Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: benzina E10 si masinile vechi
DaciaClub - Forum Dacia > Oldtimers > Oldtimers
Pages: 1, 2
Ov
De la 1 Ianuarie 2019 la pompele din Romania se va gasi doar benzina E10, adica o benzina cu un continut de 10% bio-etanol. Poluare, pasarele, economie de petrol, alea alea, in principal o idee buna, DAR avem o mare problema cu cazanele noastre. Zeama asta dizolva zamacul (gasit in general prin carburatoare si pompe de benzina), tabla (rezervor/conducte) si cica ataca nitel si cauciucul (membrane, furtune). Bonus cica isi pierde cifra octanica destul de mult intr-un timp scurt, adica daca n-ai ars-o intr-o luna nu prea mai e ok.

Eu personal nu vad nicio iesire. In lege intr-adevar scrie ca se poate vinde o cantitate oarecare (arhi suficienta daca faci calculele, ceva gen 0.01% din productia totala din ultimul an) pentru vehiculele de colectie, dar distribuirea ar fi o povara pentru benzinarii care alearga dupa profit si sunt convins ca n-o va face nimeni.

GPL-ul e (cel putin deocamdata) interzis pe vehiculele istorice si oricum, nu mai dizolvi carburatoare dizolvi chiuloase.

Pareri, opinii?
einstein1984
daca nu ai furtne de benzina de la 1970 pe masina esti ok, astea mai noi din viton sunt ok, si sunt asa de pe sfarsitul anilor 90. Jay leno maia ducea aminte in emisiunea sa pe youtube de etanolul din benzina si are drepatate, pe un rezervor nepresurizat ala se duce repede. Exista insa conservanti de benzina, gen seafoam care ar trebui sa ajute.
Ov
De carburator mi-e cel mai frica ca pompe de benzina electrice universale se gasesc garla si conductele nu-s greu de schimbat.

In state si canada se gaseste in continuare benzina fara etanol wink.gif
einstein1984
azi am alimentat in Schwabia si la shell aveai E10 si shell super fuel save 95, care totusi cred ca are 5 %etanol, max, ca si benzina de 95 la noi.
iulica89
GPL?
Ov
QUOTE(einstein1984 @ 23 Nov 2018, 10:10)
azi am alimentat in Schwabia si la shell aveai E10 si shell super fuel save 95, care totusi cred ca are 5 %etanol, max, ca si benzina de 95 la noi.


QUOTE(Ov @ 23 Nov 2018, 09:43)
De la 1 Ianuarie 2019 la pompele din Romania se va gasi doar benzina E10



QUOTE(iulica89 @ 23 Nov 2018, 10:11)
GPL?


QUOTE(Ov @ 23 Nov 2018, 09:43)
GPL-ul e (cel putin deocamdata) interzis pe vehiculele istorice si oricum, nu mai dizolvi carburatoare dizolvi chiuloase.


si in plus ceva benzina tot o sa arzi din cand in cand.

Poate sunt eu prapastios, dar mi se pare un motiv serios de ingrijorare pentru un colectionar/pasionat.
einstein1984
benzinele super 98 si 100 vor avea si ele la fel de mult etanol? Am o vaga impresie ca nu.
kog
Din cate stiu eu problemele cu alcoolul sunt legate de anumite tipuri de cauciuc si de faptul ca trage mai multa apa din atmosfera inlesnind ruginirea rezervorului sau a conductelor daca nu sunt de cupru. N-am auzit sa dizolve zamacul.
maho
Din cate stiu, alea au mai multi "compusi volatili" (altii decat benzina) decat 95-urile. Compusii aia "curata injectoarele", conform reclamelor de cãcat ale unei firme cu preturi de cãcat (rompetrol).
Handicapatii astia nu stiu ce sa mai faca sa-si vanda cazanele mai repede si sa prosteasca cumparatorul mai des: taxa de timbru, de poluare, impozit, acum trec la distrugerea fizica a vechiturilor, chiar daca-s de expozitie (unele, sa fiu corect) si contributia lor la fenomenul denumit generic "poluare" e insesizabila. P-astia care dau legile astea imbecile i-as lega cu drag de bara spate a vechiturii mele, si i-as târâ prin urbe, in aplauzele spectatorilor. blush.gif
@kog: cred ca sarea si lichidul de frana sunt hidrofobe, alcoolul nu cred.
MuciX
Ce e asa imbecil la legile alea? Stai linistit ca nu distruge nimeni cu intentie nimic, pur si simplu masinile vechi sunt o "nisa" prea mica sa se lege la cap cu ea. Asa ca a fost scoasa din vizor, dar nu neaparat "distrusa" voit. In fond, daca masina e un privilegiu, nu un drept, cu atat mai mult una "clasica" este unul mai mare.
Nu a zis nimeni ca trebuie sa fie ieftin si usor sa tii una in circulatie.
Nu uitati, ca daca alegeti sa intretineti un fier vechi, alegeti pe pielea si buzunarul vostru. Nu va e nimeni dator cu nimic ca pastrati nu stiu ce forma personala a istoriei vie.
maho
QUOTE(MuciX @ 23 Nov 2018, 14:00)
Ce e asa imbecil la legile alea? Stai linistit ca nu distruge nimeni cu intentie nimic, pur si simplu masinile vechi sunt o "nisa" prea mica sa se lege la cap cu ea. Asa ca a fost scoasa din vizor, dar nu neaparat "distrusa" voit. In fond, daca masina e un privilegiu, nu un drept, cu atat mai mult una "clasica" este unul mai mare.
Nu a zis nimeni ca trebuie sa fie ieftin si usor sa tii una in circulatie.
Nu uitati, ca daca alegeti sa intretineti un fier vechi, alegeti pe pielea si buzunarul vostru. Nu va e nimeni dator cu nimic ca pastrati nu stiu ce forma personala a istoriei vie.
*


