Indicatorul in discutie este un voltmetru termic. Fiind voltmetru el este legat in paralel cu bateria si este trecut prin cheia de contact pentru ca altfel ar indica si atunci cand masina stationeaza.
Dat fiind faptul ca este termic (adica acul indicator este actionat de un element rezistiv care se incalzeste mai tare sau mai incet in functie de tensiunea masurata, modificandu-si astfel forma prin dilatare respectiv contractare) precizia lui nu este prea ridicata. Daca se mai adauga si temperatura mediului ambiant si oboseala elementului termic, care sta mereu fierbinte, precizia aparatului chiar lasa de dorit.
Deci, asa cum s-a mai spus, singura solutie este verificarea lui cu ajutorul unui voltmetru de calitate.
QUOTE
Ov Posted 28 Nov 2005, 09:49
io stiam ca jigodia aia de indicator arata cat incarca alternatorul.
Am observat ca dimineata, dupa ce pornesc masina (dupa o noapte de frig) indicatorul sta fix la jumate. Dupa ce merg un timp (si probabil se incarca bateria) il vad cum cade la prima treime.
Noaptea, cu faruri/aeroterma/dezaburire/stergatoare, la relanti e cazut pe rosu. In mers se ridica la prima treime.
Pai este normal ceea ce spui tu. Dimineata cand pornesti masina, tensiunea bateriei scade, regulatorul de tensiune al alternatorului sesizeaza acest lucru si "comanda" incarcarea bateriei. El "comanda" incarcarea bateriei printr-o tensiune de excitatie marita la bornele (carbunii) rotorului, rezultatul final este o tensiune marita la bornele bateriei pe care o sesizeaza si voltmetrul termic.
Dupa ce mergi un timp, bateria se incarca, regulatorul de tensiune "vede" o tensiune marita la bornele bateriei si reduce din excitatie, mentinand o incarcare cvasiconstanta in continuare.
Cand esti cu multi consumatori cuplati dar motorul este la relanti, incarcarea nu este suficienta oricat de mult ar excita regulatorul de tensiune, daca accelerezi se rezolva problema.
Comportamentul este normal, singura problema este etalonarea voltmetrului termic, pentru ca in mod normal la relanti cu toti consumatorii cuplati ar fi trebuit ca acul indicator sa fie la limita zonei verzi, iar in conditii de incarcare normala in centrul zonei verzi.
Deci singura solutie asa cum am zis mai sus.