Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: problema faza scurta
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
lars_andrew
Salutare... Expun o problema pe care nu am reusit sa găsesc explicatii/rezolvari in alte topicuri. Problema este ca nu se aprinde faza scurta pe stânga. Am cumpărat becuri noi h4 55/60. Pe dreapta merge, faza lunga merge pe ambele faruri. Sigurantele sunt bune. Poate fi de la maneta? Bloc de lumini? Releu? Ajutati-ma va rog! Am drum lung de parcurs si nu am timp de astfel de probleme. Va multumesc anticipat.
bygy007
nu stiu daca are relee modelul tau , dar din bloc nu este sigur ca blocul apride ambele faruri , se imparte stinga dreapta la sigurante demonteaza panoul de sigurante si vezi pe firele de pe spatele lui daca pleaca mai departe spre faruri , apoi vezi poate fi intrerupt intre cele doua faruri , matul de fire sa nu fie ros prin zona radiatorului
lars_andrew
Am verificat riguros toata instalatia... Am observat la panoul de sigurante umezeala si sigurante oxidate... Problema in final erau 2 sigurante... Si faptul ca îmi ploua in masina, pe sub bord pe undeva... Mda...probleme vor continua sa apară... M-am cam speriat un pic.... Îmi cer scuze admini... Si multumesc pentru sfat bygy.
bygy007
pe acolo poua deoarece apa de la grila din fata se prelinge din gaura din stinga , acolo trebuie sa ai ceva de plastic care sa directioneze apa , in lipsa sau daca este deteliorata curge pe fire si intra in interior , mai poate intra si pe la parbriz , urmareste si remediaza problema
popescuion
Buna ziua. Am si eu o intrebare: Detin o dacie din 1986 cea cu 4 faruri , care are 2 relee din cele mici in cutiuta de aluminiu. Unul din ele imi comanda faza scurta, DAR al doilea nu actioneaza nimic : nu am aflat ce rol are. Mentionez ca faza lunga se cupleaza direct din blocul de lumini. Care e rolul releului nr 2 ? Multumesc.
bygy007
din cite stiu eu din blocul de lumini alimenta faza scurta , si lunga de la farurile din exterior iar prin relee era faza lunga din interior , cite unu pentru un far
pcostica
QUOTE(popescuion @ 22 Dec 2016, 18:30)
...  Care e rolul releului nr 2 ? ...
*


Releul în cauză este cel incercuit și aprinde becul roșu "BREAK" când se acționează demarorul.
[attachmentid=1628050464]
popescuion
Acum am vazut. Multumesc, si pentru schema.
mcNelu
QUOTE(bygy007 @ 3 Aug 2016, 22:54)
pe acolo poua deoarece apa de la grila din fata se prelinge din gaura din stinga , acolo trebuie sa ai ceva de plastic care sa directioneze apa , in lipsa sau daca este deteliorata curge pe fire si intra in interior , mai poate intra si pe la parbriz , urmareste si remediaza problema
*




QUOTE(bygy007 @ 23 Dec 2016, 00:36)
din cite stiu eu din blocul de lumini alimenta faza scurta , si lunga de la farurile din exterior iar prin relee era faza lunga din interior , cite unu pentru un far
*


Buna ziua, este un topic mic si vechi scuze pentru ca, domnul bygy007, nu stiu despre ce aparatoare de plastic este vorba si nu am, imi ploua si mie la fel, peste sigurante.
Pentru parbriz, am folosit silicon negru de garnituri care rezista la 200 gr. C, am introdus sub chederul de geam mai ales ca nu am picuratorul care era acolo, si in stanga si in dreapta parbrizului, in exterior. Despre ce aparatoare este vorba ca era, acolo, la gaura din stanga?

In legatura cu faza scurta care in prezent este folosita permanent cand ruleaza masina si in stationare, mai rar, la marginea drumului, (numai cu pozitiile, de ex.), uzura la blocul de lumini Dacia 1300 este mare. O putem atenua? Cum spune postul acesta
http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopi...ndpost&p=760185 unde se uita ca este nevoie de lumini si in stationare, sau poate ca nu ?

