Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Ambreiaj+frana?
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia - Diverse > Diverse
proflorinn
Spunea cineva pe aici ca masina sa a fost condusa de un incepator care de fiecare data cand punea frana apasa si ambreiajul. Tonul folosit lasa sa se inteleaga ca asta ar fi o greseala...sau cel putin o inutilitate. Eu sunt incepator, conduc de trei luni un Logan dCI si cand pun frana, de fiecare data apas ambreiajul. Poate ma lamureste si pe mine cineva daca miscarea asta este sau nu gresita. Mentionez ca am doar 6000 km cu masina. Multumesc!
C@talin
nu are nimic ca apesi ambreiajul cand franezi da cand ii dai drumul sa nu-i dai drumu brusc(dupa ce schimbi din 2 in 3 intelegi tu) sa se smuceasca masina cu totul
Sony
Multi incepatori apasa ambreiajul si apoi frana. Este bine ca ambreiajul sa intre in a doua parte a franarii si sa te ajuti si de frana de motor, indeosebi iarna.
Greseala mare este cand stai la stop sau oprit in alta parte tinand ambreiajul apasat. Discul se va uza mult mai repede.
tonicelli
Daca apesi ambreiajul dupa ce frana de motor nu mai are sens mi se pare ok (adica de ex. de la 40km/h in tr III o lasi in frana de motor pana undeva aproape de relanti apoi apesi ambreiajul eu cred ca e ok) dar cred ca frana trebuie actionata prima data apoi ambreiajul si eventual sa nu uiti si tu ca alti prieteni piciorul pe ambreiaj smile.gif ca a trebuit o adevarata "lupta" cu el sa-l dezobisnuim pentru ca isi "odihnea" piciorul pe ambreiaj
LemonDemon
Ambreajul se apasa cand opresti masina(sau ai intentia de a o face ) pentru a n use opri motorul.Daca franezi si nu intentionezi sa opresti masina definitiv nu are rost sa apesi ambreajul.Adica mai explicit:Mergi ai 40 de km/h si vrei sa opresti masina brusc pentru ca ai infata un obstacol pui frana si apesi si ambreajul caci daca nu o faci masina va incetinii pana cand se va opri brusc motorul.Daca mergi cu 60km\h si iese o alta masina din drum auxiliar si are timp , dar tu ca sa il ajuti in plus pui usor piciorul pe frana pentru a nu-l stresa pe respectivul.In acest caz ai incetinit de la 60 la 40 km/h deci masina ruleaza in continuate si nu ai de ce sa apesi ambreajul.
clauditza
Am mai spus ca inca nu am carnetul(peste cateva zile dau examenul) tongue.gif blush.gif ...si am si eu o nelamurire legat de asta...! la inceput apasam ambreiajul inaintea franei, de frica sa nu mi se preasca motorul. Insa in 2 ore deja pricepusem cum sta treaba icon_mrgreen.gif Si ma obisnuisem ca...atunci cand sunt in apropierea unui semafor la care tocmai s-a pus rosu...sa o scot din viteza si o las sa curga(sau sa o ajut cu frana). instructorul insa mi-a atras atentia ca nu e bine huh.gif si de atunci stau mai mereu cu ambreiajul calcat la semafor...(evident ca atunci cand voi trece pe masina personala o voi folosi dupa legile mele) tongue.gif

QUOTE(LemonDemon @ 14 May 2006, 21:40)
Ambreajul se apasa cand opresti masina(sau ai intentia de a o face ) pentru a n use opri motorul.Daca franezi si nu intentionezi sa opresti masina definitiv nu are rost sa apesi ambreajul.Adica mai explicit:Mergi ai 40 de km/h si vrei sa opresti masina brusc pentru ca ai infata un obstacol pui frana si apesi si ambreajul caci daca nu o faci masina va incetinii pana cand se va opri brusc motorul.Daca mergi cu 60km\h si iese o alta masina din drum auxiliar si are timp , dar tu ca sa il ajuti in plus pui usor piciorul pe frana pentru a nu-l stresa pe respectivul.In acest caz ai incetinit de la 60 la 40 km/h deci masina ruleaza in continuate si nu ai de ce sa apesi ambreajul.
*



