Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: distanta platina
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
decrvl
Salut.
Am tot citi despre aprinderi electronice.Si s-a adus in discutie si distanta platina si bujii.Intrebarea este: ce distante ar fi ideale astfel incit motorul sa mearga cit mai bine(ma refer la partea de aprindere-scinteie)?
Alta intrebare ar fi:daca ai aprindere electronica mai poti pune la punct prin metoda cu lampa de control?
Mentionez ca am o aprindere in cutie neagra facuta undeva prin hunedoara parca.
Dreamer
Daca ai aprindere electronica ... 0.4 ... daca nu ai aprindere ... 0.3
decrvl
Nu cumva e invers.Si la bujii cit?
amc
0,3 .....pai cu experimente d astea nu merge bine aprinderea!
yo zic sa incercati si 0,2 sau 0,1 "poate merge mai bine" radmasa.gif sleep.gif
argon
QUOTE(Dreamer @ 6 Jan 2006, 14:43)
Daca ai aprindere electronica ... 0.4  ... daca nu ai aprindere ... 0.3
*




0,4 aprindere clasica si 0,3 electronica wink.gif
amc
biggrin.gif copii daca nu va merge bine aprinderea electronica este de la platina reglata la 0,3!!!!! tongue.gif
didosdoru
Din cate stiu eu distantza la platine este de 0,4 - 0,5 pt aprindere normala si 0,3 - 0,4 pt aprindere electronica.De curand am luar din targ un delco DUCELLIER 525488A la care distantza la platina se reglaeza din exterior cu ajutorul unui surub cu arc.E de la un Renault 5.Dar inca nu l-am pus pe masina pt ca intai vreau sa-mi iau alta aprindere electronica pt ca nu vreau sa srtic platinile de la delcoul asta pt ca sunt total diferite de cele de Dacia si implicit mult mai scumpe.
Dreamer
Imi cer mii de scuze e invers ... stiu ... sad.gif(
RIon
la bujii 0.8-0.9, cu lera! - la aprindere el. la cea clasica, cat au bujiile din fabrica.
decrvl
Multumesc pentru raspunsuri.Dar mai pot pune la punct prin metoda lampa de control?
cristu
Salut,
Am si eu o intrebare
Ce sa intampla cand distanta la platini este mai mare de 0.4 ? Cum merge motorul/masina ?
Am facut prostia sa las masina unui "mecanic" si am gasit dstanta la aproape 0.6-0.7. Asta cu aprindere electronica pe ea. Si cand am plecat nu stiam de ce se balbie
decrvl
Ai raspuns singur la intrebare!
ionut232
am aprindere de aia rosie...de tg.mures...sau cum s-o chema

m-am chinuit sa ii reglez platina...la 0.35 ,la 0.3 si mergea naspa tare..
pana nu am reglat-o la 0.1 creca(oricum nu am mai folosit lera dar distanta este foarte mica....doar cat sa deschida...e undeva pe la o carte postala...) nu a mers deloc bine...
deci nu stiu de ce tot ziceti de 0.3 sau 0.4 ca e cam mult
Zaheiu
Cred ca ai gresit undeva. Nu merge masina cu distanta 0,1. Esti sigur ca pintenul platinei era pe un varf al camei cand ai reglat?
ionut232
pai asa merge cel mai bine
si din cate stiu eu,am reglat-o de mai multe ori,deci nu doar odata,sa zic ca nu era pintenul ala bine pozitionat...

asa merge la mine...oricum,daciile astea sunt fiecare un caz aparte....asta e parerea mea smile.gif
decrvl
Ionute ai dreptate.Un coleg de la servici are la dacie distanta de 1!!!!!Daca o face mai mica merge rau de tot!
argon
Eu am avut distanta 0.4 intotdeauna, si a mers perfect...cu 0.1, se modifica grosolan unghiul Dwell, si daca motorul e reglat cum trebuie, nu e normal sa mearga bine.

