lucman72
15 Jan 2004, 08:55
Stie cineva de ce scade tensiunea la relanti?
and stau la semafor stergatoarele merg mai incet, luminile sunt mai slabe, iar in mers cand apas ambreiajul luminile se aprind mai tare decat de obicei.
De la ce poate sa fie?
Si eu am aceeasi problema de 2 ani ...adica de cand am luat masina!!!....dar inca nu i-am dat de capat....O las pe la primavara ca acum e prea friggggg si nici nu prea merg cu ea!
Ar putea fi 3 cauze:
1. Ai vreo dioda din puntea redresoare (de la alternator) strapunsa
2. Releul de incarcare e cu probleme si ar trebui sa il schimbi (sau daca NU e electronic ....se poate regla)
3. Cureaua de la alternator e slaba si din aceasta cauza nu iti debiteaza suficient curent - trebuie intinsa
4. Ai vreo problema cu masa. Verifica cablul acela "intretesut" legat la caroserie de la alternator..poate sunt oxidati papucii
Eu mai am de parcurs punctele 1 si 2 .........
rectificare la mesajul anterior.... 4 cauze...ca intre timp mi-am mai adus aminte si de a 4-a :-)))))
lucman72
15 Jan 2004, 09:27
Adevarat e ca imi cam fluiera cateodata cureaua, o sa verific cat e de intinsa.
Multam fain, o sa le iau in ordine inversa la verificat
bogdan_o
16 Jan 2004, 03:39
Pana la un punct scaderea de tensiune la relanti e normala. Adica, daca ai faza scurta, stergatoarele, ventilatorul, proiectoarele si eventual casetofonul pornite astea mananca ceva curent nu gluma. Ideea este ca alternatorul livreaza tensiune in functie de turatia motorului. Turatie crescuta inseamna mai mult curent, turatie scazuta inseamna mai putin. Releul nu prea poate sa preia toate aceste sarcini pentru ca nu are prestabilita o valoare fixa ci o plaja de tensiuni. Normal cand esti la semafor cu masina la relanti (si ai pornite cele de mai sus) ca tensiunea va fi egala cu cea mai mica tensiune din plaja de valori a releului si atunci se produc fenomenele de palire a farurilor si a luminii bordului, de reducere a vitezei stergatoarelor, etc. Intensitatea cu care se manifesta fenomenul mai depinde si capacitatea nominala a bateriei.
In toate cazurile, daca diferentele intre tensiunea in sarcina si tensiunea la relanti sunt foarte mari (palire pronuntata a farurilor, reducere la apropape 1/2 a vitezei stergatoarelor etc) atunci intr-adevar este o defectiune. Nu va apucati sa reglati releele (cei care aveti relee mecanice) ca desi o sa functioneze bine noaptea la relanti, in sarcina sau ziua tensiunea va fi mult prea mare si lucrul asta nu face bine bateriei.
P.S. Mersul cu proiectoarele pornite in oras nu face bine sistemului electric pentru ca in general turatiile fluctueaza foarte mult in conditiile in care consumul este mare si releul are de muncit mai mult.
am si eu o problema si vad ca va pricepeti de aceea am postat aici de obicei imi fac veacul pe alt forum, dar vad ca voi sunteti mai documentati si mai interesati de problemele tehnice
RESPECT !
DECI: problema curentului o inteleg perfect.
Intrebarea mea este: atunci cand e la relanti,totul scade sterg, radio-cd, faruri TOT. Inteleg ca este normal. As vrea sa fac ceva-cumva incat casetofonul sa mearga brici ORICAND, iar pierderea de curent sa dispara la alte surse (faruri, orice altceva IN AFARA DE CASS !!!) ca am inceput sa ma enervez radio-cd-ul se opreste automat cand nu are destul curent! sa mi se opreasca dracu farurile sau altceva si sa MEARGA cd-u'! adica sa-mi fure tensiune din alte surse nu de la cass
SE POATE FACE CEVA ?
vezi ca ai firul de alimentare la cass sub-dimensionat si nu poate sa duca curentul necesar alimentarii
pune un fir mai tzapanos :wink:
gigi_soft
16 Jan 2004, 11:25
Vezi ca consumu depinde si de Volumul la care ii dat casul. Asa ii si la casu meu, nu pot sal dau la maxim daca motorul merge la relantii si am si farurile aprinse.
