QUOTE(abniel @ 12 May 2006, 01:57)
nu nu vreau sa verific sonda. vroiam sa vad un consum mai exact al masinii, dar nu pot sa-l fac cu plinul pt ca (nu stiu din ce motive) la mine nu poti sa bagi benzina pana face tac....
adica pun voltmetru, imi arata sa zicem 1,5, bag 10 litri si merg pana ajunge voltmetrul inapoi la aceeasi valoare. si atunci stiu ca am consumat exact 10l de benzina. intelegi ideea ?
chestia e ca am vrut sa intreb intai sa nu fac vreo prostie avand in vedere ca acea rezistenta sta in benzina.
deci pot masura rezistenta intre corpul pompei si firul care duce la indicator cu ohm-metrul si sa-mi dea diferite valori in functie de cantitatea de benzina. nu ? (sigur, cu firul deconectat de la indicator)
Chestia cu tac-ul o poti depasi astfel: iei o canistra metalica (sau mai multe....) si torni benzina prin sifonare cu furtunul (asa facea bunicu' el nu se baza pe indicatorul de la pompa; de ce oare??) Faci odata plinul cum vrei tu (e bine sa fie cu coada un pic in sus, sa nu prinda vreun "buzunar" de aer); mergi cat si cum vrei (poate vrei sa te bucuri ca-ti consuma putin afara de oras, sau esti curios cam cat "mananca" intre semafoare...). Repeti operatia de umplere, dar folosesti un vas marcat pentru masura (exista vase gradate de laborator) si masori EXACT volumul de benzina consumata, apoi imparti la kilometrii parcursi si afli.
Masurarea cu indicatorul e putin probabil sa dea o precizie mai buna de vreo 20%.
Indicatorul prezinta o REZISTENTA (Ohmi) ce variaza intre 500-600 ohmi la rezervorul gol si 0-10-20 ohmi cu el plin. Indicatorul depinde intr-o oarecare masura si de tensiunea pe instalatie (desi aparatul are 3 borne: + (plus), -, (minus, masa) si iesire spre traductor, tot spre masa, tocmai ca sa compenseze variatia curentului prin rezistenta traductorului cu variatia tensiunii din instalatie) Daca ai posibilitatea sa urmaresti un indicator de la o masina mai de soi (eu am vazut un bord de Toyota), ai sa observi ca indiferent cat se balanseaza masina prin hartoape, acul ala nu se balanganeste ca la Dacia ci sta teapan. Asta deoarece "in spatele" aspectului banal se afla un echipament electronic care face o medie a semnalului dat de traductor si aia e afisata de indicator....In afara de problema miscarii benzinei in rezervor, eroarea cea mai mare apare din cauza unui fenomen de histerezis al miscarii in sus si-n jos a plutitorului si a intreg mecanismului (pozitia de echilibru intre forta arhimedica ce impinge plutitorul in sus si frecarile in acel mecanism dau pozitii diferite si valori diferite ale rezistentei traductorului dupa cum el merge de jos in sus sau de sus in jos, cu aceeasi cantitate de benzina!)
Metoda aia "clasica" e muuult mai simpla, sigura si precisa. Si verifici si etanseitatea rezervorului la partea superioara (personal am depistat astfel un cot de plastic plesnit pe unde se degajau vaporii unui parfum ametitor de benzina....)
Bafta!!