Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Să ne amintim de... filmul "RALIUL" (1984)
DaciaClub - Forum Dacia > Alte discutii > Cafenea
address
Să ne amintim de...

Filmul “Raliul”, din 1984

O mărturie a unor timpuri în care automobilismul Românesc își recâștiga locul în lume, prin eforturile unor oameni dedicați și sufletiști.
Dupa sportivii de clasă internațională din perioada interbelică, sporturile cu motor au intrat intr-un con de umbră.
În anii ’20-’30, au existat în automobilism oameni de excepție, ca Ernest Urdăreanu, câștigător al Raliului San Remo 1929; Petre Cristea, câștigător al Raliului Monte Carlo 1936 și recordman pe Nürburgring în 1939 (record depășit abia în 1953 de Stirling Moss), considerat cel mai mare campion Român de automobilism din toate timpurile; Jean Calcianu, inginer și pilot de curse (a lucrat pentru armata franceză, îmbunătățind tancurile în anii ’30, a devenit inginer și pilot de încercare la Bugatti (!!!), câștigător a numeroase competiții și deținător al unor recorduri valabile și astăzi, ca București-Brașov în 90m54s, și asta pe drumurile din 1939, cu șiruri de căruțe și piatră cubică pe alocuri – iar șoseaua București-Ploiești avea două benzi…); apoi Gheorghe Nadu, Bâzu Cantacuzino, prințul Bibescu (primul Român care a traversat Africa în automobil, cu mașina sa înmatriculată 0 B, "zero București")...
În motociclism, recordmeni ca Theodor Săulescu (primul președinte al Moto Clubului Român), Marin Moraru, Nicolae Ionescu-Cristea, Ștefan Bonciulescu (caștigătorul a numeroase competiții internaționale în care a reprezentat România și deținătorul unor recorduri încă în vigoare, ca recordul absolut al cursei Feleac), considerat a fi cel mai mare campion Român de motociclism din toate timpurile.
În anii ’60 sporturile cu motor au început treptat să revină în actualitate, iar cursele auto și moto să fie “resuscitate” în ochii publicului. Odată cu apariția mărcii Dacia, au apărut și piloți valoroși, ca Eugen Ionescu-Cristea (fiul domnului mai sus-menționat), Nicu Grigoraș (al cărui prototip Dacia Turbo încă este un subiect de dezbateri fervente), Ionel Mălăuț, Ștefan Vasile, și multi alții.
Dacia a ocupat locul 1 în Raliul Portugaliei, a urcat pe podium în Raliul Acropole (prin Ștefan Vasile și Ovidiu Scobai), ambele etape în WRC (în 1985), și a câștigat “Tour d’Europe 1978” cu echipa de uzină, în fața unor mărci ca Bmw, Mercedes, Alfa-Romeo, Volkswagen, Porsche, Opel, Toyota, venite cu echipele de uzină respective (!!!). O performanță extraordinară, care a impus Dacia ca marcă pe mapamond. Din echipă făceau atunci parte Iancovici, Scobai, Zărnescu, Olteanu și Vezeanu.
Nu în ultimul rând, Aro M461 a câștigat de-a lungul timpului competiții internaționale în fața unor mărci ca Land Rover (ca fapt divers, un Aro M461 apare și într-un episod din seria “Indiana Jones”, ca “mașina rușilor”). Aro-urile 10.4 erau comercializate cu succes în Canada ca “Dacia Duster” (parcă am mai auzit undeva numele...?). Mulți oameni de stat din țări africane și arabe ”pretine” aveau mașini oficiale Aro 244 echipate “lux”.
În anii “monștrilor” de grupa B, de peste 500CP, care au sfârșit prin a fi eliminați din cauza incidentelor tragice, oamenii de automobilism din România făceau ce puteau cu mașinile Dacia de grupa 2. Mașina Dacia premiată în Raliul Acropole și care a câștigat Raliul Portugaliei era “împinsă” până la 75 CP la aproape 8000rpm. Pe lângă Daciile 1100 / Renault 8 (unele din cele mai “venerate” modele de curse ale anilor ’60), cu motorașele Cléon de 1108cmc, și Daciile 1300 cu cei 1289cmc, au apărut motoarele Dacia de 1400 (1397cmc), care, în combinație cu carburatoarele Carfil IRM 2A (cu difuzor mărit la 27mm), au echipat modelele Dacia 1410 ale anilor ’80. În acei ani se preconiza și fabricarea sub licență a Renault-urilor 17, 18 și 20 - care s-a rezumat la importarea câtorva R20 pentru protipendada comunistă... Pentru Dacia Sport a fost prevăzut inițial un motor V6 de 2000cmc, al cărui prototip vopsit în galben încă mai zace prin subsolurile Universității Brașov, folosit ca material didactic. Însă economia adusă în sapă de lemn nu a permis decat același motor 76x77 de 1397cmc, care ducea Dacia Sport… cam la aceleași performanțe ca ale unei Dacia 1410. Ei, ceva mai bune, că era mai ușoară, totuși…