Ca merge relgat la 0.1, denota ca sunt alte probleme la aprindere...deci nu e in regula.
amc
Aiureli,mari de tot!!!
argon
QUOTE(amc @ 7 Apr 2006, 19:09)
Aiureli,mari de tot!!!
*




Daca te referi la ce am zis eu , mai pune mana pe o carte de mecanica, ca pun pariu ca habar nu ai ce-i aia unghi Dwell biggrin.gif

distanta la platina de 0.4 corespunde un unghi al camei de 57 +- 2 grade.
In conditiile in care unghiul camei este de 57 grade, unghiul Dwell va fi 63+-3 grade.

Asadar, toate depind de distanta la platina, daca nu e 0.4 se deregleaza si celelalte unghiuri, si unele motoare cu aprinderea varza, si avansurile reglate total aiurea de mesteri inteligenti ca unii de pe aici, vor functiona mai bine asa...de exemplu distanta de 0.1 la platini.
smiley82
la a mea am distanta 0.6. daca o micsorez pe la 0.4 se balbaie!
florian90
eu am 0.5 la senzor si 0.8 la bujii

iar cand aveam platina..aveam distanta mare undeva la 0.8 chiar mai mult...iar la bujii aveam tot 0,8
newmoxici
QUOTE(florian90 @ 6 Mar 2010, 13:32)
eu am 0.5 la senzor si 0.8 la bujii

iar cand aveam platina..aveam distanta mare undeva la 0.8 chiar mai mult...iar la bujii aveam tot 0,8
*



Spune-mi si mie te rog ce fise, bujii, capac delcou,bobina ai pe masina? am de gand sa imi iau si eu aprindere at 011 cu senzor si vreau sa stiu tot ce pot cumpara ca sa mearga perfect (cu toate ca e dacie)
pirvumark
eu am reglat paltina la 0.45 (am zis sa nu fie nici 0.4 nici 0.5, in carte scrie intre 0.4 si 0.5 ! asa ca am ales mijlocul)
apoi am reglat aprinderea cu metoda fisei pe alternator(am facut si cu becul si e acelasi lucru)
merg asa de mai bine de juma de an(de cand am descoperit si eu ca daca citesti iti prinde bine) si sincer nu am fost niciodata mai multumit de dacia mea. are un mers regulat si uniform, fara trepidatii, smuncituri si alte alea, indiferent cat de tare bagi piciorul in ea. poti s-o calci brusc la fund ca nu da nici cea mai mica urma de balbaiala.
deci, din cate am vazut si am reglat la prieteni(care au fost foarte multumiti de cum imi merge mie) pot spune un singur lucru
0.4 este distanta ideala. poti merge pana in 0.5, dar depinde de masina. la unele mai da un sut la altele nu
dar asta e distanta si asa scrie si in carte 0.4-0.5
CGDBZ
Eu reglam tot la 0.45 si mergea perfect , platina o schimbam cand schimbam si bujiile, intre 15.000 si 20.000 km , in rest nu mai umblam la ea.
Hacker
Platina 0,35 si bujiile la 0,8.
Avansul il reglezi asa :
Te duci la camera de vizitare de la cutia de viteza si te uiti la volanta , invarti de motor pana semnul de pe volanta ajunge pe mijlocul ferestei de vizitare. Verifici daca pistonul nr. 1 e in pmi ( adica ridicat la maxim). Acum treci la delcou, rotesti delcoul dinspre dreapta spre stanga pana ledul de la aprindere se stinge ( sau se aprinde nu mai stiu ).
Acum ai avansul spre 0. ideeal ar fi sa il mai intorci 2 grade spre dreapta.

