Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: iBerlina-Problema de CALCULATOR sau instalatie electrica?
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
Mihai1962
Buna ziua la toata lumea!



Am o intrebare, poate cineva stie si primesc vre-un raspuns, ca la service mi-au zis ca e din computer si ca sa-l schimb (desi mie mi se pare putin probabil dat fiind ca uneori merge si bine).

Date initiale: Dacia berlina pe injectie monopunct, fabr. 2000. Dupa ce a fost anul asta la un service de tinichigerie (unde nu cred ca au pus sudura pe ea) am luat-o avind 1500 rpm la relanti !!! Am verificat, nu mi-au schimbat nici calculatorul nici altceva, toate erau originale si prafuite.

Am fost a doua zi la un alt service, unde mi-au desfacut o chestie care e sub injector (strinsa cu 4 suruburi pentru cheie inbus cu gaura in centru) au rotit-o pina au obtinut turatia necesara. Era toamna si cald, n-am avut alte probleme decit ca nu se mai "tragea" pedala de acceleratie la punerea contactului, dar asta nu ma deranja cu nimic.

Problema. a aparut la lasarea frigului, cind am constatat ca nu numai ca nu se regla pedala de acceleratie, dar nu mai aveam nici shoc la pornirea la rece, iar turatia de relanti e de 5-600rpm sau mai mica in funtie de temperatura aerului (uneori chiar se oprea).

Rezolvare partiala. Pina la urma am descoperit singur ca trebuia resetat computerul (se scoate mufa din computer pentru 1-2 minute), dupa care - merge ca noua: pedala se "trage" (nu la prima cheie, la urmatoarele), are soc, are demaraj, tot ce trebe! Problema reapare insa dupa 1-2-3 zile, cind, incet incet socul la fiecare pornire e tot mai mic, pina cind dispare cu totul, si trebuie "resetat" computerul din nou. Imediat dupa resetare, la punerea contactului, nu-mi regleaza pedala, dar dupa demararea motorului (la 900rpm) turatia creste imediat la 1500 (se simte pedala ca se apasa), iar mai departe merge normal.

De ce? Are cineva idee de ce? Poate sa fie de la paraziti in instalatia electrica? De la scaderea accidentala a tensiunii (consumatori prea multi)? Contacte imperfecte (unde?)? Sau ce? In orice caz pare sa fie ceva care se "acumuleaza" (??sarcini electrostatice??) si deregleaza jucaria de computer.

Rezolvare? Ma gindesc ca poate stie cineva mai bine cum lucreaza computerul si isi poate da seama unde e problema, sau s-a mai intilnit cu o astfel de problema. As verifica eu toate la care m-am gindit, insa sunt mult prea multe si nu stiu de unde sa incep.
Rew
Nu iti recomand sa resetezi calculatorul prea des. La resetari aiurea, calculatorul poate intra in stari ciudate. De exemplu, la mine nu mai urca peste 1300 de ture si trebuia sa-i mai dau o resetare.

Chestia cu 4 suruburi, pe injector, inspre spatele masinii, este un potentiometru care da la calculator pozitia pedalei. S-ar putea sa aiba nevioe de o curatare. Asta daca gasesti cheie imbus(sau stea) cu gaura. Daca nu mergi iar la service. Curatarea s-ar putea face cu spray de contacte sau cu grija. La mine au fost probleme cu potentiometrul in primul an (2000). Am fost la service sa-l curete si n-am mai avut probleme cu el.

Mai poti sa ai probleme, ca si mine, cu motorasu care regleaza relanti-ul. Asta e alta pacoste. Se poate debloca sa nu se mai gripeze o verme, dar daca incep problemele nu mai are viata lunga. Pentru deblocarea lui ii scoti mufa, iei 2 fire de la baterie si le legi la pinii de sus ai conectorului de pe motoras. Cind ajunge la capat de cursa scoti firele si inversezi sensul (+) cu (-). Se face chestia asta de citeva ori dupa care pui la loc mufa. Cam acelasi lucru il faceai si cind resetai calculatorul, dar cu o cursa mai scurta. Cu metoda asta eu am trecut iarna trecuta, apoi motorasu s-a cerut la fier vechi. Pentru cele 2 fire iti trebiue 2 papuci mici, ca cei din telefoanele mai vechi.

Dupa pornire e normal sa creasca turatia, pt ca motorul e rece. Dupa ce se incalzeste revine la turatie normala.