In ordine:
Totul, incepand cu initiatorii.
Ei, nu cu intentie?! Pai cum vrei sa-si mareasca profiturile dealerii de cazane noi, daca nu vanzand cat mai des si mult?! Nisa e imensa, mai ales la noi (pt. ca deh, suntem prea saraci ca popor ca sa ne permitem toti masini "noi" (nou insemnand... ce?), si, in afara de asta, mai suntem si unii carora ne place sa nu depindem de calculator, ci sa mai surubarim daca e cazul, pt. ca stim si putem.
Masina e o proprietate, deci implica niste drepturi (inalienabile, remember? - Vezi constitutia). "Privilegiu" era in comunism...
Nici eu n-am zis ca trebuie sa fie ieftin, dar macar sa nu mi-o distruga cu intentie.
Ba da, de vreme ce platesc taxe si impozite, statul asta imi e DATOR.
MuciX
Confunzi dreptul la propietate cu altceva. Pana la urma masina este un bun de consum, la fel precum chilotii - se strica, iei altii mai noi. Iar masina, o fi ea proprietate, dar de circulat, circuli cu ea pe drumuri publice, acolo te supui unor rigori.
Statul ti-o fi tie dator pentru ca ii platesti impozit, dar la fel ii este dator si vecinului care respira acelasi aer.
QUOTE
Masina e o proprietate, deci implica niste drepturi (inalienabile, remember? - Vezi constitutia). "Privilegiu" era in comunism...

Asta intr-un fel imi aminteste de cazruile in care locuiesc 5 membri de familie in 35mp, dar au masina de 40k si aifon de +1k euro.
In fine, daca iti place sa surubaresti, nu e nicio problema, doar ca statul nu mai este dator sa iti asigure combustibil pentru o masina de acum 50 de ani, asa cum nici companiile de telecom nu mai sunt obligate sa iti asigure semnal "pulse".
bucatzel
QUOTE(Ov @ 23 Nov 2018, 11:07)
De carburator mi-e cel mai frica ca pompe de benzina electrice universale se gasesc garla si conductele nu-s greu de schimbat.

In state si canada se gaseste in continuare benzina fara etanol wink.gif
*


La fel cum se gaseste si E85.

QUOTE(maho @ 23 Nov 2018, 14:41)
@kog: cred ca sarea si lichidul de frana sunt hidrofobe, alcoolul nu cred.
*


Is hidrofile toate trei.


----

Cel mai ingrijorat sunt de membrana de sprit din carburator, aia nu-s ferm convins ca o fost facuta din vreun cauciuc care sa reziste cum trebuie etanolului. restul se pot inlocui... Am dubii ca o sa strice etanolul zamacul din care-i facut carburatorul... Mda... trebuie sa ne nichelam carburatoarele
maho
Nu-mi dau seam cu ce confund (dupa parerea ta) dreptul de proprietate, dar de vreme ce masina respecta specificatiile fabricantului (certificate prin itp), am tot dreptul sa ma folosesc de ea cat vreau. Vecinul ala are cate-o masina pt. fiecare membru al familiei, si face jdemii de km/an, nu ca mine. Din ce zici tu, ar fi echivalent cu schimbarea chilotilor la fiecare sfert de ora, ca-s mai de consum decat o masina. Pan' la urma, comerciantii ar trebui sa vanda marfa conform cererii, punct. Combustibilul mi-l asigura ei, nu statul. Sunt masini mult mai vechi decat dacia, care circula bine-merci prin tarile cu apa calda.
Cu aia de care zici, e (sau nu) problema lor, nu-i poti obliga sa se mute.
Cu poluarea, sa fim seriosi: cam toate cazanele (mai noi decat a mea) pe care le vad pe drumuri sunt mult mai fumigene decat dacia, din n-spe mii de motive, dar deh, alea-s "euro" (3,4, etc.).

