Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Cum sa scoti aerisitorul rupt fara sa schimbi etri
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia - Diverse > Tutoriale, Tips & Tricks
Pages: 1, 2, 3
RaduMan
Daca ti s-a rupt un surub de la aerisitorul din etrier, se poate da o gaura cu bormasina, se fileteaza si se pune un surub mai adevarat.

Etrierul e de Al din cate am vazut eu, cand mi-a facut mie cineva la vechea masina asa ceva.

Totul e sa stii unde trebuie data gaura (lana aerisitor, nu in locul lui).
paulp
Solutia asta o stiam si eu, dar as vrea sa evit inca o gaura in etrier.

Am eu un mester la Adjud (tata) care mi-a promis ca de Pasti cind o sa ma duc acasa imi rezolva problema. Stie el o metoda de a scoate aerisitoarele rupte. Sanse de reusita 50% icon_twisted.gif . Adica ori rezolva, ori da gaura cu bormasina :wink: .

Pina atunci o sa fac aerisirea la furtun :idea:
FLEX
Eu am avut surpriza ca pe o Dacia Berlina din `99 sa gasesc 2 dimensiuni la hexagonul aerisitorului, ca sa nu mai vorbesc ca la Fiat erau 4 diferite!, iar la Lada cele de pe fata erau mai mici decit pe spate, asa ca nu e rau sa aveti cu voi si un set de inelare sau tubulare; oricum, ca sa nu patiti ca Paul, sa aveti pe linga voi spray degripant, in cel mai rau caz lichid de frina (spray-ul actioneaza mult mai repede! si mai bine!).
Marty
Domnu' Paul, imi permiteti pentru ca sa va sugerez 2 metode experimentate de mine ?



1. Se ia 1 bucata burghiu (mai mic in diametru decit gaura din etrier) ascutit pentru rotatie inversa, se ia 1 bucata bormasina electrica (care sa aiba posbibilitatea sa schimbi directia de rotatie), se infige burghiul respectiv in bormasina respectiva si, cu mare delicatete in cuget, suflet, simtiri si degete, se procedeaza la apasarea USOARA a butonului declansator de la bormasina (sau Bore Machine pentru fazanii care nu le place neologismul) si se scoate respectivul ciot de purjor. Vei vedea ca la un moment dat, burghiul se va intepeni in ciot , astfel incit ciotul va incepe sa se dessurubeze frumos!



2. Se ia 1 bucata bormasina banc sau strung, se ia 1 bucata burghiu care sa fie cam cit gaura din etrier, se da etrieru' jos, se intepeneste intr-o pozitie convenabila, se intra cu burghiul in ciotul purjorului, se gaureste cam pina unde nu mai are filet. De acolo, virful purjorului va cadea singur, iar tu cu un zgarieci si cu un jet de aer vei curata spanul ramas!



Treaba functioneaza in 100% din cazuri, deci nu va fi nevoie sa dai alta gaura in etrier!
paulp
Sar'mina domn Marty.

Hai sa-ti spun si metoda "tata".

3. Se face cu ceva ascutit (aflu eu ce e pina la urma) in restul de aerisitor o taietura in care se introduce o surubelnita si se desface cu grija (bineinteles ca mai inainte se inmoaie cu spray degripant sau lichid de frina).





Flex, problema e ca aveam spray dintr-ala, da s-a rupt aerisitorul la stringere 022.gif
asarban
QUOTE


Se face cu ceva ascutit (aflu eu ce e pina la urma) 

ce ai zice de o panza de bomfaier?
paulp
Am vrut eu sa scriu asta, da nu sint foarte sigur :wink: Tre' sa vad metoda cu ochisorii mei si atunci o sa stiu exact.