Succes...
xrt3xrt3
newmoxici

In primul rand verifici bobina sa nu aiba mai putin de 3ohmi intre + si - ; sa aiba 6-7 kohmi intre + si unde intra fisa centrala, apoi iti vor trebui niste fise cam de 4 kohmi, cele mai accesibile sunt cele tesla au 5kohmi +/- ; sa iti iei capac delcou si lulea doduco la fel si bobina daca nu e in parametrii.... vezi ca luleaua doduco are lamela in forma de "T"; bujii cumpara Equyem A12 C-42-S / beru 14-7bu / DENSO W 20FPU / NGK V-LINE BP6E / Brisk N15YC in ordinea asta, eu am brisk dar pt ca nu am gasit pe celelalte.
newmoxici
QUOTE(xrt3xrt3 @ 6 Mar 2010, 22:19)
newmoxici

In primul rand verifici bobina sa nu aiba mai putin de 3ohmi intre + si - ;  sa aiba 6-7 kohmi intre + si unde intra fisa centrala, apoi iti vor trebui niste fise cam de 4 kohmi, cele mai accesibile sunt cele tesla au 5kohmi +/- ; sa iti iei capac delcou si lulea doduco la fel si bobina daca  nu e in parametrii.... vezi ca luleaua doduco are lamela in forma de "T"; bujii cumpara Equyem A12 C-42-S / beru 14-7bu / DENSO W 20FPU /  NGK V-LINE BP6E / Brisk N15YC in ordinea asta, eu am brisk dar pt ca nu am gasit pe celelalte.
*



Multumesc mult, e tot ce trebuia sa stiu despre asta.
Paulorossi
Conform manualului dacia,pe clasic, ideal ar fi la 0,4-0,5 mm,masurat cu lera.Pt aprindere gotronic AT01 0,4 mm.Altii spun ca avansul cu AT01 gotronic se regleaza cu +20 grade spre stanga fata de reglajul standard.Oricum sunt in ceata.Ideal ar fi sa faci teste cu masina vezi performante/cosum
Tudor Badescu
Valoarea rezistentei fiselor nu e asa critica.Pentru motor poate fi si zero,dar apar puternici paraziti radio.De aceea,de la bobina pana la bujii trebuie o rezistenta totala de pe la 5...6 kohm pana in jur de 10 kohm.Problema esentiala nu e deci valoarea rezistentei fiselor ci eventuala modificare serioasa a valorii pentru ca denota o alterare.
Aprinderile tranzistorizate,inclusiv Gotronic, introduc o pierdere suplimentara de tensiune pe tranzistorul final ceea ce inseamna o enegie micsorata in bobina ,mai ales la turatii mari si mai ales la bobina 3121 de Dacia care are inductanta mare.Si chiar daca aprinderea tranzistorizata gestioneaza mai bine energia,daca e putina,tot putina ramane.Solutia este micsorarea distantei la platine la circa 0.25...0.3 mm(manualul Dacia indica 0,3,multi producatori de aprinderi zic 0,2)Astfel incarcarea energetica a bobinei se imbunatateste substantial si rezulta o scanteie mai"bogata",cu tensiune mai mare(Gotronic mentine oricum tensiunea).Sub 0,2 mm momentul aprinderii e prea sensibil la uzurile delcoului si se mareste cam mult incalzirea bobinei la turatii foarte joase.Cu 0,25mm,la o eventuala revenire pe clasic,se poate circula chiar 1000 km fara probleme.
Cei care au zis ca aprinderea mergea prost cu distanta mica la platine,probabil ca nu au refacut reglajul avansului care se schimba la orice modificare la platine.
Si,daca se doreste maximum de imbunatatire,trebuie tinut seama ca la Dacia bobina e alimentata cu pierderi mari de tensiune.Pentru a le elimina vedeti incepand de la pagina 216 de la"Aprindere electronica"posturile 6451,6477,6492,6495,6514,6518,6523,6529,6591,6595.
Si pentru a nu discuta "pe impresii" o sa pun cat de curand(ziceam ca saptamana trecuta,dar am fost prea ocupat) un calcul de energii in diverse situatii la Dacia pe "Aprindere electronica".Surpriza o sa fie ca la Dacia cu bobina 3121,Gotronic cu platina la 0,25...0,3mm da o scanteie mult mai"bogata" decat varianta cu senzor.
Avansul se regleaza normal,dupa semne sau alta metoda.Ce se poate schimba e pozitia delcoului(cu pana la 20 grade la utilizarea senzorului).
xrt3xrt3
Buna seara domnule Tudor Badescu, in urma citirii posturilor enumerate mai sus de dvs m-am hotarat sa montez un releu ca in poza 1.
Am o cadere de contact pe + de 1.88V , prin urmare -imediat ce se incalzea afara- aveam de gand sa refac toate contactele, inlocuit firul intre contact si releul de incarcare cu unul de sectiune mai mare si tot asa... Releul recomandat de dvs elimina caderea doar la pornirea motorului sau si in mers wacko.gif ?

