Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: De ce Caraie electromotorul?
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
Pages: 1, 2, 3, 4
Ciombe
Salut!



Sunt un pic mai nou pe acest forum... nu am apucat inca sa citesc multe topicuri, asa ca daca s-a mai dezbatut aceasta problema, va rog sa nu ma huiduiti...

Dilema mea este: de ce caraie electromotorul la pornirea motorului fara sa invarta efectiv motorul?? Mentzionez ca in trei ani mi s-a intamplat o singura data chestia asta (azi dimineatza). Am invartit motorul cu coarba crezand ca asa voi scapa e carait, dar cand am dat iar la cheie, a carait in continuare. Ei bine, am dat la cheie pana s-a saturat de carait (10- 15 secunde) dupa care motorul a inceput sa se invarta, si in final a pornit.



numai bine!

Gabi
Marty
S-a dus starterul ?
lucman72
Poate are periile terminate, cel putin asa era la mine. A doua oara cand s-a defectat nu mai facea nimic, ii iesise surubul pe care balanseaza bendix-ul
Nike
In mod normal intai sare bendixul, impins de starter, angreneaza cu coroana volantului si incepe sa invarta...daca il carai prea mult strici pinionul de atac si coroana dintata.

Inseamna ca la tine nu mai ajunge sa cupleze cu coroana inainte sa invarta, pot fi probleme garla, trebuie desfacut pana la urma si atunci se vede clar ce are.

Uche aci:

uzura pronuntata a dintilor coroanei si pinionului impiedica angrenarea acestora, astfel incat pinionul freaca pe partea laterala a coroanei, producand un harait puternic; angrenarea se produce abia dupa 2-3 incercari; defectul se agraveaza repede.... 166.gif
paulp
Tup, tup repede la un electrician auto sa ti-l desfaca. Dar mai inainte, treci tu pe la un magazin si cumpara: bucse (fata-spate) si perii colectoare.

Se rezolva, dar daca nu esti de meserie (sau n-ai facut asta niciodata) mai bine lasa-l pe nea' s-o faca.

A si stai linga el si spune-i sa-ti refaca si lipiturile alea din capul rotorului :wink: .
Ciombe
Sunt de-a dreptul uimit... si placut impresinat de acest forum... asa de repede mi-ati raspuns.



Am uitat sa va spun o chestie, un mic amanunt, caraitul nu este la Dacie, ci la Oltcit. Iar cu vre-o luna in urma mi-am dat jos motorul si volanta era OK, adica nu avea urme de uzure. La fel si capul ala al electromotorului (bendixul). inclin sa cred ca nu s-a cuplat bine bendixul in coroana, o sa verific, da mai incolo un pic ca e un ger afara...

Periile nu cred ca sunt uzate, ca a electromotorul a fost desfacut si curatzat + schimbate periile nu cu mult timp in urma. In plus, cam stiu cum face cand sunt duse periile sau are scurt: face "click" si nu mai misca nimic. La mine insa caraie, freaca fier pe fier.



Nike a scris: "astfel incat pinionul freaca pe partea laterala a coroanei" - s-ar putea sa fie si asta. Sau poate ca starterul a inghetzat si nu mai impinge bendixul...



Multzam inca o data!

Gabi
RaduMan
La mine, se intampla ceva mai ciudat.

Fiind dacie pe injectie, astept sa se stinga becul de la injectie (se amorseaza pompa de benzina) si apoi dau la automat.

Cand masina a stat mai mult timp in frig, fara sa fie pornita (2-3 zile), cand dau la automat se aude mai intai un tacanit (de vreo trei ori tacane, fara sa se auda sau sa se simta ca s-ar cupla ceva) si abia apoi incepe sa porneasca electromotorul, masina pornind in mod normal.

Tacanitul asta nu imi dau seama de la ce poate fi.
FLEX
Io cred ca starterul nu arunca bendixul complet pe coroana si de-aia ciriie ... si ciriie ... si ciriie ... cred ca starterul e de vina, acum ca sa vezi daca e defect electric sau mecanic trebe sa desfaci mitocoseniile alea ... parerea mea ... care este ...
paulp
Domnu' Circotasu', care este, cam asa e problema. :wink:
RALLYMAN
Eu cred ca atunci cand a incercat sa porneasca era foarte frig si dupa cum stiti bendixul are un sistem "roate libera" cu niste bile in el si vaselina care s-a congelat pe pozitia deschis (la sistemul asta intr-un sens se blocheaza - cand invarte motorul si in celalalt sens se invarte liber - cand motorul tinde sa angreneze bendixul , asta e facuta pentru ca daca "uiti mana pe cheie" cand a pornit motorul sa nu se strice electromotorul prin supraturare ).