Va rog frumos, @bygy007 , un tutorial daca putem sa avem
1. faza scurta aprinsa si stinsa de motor dar totodata,
2. sa ramana functia de a o avea cuplabila si in stationare, si
3. posibilitatea de a anula functia 1,
multumesc, cu stima, domnule bygy007 rolleyes.gif

PS. Iata si postul din link, integral,
QUOTE(autom @ 24 Dec 2006, 17:20)
Pt argon:

Daca modifici instalatia electrica cu relee poti sa faci o imbunatatire: unul din firele de la comanda releelor ( ,,-,,-ul) il treci printr-un contact normal deschis de la un releu . Acest releu il alimantezi de la +-ul de pe bobina de inductie, In acest fel , cand opresti motorul se sting si faruurile ( faza lunga si scurta) ........te protejeaza de uitarea lor aprinsa si se mai si automatizeaza masina. Acum o sa imi spuna colegii forumisti ca se pot monta buzere de atentionare........este alta modalitate de imbunatatire.

Alta imbunatatire: se mai poate monta un releu care comanda tot relele de faturi , cu contact normal inchis, si care la se leaga la firul bobinei de comanda al electromotorului........cand pornesti motorul se sting farurile.........ca la masinile straine.
Si ......asa cum am facut eu la ,,cotetul,, meu........am lasat si vechea instalatie in functiune.......ma refer la mufele de la instalatia existenta. In caz ca apare vre-o problema la noua instalatie, pana la garaj, se poate conecta vechiul montaj.La tine argoane poti schimba usor mufele la faruri caci ai contraaripa cu degajare.

Am mai montat un tablou de sigurant cu 6 circuite la compartimentul motor care protejeaza faza lunga/scurta/cetata......cate un circuit pentru fiecare.

E mult mai bine dacat sa treaca prin taboul de sub bord.

Comanda releelor o iei direct da la blocu de lumini.

Va salut cu spor si ,

La multi ani!!!!

Cu respect,
*

bygy007
Unde intra manunchiul de fire de la compartimentul motor in interior acolo trebuie etansat deasupra ai gaura de scurgere de la grila unde este caloriferul
Cu farurile o sa studiez problema si o sa fac o schema cel mai probabil cu citeva tranzistoare si relee
mcNelu
Ma refer la un oldtimer Dacia 1310cu doua perechi de faruri.

Observatie Ziua este obligatorie lumina de drum. Ziua, pozitiile care se aprind si cu farurile, la ce mai ajuta ? Farurile cu lumina de drum nu sunt suficiente pentru avertizare, pentru ca acest efect s-a vrut, pentru o observatie mai buna a autovehiculelor in miscare? In timpul zilei, in spatele masinii, luminile rosii de frana, cand se actioneaza frana, s-ar vedea mai bine fara pozitiile aprinse permanent?

Legarea luminilor de drum cu bobina de inductie si aprinderea lor cu pornirea motorului? Printr-un releu de faruri nou, pus la masa si normal deschis, cu plus de la bobina de inductie, scrie postul vechi anterior.

Aceasta modificare ar fi facuta nu din bord ci in compartimentul motor.
Lumina de drum ar fi aprinsa numai de pornirea si stingerea motorului. Decuplez mufele de la farurile cu lumina de drum.

Pozitiile ar fi aprinse clasic, de comutarea prin maneta blocului de lumini.
Faza lunga ar fi aprinsa clasic, din blocul de lumini. As incerca sa pun, experimental.
torquemada
Luminile de zi sunt obligatorii extraurban, în oraș nu.

Soluția simplă:
-releu cu 5 pini, + 86 prin contact , - 85 de la senzor presiune zero ulei iar pe contacte 30 și 87a dai plus în faza necesară

Cu contact pe M și motor oprit farurile sunt oprite
Cu contact pe M și motor pornit farurile sunt pornite
mcNelu
QUOTE(torquemada @ 29 Jun 2019, 10:01)
30 și 87a dai plus în faza necesară
*


Amandoua fazele numai pe farurile cu lumina de drum? La un far o faza, la al doilea cea de-a doua faza?

A. Dacia 1310 are un releul situat in compartimentul motor, numai pentru farurile dinspre centru, acest releu il las conectat pe farurile dinspre centru pentru ,,faza lunga,,.