Eventual il apesi....ca sa schimbi o treapta(inferioara)
tonicelli
pai daca tii la masina si nu vrei o utilizare necorespunzatoare eu spun sa te ajuti de frana de motor (cat e posibil) apoi apesi ambreiajul si opresti/incetinesti vehicolul.
Sa apesi intai ambreiajul inseamna sa lasi totul in seama franelor ... gandeste-te ca ai de coborat o panta mai lunga ... ia ghici ce sa-r intampla cu franele daca masina ta e pe liber huh.gif si folosesti numai franele blink.gif
PS Am patit-o cu masina veche cand mi-au zis unii soferi sa opresc motorul pentru economie ....
La primul popas iesea fum din discurile de frana ale masinii blink.gif si daca ma gandesc nu stiu cata economie de gaz am facut ... smile.gif
proflorinn
Va multumesc pentru raspunsuri!...Ceea ce eu nu inteleg este de ce instructorul meu, si al altora, ne-au invatat sa facem abuz de ambreiaj?...Sincer, eu apas ambreiajul cand franez, cand cobor o panta...etc. Cineva spunea ca la semafor ambreiajul nu trebuie sa stea calcat!
argon
in trafic, mai faci franari dupa care nu e nevoie sa retrogadrezi treapta de viteza, in acest caz apasarea ambreajului devine inutila, si e uzura in plus la disc si furca.
Daca franarea coincide cu o retrogradare a treptei de viteze, nu poti sa nu apesi ambreajul, adica poti da trebuie sa fi profesionist, si e cam complicat.
proflorinn
Poate cineva sa-mi explice ca unui oligofren de 5 anisori cum functioneaza ambreiajul si cutia de viteze? Niste poze sau imagini ar fi o minune, si incercati sa ocoliti termenii prea tehnici, nu uitati cu cine stati de vorba...Mi se pare interesant sa aflu chestiile astea acum, la batranete.
Diac
Asta e problema cu care m-am confruntat si eu si alti prieteni care si-au luat permisul in aceeasi perioada cu mine.
Ideea e ca instructorul nu iti spunea nimic de treaba asta pentru ca in masina de Scoala mergi cu maxim 40 km la ora. Cel putin asa a fost in cazul meu.
Ei ce te faci cand cobori pante, eventual serpentine numai in frana, cu ambreiajul apasat, sau cand apesi frana + ambreiaj la 120 km la ora, cum am vazut ca face o prietena a mea. Sau alta amica are obiceiul de a cobori pante cu masina scoasa din viteza, nu pricepe ideea de "frana de motor", a auzit de ea, dar habar nu are despre ce e vorba. In aceste cazuri frana este suprasolicitata, iar placutele si ferodourile se vor uza mai repede.
In legatura cu frica de a opri motorul. Cat timp se invarte roata, motorul nu se va opri. Bunicul meu, de exemplu, cand franeaza ca sa opreasca, apasa ambreiajul abia atunci cand motorul incepe sa vibreze
Eu m-am invatat singur sa apas ambreiajul doar cand trebuie sa schimb viteze sau sa opresc. Pur si simplu, am impresia ca e mai sigur, ca eu controlez mai bine masina. Ma ajuta la franare pe suprafete alunecoase, carosabil umed sau cu zapada.
argon
QUOTE(proflorinn @ 14 May 2006, 22:33)
Poate cineva sa-mi explice ca unui oligofren de 5 anisori cum functioneaza ambreiajul si cutia de viteze? Niste poze sau imagini ar fi o minune, si incercati sa ocoliti termenii prea tehnici, nu uitati cu cine stati de vorba...Mi se pare interesant sa aflu chestiile astea acum, la batranete.
*




Ambreiaj

Cand patineaza ambreiajul

Cutie

Sincroanele din cutie
Asi
excelente explicatii pentru copilu de 5 ani care stie si engleza..
vtavi14
florin: ambreaj+frana- nu-i bine(adica nu e prea sanatos nici pt. ambreaj). Frana si apoi EVENTUAL ambreaj, daca e cazul sa schimbi intr-o treapta inferioara.
stuiberv
Eu tot nu inteleg cine sunt instructorii. Cum poate un instructor sa te invete ceva ce iti poate pune in pericol viata???
Daca te apuci si cobori o panta lunga doar cu frana, risti sa ramai fara frane. Si, mai rau de atat, risti chiar sa nu stii ca poti ramane fara frane.
Parerea mea e ca instructorii ar trebui controlati mult mai riguros decat sunt acum.
Eu am avut noroc, am avut un instructor care pe langa faptul ca nu tipa niciodata, mai si explica de ce se fac anumite chestii cum imi spune el si nu altfel.
Bine, dupa ce am executat frana de motor cu a doua de pe la 50 km/h cu breakul lui, era sa tipe, dar a spus doar calm: mai, daca imi scoti pistoanele le platesti smile.gif.

