Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: ardere prematura a farurilor/stopurilor
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
Merlucius
Poate exista o cauza care sa genereze arderea rapida si succesiva a farurilor? Ma refer la o perioada de 2-3 saptamani in nici un caz nu mi se arde imediat ce am luat mana de pe noul bec biggrin.gif
M-am uitat pe la contacte si prin tabloul de sigurante si nu sunt (posibile) scurturi pe niciunde. Cel putin eu personal incep sa ma satur tot schimband becul de far doar pt ca se tot arde faza scurta, numai pe dreapta... mad.gif
Sa nu veniti cu idei gen "lasa ca ii va veni randul si la stanga asa ca situatia se va echilibra"
electric
QUOTE(Merlucius @ 13 Jan 2006, 07:00)
Poate exista o cauza care sa genereze arderea rapida si succesiva a farurilor? Ma refer la o perioada de 2-3 saptamani in nici un caz nu mi se arde imediat ce am luat mana de pe noul bec  biggrin.gif
M-am uitat pe la contacte si prin tabloul de sigurante si nu sunt (posibile)  scurturi pe niciunde. Cel putin eu personal incep sa ma satur tot schimband becul de far doar pt ca se tot arde faza scurta, numai pe dreapta... mad.gif
Sa nu veniti cu idei gen "lasa ca ii va veni randul si la stanga asa ca situatia se va echilibra"
*

arderea becurilor este generata in general de citeva cauze : calitate proasta , gropi sau faptul ca iti incarca mult.instalatia nu prea are treaba daca se aprinde becul (filamentul) totusi ar fi bine sa verifici sa nu fie puse gresit firele la bec dar nu cred.
mosh
eu zic sa schimbi releul. Am patit-o si eu si rau de tot cu o pereche de philips-uri bluevision omologate 700 mii. Cum a dat frigul/umezeala afara, m-am trezit ca baga 17volti si abia dupa ce se facea ceva caldura sub capota incepea sa incarce (cupleze/decupleze) normal. Mi-am luat unul electronic (nu stiu sa-ti zic daca e mai bun decat cel mecanic, pana acum sunt multumit) care e pana in 300 mii (parca) si nu mai am probleme insa plang dupa becurile alea si acum. Ti-as recomanda sa pui aparatul de masura sa vezi cat incarca, insa daca zici ca-ti face la 2-3 saptamani e posibil sa-ti indice bine si la 2-3 saptamani sa aiba o scapare si sa anuleze incarcarea tarziu.
Odata cu nefericitul incident am constatat ca halogenele tugsram 55/60 au rezistat si la voltajul ala insa luminau prea tare:)
ionutctn
Mai am si eu o intrebare la voi ca vad ca va pricepeti. Eu ma pricep un pic asa. Mai intai am dacie CN4 (zambet) si am urmatoarea problema. M-au tinut becurile din fabrica pana in toamna lui 2005 dupa care s-a ars pe filamentul de faza scurta ala de pe dreapta. L-am inlocuit si ce sa vezi la cateva saptamani se arde tot ala de pe drepta pe filamentul de faza scurta iar ala de pe stanga pe filamentul de faza lunga. Acum zic tre' sa le schimb pe amandoua si imi iau din alea albastre turcesti la 200k ROL. Numai ca de 1 sapt (adica acum in 2006) am observat ca iar s-a ars ala de pe dreapta pe faza scurta. Sa fie becurile proaste? E doar o coincidenta. Nu de alta dar am vazut in Carrefour PHILIPS blue vision cu 500k ROL si nu am chef sa mi le arda.
mosh
QUOTE(ionutctn @ 13 Jan 2006, 10:19)
Mai am si eu o intrebare la voi ca vad ca va pricepeti. Eu ma pricep un pic asa. Mai intai am dacie CN4 (zambet) si am urmatoarea problema. M-au tinut becurile din fabrica pana in toamna lui 2005 dupa care s-a ars pe filamentul de faza scurta ala de pe dreapta. L-am inlocuit si ce sa vezi la cateva saptamani se arde tot ala de pe drepta pe filamentul de faza scurta iar ala de pe stanga pe filamentul de faza lunga. Acum zic tre' sa le schimb pe amandoua si imi iau din alea albastre turcesti la 200k ROL. Numai ca de 1 sapt (adica acum in 2006) am observat ca iar s-a ars ala de pe dreapta pe faza scurta. Sa fie becurile proaste? E doar o coincidenta. Nu de alta dar am vazut in Carrefour PHILIPS blue vision cu 500k ROL si nu am chef sa mi le arda.
*