Cert este că departamentul “Dacia competiții” era un atelier bine echipat, care strânsese o mână de oameni foarte talentați și devotați, ceea ce a permis obținerea performanțelor amintite. După 1990, s-a creat Dacia Nova, cu motor de 1557cmc (79x83,6 - încă nu se știe de ce nu 79x84, ca motorul de pe R12G – probabil din originalitate cu orice preț), care în varianta de competiții era echipat cu două carburatoare Dell’Orto DHLA40, axă cu came cu timpi lungi și ridicare mai mare, supape mărite, etc).
Odată cu reluarea colaborării cu Renault, departamentul Dacia competiții a fost treptat dat uitării. A mai ajutat alergătorii independenți cu componente și piese, apoi a rămas doar… un exponat de muzeu. În ‘99, ultima oară când am căutat la ei niște piese, bătea vântul pe acolo - mai erau doar un inginer (mai mereu absent), și… secretara.
Însă vremurile frumoase, care au rămas în mintea și sufletul amatorilor de automobilism și competiții, își merită cu prisosință locul în istoria sportului din România.
Un document de mare valoare, și un film artistic deosebit, este și “Raliul”, din 1984. Apar în el imagini reale din Raliul Dunării 1983, care era înscris în calendarul Campionatului European de Raliuri, și care strângea mulți campioni străini valoroși, ca Röhrl, Ferjancz, Ciubrikov (ultimii doi, cu coechipierii lor, Tandari și, respectiv, Kazankov, apar și în acest film).
În distribuția filmului îl găsim pe Eugen Ionescu-Cristea (pilotul și proprietarul mașinuței de raliu Fiat Sport, pe care o vedem în film ca “aparținând echipajului italiencelor”, cu care face câteva derapaje controlate, și un tête-à-queue tipic pentru mașinile cu “totul la spate”), care apare în rolul șoferului mașinii de asistență Dacia – break-ul superlung galben (cu jante Gotti pe acoperiș), o altă invenție Dacia autohtonă, și echipajul Vasile-Scobai (care aproape sigur sunt în Dacia neagră cu dungi roșii și galbene, cu farurile interioare obturate). Ovidiu Scobai este și consultant tehnic al filmului.
Din mărcile de mașini străine regăsim Lada 1500, Lada 1200, Opel Commodore, FSO Polonez 2000, Polski Fiat 125, Trabant-ul de grupa 2 (filmat doar din lateral, o secundă), Oltcit Club, ©koda 130 RS de 130 de cai (urmașa lui 110 Rallye), Porsche 911, și primele Renault 5 Turbo, care aveau la bază… același motor (mai degrabă aceeași cilindree…) de 1397cmc ca al Daciei Sport. Însă aveau putere “ceva” mai mare datorită turbinei, ajungând de la 120CP la mașinile de serie, până la 380 de cai la mașinile echipei de uzină Renault.
Despre actorii din film, Diana Gheorghian (soția lui Mircea Baniciu la acea dată), o frumusețe autohonă de excepție și o foarte bună actriță, care, deși nu avea permis de conducere (nici astăzi nu e necesar pentru competiții), a condus mașina în toate “dublele”. (Dra seamănă teribil cu Hugh Grant, poate sunt rude îndepărtate - dacă prințul Charles are bunică Româncă, mai știi…). Apoi marele Constantin Diplan, o prezență deosebită, aflat la punctul de culme al maturității artistice. Îl regăsim pe Adrian Păduraru, din “Declarație de dragoste”, pe Monica Ghiuță (“Monique Aghiuță”…!?), pe “băiatul rău cu farmec personal” al acelor ani, Răzvan Popa (a apărut și în “Al patrulea gard lângă debarcader” într-un rol similar), Ștefan Sileanu (foarte cunoscut pentru rolurile din filmele istorice). Nu în ultimul rând, coloana sonoră beneficiază de muzica de excepție a regretatului Florin Bogardo, interpretată de soția sa, Stela Enache, o voce extraordinară, cu un timbru inconfundabil. Recunoaștem și "muzica" motorului de Dacia fără tobe de evacuare, un sunet "sport" foarte viguros.
“Raliul” este un film-document foarte bine realizat, revăzut de fiecare dată cu aceeași plăcere, după peste trei decenii de la premieră.
Revedem în el Daciile noastre dragi, în care am copilărit, care ne-au învățat mecanică, și cu care, în multe generații, am construit România. Și care au ajuns astăzi printre cele mai bune și de încredere mașini din lume. Să-mi fie iertată colocvialitatea, însă pot spune cu mâna pe inimă că în pofida puținului care ni l-au lăsat conflictele mondiale și măgăriile liftelor străine care le-au dezlănțuit, noi, Românii, ne-am păstrat mintea limpede și am știut să facem din rahat bici. Dumnezeu nu ne-a uitat, a văzut cât ne-am iubit Daciuțele și, iată, astăzi chiar avem de ce să fim mândri.
Drumuri sigure și frumoase, dragi colegi de forum.