Zamacul asta e destul de prapadit, nu stiu cat rezista la alcoale, dar in orice caz e f. moale cand e vorba de prelucrari mecanice (gaurit, de ex.) desi e f. casant. wacko.gif
MuciX
Bucatzele, sunt convins ca vor aparea solutii pentru a putea fi folosite in continuare. De acord, cand a disparut benzina cu plumb au trebuit refacute supapele la masinile vechi, dar uite ca multe sunt inca in circulatie.
La fel si cu astea. Unde e cerere e si oferta.

In orice alt aspect, bezinele cu etanol sunt un lucru bun, e doar evolutie. Foarte urat e ca pretul bezinei nu va scadea, desi practic nu mai primesti la fel de multa benzina la acelasi volum de combustibil.
einstein1984
stii, si aia cu trabanturi au voie sa circule cu amsinile, dar nu fac scandal ca nu gasesc amestec de benzina cu ulei 2T la pompa ca pe vvremuri in franta sau germania de est. Chiar si aia cu masini pe abur au voie sa circule, cu autorizatie de la iscir, dar nu gasesc gaz lampant la pompa.
poti sa-ti comanzi ce benzina vrei tu la butoi, chiar si din asta https://www.zf.ro/companii/energie/mol-a-in...acheta-17594671
maho
O fi doar o intamplare ca SI la cazanele noi (gen Duster) producatorul recomanda tot co 95, si nu alea mai mari?
Ca dac-ar fi sa fim nevoiti sa preparam noi alchimii din adaosuri cu Pb, ar fi f. simplu sa le faca si pe alea sa dispara de pe piata. Pana acum n-am folosit, dar nici n-am schimbat supapele. La trabantisti e mai simplu, ca aia pot baga si tuica pt. functionare (daca are suficiente grade).
MuciX
QUOTE(maho @ 23 Nov 2018, 14:16)
La trabantisti e mai simplu, ca aia pot baga si tuica pt. functionare (daca are suficiente grade).
*


Deci cu daciile au ei ce au... nedumerire.gif

Orice producator recomanda valoarea CO cea mai mica pe care o poate tolera motorul (RC, etc). In duster poti sa pui si din aia de 14 lei, dar ECU nu stie ce sa faca cu ea. Baiul e daca pui de 92, sau orice sub 95.
maho
Pai sub 95 nu mai exista, din cate stiu. Nemtii (chiar si ddr-isti) sunt mai greu de anihilat.
Cum e aia cu "curatatul injectoarelor"?
MuciX
Teoretic nici motorina "de galeata" nu exista, dar asta nu inseamna ca nu se schimba injectoare defecte din cauza ei. Cum de altfel nici pisica nu se usuca la microunde, dar pe unele cuptoare tot vezi avertismentele.
einstein1984
acu vreo 6 ani am vazut CO92 la shell in WIena, mergea prost loganu cu ea si am compensat cu niste 98.
maho
QUOTE(einstein1984 @ 23 Nov 2018, 15:34)
CO92 la shell in WIena

blink.gif Ma rog, l-ai bagat in cunostinta de cauza, dar ai avut de ales. Eu bag de obicei 95, si uneori 98 sau 99, dar vreau sa am de ales, nu sa-mi distrug carbul cu buna stiinta cu tot ce le vine astora pe chelie.
tatabobu
QUOTE(bucatzel @ 23 Nov 2018, 14:53)




De studiat pentru cine vrea s-o faca acasa: https://www.youtube.com/watch?v=G-PtnwtOR24
Ov
Alooo, nu ma leg de lege si de motivatiile ei (in principiu sunt si de acord cu ea). Vreau doar sa stiu daca exista solutii si pt minoritatea asta.
STORMTROOPER
QUOTE(maho @ 23 Nov 2018, 16:28)
Pai sub 95 nu mai exista, din cate stiu. Nemtii (chiar si ddr-isti) sunt mai greu de anihilat.
Cum e aia cu "curatatul injectoarelor"?
*




