Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: 7 zile la Miercurea Ciuc
DaciaClub - Forum Dacia > Alte discutii > Calatorii si Intalniri
Pages: 1, 2, 3, 4
gibonu
Hai noroc la toata lumea.

De o tura in strainatate nu se punea problema, din cauza de covid.

Nici de o tura propriu-zisa in RO, cu mai multe cazari, nu se punea problema, tot din cauza de covid. Poate sunt eu mai speriat, insa nu m-as fi simtit confortabil sa optez pentru mai multe cazari, unde nu stiu cine a stat acolo inainte mea, daca camera a fost sau nu dezinfectata, etc.

Nici de mers mai mult cu bicicleta in tren nu se punea problema. Cu nasii nu cred ca era o problema sa ma inteleg, insa nu ma atragea deloc ideea de a sta multe ore cu masca pe bot. Plus ca nici nu stiam cu cine interactionez in tren.

Asadar, singura optiune ramanea plecarea din Bucuresti cu bicicletele pe masina si o cazare unica pentru toata excursia. Plus identificarea unei zone suficient de atractive si ofertatante pentru plimbari zilnice cu bicicleta si revenire in fiecare seara la cazarea unica.
Astfel, avand in vedere cele de mai sus, am ales direct zona din jurul orasului Miercurea Ciuc, suficient de atractiva si ofertanta, cel putin pentru gustul meu.

In plus, desi se afla aproximativ in centrul tarii, turistii romani nu prea se inghesuie, cu mici exceptii, sa vizite Tintul Secuiesc. Iar in perioada in care am fost in zona, nici turistii din Ungaria nu au mai putut sa vina, deoarece la intoarcerea din RO ar trebui sa stea 15 zile in carantina in Ungaria.

Odata rezolvate problemele de mai sus, impreuna cu doamna si cu prietenul maistru' foto am taiat-o spre Miercurea Ciuc. Ca sa fie clar de unde provina fotografiile mai frumoase.

Duminca - 26.07.2020.

Gata de plecare.

[attachmentid=1628119451]

Cele 3 biciclete, cu ghidoanele aliniate paralel cu cadrul, au incaput si au stat foarte bine pe masina.

[attachmentid=1628119452] [attachmentid=1628119453]

Din Bucuresti am plecat la ora 11:00, in ideea de a nu prinde aglomeratie pe valea Prahovei. M-am gandit ca cei care merg acolo doar pentru ziua de duminica pleca devreme din Bucuresti. Eroare totala, pentru ca am stat cam o ora intre Nistoresti si Comarnic, ca doar avem infrastructura pe Valea Prahovei.

Viitorul stadion din Sfantu Gheorghe, din cate am auzit finantat de la Budapesta. Ca sa fie clar, nu am o problema cu asta.

[attachmentid=1628119454]

Iar langa stadion, daca nu ma insel, exista o sala polivalenta.

[attachmentid=1628119455]

Apoi, de la Sfantu Gheorghe la Miercurea Ciuc nu a mai durat prea mult. Iar drumul a fost aproape gol.

[attachmentid=1628119456]

Cazarea de la Miercurea Ciuc a fost la pensiunea Siesta, 200 Lei / noapte camera tripla:
https://www.siestapanzio.ro/index-ro.php

Conditiile de cazare sunt excelente, camera este suficient de mare si bine gandita pentru 3 persoane. Iar personalul pensiunii este super de treaba si fluent in limba romana. Asadar, o locatie de recomandat. Din pacate, nu m-a dus capu' sa fac niste poze in camera.

Unul dintre posturile pe care le receptiona tv-ul din camera.

[attachmentid=1628119457]

Odata rezolvata problema cazarii, am plecat la carciuma.

Presa locala.

[attachmentid=1628119458]

Cina din seara respectiva a fost la Gambrinus Csarda [daca nu ma insel, csarda = birt / han], alta locatie de recomandat: http://gambrinusz.ro/ro/page/154/despre-restaurant

Vinul unguresc de la Tok [undeva intre Budapesta si Tatabanya] a fost foarte bun.

[attachmentid=1628119459]

Iar mici cu portocala n-am mai mancat pana acum.

[attachmentid=1628119460]

Pare ca portocala este fructul national secuiesc, detalii pe parcursul povestii.
einstein1984
langa stadion nu e patinoar?
gibonu
@einstein1984

Langa stadion este si patinoar.
Adica sala care se vede in poza de mai sus se numeste Spesi Arena si este o sala polivalenta d-aia jmekera, in care se pot organizat tot felul de activitati, cum ar fi: spectacole, conferinte, meciuri de hanbal / baschet si, la nevoie, se poate transforma in patinoar.

Sau cel putin asa rezulta de aici:
"Arena Sepsi are o capacitate maximă de 3.000 de persoane. Lucrarea este concepută să găzduiască diverse activități sportive, printre care și tenis, hochei, baschet, handbal sau futsal. Valoarea investiției se ridică la peste 19 milioane de euro, iar banii au fost alocați din bugetul de stat prin Compania Națională de Investiții (CNI)."
Sursa si alte detalii: https://covasnamedia.ro/sport/arena-sepsi-i...remiera-portile
einstein1984
Hmm, era o treaba daca si la polivamenta din bucuresti aveau instaatie de frig pentru patinoar, loc ar fi si de o statie de racire.
gibonu
@einstein1984

Rectificare.
Se pare ca sala nu-i atat de jmekera incat sa aibe si patinoar in interior.
Patinoarul cica este langa sala, in balonul care se vede in partea dreapta din poza.

[attachmentid=1628119470]

7 Aug 2020, 01:00:
Luni, 27.07.2020

Miercurea Ciuc - Leliceni - Bancu - Sanmartin - Sansimion - Sancraieni - Miercurea Ciuc
Aprox. 30 km

Cu micul dejun ne-am descurcat noi. Gazdele ne-au spus de cand cam facut rezervarea ca, din motive de covid, nu servesc micul dejun.

Din oras am iesit imediat, pentru ca pensiunea era chiar pe strada Leliceni, care apoi se continua pe DJ 123B.

[attachmentid=1628119521]

Relativ repede am ajuns la Leliceni.

[attachmentid=1628119522]

Poarta, probabil confectionata din lemne care nu se puteau folosi la scanduri.

[attachmentid=1628119523]

Sala de sport din satul Misentea.

[attachmentid=1628119524]

Margini de drum, intre Misentea si Bancu.

