Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Reglajul avansului si aprinderii la 1300, 1310, Nova pe carb
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia - Diverse > Tutoriale, Tips & Tricks
paulp
Mi-am permis sa iau postul lui Old1310 si sa-l postez aici pentru ca are elementele esentiale necesare oricarui pasionat care vrea sa-si faca singur micile reglaje.



Old1310 a scris:

A. Mai intai, iti recomand sa cumperi un manual tehnic, mi se pare ca tocmai a fost re-editata si a aparut pe piata cartea "Automobile Dacia" de Corneliu Mondiru (spre ca nu i-am gresit numele). Daca nu gasesti ultima editie, o editie mai veche este la fel de buna. Este vital sa citesti si sa intelegi manualul respectiv, ca sa ai cel putin o idee de principiu asupra ceea ce se intampla in motorul de Dacia.



B. Plecand de la ideea ca esti la curent cu procedurile din manual, o sa incerc sa detaliez modul in care faceam eu reglajele mentionate de tine, fara scule gen lampa stoboscopica si dwell-metru (adica, empiric, dar cu rezultate bune):



Pas 1: Regleaza jocul la culbutori. Eu am constatat ca motoarele de Dacia 1310/1410 sunt ceva mai dinamice daca reglezi distributia la 0,20mm admisie / 0,25mm evacuare (fata de 0,15 / 0,20 in specificatiile constructorului). Tot din experienta, daca vrei sa tii motorul la "top performance" trebuie sa verifici/refaci jocul la culbutori la fiecare aprox. 7000 Km. Foarte important este sa te asiguri ca ai acelasi joc la toti cilindrii.



Pas 2: Schimba / curata contactele platinate. Este o legatura directa intre calitatea contactelor si cat de bine trage masina. Eu le curatam la fiecare 2500 Km si le schimbam la fiecare aprox. 7000 Km (odata cu reglajul culbutorilor. Important: in manual vei observa ca distanta intre contactele platinate trebuie sa fie 0,35..0,45 mm. Eu am obtinut performante foarte bune cu platinele reglate la minimul acestui interval (0,35mm, sau 0,3 mm daca ai aprindere tranzistorizata).

Schimba filtrul de aer la fiecare max. 10000Km.



Pas 3: Cauta un burghiu de 7 mm si regleaza distanta intre plutitorul din carburator si corpul superior al carburatorului (vezi in manual). Eu am folosit deseori un burghiu de 8mm, mai salvezi putina benzina fara un impact negativ asupra dinamicii. Curata toate filtrele de benzina.



Pas 4: Ia bujii de calitate (Bosch - mai putin recomandat, Equyem, AcDelco, Beru, dar nici Sinteromul sa stii ca nu merg deloc rau) si regleaza distanta intre electrozi la 0,7mm vara si 0,6mm iarna. Daca ai aprindere tranzistorizata poti mari distanta la bujii la 0.8-1mm.



Pas 5: Curata contactele interne din capacul delco si capatul distribuitotului (luleaua) cu un smirghel foarte fin. Iarasi, operatia trebuie repetata la fiecare 2500Km (odata cu curatarea platinelor).



Pas 6: Regleaza avansul "static" (vezi in manual)



Pas 7: Porneste masina si stabilizeaza relantiul (vezi in manual) la ceea ce "suna" a aprox. 800 rpm (daca nu ai turometru, urechea e foarte buna).

Setarea optima pentru surubul de aer de la carburator este cand turatia motorului este maxima. Rotind surubul de aer, sa zicem, de la maxim strans la maxim descis, vei observa ca, la un moment dat, turatia motorului incepe usor sa creasca. Continua sa rotesti usor in acelasi sens, si apoi turatia va incepe sa scada. Din acel moment roteste inapoi cca. 1/2 tura (sa ajungi la turatia maxima). Orice interventie ulterioara la surubul ce actioneaza asupra clapetei de acceleratie implica o re-reglare a surubului aer.

