QUOTE(argon @ 18 May 2006, 19:47)
Si cand consuma 250 g la 9000 km cum imi consuma mie, cum merge motorul?
Mai mult ca perfect?
Pe vremuri, tot asa se dezbatea daca si de ce consuma motoarele ulei. Autorul articolului argumenta normalitatea unui anumit consum de ulei: a) uleiul care ajunge in zona segmentilor - ca si astia se ung! - este aspirat in camera de ardere si ars;
uleiul care unge ghidurile si cozile supapelor: aspirat odata cu amestecul combustibil sau aruncat spre esapament c) poate mai stiti voi vreun consum tehnologic; daca nu, pierderile de etanseitati - pe la busonul de umplere, pe la simeringuri, pe la alte garnituri... Dar astea ar trebui eliminate.
De ce la unele motoare nu se observa consumul de ulei? In primul rand lipsesc pierderile - motoarele straine se realizeaza cu materiale si tehnici de etansare bune - apoi consumurile tehnologice sunt destul de reduse si scaderile mici sunt mascate de pierderile de combustibil pe linga piston (ei da, cat ar fi motorul de bengos, pistonul se face din aluminiu iar cilindrul e dintr-o fonta, in 99% din cazuri; materialele astea au coeficienti diferiti de dilatare si in alea cateva secunde de la pornire cat motorul e rece tot trece un pic de benzina spre baie...)
Altadata mai erau si pierderi prin evaporarea unor fractiuni de ulei mai usoare, dar uleiurile moderne nu mai sufera de aceasta problema. La Dacia o cauza semnificativa o constituie scurgerile prin neetanseitati - chestie care e si deranjanta sub aspect estetic - si abia cand motorul e uzat rau, prin etansarea slaba a pistonului - asta se masoara cu compresiometrul, dar oricum, motorul nu mai trage, ancraseaza bujiile, scoate clasicul fum alb si miros caracteristic de ulei ars...
Manualul de Dacia da pragul de reparatie de 1 litru la 1000km consum ulei.
Apropo de GPL, avantajul e combustibilul mai ieftin, dezavantajul e investitia, spatiul ocupat si sensibilitatea crescuta a pornirii la temperaturi scazute (evaporarea gazului e ingreunata de temperatura scazuta) Altfel, si benzina este evaporata si arsa sub forma de vapori (adica tot gazoasa) Chestia cu arsul supapelor ar trebui sa fie legata de puterea calorica a combustibilului (supapa de evacuare are regimul cel mai greu, fiind "incinsa" de gazele fierbinti ale esapamentului), dar eu cred ca variatia solicitarii termice a supapei e mult mai mare cu sarcina motorului decat cu schimbarea de combustibil, sau, in limbaj profan, mai mult f.. pardon, solicita motorul mersul cu viteza mare si incarcarea mare decat functionarea cu GPL in regim moderat.
Raman deschis unor argumente convingatoare
Bafta!