Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Reconditionara baterie 85Ah, fara intretinere
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia - Diverse > Diverse
tzepesch
Salutari.
Acum 5 ani am schimbat bateria, am luat tot de 85Ah, cum era si cea Mutlu, Oem. A avut garantie 3 ani. Dupa acesti 3 ani a inceput sa dea semne clare de oboseala. In grecia, in vacanta m.a lasat subit, dupa ce am stat cu masina oprita si cu frana apasata cca 15 min.
Ma rog, acasa, eram hotarat sa o schimb, dar totusi am zis sa.i mai dau o sansa.
I.am desfacut dupurile, care la asta erau presate, nu infiletate. Nivelul era nitel sub placi. I.am pus apa, am incarcat.o cu redresor clasic, pana la "fierbere", adica minim 24H.
In felul acesta am resurectat.o, si am mai tras de ea pana acum, adica fix inca 2 ani. Asta iarna am mai pus.o o data pe un redresor inteligent, pt mentinere, nu ca ar fi murit. De mentinut este ca anul trecut am folosit foarte rar masina, avand alta noua de firma. Cu a mea, cu bateria asta circulam doar in weekend.
Acum, saptamana trecuta a dat iar semne de duca. Pornea sistemul electric al masinii, dar nu mai invartea starterul. Avea 10.5V.
Am incarcat.o iar, fara sa.i scot dopurile, cu redresor inteligent. N.am remarcat sa se inverzeasca ochiul. Asta stiu ca se intampla, cand ii creste densitatea electrolitului.
Am scos.o de la incarcat cand a oprit.o redresorul, si a mai stat in casa vreo 3 4 zile. O masuram zilnic, tinea curent, undeva la 12.4 12.5, constant. Nu a scazut.
Am pus.o pe masina si m.am vatait cu ea vreo 3 zile. Apoi masina a stat de Pasti nemiscata, iar apoi n.a mai pornit deloc. Nici electrica de pe masina nu mai mergea. Ok. Am masurat.o si avea 8V.
I.am scos dopurile, si am incarcat.o iar cu redresor inteligent pana cand a oprit.o. Am tinut.o 2 zile, tine tensiune de 12.5 12.6, fara sa mai scada. Menstionez ca bornele nu sulfatau. Deci, elementii sunt buni. Ochiul a ramas negru insa, deci densitate mica.
Am zis sa,i fac o manevra. I.am completat cu nitel electrolit nou, cca. 1L, dupa ce ii scosesem deja 1L din lichidul vechi. Electrolitul nou avea densitatea de 1.28. Electrolitul din baterie avea undeva la 1.10. Dupa transplantul asta ochiul s.a inverzit imediat, si densitatea i.a crescut putin. Am mai tinut.o de data asta cu un redresor clasic la incarcat, pana la "fierbere". Tine curent, dar densitatea era tot mica, nu trecea de 1.24 1.25.
Ok. Am continuat experimentul, luand 6 L de apa distilata si 4L de electrolit nou. Bateria era incarcata! Am scurs electrolitul vechi (rupere de sale). Am clatit bateria de vreo 3 ori cu apa distilata si apoi i.am pus electrolit nou, full. Clatirile au rezultat cu eliminare de sedimente, lichidul scos fiind gri.
Ochiul s.a inverzit imediat. Curios, pt mine, care nu.s chimist, este ca in sticla, masurat, electrolitul avea 1.28. Pus in baterie, densitatea a scazut pe la 1.22-1.23, , masurat du densimetrul, iar incet ochiul s.a inegrit.
Am pus.o iar la incarcat pe redresor si astept sa dea iar "in clocot". Ochiul s,a inverzit putintel, iar densitatatea i.a mai crescut putin, dupa cca 12 ore de la punerea la incarcat.
Oare de ce i.a scazut asa brusc densitatea electrolitului, dupa ce l.am pus in baterie, fata de cat avea in sticla?

Multumesc anticipat
bucatzel
Pai pariez ca n-ai scurs 100% din continut, si de asemenea, odata turnat, a si inceput sa reactioneze cu placile

Da' cu electrolitul vechi ce faci?
IRONICK
QUOTE(bucatzel @ 24 Apr 2020, 12:49)
Da' cu electrolitul vechi ce faci?
*
Ehh ...
dizzy
Il pune intr-o sticla de sticla si il preda la reciclat deseuri pericouloase, nu-i asa?
tzepesch
QUOTE(bucatzel @ 24 Apr 2020, 11:49)
Pai pariez ca n-ai scurs 100% din continut, si de asemenea, odata turnat, a si inceput sa reactioneze cu placile


Am scurs tot ce s.a putut. Au iesit 3L de lichid. Bateria a fost intoarsa cu fata in jos si lasata sa se scurga, si miscata din cand in cand ca sa.i iasa de prin colturi

Da' cu electrolitul vechi ce faci?
*



QUOTE(dizzy @ 24 Apr 2020, 12:16)
Il pune intr-o sticla de sticla si il preda la reciclat deseuri pericouloase, nu-i asa?
*





DA, NORMAL!
Lord Hades
Nu e suficient sa schimbi electrolitul. Nu ala stochează curentul, ci plăcile din interior.
Pe vremuri se schimbau plăcile cu altele noi, acum la cat costa o baterie Noua nu merita.