nu consider ca ma pricep, dar m-am ars de m-am plictisit de dacii, piese proaste, mesteri "buni". Sfatul meu (ca sa-ti protejezi investitia) este sa te uiti pe ambalaj la grantie (philips bluevision au garantie 1 an desi philips le garanteaza 2 ani), trebuie sa aiba o eticheta in romana atasata cu importatorul, ASPAD parca, care e valabila doar daca le instalezi intr-un service autorizat. Asa ca mai bine du-te cu becurile nemontate la un service, cere-le sa-ti verifice circuitul de lumini, sa remedieze ce e de remediat, sa-ti monteze becurile si sa-ti dea facturica detaliata la serviciile prestate. Daca tot se bulesc becurile te duci frumusel (probabil la importator) si le schimbi. Eu nu am facut chestiile astea si am regretat cand i-am sunat si mi-au prezentat conditiile de val. a garantiei.
Sunt omologate RAR, lumina nu este albastru vizibil ca sa te opreasca politia, insa pastreaza ambalajul pt orice eventualitate.

La cn4 nu stiu ce tip de becuri sunt (tipul H-ului). Daca sunt H4 o sa ai nevoie de flansa H4 R2 (P45T), e un adaptor de plastic (ca o garnitura, colier) pt ele de la H4 cu trei aripioare, asa cum sunt becurile, la H4 cel de pe dacie, se gaseste pe la toate magazinele si nu costa deloc mult. Curata si farurile in interior cat poti, regleaza-le tot la service si o sa vezi diferenta de lumina fara sa-i deranjezi pe cei din fata. Nu sunt xenoane, dar nici pacalelile alea pe care le gasesti peste tot si au inscriptionat laser xenon.
DeXteR_G
RELEUL wink.gif
Ov
io zic sa nu mai puneti mana pe partea de sticla a halogenului ca o sa se arda in continuare !

De curiozitate, ati citit vre-odata instructiunile de pe cutia becului ?
Uncle-Sam
mie imi incarca prea mult si luminau farurile de ziceai ca sunt xenon (numai ca nu erau albastre)
tunderbird
Nu este neaparat necesar sa fie releul regulator de tensiune defect sau dereglat.

Una sau mai multe din bornele releului (de regula cea de "+" care vine de la cheia de contact si/sau borna de masa) si ale alternatorului (firul albastru care face legatura intre bornele pozitive ale alternatorului si bateriei) prezinta contacte imperfecte...aceasta conduce fie la citirea eronata a referintei de tensiune (rezultatul fiind supraexcitarea alternatorului) fie la eliminarea elementului tampon care este bateria(becurile sunt alimentate direct de alternator).


Atunci cand numai releul este vinovat, pe langa simptomele discutate, bateria incepe sa consume mult mai multa apa.
os
La Berline, ceea ce se mai intimpla este ca elementul pe care e fixat releul (contraaripa stinga) nu mai face masa corect (rugina, vopsea, mizerie). Fenomenul mai poate produce si alte efecte cum ar fi faruri care lumineaza mai tare la trecerea peste denivelari.