Anul trecut in mjoritatea benzinariilor din Peninsula Scandinava, inclusiv Danemarca am gasit benzina de E85. Deci inca se mai gaseste.
MuciX
E85? Adică de curse? Sau CO 85?
bucatzel
Stormule, E85 e altceva. Noi acum in benzinarii avem practic E5, si de la 1 ian urmeaza sa se treaca la E10. E85 ii combustibil cu 85% etanol si restul benzina.
maho
Stormul s-a obisnuit cu aerul curat si rarefiat al nordului, nu mai stie de miticii de-aici tongue.gif
Daca Dragos a si folosit respectivul E85, chiar sunt curios cum (daca) a functionat motorul macar pe termen scurt, ca asta se vede pe loc, efectele gen fwtut zamacul carbului si unele garnituri poate nu sunt sesizabile decat in timp, dupa alimentari constante si repetate cu altceva foarte diferit decat a prevazut fabricantul.
Habar n-am care-s diferentele in etanol intre diferitele benzine aflate acum pe piata noastra, stiu doar ca alea "superioare" au mai multi aditivi volatili decat cele mai ieftine.
Varianta cu nichelatul carbului nu ma convinge, pt. ca unele componente (jicloare, ax clapeta, poate si altele) probabil ca n-ar mai fi montabile dupa operatie (evident, acoperirea chimica ar viza corpul, fara respectivele).
STORMTROOPER
Mea culpa, my fault. Am vrut sa spun benzina cu cifra octanica 85.
Asta e mai greseste omul cand se grabeste.

@maho - de-ai stii tu ce ma mananca pe mine talpile sa mai dau o tura prin zona aia.
einstein1984
ov, unde e piata exista si furnizori. Poti cumpara benzina COR120 la butoi de 10 litri (masinile care o folosesc nu vin la pompa) de exemplu. Poate va fi la fel si pentru benzina fara etanol (mai stocabila decat aia cu)
Ov
benzina aia de care zici tu costa undeva la 5-6 euro/ L sad.gif
einstein1984
Evident, nu e produs de masa. Dar benzina petroliera inainte de aditivare ar trebui sa se gaseasca totusi, mai greu e distributia, ca nu poti lua o cinsterna sao imparti cu prietenii.
sobolan
zamac....wtf ? sad.gif poate antimoniu a vrut sa scrie sau vreun aliaj de aluminiu/magneziu....ma rog....chiar si masinile moderne au parti de antimoniu/plastic/cauciuc pe admisie...eu cred ca astia au gandit benzina aia cumva,nu dadeau drumul la ea pe piata fara a o testa,nu ? ori daca e asa cum spuneti unii din voi mai sus ar trebui sa inchei vreun contract pentru benzina "normala" cu vreun peco doar pentru ca am o clasica....hai sa fim seriosi !
FiveThreeFive
Mai este inca un aspect.

Amestecul stoichiometric pentru benzina este 14.7:1 (aer : combustibil), pe cand pentru etanol este de 9:1. Rezulta ca pentru benzina E10 raportul corect este de cca. 14.1:1.
Deci cu benzina E10 motoarele vor merge cu amestec mai sarac. Nu este o problema pentru deplasarea in regim de coraziera, dar poate crea probleme in sarcina si la relanti.
Teoretic, pentru ca motorul sa functioneze in parametrii originali cu E10, ar trebui recalibrate jicloarele.
einstein1984
teoretic da, practic in sarcina amestecul e mult supraimbogatit, ca sa fie vreo diferenta sensibila. Precizia sistemelor din carburator nu e asa mae ca sa se poata vedea diferenta.
kog
Imi aduc aminte prost sau chiar am citit pe undeva ca motorul pus pe 1300 a fost creeat cu optimizari pe eventuala functionare cu etanol?
sobolan
QUOTE(kog @ 27 Nov 2018, 15:56)
Imi aduc aminte prost sau chiar am citit pe undeva ca motorul pus pe 1300 a fost creeat cu optimizari pe eventuala functionare cu etanol?
*



nu a fost produs in serie.....

revenind la E10 inteleg ca ar trebui un motor cu RC mai mic ?
einstein1984
de ce? etanolul are CO mai mare dar amestecul e facut a iasa ot la coR 95
Merced
Sigur nu e o panica din aia cum a fost și cand a dispărut benzina cu plumb? Ca și atunci erau discuții ca se duc dracu motoarele și mare lucru nu s-a întâmplat. Eu am facut zeci de mii de km cu 95 fără plumb în Dacie cu zero probleme, fără aditivi sau alte povesti. Ma gândesc ca și dacă vor apărea problemele descrise, apar în zeci de mii de km și nu cred ca mai face nimeni cu niște mașini de colecție atâția.
bucatzel
Mercedule, nu-i chiar aceeasi situatie.