Dupa ce a dat la cheie de cateva ori electromotorul s-a incalzit , vaselina s-a subtiat (sau poate din inertie bilele au intrat la locul lor) si a pornit.

Ar mai fi o cauza reglajul defectuos al distantei dintre bendix si volanta sau boltul central de la furca bendixului sarit.
RaduMan
Deci ar trebui sa ii pun pe astia la revizie (tocmai am facut 15.000 km) sa verifice pb.

Ideea este ca nu stiu cum voi putea sa exemplific, pentru ca daca motorul nu este extrem de congelat, nu se intampla acest fenomen.
RALLYMAN
RaduMan la tine e posibil sa fie ori contactele din bobina electromotor (unde sant cele doua borne groase-un fir duce in electromotor si unul vine de la + la baterie) sau imbinarea dintre lamelele colectorului si infasurarea de la rotorul electromotorului (trebuiesc cositorite ).

Sa nu mai spun ca trebuiesc verificati si carbunii .
nelu
Pentru RaduMan: daca atunci cand dai la automat nu observi si o scadere a luminii la becurile martor din bord inseamna ca electromotorul nu se alimenteaza:

- contactele de alimentare sunt oxidate sau tija electromagnetului care impinge bendixul nu-si poate efectua cursa completa (electromagnetul respectiv, sau starterul, actioneaza si contactele de alimentare electromotor);

- ai probleme cu carbunii (cam repede);

- altceva nu-mi mai vine acum in minte.

Daca observi scaderea luminii la becurile martor, ai probleme cu electromotorul.



Pentru Ciombe: rezolvarea multor probleme la Oltcit o poti gasi pe www.oltcit.ro
bogdan_o
QUOTE
Daca observi scaderea luminii la becurile martor, ai probleme cu electromotorul.

M-ai bagat in ceata cu faza asta. Pai daca pui contactul pe pozitia M (deci martori aprinsi) si pe urma pornesti sa zicem proiectoarele si aeroterma vei observa cum incep sa paleasca felinarele alea din bord. Atunci, daca in momentul in care ii dai la automat si se alimenteaza electromotorul de ce ar fi anormal sa paleasca martorii, ca doar electromotorul consuma mai mult curent decat proiectoarele si/sau aeroterma.
nelu
Tot tu ti-ai dat si raspunsul: electromotorul este cel mai mare consumator electric de pe masina.

La punerea lui sub tensiune nu crezi ca este normal sa paleasca martorii?

Am scris ca are probleme cu electromotorul in cazul este alimentat si totusi nu invarte (trebuie totusi ca RaduMan sa verifice si bornele de la baterie sa nu fie oxidate).
bogdan_o
Pai tocmai pentru ca eu cred ca e normal sa paleasca martorii te-am intrebat de ce spui ca este posibil sa fie defect. Greseala este a mea si imi cer scuze pentru ca nu am citit bine. Tu ai scris "daca NU observi si o scadere..." iar eu am inteles "daca observi si o scadere".
RaduMan
Merci ptr raspunsuri. O sa vad cand ma duc la revizie ce zic baietii.

Martorii din bord palesc cand dau la automat.

Acum nu a mai facut, dar mai urmaresc.

Cred ca e ca si cum 2-3 ture ale bendixului ar fi in gol, si abia pe urma ar cupla cum trebuie, dar numai la temperaturile super scazute.