In final: la semafor poti sa stai cu piciorul infipt in pedala de ambreiaj (desi nici asta nu e bine pentru el), ca nu pui in pericol pe nimeni.
Dar cand pui frana, intai apesi frana, si doar daca e nevoie apesi ambreiajul ca sa schimbi viteza sau sa opresti masina.
Pentru incepatori: incercati urmatorul lucru: pe un drum liber, mergeti cu 50 km/h cu viteza a patra, apasati frana, fara ambreiaj. Continuati pana se opreste motorul (nu o faceti prea des). Veti vedea ca motorul nu se opreste decat la viteza f. mica. Apoi, tot la 50 kmh viteza a patra, frana fara ambreiaj, apasati ambreiajul, schimbati a treia, eliberati ambreiajul (continuati sa franati in timpul asta), si tot asa. Bine, chestia asta cu schimbatul vitezelor in timp ce franezi parca nu se face chiar asa ca cica poti strica ceva prin cutia de viteze, dar iarna aplic aproape numai asta.
diesel2002

in romaneste...

Primul organ al transmisiei, montat chiar pe motor si avand rol de a cupla sau a decupla motorul de cutia de viteze, este ambreiajul. Functionarea sa este explicata mai jos.
Pe capatul arborelui motor este montat un disc 1 a carui turatie este evident turatia motorului. Axul denumit priza, care iese din cutia de viteze are si el montat un disc la extremitatea sa anterioara, insa acest disc poate glisa pe nuturile prizei, mentinandu-se permanent intr-un plan perpendicular pe priza (discul 2)
Cele 2 discuri sunt captusite pe fetele de lucru cu un material rezistent la temperaturi mari si cu un coeficient de frecare foarte mare (ferodo).
Un resort puternic, R, impinde discul 2 catre discul 1, tinandu-l presat pe acesta.
Apasand cu piciorul stang pe pedala de ambreiaj discul 2 se indeparteaza de discul 1, decupland astfel cutia de viteze de motor. Prin eliberarea pedalei de ambreiaj discul 2 este presat puternic pe discul 1, astfel miscarea arborelui motor este transmisa cutiei de viteze, care la randul ei prin intermediul planetarelor este transmisa la rotile motoare.
Frecarea dintre cele doua discuri produce caldura, care, de la un anumit grad de temperatura . este extrem de daunatoare materialului din care este construit intreg ambreiajul. In afara de aceasta, ferodoul, solicitat la frecari excesive, se va uza rapid, marind in acest fel pretul de cost al reparatiilor curente necesare mentinerii automobilului in functiune.
Deducem deci ca orice debreiere(calcare a pedalei de ambreiaj) trebuie sa se execute BRUSC si TOTAL (pana la podea), iar mentinerea ambreiajului in zona critica (de cuplare) trebuie limitata la un minim necesar.


Acum nu mai am timp sa scriu si cum se foloseste ambreiajul, dar promit ca voi reveni. wink.gif
vtavi14
QUOTE(stuiberv @ 15 May 2006, 10:31)
Eu tot nu inteleg cine sunt instructorii. Cum poate un instructor sa te invete ceva ce iti poate pune in pericol viata???
Daca te apuci si cobori o panta lunga doar cu frana, risti sa ramai fara frane. Si, mai rau de atat, risti chiar sa nu stii ca poti ramane fara frane.
Parerea mea e ca instructorii ar trebui controlati mult mai riguros decat sunt acum.
Eu am avut noroc, am avut un instructor care pe langa faptul ca nu tipa niciodata, mai si explica de ce se fac anumite chestii cum imi spune el si nu altfel.
Bine, dupa ce am executat frana de motor cu a doua de pe la 50 km/h cu breakul lui, era sa tipe, dar a spus doar calm: mai, daca imi scoti pistoanele le platesti smile.gif.

In final: la semafor poti sa stai cu piciorul infipt in pedala de ambreiaj (desi nici asta nu e bine pentru el), ca nu pui in pericol pe nimeni.
Dar cand pui frana, intai apesi frana, si doar daca e nevoie apesi ambreiajul ca sa schimbi viteza sau sa opresti masina.
Pentru incepatori: incercati urmatorul lucru: pe un drum liber, mergeti cu 50 km/h cu viteza a patra, apasati frana, fara ambreiaj. Continuati pana se opreste motorul (nu o faceti prea des). Veti vedea ca motorul nu se opreste decat la viteza f. mica. Apoi, tot la 50 kmh viteza a patra, frana fara ambreiaj, apasati ambreiajul, schimbati a treia, eliberati ambreiajul (continuati sa franati in timpul asta), si tot asa. Bine, chestia asta cu schimbatul vitezelor in timp ce franezi parca nu se face chiar  asa ca cica poti strica ceva prin cutia de viteze, dar iarna aplic aproape numai asta.
*


blink.gif blink.gif mai da' tu chiar esti bun la explicatii de-astea...
Patefon
QUOTE(proflorinn @ 15 May 2006, 00:33)
Poate cineva sa-mi explice ca unui oligofren de 5 anisori cum functioneaza ambreiajul si cutia de viteze? Niste poze sau imagini ar fi o minune, si incercati sa ocoliti termenii prea tehnici, nu uitati cu cine stati de vorba...Mi se pare interesant sa aflu chestiile astea acum, la batranete.
*



Ca sa intelegi cum sa faci cu ambreiajul si cutia de viteze trebuie sa pricepi ce e acela automobil si ce se vrea de la el.