Oricum ideea 1 a lui Marty nu e rea deloc, doar ca nu stiu unde naiba gasesc burgiu pe invers, ca bormasina cu doua sensuri de rotatie am.
Ov
burghiul ala invers se cheama chiar "extractor" smile.gif

am si io nevoie de asa ceva sad.gif ca si eu am rupt un aerisitor.... si am aerisit pe la conducta, dar mai am un pic de aer (se simte cand pun frana la o vit > 80, trage sad.gif).... nu am reusit sa aerisesc bine pe la conducta, ca nu mai etansa bine saiba aia de bronz (sau ce o fi) si trebuia incalzita si stransa repede ...

Astept sa se vina vremuri mai bune (in buzunare, evident), sa remediez problema, ma bag in garaj si-i dau ... (ce-i drept, timp nu prea am)
asarban
Sau si mai bine (dar tre sa fii maniac sa ai asa ceva in casa) cu o panza de traforaj (mai tineti minte ca ne puneau sa taiem placaj sa facem dracu stie ce?)
FLEX
Exista si un fel de bomfaiere de buzunar, 10 cm pinza, eu am gasit la Praktiker asa ceva; ideea e sa-ti ramina suficient "cap" deasupra rupturii ca sa poti face manevra, lucru care in general nu se intimpla, din pacate. Burghiu pe stinga eu sint convins ca as gasi in Obor, la bazar, au aia acolo ce nici cu gindul nu gindesti, Paul, in Iasi exista asa ceva? merita incercat.



Eu mai am traforajul (hihihihihi!), dar pinze pentru metal cine-mi da? ca cu alea pentru placaj e ca si cum as trage cu cornete de hirtie in elefanti.



Pentru Ov: fa bine si cumpara o garnitura noua de bronz pentru etrier, probabil o gasesti la set cu celelalte garnituri, sau mai naspa, doar cu racordul elastic.
Ov
pai cand a apuc de ea, clar ca schimb si garnitura aia,

oricum, acum nu curge deloc, dar, daca mai umblu p'acolo nu vreau sa am iar probleme
klaus
Daca nu merge cu panza de bomfaier (nu e cap) merge cu o freza mica de dentist, cu disc, exact pe metoda flexului (scula electrica nu membru mai sus vorbitor - n.n.).



In loc de capace de aerisitor am folosit cu succes bucati de furtun de cauciuc taiate ceva mai lung decat aerisitorul, pe care le-am bagat pe aerisitor, si la capatul liber din partea de sus a tubului am pus vaselina.
Ov
k, am bagat la cap, ma duc cu etrierul la dentist icon_mrgreen.gif
paulp
Am eu o cunostinat stomatoloaga icon_twisted.gif , da cred ca-mi scoate toti dintii daca ma duc la ea cu etrierul :wink:
FLEX
QUOTE


ma duc cu etrierul la dentist


Daca nimeresti vreo zapacita ca dentista mea (nu reusesc niciodata sa ma prind unde se termina dentistul si unde incepe mecanicul cind ma duc pe la ea) pai sa fii sigur ca pune freza pe etrier! numa` sa dai tu banii pe pinza circulara, ca se paradeste!
paulp
Mai bine ma duc la "Magazinu de scule" (auzi ce nume icon_twisted.gif ) si vada daca n-au burgiu de ala pe invers (doamne ce limbaj obscen icon_mrgreen.gif )
bogdanb
Paul am eu citeva "extractoare" de diferite marimi. Am sa le aduc simbata la intilnire poate te ajuta cu ceva.
paulp
OK. Da sa-l intreb pe Laur daca bormasina aia a lui e cu doua sensuri de rotatie.



PS. Restul conversatiei hai s-o mutam la Intilnire Iasi 24.01.2004, ca aici e pentru altceva :wink:
Ov
am aflat o alta metoda, fara folosirea unui extractor.

1. se ia o pila sau altceva dintr-un material asemanator

2. coada pilei (aia subtire, cum au majoritatea) se frezeaza in 3 parti, facand astfel un profil "prismatic" (ascutit)

3. se baga coada pilei in gaurica de la ramasita de aerisitor, si de da un ciocan in pila 053.gif (usor 017.gif ).