Pe vremuri am eliminat complet neajunsurile (dupa ce s-au stricat 2 baterii) prin executarea unor legaturi la masa (borna "-") pentru contraaripi. Pe romaneste: am legat cite un cablu de 2,5 mmp intre contraaripi si borna "-". Spun aici contraaripi la plural (desi releul e montat pe stinga) fiindca pe contraaripa dreapta erau conectate la masa farurile din dreapta.
argon
Lamuritima si pe mine cu ceva, eu mi-am legat proiectoarele, plusul de la ele de fapt, nu releul lor, la borna plus de la alternator, aia pe care mai e un manunchi de fire.(nu pe excitatie!)
Cativa oameni mi-au spus ca nu e bine sa leg acolo, pentru ce cica e inainte de releu si sunt variatii mari de tensiune.
Din cunostintele mele me electrica auto, si luand si o schme la puricat, zic ca sunt prostii, curentul de la borna plus a alternatorului e exact cel de la plusul bateriei, fiind legat printr-un fir direct, releul neavind treaba, si acei oameni sunt cam tufa de venetia.
Cum e?
tunderbird
Inteleg eu gresit sau nu ai un releu de comada pentru faruri?
Daca nu-l ai, va trebui neaparat sa-l pui pentru ca vei arde intrerupatorul de la bord.
Daca il ai, atunci circuitul de forta il alimentezi de la o siguranta libera de 8 A care este prevazuta special pentru proiectoare, iar circuitul de comanda il alimentezi de la siguranta de lampi de pozitie (conform normelor RAR atunci cand aprinzi proiectoarele trebuie sa se aprinda si lampile de pozitie).

Instalatia electrica pentru proiectoare din comert are siguranta si releu. In acest caz circuitul de forta il legi la regletele cu "+" permanent de sub bord.

Teoretic, ai dreptate ca potentialul bornelor pozitive ale bateriei si alternatorului ar trebui sa fie acelasi, dar numai in conditii ideale (caderea de tensiune de pe firul de legatura se tinda catre zero). Practic insa, apar imperfectiuni de contact electric la nivelul bornelor, izolatia conductorului imbatranita, etc.
Si cel mai periculos este fenomenul descris in acest topic, printr-un accident oarecare (descris mai sus) se separa bateria de restul instalatiei, proiectoarele ramanand legate direct pe alternator.
argon
QUOTE(tunderbird @ 18 Jan 2006, 11:52)
Inteleg eu gresit sau nu ai un releu comada pentru faruri.
Daca nu-l ai, va trebui neaparat sa-l pui pentru ca vei arde intrerupatorul de la bord.
Daca il ai, atunci circuitul de forta il alimentezi de la o siguranta libera de 8 A care este prevazuta special pentru proiectoare, iar circuitul de comanda il alimentezi de la siguranta de lampi de pozitie (conform normelor RAR atunci cand aprinzi proiectoarele trebuie sa se aprinda si lampile de pozitie).

Teoretic, ai dreptate ca potentialul bornelor pozitive ale bateriei si alternatorului ar trebui sa fie acelasi, dar numai in conditii ideale adica caderea de tensiune de pe firul de legatura se tinda catre zero. Practic insa, apar imperfectiuni de contact electric la nivelul bornelor, izolatia conductorului imbatranita, etc.
Si cea cel mai periculos este fenomenul descris in acest topic, printr-un accident oarecare (descris mai sus) se separa bateria de restul instalatiei, proiectoarele ramanand legate direct pe alternator.
*




Am releu pe proiectoare, plusul de la bobina relului l-am pus inauntru, sub bord, pe contact(nu pe plus permanent, just in case), se contiua cu butonul de comanda si asa mai departe, nu e problema.
Eu vorbeam de alimentarea propriuzisa a proiectoarelor, cand releul este actionat, deci firul acela de unde practic se face alimentarea lor, si aceea am legat-o la borna alternatorului.

In legatura cu siguranta, cablajul proiectoarelor era prevazut cu un locas pentru siguranta, am pus de 10 A, deci nu e cazul sa ma bag la cutia de sigurate, cablajul era gandit bine.
\

QUOTE
In acest caz circuitul de forta il legi la regletele cu "+" permanent de sub bord.


ce intelegi prin circuit de forta? acela ce comanda releul? eu l-am legat cum am mai spus pe contact..sa nu le uit cumva aprinse.
tunderbird
Si ai mers cu firul de la alternator pana sub tabloul de bord unde se afla releul, dupa care te-ai intors cu alt fir catre proiectoare.

Nu era mai simplu sa folosesti siguranta libera din caseta de sub bord?

Siguranta este special prevazuta pentru proiectoare, daca alimentezi prin contact o sa-l arzi.

