Octobus… sau Jegobus…?
De-ale carciumarilor ambulanti.
Prin vara, ma roaga cineva “daca pot sa il ajut cu masina”. Ce masina? O dubita vw, a fratelui, etc. Bun, dar stie ca ma ocup doar de reglaje Dacia clasic. Are motor de Dacia, zice. Hai sa vedem tarlia. “Il trimit pe fratele meu cu ea, zilele astea.”
Ma trezesc intr-o dimineata, pe o ploaie torentiala, cu dl frate mic, ce se recomanda Octavian, masina e un antic Westfalia tip birt ambulant. Motorul nu tine relantiul, si se incinge – “i-a zis un mecanic ca e pompa de ulei, ca se aprinde becul in bord, n-are ungere, si de-aia se incinge”. Ma uit, jale. Motorul e intr-un hal fara de hal. Antigel pe toba de evacuare (luata de la un Renault), lipsa antigel in vas, motorul moare sub 2000 de ture. Fratiorul trebuie sa plece. Cu chiu cu vai o parcheaza ceva mai incolo pe strada, lovind Golf-ul unui vecin, caruia trebuie sa ii plateasca bara sifonata. Incepem bine, ma gandesc. Nici sa sofeze nu stie. In fine.
Cum se face loc in fata curtii mele incerc sa mut minunea, fiindca blocheaza iesirea garajului altui vecin. Catastrofa nu intra in marsarier. Cu greu a-ntaia. Ma dau jos si imping ditamai animalul cam 50 de metri.
A doua zi, incerc sa ma uit la motor. Cum deschid haionul, un miros oribil, peste cel deja gretos de antigel ars, ma alunga la cativa metri. Ceva de nedescris, intre canal si ghena, cu iz de mucegai si salam ranced uitat la soare. O luna nu am mai putut sa ma uit la mezeluri. Mi-a venit sa vars, fara exagerare. Pur si simplu infect. Il chem pe fratior la telefon, apare intr-o zi fara sa ma anunte, cu caruciorul copilului, si face o umbra de curatenie. Mirosul – de la friteuza nespalata, vasul de ape uzate fara capac si varsat pe jos, paine mucegaita pe jos in cabina, deja aratand ca o stampila, si alte asemenea mizerii. O unitate de alimentatie publica mobila, cu participare la evenimente, pagina de facebook, si tot tacamul. Si faci indigestie doar de la miros. Ce sa mai zici?
Aduce fratiorul si un glade automat, care fasaie la cateva minute, acum miroase tot a jeg, dar intre lacramioare… Ma tin de nas si ma uit la motor.
E fara serie, jegos de nu te descurci, fixat cu doua suruburi de carcasa ambreiajului (cutia e inca de vw), si cu bucatele de fier beton pe o traversa sudata de… jugul defazor. Iar motorul sta pe jug cu doua petice de cauciuc, prin care trec doua suruburi lungi de 8. De o bucsa a defazorului atarna alt fier beton intortocheat, de care e sudata toba de evacuare ovala, conectata cu un teava stramba direct de galerie. Iesirea tobei e facuta foarte elegant cu un furtun de radiator. Cutia de viteze sta sprijinita de o a doua traversa, pe o… bucata de covor de cauciuc. Carpeala 100%. In caz de accident, motorul si cutia devin proiectil, si secera totul in cale. Macel garantat. Ii atrag atentia, zice ca stie, si el a fost mirat, dar nu da semne ca-l deranjeaza cu ceva sau ca are de gand sa rezolve problema. Fara comentarii.
Incerc sa pornesc motorul, abia merge. Il iau la explorat. Demontez radiatorul, are o mana de cositor topit sub el. Deci motor fiert, care a mers ore in sir fara apa. Facut praf, pe scurt. Mai avea cam 1 litru de antigel in sistemul de racire, si amestecat cu ulei. Undeva e spart - chiulasa, cilindrii sau blocul. Dau jos pompa de apa, gripata, cu bile patrate. Delcoul are discul de plastic topit, si abia se mai roteste. Capacul de culbutori aproape gaurit de rugina, tavita de sub carburator ferfenita, cu gauri. Rampa de culbutori gripata, supapele abia se pot misca, chiulasa deformata pe suprafata de strangere de se vedea cu ochiul liber. Carburatorul in ultimul hal, cu joc la ax, capacul deformat de la temperatura, negru inauntru. Ii dau toate jos pana la blocul motor.
Ii cumpar toate piesele, inclusiv chiulasa (mai) noua, fiindca de verificat cea veche la presiune costa 200. Planat, doar 100. Planez chiulasa noua, ii iau suruburi noi, carburator nou, capac culbutori nou, pompa apa noua.