[attachmentid=1628119525] [attachmentid=1628119526] [attachmentid=1628119527]

Pe fundal se vede satul Bancu.

[attachmentid=1628119528]

Noi ne-am adapostit de ploaie sub cupola primului magazin din sat, insa altii nu au fost la fel de norocosi.

[attachmentid=1628119529]

Si daca tot am stat vreo ora acolo, am testat si marfa din magazin.

[attachmentid=1628119530]
gibonu
Luni, 27.07.2020 - Partea a II-a
Miercurea Ciuc - Leliceni - Bancu - Sanmartin - Sansimion - Sancraieni - Miercurea Ciuc
Aprox. 30 km

Biserica romano-catolica din Bancu.

[attachmentid=1628119608]

Altarul.

[attachmentid=1628119609]

Drapelul Ungariei.

[attachmentid=1628119610]

Orga.

[attachmentid=1628119611]

Amvonul.

[attachmentid=1628119612]

Interiorul.

[attachmentid=1628119613]

Zidul bisericii.

[attachmentid=1628119614]

Daca inteleg bine, tabloul de mai jos se refera la 1000 de ani de maghiaritate in satul Bancu.

[attachmentid=1628119615]

Daca vreun vorbitor de maghiara poate face o traducere sumara, raman dator.

Amintirea vizitei Papei Francisc in zona Ciucului din 2019.

[attachmentid=1628119616]

Afisul asta l-am vazut la aproape toate bisericile romano-catolice din zona.

Intre timp a inceput din nou ploaia, asa ca am mai stat vreo juma' de ora in in gangul din poarta bisericii. Apoi, satui de asteptare, am luat-o din loc pe o ploaie usoara.
Ciclocomuterul pe care il am acum este cel mai ieftin de la Dechatlon, nu stiam cat de impermeabil este si am considerat ca mai bine nu-l las in ploaie. Din motivul asta am aproximat numarul de km parcursi in ziua respectiva.

Dreapta, pe DN 12

[attachmentid=1628119617]

pe care am mers doar cateva sute de metri, apoi stanga spre Sansimion.

[attachmentid=1628119618]

Un aerodrom, inainte de intrarea in Sansimion.

[attachmentid=1628119619] [attachmentid=1628119620]
gibonu
Luni, 27.07.2020 - Partea a III-a
Miercurea Ciuc - Leliceni - Bancu - Sanmartin - Sansimion - Sancraieni - Miercurea Ciuc
Aprox. 30 km

Ajugem la Sansimion.

[attachmentid=1628119676]

Probabil o constructie cu functie religioasa.

[attachmentid=1628119677]

Pe gardul unei case am gasit un pui de pisica, cam plouat si probabil ratacit.

[attachmentid=1628119678]

La un moment dat, au aparut doi copii [7-8 ani] pe biciclete, probabil frate si sora. Baiatul ne-a spus, in romana, ca nu vorbeste romaneste, insa parea ca intelegea ce ii spuneam. Asa ca, spre bucuria noastra, puiul de pisica a fost adoptat imediat.

[attachmentid=1628119679]

Bicicletele copiilor au ramas la marginea drumului si amandoi au intrat intr-o curte din apropiere impreuna cu puiul de pisica.

Strada Csiki Sor

[attachmentid=1628119680]

in capatul careia se afla fabrica de bere Csiki Sor.

[attachmentid=1628119681] [attachmentid=1628119682]

Din pacate, magazinul de prezentare era inchis, probabil din cauza de covid. Pe mine nu m-a deranjat, pentru ca n-am putut niciodata sa beau bere. Insa maistru' foto a fost foarte dezamagit, deoarece, inca de la plecarea de dimineata din Miercureea Ciuc, ii ardea buza sa bea o bere Csiki Sor direct de la fabrica.

Placutz bilingv si bialfabet la intrarea in Santimbru.

[attachmentid=1628119683]

Porti si case frumoase prin sat.

[attachmentid=1628119684]

Plus un castel, din pacate in ruina.

[attachmentid=1628119685] [attachmentid=1628119686] [attachmentid=1628119687]

Primaria din Santimbru,

[attachmentid=1628119688]

pe a carei fatata nu este nicio problema ca drapelul Tinutului Secuiesc si cel al UE sa fie flancate de catre tricolorul romanesc.

[attachmentid=1628119689]

Cam asa arata, dupa mintea mea, normalitatea in UE, anul 2020.

12 Aug 2020, 01:01:
Luni, 27.07.2020 - Partea a IV-a
Miercurea Ciuc - Leliceni - Bancu - Sanmartin - Sansimion - Sancraieni - Miercurea Ciuc
Aprox. 30 km

Oltul.

[attachmentid=1628119704]

In amonte

[attachmentid=1628119705]

si in aval.

[attachmentid=1628119706]

Drapelul Tinutului Secuiesc si cel al Ungarie pe o casa din Sancraeni.

[attachmentid=1628119707]

Calea ferata Sfantul Gheoorghe - Miercurea Ciuc.

[attachmentid=1628119708]

Inapoi pe DN 12, spre Miercurea Ciuc.

[attachmentid=1628119709]

Nu am avut nicio problema, pentru ca drumul avea un fel de banda de siguranta, ideala pentru mers pe ea cu bicicleta.

[attachmentid=1628119710]

Placutz bilingv la intrarea in Miercurea Ciuc.

[attachmentid=1628119711]

Una dintre pistele de biciclete din oras.

[attachmentid=1628119712]

Mi-a placut ideea ca un trotuar era destinat biciclistilor iar celalalt pietonilor.

Urmatoarea oprirea a fost ca Gambrinus Csarda.
Am zis sa nu mor prost si sa gust palinca de gutui, desi mi s-a parut cam scumpa pentru gustul meu.

[attachmentid=1628119713]

Nu m-a impresionat. Nu sunt cunoscator, insa mi s-a parut identica cu cea de pruna.

[attachmentid=1628119714]
gibonu
Marti, 28.07.2020
Ghimes [cu trenul] + Mihaileni -Garciu - Racu - Siculeni - Miercurea Ciuc
31 km

De la Miercurea Ciuc [12:18] la Ghimes [13:27] am mers cu trenul Regio 5204, echipati regulamentar cu masca pe bot si gel dezinfectant pentru maini.
Trenul [cel din dreapta] compus din doua vagoane, unul etajat si altul clasic, cu compartimente.

[attachmentid=1628119851]

In ziua respectiva, trenul mergea pana la Onesti, apoi probabil continua alergarea pana la Buzau.