marius-gabriel
16 Jan 2004, 12:59
nu pot decat sa va spun sa verificati alternatorul si tensiunea care intra in baterie.
ar trebui sa fie cam 14,5-14,7
cei cu regulatoare electromecanice sa mai ridice un pic tensiunea(bineinteles masurata!).
casetofoanele se leaga cu un fir cat mai gros direct de borna + a bateriei!
multumesc! am sa procedez intocmai si sper sa rezolv !
bogdan_o
16 Jan 2004, 16:14
Pentru cass: fir gros direct la borna + a bateriei plus, daca ai un cass mai teapan si/sau amplificator atunci orienteaza-te si catre o batere de capacitate mai mare (de la 62 Ah in sus)
Merci!
1- am un radio-cd AIWA 4x45w 4 boxe Alpine ovale, 2 Clarion 13cm si 2 tweetere
2- amp. 2x50w rms pe 2 din boxele ovale
Sa inteleg ca daca imi iau baterie de amperaj mai mare (ca oricum asta e pe moarte) nu schimb si releul sau toata inst electrica ? Nu stric nimic cu o bat mai mare ?
Cu cit mai mare bateria cu atit mai bine. Nu trebuie schimbat nimic la instalatia electrica a masinii.
Btw: pe unele Mercedes-uri se pun 2 baterii: una pentru pornire si una pentru instalatia electrica, dar deja vorbim de OZN-uri.
bogdan_o
17 Jan 2004, 21:36
Nu se strica absolut nimic. Dimpotriva e mult mai bine, mai ales iarna la pornire. Nu mai stai sa dai la automat pana te plistisesti. Mai protejezi electromotorul.
P.S. Mickey, ma intreb si eu din curiozitate. Cand dai cass-ul la maxim nu palesc si farurile in ritmul basilor?
BA DA !!!
hawkeye
18 Jan 2004, 11:45
si eu am problema asta. mi-am luat bateria inainte de a-mi cumpara cd-ul si m-am zgarcit la 45Ah. nu stiu ce-a fost in capul meu mai ales ca am nova. cd-ul moare automat cand il dau la volum peste 18-20 (maxim 30). la relanti moare chiar si la volum mai mic.
cu ce ajuta mai exact daca trag fir direct de la borna? mentionez ca am siguranta de 10Ah pe cd iar el e pus pe niste accesorii care au siguranta de 15Ah. mi s-a parut suficient si nu am vazut probleme reale.
marius-gabriel
18 Jan 2004, 14:59
eviti tragand firul direct de la borna sa mai apara o rezistenta suplimentara care iti va lua din curent
hawkeye
18 Jan 2004, 18:35
despre ce rezistenta vorbesti?
Avem trei masini ( dacia clt ). Toate ( la intervale de timp diferite ) au avut probleme cu bateria. Dupa schimbarea bateriei turatia motorului a crescut la 1000 - 1200. Stie cineva cum se poate rezolva problema asta.
QUOTE
despre ce rezistenta vorbesti?
Rezistenta propriu-zisa a firului de alimentare. E direct proportionala cu lungimea firului si invers proportionala cu grosimea. Deci e bine sa fie un fir cit mai scurt si gros pentru ca rezistenta lui sa fie cit mai mica si implicit caderea de tensiune pe el cit mai mica. (daca ar avea 0,1 ohmi si dai cas-ul la max, cam 9 amperi, rezulta o cadere de 0,9 volti pe linga reducerea tensiunii la relanti >> cas-ul vede tensiune mica si intra in stand-by) Se mai poate umbla si inauntru cas-ului pentru o minarie, numai ca-i mai bine sa pui fir gros si sa rezolvi problema incarcarii.
Maverik
20 Jan 2004, 09:48
QUOTE
Avem trei masini ( dacia clt ). Toate ( la intervale de timp diferite ) au avut probleme cu bateria. Dupa schimbarea bateriei turatia motorului a crescut la 1000 - 1200. Stie cineva cum se poate rezolva problema asta.