B, scot mufele de la farurile dinspre exterior si le las pe contra aripa.

C, conectez (cu papuc- cositorit la un capat si cu papuc saiba diam.7 la celalalt) un cablu flexibil izolat cu sectiune 1,5 mmp intre borna faza a becului (lamela pol din dreapta becului cum te uiti dinspre soclu) si contactul de la senzorul de presiune ulei (piulita M5).
La acest bec conectez un cablu flexibil izolat cu sectiune 1,5 mmp intre borna de masa a soclului de bec (lamela din stanga) si masa masinii.

(D, las la lamela de sus a soclului de bec, polul fazei lungi, neconectat, deocamdata).

E, sa vad dupa legaturile facute, cum functioneaza si daca nu se ard becurile la pornirea de motor.

Nu pun inca releu suplimentar pe acest circuit, las la proba numai direct conectat cum am descris mai sus, multumesc.
Voi porni motorul cu blocul de lumini in repaus (0).

Functioneaza si iata cum:

A. Releul existent este lasat conectat asa cum era, pe clasic. Mufele de la farurile interioare sunt lasate, asa cum erau pe clasic.
B, C. Mufele de la farurile exterioare le decuplez, scot papucii din ele si nu se mai folosesc la faruri decat doi papuci, cel de la masa (stanga cum privesti soclul de bec din spate) si cel de la faza lunga, (cel de deasupra la mijloc). Izolez papucul ramas pe liber, cel care era pe lamela din dreapta si il leg de un cablu sa nu oscileze aiurea. Pe lamela din dreapta pun papuc legat la plusul bobinei de inductie, acolo unde se afla deja conectat cablul cu papuc de la Gotronic AT 01. Pe celalat contact al bobinei se afla montajul Gotronic, cutiuta rosie.
Cablul de conectare faza scurta de la farul din exterior de pe partea pasagerului, a fost trecut prin fata radiatorului, jos la cablul existent acolo, este larg si nu este in contact cu fata radiatorului.

Am amandoua luminile din stanga aprinse cum pornesc masina. Pentru pozitii, pentru faruri si pozitii, pentru faza lunga si pozitii, totul a ramas identic, clasic.
Releu suplimentar inca nu am pus langa cel existent, clasic.
Am in faruri becuri de far clasice, cu cupola mare, nu halogen. Desi am flansa adaptor sa pot pune bec halogen H4 in far clasic Dacia 1310, inca nu pun. As pune numai la farurile interioare, pentru ca au releul existent pe masina.
torquemada
Folosești doar faza scurtă !

Dacă e 1310 cu 4 faruri ai:

fază scurtă pe farurile de exterior
faza lungă pe toate cele 4 faruri

o faza scurtă pe farurile de interior nefolosită

Că folosești faza scurtă normală sau cea de pe farurile de interior nu contează, doar să ții minte că DRL(lumini de zi, în cazul tău o fază scurtă) nu poate funcționa cu poziții deci trebuie releu interblocare pe lângă cel menționat de mine în postul anterior
mcNelu
1. Cum am facut in postul anterior este descris si am faza scurta aprinsa pe farurile exterioare fara pozitii, cum pornesc motorul pana opresc motorul, maneta blocului de lumini fiind pe zero.

2. Daca vreau si pozitii, cu motorul pornit sau nepornit, actionez maneta blocului pentru aprinderea pozitiilor si pozitiile se aprind si se adauga la punctul 1.

3. Daca vreau faruri exterioare faza scurta cu pozitii pun maneta blocului pe faza scurta cu pozitii si functioneaza ca si la punctul 1,2.

4. Daca vreau pozitia faza lunga, dau maneta blocului pe faza lunga si se adauga aprinse farurile interioare, cu punctele aprinse 1,2,3.

Fata de cum am gasit masina cuplata la faruri, nu am facut decat sa scot contactul de faza scurta al becurilor montate in farurile exterioare inlocuindu-l cu faza luata de la polul 15 al bobinei de inductie.
Nu am adaugat releu, este un singur releu vechi existent cuplat doar pentru si la farurile interioare.

Montajul inca nu a iesit la sosea, motorul a fost folosit numai la ralenti.