[attachmentid=1628119852]

Bicicletele au stat foare bine intre cele doua etaje ale vagonului.

[attachmentid=1628119853] [attachmentid=1628119854]

Pentru noi am avut bilete iar pentru biciclete am rezolvat-o cu nasul, la pretul de 5 Lei per bucata.
Daca are vreo relevanta, la toalete curgea apa si exista sapun lichid, ce-i drept putin diluat.

Una mai artistica, de la maistru' foto.

[attachmentid=1628119855]

Sindrila secuiasca.

[attachmentid=1628119856]

Daca am inteles bine, este de vreo trei ori mai lunga comparativ cu sindrila din alte parti.

Am ajuns la gara Ghimes,

[attachmentid=1628119857]

finalizata in anul 1897,

[attachmentid=1628119858]

de catre MAV [Caile Ferate Maghiare].

[attachmentid=1628119859]

Gara vazuta dinspre Palanca.

[attachmentid=1628119860]

Sala principala.

[attachmentid=1628119861]

Cladirea garii vazuta de pe DN 12A.

[attachmentid=1628119862]

Desi azi se afla in judetul Bacau, gara Ghimes era gara de granita dintre Regatul Romanie si Austro-Ungaria, ulterior finalizarii constructiei caii ferate Sfântu Gheorghe–Siculeni–Adjud. MAV-ul a ajuns la Ghimes in 1897 iar partea romana doi ani mai traziu, in 1899.
ProfiBv
QUOTE(gibonu @ 18 Aug 2020, 00:27)
Marti, 28.07.2020
Sindrila secuiasca.

[attachmentid=1628119856]

Gara vazuta dinspre Palanca.

[attachmentid=1628119860]

*


Din pacate sindrila secuiasca a tinut mai bine ca tencuiala romaneasca !
Imi place "tabelul de formare al trenului " scris la capatul peronului , la finalul asfaltului proaspat .
Nu se vrea pastrarea a cea ce avem ..... altele noi , doar cand s-or intoarce sasi .
gibonu
@ProfiBv
Din pacate avem mari probleme in a pastra si converva ceea ce ne-au lasat altii.

A se vedea castelele fostelor familii nobiliarea unguresti din Ardeal, care, cu unele mici exceptii, sunt in stare avansata de ruina.

Sau cladirea cazinoului din Vatra Dornei, ramasa de la austrieci.

Ca sa nu mai vorbesc de Moara lui Assan din Bucuresti, unde s-ar putea face un spatiu culturat mai avangardist.

Si multe altele. Atat putem, atat facem.

Cat despre sasi, prea putini s-au mai intors.

Revenind on-topic, cateva vorbe despre inaugurarea garii Ghimes (pag. 469 - 470):

"Gara din Ghimeș, la rândul ei, a avut și ea un rol important în stabilirea legăturii dintre Moldova și Transilvania. Clădirea gării era, conform regulamentului MAV, cu copertină desupra peronului. Restul a fost făcut după concepția marelui arhitect feroviar maghiar Pfaff Ferenc (1851–1913).

Momentul inaugurării căii ferate s-a bucurat și de prezența unuia dintre cei mai de seamă oameni politici ai secolului al XIX-lea care au făurit România modernă, Ion I.C. Brătianu, pe atunci ministrul lucrărilor publice, în guvernul D.A.Sturdza.

Trenul cu comisia din care făcea și ministrul Ion I.C. Brătianu, a venit de la Comănești până la graniță, apoi a intrat și în Gara Ghimeș. Pe locomotiva trenului mânesc fluturau în față două steaguri ungurești, iar pe peron, ca semn de reciprocitate, erau așezate steaguri românești. În gară, oaspeții au fost întâmpinați de către consilieri ministeriali din Ungaria alături de șeful secției maghiare.

Acesta a fost un moment special de apropiere în relațiile dintre cele două țări, care, măcar la suprafață, s-au mai încălzit datorită prezenței unor oficiali de rang înalt din România și Austro-Ungaria, într-un punct de frontieră care, la prima vedere, nu părea să fie cel mai important. Cu această ocazie putem afirma că astfel, noțiunea de hotar s-a mai diluat. Iată ce importanță a putut avea calea ferată, pentru a lega două regiuni la vremea aceea, din țări diferite!

Linia ferată a legat pe termen lung două zone diferite, dar clădirea gării și-a menținut rolul de punct vamal până la formarea României Mari, în 1918.
"
Sursa: http://columna.crifst.ro/sites/columna.cri...a_2014_5_06.pdf.


19 Aug 2020, 01:34:
Marti, 28.07.2020 - Partea a II-a
Ghimes [cu trenul] + Mihaileni -Garciu - Racu - Siculeni - Miercurea Ciuc
31 km

De la gara Ghimes am pedalat cativa km spre Palanca.

[attachmentid=1628119881]

Imediat dupa intrarea in localitate este mormantul lui Emil Rebreanu.

[attachmentid=1628119882]

Adica fratele lui Liviu Rebreanu si cel care a inspitat personajul Apostol Bologa din romanul Padurea Spanzuratilor.

Mormantul propriu-zis.

[attachmentid=1628119883] [attachmentid=1628119884]

Si monumentul ostasului sovietic.

[attachmentid=1628119885] [attachmentid=1628119886]

O cugetare a lui Apostol Bologa.

[attachmentid=1628119887]

Un monument mai nou ridicat in memoria lui Emil Rebreanu,

[attachmentid=1628119888] [attachmentid=1628119889]

flancat de niste copaci uscati, care probabil fac trimitere la romanul Padurea spanzuratilor.

[attachmentid=1628119890]

Vedere spre Ghimes.

[attachmentid=1628119891]

Acum 5 ani cand am mai fost aici, exista si panoul din poza de mai jos, amplasat langa intrarea din DN 12A

[attachmentid=1628119892]

Sursa: https://totuldespreghimes.files.wordpress.c...2-09-16-620.jpg

Nu stiu motivul pentru care acest panou nu mai exista si azi. Se observa ca modul de exprimare de pe panou "a fost executat prin spanzuratoare de autoritatile austro-ungare" este mai dezirabil comparativ cu "spanzurat de unguri" de pe piatra funerara.