Imagini găsite pe net:
https://mega.nz/#!Xg4kjYJR!qJKc6IgF...Nt55l2VMNQWJNn4
http://uptobox.com/sac03jlt7pw7
Han Solo
era o carte cu pusti care se apuca de karting si isi modifica motoarele cu tot felul de chestii ingenioase. mi se pare ca Eugen Cristea e personaj in ea - am citit-o cand eram plod.

va suna cunoscut? isi aduce aminte cineva cum se numea?
Cristi T
Da, "Marele Premiu" se numeste cartea, scrisa de Chiril Tricolici.
bion
unsure.gif
E de ras sau de plans?
corbex
Sa amintim si de "Mitrea Cocor" si "Un suris in plina vara". Filme mari. Aproape doua ore.
marksman
LE: am citit totuși și vreau să retrag remarca răutăcioasă pe care am făcut-o. Filmul se găsește și pe youtube. Mi-a plăcut, deși transpare și un pic de propagandă.
dizzy
Cand eram prin scoala generala ne-au dat ca premiu la sfarsit de an niste benzi desenate romanesti cu ARO10 care concura intr-un raliu; mai mi-aduc aminte de o scena in care s-a oprit motorul ca avea benzina putina si nu mai tragea din rezervor apoi au ramas impotmoliti si au folosit "gratarele de aluminiu" si sacii de dormit . Bineinteles ca au rupt sacii de dormit si noaptea urmatoarea au trebuit sa se inveleasca cu gratarele de aluminiu.
Apoi mi-aduc aminte de o carte cu o aventura cu o rulota pe la munte, care avea si calitatea de a pluti...
radian
Eu stiu o poveste si mai faina. Un cuplu din Petrosani stabilit in Africa de Sud au decis sa revina acasa. Dar cu masina...

Au traversat toata Africa de la Sud la Nord, noptile le-au dormit intr-un cort pe care-l montau pe o platforma de pe cupola masinii (un SUV). Masina o vad frecvent si acum, au inregistrat-o pe RO, dar mai este inscriptionata cu traseul urmat si toate tarile strabatute.

La vremea respectiva au tinut si un jurnal de calatorie pe care-l publicau intr-un ziar local, dar talentul narativ nu a fost chiar punctul lor forte.
dizzy
http://revistacutezatorii.blogspot.ro/2010/05/raliul.html

am gasit benzle desenate.
blush.gif moment de rememorare.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.