Daca in aceasta stare motorul da rateuri in evacuare = se aude un "poc" la capatul tevii de evacuare (mai mult de 1 rateu la 3 secunde), in principiu ceva in pasii de mai sus nu a fost facut corect, sau motorul are un cilindru care pierde compresie mai mult decat ceilalti.

Daca nu reusesti sa gasesti pozitia de turatie maxima pentru surubul reglare aer, atunci fie ai strans prea tare surubul care impinge clapeta acceleratie, fie trage aer flas pe undeva (servo, garnituri etansare carburator - galerie, etc.)



Pas 8: Slabeste piulita de blocare a delco-ului si roteste-l foarte usor in sens invers acelor de ceas ("dai" avans). Turatia motorului va incepe sa creasca, apoi de la un moment dat, vei incepe sa auzi tot mai multe rateuri in evacuare. Maxim este cam 1 rateul la 1,5 - 2 sec. Daca auzi prea multe rateuri, roteste delco-ul in sensul acelor de ceas (reduci avansul).

Imediat dupa aceasta, refaci relantiul (pas 7). Repeta pasii 8 si 7 pana obtii un mers placut al motorului. Strange la urma piulita blocare a delcoului.



Pas 9: (obligatoriu) test la drum. Cu motorul la regim termic normal, incearca niste reprize in trepte superioare de viteza (de exemplu, repriza in tr. IV de la 40 Km/h in sus). Nu trebuie sa auzi nici cel mai mic zgomot de avans care "bate". Daca bate avansul, trebuie sa il reduci (pasul 8 ). Daca nu "bate" avansul la testul la drum, iar masina pare ca ar putea mai bine de atat, incearca sa mai "dai" avans (pasul 8 ). Niciodata sa nu termini un reglaj de avans "dupa ureche" fara un test la drum care sa confirme ca nu bate avansul.



Comentarii

a) Daca motorul iti consuma ulei (pe la ghidurile supapa sau pe la segmenti) va avea o predispozitie mai mare spre pre-detonatii; altfel zis, un astfel de motor va suporta un avans mai mic fata de unul identic, dar care nu consuma ulei.

cool.gif Evident, este ideal sa ai o lampa stroboscopica si un dwell-metru. Dar, procedura de mai sus s-a dovedit ca este cel putin la fel de eficienta, daca nu cumva da rezultate mai bune.

c) Un termostat care deschide mai devreme (din acelea pentru Turcia, sau "tari calde") iti da voie sa mergi cu un avans mai mare; motorul care sta mai rece este mai putin predispus la detonatii. Asta nu inseamna ca e OK sa mergi fara termostat!

d) Foloseste (vara) o combinatie de max. 30%-40% antigel, restul apa distilata. Apa ofera un transfer termic (=racire) mai buna decat antigelul, dar antigelul unge pompa de apa.

e) Reglajul surubului de aer de la carburator va fi invalidat de schimbarile de temperatura / presiune atmosferica. Este absolut normal sa fie necesar o usoara reajustare a acestuia, de fiecare data cand vremea se schimba si motorul pare ca nu mai merge la fel de rotund. De regula, o rotire a acestuia de maxim 1/2 tura fata de pozitia initiala de reglaj compenseaza imediat modificarile atmosferice.





Mi-am permis sa fac niste mici adaugiri la bujii si platini :wink:

Cartea Automobile Dacia poate fi comandata si pe Net la www.edituratehnica.ro, costa 260k.
FiveThreeFive
Referitor la aprinderea "electronica" (mai exact, tranzistorizata), am ajuns la urmatoarele concluzii:

- Distanta optima intre electrozii bujiilor este 0.8mm. Daca distanta este mai mare, se pare ca eficienta scanteii scade, cu legatura directa cu faptul ca se ard destul de repede contactele din capacul distribuitorului.

- Distanta intre contactele platinate am masurat-o folosind un Dwell-metru. Am constatat ca pentru unghiuri Dwell mai mari de 59 gr., motorul incepe sa mearga mai prost. Din pacate, nu am o corespondenta in cat inseamna 59 gr. in mm distanta intre contactele platinate. Oricum, nu v-as recomanda sa reglati distanta intre platine la mai putin de 0.3mm.