Altfel, niciodata nu s-a intamplat sa nu porneasca la prima cheie (nu la 1/4 cheie cum se zice la alea pe carburator, ca nu e posibil), iar daca motorul este cald, nu clipesc nici macar martorii, sau nu se stinge casetofonul (daca detecteaza un consum ridicat de curent, se stinge automat, si se reaprinde cand poate).
daciaclub-Mihai
Salut, am o dacie berlina veche de 16 ani si de ceva vreme am o problema foarte ciudata cu ea. Azi imi porneste maine nu..Chiar nu stiu ce poate fi...precizez ca acum 2 luni am schimbat bucsele si am rebobinat electromotoru. Cand nu porneste face doar clang cand invart din cheie iar cand porneste invarte incet de tot, si avand reglata ff bine aprindere o ia imediat. Bateria este noua. Ce sa fie :?:
Laurentiuu
[quote]...acum 2 luni am schimbat bucsele si am rebobinat electromotoru. Cand nu porneste face doar clang cand invart din cheie iar cand porneste invarte incet de tot[/quote]

Banuiesc ca electromotorul nu-si face functia. Ca sa te edifici exact de problema, incearca sa faci o proba cu un alt electromotor ce functioneaza normal.
freeman30
aceiasi probl am avut-o si eu. Vezi ca s-au dus bucsile iar sau una din ele ,cea din capul de aluminiu a sarit de acolo.Eu am pati-o imediat ce am schimbat bucsile...la 2-3 zile era la fel parca nu le schimbasem sau chiar mai rau ,nu mai pornea deloc.A trebuit sa cumpar un cap din acela nou ca cel vechi se uzase si nu mai tinea bucsa. Se invarte greu deoarece face scurt rotorul cu statorul ,si curand o sa iti pape bateria.Asa ca mai bine da-l jos si vezi ce are.
daciaclub-Mihai
Si putin offtopic...cat trebuie lasata o baterie la incarcat daca este total descarcata?
viulian
Pana 'fierbe' apa in ea stiu eu.. pana bolboroseste.
Laurentiuu
[quote]...cat trebuie lasata o baterie la incarcat daca este total descarcata?[/quote]

Total descarcata = sulfatata => trebuie facuta o regenerare a ei: se spala interiorul, se schimba electrolitul, se incarca timp de 10 ore cu 10% din capacitatea ei.

In mod normal, in functie de tipul acumulatorului si al redresorului, o baterie se incarca cu 10% din capacitate: 55A = curent incarcare de 5.5A; 66A = curent incarcare de 6.6A).
eduardponovescu
36 ore, aproximativ.
Slider
Si eu patesc tot asa...la 2 luni schimb bucsile la electromotor...ma gindesc ca am rotoru' strimb...
eduardponovescu
E greu de potrivit bucsele. Prin presare se strang putin in diametru si deaceea trebuiesc pasuite si unse cu vaselina grafitata. Cel mai bine se schimba tot capul. Inainte se verifica sa nu intre foarte greu in ax. Bineinteles ca trebuie sa fie foarte bine centrat.
TheSaiLor
Dupa ce am schimbat si eu 2 seturi de bucsi am invatzat si cum se fixeaza. De principiu dupa ce bucsele originale s-au dus nu mai potzi sa pui altele fara sa le fixezi. Metoda e oarecum simpla. Dupa ce s-a fixat bucsa din capul demarorului (ca ea face probleme) se cresteaza cu o surubenitza si ciocanul a.i. busca sa nu mai aiba tendinta de a se invarti in locasul ei si nici sa poata fi aruncata afara. Metoda am invatato la facultate deci e 100% "ortodoxa"
RALLYMAN
QUOTE
Salut, am o dacie berlina veche de 16 ani si de ceva vreme am o problema foarte ciudata cu ea. Azi imi porneste maine nu..Chiar nu stiu ce poate fi...precizez ca acum 2 luni am schimbat bucsele si am rebobinat electromotoru. Cand nu porneste face doar clang cand invart din cheie iar cand porneste invarte incet de tot, si avand reglata ff bine aprindere o ia imediat. Bateria este noua. Ce sa fie :?:




Verifica colectorul rotorului sa nu aiba lamele uzate,arse sau cu legatura dintre lamela si infasurare desfacuta.

Se curate colectorul, se cositoresc legaturile dintre lamele si bobinaj,se "caneleaza" colectorul (de facut la un meseriash),se pun carbuni noi si bucsi.

Se verifica bobinajul de la rotor si stator sa nu dea la masa.