In final, fara nicio intentie de polemica, insa, ca sa fiu obiectiv pana la capat, in anul 1917 [in timp de razboi] in orice armata din lume pentru tentativa de dezertare se aplica pedeapsa capitala.
einstein1984
In definitiv autoritatile l-au spanzurat cu judecata pentru dezertare , nu l-au linsat ungurii locali. Iar calaul putea f bine sa fie austriac sau roman... in functie de cine a avut neneorocul sa fie numit.
gibonu
@einstein1984
Ar fi interesat de aflat care era componenta tribunalului militar care l-a condamant la moarte pe Emil Rebreanu.

------------------------------------------------------------------

Marti, 28.07.2020 - Partea a III-a
Ghimes [cu trenul] + Mihaileni -Garciu - Racu - Siculeni - Miercurea Ciuc
31 km

Inapoi in Ghimes, imediat dupa intrarea dinspre Palanca, am viraj stanga, spre locomotiva care este vizibila din DN 12A.

[attachmentid=1628119917] [attachmentid=1628119918]

Fabricata la Resita.

[attachmentid=1628119919]

Ca paranteza, cateva vorbe despre etapa Combinatul Metalurgic Reșița:
"Etapa "Combinatul Metalurgic Reșița", (1954-1962), în care SOVROMMETAL și SOVROMUTILAJPETROLIFER au fost reunite într-o singură entitate administrativă cu denumirea Combinatul Metalurgic Reșița din cadrul Ministerului Industriei Grele (ulterior Ministerul Metalurgiei și Construcțiilor de Mașini), conform Hotărârii Consiliului de Miniștri 864/10 iulie 1954."
Sursa si mai multe detalii despre alte etape: http://www.ucmr.ro/comments6062.html?id=P11_0_1_0_C

Datele tehnice.

[attachmentid=1628119920]

Pare ca locomotiva a fost construita in anul 1962 [scuze pentru calitatea pozei].

[attachmentid=1628119921]

Iar ultima revizie se pare ca a fost facuta la Reghin in 1974.

[attachmentid=1628119922]

Podul de pe fostul drum de legatura intre Regatul Romaniei si Austro-Ungaria,

[attachmentid=1628119923]

renovat printr-o colaborare romano-maghiara in anul 2011.

[attachmentid=1628119924]
einstein1984
in 1962 mai construiam locomotive cu aburi?!? Vine, chiar si un 040 cu ecartament ingust, altii faceau diseluri deja de 20 de ani pentru asa ceva.
Bun, cred totusi ca pe vremea aia nu veam licenta de motoare asa mici.
gibonu
@einstein1984
Am citit acum cativa ani o carte foarte tare, despre Transiberian, de la constructie pana in zilele noastre.
Parca acolo se spunea ca in Uniunea Sovietica constructia locomotivelor cu abur s-a oprit in 1955 iar in Marea Britanie in 1960 (sper ca am retinut bine).

Asadar, nu este iesit din comun ca in RO se construiau locomotive cu abur in 1962.

L.E. Se pare ca in anul 1964 s-a oprit productia locomotivelor cu abur la Resita (cel putin asta scrie pe Wikipedia).
tatabobu
Ma, io stiam ca tot in '60 s-a oprit si la noi. Ca de atunci se facea DA-ul si pe aici, si la Resita faceau motoarele si inca vreo cateva pafrti, iar la Craiova partea electric si asamblarea.
einstein1984
pai asta zic si eu, ca in 60 aveam licente doar pentru motoare mari, pentru un motor de 150 de cai nu avea cine sa ti-l prouiecteze pe aici. Asta in cauza era mai de nisa asa ca sa zic.
gibonu
QUOTE(tatabobu @ 20 Aug 2020, 23:01)
Ma, io stiam ca tot in '60 s-a oprit si la noi. Ca de atunci se facea DA-ul si pe aici, si la Resita faceau motoarele si inca vreo cateva pafrti, iar la Craiova partea electric si asamblarea.


Probabil ca in 1960 s-a oprit fabricarea la locomotive cu ecartament normal.
Iar in 1964 la locomotivele cu ecartament ingust, pentru cai ferate forestiere si (posibil) industriale / uzinale.

Oricum, locomotivele cu abur parca s-a folosit mult dupa anul 1960.

gibonu
Marti, 28.07.2020 - Partea a IV-a
Ghimes [cu trenul] + Mihaileni -Garciu - Racu - Siculeni - Miercurea Ciuc
31 km

Cantonul feroviar de la fosta granita.

[attachmentid=1628120045]

Azi in fostul canton exista un mic muzeu feroviar privat.

[attachmentid=1628120046]

Dupa cum ma asteptam, micul muzeu era inchis, probabil din motive de Covid. L-am vazut in 2015, contine o gramada de exponate interesante, recomand vizitarea.

Cateva vorbe despre canton.

[attachmentid=1628120047]

Despre partea cu "ultimul canton spre rasarit al MAV-ului" nu stiu ce sa spun, avand in vedere ca gara Brețcu, constuita tot de MAV in 1907 [finalizarea caii ferata Targu Secuiesc - Brețcu] este situata mai la est comparativ cu Ghimes.

Obstacol anti-tanc din anii '40.

[attachmentid=1628120048] [attachmentid=1628120049]

Se pare ca asta este o piatra de hotar austro-ungara.

[attachmentid=1628120050]

Sau cel putin asa rezulta din panaoul explicativ [din Ghimes] scris doar in maghiara.

[attachmentid=1628120051] [attachmentid=1628120052]

Daca vreun vorbitor de maghiara poate face o traducere pe scurt, raman dator.

Podul peste Trotus [primul venind de la Ghimes].

[attachmentid=1628120053]
einstein1984
Am vazut la TVR 1 odata o tanti care discuta cu dl Agoston si ii prezenta muzeul, parea interesant.
gibonu
Marti, 28.07.2020 - Partea a V-a
Ghimes [cu trenul] + Mihaileni -Garciu - Racu - Siculeni - Miercurea Ciuc
31 km

La mormantul lui Emil Rebreanu era o cateau cu pui, plus niste pui de pisica. Asa ca doamna s-a gandit sa le ducem cate ceva de mancare.

[attachmentid=1628120065]

Sper ca nu a bubuit cateau de la atatea boabe.

Daca stie cineva ce reprezinta localitatile din poza de mai jos, il rog sa nu ezite.

[attachmentid=1628120066]

Inainte de a pleca de la Ghimes, trebuie mentionat faptul ca aici, cu ocazia Rusaliilor catolice [exceptie anul curent din cauza de covid] exista traditia unui pelerinaj maghiar care marcheaza "granita celor 1000 de ani". Iar mare parte dintre pelerini vin cu trenuri speciale ale MAV-ul, ajutate de catre o locomotiva a CFR.

