Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: geometria rotilor
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
doarvali
Sal all
Am o mare nedumerire. In toamna am schimbat cauciucurile fata (am pus Barum), le-am echilibrat si pe urma am facut geometria rotilor la o firma specializata. Acolo am schimbat tot ce era uzat la sistemul de directie (altfel nu primeam garantie). Totul parea Ok, dar vizibil rotile aveau forma vizibila de V. M-am dus din nou la service, am verificat unchiul de cadere, era OK (se incadra in norme).
Luna aceasta am observat o uzura accentuata pe exterior a ambelor roti (mai aveau 2-3mm profil, de la 7mm). M-am dus la o alta firma specializata, am verificat geometria: caderea era ok (1.33 si 1.36), dar unghiul de convergenta era destul de mare (peste limite). Mi-a reglat putin din bileta parca, doar la o singura roata si unghiul s-a incadrat in graficul de pe un monitor.
Intrebarea mea este ce mi-a putut uza asa mult gumele (am facut cam 5000 km) si daca a fost eliminata cauza?? Inca sa vede forma de V a rotilor, dar aparatele spun ca este ok. Inaint de reglaj nu am avut astfel de probleme, am tinut Montana 4 ani si inca le folosesc pe spate. Ce-as mai putea face?
florinutzu
Intre timp ti-ai schimbat stilul de condus si iei virajele cu viteza mare asa ca se rod cauciucurile datorita frecarii cu asfaltul in curbe.
Poate fi o cauza.
Mie imi erau cauciucurile roase pe exterior. Ajunsese la sarma. Am facut unghiurile, si la o luna am schimbat cauciucurile. Nu am facut inca o data reglajul. Dupa aprox. 5000Km totul e ok. Poate am procedat riscant, da nu aveam inca 500 mii sa dau pe o verificare de unghiuri.
Nu stiu ce sa zic. Mai intreaba pe baietii experimentati pe forum.
Bafta!
OVIDIUS
Forma vizibila de "v" nu cred ca este deloc in regula, ca doar nu ai masina pe punte. Crezi ca se datoreaza numai datorita faptului ca ti-ai schimbat cauciucurile? Pe spate nu ai deloc probleme? blink.gif
doarvali
Stilul de condus nu l-am schimbat, nici n-am curajul virez brusc cu planetare care bat smile.gif. Cei mai multi km i-am facut in oras cu viteze relativ mici.
Forma de V a rotilor o am de cand am facut prima data geometria rotilor (in toamna si cu cauciucuri noi). Intre timp am refacut geometria cand am schimbat un capat de bara (dupa 2 luni parca).
Recent am fost la alt service (din Timisoara, care avea ceva aparatura) dar unghiul de cadere era bun, ceva probleme erau date de convergenta rotilor. Mi-e greu sa cred ca s-au uzat asa de mult din acest motiv,dar pe stand totul e ok.
Ma gandesc sa-mi schimb cauciucurile, dar totusi n-au decat 6-8 luni. Cine-mi garanteaza ca n-au sa se roada si celelalte?? sad.gif Pe spate nu am probleme, le folosesc de 4 ani si-s uzate uniform.
Daca ati avut cazuri similare , please postati.
BLK
eu am avut probleme pe dreapta fata, erau piulitele de la tirant foarte desfacute, mi-a zis mesterul instant ca acolo e problema, si acolo a fost singura problema care mi-a mancat un cauciuc rau pe exterior. dar atentie, la nici o masina rotile nu stau asa | | parca zicea cineva ca la dacie stau asa \ / spre deosebire de alte masini unde sunt / \.

dar de la caderea asta nu se pot uza asa rau, conteaza daca rotile sunt paralele cu masina ca sa zic asa, parca convergenta ii spune. roata oricum sta inclinata pe sosea (unghiul de cadere) dar daca merge drept nu se poate uza atat de repede. insa daca partea dinspre motor e in exterior, iar partea dinspre usa e in interior, roata freaca aiurea la orice viteza, la orice curba, in orice moment.

nu sunt foarte tehnic dar sper ca m-am facut inteles. sper sa nu fi gresit la rationament, dar eu asa am inteles din ce mi-a explicat mie mesterul care mi-a reglat unghiurile (de 10.000 de km cauciucurile sunt ok desi sunt second hand)
cristidb
Cauciucurile se pot toci pe exterior de la unghiul de cadere sau de la convergenta.
De la unghiul de convergenta se tocesc pe exterior daca dreptele duse pe directia rotilor se intalnesc in fata masinii.
Daca bucsile de la bascule/tiranti sunt uzate unghiurile se modifica.
La berlina unghiul de cadere nu e reglabil. Se corecteaza schimband bascula cu una mai lunga sau mai scurta.
Daca ai pus pivoti "de SRL" e posibil sa nu aiba dimensiunile corecte (conul sa fie mai gros) ceea ce duce la modificarea geometriei.
De la curbe luate in viteza nu se tocesc vizibil cauciucurile. Mare parte din timp se merge drept sau in curbe usoare.
EUROPE_
QUOTE(BLK @ 28 Apr 2006, 15:12)
la nici o masina rotile nu stau asa |  | parca zicea cineva ca la dacie stau asa \ / spre deosebire de alte masini unde sunt / \.
*


