pentru autocuratirea platinilor [...]

Din umilele cunostinte, pentru autocuratare is necesari 200-300 mA, totusi.
gabrielv
QUOTE(Electronistu' @ 6 Feb 2006, 00:39)
Daca iti zic ca de 4 ani de cand o am nu am schimbat platina nu m-ai crede, nu? Bine, nu-ti mai zic atunci  radmasa.gif
*



N-ai schimbat platina pt ca nici masina nu s-a miscat vre-un km radmasa.gif

Am si eu cutiuta rosie minune pe masina...
... mie mi s-a tocit pintenu' de la platina de asta toamna pana acum (cah ... parca scria metaloplast pe cutie ) si mai era si impuscata
gotronic
Din bibliografia de specialitate reiese ca plaja este foarte mare si anume de la 30mA la 300mA. Practic depinde si de aprinderea ce se foloseste. Aici vorbim de minim, ca maxim .... iar intram pe taramul discutat mai inainte si anume de puterea de rupere a contactului.(daca nu se depaseste tensiunea de cca 40 V, cea de amorsare a unui arc electric)
calinp
"Referitor la aprinderi electronice fara platina(...).Aceasta are un curent prin platina de cca 30 mA suficient pentru autocuratirea platinilor si lucreaza cu un traductor Hall ce se monteaza in locul platinei fara nici o modificare."

pana la urma e cu platina sau fara? ca eu nu mai inteleg nimic...
gotronic
Am completat ulterior: merge cu platina cat si cu senzor,(separat nu amandoua odata) scuze.
bertro
cum va fi implemetata treaba asta pe piata? vor exista 2 modele (unul pt platina altul cu tot cu senzor) la acelasi pret de +500k sau va fi un singur model care va include si un "kit" pt magnetic ? cand spun "kit" ma refer sa fie incluse atat senzorul gata montat pe un sistem de prindere care sa intre in locul platinei, cat si sistemul de magneti (bucsa, cruce, ce-o fi) gata de montat pe ax delcou.
o estimare cand va apare pe piata respectivul produs?
gotronic
Sa o luam pe rand. Una este omologarea la RAR si alta este brevetarea la OSIM, ceea ce presupun ca stiti dar. Intr-o lume ca a noastra unde nimic nu este sigur, poti sa o brevetezi si la OSIM dar de protejat nu te protejeaza nimeni, este ca si cu politia"prinde tu hotul ca noi il arestam" sau cam asa ceva. In concluzie daca nu te protejezi singur nu te ajuta nimeni. Referitor la Malvina se pare ca toata lumea cunoaste schema de Aprindere electronica "clasica", si nu prea am ce comenta, depinde de modul de realizare, componente folosite, fiabilitate etc care este ales de producator in baza a mai multor factori si nu in ultimul rand pretul componentelor si materialelor folosite. Eu nu spun ca una este mai proasta decat alta sau mai buna ci doar am "comentat" putin principiul de functionare sa nu se creada ca ar fi vreo "cacialma", cum se vehicula pe aici. De schema nici sa nu va ganditi, ca pana la urma asta doare cel mai tare. Eu zic sa luam cei bun de la ce avem si fiecare sa opteze pentru varianta care doreste, si cu asta nu as mai continua la nesfarsit, ca orgolii fiecare are.
Referitor la implementare pe piata a AT 011 , pretul este cel cu tot cu senzor, doar ca aprinderea merge si cu platina respectiv comanda tip CONTACT. Ca forma senzorul este apropiat de cel al platinei si nu mai contine nimic!!!!!, respectiv stie sa "citeasca" forma suprafetei camei . Mai mult deocamdata nu pot sa va mai spun, dar iar o sa fiu "luat " la intrebari si o sa se gaseasca cineva care sa spuna ca nu se poate asa ceva, ca este o excrocherie etc.
Dar la cum merg vanzarile in general la autoturismele DACIA, nu stiu daca mai renteaza lansarea in productie de serie.(unde se poate obtine un pret bun). Nu se stie niciodata.
moshulik
Eu cred ca m-am prins in ce consta ideea si cum citeste senzorul forma camei. E o idee buna, recunosc ca nu m-as fi gandit la ea. Iti recomand totusi intai sa incerci sa o valorifici, nu sa o dai gratis pe net.
gotronic
Tocmai asta vroiam sa explic in legatura cu schemele in general. Unii se chinuiesc de le sar capacele ca sa rezolve o problema, iar cand e gata, toata lumea vrea sa comenteze eventual cu schema in fata?! De, asa suntem noi romanii ,mari comentatori.
calinp
parerea mea: orice varianta ai folosi, nu aduci nimic nou, care sa nu mai fi fost folosit. urmarirea formei camei e relativ simpla: se face cu un senzor hall si un magnet pozitionate a.i. doua came succesive sa inchida campul magnetic intre ei (senzor si magnet, la 90 de grade) - ramane problema uzurii neuniforme a camei.
iar la schema... cea mai banala ar fi cu un igbt special pt aprindere care are si comanda cu nivel logic de tensiune (cred ca toate sunt asa) - adica un singur tranzistor si cateva rezistente, eventual si 1-2 diode.
la o aprindere, daca se folosesc componente special pt auto, trece toate testele posibile de la rar din prima...