in alte posturi citeam si ca s-ar mai putea monta un releu pt intreruperea alimentarii alternatorului, este cumva cel din poza 2?

Am aprindere Gotronic dar nu as vrea sa o folosesc in scopul acesta, poza 3, asa ca as vrea sa stiu ce releu imi trebuie, cam cat de grosi sa fie conductorii si daca e folositoare pt caderea mea de tensiune, [motor pornit, +baterie....+releu incarcare =1.88V].


Later edit:
Am bobina normala de Dacie, deci fara rezistenta aditionala.




[attachmentid=1627600583] [attachmentid=1627600584] [attachmentid=1627600585]
bygy007
poti cumpara unul cu fir de referinta si scapi ce calvarul ala de 1,88V wink.gif
xrt3xrt3
pai de ala am... chair doua iar cand am achimbat bateria mi-a verificat electricianul ala cu inca vro 3.... deci nu prea rezolva in cazul meu... mad.gif
Tudor Badescu
Daca cei 1,88V se refera la pierderea de tensiune pana in releul de reglare a tensiunii alternatorului(insa eu am inteles ca pana la bobina),dar tensiunea pe baterie e corecta,nu e chiar o problema.Altfel,solutia cea mai buna e cea data de bygy.De altfel la Dacia clasica toti consumatorii sunt alimentati cu pierderi.Nu atat din cauza contactelor care nu e rau sa fie si curatate si unse cu nitica vaselina(ca sa nu mai fie probleme ani de zile) cat din cauza conceptiei instalatiei.Are fire lungi plimbate in zig-zag prin toata caroseria care produc caderi de tensiune mari.De aici si ideea de a alimenta bobina de inductie direct de la borna + a alternatorului (care e si ea legata direct prin firul gros,albastru la borna + a bateriei).In plus se descarca de o parte din consum instalatia si se alimenteaza mai bine si ceilalti consumatori.Ideea cu releul de alimentare directa merge si la faruri;daca se alimenteaza asa fie si numai farul din dreapta,scad pierderile si pe stanga si sa vezi lumina noaptea!Dar asta e discutie de alt topic.
In poza 1 e un releu ce scurtcircuiteaza rezistenta aditionala la pornire marind scanteia.Nu e cazul aici.
Poza 2 da o schema cu 2 relee,cel de sus fiind cel de la poza 1.Cel de jos e cel care intereseaza pt alimentarea directa a bobinei.La borna(papucul) 86 se leaga firul rosu(uneori dublu)care in schema originala vine de la cheia de contact la borna + a bobinei de inductie.La papucul 30 se pune un fir de la borna + a alternatorului.De la 87 se pune fir la borna + a bobinei.Firele sunt scurte deci pot fi si de0,75...1 mm patrat.
Releul utilizat e cel"de protectie"pentru claxon,faruri,etc.E de 20...30 A deci n-are probleme la 3...5A prin bobina.Cele de plastic negru de prin magazine mi-au facut surpriza defectarii si dupa 2 ore.Asa ca prefer releele cu carcasa din aluminiu de la dezmembrari.Oricare ar fi,trebuie reglat sa cupleze sigur la 7...7,5V si contactele sa calce putin alunecator pentru autocuratare.Cine nu se descurca are poza 3 cu placuta de textolit.
Co releu sau placuta,Gotronic are la pornire cam 40% in plus la scanteie.Cu 0,25...0,3 mm la platine, in mers da cu circa 20% mai multa scanteie la bujii.
Dupa toate acestea se reverifica tensiunea de incarcare pe baterie pentru ca se poate modifica un pic tensiunea de comanda a releului de incarcare