S-a răspuns:
http://www.daciaclub.ro/viewtopic.php?p=49649#49649
Am aceeasi problema si dupa ce am schimbat 3 relee regulatoare de tensiune, verificat carbuni, contacte masa si diode am ajuns la urmatoarea concluzie: ALTERNATORUL ESTE PREA MIC - 30A. Am masurat pe alta Dacie care are alternator de 50A si tensiunea la ralanti este OK - 14,1V (cu f. scurta, aeroterma si dezaburire). La mine scade la 12,9-13V. (tensiunea am masurat-o cu un multimetru digital pe bornele bateriei).
Lucman72 ce alternator ai?
mirceat
20 Jan 2004, 14:01
Aceeasi problema o am si eu!
Cum sta situatia!
Totul mergea OK! Nu aveam nici un fel de problema! Pe masina aveam montat un releu regulator de tensiune mecanic! La un momendat acesta s-a defectat! Si-atunci a inceput calvarul. Am dorit sa montez un releu electronic, la fel cum a fost cel original. Vreau sa spun ca este calvar. In mers noaptea, cu casetofonul pornit si cu pozitia aprinsa, in momentul in care apas frana mai mult (de exemplu la stop) tensiunea scade pana la zero. Iar daca mai folosesc si caldura si eventual stergatoarele vreau sa spun ca seara trebuie sa bag bateria la redresor. Nu mai stiu ce dracu sa fac...in service mi-au spus ca este din cauza releelor ca sunt de proasta calitate, ca s-a intamplat sa schimbe si 4 buc. la o masina pana s-a nimerit unul bun. Care sa fie cauza? Voua vi s-a intamplat sa primiti in service o explicatie de genul asta? :shock:
beby1300
20 Jan 2004, 14:52
fnp are dreptate: ALTERNATORUL ESTE PREA MIC, din aceasta cauza la relanti, cand curentul debitat de acesta este cel mai mic ai probleme. pur si simplu sunt prea multi consumatori pe respectivul alternator.
o baterie de amperaj mai mare nu rezolva aceasta problema, ea are efect doar cand motorul este oprit, tzinad locul alternatorului.
sa nu mai zic de faptul ca o baterie de amperaj mai mare mananca si un curent mai mare la incarcare (~10%, ex 66 Ah => 6.6A consum la incarcare) deci incarca si mai mult alternatorul agravand situatia.
nu garantez pt. cele spuse dar s-ar putea sa am dreptate. :wink:
beby1300
20 Jan 2004, 14:59
un calcul aprozimativ, dar foarte simplu, pentru a afla curentul consumat la un moment dat de toate dispozitivele de pe masina ar fi sa puneti 1 A la ficare 10 W.
deci faza lunga = 2*60W => un consum de ~ 12 A. etc.. etc..
Teoretic alternatorul poate furniza 12V*30A = 360W (in cazul meu care am alternator de 30A). Eu am becuri de 70w pe faza scurta deci 140w, + pozitii shi restu de beculete sa zicem inca 100w. Aeroterma nu shtiu cat consuma (apropo shtie cineva? este din Dacie din 96 cu bord clasic) dar nu cred sa consume 120w de mi se duce indicatorul pe rosu. Totusi la drum intins face fata cam la limita - acul indicator sta intre zona hasurata si zona alba.
mirceat
20 Jan 2004, 16:16
nu cred ca ai dreptate!
ma repet si spun:
Nu am avut nici o problema pana nu s-a defectat releul regulator de tensiune!
mirceat
Releul mecanic nu cumva incarca prea mult? cat te-a tinut ultima baterie?
beby1300
20 Jan 2004, 17:09
alternator 30A, dar nu stiu daca si la turatia de relantii. am vazut undeva, chiar in cartea "AUTOMOBILE DACIA" editia 2003, niste date despre alternatoare si sigur aveau o dependenta in fct. de turatie.
fnp, ai uitat aprinderea, si curentul absorbit de baterie pt incarcare si poate RC-ul daca e in fct.. daca mai adaugi si aeroterma siguri sari de cei 120 de W.
mirceat
20 Jan 2004, 20:12
Bateria este nou nouta!
am schimbat-o pe cea veche (care de fapt mergea f. bine) crezand ca ea este cauza...degeaba!
Sun aproape convins ca este de mizeria aia de releu electronic....la voi s-au plans mecanicii ca sunt la noroc...ca s-ar putea sa cumperi 4 buc. pana sa gasesti una buna?