Automobilul: este un dispozitiv care asigura deplasarea pasagerilor in conditii optime intre doua puncte in mod autonom. Automobilul trebuie sa indeplineasca cateva conditii pentru a fi utilizabil:
1. Sa fie autonom pe distante lungi.
2. Sa se poata pune in miscare repede.
3. Sa se poata opri repede.
4. Sa aiba viteza de deplasare variabila.
5. Sa aiba directie de deplasare controlabila.
6. Sa aiba un cost rezonabil de achiziie si exploatare.

Conditia impusa la punctul 1 s-a rezolvat prin introducerea motorului cu ardere interma.

Motorul: Este un dispozitiv mecanic ce tranforma energia rezultata in urma arderii unui carburant in lucru mecanic (adica energie mecanica utilizabila pentru deplasare).
Motorul cu ardere interna se "bucura" de urmatoarele dezavantaje:
1. Se invarte intr-un singur sens
2. Are o turatie minima de functionare
3. Are o turatie maxima de functinare
4. Are o plaja de functionare optima
5. Forta cu care invarte este disponibila in acea plaja de functionare optima, este variabila cu turatia si este limitata.

Acum avem urmatoare contradictii:
a. Cupland motorul direct la roti (cel mai ieftin mod de utilizare al motorului) nu pot opri automobilul fara sa opresc motorul (intrucat motorul are o turatie minma de utilizare). Atunci am nevoie de un dispozitiv care sa decupleze si sa cupleze motorul la roti. Acel dispozitiv se numeste AMBREIAJ
b. Daca cuplez prin intermediul unui ambreiaj motorul la roti scap de problema opritului automobilului iar acesta se va deplasa relativ repede in plaja de turatie optima (sa zicem 80 - 140 Km/h intre 2000 si 3000 Rpm). Cum motorul are o turatie minima de 1000 Rpm viteza minima este de 40 Km/h. Cum forta disponibila intre 1000 si 2000 Rpm este redusa acceleratia este si ea foarte redusa.
c. Ca sa rezolv problema vitezelor mici introduc un angrenaj de demultiplicare a turatiei de la motor la roti. Za zicem ca fac astfel incat la o rotatie completa a rotii motorul sa se invarta de 20 de ori (demultiplicare). Am rezulvat problema acceleratiilor la viteze mici dar nu pot deplasa automobilul cu mai mult de 20 Km/h (turatia maxima a motorului). Inca nu pot merge cu spatele!!.

Ca sa rezulv toate problemele de mai sus introduc un alt dispozitiv mecanic (Cutia de viteze) care sa imi permita utilizarea motorului in mod optim pentru diverse cerinte de deplasare.

Pe de alta parte oricat de mare ar fi demultiplicarea cupland motorul (minim 100 Rpm) brusc la roti, rotile se vor invarti brusc si voi avea smucituri la plecarea de pe loc sau voi opri motorul asa ca am nevoie ca acel ambreiaj sa permita transferul lin de rotatie de la motor la cutia de viteze. De aceea ambreiajul are o cursa de actionare si nu este ca un buton: Decuplat / Cuplat. Pe parcursul acelei curse a pedalei transferul de putere se face de la nimic (ambreiajul la podea) la maxim (ambreiajul sus). De aceea nu este recomandat sa tii piciorul pe ambreiaj (in caz ca....) pentru a avea transfer integral al puterii generate de motor la roti. Daca tii piciorul pe ambreiaj si transferi sa zicem doar 80% din putere la roti, restul de 20% se va transforma in caldura care va uza degeaba ambreiajul. Daca tii ambreiajul la podea nu inseamna ca 100% din puterea motorului va fi preluata de ambreiaj intrucat motorul merge in gol si nu genereaza putere care sa plece catre roti; doar ca uzezi dispozitivele de comanda ale ambreiajului (rulment, placa de presiune, cabluri, etc.)

