Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Indicator temperatura lichid racire
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
roland
Salut.
Dacia 1310Li, din 2000 (dar nu conteaza asa mult).

De cand am cumparat masina si pana in 2005 primavara, acul de la indicatorul temperaturii lichidului de racire statea undeva imediat sub linia de la jumatate.

In primavara lui 2005, avand ceva probleme la motor (care a fost desfacut), mecanicul a curatat tot traseul lichidului de racire. Erau cateva dopuri (de la apa distilata de buna calitate) de de-abia mai trecea lichidul pe langa ele (in special la T-ul distribuitor, ala cu 4 iesiri).

De atunci, acul sta mai jos decat inainte cam cu o grosime (a acului). Evident ca, de cand cu iarna asta mai friguroasa si avand ventilator pe curea, acul sta putin si mai jos. Motorul merge ok, termostatul cred ca functioneaza bine (sper).

Intrebarea este: unde e normal sa stea acul (iarna si vara, cu ventilator pe curea)? Asta daca se pot compara Daciile intre ele, ca indicatoarele pot fi calibrate diferit.

Si alta intrebare: care sunt semnificatiile liniutelor de pe cadran (adica ce temperatura corespunde pentru fiecare liniuta)? Poate si o schita ar fi buna.

Multumesc mult.
sddragos
Si eu as vrea sa stiu corespondenta gradatiilor de pe ceasul indicator cu tempearatura. Berlina '97.
LYM
roland - si la mine tot cam asa sta acul: cu 2 grosimi sub jumatate ( iarna ). Vara sta cam cu 1 grosime sub ( asta daca nu e aglomeratie ).
Eu i-am pus si un carton in fata radiatorului, dar nu prea vad sa aiba vreo influenta.
ViperRS
pai temperatura este si in functie de tipul termostatului pe care il are masina. Dacia mea berlina din 97 a venit cu un termostat frantuzesc de 86 pe care l-am inlocuit acuma cu unul de 89 grade pentru perioada rece. Cu cel de 86 imi statea acul sub linia de mijloc cam cu 2 grosimi de ac si cu aceste de 89 sta la 2 grosimi peste. Din pacate nu am gasit in nici o carte temperatura optima de functionare a motorului de pe dacie
tunderbird
Din punct de vedere termodinamic temperatura optima ar trebui sa fie cat mai ridicata, limitarile apar datorita pericolului de gripare.

La Dacia exista doua tipuri de termocontacte care comanda aprinderea becului la limita de avarie, unul la 108 grd C si altul la 115 grd C.

Din experienta mea pe alte motoare, limita de avarie este la 110 grd C, dar aceasta este precedata de un domeniu de alerta aflat intre 95 - 105 grd C.

Ideea este ca pana pe la 95 grd C se poate rula fara nici un fel de probleme, cu conditia sa se foloseasca ulei de calitate (stabil la temperaturi ridicate) si sistemul de racire sa fie etans (presurizarea lui mareste temperatura de fierbere a lichidului de racire).

Masina lui taica-miu (D1300 din '81) a functionat de la bun inceput in jurul valorii de 90 grd C si are un rulaj de 250.000 km cu RK la 138.000 km.

De atata vreme am tot obosit sa-i mai lipesc radiatorul si anul trecut i-am pus unul nou, modelul mare...acum mai sus de 85 grd C nu mai ridica nici pe canicula dar se vaita ca masina consuma ceva mai mult.
sgd_21
salutare. Tocmai am realizat ca am o mare problema. Atat vara cat si iarna motorul meu nu se incalzeste mai mult de un sfert din gradatie adica nu stiu cate grade inseamna dar din ce am citit temperatura trebuie sqa fie mult mai mare adica la jumate. Acuma imi explic si consumul mare pe care il am in jur de 10 l/100 km. Temperatura nu a trecut de jumatate (orizontala) decat acum cateva zile cand mi-a inghetat lichidul de racire in radiator. Ce pot sa fac sa am o temperatura mai mare la motor pentru ca e chiar o problema ???? Am dacia berlina 1310 Li din 2000. Am luato de cateva luni si radiatorul imi pare model mare. Astept sfaturi plsssss biggrin.gif
LYM
10% mi se pare un consum normal pentru o dacie berlina in regim de mers urban, mai ales iarna.