Se verifica bobina electromotorului (cea care impinge furca bendixului) care la un capat are doua borne de cupru cu filet iar inauntru are un contact care uneste cele doua borne cand bobina e "atrasa" si bendixu' cuplat si atunci este alimentat si electromotorul.

Daca aceste contacte sant arse sau murdare electromotorul nu are putere.
Laurentiuu
QUOTE
...la 2 luni schimb bucsile la electromotor...ma gindesc ca am rotoru' strimb...


Daca e strimb sau drept, se poate verifica pe un strung daca axul are sau nu bataie. Ca sa nu ma schimbi des bucsele, acestea trebuie sa fie facute din bronz grafitat iar pt o centrare corecta dupa montarea capacelor, stringerea suruburilor se face progresiv. Intre stringeri, electromotorul se "bate" usor cu un ciocan de lemn pt a se axa bucsa de pe capacul spate care e prinsa prin sistem "nuca".
livicu'
sal

de mult n-am mai fost pe aici!!!

pt Mihai:

in legatura cu electromotorul ala , verificai si contactele (legaturile pe care se alimenteaza) precum si papucul ala de alimentare generala a masini !

mie mi-a facut mult timp figuri din cauza contactelor imperfecte, si se manifesta cum spui si tu, arunca bendixul dar nu invartea!

: mester :
bogdan3l
mihai masina mea are tot vro' 16 ani dar face parte dintr-un lot de 1000 de masini care au un alt fel de electromotor ( seamana cu cele de pe berlinele mai noi, adik este mai scurt ) beleaua e ca nu prea se gasesc piese de schimb. pana acum 1 sapt. cand am renuntat la el prezenta aceleasi sintome ca si al tau adik arunca dar nu invartea intodeauna. acum cand si-a dat duhul abia mai misca elicea de la pompa de apa cateva grade. oricum am fost cu el la un electrican si mi-a zis ( si mi-a si demonstrat ) ca bobina e vinovata, adik s-a stricat in ea un contact care trebuie sa dea curent pentru ca rotorul sa se invarte abia dupa ce bendixul a fost aruncat pe coroana....sau asa ceva. electricianul acela a pornit rotorul cu o cheie ( adik a facut contact pe direct si asa mi-a demonstrat ca electromotorul e bun) asa ca dak te pricepi sau ai vre'un preten care se pricepe poti sa incerci si varianta cu bobina.
calin.c
mai mult ca sigur ca este rotorul defect
catami
Salutare

Am o problema foarte ciudata cu electromotorul, sau mai corect cu solenoidul. Dupa ce sta masina mai mult timp (cateva ore) nu vrea sa mai porneasca (nu arunca furca) decat daca apas cu ceva surubul de lansare al furcii. Ajung seara acasa, iar dimineata nu vrea sa mai porneasca, la fel si in cursul zilei (de la 9 la 19). Daca o pornesc la interval de cateva ore nu am probleme, porneste normal.
Bateria este buna, adica are suficienta putere sa invarta electromotorul, electromotorul este OK (carbuni, bucsi) au fost verificate de mine chiar ieri.
Presupun ca este o problema din solenoid, dar nu pot explica fenomenul cu pornirea la intervale de 2-3 ore.
A mai patit cinva acest lucru? Daca da care a fost "buba"?
Maverik
Sa nu fie de vina ..... apa! Cand spun asta, ma refer la posibilitatea ca in electromotorul (solenoidul) sa se aleaga cu oarece condens pe el. Acest condens, daca lacul de pe solenoid este crapat, poate influenta campul electromagnetic care ar trebui sa atace furca. Nu shtiu, dau shi io cu presupusul ... smile.gif)
RIon
cred ca ai niste arcuri pe acolo care nu isi mai fac bine treaba.
catami
QUOTE(RIon @ 21 Oct 2004, 09:46)
cred ca ai niste arcuri pe acolo care nu isi mai fac bine treaba.
*


Am schimbat ieri tot ansamblul furcii (furca, toate arcurile ei si surubul furcii)
Dyda
In momentul cind pui contactul si face ce face, ai cumva si o cadere a intensitatii luminilor din bord ?
catami
QUOTE(Dyda @ 21 Oct 2004, 10:54)
In momentul cind pui contactul si face ce face, ai cumva si o cadere a intensitatii luminilor din bord ?
*