Revenind la cutia de viteze aceasta are ca misiune urmatoarele:
1. Pentru a evita statul cu piciorul pe ambreiaj cutia de viteze a fost dotata cu un mecanism care permite mersul motorului fara a fi cuplat la roti. (Punctul mort)
2. Permite mersul cu spatele (contine un angrenaj care roteste rotile invers decat la deplasarea cu fata) - Acel mecanism este cuplat in momentul in care maneta schimbatorului de viteze este in pozitia "Mers inapoi"
3. Permite accelerarea masinii la plecarea de pe loc printr-un mecanism de demultiplicare a turatiei. Ca efect al acestei demultiplicari creste forta de actionare a rotii. Acest mecanism este cuplat in momentul in care maneta cutiei de viteze este in pozitia 1.
4. Permite deplasarea automobilului cu viteza printr-un mecanism de transmitere directa a rotatiei de la motor la roti. Acest mecanism este cuplat in momentul in care maneta cutiei de viteze este in pozitia 4 (sau 5).
5. Permite exploatarea judicioasa a motorului prin varierea in trepte a mai sus mentionatului sistem de demultiplicare (Aici gasesti vitezele II, III, IV, etc).
6. Ca gaselnita tehnica, pentru economia de costuri ambreiajul a fost introdus intre motor si cutie de viteze pentru a fi folosit atat la decuplatul motorului de la roti dar si pentru a ajuta la schimbarea rapoartelor de demultiplicare cat mai lin. Astfel ambreiajul are dublu rol.

Scuze, pentru lungimea postului. Sper ca se intelege.
ursul-alb
Exceptand unele mici intepaturi de la inceput ( tongue.gif ), in rest 10 plus. O explicatie cum nu se poate mai pe intelesul celui care a pus intrebarea (no offense, nu suntem toti mecanici auto sau ingineri).

Si DA, asa fac 90% dintre instructori... prefera sa nu-si bata capul ca elevul sa invete ceva (evident, e greu la inceput, ca sunt multi atehnici si neinteresati), iar unele obiceiuri proste dobandite in scoala nu se mai vindeca niciodata! (cred ca spre fericirea mecanicilor auto...)

Inca o data, felicitari!
proflorinn
Multumesc Patefon pentru explicatia absolut SENZATIONALA! E adevarat ca inainte nu stiam nimic despre cutia aia magica cu maneta si pedala din stanga, eu sunt biolog si mecanica mi-e complet straina....Am avut dreptate sa respect inginerii sau tehnicienii, pentru mine sunt doxa de chestii science-fiction. Daca nu deranjez, as mai avea o nelamurire: din cate ai explicat aici pentru a face rotile sa se invarta aceste dispozitive magice moduleaza puterea data de motor. M-ar interesa cum au ajuns tehnicienii la solutiile astea ingenioase, primele masini (scuze, primele generatii de masini) cum faceau transmisia la roti?
EUROPE_
QUOTE(tonicelli @ 14 May 2006, 21:54)
pai daca tii la masina si nu vrei o utilizare necorespunzatoare eu spun sa te ajuti de frana de motor (cat e posibil) apoi apesi ambreiajul si opresti/incetinesti vehicolul.

Toniceli ia spune-mi mie ca nu prea ma pricep, daca ai 140 km/h... tu ii dai in frana de motor ca sa nu uzezi ambreiajul???
Slider
Pai cam asa este cum a zis Toniceli! A spus "sa te ajuti" de frina de motor. De fapt se combina frinarea efectuata de "frina de motor" cu cea efectuata de frina de serviciu.
Problema este ca Nu "apoi apesi ambreiajul si opresti/incetinesti vehicolul". Ambreiajul se actioneza NUMAI pentru schimbarea vitezelor!

silviumc
QUOTE(diesel2002 @ 15 May 2006, 10:44)
Deducem deci ca orice debreiere(calcare a pedalei de ambreiaj) trebuie sa se execute BRUSC si TOTAL (pana la podea)
Eu asa debreiez pe Dacia mea si e ok. Dar am mers de vreo cateva ori cu un Cielo de la servici, iar acolo daca apas rapid pe ambreiaj masina se poticneste odata si face ca barca pe valuri. Nu era prea veche, avea 30-40000 km. Deci care putea fi problema lui? La altele cu care am mai mers (skoda, renault, logan) nu se intampla asta.
aproapeom
patefon rulz smile.gif

si eu sunt tot incepator , si apas ambreiajul cam tot timpul.
mai fac si frana de motor sa zic asa , dar cand e de frana , apas ambreiajul. din considerentul ca daca sa zicem am 60 si franez pana la 30, oricum trebuie sa schimb in II-III.
la semafor stau cu ambreiajul apasat din motivul ca e o pozitie oarecum relaxanta ( ambreiajul este moale , daca ar fi fost tare probabil nu o faceam )

si acum , parcarile : biggrin.gif
de obicei cand o urc pe o bordura , lipesc roata de bordura, dau drumu la ambreiaj si incerc sa mentin rpm pe la 1500-2000 , pana urca . de obicei pe la 2500 urca , indiferent de bordura.

pana acum a mirosit de vreo 2 ori a .. ce miroase . odata era o groapa chiar mare , si odata am plecat cu frana de mana , sa vad daca poate . ( care apropo, daca era turata , am luat deodata piciorul de pe ambreiaj , inseamna ca ambreiajul totusi patineaza si cand este 100 % cuplat .. poate ar trebui sa se gandeasca inginerii la alte materiale smile.gif )
Slider
........."mai fac si frana de motor sa zic asa , dar cand e de frana , apas ambreiajul. din considerentul ca daca sa zicem am 60 si franez pana la 30, oricum trebuie sa schimb in II-III."........