MIe mi l-au schimbat cind mi-am luat baterie noua. Nu mi-au semnat garantia pina nu au pus ala si l-au masurat sa se asigure ca totul e in ordine!
danny_nt
24 Jan 2004, 12:24
am si eu o problema asemanatoare:
masina=dacia 1300
releul incarca perfect bateria atata timp cat nu aprind luminile(ori faruri ori pozitii)
cum am aprins ceva indicatorul fuge la 0 si nu mai urca chir de explodeaza motorul
de ciuda am schimbat si releul mecanic cu unul electronic si nici o schimbare, am schimbat diodele...nu mai am ce sa schimb sunt in pana de idei
cu ceilalti consumatori se comporta bine doar la faruri si pozitii face treaba asta
Toate becurile de pozitie consuma cit jumate de far, max. 30W. Daca scade tensiunea si numai cu pozitiile, poate e undeva un fir belit si da la masa sau e ceva chiar in intrerupator. S-ar putea masura curentul tras de becuri inlocuind siguranta lor cu un ampermetru de 10A. Sau, cu motorul oprit, se conecteaza bateria printr-un ampermetru. Daca singurul consumator e pozitia, curentul nu trebuie sa fie mai mare de 2-3 amperi. Daca e mai mare inseamna ca da undeva la masa si trebuie sa cauti.
PS: Nu porni masina cu ampermetrul pe baterie, ti-l arde instantaneu.
marius-gabriel
24 Jan 2004, 16:25
Rew, depinde si de ampermetru..
ca vin cu unul de 1KA ..
SGN_1310
24 Jan 2004, 17:08
Pt cei carora le fuge acu de la indicatorul de incarcare in stanga(adica in balarii), Sa caute punctul de masa localizat sub bord, langa cutia de sigurante, veti vedea ca e un surub dotat cu saiba cu franjuri mai
, shi e direct strans pe metalul masinii mai. E posibil ca acest surub cu saiba cu franjuri mai, sa fie slabit, caz in care se intampla ceea ce patzitzi mai!
Ati priceput mai draga!?
danny_nt
24 Jan 2004, 17:52
o sa incerc asta dupa ce o sa gasesc masina prin troiene
la faza cu intrerupatorul m-am gandit si io doar ca nu tin minte sa fi umblat vreodata pe la el ca sa stric ceva poate doar de s-a stricat singur
mirceat
28 Jan 2004, 10:20
zilele trecute cred m-am cam prins de unde vine toata treaba. Cel putin la mine...
Intr-o dimineatza am uitat casetofonul de la masina pornit, fapt ptr. care,
dupa 8 ore electromotorul a refuzat sa se mai invarta! Ceea ce nu mi s-a intamplat
atunci cand bateria functiona in parametrii normali. Cel putin atunci cand a fost vorba de o baterie de 60 A (asta are 50A).
In consecinta, am tinut-o la incarcat zdravan. Ce credeti? Dupa ce am pus-o pe masina, nu am mai avut probleme cu scaderea tensiunii la ralanti. Cel putin in ziua respectiva.
Concluzia? Nu voi mai folosi baterii romanesti ! Apropos, am piredut si garantia ptr. ca nu am reusit sa schimb releul regulator in 10 zile fapt care ei nu mi-au vizat certificatul de garantie. Cand i-am rugat sa mi-l schimbe ei (il aveam la mine pe cel nou) mi-au spus ca ei doar testeaza instalatia electrica nu se ocupa si de reparatii!
Foarte prost! Cand o sa isi schimbe mentalitatea de comunisti POATE voi mai cumpara baterii acumulatoare romanesti! Pana atunci BOSCH scrie pe mine!
hawkeye
28 Jan 2004, 10:24
mda, si eu am vazut in carrefour la 2.5mil un bosch de 85A. la cea mai mica problema care o sa o faca caranda asta de 45Ah, gunoi scrie pe ea
Mirceat: Eu am baterie romaneasca Pilot de 70ah de aprox 1,5 ani. Tin sa-ti spun ca dupa ce am facut drumuri lungi afara (de genul 4-500km pe zi) nici eu nu am mai avut pb. cu tensiunea la ralanti. Insa dupa cateva zile de mers noaptea prin oras - aglomeratie, stat mult la semafor - problema a reaparut.