Daca aveti Dwell-metru, ideal este sa setati distanta intre platine la 57 gr Dwell (daca aveti aprinderea clasica) sau 59 gr. Dwell (daca aveti aprindere tranzistorizata).

- Aprinderea tranzistorizata are o groaza de efecte benefice asupra comportamentului motorului. Este un "upgrade" foarte util, cu conditia sa achizitionati o aprindere tranzistorizata proiectata ingrijit si fiabila.

- Am observat un singur lucru, sa zicem, nedorit: aprinderea tranzistorizata parca induce o usoara intarziere a aprinderii (ca si cum ai avea avansul ceva mai mic). Intarziere care se "compenseaza" printr-un unghi Dwell mai agresiv (distanta ceva mai mica intre platine). Problema este ca intarzierea respectiva nu pare a fi liniara, in sensul ca se manifesta mai evident la turatii mari.
notchman
Stiu ca este un post mai vechi , dar am o mica nelamurire , poate idioata , dar pentru pacea mea interioara , vreau totusi sa ve'o adresez , chiar daca o sa ma injurati ....

.bei atunci cand reglezi avansu dupa oreche , si cu privirea agera atintit'a asupra turatiei , toata treaba stiu ca se face la o turatie de aprox3000 de ture , shi dai de delco pana ia turatia cea mai mare , si nu apar sgomote de gen knok, de la predetonatie , si dai iar de delko in sensul devansului (in sensul acelor de ceasornic), pana motoru incepe sa mearga mai nasol, se avanseaza incet pana ia mersul cel mai bun, ......se strange shuropul de la delko shi gata...........

E intrebarea mea estem: toata operatiunea asta se face cu fortunu de la capsula vacumatica scos sau nu ??????shi bineinteles fortunul care vine in carb astupat cu ceva........

intreb deoarece , daca o fac cu fortunu scos(fac aceasta operatiune de reglaj avans) , pot sa avansez mult mai mult decat cu fortunul pus (asta din cauza avansului vacumatic) dar daca reglez cu fortunu pus abia mai iau demaraje da mot merge frumos, daca reglez cu scos , mot se infige frumos , nu mai scoate fum, da papa benzinica in draciii mari...........!?!?!? am scimbat 4 capsule vacumatice....toate in stare de functionare.....

Teoria spun ca atunci cand in carb estem vacum mult (clapeta partial incisa , sau motoru trage mai greu ) se avanseaza automat .....iar atunci cand turatia estem mare si clapeta aproape deschisa full se dezavanseaza ptr a preveni detonatiile in sarcina.....

Am dreptate sau nu ???



Gata am vacut corectiile de rigoare.Iar eu nu am dacia , am o LADA1200S, si un VW TYPE3 racit cu aer, amandoua cu carburi de Dacia .La Lada am si pompa vacumatica tot de Dacia, dar delcoul de lada are avans vacumatic si centrifugal , mai are sub lulea neste greutati cu arcuri ...?!?! draci sa il ia de delco ca nu am putut sa il inteleg pana acuma , dar poate cand am timp ii pun si delco de dacia........

Delcoul este de tipul acesta: http://katalog.bos.ru/01/zagig.htm
paulp
notchman, inainte de a-ti raspunde, te rog eu mult schimba pe automat in mesajele tale tot ce inseamna K cu C. Ma dor ochii de atitea KKKKK si SHHHHH. Plus ca nu ma pot concentra asupra mesajului tau, nereusind sa-l citesc pina la capat. icon_evil.gif
driverx
paulp,



Nu numai kkkk si shhhhh e problema la el. Cam totul. Limbaj de mirc pueril. Exemple: oreche, sgomote, shuropul, fortunu etc



Alt vesel al societatii romanesti. Halal viitor o sa avem....



:shock:
notchman
Pe bune ....si fara a ma disculpa in vre un fel , pentru bagajul Dumneavoastra de cunostinte , sa stiti ca detest tot ce inseamna mIRC, nu am folosit nici o dat acest serviciu de web, mai detest si etichetarea imediata si ireversibila a "unuia" sau "altuia" ca "manelist", "pustan arogant" , "vesel al societatii romanesti", iar viitorul Dumneavoastra nu il fac io la'u facut altii praf in ceva mai mult sau mai putin de de 10 ani.