Apropo de radiatorul mai mare ... Sa inteleg ca cu cat motorul este mai rece, cu atat consuma mai mult ?
ATM
Si in ceea ce priveste gradatiile indicatorului:
-prima liniuta de jos: 40 grade Celsius
-a doua liniuta: 60 grade celsius
-a treia liniuta: 95 grade Celsius
-a patra (da Doamne sa n-ajunga acolo): 110 grade Celsius. La unele modele de ceas e rose, la altele e alba.
-si mai sus, incepe rosu complet, ajungand (teoretic) pana la 125 grade Celsius.
Cand acul sta orizontal, el indica (in conditii de functionare corecta a sondei, indicatorului &shit) 80 grade Celsius.

Daciile mai vechi (incepand din 1987, de cand a aparut bordul cu turometru si cam pana in 1993) aveau ceasul de apa cu toate temperatuirle astea indicate pe langa liniute.
In speranta ca va ajuta,
ATM
Dreamer
In mod normal, acul trebuie sa stea in pozita de mijloc ... adica orizontal.
Daca nu sta in acea pozitie, primul lucru care trebuie schimbat este termostatul. In funtie de temperatura apei, variaza mult consumul si cantitatea de caldura care intra in masina.
sddragos
Mersi, ATM!
roland
Merci ATM!

Intr-adevar, consumul de benzina depinde de cat de rece e motorul. Cu cat e mai rece, trebuie mai multa benzina. Si cu cat e mai rece afara, aerul mai rece fiind mai dens, cere mai multa benzina pentru un amestec optim. De aia consuma injectatele binisor mai mult iarna.
Vara, cand acul statea undeva imediat sub linia de mijloc, consuma cam 9.5 in oras si fix 6.5 afara, exact ca-n cartea tehnica.

LYM, nici eu nu am sesizat diferente cu carton in fata sau fara. Iarna ar fi util poate un radiator model mic si ventilator electric.

ATM, totusi daca termostatele deschid la 86 (unele), iar temperatura la jumatea scalei spui ca e 80, ar trebui ca acul sa stea deasupra, ceea ce nu se intampla. sigur e 80 la jumate? Nu e 90?

De fapt, ar trebui o schita cu liniutele alea, ca am vazut ca unii au altfel liniutele (unii au si la mijloc, altii nu). Te doare mintea...

Toate cele bune.
roland
Mda, am atasat o poza cu 5 liniute. Dar parca eu am o liniuta si la jumate!!! De aia ziceam de o schita. Ce zicea ATM probabil se refera la ceasul din imagine.
Devils
mie imi sta mai mult de a doua liniuta, dar mai jos decat orizontala
Raoul
Nici la masina mea (Berlina 1997) acul care indica temperatura nu sta la orizontala pe timp de iarna desi i-am "blindat" radiatorul complet cu carton. Am impresia ca ventilatorul care este antrenat de catre motor este responsabil pentru racirea excesiva a motorului pe timp de iarna. Voi incerca sa montez un ventilator electric sa vad cum se comporta...
sddragos
E obligatoriu cartonul ala in fata radiatorului? Daca da, pe ce parte se pune? Eu n-am pus niciodata pana acum. Caldura am.
ViperRS
daca nu va place unde sta acul de la temperatura adica sub jumatate inseamna ca termostatul e obosit si scapa apa pe langa el sau el este de 86 grade. Eu folosesc de 2 luni acuma unul de 89 si se simte diferenta si la caldura si la cum merge masina. Cartonul in fata radiatorului se pune pentru a evita jivrajul carburatorului.
LYM
ViperRS - eu doar ce am schimbat termostatul. ( dacia '98 ). Avea unu frantuzesc de 86 si am pus unu de Vaslui nou, ... tot de 86.