Pe asta veche o dai la schimb si toata lumea câștigă. Tu, aia de fac baterii, mediul daca iti pasa de el.
bucatzel
Uai, io nu intrebam ironic. Habar n-am unde ar trebui dus asta.

Daca as avea de aruncat antigel sau ulei ars m-as duce cu el la o benzinarie, da' electrolit nu cred ca primesc nici aia.
tzepesch

Va salut.

Dupa 48H, bateria ajunsese la 15.5V in incarcare. Ce m.a mirat f tare, o fi un proces chimic normal poate, crescuse nivelul de electrolit in elementi. Electrolitul nou i.l pusesem la semn, inainte de a o pune la redresor. Crescuse pana la nivelul canalelelor de ventilare, cca 2cm, estimat. Am mai scos cu pipeta, intr.un borcan de 800g, cca 5-600ml, pana am adus lichidul la nivel, Dupa o perioada de repaos de vreo ora, dupa deconectare, bateria avea 12.65V, valoare ca si.a pastrat.o si dupa alte cateva ore mai tarziu. Dar densimetrul indica 12.30, ceea ce ar indica o capacitate a bateriei de cam 50%. Stiam ca voltajul acesta, daca se pastreaza, 12.6-12.65-12.7V, capacitatea ar fi teoretic de cam 95-100%. 100% totusi n.are cum sa aiba, din cauza vechimii, chiar daca are electrolit nou.
Am masurat densitatea cu 2 densimetre diferite, unul nou cumparat acum si unul vechi de pe vremea lu' raposatu'. Aratau la fel.

Acum, ce sa cred, multimetrul sau densimetrul?

I.am pus un consumator, un bec de faza scurta, sa o consume putin si sa o pun cu alt redresor, tot clasic, dar care spre doesebire de cel folosit anterior, baga tensiune si se opreste cateva minute, iar baga, iar se opreste. Asa functioneaza el. Cu acesta din urma, am reusit in urma cu 2 ani sa pun bateria pe picioare si sa o duc pana acum.

Repet, si vreau sa ma fac inteles, nu fac asta pt ca nu.mi permit o baterie noua, ci de dragul experimentului, sa vad daca o mai resuscitez cumva. Evident, pt 40-50lei, prefer sa salvez 500, chit ca o mai duce macar 1 an, 2.
stolniceanulucian
La un benzinar o baterie aftermarket tine 4 ani.
Pentru o baterie de 320 de RON asta inseamna 80 ron/an.

Daca ai prelungit viata cu 2 ani inseamna ca ai castigat 160 ron.
Nu stiu cat a fost cheltuiala de bani si timp.
Uneori poate fi profitabil, depinde la cat iti evaluezi timpul propriu.
tatabobu
QUOTE(bucatzel @ 25 Apr 2020, 16:25)
Uai, io nu intrebam ironic. Habar n-am unde ar trebui dus asta.

Daca as avea de aruncat antigel sau ulei ars m-as duce cu el la o benzinarie, da' electrolit nu cred ca primesc nici aia.
*



Il primesc aia de la reciclare metal, plastic, hartie si alte fericiri de-astea. Dar s-ar putea sa-l primeasca doar in baterie, nu si asa, in sticla. Altfel as intreba la REMAT-urile autorizate sa dezmembreze masini.
tzepesch
Dupa ce am scazut.o cu un bec, dupa 26h de incarcare cu un alt redresor, tot clasic, am observat ca voltajul la incarcare era 15.3V. Bateria bolborosea bine si era calaie. Am deconectat redresorul si o las sa se odihneasca pana maine dimineata, sa vad de voltaj are in repaos.
bucatzel
QUOTE(tatabobu @ 25 Apr 2020, 23:55)
Il primesc aia de la reciclare metal, plastic, hartie si alte fericiri de-astea. Dar s-ar putea sa-l primeasca doar in baterie, nu si asa, in sticla. Altfel as intreba la REMAT-urile autorizate sa dezmembreze masini.
*

\

Ultima oara cand am fost la remat, m-am certat cu singurul angajat de acolo, care imi explica preocupat ca scaunul de birou nu e mobila. N-avea cum sa zica sireacu' ca nu preiau mobila, ca scria mare pe poarta.
torquemada
Cineva le face concurență:

https://youtu.be/afwO_MZjRjA
tzepesch
Pana la urma.... citez ce am scris pe alt forum, putin mai "activ":

Schimbat cu Banner Powerbull Pro 84Ah. 400lei. E gama de top de la banner, pe model clasic.

Am cercetat putin pe net, si dupa ce mi. au dat oferta astia la Toyota de 1000lei fara montaj pt baterie oem, care e Mutlu, m. am decis la asta. Mai era varianta Exide premium 85Ah sau Tudor, care. s aceeasi productie.
--------------------------

�������� Multimetrul meu decalibrat. probabil de la multele trante din ultimii 15 ani.

