Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Turatii si schimbare treapta de viteza
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia Sandero > Diverse - Dacia Sandero
Ali09
Am tot felul de contraziceri cu colegii. Eu imi conduc masina pe baza de cum simt/aud motorul. Si astfel eu schimb treapta de viteze intre 2500/3000 in localitate. Pentru un Sandero de 1L, benzina. Am cautat in manual, nu am gasit nimic referitor la nr de turatii, iar daca e sa ma iau dupa indicativul de pe bord si as schimba cand imi apare sageata verde, ar fi subturata rau.


Voi la cat stiti ca e normal sa fie turația la motoarele de 1L pe benzina?
alfabit
În cărțile de motoare alea de facultate scrie că turația de funcționare stabilă a unui motor termic* e între turația de cuplu maxim și cea de putere maximă

Și există și o explicație, nu e nici locul și nici momentul

Acuma, cine mai stă să citescă prin cărți, >>> Intrebăm Google știe el mai bine.

* motor termic = conține și subclasa motoarelor cu ardere internă, inclusiv combustibil benzină și diesel.
paul_damian
Chiar ma intereseaza si pe mine subiectul. Nu ma dau in laturi sa cercetez, dar nici nu stiu de unde sa iau informatii credibile, asa ca v-as ruga pentru lamuriri.

Sunt pe cale sa trec de la vechiul motor 1,4MPI (Logan 1) la TCe90/100 benzina/GPL. Vechiul motor il tineam intre 2000 si 3000. Cu asta nou ce fac?

DFA spune in descrierea motorului:
Puterea maximă se obține la: 5.000rpm
Turația de cuplu maxim: 2.750rpm (2.000rpm pe GPL)

Daca e sa ma iau dupa ce zice alfabit, inseamna ca teoretic ar trebui schimbat in viteze inferioare/superioare la 2000, respectiv 5000rpm?
DFA
Un benzinar turbo de capacitate mică cum e 1.0TCe este destul de elastic să suporte +treaptă chiar și la 2.000rpm (în oraș), dar în afară este clar că trebuie turat ceva mai tare - peste 3.000rpm - depinde și de situație, firește.

Iar -treaptă o poți face și la 1.500rpm astfel încât turația rezultată în urma retrogradării să fie peste 2.000rpm (asigurându-ți astfel o accelerare ulterioară fără subturare dacă e nevoie).

Genul ăsta de motor 1.0TCe pe GPL cuplat cu cutia de viteze MT6 se conduce aproape la fel ca un 1.5dCi de putere mai mică, pentru că are cuplul jos poți accelera mai de jos și nu e nevoie să urci în ture foarte mult, pentru că treptele 2-5 sunt relativ scurte, adică aproape te "obligă" să ții motorul în plaja de cuplu maxim și nu neapărat în plaja de putere maximă!

Folosești plaja de putere maximă când ieși în afara orașului iar în oraș te folosești de plaja de cuplu maxim și "ignori" turațiile mari (pentru că nu ai nevoie de ele).

paul_damian
Aha. Cred ca inteleg ce vrei sa spui.

La fiecare Dacie cu care am facut drive-test (nu numai generatia si motorizarea actuala) mie mi s-a parut ca indicatiile din bord - acelea cu "schimba viteza, bhey!" - duc la o subturare a motorului. La acest TCe, la fel. Deci as putea sa ma incred in ce zice? De exemplu in viteza a treia, la 2000rm el imi zice sa urc o treapta. Urc in a patra, turatia scade la 1500. E ok pentru motor sa il accelerez de la 1500 in sus??