Cam asa arata acele trenuri.
[attachmentid=1628120067]
Sursa: https://www.railpictures.net/photo/532331/

Locomotiva care se vede in poza de mai sus este un Bombartier Traxx AC2, nimita Ferenc Rokozi.

[attachmentid=1628120068]
Sursa: https://www.railcolor.net/index.php?nav=100...67&action=image

Cat despre "granita celor 1000 de ani", daca am inteles bine, mia de ani s-a implinit in 1895, marcand momentul anului 895 cand triburile maghiare conduse de Aprad au intrat in bazinul carpatic, prin pasul Veretki, 841 m altitudine [azi in vestul Ucrainei].

Pasuni pe coasta dealului, vazute din tren, undeva pe langa Lunca de Sus.

[attachmentid=1628120069]
einstein1984
alea nu sunt cumva fanete?
gibonu
@einstein1984

Corect, sunt fanete nu pasiuni.
GIC
QUOTE(gibonu @ 24 Aug 2020, 01:00)
Marti, 28.07.2020 - Partea a IV-a

Daca vreun vorbitor de maghiara poate face o traducere pe scurt, raman dator.

[attachmentid=1628120053]
*



Da - e o piatra de hotar. Traducere exacta nu pot sa fac deoarece citesc maghiara ca un copil de clasa I. Titlul spune "Piatra de hotar de la hotarul celor o mie de ani"
PS - Acum realizez cat de mult am uitat !!!
gibonu
@GIC
Multumesc frumos pentru clarificare si traducere partiala.

In alta ordine de idei, "hotarul celor o mie de ani" se refera la ce am spus eu mai sus (anul 895, regele Aprad, pasul Veretski, etc) sau are alta interpretare?
einstein1984
Ma duc sa-mi fac o fundatie care sa faca monumente pe granitele romaniei mari, hold my beer!
andi_andi505
[quote=gibonu,24 Aug 2020, 23:40]

Daca stie cineva ce reprezinta localitatile din poza de mai jos, il rog sa nu ezite.

[attachmentid=1628120066]

Sunt localitati cu comunitati mari de ceangăi.
gibonu
@einstein1984
Bafta. Sa ne spui si noua cum merge treba.

@andi_andi505
Multumesc frumos.

26 Aug 2020, 01:16:
Marti, 28.07.2020 - Partea a VI-a
Ghimes [cu trenul] + Mihaileni -Garciu - Racu - Siculeni - Miercurea Ciuc
31 km

Halta Mihaileni.

[attachmentid=1628120100]

Un felinar ramas din alte vremuri.

[attachmentid=1628120101]

In ideea ca omul sfinteste locul, o floare din gradina din spatele haltei.

[attachmentid=1628120102]

Biserica din Mihaileni era in plin proces de renovare,

[attachmentid=1628120103]

probabil cu fonduri provenite din Ungaria.

[attachmentid=1628120104]

Acoperisul, cred pregatit pentru montarea tiglei.

[attachmentid=1628120105]

Continuam alergarea spre Racu.

[attachmentid=1628120106]

Probabil niste trasee de mers pe jos.

[attachmentid=1628120107]

Accesul spre biserica din Garciu [Gorocsfalva].

[attachmentid=1628120108] [attachmentid=1628120109]

Biserica propriu-zisa.

[attachmentid=1628120110] [attachmentid=1628120111]

Interiorul nu l-am vizitat pentru ca am ajuns acolo in timpul slujbei, mai sper final. Participantii ieseau din biserica, unde erau asteptati de un domn cu o tava mare plina de pahare mici de palinca si de o doamna care servea prajituri.
Nu stiu daca era vreun eveniment deosebit sau asa se procedeaza dupa fiecare slujba.
cj98czh
QUOTE(gibonu @ 25 Aug 2020, 17:59)
Participantii ieseau din biserica, unde erau asteptati de un domn cu o tava mare plina de pahare mici de palinca si de o doamna care servea prajituri.
Nu stiu daca era vreun eveniment deosebit sau asa se procedeaza dupa fiecare slujba.
*



mai degraba era parastas ... adica se pomenea unul sau mai multi trecuti la cele sfinte iar familia dadea ceva in memoria lor ... cam acelasi lucru se face in toata Transilvania daca mortul a trecut de un an ... si se face anual .. depinde de zona ..
gibonu
@cj98czh
Multumec.
Sa inteleg ca este echivalentul romano-catolic al pomenii ortodoxe, cu coliva, colac, pahar de vin, etc.
Vad ca Google Maps ca biserica din Garciu este romano-catolica.
cj98czh
Exact, pomenirea aia cam asa se face in Transilvania ... indiferent ca este catalic, ortodox ... coliva nu o sa vezi aici .. cu diferite modificari functie de zona ..
gibonu
@cj98czh
Multumesc.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Marti, 28.07.2020 - Partea a VII-a
Ghimes [cu trenul] + Mihaileni -Garciu - Racu - Siculeni - Miercurea Ciuc
31 km

Despre masacrul de la Siculeni, al austriecilor contra secuilor.

[attachmentid=1628120146] [attachmentid=1628120147]

Monumentul din Siculeni.

[attachmentid=1628120148] [attachmentid=1628120149]

Mai multe detalii, precum si traducerea placii de pe monument:
http://referinte.transindex.ro/enciclopedi...ment.php?id=342

Intrarea in Miercurea Ciuc.

[attachmentid=1628120150]

Liceul catolic Marton Aron.

[attachmentid=1628120151] [attachmentid=1628120152]

Pana acum, asta mi se pare cea mai frumoasa cladire din Tinutul Secuiesc.

Seara s-a incheiat la carciuma Gosser Pub, o carciuma de recomandat.
Pizza secuiasca, delicioasa.

[attachmentid=1628120153]

Dupa mici, a venit randul clatitelor cu portocala.

[attachmentid=1628120154]

Plus un vin sec foarte bun din Ungaria, de undeva dintre Budapesta si Tatabanya.

[attachmentid=1628120155]
gibonu
Miercuri, 29.07.2020
Livezi Ciuc - viaductul Caracau - Livezi - Nadejdea - Mihaileni - Frumoasa - Sumuleu Ciuc - Miercurea Ciuc
34 km

De la Miercurea Ciuc la Livezi Ciuc am mers cu trenul.

[attachmentid=1628120273] [attachmentid=1628120274]

La Siculeni, parte din rezerva de fier vechi a CFR Calatori.