Ii spun: a mers fara apa, a ajuns radiatorul la peste 250 de grade daca s-a topit cositorul, aproape sigur e spart si blocul. Ii recomand sa facem un motor nou, oricum manopera pentru refacerea unui motor costa tot 1000 de euro. E pretul pietei, nu l-am stabilit eu, poate sa se informeze. Macar sa facem un motor complet nou, e cea mai buna si fiabila solutie. Cam indecis, nu stie ce sa zica. Hai sa luam un bloc nou. Spune ca merge duminica la Pitesti, acasa la parinti. Vorbesc cu un amic din Craiova, care a avut magazin de piese Dacia, sa vina cu un bloc motor nou-nout, pana la Pitesti. Merg duminica de la 7 cu trenul pana la Pitesti. Duduiul Octavian nu raspunde la mesaje sau la telefoane, de la 7 pana la 12. Doarme, a cazut de pe Terra, nu se stie. Cu chiu cu vai, dupa ce ii fac morala prin sms pentru “principialitate”, raspunde - dar nu e la Pitesti, a plecat la tara, la 40 de km, si nu stie daca il lasa nevasta sa plece. Pleaca insa suparat amicul cu blocul, ca a carat sute de km dus-intors blocul de 40kg, pe benzina lui. Pana la urma ma suna si duduiasul, ca “i-a dat liber sotia”. Ma bucur, zic, nu mai e nevoie. Una vorbim, alta ne intelegem, seriosul secolului.
Ma intorc dupa amiaza, distractia a costat cam 100 de lei, o relatie cu un om serios compromisa, si o zi irosita degeaba. Din ce in ce mai bine.
Trebuie radiator nou. Gaseste unul la un shrot din Bucurestii Noi. Vine fratiorul cu un Suzuki Swift nou-nout, alb impecabil, in care regret imediat ca m-am suit, fiindca personajul are nevasta plecata de cateva zile bune, si a profitat sa nu mai faca baie deloc. Petrec urmatoarea jumatate de ora intr-o duhoare cumplita, cu geamul deschis si tinandu-ma de nas. Sconcsianul nici ca se sinchiseste. Bine ca am gasit radiator, macar.
Discut cu dl proprietar saptamana urmatoare, zice ca neaparat ii trebuie birtuletul functional, ca pe 1 septembrie are eveniment in Parcul Izvor. Si mai sunt 4 zile. Ca oricum, i-a venit o idee, are de gand sa ia un motor vw adus din germania, si montat pe masina, cu 3500 de lei, ca “i-a promis un nene”. Ca masina nu mai are suportii si ambreiajul de origine, si motorul vw nu se mai poate monta, iar samsarii exact asta fac, aduc motoare terminate, si apoi zic ca nu se pot monta, ca e masina modificata, nu stie naivul nimic. Motor bun, si de VW, si pe injectie, si de 1600, si sa se potriveasca la fix, si adus cateva mii de km, si montat, plus manopera si profitul samsarului, de obicei 30-40%, totul cu… 3500? Miroase a escrocherie. Dar naivul e naiv. Insista sa ii montez oricum motorul asa cum e, dar neaparat sa fie functional vineri seara, ca are contract, si daca nu il onoreaza plateste daune, etc. Ii spun ca segmentii sunt rupti, se vad zgarieturi verticale pe toti cilindrii, in mai multe locuri. Nu o sa mearga. Si aproape sigur e spart, daca a mers fara apa. Ii explic, nu vrea sa priceapa. Asta era miercuri la ora 10 dimineata.
Ii montez geniului motorul, cu garnitura noua, dat toate imbinarile cu Reinzosil, pus toate la punct, montat radiator nou, pus Liqui MoS2, facut reglajele. Joi, la ora 4 dimineata, ma aleg cu vorbe de duh de la cativa vecini, dupa ce pornesc harbul. Merge impecabil, timp de zece minute, dupa care apare un suvoi de ulei in vasul de expansiune, motorul fierbe, si vasul deverseaza valuri de antigel cu ulei. Clar – bloc spart. Exact ce i-am spus. Sa nu te apuce amocul, dupa 18 ore de munca?
Abia dorm cateva ore, si apoi dau iar totul jos, piesa cu piesa, cu picioarele intr-o baltoaca de ulei cu antigel. Asa ceva nu am facut de cand sunt, si nici nu voi mai face vreodata. Scot motorul intreg de pe masina, singur, cu doua cabluri in x, zgariindu-ma peste tot de la muchiile taioase ale chepengului, calare pe traversele laterale ale caroseriei, si dand cu capul in tavan, fiindca tinicheaua are motorul in spate, si iese doar pe jos. Il culc si il scot pe dedesubt. Demontez tot, si, ca sa pot sa termin treaba, ii pun de la mine un bloc ambielat, cu set aproape nou, pe care il pastram de rezerva pentru mine, segmentat, cu cuzineti inlocuiti. In jur de 0,1mm joc la axa cu came. Axa cu came late, de Dacia injectie, distributie aproape noua, tacheti fara uzura.