Nu schimba computerul. Servitorii de la service te baga la cheltuieli aiurea.
nelu
Verifica sonda lambda. Tensiunea data de ea este unul din principalii parametrii (celalalt este turatia motorului) de care computerul tine cont. Tensiunea furnizata de sonda, in cazul unui amestec corect benzina/ aer, trebuie sa fie de 0,45V, valoare memorata si in program.

Scoate mufa de la sonda inainte de a porni motorul si vezi daca mai are aceeasi comportare. La pornire nu trebuie apasata pedala de acceleratie (in nici-o situatie!!).

Ar fi bine sa cureti toti conectorii cu un spray contact.
nelu
Am uitat ceva.

In ansamblul motorului care tine relantiul este si un intrerupator. Regimul de ralanti este recunoscut in momentul inchiderii contactelor intrerupatorului si este necesar mersului normal la ralanti sau la frana de motor.
paulp
DorinS a postat (e drept ca a gresit topicul icon_twisted.gif )

QUOTE


Mihai,  
Cresterea turatiei de relanti sugereaza o functionare necorespunzatoare a regulatorului pozitiei initiale a clapetei. (Daca ai observat, in momentul in care rasucesti cheia in contact, ceva trage pedala de acceleratie putin in jos. Asta e servomecanismul care regleaza automat capatul de cursa al pedalei/clapetei pentru a mentine turatia de relanti. Tot el are si rolul pe care il avea socul la carburator, numai ca acum este comandat de calculator). Defectarea dispozitivului duce la imposibilitatea mentinerii turatiei de relanti la valoarea stabilita de calculator. Eu stiu ca reglajul tuturor elemetelor mecanice sau electrice ale injectiei se face numai dupa indicatiile testerului. Testerul poate citi de asemenea indicatorii de stare ai dispozitivelor comandate de calculator, pentru verificarea comportarii anormale a acestora de-a lungul timpului.  


Verifica deci daca nu cumva a fost schimbat acel dispozitiv in timpul lucrarilor de tinichigerie. Dupa descriere, cel care a facut \"reglajul\", cred ca a umblat la etalonarea acestui dispozitiv producand deranj in indicatiile pe care acesta le ofera calculatorului. (pozitia lui este monitorizata de calculator dar nu mai corespunde cu realitatea). Este posibil ca dispozitivul de fie gripat, blocat sau defect, caz in care pornirea la rece este afectata - motorul porneste la sfert dar nu poate mentine turatia de relanti comandata.

Mihai1962
Va multumesc pentru sugestii. O sa incerc sa completez cu ce am mai facut:

->Contactele le-am curatat (nu cu spray, dar am "frecat" contactele prin introducere si scoatere repetata). Asta ar fi trebuit sa rezolve problema, cel putin temporar. Nu s-a rezolvat.

->Motorasul de actionare a relantiului nu cred ca are ceva, mai ales pentru ca dupa resetarea calculatorului, dispar toate problemele.

->Sonda Lambda, ar putea avea un rol in toata magaria asta. Am sa incerc.

->Potentiometrul (care am inteles ca se afla pe acelasi ax cu motoasul de relanti) ar putea fi deteriorat, si atunci intr-adevar, asa cum zicea DorinS, computerul "pierde" treptat pozitia de pornire, memorind una gresita (poate acest potentiometru functioneaza cu intreruperi). O sa gauresc un imbus ca sa incerc sa-l curat. Am spray de curatat, n-am imbusul ala special. Dispozitivul nu a fost schimbat, pentru ca era neatins (din fabrica) atunci cind am luat-o de la tinichigiu, (cind avea turatia aia mare la relanti). Intr-adevar, la service, dupa ce s-a constatat ca computerul este in parametri, au spus ca singura problema poate fi din acest servomecanism de relanti, pe care l-au dereglat cu buna stiinta, ca fiind singura solutie de micsorare a turatiei. Ar fi posibil ca astfel sa se fi "desincronizat" fata de motorasul de pozitionare (dar prin resetarea calculatorului, nu se restabileste oare aceasta sincronizare? Doar pleaca toate de la 0?). Oricum, cu siguranta nu e gripat, altfel nu ar merge dupa ce resetez computerul.

->Asa cum zicea Nelu in al doilea mesaj, inteleg ca e si un intrerupator, (pe linga motoras si potentiometru). Ar fi posibil ca, datorita "rasucirii" facuta de cei de la autoservice, la relanti, sa nu se mai inchida contactul, deci calculatorul sa nu mai stie care e pozitia "cap-de-cursa" inferior (pentru relanti), motiv pentru care dupa citeva zile sa ajunga atit de departe de pozitia corecta, incit sa nu mai "traga" deloc de pedala. Stie insa cineva care contacte sunt ale intrerupatorului, care ale potentiometrului, si care ale motorasului :?:

-> Sigur ca nu e bine sa resetezi calculatorul prea des. Am vazut ca se intimpla ca acesta s-o ia razna... :wink: down.gif asta se intimpla cind "resetul" e prea scurt: deconectarea computerului trebuie sa dureze minim 1-2 minute, altfel, intr-adevar o ia razna.