[attachmentid=1628120275]

Viaductul Caracau vazut de la distanta.

[attachmentid=1628120276]

Pe viaduct.

[attachmentid=1628120277] [attachmentid=1628120278]

Halta Livezi Ciuc.

[attachmentid=1628120279]

Despre modernizarea caii ferate Siculeni - Adjud.

[attachmentid=1628120280]
gibonu
Miercuri, 29.07.2020 - Partea a II-a
Livezi Ciuc - viaductul Caracau - Livezi - Nadejdea - Mihaileni - Frumoasa - Sumuleu Ciuc - Miercurea Ciuc
34 km

Pentru a vedea viaductul, am fi putut cobora din tren si la halta Caracau, o idee mai aproape comparativ cu halta Livezi Ciuc. Insa la Livezi Ciuc exista deservire permananta, adica am avut pe cine sa intreb daca prin zona trece vreun tren, in special de marfa.
Domnul impiegat de acolo nu a fost deloc mirat de intrebarea mea, m-a asigurat ca in urmatoarele ore nu trece niciun tren prin zona si mi-a spus ca putem merge linistiti sa vedem viaductul.

Spre viaduct, pe calea ferata.

[attachmentid=1628120295] [attachmentid=1628120296]

Bineinteles, pe langa biciclete.
Mersul pe langa bicicleta pe calea ferata este foarte simplu si comod. Singura conditie este ca roata fata sa stea pe sina pentru ca roata spate "calca" exact pe unde trece roata fata.

[attachmentid=1628120297]

Alt "avantataj" al mersului pe calea ferata este ca tot timpul ai unde sprijini bicicleta.

[attachmentid=1628120298]

Sina, marca British Steel.

[attachmentid=1628120299]

Zmeura din belsug pe marginea caii ferate.

[attachmentid=1628120300] [attachmentid=1628120301]

Coniferele cresc oriunde, chiar si in terasamet.

[attachmentid=1628120302]
gibonu
Miercuri, 29.07.2020 - Partea a III-a
Livezi Ciuc - viaductul Caracau - Livezi - Nadejdea - Mihaileni - Frumoasa - Sumuleu Ciuc - Miercurea Ciuc
34 km

De la halta Livezi Ciuc pana la viaduct sunt aproximativ 1,5 km de mers pe calea ferata.
Pe viaduct, unde am avut ocazia sa pedalam la 64 de metri inaltime.

[attachmentid=1628120377] [attachmentid=1628120378]

Drumul pe care urma sa coboram.

[attachmentid=1628120379]

Despresiunea Ciucului, vazuta de pe viaduct.

[attachmentid=1628120380]

Vedere din capatul dinspre halta Caracau.

[attachmentid=1628120381]

Dupa cum se vede din poza de mai sus, lucrarile de reabilitare erau aproape de final.

Sub viaduct.

[attachmentid=1628120382]

De la maistru' foto.

[attachmentid=1628120383] [attachmentid=1628120384]

Inainte de coborare.

[attachmentid=1628120385]

Pauza in panta.

[attachmentid=1628120386]
gibonu
Miercuri, 29.07.2020 - Partea a IV-a
Livezi Ciuc - viaductul Caracau - Livezi - Nadejdea - Mihaileni - Frumoasa - Sumuleu Ciuc - Miercurea Ciuc
34 km

Sub viaduct.

[attachmentid=1628120487] [attachmentid=1628120488]

Lumini si umbre.

[attachmentid=1628120489]

Partea centala vazuta de jos.

[attachmentid=1628120490] [attachmentid=1628120491]

Una dintre baze, cea dinspre Miercurea Ciuc.

[attachmentid=1628120492]
gibonu
Miercuri, 29.07.2020 - Partea a V-a
Livezi Ciuc - viaductul Caracau - Livezi - Nadejdea - Mihaileni - Frumoasa - Sumuleu Ciuc - Miercurea Ciuc
34 km

Intarea in satul Livezi este chiar sub viaduct.

[attachmentid=1628120528]

Indicator din satul Livezi.

[attachmentid=1628120529]

Intrarea in sat, dinspre Miercurea Ciuc.

[attachmentid=1628120530]

Ajungem la Nadejdea,

[attachmentid=1628120531]

unde maistru' foto a fost foarte placut impresionat de pretul berii de la magazinul din centrul satului. Adica 3,10 lei.

[attachmentid=1628120532]

Peisaj "toscanez" in depresiunea Ciucului, intre Nadejdea si Mihaileni.

[attachmentid=1628120533]

In Mihaileni am virat stanga, spre Frumoasa.

[attachmentid=1628120534]

Viaductul, vazut de la iesirea din Mihaileni.

[attachmentid=1628120535]

In Tinutul Secuiesc inca nu incepuse treieratul.

[attachmentid=1628120536]

Margine de drum, la 2 km inainte de Frumoasa.

[attachmentid=1628120537] [attachmentid=1628120538]
gibonu
Miercuri, 29.07.2020 - Partea a VI-a
Livezi Ciuc - viaductul Caracau - Livezi - Nadejdea - Mihaileni - Frumoasa - Sumuleu Ciuc - Miercurea Ciuc
34 km

Ajungem la Frumoasa.

[attachmentid=1628121635]

Daca am inteles bine, statuia din poza de mai jos este dedicata regelul Ladislau I al Ungariei [1077 - 1095] si al Croatie [1091 - 1095].

[attachmentid=1628121636]

Urmeaza catedrala romano-catolica de la Sumuleu Ciuc.

[attachmentid=1628121637] [attachmentid=1628121638] [attachmentid=1628121639] [attachmentid=1628121640] [attachmentid=1628121641]

Pentru vorbitorii de latina.

[attachmentid=1628121642]

Suportul de biciclete de langa usa catedralei [parcarea pentru masini este peste drum].

[attachmentid=1628121643]

Apa sfintita.

[attachmentid=1628121644]
gibonu
Miercuri, 29.07.2020 - Partea a VII-a
Livezi Ciuc - viaductul Caracau - Livezi - Nadejdea - Mihaileni - Frumoasa - Sumuleu Ciuc - Miercurea Ciuc
34 km

La Manastirea Francisca de la Sumuleu Ciuc am ajuns dupa ora inchiderii iar interiorul l-am vizitat sambata, pe 01.08, inainte de a pleca spre Bucuresti. Insa, pentru cursivitatea povestii, voi posta acum pozele din interior.

[attachmentid=1628121679] [attachmentid=1628121680]

Altarul.