Apare si domnisorul proprietar, se ofera sa ma ajute cat montez volanta, ambreiajul, distributia, ca “ii place mecanica”. Dupa doua ore pleaca plictisit acasa, iar eu continui cu munca, care se prelungeste inca 12 ore, pana la 9 dimineata. Inca o zi de 17 ore de munca fara pauza. Mi se invarte capul in asa hal de oboseala, ca nici dupa o ora de stat sub dus nu imi revin. Motorul merge ceas, insa tot are tendinta de fierbere. Acum totul fiind pus la punct, e clar ce a generat problema, si risca sa o provoace din nou – toba de evacuare e infundata. Cine a pus-o, a luat-o de la shrot, fara sa ii pese daca e buna sau nu. Vine domnisorul cu fratele mai mare sa duca birtul auto la Izvor, ii explic ce are, zice ca o sa se ocupe saptamanile viitoare, are el un amic sudor, o sa ii puna o toba finala de Dacia. Bun, ii spun sa vina apoi sa-i pun si antigel 1:1, ca am mai avut doar 1 litru nediluat, pus pentru proba. Ii spun ca e un motor pe care, daca il ingrijeste, il are functional foarte multi ani, are doar piese originale, si e facut ca la carte. Trebuie doar refacuta fixarea pe sasiu.
Hai sa vorbim de pret. Ii spun din nou ce stia deja – pretul pentru manopera unui motor refacut complet e 1000 de euro. Asta e pretul pietei, nu l-am facut eu. Iar eu i-am facut nu unul, ci doua motoare. Ii fac de la mine cadou blocul ambielat, doua schimburi de ulei, si garnitura de chiulasa. Macar sa imi plateasca manopera. Imediat: “e prea mult, hai 4000”. Bun si asa. Dar nu are decat 1000 de lei la el. Il las pe incredere, merg din proprie initiativa cu el pana la Parcul Izvor, fiindca e cascat, si uita sa opreasca motorul la stopuri, trebuie sa am grija sa nu il fiarba iar si sa-l faca praf, pana schimba toba. Mai stau un pic de vorba cu fratele mai mare, care e om cumsecade, apoi merg si eu acasa.
Luni, nimic. Marti, nimic. Pe 8 septembrie, dupa ce-i fac morala prin multe mesaje in timp ce dlui ori ma ignora, ori imi trimite mesaje de trei cuvinte, ca nu a avut timp, etc, apare la poarta, imi da 2000 de lei, si apoi ma intreaba smechereste “daca o lasam noi asa?”. Adica sa ii mai fac cadou inca 1000. Ii mai scad 500. Deci raman 3500. Exact cat voia sa dea escrocului cu motorul “de vis”.
Zice “n-am acum restul, il aduc luna viitoare”. Bun, sa vedem.
Si vedem. Trece o luna, ii scriu mesaj sa vina si cu masina, sa ii pun antigel de iarna, fiindca o sa vina timpul rece si o sa ii crape motorul daca scade sub zero. Dar doar daca a schimbat toba infundata, sa nu faca praf iar motorul. Nu raspunde nimic. Trece inca o saptamana. Si inca una. Si inca una. Se fac doua luni, duduiasul a disparut ca proverbialul magar in ceata. Nu raspunde la mesaje, nu raspunde la telefon. Deci, dupa ce accept sa ii fac o favoare, fiindca eu nu fac mecanica grea (si imputita in acest caz), dupa ce umblu pe jos duminica sute de km cu trenul pe cheltuiala mea, doar ca sa ajung sa imi bata oamenii obrazul, dupa ce umblu cu chiulasa in spinare sa i-o planez, ii caut si ii cumpar de prin tot orasul piese, ulei si antigel, in timp ce duduiasul are masina la dispozitie, dupa ce ii fac cadou un motor aproape complet si muncesc 35 de ore in doua zile, pana aproape de colaps, si ii mai fac si o reducere de 1700 de lei, domnisorul ce face? Ma sfideaza, si ma fura pe fata. La 25 de ani are o masina nou-nouta, de vreo 20.000 de euro, un Westfalia care valoreaza pe piata europeana in jur de 15-18.000 de euro - insa e prea sarac, saracul. Dar sa minta, sa insele, si sa isi bata joc de oameni, inclusiv de clientii birtului ambulant, care risca dizenteria cand cumpara alimente preparate in asemenea ghena insalubra, asta stie. Genul de om care isi inchipuie ca isi poate bate joc de oricine, abil deghizat in boem visator.
Recomand cu incredere, la toate evenimentele la care este prezent OctoBus Van asta - sau JegoBus, mai degraba, avand in vedere ca e un focar de infectie si un pericol pentru sanatatea publica, totodata si un pericol in trafic, cu motorul si cutia fixate in doua papainoage. Nu e indicat sa te apropii de el nici cand sta, nici cand se deplaseaza. Vorba aceea - cum e turcul, si pistolul.
De unde apar asemenea specimene?
Cand ma gandesc ca mai au si copii, nu mai mi se pare deloc senin viitorul acestei tari.
Domnul comerciant
https://m.facebook.com/octy.octavian?tsid=0...6&source=result
Si spelunca radioactiva
https://m.facebook.com/octobusvan/?ref=page...ternal&mt_nav=0