La un releu se leaga doua circuite:
1. forta - contactele releului
2. comanda - bobina releului
argon
QUOTE(tunderbird @ 18 Jan 2006, 12:06)
Si ai mers cu firul de la alternator pana sub tabloul de bord unde se afla releul, dupa care te-ai intors cu alt fir catre proiectoare.

Nu era mai simplu sa folosesti siguranta libera din caseta de sub bord?
*




Releul l-am prins pe caroserie langa alternator..pe contraaripa, si mi sa parut mai simplu sa trag numai un fir inauntru.
argon
Mai...am alimentat prin contact comanda releului, forta e pusa pe borna alternatorului de plus!

Pentru comanda e un curent mic, asa stiu..merge linistit pe contact
diaconuliviu
QUOTE(argon @ 18 Jan 2006, 12:08)
Releul l-am prins pe caroserie langa alternator..pe contraaripa, si mi sa parut mai simplu sa trag numai un fir inauntru.
*


Nu va intelegeti smile.gif

Omul a luat "forta" de pe + alternator si "comanda" prin fir lung din bord, de la "+ prin contact", renuntind la comanda prin firul special de pe blocul de lumini. Adica are comanda proiectoare independenta de faruri, asigurind in schimb stingerea automata la oprirea motorului din cheia de contact.

Acuma, exista doua tipuri de bloc de lumini: un tip la care pe acel papuc tata de pe care se ia comanda proiector apare + numai pe faza scurta si un alt tip la care pe acel papuc apare + pe pozitie (probabil pentru modele mai vechi). Si spun ca nu e greseala de conectare, acel papuc tata fiind singurul de pe blocul de lumini, parca dublu(forma de "U".
Cele cu + pe pozitie trebuie modificate, in sensul ca acea comanda se va lua de pe "scurta", conform reglementarilor mai noi.
A, daca folosesti numai lampi ceata spate, posibil sa nu se lege de asta cei de la RAR, motivatia logica fiind ca poti fi nevoit sa stationezi si pe vreme nefavorabila, asta asigurind vizibilitatea asupra existentei tale acolo mai din timp. Dar asta nu e in litera legii, totul depinzind de cel de la RAR.
tunderbird
QUOTE(argon @ 18 Jan 2006, 12:14)
Mai...am alimentat prin contact comanda releului, forta e pusa pe borna alternatorului de plus!

Pentru comanda e un curent mic, asa stiu..merge linistit pe contact
*



Ok! S-a facut lumina!
Asa este, merge linistit pe contact, numai ca este obligatoriu sa ai aprinse si stopurile in acelasi timp cu proiectoarele, pentru ca este posibil ca in amurg (si nu numai) sa-ti aprinzi proiectoarele si sa uiti ca n-ai lumini pe spate.
argon
intradevar, trebuia sa fac cum spune Diaconliviu, si asa o sa fac, sa mai trec un fir si pe la blocul de lumini, pastrand si butonul de comanda, in asa fel incat proiectoarele sa nu mearga daca nu sunt aprinse pozitiile/scurta, dar pozitiile/scurta sa mearga fara proiectoare.
tunderbird
Presupun ca ai tras un fir din regleta de sub bord care este alimentata prin contact, catre intrerupatorul din bord si de aici in continuare ai tras alt fir catre bobina releului.

Daca ai facut asa, atunci scoti firul din regleta si il duci la cutia de sigurante pe siguranta care alimenteaza luminile de pozitie, eu zic ca este mult mai simplu de identificat borna de acolo decat pe blocul de lumini...si in plus nu trebuie sa demontezi cochila volanului.