Chiar reprezinta o asa mare dif. 3 grade in plus ?

Am pus mana pe radiator si este caldutz, deci presupun ca termostatul da drumu la apa si in radiator.
ViperRS
pai la mine diferenta intre un termostat de 86 si unul de 89 a fost ca cu primul apa nu ajungea sa stea acul la orizontala iar cu cel de 89 sta o idee peste orizontala. Apreciez ca cu cel de 86 aveam cam 80 82 de grade iar cu cel nou 88 90 deci eu zic ca sunt mai mult.
bogdan B-14-FNF
Salutare io problema asta o am si vara si iarna .Vara imi sta acul la a doua liniuta iar acum iarna la fel . Dati-va si voi cu parerea !! biggrin.gif Daca ii pun carton sta la jumate . Ce poate fi ?? unsure.gif
ATM
Termostatul inchide complet? Sau sta semi-deschis, permitand astfel o circulatie redusa a apei? Daca sta semi-deschis, inlocuieste-l, pentru a blocaa circuitul de racire eficient si a avea astfel o temperatura optima a lichidului.
Vara, cand iti sta la a 2-a liniuta, ai termostat sau nu pe ea? (presupun ca nu, dar intreb si eu...)
Muttley
QUOTE(ATM @ 26 Jan 2006, 00:20)
Si in ceea ce priveste gradatiile indicatorului:
-prima liniuta de jos: 40 grade Celsius
-a doua liniuta: 60 grade celsius
-a treia liniuta: 95 grade Celsius
-a patra (da Doamne sa n-ajunga acolo): 110 grade Celsius. La unele modele de ceas e rose, la altele e alba.
-si mai sus, incepe rosu complet, ajungand (teoretic) pana la 125 grade Celsius.
Cand acul sta orizontal, el indica (in conditii de functionare corecta a sondei, indicatorului &shit) 80 grade Celsius.

Daciile mai vechi (incepand din 1987, de cand a aparut bordul cu turometru si cam pana in 1993) aveau ceasul de apa  cu toate temperatuirle astea indicate pe langa liniute.
In speranta ca va ajuta,
ATM
*



Si o poza care sa ilustreze cele spuse de ATM (desi indicatia cu 40 eu n-o am...). Tabloul de bord e din '88. Calitatea pozei e slaba, e facuta cu mobilul, dar am aratat eu ce si cum p-acolo...
roland
Nu are cineva poza cu bordul de Dacia 1310 din 2000? Ca arata total altfel ceasul de apa!!! Eu nu am aparatul la mine, are jos o dunga groasa, sus una si mai groasa, si are o liniuta la mijloc.
iulik
Eu nici nu stiu daca am termostatul ala. Si dupa ce am pus cartonul in fata am simtit ca merge altcumva, ca se incalzeste mai repede. Deci sunt sanse sa nu-l am? Si daca il am cred ca nu merge bine. Cum il pot schimba? Pe unde este el amplasat? sad.gif HELP blush.gif

Am pus aici o poza sa vedeti cam pe unde sta la mine temperatura (vara si iarna).

user posted image
ATM
Adica apa sta la vreo 60 de grade...
In mod normal, ori nu ai termostat deloc, ori il ai busit (sta tot timpul pe pozitia "deschis" si permite circulatia libera a lichidului de racire).
Pentru a verifica daca il ai, salti capota, te uiti la motor in fata (inspre radiator). Pe la cureaua de la alternator, vei vedea un furtun gros care iese din motor si intra in radiator, pe partea stanga in sensul de mers. In capul dinspre motor al furtunului trebuie sa se gaseasca termostatul. Pentru a avea acces la el, trebuei sa desfaci colierul care tine furtunul prins de motor... si apoi il scoti (termostatul) din furtun cu o surubelnita sau ceva.
Este recomandat sa faci operatia cand ai motorul oprit si rece, , altfel te cam frigi... Daca nu ai termostat deloc, atunci instalezi unul nou ( neaparat cu "motul" in jos, inspre motor) apoi faci o aerisire temeinica a sistemului de racire.
Un termostat nou costa undeva cam la 150.000 de lei.
Spot la treaba,
ATM
iulik
Operatie presupune golirea instalatiei? Adica va curge destul lichid de racire cand voi desface, nu?