Tot pentru un anumit bagaj de cunostinte , tin sa afirm ca nu am masina doar pentru a ma da mare sambata si dumineca , la un suk prin oras, am luat lada cu 4 milioane , shi VW cu 3, am muncit la amandoua mai mult singur , de ma'u luat toti dracii, shi asta cu bani foarte putini , deoarece nu am un salariu prea mare (putin peste minimul pe economie), dar asta nu este obiectul acestei discutii, (tot pentru acel bagaj:, lucrez in cadrul www.somajcl.satline.ro, nu in cadru siteului ci la acea ajentie) , ma'm apucat de surubareala si mekanica , fara a avea nici cel mai elementar bagaj de cunostinte in domeniu (eu mai mult cu electronica, radioamatorismul, si informatica) , dar am "ingurgitat " pe parcursul timpului tot ce am putut, legat de domeniu , si asta pentru a putea face eu reparatii , adaptari ,etx.... si pentru faptul ca urasc mecanicii si mesterii de mana a 123123123, ce se gasesc prin serviceurile de pe la noi ....

Si cu asta basta .......

PS: Scuze pentru deranjul ce la'm pricinuit cu post'ul meu, dar deh asa sunt eu mai repezit la scris.........



Cu respect: SEBASTIAN IORGA / CALARASI / ROMANIA
driverx
OK. Urasti mircu. Si eu...dar limbajul pe care lai folosit in acel post (spre deosebire de ultimul) tot gen mirc este. Totusi, daca zici ca ai invatat singurel mecanica e de admirat. Si eu cam asa fac, desi sunt programator. Imi place sa iau surubelnita si cheia in mana.



:shock:
notchman
Stiu , am avut si belele din cauza asta la scarbici , adica, am facut niste referate catre directorul executiv, in care am scris in felul de mai sus..............se uita derectorul cu niste ochi la mine..... :-)

Nu stiu de ce ma'm invatat sa scriu asa....dea dracii in stilul meu .

Mecanica , electrica auto , singurel , la vw am facut de mana mea instalatia , si a iesit mai bine ca in fabrica.....

Am fost mai mult nevoit sa invat mecanica si alte alea, din cauza de lipsa acuta de bani, ca probabil daca aveam bani , si acuma isi bateau joc unii de mine prin serviceuri.

Oricum consoarta ameninta in mod constant , ca face "curatenie" prin zecile de kg , de kei , testere, etx.....care sunt depozitate pe balconul personal, ..........

Legat de intrebarea mea , cu furtunul de vacum , acuma is lamurit toate reglajele delcoului la "cald" se fac cu furtunul scos........

Dar oricum in curand nu o sa prea mai conteze treaba asta , deoarece am inceput sa "construiesc" un "delco" cu senzor hall...............

Moderatorii pot sterge post'urile mele daca doresc , dar totusi am ramas cu un gust amar din cauza "etichetelor" puse pe seama mea.....

Nu vreau sa starnesc o polemica ....departe de mine gandul , ....dar ciudat la noi in tara este faptul , ca imediat un om este catalogat in fel si chip , doar dupa unele aparente.......... :-(

Si daca eram un ""vesel al societatii romanesti"", insemna ca daca pun o intrebare sa nu mi se raspuna intr'un mod civilzat???? ce masina unui "vesel al societatii romanesti", manelist , homosexual, etx, nu este tot masina ?

Eu am ajutat in nenumarate randuri cu diverse chestii , legate de mekanika , pe unii care numa oameni civilizati , si cu bun simnt nu erau ....da daca am putut am ajutat ....nu era mai bine sa le zic : dute vere ca imi esti aparent antipatic...........si eu nu ajut decat oameni care au citit 30 de biblioteci , si care fac in mod curent operatii de transplant de creier..............