La mers prin oras: o pornire consuma cam 5% din capacitatea acumulatorului (alternatorului ii trebuie aprox. 20 min. sa o aduca la capacitatea nominala), la mersul pe timp de noapte se mai adauga si alti consumatori ca faruri, pozitii iar daca este iarna, motor aeroterma, rezistenta dezaburire, etc.
Puterea pe care o livreaza alternatorul depinde nu numai de curentul de excitatie (de acesta se ocupa releul de incarcare) cat si de turatia motorului. La un anumit nivel al consumului alternatorul nu mai poate furniza intreg curentul (la turatii mici), diferenta trebuind luata din baterie.
Daca in oras faceti drumuri scurte, cu multe semafoare sau blocari de trafic pe traseu, este bine sa refaceti capacitatea bateriei (mai ales daca aveti fenomenele de mai sus) prin incarcare saptamanala pe redresor.
Trebuie verificata si sageata curelei, daca este slaba aceasta patineaza pe fulia alternatorului atunci cand acesta este solicitat.
CORECT!
Chestia este ca un alternator de capacitate mai mare (de 50A de ex. cel pe care l-am testat eu pe alta masina) face fata la consumatori si la turatia de ralanti.
MihaiBv
28 Jan 2004, 23:17
QUOTE
MIe mi l-au schimbat cind mi-am luat baterie noua. Nu mi-au semnat garantia pina nu au pus ala si l-au masurat sa se asigure ca totul e in ordine!
Am si eu o intrebare ? Cum ti l-au masurat ? Cum se vede daca un releu regulator functioneaza in parametrii normali ?
QUOTE
Cum ti l-au masurat ? Cum se vede daca un releu regulator functioneaza in parametrii normali ?
Pai se ia una bucata multimetru digital si se masoara tensiunea la bornele bateriei la relanti, fara si cu consumatori, la 2000 de ture, idem si daca ai releu electronic se scoate firul de excitatie si se masoara tensiunea.
Valorile normale pentru fiecare din teste le gasesti in cartea Dacia.
Orice reprezentanta Carranda sau Rombat o sa-ti faca testele astea (in garantie daca e nevoie; sau contra a 50K ca sa stai linistit :wink: )
MihaiBv
29 Jan 2004, 11:56
Multumesc frumos pt. raspuns ... Inca o intrebare : care e firul de excitatie la releul electronic ?
MihaiBV, pai au pus multimetru pe el si dracu stie la ce s-au uitat....
Marty, de ce zapacesti omu
.
Mihai, la releul electronic (ala montat pe alternator) exista un papuc patrat cu doua fire. Ala e :wink:
adumitrachy
30 Jan 2004, 00:55
Parerea mea e ca toata problema e de la releul de incarcare sau din cauza instalatiei electrice(daca aveti dacie). Eu am un cass 4*50 si 6 boxe. Am o baterie varta de 88 amperi , cu calciu , silver , bla bla bla (cand am luat-o una de tractor era 2.500.000 si a mea 3.500.000 , de s-a uitat stramb la mine vanzatorul cand i-am zis ca am dacie). Si eu patesc sa mi se intrerupa cass-l la relanti daca am consumatori . Am fost la electrician si mi-a verificat alternatorul ,releul shi tot degeaba . El zice ca imi incarca bine bateria. :?: Nu si-a dat seama care e cauza
Eu zic ca mashina e de vina . Asa ca o sa-mi iau una straina, care incarca mai bine .
)) :shock:
adumitrachy
30 Jan 2004, 01:01
A
Am uitat sa mai spun ceva
Pt cei care au recomandat sa puneti cassetofonu pe direct de la baterie : NU O FACETI SE POATE ARDE CASS-UL Am un prieten care a patit-o . I-a incarcat prea tare releul shi i-a zapacit mai multe chestii, printre care si cass-ul .
hawkeye
30 Jan 2004, 09:41
n-am pus inca cd-ul direct pe baterie dar era in planuri.
oricum, am vazut ca are in spate o siguranta de 10A.
astept si alte pareri daca se poate cu privire la "zapaceala" respectiva
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.