9 Mar 2010, 18:03:
Hai ca s-a oprit internetul si pana am trimis postul ai mai pus unul.
Se pare ca totusi cei 1,88 V se refereau la releul de incarcare.Ce tensiune este pe baterie fara farurile aprinse la ralanti si in turatie?Dar cu ele aprinse?
Totusi,merita facut ce am zis in postul anterior.Se va vedea diferenta.
xrt3xrt3
QUOTE
.Ce tensiune este pe baterie fara farurile aprinse la ralanti si in turatie?Dar cu ele aprinse?


Hmmm,am sa iti dau masuratroile de acum 3 zile(recent mi-am ars aparatul de masura... just for the thrill...). Am facut o gramada de masuratori numai asta cea mai comuna nu am facut-o(stiind ca nu imi incarca destul din masuratori anterioare) DAR
printre ele am asa :

test facut la 2000 RPM:
-cu consumatori:
Baterie 13,10V
Alternator 13,8V
-fara consumatori:
B 13,66
A 13,86


Multumesc pentru lamuriri in legatura cu legaturile la releu si cum il fac sa " cupleze sigur la 7...7,5V si contactele sa calce putin alunecator"?


QUOTE
In plus se descarca de o parte din consum instalatia si se alimenteaza mai bine si ceilalti consumatori.Ideea cu releul de alimentare directa merge si la faruri;daca se alimenteaza asa fie si numai farul din dreapta,scad pierderile si pe stanga si sa vezi lumina noaptea!Dar asta e discutie de alt topic.

Detaliaza putin asta....

Later edit:

De ce? Pt ca imi incarca bateria undeva pe la 13,5 cu motorul turat maxim, la relanti ajunge pe undeva pe la 12V. Problema a fost gasita la schimbarea bateriei cand electricianul de la rombat a observat ca nu imi incarca destul, asa ca m-a pus sa cumpar alt releu... acelasi rezultat... am mai schimbat 3(pe stampila lui cum ca sunt defecte) prin urmare omul mi-a legat firul de referinta la bobina, incarcadu-mi astfel 14,5-15v. Acum cu totii stim ca nu e un voltaj ok... iar bateria are 4 luni .
luffovi
eu am umblat prin service cu ea. tot dadea in bot. pana la urma am dus-o mecanicul de la care am cumparat masina, si in 2 minute a rezolvat-o. a zis ca la aprindere electronica platina se regleaza la 0.2 max. 0.25. de atunci nu am mai avut probleme.
Tudor Badescu
O prima problema e la legatura dintre borna + a alternatorului si borna + a bateriei.Este facuta cu un fir gros,albastru.La capatul dinspre baterie e un cuplaj cu papuci mama-tata,daca il mai are;posibil sa fie direct la colierul de la borna +. E unul din cablurile bine dimensionate si pe el nu se pierd maai mult de circa 0,1 V.O diferenta de 0.7 V inseamna sigur ca cel putin o legatura e in neregula pe acest fir.Vezi intai la alternator.Desfaci TOTI papucii de la borna + ii cureti bine si ii remontezi unsi cu vaselina.
Mai verifici si firul care duce de la borna - a alternatorului la masa.
Multe relee electronice din comert regleaza tensiunea in jur de 13,5V.Nu sunt defecte,doar prost reglate.Electricianul a procedat corect.A legat firul de referinta intr-un loc alimentat cu pierderi.Asfel releul simte o tensiune mai mica si mareste incarcarea aducand tensiunea pe baterie in limitele corecte.Cand vei pune releul la bobina efectul va disparea.Eu leg nu la bobina ci lapapucul de pe insusi releul de incarcare unde e alimentat cu + de la contactul cu cheie(nu cel verde care duce la alternator,celalalt).Daca nu da rezultatul dorit,mai e o metoda mai precisa:inserierea pe firul de referinta a unei diode de cel putin 50V cu catodul la + ul alternatorului.Cu ea releul simte cu 0.7V mai putin si ridica pe baterie cu 0,7Vmai mult. La nevoie se pun si doua diode.Dar toate astea NUMAI DUPA CE se rezolva cu firul albastru discutat la inceput.
O incarcare cu 15 V la o baterie calciu-calciu(cum sunt cam toate acum)nu e o problema daca are dopuri.Multe suporta fara probleme speciale si 16V un timp destul de lung.Doar ca peste 14,2...14.4 V consumul de apa nu mai e complet neglijabil,deci e cu desavarsire interzisa depasirea acestei tensiuni la bateriile capsulate!
Pentru releu imi dau seama ca trebuie o poza.Ne ocupam de asta dupa ce se rezolva problemele anterioare.
xrt3xrt3
QUOTE
Ne ocupam de asta dupa ce se rezolva problemele anterioare.