Multumesc pentru raspunsurile date. Va tin la curent

up.gif
RALLYMAN
Verifica sonda de temperatura care prin impulsuri date calculatorului regleaza relantiul si socul automat.

Daca nu-i dai de cap mergi si pune-o pe un tester (nu e bine sa-si bage toti basinosii de la service mana in ea cu reglaje dupa ureche).

Vezi asta:(Problema. a aparut la lasarea frigului, cind am constatat ca nu numai ca nu se regla pedala de acceleratie, dar nu mai aveam nici shoc la pornirea la rece, iar turatia de relanti e de 5-600rpm sau mai mica in funtie de temperatura aerului (uneori chiar se oprea). ). :oops: :oops: :oops:
RALLYMAN
Daca este defecta sonda de temperatura,calculatorul inregistreaza in memoria de erori si functioneaza in regim de avarie.Cand scoti mufa de la calculator memoria de erori se reseteaza (memorie volatila--cand scoti curentu' uita toate erorili icon_mrgreen.gif ).De aceea merge bine un timp si dupa aia o ia de la capat.Cu turatia cred ca nu trebuia sa-ti umble aia sa o micsoreze ca de aia merge cu 5-600 ture dupa ce resetezi.Ei au micsorat turatia deoarece sonda fiind stricata "spunea" la calculator ca motorul este foarte rece si intra socul automat in functiune.Ai mers fara apa in motor ? icon_mrgreen.gif icon_mrgreen.gif icon_mrgreen.gif
nu_stiu_totul
Verifica contactul alternatorului cu masa . E foarte important!
nelu
Pot sa-ti trimit manualul de service de la injectie MA 1.7(este manual de service dar sa nu te astepti la nu stiu cate detalii; la multe subansamble se specifica doar inlocuirea ca mod de rezolvare-ex. pot. de acceleratie care poate fi curatat).

Da-mi o adresa de e-mail.

Materialul este in word si are 1,33MB.
RALLYMAN
M-ar interesa si pe mine !

Se poate ?

Multumesc anticipat !

rallyman1972@yahoo.com
Mihai1962
Va multumesc pentru raspunsuri. Iata ce am mai facut intre timp:

1. am inlocuit releul regulator - am aflat ca cel de dacie "cu fir" (pus acum un an) strica servomotorul de relanti. Asa ca acum am pus unul dublu ca pret, dar recomandat pentru Bosh. Pot spune ca s-a imbunatatit reglarea tensiunii la turatii joase si cu consumatori porniti, iar acul sta din nou exact pe centru. Insa calculatorul ... NU. :oops:

2. Am dat cu spray-contact pe toate contactele electrice de la: motor, relee, senzori si calculator - numai in compartimentul motorului - nu stiu daca mai sunt si prin alta parte. Am dat si cu spray silicon izolator anti-apa pe restul de fire, izolatii, etc, acolo unde am considerat ca nu trebuie sa intre apa sau condensul. Degeaba. :oops:

3. Am mai observat un lucru: cind intra anumiti consumatori in functiune, (comutarea fazelor, stopurile de frina), uneori (deci nu mereu) acul turometrului are un "puls" in sus. Asa face la toata lumea, sau numai la mine? :?: Daca nu, poate asta e problema, ar trebui deparazitata instalatia? Poate s-a "dus" vre-un condensator de deparazitare...

Rallyman - a) nu am mers fara apa in motor, iar sonda de temperatura nu da semne de probleme (cel putin nu vizibil).

cool.gif merge cu 500 ture daca NU-L resetez si daca motorul e rece (la zero grade celsius), cind se incalzeste sta la 850-900. Daca il resetez merge normal (o vreme) pina se intimpla ceva... dar nu am reusit inca sa vad ce. Poate niste paraziti electrici (vezi mai sus) sau poate o scadere de tensiune prea mare cind sunt multi consumatori - uneori se intimpla cind am toti consumatorii conectati (far, dezaburire, ventilator incalzire si stergatoare), atunci cind stau la semafor, sa-mi ajunga acul de incarcare la limita intre alb si rosu... O fi chiar asa de ... anormal asta? :?:

Nu-stiu-totul: daca ar fi contactul de masa imperfect, oare s-ar mai incarca bateria cu atitia consumatori?? Masa cu motorul nu se face prin intinzatorul de curea? - pentru ca tocmai am intins-o... de fapt cred ca de asta imi merge mai bine cu multi consumatori - cred ca inainte patina putin cureaua si nu mai incarca la sarcina maxima...
Mihai1962
e-mailul meu e mihai@compace.ro
Mihai1962
Buna Dragilor,



Sa va spun care era buba.