4. se incearca desurubarea aerisitorului, folosind pe post de cheie, pila.



mi-a zis un prieten ca a facut de nu stiu cate ori asta, si a avut rata de succes de 100%.



inainte de incercare, se va da cu ceva pe filetul aerisitorului (desi toti recomanda lichid de frana, eu recomand apa pt ca se infiltreaza mult mai bine in praful de pe filet).
Marty
Domnu' Paul, ati rezolvat problema sau inca va mai sacaie ?
Ov
io l-am vazut pe Paul ca zicea ca sambata o sa incerce scoaterea aerisitorului, si asa mi-am adus aminte de metoda asta (oricum, abia aseara am auzit-o, ca si io am unu rupt si ma plangeam la cineva ca nu stiu sa-l scot)
paulp
Marty, am rezolvat pe dracu, ca simbata m-am plimbat cu masinile baietilor in loc s-o repar pe a mea icon_twisted.gif



Ov, metoda prezentata de tine nu e rea dar prezinta o doza foarte mare de risc :wink: .

Daca-i stergi un ciocan mai tare si-ti faci etrier cu dubla aerisire icon_twisted.gif ?

Plus ca asa ai toate shansele sa faci varza filetu. Remember, etrierul e din aluminiu nu din otel. Iar porcaria asta de aeristor e dintr-un metal de kkt, dar ca de obicei numai bun sa-ti buleasca filetu la etrier. Si atunci ajungi la tarod si surub de 8 :wink:
Ov
io am zis doar. Cand oi avea chef, eu sunt dispus sa incerc la mine metoda asta. Prietenul respectiv mi-a zis ca nu a stricat niciodata un etrier cu metoda asta, dar niciodata nu stii ...
paulp
Mda, din pacate prima solutie, aia cu extractorul a dat gres. Afurisitul de aerisitor nici n-a vrut sa se miste. Ramin celelalte variante dar pina la a ma distra cu frinele mele, am comandat un etrier SH, care vine la pachet cu tot cu mecanicul necesar operatiunii. Costuri (400K etrierul fara pistonas + 1 set de garnituri noi 15k + 200K mecanicului). + 90K juma de kil de lichid de frina DOT4, ca m-am hotarit sa trec pe asta.

Iar distractia cu tentativa de a resuscita etrierul o las pentru alta data icon_twisted.gif
Ov
400.000 un etrier FARA pistonas, SH ?!?>!>!?!?!?!?



pai difera de ala de berlina?, ca ala e 450.000 nou noutz cu tot cu pistonas si garnituri si tot ce trebuie
paulp
Da Ov, difera si inca cum. Unu de Nova nou e 900K in magazin icon_evil.gif

Na, daca am vrut masina de concept 90 022.gif cica :wink:
powerx
si totusi, o metoda eficienta 100%?

cu scule cat mai putine, si pt un incepator in domeniu...
paulp
Pai la berlina ta nu se merita decit sa iei unu nou (cca 400K) sau poti incerca la dezmembrari.

Dar daca esti din Iasi, mergi in Podu de Piatra, la rond, la service-ul din spate si baietii de acolo le lauda ca pot sa-ti puna o reductie si sa folosesti aerisitorul.

Toate incercarile mele au fost zadarnice 022.gif asa ca am dat 400 K si am luat unul SH.
powerx
si ai idee cam cat ajunge "operatia"? aerisitorul e rupt la nivel, in asa fel incat daca se acopera un pic cu praf, nici nu il deosebesti de etrier..merge si asa f bine, nu scapa deloc lichid, dar nu pot sa aerisesc klumea frana, si nu tine prea bine la prima pedala, doar la a 2-a...
paulp
Cred ca ai aceeasi problema ca mine, si eu am schimbat si pompa de frina si etrierele. Urmeaza repartitorul, si apoi sticla de benzina 022.gif



"Operatia" nu stiu cit e, negociabil :wink:
powerx
io fac aerisire la 1 sapt, 2...ca sa tina bine si la prima pedala...

e posibil sa fie si de la furtunele alea care intra in etrier(nu stiu cum le zice)...

sau ala de pe spate( ca am inteles ca este unu la fel, inca nu m-am bagat sub masina, ca e urat afara)...
Ov
QUOTE


Toate incercarile mele au fost zadarnice 022.gif  asa ca am dat 400 K si am luat unul SH.