Eu unul ma ingrijorez de membrana de la pompa de sprit si cea de la pompa de benzina daca rezista la etanol. si astea eunt expuse si daca masina sta... Ca tare nu cred ca s-au facut membranele alea future-proof.

Am dubii ca dupa ani intregi de E5 fara efecte, trecerea la E10 o sa aiba cine stie ce efect asupra corpului carburatorului. Poate peste inca vreo cativa ani, daca se mai face vreo trecere similara.
Merced
Cine are chef poate sa sacrifice o membrana de sprit sa o tavaleasca in benzina amestecata cu diverse proportii de etanol.
maho
QUOTE(sobolan @ 27 Nov 2018, 00:18)
zamac....wtf ? sad.gif  poate antimoniu

Antimoniu nu cred, ca-i si mult mai greu (am o statueta veche, atestata, stiu cat trage la cantar comparativ cu alte aliaje) si cam scump.
La prima vizita pe care-o sa i-o fac prietenului ce se ocupa cu carburatoare si altele - fost lucrator la Carfil - o sa-l intreb de curiozitate daca stie din ce material sunt facute. Pe net nu gasesti nimic credibil sau documentat legat de asta. O sa le trimit si un mail celor de la uzina sa-i intreb, dar nu ma astept sa primesc vreun raspuns...
einstein1984
carburatoarele sunt din zamak sau aluminiu (ala e poros si tebuie impregnat penru etanseitate)
Merced
Aveam undeva un carburator vechi, dar nu mai stiu pe unde e. Ca luam eu niste benzina din asta, si il lasam in ea vreo luna asa, intr-o galetusa din aia mica de lavabila, inchisa ermetic. Era interesant de vazut ce s-ar fi intamplat.
Adrian Frigo
Mda,fix la benzina trebuiau sa umble astia ca in rest le aveam pe toate! dry.gif Vin vremuri sumbre,dar sumbre de tot tovarasi...

Partea cea mai misto e ca se gasesc piesele cum gasesti bani pe strada.Si mai misto e de astia de au piese ”exotice” pe masini gen carburator Solex(printre care ma numar si eu... sad.gif ).Cu rezervorul se rezolva,la conducte se gasesc solutii la nevoie dar la pompa si carburateur ce facem...?
BLUE R 19
Sunt din zamac (cromatul nu ajuta la nimic ca se va strapunge pana la urma, este si foarte dificil de realizat bine, finisajul...sunt si filete...orificii calibrate) carburatoarele si este clar ca sunt afectate de alcool, bine (inca) ca discutam de 10 procente in amestec si ca este vorba de etanol, metanolul fiind mult mai coroziv.
Se va dezvolta mult mai repede oxidarea pe jicloare.
Membranele de calitate nu cred ca sunt prea afectate la nivelul asta de alcool.
In Brazilia la masinile ce functioneaza pe alcool se folosesc carburatoare din plastic alb, probabil poliamida sau ceva mai rigid.

La Tico obisnuite, pe benzina precum cele din Romania corpul principal al carburatorului este din ceva gen ebonita rezistenta care nu se faramiteaza, foarte bine prelucrat. Capacul si flansa cu clapetele sunt tot din zamac.
cristeacosmin
Salut! Ingrijorator!
Doar scurt, o remarca: acum 3 saptamani am alimentat si eu cu benzina de la Mol cu specificatia E100, si dupa vreo 10 km masina a inceput sa mearga tare rau , mai ales in sarcina. Tremurat si ca si cand ar fi mers in 3. Sa fie efectul la care sa ne asteptam pe viitor? Oare asta sa se fi intamplat, alimentand cu acest tip de combustibil? Eu am zis ca mai curat unpic, dar nu stiu daca nu am '' curatat-o'' de tot. Ce sa verific din partea cu alimentarea? Plus ca masina are rezervorul aproape pe gol cu acest tip de combustibil...
Ov
Din ce stiu benzina cu cel mai mare nivel de etanol e E85 si nu exista in romania. La noi o sa fie E10 si nu cred ca a aparut inca pe undeva smile.gif
BLUE R 19
cristeacosmin, aia probabil este benzina normala cu CO 100, ti-a mers rau cu ea pt. ca nu sunt reglate aprinderea si carburatorul pt. ea. Nu cred sa existe la vreo benzinarie din Romania alcool pur, etanol, s-ar termina stocurile imediat...chilipir...

drunksinging.gif
einstein1984
daca ar exista, ar fi denaturat, impropriu pentru consum uman....
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.