Din principiu nu pornesc motorul cu luminile aprinse. Dar o sa incerc. Uneori cand incerc sa pornesc (dimineata) se aude un tacanit scurt. Solenoidul atrage putin furca, dar nu destul ca sa porneasca.
B31AYZ
Salut ,

Si eu am o problema cu electromotorul in sensul ca , numai iarna porneste la prima cheie dar cum prima cheie e moarta pe timp rece , cand ii dau a doua cheie nu mai vrea .Nu face nici un zgomot. Singura solutie e sa-l bat cu o tija metalica si sa ma rog sa porneasca .Am patit asta si dupa ce am mers 5 minute si nu a mai pornit decat ciocanit .
Pe timp calduros merge brici .Am vrut sa umblu asta vara dar , mergand pe principiu ca daca merge nu are rost sa umblu , poate merge si mai rau , ma tem acum cand o sa vina vremea rece .
Chiar daca mai e un topic cu astfel de probleme nu m-am lamurit inca .Cred ca singura cale sa aflu e sa-l dau jos si sa schimb ce s-a uzat .
johnsws
si la mine pornea doar cand il ciocaneam. erau contacte proaste la bobina aia , parca starter ii zice (scuze daca gresesc, ma refer la bobina atarnata de electromotor)
tatabobu
QUOTE(B31AYZ @ 21 Oct 2004, 15:52)
Salut ,

Si eu am o problema cu electromotorul in sensul ca , numai iarna porneste la prima cheie dar cum prima cheie e moarta pe timp rece , cand ii dau a doua cheie nu mai vrea .Nu face nici un zgomot. Singura solutie e sa-l bat cu o tija metalica si sa ma rog sa porneasca .Am patit asta si dupa ce am mers 5 minute si nu a mai pornit decat ciocanit .
Pe timp calduros merge brici .Am vrut sa umblu asta vara dar , mergand pe principiu ca daca merge nu are rost sa umblu , poate merge si mai rau , ma tem acum cand o sa vina vremea rece .
Chiar daca mai e un topic cu astfel de probleme nu m-am lamurit inca .Cred ca singura cale sa aflu e sa-l dau jos si sa schimb ce s-a uzat .
*




Sigur, dar ferm convins ca asta e:

Cumpara-ti un set de carbuni de electromotor. Bafta.

PS: a mea e tot din '80 si am patit-o de trei ori cu carbunii pana acum.
Al Cap0nE
Schimba carbunii cat si arcurile care imping carbunii pe rotor. Ai grija la aceste arcuri caci majoritatea celor care se gasesc sunt de o calitate foarte proasta. Daca nu te pricepi, mergi in Giulesti, "La piticu", si te rezolva cu 150mii. (Dupa piata giulesti faci dreapta si intreaba de electricianul "piticul" smile.gif )
B31AYZ
QUOTE(Al Cap0nE @ 21 Oct 2004, 18:36)
Schimba carbunii cat si arcurile care imping carbunii pe rotor. Ai grija la aceste arcuri caci majoritatea celor care se gasesc sunt de o calitate foarte proasta. Daca nu te pricepi, mergi in Giulesti, "La piticu", si te rezolva cu 150mii. (Dupa piata giulesti faci dreapta si intreaba de electricianul "piticul" smile.gif )
*



Multumesc de raspuns .Asa este nu ma pricep dar am sa incerc singur ca poate invat .Eu stau la Grigorescu .Nu prea cunosc zona in Giulesti .Si cu arcurile cum fac ? De unde iau din cele bune ?
Sti cumva ce chei imi trebuie si la ce sa fiu atent ?Cineva spunea de un starter .Poate sa fie si de acolo ?