Ai incercat metoda mea? Ce s-a intamplat, ca vreau si io s-o aplic la mine cand m-o parasi lenea (si cand iau salariul ca sa am rezerva de bani pt etrier)
paulp
Metoda ta mi s-a parut destul de riscanta cind aveam etrierul pe masina, dar o s- icnerc cind oi ajunge la tata :wink:
Ov
incearca si comunica-mi rezultatele :wink:
paulp
icon_mrgreen.gif
Ov
mi-am incercat singur metoda, dar nu a mers:



Am bagat o coada de pila (cu sectiune patrata), in gaura din restul aerisitorului. I-am dat cateva bucati, si intr-adevar, am obtinut un profil patrat in aerisitor. Problema nasoala a aparut cand s-a rupt coada pilei in aerisitor (pila era dintr-un material de kko), si gata. End of story.
paulp
Si acu eu o sa sar in sus de bucurie, prin birou, si o sa zic "Ti-am zis eu ca n-o sa mearga" icon_twisted.gif

Da n-o sa fac asta, ca or sa creada cei de aici ca m-am dilit de tot (fie ca mult nu mai am :wink: ).
Ov
pai ar fi trebuit sa merga, dar a fost "pila" proasta :wink:
paulp
ihi icon_twisted.gif



"si marmota impacheta ciocolata" 017.gif



crede-ma ca extractoarele incercate de mine erau din cel mai bun material si tot am luat-o in bot :wink:

asa ca singura solutie viabila pina acu se dovedeste un burghiu adevarat + reductie.

Sau schimbi etrierul icon_twisted.gif
Marty
mai exista o solutie (acu' sa nu ma luati la suturi ca nu v-a mers cu burghiul pe invers!): se da etrierul jos, se intepeneste bine in strung sau pe bancul unei bormasine de atelier, se ia un burgiu cu phi 0,5 mai muic decit diametrul exterioe, de da o gaura la mare arta (pentru a salva filetul) dupa care se spala, curata, piaptana, dat cu gel, after-shave si alte cele. Se scoate restul de aerisitor ramas (ala de printre pas-ul filetului) si iar se spala si se curata. Se inlocuieste aerisitorul cu cel nou, se pomeneste in gind numele lu' Marty si se pune etrierul la loc. Se face aerisirea si gata!

P.S.: MARE ATENTIE CIT DE MULT INFIGETI BURGHIUL!!!!! GAURITI DIN APROAPE IN APROAPE PENTRU A NU AJUNGE PE PARTEA CEALALTA!!!!!
Ov
pai si daca erau din cel mai bun material, de ce s-au rupt ? icon_twisted.gif
paulp
Marty, o sa incerc eu solutia asta cind ajung la tata, dar din cele studiate si observate de mine, ar fi o singura problema (in afara de cele enumerate de tine). Aerisitorul e putin conic. Deci presupun ca si gaura ar fi la fel.

Ce naiba fac daca bag burghiu de 6 cit e la baza si ma trezesc ca la virf ajunge la 5?

Solutia ca sa nu trec dincolo am gasit-o. Bormasina are o chestie (ca un bat gradat) care se ataseaza in lateral, care nu-ti da voie sa intri mai mult decit ai setat. E pentru dibluri dar se adapteaza perfect la situatia asta. Trebuie doar sa masori cit e lungimea filetului la aerisitor.