Intentia mea e sa protejez motorul, si, in creierul meu sunt fixate niste idei, posibil false, ca subturarea ii face rau motorului (ungere, etc). Si ca motoarele moderne, cu cilindree mica, trebuie sa functioneze la turatii (mai) mari. De aceea vreau sa invat cum ma port corect cu motorul. Singurele motoare cu care am avut de a face pana acum sunt cele de pe Dacia 1100, 1310 si Logan 1. rolleyes.gif
Agrig
Are moment destul la 1500Rpm motorasul, mai mult ca 1,6MPi

[attachmentid=1628126619]
[attachmentid=1628126622]
DFA
QUOTE(paul_damian @ 26 Mar 2021, 21:18)
La fiecare Dacie cu care am facut drive-test (nu numai generatia si motorizarea actuala) mie mi s-a parut ca indicatiile din bord - acelea cu "schimba viteza, bhey!" - duc la o subturare a motorului. La acest TCe, la fel. Deci as putea sa ma incred in ce zice?
*


Ai observat bine, sistemul GSI duce inevitabil la subturare pentru că GSI este orientat pe consum mic. Subturare face și cutia de viteze EDC, precum și cea CVT, doar că acolo tu nu poți influența foarte mult ce se întâmplă - adică subturarea e naturală și cutiile automate compensează automat, mai devreme sau mai târziu...

DAR mersul subturat nu este contraindicat decât dacă accelerezi de la turații mici (atunci forțezi și motorul poate deveni instabil și se aude acea "sacadare" care, în cazuri extreme se transformă în vibrarea mașinii și opintirea ei).

Poți urma foarte bine indicațiile GSI dacă urmează o porțiune de drum care NU necesită o accelerare, pentru că o accelerare va duce sigur la subturare, și trebuie să te obișnuiești ca în loc să apeși imediat pe accelerație, să retrogradezi și ABIA APOI să accelerezi (pentru că în urma retrogradarii de treaptă vei avea o turație superioară, cu un cuplu mai mare și cu o putere mai mare).

Prin urmare GSI e foarte bun dacă accelerezi DOAR în urma unei retrogradări de treaptă. Astfel vei proteja motorul și ambreiajul și vei avea și un consum mai mic.
bogdanmardare
QUOTE(paul_damian @ 26 Mar 2021, 21:18)
E ok pentru motor sa il accelerez de la 1500 in sus??
*


Salut,
Conduc un 0.9 euro 6, mai lesinat decat cel euro 5. Schimbul dupa GSI, implicit accelerarea de la 1500 produce trepidatii si intarziere la accelerare care fac condusul total neplacut.
Observatii pur personale:
- din 1 in 2 , doar daca schimb la 4000 cade in 2000, de obicei schimb la 3500, nu am trepidatii
- din 2 in 3 schimb la 3500 ca sa am 2500 in 3
- din 3 in 4 schimb la 3200 sau peste 70 km/h ca sa am 2500 in 4
- din 4 in 5 schimb la 90.
De obicei accelerez pana la 3500 (sau dupa ureche) inainte sa schimb, ca sa fiu fluent in trafic. Motorul urca bine in ture incepand cu 2500 (perceptia mea la 0.9, la 1.0 poate fi diferit, sa urce de la turatii mai scazute).
Am fost curios si am intrebat un coleg ce detine noul sandero, referitor la turatie si viteza: si la 1.0 si la 0.9 in treapta 4 la 70 km/h turatia este 2400.
Agrig
Placerea conducerii motorului in 3 cilindrii, are moment cit vaca da tremura ca la balamuc cind ai nevoie de el...
paul_damian
Am fost din nou la un drive-test si m-am jucat un pic cu motorul, bazandu-ma pe ce mi-ati scris.

Am incercat sa urmaresc comportamentul motorului in functie de turatie si GSI, atat pe drum neinclinat precum si pe unul ales in mod special cu rampa mare. Din cate am observat sistemul GSI cam ia ca si referinta turatia de 1500. O accelerare sub 1500rpm duce la indicatia "viteza-" precum si lipsa de putere a motorului / neresponsivitate. Daca turatia e un pic peste 1500, chiar si in rampa, GSI nu spune nimic si motorul deja raspunde acceptabil, accelerand. Din nou, sunt obisnuit cu 1,4MPI. Nu sunt obisnuit cu insonorizarea mai buna, motorul acesta "nou" e mai silentios la 3000 decat 1,4 la 2000. Ca sa nu vorbim de turatiile la care raspund, sunt total diferite. Deci nu ramane decat formarea unor noi obiceiuri si obisnuinte.