2 scheme simle, doar cu 3 fire
dyogenes
Pt calinp:

doar translgn.pdf e o aprindere cu 3 fire, seamana oarecum cu Gotronic-ul si protejeaza platina practic cu ajutorul acelei bobine de 10-15 ohmi, ceea ce Gotronic-ul cert nu are. ElectronicIgnition.pdf are, cu tot respectul, 4 fire: +, -, platina si --ul bobinei.

Pt Gotronic:

Nu stiu de ce am impresia ca tonul acid va apartine. De ce nu ma duc la Gotronic sa imi rezolve aprinderea? Pentru ca mi-am montat aprindere electronica biggrin.gif Daca va imaginati ca schema ar fi interesanta, verificati un pic forum-ul... In primul rand ca a fost deja (partial e drept) publicata (si daca imi pun mintea mai fac rost de cateva defecte, pana reusesc sa citesc ce scrie pe tranzistorul ala). In al doilea rand, sunt aici pe forum multiple scheme adevarate de aprindere electronica (de ce oare pe cei de la Malvina nu ii deranjeaza?). Pe mine personal ma lasa totalmente rece, singurele pe care le respect sunt CDI-urile, si sunt scheme destule.
Explicarea functionarii unui montaj nu presupune neaparat deconspirarea schemei lui exacte. Dar am impresia ca nu doriti sa intelegeti acest lucru.
In ceea ce priveste arcul electric, vreti sa ma faceti sa cred ca atunci cand scurtcircuitez cu o sarma bornele unei baterii de 4,5V si ies scantei, acolo sunt 40 V? Ar fi foarte revolutionar, tinand cont de impedanta neglijabila a bietei bucati de sarma. De altfel, se poate face sudura foarte bine cu acumulatorul auto si o bara de grafit, arc electric in toata regula. Cum face grafitul ala ridicarea tensuinii la 40V?
Dati-mi deci voie sa nu cred ca platinile se distrug (numai) datorita autoinductiei. Sunt de acord ca si acesta joaca un rol. Fara indoiala, dar nu cel major. Si, de altfel, reducerea curentului de platina pare sa fie "cheia succesului" aprinderilor electronice adevarate (gen Malvina & celelalte).
Mi-e greu sa imi imaginez cum se stabilizeaza tensiunea in primarul bobinei de inductie prin borna + si contact, atata timp cat celalalt capat (- ul) este lasat in aer prin deschiderea ruptorului. Acel circuit nu este inchis...!!!!!

Si inca ceva, important de precizat! Nu am nimic personal cu firma Dvs, dar nu accept sa fiu tras pe sfoara. Veniti cu un produs ca lumea, faceti o aprindere electronica adevarata, la care sa masor eu un curent de platina de 100-200mA si cu siguranta astfel de discutii nu vor mai fi. Cum nu sunt despre Malvina. Chiar sunt curios a-propos de aprinderea fara platina. Sper ca dupa dusul rece luat cu "Gotronic-ul", va veni pe piata un produs fiabil.

Daca va imaginati cumva ca un produs al Dvs poate opri imaginatia si experimentele unor pasionati de masini si electronica, traiti pe alta lume. Intotdeauna se vor gasi solutii mai bune decat cele oferite de firme, care sunt constranse de costuri. Sa va dau un exemplu: Veti scoate aprinderea fara platina (multi dintre noi au facut-o deja). Foarte bine. Dar noi vom face (am facut deja) aprinderea CDI fara platina. Si daca o veti face si pe acesta, noi vom face (am facut deja) aprinderea CDI MULTISPARK fara platina. Si daca o veti face si pe asta, vom face, dup planul lui moshulik, aprinderea fara distribuitor si fara platina, cu microcontroller. Mi se pare ca SRL-urile romanesti sunt cele cu un pas in urma, nu noi. Desigur, va va ramane un segment de piata considerabil, al oamenilor care nu stiu electronica si nu cunosc electronisti, care vor continua sa cumpere. Si, sincer sa fiu, mie personal putin imi pasa daca Gotronic-ul e teapa, dar e necinstit ca acestor oameni sa li se ia bani pentru un produs care nu este ceea ce ar trebui sa fie.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.