Oricum, acum am 2 etriere (in beci) pe care sa ma distrez cautind solutii de a scoate aerisitoarele. icon_twisted.gif
Marty
Alo, domnu', tu te auzi ce zici ? Cum sa fie conic ????? :shock: Este absolut drept, in cap, jos, are un trunchi de con care se propteste in peretii etrierului. Daca ar fi conic, gindeste-te ca ar trebui sa invirti (pentru stringere) doar jumatate de tura, hai, o tura. Pe cind tu invirti la el pina ti se strepezesc dinti si uiti de ceea ce faci tu acolo de fapt.
paulp
pai la virfu ala ma gindeam io icon_twisted.gif
Marty
Pai ala n-are filet pe el! Du-te si cumpara-ti un purjor d-ala si studiaza-l. Chestia e ca in momentul in car ai ajuns la capatul filetului, conul ala ar trebui sa cada. Pentru alegerea corecta a burghiului, se pune mina pe subler si se masoara diametrul conului. Se foloseste un birghiu de acelasi diametru.
paulp
Am 2 in portbagaj. Pe bune icon_twisted.gif .

Sa dea naiba daca deseara nu pun bormasina pe etrierul ala sa vad ce iese :wink: .

Problema e in ce naiba il fixez ca n-am menghina, da gasesc eu o solutie 017.gif
mark18
INCEARCA MONTAREA DE AERISITOARE DE ARO

se mareste gaura cu burghiu de 8
se fileteaza cu tarod de 10 cu pas de 1
se insurubeaza aerisitor de aro care este mult mai sanatos decit cel de dacia
YO4RLP
QUOTE(Ov @ 10 Mar 2004, 17:18)
mi-am incercat singur metoda, dar nu a mers:
Am bagat o coada de pila (cu sectiune patrata), in gaura din restul aerisitorului. I-am dat cateva bucati, si intr-adevar, am obtinut un profil patrat in aerisitor. Problema nasoala a aparut cand s-a rupt coada pilei in aerisitor (pila era dintr-un material de kko), si gata. End of story.
*



Ideea e bună numai că scula lasă de dorit.

Încercați în felul următor:

1) Se procură de la un strungar o bucată de "maraton" de 8 (mm), lungă de cel puțin 40 mm. Se poate folosi și un tarod rupt (de 8, de 10 ...).
2) Se polizează un profil hexagonal.
3) Cu un ciocan, max. 0,5 kg, se intoduce hexagonul astfel obținut în orificiu, măcar 5 mm.
4) Dacă maratonul s-a înțepenit acolo, folosiți o cheie de 8. Mișcări bruște, scurte, cu un cuplu mic, ca să nu lărgiți (maratonul e un oțel de scule f. dur) . Cine a scos tarozi înțepeniți sau rupți știe mișcarea.
5) Dacă maratonul nu s-a înțepenit, folosiți un inbus adecvat. Altfel, așa cum am spus mai sus, riscați să se lărgească orificiul.
aicidincolo
nu e chiar la subiect, dar tocmai am facut 2 reductii, nu stiu ce diametru ( se insurubeaza cu cheie de 19) si in mijloc filet de 7 si am pus 2 aerisitoare noi.. 150.000 bucata la un strungar
autom
salut ........

Eu am reparat un cilindru spate si unul fata , cilindrii cu aerisitoare bloate /filet stricat in felul urmator:

1.Demontat de pe masina
2.Dat gaura cu spiral de 6 mai adanc decat filetul original
3.Dat gaura cu spiral de 8,5 pana la nivelul noii gauri
4.Facut filet cu tarod de 10, suflat cu aer, curatat uleiul de la taierea filetului cu benzina
5.Infiletat surub scurt de 10 si.........foarte important: pus in capul surubului o bila de rulment care face etansarea propriuzia.

Pana acum se dovedesc fiabile....sa vedem in timp.....


Nu a fost ideea mea ci a vecinului meu.....un foarte bun inginer si mai cu seama un meserias adevarat. Eu ma gandeam la alte complicatii de genul aeristitoare de pompa de injeectie....etc........


Mult succes
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.