Dar se pare ca ma intorc la ajutoru dat de tona de documentatie pe care am cules'o in 3-4 ani ,si o sa revin la statutul meu de "umbra" pe diverse forumuri de la noi si de la altii.......sory.

Cu respect : SEBASTIAN IORGA / CALARASI /ROMANIA.



ps: Chiar va rog Domnilor Moderatori , sa stergeti ce am scris..........
mishujkl
nu prea am inteles cum se face testu asta de drum. mie in treapta a4a la 40 km imi moare motorul cand accelerez ce bataie trebuie sa aud? sad.gif
argon
Metoda descrisa aici de reglare a avansului este dupa ureche. Metoda "stiintifica" e cu semnul de pe volant+ lampa de control, iar despre culbutori, adica reglarea/verificarea la 7500 mi se pare aberanta, eu i-am reglat prima si ultima data la 70 000 km, doar preventiv, ca nu erau foarte dereglati.
ydaniel
mai,nea mariuse ce masina ai tu:) nu se uzeaza nimica la ea.
argon
cea din semnatura...printre altele wink.gif
Gheorghedracu
Sfaturile lui Palup sunt bune. Iar daca culbutorii n-au nevoie de reglaj la 7000km n-ai decit sa-i lasi in pace! Verificarea lor n-o sa deranjeze pe nimeni. Nici eu n-am reglat culbutorii decit cind tacaneau si uneori nici atuncea, dar nu as recomanda cuiva sa-mi urmeze exemplul.

Comentariul ca dupa ureche se obtin rezultate mai bune decit cu instrumentele cred ca merita bula daciotului. E trist, dar in felul asta nu mergem inainte ci inapoi (unde era mai bine, nu-i asa?). E drept ca cu experienta serioasa se poate intrucitva compensa lipsa sculelor, si e drept ca si cu sculele trebuie sa stii ce faci si asta cere timp, dar sa crezi ca te descurci mai bine dupa ureche decit cu scule, hm, ai nevoie de un reality check: cite Dacii am exportat noi in Germania, si cite VW am importat? Sper ca dupa asta ne-am mai revenit.

Avansul de care se plinge cineva ca are o problema care se manifesta la turatii mari si cu aprinderi tranzistorizate (ma rog, electronice) e normal sa faca asa din doua motive. Aprinderea electronica are componente proaste (slew rate slab) si nu poate produce impulsurile corect la frecvente mari si incercind sa compensezi avansind avansul (scinteia) reduci posibilitatea mecanismului centrifugal sa faca acelasi lucru (reduci plaja de interventie a mecanismului centrifugal) deci inevitabil la o turatie oarecare o sa ramina fara "plaja"
aviator
Am hotarat si eu sa imi reglez singur avansul, si am o nelamurire. Punerea motorului "pe pozitie" se face cautand semnul pe gaura de la cutia de viteze, corect? Puteti sa imi spuneti din poza daca am nimerit gura si semnul? si daca nu e ala semnul, aveti vreo poza sau mila de unu la nevoie sa imi aratati si mie care e?
Multumesc frumos si astept si eu un raspuns.
cristi74
Semnul pe volanta trebuie sa se vada exact in spatele mansonului (figurat cu 1) si este de forma unei tesituri late de aprox 2mm. Atentie a nu se confunda cu dintii de la volanta.
Semnul pe carcasa ambreiajului este figurat cu 2.
argon
din experienta iti zic ca merge mai bine daca pui semnul pe mijlocul ferestrei, nu sa le aliniezi.
restromania
am si eu o intrebare...cum se regleaza distanta la bujii? si este cineva care are cunostinte despre dacia si vrea sa ma invete si pe mn? eu am mai tot cautat pe forum dar nu stiu unele chestii elementare pt unii si dureaza mult pana cand mi se raspunde uneori. multumesc anticipat
argon
iti trebuie un set de lere in primul rand, sa zicem ca vrei la 0,7, scoti lera de 0,7, si o introduci intre electrozi, daca e mai mare, ciocani usor electrodul de masa cu un patent(sau bujia cu totul de ceva dur), repet, usor, nu-i nevoie de o forta prea mare, din putin in putin, si iar verifici cu lera, daca ai micosrat prea mult scoti o lera mai mica, de 0,5 sa zicem, si faci parghie intre electrozi, iar cu simt, si iar verifici cu lera de 0.7. Nu prinzi cu patentul de electrod sa-l misti in nici un caz.
restromania
acum totul are logica. multumesc.
brigada_diverse
QUOTE(argon @ 21 Jan 2009, 08:16)
din experienta iti zic ca merge mai bine daca pui semnul pe mijlocul ferestrei, nu sa le aliniezi.
*



