QUOTE(proflorinn @ 15 May 2006, 00:33)
Poate cineva sa-mi explice ca unui oligofren de 5 anisori cum functioneaza ambreiajul si cutia de viteze? Niste poze sau imagini ar fi o minune, si incercati sa ocoliti termenii prea tehnici, nu uitati cu cine stati de vorba...Mi se pare interesant sa aflu chestiile astea acum, la batranete.
Ca sa intelegi cum sa faci cu ambreiajul si cutia de viteze trebuie sa pricepi ce e acela automobil si ce se vrea de la el.
Automobilul: este un dispozitiv care asigura deplasarea pasagerilor in conditii optime intre doua puncte in mod autonom. Automobilul trebuie sa indeplineasca cateva conditii pentru a fi utilizabil:
1. Sa fie autonom pe distante lungi.
2. Sa se poata pune in miscare repede.
3. Sa se poata opri repede.
4. Sa aiba viteza de deplasare variabila.
5. Sa aiba directie de deplasare controlabila.
6. Sa aiba un cost rezonabil de achiziie si exploatare.
Conditia impusa la punctul 1 s-a rezolvat prin introducerea motorului cu ardere interma.
Motorul: Este un dispozitiv mecanic ce tranforma energia rezultata in urma arderii unui carburant in lucru mecanic (adica energie mecanica utilizabila pentru deplasare).
Motorul cu ardere interna se "bucura" de urmatoarele dezavantaje:
1. Se invarte intr-un singur sens
2. Are o turatie minima de functionare
3. Are o turatie maxima de functinare
4. Are o plaja de functionare optima
5. Forta cu care invarte este disponibila in acea plaja de functionare optima, este variabila cu turatia si este limitata.
Acum avem urmatoare contradictii:
a. Cupland motorul direct la roti (cel mai ieftin mod de utilizare al motorului) nu pot opri automobilul fara sa opresc motorul (intrucat motorul are o turatie minma de utilizare). Atunci am nevoie de un dispozitiv care sa decupleze si sa cupleze motorul la roti. Acel dispozitiv se numeste
AMBREIAJb. Daca cuplez prin intermediul unui ambreiaj motorul la roti scap de problema opritului automobilului iar acesta se va deplasa relativ repede in plaja de turatie optima (sa zicem 80 - 140 Km/h intre 2000 si 3000 Rpm). Cum motorul are o turatie minima de 1000 Rpm viteza minima este de 40 Km/h. Cum forta disponibila intre 1000 si 2000 Rpm este redusa acceleratia este si ea foarte redusa.
c. Ca sa rezolv problema vitezelor mici introduc un angrenaj de demultiplicare a turatiei de la motor la roti. Za zicem ca fac astfel incat la o rotatie completa a rotii motorul sa se invarta de 20 de ori (demultiplicare). Am rezulvat problema acceleratiilor la viteze mici dar nu pot deplasa automobilul cu mai mult de 20 Km/h (turatia maxima a motorului). Inca nu pot merge cu spatele!!.
Ca sa rezulv toate problemele de mai sus introduc un alt dispozitiv mecanic
(Cutia de viteze) care sa imi permita utilizarea motorului in mod optim pentru diverse cerinte de deplasare.
Pe de alta parte oricat de mare ar fi demultiplicarea cupland motorul (minim 100 Rpm) brusc la roti, rotile se vor invarti brusc si voi avea smucituri la plecarea de pe loc sau voi opri motorul asa ca am nevoie ca acel ambreiaj sa permita transferul lin de rotatie de la motor la cutia de viteze. De aceea ambreiajul are o cursa de actionare si nu este ca un buton: Decuplat / Cuplat. Pe parcursul acelei curse a pedalei transferul de putere se face de la nimic (ambreiajul la podea) la maxim (ambreiajul sus). De aceea nu este recomandat sa tii piciorul pe ambreiaj (in caz ca....) pentru a avea transfer integral al puterii generate de motor la roti. Daca tii piciorul pe ambreiaj si transferi sa zicem doar 80% din putere la roti, restul de 20% se va transforma in caldura care va uza degeaba ambreiajul. Daca tii ambreiajul la podea nu inseamna ca 100% din puterea motorului va fi preluata de ambreiaj intrucat motorul merge in gol si nu genereaza putere care sa plece catre roti; doar ca uzezi dispozitivele de comanda ale ambreiajului (rulment, placa de presiune, cabluri, etc.)
Revenind la cutia de viteze aceasta are ca misiune urmatoarele:
1. Pentru a evita statul cu piciorul pe ambreiaj cutia de viteze a fost dotata cu un mecanism care permite mersul motorului fara a fi cuplat la roti. (Punctul mort)
2. Permite mersul cu spatele (contine un angrenaj care roteste rotile invers decat la deplasarea cu fata) - Acel mecanism este cuplat in momentul in care maneta schimbatorului de viteze este in pozitia "Mers inapoi"
3. Permite accelerarea masinii la plecarea de pe loc printr-un mecanism de demultiplicare a turatiei. Ca efect al acestei demultiplicari creste forta de actionare a rotii. Acest mecanism este cuplat in momentul in care maneta cutiei de viteze este in pozitia 1.
4. Permite deplasarea automobilului cu viteza printr-un mecanism de transmitere directa a rotatiei de la motor la roti. Acest mecanism este cuplat in momentul in care maneta cutiei de viteze este in pozitia 4 (sau 5).
5. Permite exploatarea judicioasa a motorului prin varierea in trepte a mai sus mentionatului sistem de demultiplicare (Aici gasesti vitezele II, III, IV, etc).
6. Ca gaselnita tehnica, pentru economia de costuri ambreiajul a fost introdus intre motor si cutie de viteze pentru a fi folosit atat la decuplatul motorului de la roti dar si pentru a ajuta la schimbarea rapoartelor de demultiplicare cat mai lin. Astfel ambreiajul are dublu rol.
Scuze, pentru lungimea postului. Sper ca se intelege.