Ai perfecta dreptate biggrin.gif , rotile la dacie pe fata stau asa \ / iar pe spate / \. Si mie cauciucul de pe dreapta, este uzat pe partea exteriara a benzii de rulare. Deci ar putea fi convergenta rotilor? Si cam cat costa sa faci geometria rotilor? Aproximativ, ca tebuie neaparat...
amc
Daca masina e tractor si ai garda la sol f. mare , e ceva normal!
BLK
amc decat sa vorbesti aiurea mai bine adu argumente tehnice, cauta in carti de specialitate si demonstreaza-mi ca gresesc. eu stiu ca a zis cineva ca la dacie unghiul rotilor pe fata e "ca la tractor" cum zici tu. asa a fost proiectata, poate poti schimba lucrul asta dar nu stiu, nu sunt mecanic.

aproximativ eu am dat parca 300.000 dar am facut pe sub mana, adica am dat mecanicului direct, si la receptie la service am zis ca am facut doar o verificare si mi-a luat putin. in jur de 5-6 sute e totalul daca faci totul "pe fata"
amc
HOOooo! ca n-am nici o treaba cu tine si cu ce ai spus tu
nvp_playboy
99% din cazuri, cand mecanica pe fata e OK. (fara jocuri) si cauciucurile se duc pe interior sau exterior , problema e convergenta rotilor (deci bieletele de directie)

Cazul tau e foarte special , sfatul meu pe viitor: nu repara ce nu e stricat (vad ca ai ajuns in situatua asta deoarece nu ai avut ce face si ai facut unghiurile care nu te deranjau)

Ar fi absurd ca toate aparatele de reglat sa fie dereglate. Parerea mea e ca ai gentile sau o geanta stramba, sau probleme cu puntea spate. Daca ai observat, la reglaj, aparatul se foloseste, si ia ca bun, faptul ca puntea spate e OK, gentile sunt ok si mecanica de pe fata e in stare buna. Mecanica fata o controleaza mecanicii, gentile nu le pot verifica , si puntea spate e luata de buna.
Atat timp cat trei aparate indica ca verificarea anterioara e relativ buna cu mici retusuri, rezulta ceea ce spune-am.
Daca se tocesc pe exterior, mai strange cate o tura la ambele bielete de directie, capetele de bara.
AI GRIJA INSA CA S-AR PUTEA CA ULTIMA REGLARE A UNGHIURILOR SA FIE BUNA , INSA DACA FOLOSESTE ACELEEASI CAUCIUCURI, UZATE PE EXTERIOR, ELE SE VOR UZA IN CONTINUARE TOT PE EXTERIOR
doarvali
Multumesc pt sfaturi, sunt pertinente si la obiect. Daca convergenta e problema, n-ar trebui sa fie uzata doar cauciucul care are unghiul dereglat? La mine ambele sunt uzate uniform. Daca intorc gumele pe geanta, se vor uza in continuate tot pe exterior ?
Un amanunt, la ultima reglare, cei de la service au vrut sa refaca convergenta din ambele bielete, dar una a fost imposibil de desfacut, era intepenita si n-au reusit sub nici o forma sa o miste. In acest caz au reglat convergenta doar din cealalta. Poate ca si primii care au facut geometria, neputind regla din ambele bielete, au reglat una la maxim si au lasat asa, oricum cele mai multe service-uri ofera servicii de proasta calitate pe niste preturi de occident. Ultimii la care am fost nici n-au vrut sa se uite la masina pe motiv ca-i dacie si nu-i rentabil pt ei.
Stiti pe cineva de incredere din TImisoara care poate face aceasta treaba?
EUROPE_
Pai daca e asa, cand ma voi duce sa imi reglez geometria, voi sta langa ei, si in plus, ma voi tine de ei sa imi regleze in limitele normale, ca altfel... se pun rau cu mine. Trebuie sa ai si putin tupeu in astfel de cazuri. Eu stiu sigur ca geometria rotilor este dereglata, si trebuie neaparat sa o fac mad.gif
diaconuliviu
QUOTE(doarvali @ 29 Apr 2006, 00:21)
[...] au vrut sa refaca convergenta din ambele bielete, dar una a fost imposibil de desfacut, era intepenita si n-au reusit sub nici o forma sa o miste. In acest caz au reglat convergenta doar din cealalta. [...]