cauza este?
la mine daca o pun la semn merge.....la turatie mare nu da rateuri...sau nu le simt eu...dar cand o accelerez brusc...da vreo 2 rateuri...
trebuie marit un pic avansu...un pic, nu mult....si are mai multa putere...nu mai am rateuri si imi permite sa o pornesc si fara soc
tu cand spui sa stea pe mijlocul ferestrei, inseamna ca mai aduagi 1-2 grade avans initial, deci cresti avansul
dracia de dacia e facuta pt benzina de 98(auzi..98..tehnologia anilor 60...) si avansul initial 0 merge bine cu benzina asta-cred ca asta e cauza la care la mine cere avans si la tine merge bine cu alinierea cum ai spus
deci sa pricep ca e normal sa mai ceara avans un pic mergand cu CO de 95?
argon
pe mijloc ar fi cam +3 grade, asta reglat la cald, ca variatia rece-cald e 2-3 grade(dilatari samd).

Cu motorul cald invarte delcoul pana esti multumit, adica turatia cat mai mare fara rateu in toba si idle si turat, da rateu, reduci putin. La un motor mai uzat nu da intotdeauna rezultate bune metoda statica.

SI nu pune benzina de la Petrom simplu, nu-i place deloc la Dacie, pune carrera95 sau luk95, cu astea am observat ca merge cel mai bine.
brigada_diverse
la 40 000(mai am 2000 km pana atunci) nu e uzat motorul....dar o fi de la benzina de la luk?
un grad avans cat inseamna sa rotesc delco-ul? un arc de cerc de lungime x...cat e x?
argon
nu are nici o relevanta delcoul, gradele le iei pe volanta, unele au semn de +2 grade, daca ai vazut una de aia iti dai seama ca pe la mijloc e 3 grade si in capatul celalat vreo 6. Delcoul il invarti cand ai pus la semn volanta(la mijloc sau inceput, unde vrei tu, unde s-a oprit delcoul, sa fie sanatos.

in principiu motorul de Dacie merge foarte bine si la +6 grade avans static, chiar consuma mai putin, detonatii sa nu apara doar.
ZTV
QUOTE(argon @ 21 Mar 2009, 20:53)
pe mijloc ar fi cam +3 grade, asta reglat la cald, ca variatia rece-cald e 2-3 grade(dilatari samd).

Cu motorul cald invarte delcoul pana esti multumit, adica turatia cat mai mare fara rateu in toba si idle si turat, da rateu, reduci putin. La un motor mai uzat nu da intotdeauna rezultate bune metoda statica.

SI nu pune benzina de la Petrom simplu, nu-i place deloc la Dacie, pune carrera95 sau luk95, cu astea am observat ca merge cel mai bine.
*




La mine merge cel mai bine cu LukOil 98 sau cu Mol 95. Ala de 95 de la luk e panal. Singura problema la benzina de Luk ca relantiu e un pic instabil, asta am observat la dacia mea, la dacia firmei, la un logan si la toyota auris. Oscila un pic turatia la relantiu, ce nu s-a intamplat la benzina de la MOL 95
za_kristake
am gasit si eu o bobina de fiat, acum intreb are rost sa ma chinui sa o montez?
[attachmentid=1627557033] [attachmentid=1627557032]
asta e bobina

Iar pe delcou avea prinsa jmecheria asta
[attachmentid=1627557034] [attachmentid=1627557035][attachmentid=1627557036]
GabyVIP
si mai departe?
mstaniloiu
Mai departe in alte topicuri...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.