Concluzia din drive-test e ca motorul TCe90/100 nu se supara nici cand il accelerezi de la 1500 incolo.
Lord Hades
Am mai povestit acum cativa ani pe forum, reiau ideea deși nu e foarte populară.
Noțiunea de motor subturat sau supraturat nu apare in exploatare, pentru ca:
Subturat duce la oprirea agregatului (gen dreapta 3 la plecare de pe loc)
Supraturat duce la o accelerare incontrolabilă a agregatului si la distrugerea sa (in mod special la diesel). Asta o rezolva protecția la supraturare atașată motorului (in trecut mecanică, în prezent electronica).

În schimb se foloseste notiunea de regim de sarcina sau exploatare. Care vine la latitudinea fiecarui agregat respectiv sofer in functie de condițiile specifice (putere motor, încărcare vehicul, condiții de drum). pentru sofer exista 2 indicatori mari care pot fi luati in considerare:
1. Vibrațiile respectiv senzația de sufocare motor, pentru plaja inferioară de turatie (in termeni populari subturatie) care se rezolva fie prin creșterea sarcinii (adică se apasă pe accelerație) fie prin raport in jos CV
2. Frâna de motor cu efect sesizabil cand se reduce brusc sarcina motor (Care se rezolva prin menținere accelerație sau raport in sus CV). Asta seamana a supraturare, dar nu e.

În concluzie un motor flexibil permite mai multe (gen 200 CP din 2l vs 75 CP din 1l) si stilul de condus se adaptează in functie de necesități.

Becul de notificare are sens informativ si el va acționa în direcția reducerii consumului.
De ex la anumite accelerării mari, se poate trece din tr 4 direct in 6, sau din 3 in 5.

Cel mai important aspect ar fi evitarea accelerării bruște in in treapta superioară și turatie joasă. In mod special motoarele supraalimentare cu turbosuflsnta generează efectul turbolag, adică turbina nu se accelerează conform cerinței de sarcina si va întârzia admisia de aer in motor conform necesarului de sarcina, urmând debit de carburanți trimis aiurea in cilindri cu toate efectele neplăcute asociate.

Paul va trebui să înveți stilul mașinii. Nu exista o asociere directă cate ture la ce viteza, doar o recomandare de exploatare. Iti place un stil sportiv, stai mai turat. Dar arzi benzina pentru distractie. Vrei mai batraneste, stai mai jos, dar trebuie sa schimbi retrograd mai des, can ai nevoie de creșterea sarcinii motor (adică vrei sa iei viteză)
alfabit
Deci Paule așa ca o conlcuzie, eu îți recomand ține turația la Tce 90/100 (conform graficelor de mai sus) 2000-2500 rpm ( da, mai bine 2500 ) să nu fi nevoit să retrogradezi treapta CV orice condiții de drum ai întâlni.
Vei avea un motor responsiv oricând ai nevoie.

Dacă stai pe la 1500 rpm vei fi nevoit să retrogradezi destul de des, ceea ce îți va afecta plăcerea condusului

Sau mai bine în cazul tău îți recomand o cutie automată să nu-ți mai bați tu capul cu maneta de schimbare a vitezelor

L.E. bolduit 2500 ! smile.gif
paul_damian
Am inteles. Va multumesc tuturor pentru lamuriri.
Mai departe asteptam sa primim masina, si vedem cum ne obisnuim smile.gif
Adrian1392
As avea o intrebare totusi despre rapoartele cutiei de viteze 5 trepte si 6 trepte daca tot ati discutat despre turatii. Aveti cumva valorile oficiale pentru aceste cutii?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.