Multumesc,

5. Dupa cum am gasit eu masina cuplata la faruri, (repet neschimband decat ceea ce am spus si nimic mai mult) am observat ca lamela de faza lunga a becurilor este conectata doar la farurile exterioare, cele interioare neavand decat doua conectari, doar masa si faza scurta, ceea ce imi arata ca masina aceasta Dacia1310 cu doua faruri are pusa faza lunga pe farurile exterioare si pe farurile interioare are pusa numai faza scurta.
Am considerat clasica aceasta situatie initiala, 5.
torquemada
Greșit!

Dacia 1310 cu 4 faruri (ca și LADA1500) avea pe exterior fază scurtă și fază lungă, iar pe interior era cablat(fir albastru) doar filamentul de fază lungă care se arindea doar pe fază lungă via releul din compartimentul motor
mcNelu
X. La farurile interioare (unde nu am umblat) este conectat la fiecare bec, fir albastru la faza scurta. Si cate o masa pe polul de masa al becului, conectorul alb infipt in fiecare bec de far interior este cablat asa cum va spun.
Multumesc, Sa schimb? Sa pun in conector papucul de la faza scurta la filamentul de faza lunga, si pe urma schimb becurile cu H4?
torquemada
Toate cele 4 becuri erau H4, pe faruri ar trebui să ai configurația

FS/FL, FL ...............FL, FL/FS

nu (greșit) așa ceva:

FL, FS ...............FS, FL

LE: Sticla(mă rog modelul de pe) diferă farul de fază lungă are alt desen

Farurile interioare erau alimentate,prin releu, din siguranța 4, plus permanent, iar releul era pornit de faza lungă
mcNelu
X. Am astfel si functioneaza:
FS15/FL, FS...... FS, FL/FS15 cu deosebirea ca faza scurta de la FS- uri este din borna plus 15 a bobinei de inductie
(la contactul traductorului de presiune ulei nu a functionat conectarea, masina are pe bord manometru presiune ulei).

Mut firul albastru de la faruri interioare in conector pentru contact la faza lunga:
Pe urma voi avea echiparea astfel:

FS15/FL, FL...... FL, FL/FS15

La FL interioare voi pune flansa adaptoare (flansa din plastic adaptoare pentru de la R2 P45T la H4) pentru a echipa aceste faruri cu H4.
La FS15/FL voi lasa becul clasic R2 45/40W P45T (masina a avut la toate farurile astfel ).
De ce R2 P45T pe farurile exterioare? Pentru ca stau aprins mult timp si H4 se incinge mai mult,
Multumesc,
mcNelu
Referitor la partea X a textului: Nu mai schimb la farurile interioare de la FS (cum am gasit pe masina), la FL. Imi ajunge FL de la farurile exterioare. Si in stationare fara motor pornit, pot sa folosesc farurile interioare ca si lumina de far FS in stationare.
(abrevieri: FS faza scurta, FL faza lunga).
Voi pune tot bec R2 P45T la farurile interioare conectat pe FS, nu halogen H4.
Puterea de iluminare totala sa o testez noaptea pe un camp, fara drum cu benzi albe care reflecta.
pcostica
Pune firele după schema electrică și nu o să ai probleme( ITP, trafic, poliție).
Baftă!
bygy007
la ulei nu merge sonda de bec vine + prin becul de la bord iar cind se stinge sonda taie alimentarea becului la manometreu nici atit , cel mai bine cu bobina de inductie sau releu de incarcare la + e acelasi fir
torquemada
Releul are plus prin contact și minus prin senzor presiune ulei, când presiunea e zero ai masă.

Se folosesc contactele NO (normal open) 30 și 87a

85 +APC (+după contact)
86 - via senzor presiune
30 + permanent
87 - nefolosit
87a spre fază scurtă

Cu motor oprit și +APC ai releu activ și contacte 30 cu 87
Cu motor pornit și +APC ai releu inactiv și contacte 30 cu 87a

mcNelu
Legat la bobina +15 am astfel
Cu motor pornit faza scurta automat aprinsa pe farurile exterioare, permanent.
Motor oprit faza scurta pe farurile interioare.
In rest, punctele de text 2,3,4.
Multumesc,
mecanick_maverick
QUOTE(mcNelu @ 29 Jun 2019, 08:23)
Amandoua fazele numai pe farurile cu lumina de drum? La un far o faza, la al doilea cea de-a doua faza?