Azi, nu.mi explicam cum bateria noua de pe masina, pe voltmetrul service.ului indica o valoare de 12.7v, iar mie ulterior imi arata 12.4, 12.5v. In incarcare la service arata 13.7, mie 13.1, 12.9v.

Nu pot sa consider ca am schimbat bateria degeaba, dupa ultima patanie de muri si, mai ales dupa masurarea densității acidului.

Ce m.a mai nesumerit, era faptul ca pe un adaptor de bricheta Xiaomi Roidmi arata tensiunea bateriei in standby si in incarcare cu cca juma de volt mai mult ca multimetrul.

-------------------------

danpet, on 28 aprilie 2020 - 22:45, said:
"In incarcare" trebuie sa aiba 13.8-14.4V Daca ai 13.7 e prea putin, nu incarca bine alternatorul/releul!



o incarca si cu mai mult, cand crede ca o fi necesar. Eu personal, de cate ori am testat orice fel de baterie as fi avut pe aceasta masina, nu am vazut sa arate mai mult de 13.7-13.8v. Si a mai fost testat alternatorul in service de cateva ori. Raspunsul oficial a Toyota a fost ca daca bateria e in parametri, nu incarca cu mai mult de valoarea aia. Asa "e ele" dom'ne. Si la orice centru de diagnoza de baterii as fi fost, am primit acelasi rapuns de fiecare data. Alternatorul e in parametri. Astea de la Denso asa.s proiectate, functioneaza ok.

Avand incarcatorul ala de usb pe bricheta, care afiseaza si voltajul realtime pe telefon o sa pot urmari chestia asta.

Ajuns acasa si considerand ca bateriile noi (care asta fiind produsa in sept.2019), e f posibil sa nu fie incarcate full, si avand in vedere ce afisa multimetrul am vrut s.o pun la incarcat pe redresorul inteligent. Acesta arata voltajul de 12.9v. La fel si alte 2 multimetre imprumutate, care aratau cu +/- 0.02v. Ca atare o pot considera incarcata full. Redresorul nu porneste incarcarea.
I.am masurat si densitatea acidului, avand dopuri desurubabile,ambele densimetre aratau 1.29-1.30. M.am asigurat de dinainte la dealer ca nu pierd garantia daca ii desfac dopurile, bateria fiind facuta sa fie exploatata asa.

Concluzia e ca bateria e tun, iar multimetrului meu ii trebuie schimbate bateriile si recalibrat din variatori, daca nici asa nu.si revine.
E un multimetru f bun, dar carea suferit destule la viata lui, in special tranteli de la H2m.

ldpe, on 28 aprilie 2020 - 23:17, said:
Tensiunea se masoara la borna , prin circuit de multe ori da eronat, si la mine la bricheta am o tensiune iar la borne alta .
Trebuie sa etalonezi aparatul - mergi cu el la cel care verifica bateria si masori dupa el imediat sau concomitent , diferenta o notezi pe o hartiuta si o lipesti pe spatele aparatului Dar atentie la ce aparat are meseriasul , daca scrie Fluke pe el poti etalona linistit . Cred ca am 8 sau 10 multimetre china made prin casa , un mavo 35 care este foarte precis in tensiune daca e adus acul pe zero dar mai greu de citit ca si unul digital plus are gabarit , rar il car dupa mine afara .
Intre masurarea la borna si cea de la bricheta am o diferenta de -0,4 volti , am luat un 3 in 1 respectiv voltmetru/termomentru/ usb incarcator din china ce are o abatere de +0,4 volti la borna direct si la marele fix in bricheta , bate 1 la 1 cu Fluke , asta e pura intamplare ...
Bateria ta este noua , fa masuratori dupa cateva drumuri si cateva zeci de porniri, acum la starea de nou da tensiuni si amperaj aiurea - cum spune si @roby "lasa chimia sa-si faca treaba" , bateria este foarte buna ca serie de la Banner , e varful de gama in clasice desi eu puneam agm fara sa ma mai uit la astea .



As fi luat AGM, dar cautand pe net, am inteles ca aceste trebuie sa fie incarcate de alternator cu o tensiune putin mai mare. Acest fiind si rationamentul pt care am ales un model f bun de clasica de la un brand de calibru.

Ca idee, Exide Premium 85Ah 800A era cu vreo 15-20 mai scumpa. Nu stiu daca am gresit prea mult alegand Banner in favoarea Exide, dar cand pe situl producatorului gasesc f multe informatii tehnice, fise, cataloage, rapoarte, documente de calitate, etc, pt mine inseamna ca acel producator isi face treaba "nemtzeste".

Si de altfel, si cand i.am luat tatalui baterie, tot pe o asiatica cu motor de 2L diesel, tot Banner i.am ales, mai mult ca acel brand echipa OEM masinile cu bateriile astea, gasindu.se inclusiv la dealer.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.