Si de ce nu apesi numai frina pina cind trebuie sa schimbi a II-a? (de fapt ai gresit in text: dupa reducerea vitezei de la 60 la 30 schimbi de la a III-a la a II-a)
teodor
Sa spun si eu cum procedez.
Pe vechea berlina intai franam si apoi ambreiaj pentru a retrograda in treapta inferioara.In 70 % din cazuri asa faceam, dar mai o comiteam si eu prin a apasa intai ambreiajul apoi frana.
LA metoda 2 , cand dadeam drumul la ambreiaj o faceam usor, altfel pe ploaie sau piatra cubica derapezi usor, de cateva ori mi sa intimplat.
Instructorul tin minte ca ma batea la cap, ca prim data sa franez si apoi sa schimb in treapta inferioara daca masina si conditiile din trafic o cere.
Cum cu SLZ pe motorina lucrurile stau altfel, mie imi merge masina in treapta I si II chiar daca nu apas acceleratia, are cuplu mare si motorul se invarte fara a mai apasa acceleratia.
De aceea daca conditiile de trafic imi permit sa calc intai frana si apoi ambreiajul pentru a face o frana de motor sau pt. a incetinii masina, atunci asa fac.
Prin aglomeratie insa lucrurile stau asa: calc abreiajul apoi franez, sau schimb in viteze inferioare.
Smeagol
Este bine sa nu debreiezi cand franezi deoarece:
- nu stresezi asa de mult ambreiajul, adica ferodo (desi nu asa i se spune) si furca + rulment. In mod normal astea-s destul de bine gandite, dar costa.
- nu stresezi asa de mult placutele si discurile de frana - motorul te ajuta sa franezi mai lin si mai eficient - daca debreiezi, consuma, daca nu, nu consuma.

Practica de a debreia doar atunci cand este nevoie vine in timp. Pentru moment, daca esti incepator si asa te simti mai sigur, e OK sa si debreiezi cand pui frana. In cazul in care cedeaza franele problemele sunt destul de mari si cu motorul cuplat si de obicei nu cedeaza ele cu una, cu doua.

Cu timpul inveti sa asculti motorul pe o masina si atunci ai incredere ca nu se ineaca motorul daca franezi.
dbk
In momentul franarii calci ambreiajul daca ai de gand sa opresti definitiv masina (evident faci lucrul acesta pentru a scoate masina din viteza) sau daca modifici foarte mult viteza (ex.: esti in treapta a V-a, ai 120km/h si franezi pana la 30 km/h, este evident ca trebuie sa calci ambreiajul si sa schimbi viteza in a treapta a II-a sau a III-a pentru ca a V-a este o treapta necorespunzatoare vitezei de 30 km/h). In general, frana de motor ajuta foarte mult la franare si este foarte recomandata in conditiile in care drumul este ud, alunecos etc. deoarece ajuta frana de serviciu intr-un raport destul de mare. Bineanteles frana de motor nu mai are un efect prea mare in momentul in care motorul se apropie de turatia de relanti.

Cat despre instructori....al meu imi spunea mereu ca in momentul in care voi da examen si-l voi avea pe Garcea langa mine la stop sa raman cu piciorul pe ambreiaj si cu treapta I-a cuplata pentru ca altfel bizounul cu sapca de langa mine va spune ca nu respect manualul, iar pe urma, dupa ce iau, examenul, sa merg normal si sa nu abuzez de ambreiaj. Nu stiu cata dreptate avea si daca Garcea chiar tine cont de lucrul asta dar am facut ca el si n-am avut probleme, "Ghearceaaa" n-a comentat. Dupa aceea mi-am vazut de propriul meu stil de condus
clauditza
Ideea e ca instructorul nu iti spunea nimic de treaba asta pentru ca in masina de Scoala mergi cu maxim 40 km la ora. Cel putin asa a fost in cazul meu.