A. Dacia 1310 are un releul situat  in compartimentul motor,  numai pentru farurile dinspre centru, acest releu il las conectat pe farurile dinspre centru pentru ,,faza lunga,,.

B, scot mufele de la farurile dinspre exterior si le las pe contra aripa.

C, conectez (cu papuc- cositorit la un capat si cu papuc saiba diam.7 la celalalt) un cablu flexibil izolat cu sectiune 1,5 mmp intre borna faza a becului (lamela pol din dreapta becului cum te uiti dinspre soclu) si contactul de la senzorul de presiune ulei (piulita M5).
La acest bec conectez un cablu flexibil izolat cu sectiune 1,5 mmp intre borna de masa a soclului de bec (lamela din stanga) si masa masinii.

(D, las la lamela de sus a soclului de bec, polul fazei lungi, neconectat, deocamdata).

E, sa vad dupa legaturile facute, cum functioneaza si daca nu se ard becurile la pornirea de motor.

Nu pun inca releu suplimentar pe acest circuit, las la proba numai direct conectat cum am descris mai sus, multumesc.
Voi porni motorul cu blocul de lumini in repaus (0).

Functioneaza si iata cum:

A. Releul existent este lasat conectat asa cum era, pe clasic. Mufele de la farurile interioare sunt lasate, asa cum erau pe clasic.
B, C. Mufele de la farurile exterioare le decuplez, scot papucii din ele si nu se mai folosesc la faruri decat doi papuci, cel de la masa (stanga cum privesti soclul de bec din spate) si cel de la faza lunga, (cel de deasupra la mijloc). Izolez papucul ramas pe liber, cel care era pe lamela din dreapta si il leg de un cablu sa nu oscileze aiurea. Pe lamela din dreapta pun papuc legat la plusul bobinei de inductie, acolo unde se afla deja conectat cablul cu papuc de la Gotronic AT 01. Pe celalat contact al bobinei se afla montajul Gotronic, cutiuta rosie.
Cablul de conectare faza scurta de la farul din exterior de pe partea pasagerului, a fost trecut prin fata radiatorului, jos la cablul existent acolo, este larg si nu este in contact cu fata radiatorului.

Am amandoua luminile din stanga aprinse cum pornesc masina. Pentru pozitii, pentru faruri si pozitii, pentru faza lunga si pozitii, totul a ramas identic, clasic.
Releu suplimentar inca nu am pus langa cel existent, clasic.
Am in faruri becuri de far clasice, cu cupola mare, nu halogen. Desi am flansa adaptor sa pot pune bec halogen H4 in far clasic Dacia 1310, inca nu pun. As pune numai la farurile interioare, pentru ca au releul existent pe masina.
*



Pentru a obtine rezultate corecte la experimente ar trebui sä stii exact despre ce vorbesti .
Din expunerea ta observ cä esti paralel cu situatia .
În primul rînd , pinul din mijloc la becul de far este FS ! ... asta schimbä complet continutul postärii si îti dä o idee despre toate aberatiile scrise în continuare .
Autorul postului cu releu la bulbul de ulei avea dreptate , dar ca sä întelegi asta ar trebui sä stii cä bulbul de bec la Dacie are papuc macho si în interiorul lui se aflä un microîntrerupätor actionat de o membranä .
Cel cu surub la care te referi tu este senzor de presiune cu potentiometru activat de o membranä si nu este compatibil cu conectarea unui releu la bornele lui , cu atît mai putin cu aprinderea unui far legat direct la surubul lui ( de fapt la acel surub ajunge un curent foarte scäzut prin intermediul uneia din bobinele ceasului din bord , insuficient pentru a aprinde un bec de 5 W , nu mai vorbesc de 55 W FS )
Ti-as recomanda sä mai studiezi putinä fizicä înainte de a face alte experimente .
pistritu
De-aia a si plecat mcNelu, cu ajutorul lui maho. Se tot baga ala ca musca in kkt, pe topicul omului, ca sa acumuleze el posturi.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.