Off topic : iar nu am primit mail de informare ca am primit raspuns . Am dat mail la administrator poate se rezolva ceva . Daca are cineva alta idee .... Am intrat accidental si am observat ca am raspuns .
Al Cap0nE
Te sfatuiesc, macar prima data sa lasi pe cineva sa-ti schimbe carbunii, priveste la el si baga la cap. in principiu nu e asa mare chestie dar nu cred ca pot sa-ti spun in cuvinte exact ce sa faci. I-ti trebuie si pistol de lipit si alte alea...Si eu "am furat" de la cineva smile.gif .Arcurile le testezi si tu cu mana, sa fie cat mai tari si elastice, sa nu aiba tendinta sa ramana in pozitia in care le indoi.
catami
Multumesc pentru parerile si discutiile voastre, dar doresc raspunsuri referitoare la acest topic.
Daca cei care au probleme cu carbunii foloseau functia Search aflau care este problema.
Nu doresc raspunsuri gen "asa face ele".
Multumesc lui: Maverik, RIon si Dyda pentru raspunsurile la subiect.
Nu vreau sa par NESIMTIT, dar alte "sfaturi" 0ff-Topic ma deranjeaza.
Rog doar raspunsuri la Topicul initiat.
Va multumesc pentru intelegere
Al Cap0nE
Eu ti-am raspuns si tie cand am zis de carbuni. Ai incercat sa ii schimbi (si arcurile de care zic) ? Am patit cam aceeasi chestie. Cand pornea, cand nu pornea. Cand nu pornea se auzea tacanitul starterului, iar daca impingeam de furca o lua (pana nu a mai mers deloc). Si am rezolvat cu schimbat carbuni si arcuri, si curatat rotor.
hash
Daca incerci sa suntezi contactul (legi direct demarorul la plusul de la baterie) iti invarte motorul ? Daca nu, e de la demaror. Daca da, s-ar putea sa il dai jos degeaba, si problema sa fie de la contact.
catami
QUOTE(Al Cap0nE @ 21 Oct 2004, 20:04)
Ai incercat sa ii schimbi (si arcurile de care zic) ? Am patit cam aceeasi chestie. Cand pornea, cand nu pornea. Cand nu pornea se auzea tacanitul starterului, iar daca impingeam de furca o lua (pana nu a mai mers deloc). Si am rezolvat cu schimbat carbuni si arcuri, si curatat rotor.
*


Carbunii au fost schimbati in primavara (au peste 7mm lungime cat scrie in carte), iar arcurile care imping carbunii sunt destul de tari, adica nu imping carbunii destul de usor ca sa intre pe rotor.
RIon
Deoarece cam 1 din 8-9 porniri dadea un soi de tuse electromotorului (demarorului) meu, am crezut ca e bateria de vina, am cautat un redresor, am incarcat-o peste noapte, aceleasi simptome.
Am si aprindere electronica - ar trebui sa porneasca la sfert de cheie, dar pornea la o cheie intreaga smile.gif
Bun... m-am programat la electrician... desfacut - problema majora - uleiul cam ,,uscat" - pus ulei nou, curatat, schimbat bucse (sunt 5 000 lei/bucata) =>pornire la sfert de sfert de cheie.
Nu stiu daca e chiar bine postat aici, nu e musai un tutorial, e doar un sfat pe care sa il luati in seama (si in cartea lui Mondiru scrie ca e bine sa verificam/curatam/intretinem electromotorul la 10 000km), pentru a evita descarcari ale bateriei, nervi, si chiar consum marit..
A, m-a costat ...170 000 lei, a durat cam 1h.
cstavaru
QUOTE(RIon @ 26 Nov 2004, 22:26)
Deoarece cam 1 din 8-9 porniri dadea un soi de tuse electromotorului (demarorului) meu, am crezut ca e bateria de vina, am cautat un redresor, am incarcat-o peste noapte, aceleasi simptome.
Am si aprindere electronica - ar trebui sa porneasca la sfert de cheie, dar pornea la o cheie intreaga smile.gif
Bun... m-am programat la electrician... desfacut - problema majora - uleiul cam ,,uscat" - pus ulei nou, curatat, schimbat bucse (sunt 5 000 lei/bucata) =>pornire la sfert de sfert de cheie.
Nu stiu daca e chiar bine postat aici, nu e musai un tutorial, e doar un sfat pe care sa il luati in seama (si in cartea lui Mondiru scrie ca e bine sa verificam/curatam/intretinem electromotorul la 10 000km), pentru a evita descarcari ale bateriei, nervi, si chiar consum marit..
A, m-a costat ...170 000 lei, a durat cam 1h.
*



Dar ce ulei e in electromotor ? Sau te refereai la uleiul masinii ? Eu am desfacut electromotorul si nu am ulei in el unsure.gif

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.