Eu abia am terminat scoala icon_mrgreen.gif si am avut norocul sa nu ma ia nici un radar tongue.gif Nu stiu cum se simteau cei care "avertizau" cu flash-uri o masina de scoala rolleyes.gif dar le multumesc... Maxim i-am dat ceva mai sus de 65km/h. Mi-era si mie rusine blush.gif dehh...eram cu SCOALA excl.gif tongue.gif blink.gif
aproapeom
QUOTE
Prin aglomeratie insa lucrurile stau asa: calc abreiajul apoi franez, sau schimb in viteze inferioare.


in bucuresti exista si zile cand nu e aglomerat ? eu ma refeream la traficul din bucuresti
C@talin
QUOTE(clauditza @ 18 May 2006, 21:56)
Ideea e ca instructorul nu iti spunea nimic de treaba asta pentru ca in masina de Scoala mergi cu maxim 40 km la ora. Cel putin asa a fost in cazul meu.

Eu abia am terminat scoala  icon_mrgreen.gif  si am avut norocul sa nu ma ia nici un radar tongue.gif  Nu stiu cum se simteau cei care "avertizau" cu flash-uri o masina de scoala rolleyes.gif dar le multumesc... Maxim i-am dat ceva mai sus de 65km/h. Mi-era si mie rusine blush.gif  dehh...eram cu SCOALA excl.gif  tongue.gif  blink.gif
*



frate nu glumesc da cand am fost eu cu scoala in afara orasului am rupt masina 120 imediat
p.s. asta cu un tico
proflorinn
In urma explicatiilor primite, a imaginilor trimise si a felului in care conduceti voi, am experimentat in ultimele zile frana de motor destul de des. Aveti dreptate, abuzam nejustificat de mult de ambreiaj, apasam ambreiajul si franam in pante unde masina avea cam 45-50 km/h, cu frana de motor (adica ceea ce inteleg eu prin frana de motor-ridicarea usoara a piciorului de pe acceleratie pt. ca masina sa franeze din inertia motorului) este mult mai usor si-mi da senzatia ca eu controlez masina mai bine.
diesel2002
Eu asa ii invat pe elevi. Exact cum am descris mai sus. Problema se pune in felul urmator: daca masina cu care face elevul scoala este a scolii, atunci instructorul nu isi va da interesul sa invete elevul sa conduca corect din punct de vedere tehnic deoarece masina nu e a lui si nu prea il intereseaza daca se strica sau nu. In al doilea rand instructorii cu masini proprii, asa cum sunt si eu si care platesc rata pe luna 100E nu prea pot sa imi bat joc de masina si de aceea ii invat sa foloseasca masina exact cum trebuie. Si la urma urmei asta e o meserie care trebuie sa ti-o faci cum scrie la carte. Daca nu esti in stare mai bine te apuci de facut floricele, sau altceva...Stiu instructori in Galati care merg ei cu piciorul pe ambreiaj..
sik
cine a zis sa iei picioru la semafor a zis bine ca io dupa 3 ani totusi miam gasit ferodourile in cutie nu pe disc, sper sa ma invat minte
Asi
QUOTE(sik @ 20 May 2006, 00:39)
cine a zis sa iei picioru la semafor a zis bine ca io dupa 3 ani totusi miam gasit ferodourile in cutie nu pe disc, sper sa ma invat minte
*


?? blink.gif nu prea am inteles ce voai sa spui..
ca "placutele de frana" le-ai gasit pe unde? si eu mi l-eam gasit in cutie pe raft in magazin.
in fine.. si adica de 3 ani nu ai mai verificat placutele sau in 3 ani nu faci 10000km?

translate please
ovidiusoft
@Asi, omul se refera la ferodorile de la ambreiaj. I s-au tocit zdravan pt ca a stat cu pedala apasata la semafor.
EUROPE_
Toniceli inca nu mi-a raspuns la intrebarea de pe prima pagina a acestui topic!!! mad.gif
Eu unu inca nu am permis, ( si mai fac scoala de soferi pana dau orasul..). Nu prea folosesc frana de motor, pur si simplu apas pe ambreaj si o scot din viteza.
Sunt curios cine da in frana de motor la 140 km/h? ( Toniceli probabil... dry.gif )
ovidiusoft
EUROPE, la viteza aia e chiar foarte bine sa folosesti frana de motor, care la vitezele alea este foarte eficienta - eventual pe la 120 bagi a 4-a si chiar se simte. Frana "normala" sufera foarte mult la viteza aia - gandeste-te cu ce viteza se freaca ferodourile alea.