Si inca ceva: nu este obligatoriu sa ai faza scurta aprinsa atunci cand aprinzi proiectoarele si lampile spate ceata, este obligatoriu in schimb sa fie aprinse luminile de pozitie...deasemenea, nu este obligatoriu ca proiectoarele si lampile spate ceata sa fie aprinse in acelasi timp.
diaconuliviu
QUOTE(tunderbird @ 18 Jan 2006, 15:15)
P[...]
Si inca ceva: nu este obligatoriu sa ai faza scurta aprinsa atunci cand aprinzi proiectoarele si lampile spate ceata, este obligatoriu in schimb sa fie aprinse luminile de pozitie...deasemenea, nu este obligatoriu ca proiectoarele si lampile spate ceata sa fie aprinse in acelasi timp.
*



In lege scrie ca "lampile de ceata" (atit LPC spate cit si proiectorul fac parte din aceeasi categorie) se vor aprinde pe vreme rea si ceata, odata cu faza scurta.
ionutctn
Bai fratilor m-a disperat nu alta. Aseara am observat ca mi-a ars becul de pe far stanga si era un halogen nu de alta (100k ROL bucata de la LUKOIL). La halogene trebuie relee sau cum e? Mi-a zis unul ca trebuie releu doar daca halogenul are peste 70w. Ale mele sunt 55 cu 60 adica standard pentru modelul meu. Rog ajutor ca m-a disperat cate mi-a ars.
argon
Sunt aburite cumva farurile, cat de putin?
Ai masurat cu multimetrul voltii pe circuitul farurilor, si pe toata instalatia?
ionutctn
QUOTE(argon @ 19 Jan 2006, 10:29)
Sunt aburite cumva farurile, cat de putin?
Ai masurat cu multimetrul voltii pe circuitul farurilor, si pe toata instalatia?
*



Au conden mai farurile dar condesn avea de cand am luat-o. Zicea cineva ca le izolezi cu silicon dar ma rog. Nu sunt aburite mult, un pic asa normal.
Nu am masurat voltii ca nu am aparat si nici nu stiu intre ce valori trebuie sa fie. Ma duc acum sambata la un meserias sa rezolve odata cu farurile astea ca m-am saturat; in rest nu am nimic la instalatia electrica; nici o problema.
argon
Daca ai condens si e aburit cat de putin, pune becuri clasice sferice, cele cu halogen deaia se ard, sigur asta e explicatia, eu mi-am rezolvat farurile cu silicon si nu se mai aburesc deloc.

Degeaba zici ca e normal sa fie aburite, NU e normal!!!
disaster
QUOTE(ionutctn @ 19 Jan 2006, 12:17)
Bai fratilor m-a disperat nu alta. Aseara am observat ca mi-a ars becul de pe far stanga si era un halogen nu de alta (100k ROL bucata de la LUKOIL). La halogene trebuie relee sau cum e? Mi-a zis unul ca trebuie releu doar daca halogenul are peste 70w. Ale mele sunt 55 cu 60 adica standard pentru modelul meu. Rog ajutor ca m-a disperat cate mi-a ars.
*






nu cred ca are relevanta aburirea farurilor pentru ca ale mele sunt aburite si nu se ard halogenele(55/60 parca).trebuie neaparat sa-ti montezi relee de protectie pe faruri(unul pe faza scurta si unul pe faza lunga).mie imi umfla halogenul pe parte dreapta(si automat il si ardea)si de cand mi-am montat releele(cam 1 an jumatate)la sfatul unui prieten electrician nu am mai schimbat nici un bec(halogen)
spor la montat si drumuri luminate cool.gif
argon
nu prea vad ce are a face releul cu faptul ca se ard farurile, tensiunea e exact la fel , relul e pentru protectia in caz de scurtcircuit si protecitia blocului de lumini, mai repede pui o rezistenta stabilizatoare de 12 V
electric
QUOTE(disaster @ 19 Jan 2006, 15:38)
nu cred ca are relevanta aburirea farurilor pentru ca ale mele sunt aburite si nu se ard halogenele(55/60 parca).trebuie neaparat sa-ti montezi relee de protectie pe faruri(unul pe faza scurta si unul pe faza lunga).mie imi umfla halogenul pe parte dreapta(si automat il si ardea)si de cand mi-am montat releele(cam 1 an jumatate)la sfatul unui prieten electrician nu am mai schimbat nici un bec(halogen)
spor la montat si drumuri luminate cool.gif
*


releul are rolul de a proteja blocul de lumini de supraconsum evitind incalzirea respectiv deteriorarea acestuia. becul se umfla datorita faptului ca era de proasta calitate.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.