De care ar fi bine sa iau? La cate grade sa deschida?
ATM
NU este neaparat necesara golirea instalatiei de racire. Da, o sa curga lichid, cam cat e pe furtun (300-400 ml? apreciez si eu...). De aceea este imperios necesara apoi o aerisire a instalatiei de racire.
Personal nu prea am incredere in termostatele de la AMC Vaslui (experienta neplacuta, fiert motor din cauza blocajului, etc). Am pe masina unul frantuzesc (se gasesc destul de des si sunt chiar mai ieftine decat cele de Vaslui) blink.gif . Pentru iarna stiu ca exista termostate care dau drumul (se deschid ) si la 97 grade Celsius.. Mi se pare cam mult. Eu utilizez de-acela de vara (cu deschidere la 86 grade Celsius) si e OK.
roland
Totusi, are cineva o poza cu indicatorul de apa de la modelele pe injectie (2000)? Si, mai ales, valorile corespunzatoare? Subliniez ca arata total altfel indicatorul ca cele prezentate pana aici!!!
iulik
Mi-am luat si eu ieri termostat, tot frantuzesc, nu mai stiu numele. Deschide la 89° si a costat 14.5 lei, plus 2 coliere. Am primit si garantie la el, 18 luni tongue.gif. Oare daca se blocheaza, sau stiu eu, nu mai functioneaza corespunzator in perioada asta de 18 luni, il schimba? biggrin.gif Cred ca nu le-ar face ei sa se defecteze in garantie, deci 18 luni cred ca o sa tina!
iulianv
QUOTE(roland @ 31 Jan 2006, 11:04)
Totusi, are cineva o poza cu indicatorul de apa de la modelele pe injectie (2000)? Si, mai ales, valorile corespunzatoare? Subliniez ca arata total altfel indicatorul ca cele prezentate pana aici!!!
*




La berlina mea, pe injectie din martie 2000, indicatorul de apa are numai liniutele, fara cifre.
roland
QUOTE(iulianv @ 31 Jan 2006, 13:36)
La berlina mea, pe injectie din martie 2000, indicatorul de apa are numai liniutele, fara cifre.
*



Corect. Are doar liniute. Problema e ca le are altfel decat indicatoarele prezentate mai sus!!!
diaconuliviu
Uite o experienta:
Am avut sonda "de ceas" cu care ceasul statea la jumatate in regim normal, cu termostat de 82. A fiert motorul, s-a defectat sonda, am schimbat-o. De atunci, in aceleasi conditii, acul e o grosime mai sus de jumatate. Cu termostat de 86, e o grosime peste jumatate.
Deci, EXACT nu se poate sti ce temperatura are motorul dupa acel ac. Daca vrei exact, in locul sondei "de bec" pui o sonda termometrica si masori exact cu termometrul aferent, vazind si pozitiile acului, facind o etalonare.
Daca acul sta undeva in jurul orizontalei e bine, asta orientativ. Dar exact, numai cu termometru.
roland
Nu stiu ce s-a intamplat, ca mai postasem o data aici si s-a sters. La fel am patit si pe topicul de injectie mai demult. Ce se intampla?

Vroiam sa spun inca o data ca, la berlinele noi indicatorul e altfel. Are cineva valorile corespunzatoare (si poza/schita)? Pentru asta e de fapt deschis acest topic. Multumesc.
ATM
Adica, ai bord de Takosan... NU ma pricep la ala. Presupun totusi ca indicatiile sunt apropiate sau identice celui de Electroprecizia (ochiometric, sunt cam identice la constructie interioara), diferind doar aspectul, dar e mai bine sa intrebi...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.