Si ala e reglaj de convergenta?
Convergenta se regleaza cu directia pe "zero", acel punct de echilibru in care ar trebui ca directia sa imprime masinii traiectorie rectilinie. Acel punct se obtine cu acea cala de 65 mm intre caseta si contrapiulita cremalierei de pe partea stinga in sensul de mers. Dupa care se masoara ea convergenta ca si diferenta de ecartamente "fata-spate" referitor la pozitia de masura de pe janta, dar se verifica si egalitatea stinga-dreapta. Daca reglez stinga inchis, dreapta deschis, dar asa fel incit sa am acei 2 mm de convergenta, va toca anvelopele.
gti98
QUOTE(diaconuliviu @ 2 May 2006, 18:42)
Si ala e reglaj de convergenta?
Convergenta se regleaza cu directia pe "zero", acel punct de echilibru in care ar trebui ca directia sa imprime masinii traiectorie rectilinie. Acel punct se obtine cu acea cala de 65 mm intre caseta si contrapiulita cremalierei de pe partea stinga in sensul de mers. Dupa care se masoara ea convergenta ca si diferenta de ecartamente "fata-spate" referitor la pozitia de masura de pe janta, dar se verifica si egalitatea stinga-dreapta. Daca reglez stinga inchis, dreapta deschis, dar asa fel incit sa am acei 2 mm de convergenta, va toca anvelopele.
*



Teoretic asa e, dar convergenta se poate regla si dintr-o singura bieleta (poate apare o mica deplasare a pozitiei volanului la mersul in linie dreapta)
Mie mi s-a intamplat o chestie asemanatoare: tocea anvelopa dreapta pe exterior (tragea dreapta) La masuratoare, unghiurile de cadere (carosaj, adica faptul ca roata e inclinata spre exterior) erau egale si corecte. Defectul era unghiul de inclinare longitudinala al pivotilor (zis si unghi "de fuga"), reglabil din tirant, dar pe partea stanga.
Uzura egala pe exterior e verosimil sa apara la un reglaj gresit al convergentei (vezi ca la Dacia convergenta e negativa, 0 la 3 mm deschidere; cuplul de tractiune tinde sa "inchida" acest unghi, si jocurile vor alinia rotile in mers.
As vrea insa si o parere din partea voastra: de curand a aparut un fenomen nou si neplacut: masina se vireaza greoi, se opune iesirii din mersul drept inainte, lucru care inainte nu se intampla (vira usor, era sensibila si prompta la solicitare) De asemenea parca miscarea volanului nu e uniforma (parca ar avea puncte de rezistenta pe cursa cremalierei) Mentionez ca e vorba de modelul Nova care are suspensie McPherson pe puntea fata (nu are brat superior ci foloseste corpul amortizorului ca punct de sprijin la partea superioara) Ceea ce ma nedumereste e faptul ca fenomenul a aparut brusc, fara a fi suferit vreo lovitura susceptibila de a stramba vreun element al directiei) Singurul fapt a fost ca am ridicat-o pe cric si am demontat rotile (toate, pe rand) ca sa la spal jentile pe interior (mai circul pe un drum de pamant si cand e noroi mi s-a intamplat sa am probleme de dezechilibrare de la pamantul lipit in interiorul jentilor). Mentionez ca am facut incercarea la jocuri si nu am sesizat nimic anormal Oare ce ar putea fi???
Multumiri anticipate pentru raspunsuri.
diaconuliviu
QUOTE(gti98 @ 3 May 2006, 21:29)
Teoretic asa e, dar convergenta se poate regla si dintr-o singura bieleta (poate apare o mica deplasare a pozitiei volanului la mersul in linie dreapta)
[...]


Readucerea rotilor pe directia "zero" nu e facuta de "convergenta" ci parca de "cadere" prin acel efect de "energie potentiala minima". Ori daca reglezi convergenta dintr-o singura bieleta nu deplasezi pozitia volanului ci descentrezi directia.

La problema ta..nu ai uzura in caseta?
gti98

Imi pare nespus de rau, dar, totusi convergenta se regleaza din bielete. Unghiul de cadere sau de carosaj (din francezul carosse ) e preluat de la trasuri; rotile sunt in forma literei "V", unghiul acesta presand roata pe butuc. Stabilitatea la mersul inainte si "pozitia de minim" e obtinuta prin unghiul "de fuga" sau de inclinare longitudinala a axei de rotatie a pivotilor. Din cauza acestuia, la bracarea rotilor se produce si o ridicare a partii din fata, astfel ca revenirea la directia de mers drept inainte e o pozitie stabila.

La uzuri m-am gandit si eu, si m-am gandit si la unele necesitati de gresaj, dar de ce a aparut fenomenul brusc?
diaconuliviu
QUOTE(gti98 @ 4 May 2006, 13:02)
[...]