[attachmentid=1628121681]

Probabil varianta secuiasca a "Cinei cea de taina".

[attachmentid=1628121682]

Orga.

[attachmentid=1628121683]

Si una artisitica cu exteriorul.

[attachmentid=1628121684]

Seara zilei de 27.07 s-a incheiat la carciuma Tosca de langa Parcul Central. Nimic deosebit, pare un local ramas in anii '90. Oferta la mancare era cam subtire iar lista de vinuri slaba rau, nu am avut ce sa aleg asa ca am baut doua ginuri tonice, cam posirca si astea.
meganus_bicorpus
Frumoase poze si interesanta zona, nu m-as fi gandit prea curand sa fac o vizita la miercurea _ciuc..cam multa bozgoreza pe acolo, dar locurile prezentate de tine sunt f ok.
gibonu
@meganus_bicorpus

Prefer sa folosesc termenul "maghiari" sau "unguri" in locul termenului peiorativ de "bozgori".
Iar zona este interesanta tocmai pentru ca este locuita majoritar (80% in Harghita) de catre maghiari.

Ne place sau nu, maghiarii sunt peste noi romanii in ceea ce priveste civilizatia.

La fel, ne place sau nu, Ardealul si Banatul apartin cultural Europei Centrale, pe cand restul RO apartine cultural Balcanilor (in cazul Bucovinei nu stiu ce sa zic). Iar asta nu o spun eu, ci o spun calatorii straini care au trecut prin RO, de la Sir Patrick Leigh Fermor in anii '30 pana la Robert Kaplan in 1990.
Primul, cand a plecat de la Orsova a spus ca simte ca a parasit Europa Centrala iar al doilea, cand a ajuns la Targu Mures, in martie 1990 (imediat dupa evenimentele de atunci, inca era tancuri pe strada) a spus ca simte ca a revenit in Europa Centrala.

Cat despre vorbirea limbii romane, nu am avut probleme in zona. Singurele exceptii au fost niste copii de 7-8 care nu stiau romaneste.
Iar povestile cu "Nem tudom" cand ceri o paine s-au fasait cu multi ani in urma. Poate ca asa era la inceputul anilor '90, acum sigur nu mai este cazul.

In concluzie, iti recomand cu caldura o vizita in Tinutul Secuiesc.

22 Oct 2020, 00:54:
Joi, 30.07.2020
Gheorghieni - Izvorul Oltului si retur pe acelasi traseu
25 km

De la Miercurea Ciuc la Gheorghieni am mers cu masina, pe care am lasat-o in parcarea de la Kaufland.

Din Gheorghieni am iesit pe DN 12C, spre Lacul Rosu.

[attachmentid=1628121734]

Drumul este prost, spre foarte prost. Noroc ca nu a fost nevoie sa mergem prea mult pe el, deoarece la cativa km de la iesirea din Gheorghieni am virat drepta, pe DC 125A.

Placutz trilingv la intrarea pe pe DC 125A.

[attachmentid=1628121735]

Drumul este un macadam bun.

[attachmentid=1628121736]

Mai are si unele bucati de urcare, cum ar fi cea din poza de mai jos.

[attachmentid=1628121737]

Plus unele bucati in care am preferat sa impingem bicicletele deoarece urcarea era cam aburupta.

Padurea era plina de diverse ciuperci.

[attachmentid=1628121738] [attachmentid=1628121739] [attachmentid=1628121740]

Ajungem la Kovacspeter [parca cunocut si sub numele de Trecatoarea Oltului].

[attachmentid=1628121741]

Daca nu ma insel, pe fundal se vede masivul Hasmasul Mare.

[attachmentid=1628121742]

Tot aici exista si o mica capela.

[attachmentid=1628121743]

Probabil o troita.

[attachmentid=1628121744]

Mesajul de pe toita. Daca vreun vobitor de maghiara il poate traduce, raman dator.

[attachmentid=1628121745]
DragosP
QUOTE(gibonu @ 21 Oct 2020, 17:56)
Prefer sa folosesc termenul "maghiari" sau "unguri" in locul termenului peiorativ de "bozgori".
*


Și eu prefer la fel, dar doar de curiozitate te întreb: cu ce diferă peiorativitatea termenului "bozgor" de peiorativitatea sintagmei "lumina blondă"? nedumerire.gif
Bicicleta galbena
Foarte misto locuri, si ingrijite.

Orga din catedrala e impresionanta, intotdeauna mi-a placut sunetul orgilor din catedralele si bisericile catolice.

Misto si troita facuta din trunchiul arborelui.

Ciuperca rosie e evident otravitoare si halucinogena, Google Lens ne spune ca se cheama Buretele mustelor.
"Amanita muscaria, cunoscută și ca buretele muștelor sau muscăriță, este o ciupercă otrăvitoare și psihoactivă din genul Amanita care coabitează, fiind un simbiont micoriza (formează micorize pe rădăcinile arborilor). Inițial răspândită în regiunile temperate și nordice ale emisferei boreale, Amanita muscaria a fost neintenționat răspândită și în unele regiuni din emisfera sudică, devenind astfel o specie cosmopolită. Este frecventă în pădurile de conifere, fiind extrem de ușor de recunoscut datorită pălăriei roșii-purpurii (cu un diametru de pana la 20 cm), cu puncte albe."

https://ro.m.wikipedia.org/wiki/Amanita_muscaria



ProfiBv
QUOTE(gibonu @ 21 Oct 2020, 17:56)
@meganus_bicorpus

Mesajul de pe toita. Daca vreun vobitor de maghiara il poate traduce, raman dator.

[attachmentid=1628121745]
*


Nu sunt ungur , dar cautand pe Google citatul , am gasit :
https://translate.google.com/translate?hl=r...%2F&prev=search

"La sfânta credință a strămoșilor tăi, la rădăcina neamului tău, frate, să nu fii niciodată necredincios!"
- un citat de la Albert Wass a fost trimis la poarta secuiască din Csanád vezér tér, care a fost ridicat de oraș la inițiativa lui György Hadik .
gibonu
@DragosP
Ti-am raspus in topicul dedicat primarilor. Ca sa nu poluam aici discutia.

@Bicicleta galbena
Multumesc pentru completare.

@ProfiBv
Multumesc pentru traducere.
Recunosc, nu m-a dus capu' sa caut textul pe Google.




23 Oct 2020, 01:35:
Joi, 30.07.2020 - Partea a II-a
Gheorghieni - Izvorul Oltului si retur pe acelasi traseu
25 km

"Comitetul de primire" de la Kovacspeter.