Caz de utilizare: vin de pe autostrada, 130 si ceva (acul pe 140). Inainte de iesire, pentru ca STIU ca o sa opresc, o las usor, viteza scade, la 110 ii dau a 4-a, o las usor, si ajung cu 60, adica exact cat imi trebuie pentru a iesi. N-am apasat deloc frana, ba am mai facut si niste economie de carburant.
EUROPE_
Economie zici... nu prea imi place frana de motor la vitezele alea... la masina mea parca se uza ambreajul mai repede, oricum facea urat de tot. Nu crezi ca ar fi fost mult mai bine sa o scoti din viteza ( si facea probabil aceeasi economie de carburant ) si scapai si de sunetul motorului. Doar nu vreti sa tineti placutele de frana 100 000km blink.gif blink.gif blink.gif . La viteza aia , dupa parerea mea se uzeaza mai repede ambreajul in frana de motor ( cel putin mie asa mi s-a parut... acum nu aruncati cu pietre wink.gif )
ovidiusoft
Daca e ambreiajul ok, nu ar trebui sa-l doara prea tare. De urat face urat, dar asta e smile.gif, nu pateste nimic daca turatia e in limite normale. In legatura cu scosul din viteza nu este asa. Pe "liber", motorul are turatie de relanti si consuma niste carburant. In frana de motor, calculatorul taie alimentarea si mergi cu consum zero. Plus ca nu-i vorba de tocit placutele in primul rand - e vorba ca fara discuri ventilate, acestea se incing si dupa cateva frane mai puternice (cum ar fi cele de pe serpentine) poti sa ai surpriza sa nu mai tina.
DragosP
QUOTE(ovidiusoft @ 20 May 2006, 18:43)
Pe "liber", motorul are turatie de relanti si consuma niste carburant. In frana de motor, calculatorul taie alimentarea si mergi cu consum zero.

Ce zici tu e valabil pentru motoarele cu injecție, gen mpi-urile de pe DSN, SLZ, Logan și dci-uri, mă rog, motoare moderne. La daciile clasice nu prea faci economie de carburant în frână de motor, ba din contră.
ovidiusoft
Shit, acum am vazut ca EUROPE are 1300... sorry. Ma obisnuisem sa vad masinile sub avatar sad.gif.
EUROPE_
wink.gif ovidiusoft se mai intampla wink.gif .
EUROPE_
Din cate stiu eu, la motoarele cu injectie calculatorul saraceste amestecul carburant in frana de motor sau gresesc??? blink.gif .
Stefan_B
Nu chiar - amestecul e sau pastrat constant aproape de lambda=1 sau se taie benzina complet.

De obicei, pana cand rpm ating 2500-2000, alimentarea e complet taiata. Sub turatia asta, se reia alimentarea.

Lambda tb pastrat constant din cauza catalizatorului, care se incalzeste f.tare la amestecuri sarace. Alimentarea se reia pe la 2000 rpm pt ca motorul sa nu se opreasca daca debreiezi.

duculeana
QUOTE(stuiberv @ 15 May 2006, 10:31)
Eu tot nu inteleg cine sunt instructorii. Cum poate un instructor sa te invete ceva ce iti poate pune in pericol viata???
Daca te apuci si cobori o panta lunga doar cu frana, risti sa ramai fara frane. Si, mai rau de atat, risti chiar sa nu stii ca poti ramane fara frane.
Parerea mea e ca instructorii ar trebui controlati mult mai riguros decat sunt acum.
Eu am avut noroc, am avut un instructor care pe langa faptul ca nu tipa niciodata, mai si explica de ce se fac anumite chestii cum imi spune el si nu altfel.
Bine, dupa ce am executat frana de motor cu a doua de pe la 50 km/h cu breakul lui, era sa tipe, dar a spus doar calm: mai, daca imi scoti pistoanele le platesti smile.gif.

In final: la semafor poti sa stai cu piciorul infipt in pedala de ambreiaj (desi nici asta nu e bine pentru el), ca nu pui in pericol pe nimeni.
Dar cand pui frana, intai apesi frana, si doar daca e nevoie apesi ambreiajul ca sa schimbi viteza sau sa opresti masina.
Pentru incepatori: incercati urmatorul lucru: pe un drum liber, mergeti cu 50 km/h cu viteza a patra, apasati frana, fara ambreiaj. Continuati pana se opreste motorul (nu o faceti prea des). Veti vedea ca motorul nu se opreste decat la viteza f. mica. Apoi, tot la 50 kmh viteza a patra, frana fara ambreiaj, apasati ambreiajul, schimbati a treia, eliberati ambreiajul (continuati sa franati in timpul asta), si tot asa. Bine, chestia asta cu schimbatul vitezelor in timp ce franezi parca nu se face chiar  asa ca cica poti strica ceva prin cutia de viteze, dar iarna aplic aproape numai asta.
*


Bun, pe mine ma intereseaza cum sa nu-mi moara motorul la semafor, la proba de traseu (ca cica te da jos imediat)? Deci intai franez apoi scot din viteza cand ajunge la relanti, nu? Mai apas si ambreiajul ca sa nu moara motorul sau nu? Si tin piciorul pe frana sau o eliberez? Pe examinator il intereseaza sa ai si o conduita preventiva, nu sa te dai zmeu.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.