N-am negat reglajul convergentei din bielete. Da, am gafat cu caderea, e vb de fuga-mea culpa!!! Dar fenomenul la care ma refer e ca "fuga" aduce rotile pe un "zero" corect la Ep minim, in care convergenta totala dar si partiala trebuie corecta, adica daca ai +1 stg, sa ai +1 si dr, in total +2..etc. Daca pui +2 din +2 cu 0, ai dezaxare, cu tras intr-o parte, tii greu volanul ca sa mentii drept,asta pt ca "fuga isi spune cuvintul, ca sa tii drept tragi volan, Ep creste, etc.
La tine, ia vezi, acel impingator are un capac cu acele "saibe"; nu are suruburile cumva slabite? sau, da, lipsa vaselina.
ionutctn
Scuze ca intervin si eu. Am avut si eu acceasi problema cu mancatul cauciului pe exterior pe fata dreapta. Cauciucul avea vreo 20 de mii de km sau un pic mai mult iar la mine cauza a fost de la pivotii de la bascula care erau mai uzati pe dreapta decat pe stanga la momentul ala. Pe stanga fata il manaca pe exterior dar mult mai putin decat pe dreapta. Dupa ce am schimbat bucsaraia fata (pivoti superior, inferior, bucse bascula, semibieleta, T de amortizor, cap de bara reglabil e la mine.....toate astea pe ambele parti stanga-dreapta)....deci dupa ce am schimbat toate astea baietii ce le-au schimbat mi-au zis sa ma duc sa fac geometria din nou dar eu nu m-am dus ca sa vad ce se intampla si vad ca de atunci sunt uzate frumos uniform si stanga si dreapta asa cum trebuie. Sunt cateva mii bune de km de la momentul ala (aproape 10 mii de km) si sunt uzate frumos.
gti98
QUOTE(ionutctn @ 5 May 2006, 00:34)
Scuze ca intervin si eu. Am avut si eu acceasi problema cu mancatul cauciului pe exterior pe fata dreapta. Cauciucul avea vreo 20 de mii de km sau un pic mai mult iar la mine cauza a fost de la pivotii de la bascula care erau mai uzati pe dreapta decat pe stanga la momentul ala. Pe stanga fata il manaca pe exterior dar mult mai putin decat pe dreapta. Dupa ce am schimbat bucsaraia fata (pivoti superior, inferior, bucse bascula, semibieleta, T de amortizor, cap de bara reglabil e la mine.....toate astea pe ambele parti stanga-dreapta)....deci dupa ce am schimbat toate astea baietii ce le-au schimbat mi-au zis sa ma duc sa fac geometria din nou dar eu nu m-am dus ca sa vad ce se intampla si vad ca de atunci sunt uzate frumos uniform si stanga si dreapta asa cum trebuie. Sunt cateva mii bune de km de la momentul ala (aproape 10 mii de km) si sunt uzate frumos.
*



Iaca ma cam tem ca au dreptate aia cu "nu repera ce nu-i stricat". Din pacate, pe la noi, "service-urile" auto, nu doar mecanicii, nu prea poseda chestia aia numita etica. Daca te-au prins, foarte multi (ca sa nu spun chiar toti ) fac ei ce fac, sa te intorci mereu la ei ca barza la cuib si sa cotizezi mereu. Mai stiu si eu cate ceva si cand vezi ca scula universala e ciocanul de 1 Kg, iar cheia universala e mopsul de tevi, nu cred ca cineva ar da si bani sa-i strice masina!!! Din pacate, cancerul coruptiei care ne mananca ne loveste si aici: producatorii conditioneaza garantiile de montajul "autorizat", care de prea multe ori e o patalama obtinuta pe spaga, fara nici o legatura cu instruirea sau cunostintele tehnice. Montate prost, defectarile sunt date pe seama calitatii materialelor si mai ales a exploatarii incorecte. Nu avem ce face cand e cazul unor aparate scumpe si complexe cum sunt de pilda standurile pentru directie, dar nici asta nu-i o garantie. Se poate gresi foarte usor: unghiurile specifice difera de la o marca la alta si de la un model la altul. Unii sunt neglijenti si nu fac intai verificarea jocurilor sau a integritatii jantelor. De ce sa te trimita sa-ti indrepti o janta stramba sau sa-ti schimbi o bucsa cu joc marit? Exista riscul sa nu te intorci la el, si patronul vrea sa scoata bani, nu sa alunge clientul. Asa ca ti-o "regleaza", pardon, intai iti ia banii, apoi mai vede el. Si pleci "fericit" cu un "reglaj" super-computerizat, care, nu-i asa, nu poate da gres.... Da, nu e verosimil ca toate standurile sa fie dereglate, oamenii sunt problema!
Hai noroc, curaj si la drum!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.