[attachmentid=1628121774]

Norocul nostru a fost ca erau foarte blanzi. Singura mancare pe care o mai aveam la noi era un pachet de biscuti. Cu siguranta ca cei patru ciobanesti n-au inteles nimic din acel pachet de biscuiti, insa macar am incercat.

Cum ne-am asteptat, cainii ne-au insotit pana la izvorul Oltului, situat la cateva sute de metri de capela.

[attachmentid=1628121775] [attachmentid=1628121776] [attachmentid=1628121777]

Locul din care izovoraste Oltul.

[attachmentid=1628121778]

Practic acel jgeab de lemn cred ca capteaza mai multe izvoare din zona de mlastina de deasupra sa.

[attachmentid=1628121779]

Datele tehnice ale Oltului.

[attachmentid=1628121780] [attachmentid=1628121781] [attachmentid=1628121782]

Cola racita chiar in izvorul Oltului.

[attachmentid=1628121783]
DragosP
Nu numai că poți căuta pe Google. Poți folosi google translate, având un spartfon, folosind chiar camera foto, îndreptând camera spre textul pe care-l vrei tradus.[attachmentid=1628121785]
GIC
Daca traduci cuvant cu cuvant iese o varza. Adaptat iese ceva de genu' "Stramosii ti-au transmis credinta. Sa le fii recunascator! "

Referitor la "nem tutom", am crescut in Tg-Mures, am min. 25% sange de grof maghiar (am si arborele genealogic), inteleg / vorbesc ungureste, dar niciodata, repet niciodata, nu am patit sa "nu fiu inteles" la magazin. In anii 90, naiv, (elev de liceu) chiar ma miram cum de s-a intamplat faza gen "nem tutom" care zice-se ca a declansat nebunia (explicatia de atunci). Acum sunt convins ca a fost o provocare / manipulare - nu conteaza din a cui tabara au fost jegosii care au inceput.
Tin minte ca seara se mai adunau vecinii in fata blocului si mai stateau la o barfa (doamnele) sau la o partida de carti, volei cu piciorul (barbatii) etc. Erau 16 apartamente in bloc din care 7 eram familii romane si 9 familii maghiare. In martie '90 stiu ca radeam toti (romani si maghiari impreuna) de prostii care erau prin centru la bataie. Cunosc persoane care au participat dar nu erau din cercul nostru - ca sa fiu finut, IQ-ul acestor era mai mic decat numarul de la pantofi, in schimb excelau la capitolul vitejie.
Stiu ca ma repet dar NICIODATA nu am simtit ca am fost tratat altfel, daca nu am vorbit ungureste, oriunde in Transilvania.
DragosP
QUOTE(GIC @ 23 Oct 2020, 09:39)
Stiu ca ma repet dar NICIODATA nu am simtit ca am fost tratat altfel, daca nu am vorbit ungureste, oriunde in Transilvania.
*


up.gif
Nici eu, confirm. Eu nici măcar nu știu, cu toate că bunicul patern era pe jumătate ungur. Dar na, venind în Regat, s-a pierdut.
Rimio de Vassur
In Tirgu Mures bineinteles ca ati fost intelesi, dar incercati si prin zone mai rurale. Nu e bine sa exagerati in nici o directie. Adevarul nu e nici alb, nici negru. Mai sint si diverse nuante de gri. Asa face presa de peste tot, amplifica unele cazuri si le prezinta ca adevaruri universale.
Si, ca sa va stric unanimitatea, am patit eu faza cu piinea in Harghita, in anii '80 (intr-o vacanta). Mi s-a intimplat sa nu ma pot intelege cu ospatarita Tunde (inseamna zînă?) la Best Western Balvanyos pe la inceputul anilor 2000 (nu stia nici engleza, nici altceva, au patit-o si citiva clienti din Israel) - am rezolvat chemind pe altcineva. Tot restul personalului vorbea foarte bine si romana, chiar daca dupa nume erau maghiari. Mi s-a mai intimplat chiar anul asta prin Covasna: am ramas cu buza umflata cind am vrut sa vizitez biserica fortificata din Ghelinta, nu m-am putut intelege cu absolut nimeni acolo. Poate am avut ghinion, oricum nu am gasit decit citeva persoane in zona (majoritatea copii care practic au fugit).
La polul opus, va recomand muzeul Haszmann Pal din Cernat (si nu pentru ca proprietarii vorbesc foarte bine si romana). Merita vizitat, mai ales daca reusiti sa prindeti evenimentul anual din septembrie, cind se pornesc masinariile. Pacat ca in interior ori stiti maghiara, ori aveti pe cineva sa va traduca (foarte putine lucruri au si traducere in alta limba). Merita vizita si fara sa cititi diversele placute. Merita si sueta cu „al batrin”, daca il gasiti acolo.
gibonu
@DragosP
Multumesc pentru explicatia referitor la traducere.

------------------------------------------------------------------------------

Joi, 30.07.2020 - Partea a III-a
Gheorghieni - Izvorul Oltului si retur pe acelasi traseu
25 km

La coborarea spre Gheorghieni ne-am oprit ca sa admiram mai bine minunea tehnicii din domeniul forestier.

[attachmentid=1628121904] [attachmentid=1628121905] [attachmentid=1628121906]

Ce se vede in pozele de mai sus costa 300.000 [trei sute mii] Euro. Bani d-astia, de acum. Sau cel putin asta mi-au spus cei doi domni care erau cazati intr-o remorca de langa utilaj.

Tot ei mi-au spus ca TAF-ul inca reprezinta un utilaj de baza in exploatarea forestiera.

[attachmentid=1628121907]

Motivul: TAF-ul este usor si se poate deplasa prin noroi [mai ales dupa ploaie] chiar mai bine comparativ cu minunea tehnicii de la John Deere.

Inutil sa mentionez ca cei doi domni, desi erau muncitori forestieri care mare parte din timp si-o petrecerau in remorca din padure, erau fluenti in limba romana.

Localitatile cu care orasul Gheorghieni este infratit, inclusiv doua cartiere din Budapesta.

[attachmentid=1628121908]

Peste zi, masina a stat foarte bine in parcarea de la Kaufland.

[attachmentid=1628121909]

Pe strada, in Miercurea Ciuc.

[attachmentid=1628121910]
einstein1984
fiecare scula cu specficul ei, forwarderul de la john deere face treaba cat 3 tafuri in anumite conditii.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.