Azi a plouat , asa ca am avut timp de mesterit pe langa masina.
Am desfacut contactul, [dupa cum se vede si din topicul deschis de mine si inchis tot de mine], am curatat contactele electrice, era o mazga acolo .... am curatat papucii mama tata de contact, am inlocuit firul rosu subtire cu un fir ...rosu gros... 6 mm la fel de gros ca ala albastru de la bateire la alternator... pe cel intre contact si tablou l-am lasat asa acolo aveam o pierdere de 0.05[intre surubul depe blocul de lumini si tablou]... seritizat papuci... izolat papuci...

Rezultatul: o cadere de doar 0.1V fara consumatori si 0.6v cu ....
Rezultatul: cand am plecat cu ea, am uitat ce facusem, iar pe drum ma miram ce agresiva a devenit...

Multumiri bygy007 si Tudor Badescu!
Bogdan90
Buna baieti! In seara asta am pornit si eu masina sa vad daca am pierderi de curent. Am pus un amic sa dea cheie si m-am uitat sa vad daca scapa la pornire. La pornire nu scapa. Dupa ce porneste se vede lumina in jurul bujiilor. Cred ca da la masa la chiuloasa. Nu da foarte mult dar se vede ca un colier de lumina. Si cand pun mana pe fise se vede lumina la mana, unde pun mana pierde curent. In cazul asta trebuie schimbate fisele? Si inca o problema. Dupa ce infierbant motorul, merg cativa km cu ea si o opresc, cand pornesc invarte de parca e obosita bateria. Asta doar la cald si nu de fiecare data, la rece nu am treaba. Ma gandeam la electromotor ca i-am schimbat carbunii si i-am legat cu mana, nu am avut pistol de lipit. Dar nu are nici o treaba zic eu. Ma gandesc la bobina de inductie. A, si bobina se infierbanta destul de repede, dupa vreo 10 minute sa zic, nu stiu sigur de nu pot sa tin mana pe ea.
mecanick_maverick
blink.gif ohmy.gif wacko.gif

... ai facut ce ??? Poate vrei sä zici la alternator , dar si äia vin cu lamelele, n-am intilnit färä .

Cum nevoia sa invîrtä un electromotor cu carbunii " legati cu mana " ?
Bogdan90
Da legati cu mana. Si merge asa de asta iarna smile.gif . I-am rupt pe cei vechi care erau ca hartia si de litzele celor vechi i-am legat pe astia noi, strans cu patentu si gata biggrin.gif . Am electromotor scurt cu 4 carbuni, de nova cica
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.