Date initiale

Ce mi-a desfacut mie cel de la service-ul cu testerul de motor (sub injector, pe partea dinspre habitaclu) cind ma plingeam de turatia mare de 1500rpm la relanti, era potentiometrul TRADUCTOR DE POZITIE.

Acum, fie ca:

- dupa reglajul prin care mi-a coborit turatia, nu a strins bine suruburile si a intrat praf,

- fie l-a murdarit cu mina cind l-a desfacut si l-a examinat,

- fie in 4 ani s-a strins mizerie destula,

care din ele, nu stiu, cert e ca a avut ceva mizerie pe traseul contactelor mobile, si asta bloca calculatorul.



Problema

Daca in functionare, contactele mobile pierd "contactul" (chiar si pentru o fractiune de secunda), calculatorul se pune pe EROARE TRADUCTOR si ca urmare nu mai face NICI reglajul de RELANTI :!: Ca asa vrea el! Aceasta eroare nu poate fi resetata soft (din tester), ci ramine in memorie cu "Schimbati traductorul de pozitie clapeta" :!:



Rezolvare pe traseu - 10 minute

Resetati calculatorul prin scoaterea fisei cu contacte pentru 1-2 minute. Mai putin de atit in nici un caz, pentru ca se poate sa nu mai mearga de loc! Are nevoie de 1-2 minute minim sa se descarce complet condensatorii interni.

Atentie! Fabrica recomanda deconectarea minusului (-) de la baterie inainte de aceasta operatie!!! Eu cred ca am scos-o de vreo 30 ori si nu s-a intimplat nimic, dar ... sa nu ma injurati: eu atunci nu am stiut! Si un calculator nu e ieftin deloc!



Rezolvare definitiva - 15 minute

Va trebuie o cheie inbus, un spray de curatare pentru potentiometre (eu am folosit un spray "KONTAKT PRF 7-78" de la magazinele de electronice, care contine un amestec de alcool izopropilic cu un lubrefiant inactiv chimic si neconductor electric) si o cirpa mai moale foarte curata care nu lasa scame sau puf, (sau o pensula mica de scolar, f. curata).

Dupa ce scoateti mufa electrica si demontati capacul din cele 4 suruburi, dati cu spray in exces pe toata lungimea traseelor electrice, lasati putin sa se inmoaie praful, mai spray-ati inca o data si stergeti cu cirpa (sau pensula) toata mizeria. Zona importanta este cea semicirculara pe care culiseaza contactele mobile si care trebuie sa ramina foarte curata. Daca dupa stergere aspectul este normal si traseul nu e intrerupt prin uzura (la mine era intrerupt doar de ... citeva particule de mizerie), spray-ati din nou, de data asta mai putin, doar cit sa gresati suprafetele de contact, lasati un pic, pina se evapora alcoolul si apoi montati capacul la loc fara insa sa stringeti puternic cele 4 suruburi (sa va permita rotirea capacului pentru reglarea pozitiei optime, dar sa nu "joace") si puneti mufa electrica.

Porniti motorul, si prin rotirea capacului, aduceti turatia de relanti la 850rpm (sau la cit stiti ca trebuie). Atentie sa nu fie motorul rece, sau asteptati pina ajunge la temp de regim. Cind este OK si temperatura motorului si turatia recomandata, puteti fixa definitiv capacul prin stringerea celor 4 suruburi inbus.



Asta era tot.



Pentru atita lucru (15-20 minute), atitea verificari si timp si nervi, atitea luni, si ... nu va mai spun.

Vreau sa-i multumesc din nou lui Nelu pentru sugestiile facute si pentru cartea trimisa. Cartea mi-a fost de ajutor si atunci, dar mai ales ulterior, cind s-a stricat servomotorul de relanti si unul nou e 4 milioane! Va spun eu ce-i si cu ala si cum se repara, dar cred ca am vazut un subiect mai potrivit in alta parte, ceva cu "relanti oscilant" si o sa postez acolo.



O sa vin (sper) la intilnirea de joi 18.03.04 sa va cunosc personal, sunteti toti "de milioane"!
tyka
ok

icon_mrgreen.gif icon_mrgreen.gif icon_mrgreen.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.