Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: bobina si condensatorul
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
beby1300
fotografiile prezinta forma de unda a tensiunii pe condensatorul de pe delco la o tutatie de ~3000 rpm.



1. 3300nF, condensator prea mare => varful de tensiune este prea mic iar panta nu este destul de abrupta.

2. 330nF(pe masina sunt practic de 250nF), cam asa ar trebui sa arate impulsul dat de bobina.

3. 33n, condensator prea mic (in timp condensaorul de pe delco se usuca si pierde din capacitate) datorita tensiunii prea mari care apare platina se arde, suna cunoscut nu?



simularea permite si vizualizarea curentilor prin bobina si condensator sau limitarile care apar la tutratii mai mari dar.... lenea e cucoana MARE.
driverx
Cei aia condensator? laugh.gif Eu am aprindere tranzistorizata...am deconectat sarma de la cond.



:shock:
beby1300
hi hi hi,



sa o crezi tu.



e adevarat condensatorul de pe delco nu il mai ai pus pentru ca daca il mai lasai el devenea componenta pusa in paralel la INTRAREA aprinderii, ceea ce nu e deloc bine (in anumite cazuri), dar daca te vei uita in aprinderea ta tranzistorizata vei observa un condensator de 220 nF sau 330nF care tine locul celui de pe delco. :idea:
driverx
Hehe...da' aprindere mii foarte compacta. Ar trebui sa o sparg sa vad ce are inauntru....



Ai alte idei? Sa pun unu de vreo 100 - 150 nF? Ca daca ai dreptate. Astea doua in paralel ar ajunge la cifra ta de 330nF laugh.gif



:shock:
beby1300
nu trebuie sa spargi nimic... este de ajuns sa te uiti la orice schema de ap. tr. :idea: dai cu un google si dupa aia mai vb.
driverx
Ehh..nus electronist. De aia te intreb pe tine...



:shock:
beby1300
schema de simulate arata ca in fig 4, pentru a se putea interpreta mai usor graficele de tensiune.



-swich-ul SW1 comandat in tensiune de un generator de unda dreptunghiulara simuleaza platina. raportul inchis deschis este 1, ceea ce nu corespunde intrutotul cu realitarea dar nu am avut datele exacte cand am realizat schema.



-rezistenta R3 inlocuieste secundarul bobinei de inductie. pierderile care se faceau prin acesta sunt realizate de R3.



-rezistenta R1 repreznta rezistenta spirelor primarului (bobina nu este ideala, are intre 3-5 ohmi)



tensiunile din grafic reprezinta diferentza de potential dintre masa si punctul de legatura intre platina, condensator si bobina.
whitesorcerer12
beby1300, am si eu o intrebare..am o aprindere de aia rosie cat o cutie de chibrituri , din comertz, asta pana gasesc alta..nu am scos condenstaorul insa...masina merge ceas..e vreun bai?????
driverx
whitesorcerer12,



Stii cum se zice: RTFM!! Acolo in doc la aprindere scrie CLAR ca se scoate. Merge masina dar si aprinderea are condensator...si tu le-ai pus in paralel..deci ai capacitate mai mare...bine rau....nu stiu....dar scrie in instructiuni sa il scoti



Eu am scos doar firul, condensatorul a ramas pe delco...in caz ca crapa aprinderea...pun cond inapoi..leg direct bobina de delco...si am din nou masina functionala



:shock:
beby1300
daca itzi merge "ceas" e clar ca nu e nici o pb. la tine. problema poate aparea doar daca intrarea aprinderii rezistenta de descarcare a condensatorului (si de blocare a tranzistorului "prefinal") este prea mare, aceasta ar putea aduce o intarziere a deschiderii tranzistorului.

dar nu cred sa fie cazul pentru nici un model din comertz.... ar fi fost prea multe reclamatii.
whitesorcerer12
driver x, dar tu ai inteles ce aprindere am eu?unde mai are aia condensator, ca pare ea a fi un condensator??

si daca nu s-a ars pana acuma , de ce sa se mai arda?

poate asta da probleme cu pornirea la frig, sau la cald sau altcumva?

oricum, off topic, eu sunt dintre cei cu bujii bosch si cred ca ele dau probleme la dacie.....cu bobina bosch nu a vrut neam sa mearga masina!!!!
IonelP
Probleme la aprindere. Nu e chiar subiectul topicului, dar e pe aproape, asa ca nu mai fac un topic nou.



Berlina TXE din 1987 a tatalui meu.

Are urmatoarea problema: in mers se opreste motorul. Si dupa aia nu mai pleaca, chit ca da la demaror pana descarca bateria. Nu exista scinteie in fisele de bujii(de fapt cred ca nici la fisa centrala).



Acum, capacul de delcou este nou-noutz, platinile si condensatorul sint tot asa noi-noutze. Bobina de inductie nu este noua, a imprumutat alta de la un vecin(tot folosita), si tot asa face si dupa ce a schimbat-o pe aia veche cu a vecinului.

Am masurat si eu rezistentele pe primarul si secundarul bobinei si sint alea care trebuie.

Am masurat pe la corpul delocului daca e vreun scurt pe undeva, dar nu era. Este adevarat, ca atunci cind o masuram eu, masina mergea.



Eu tot inclin sa suspectez contacte imperfecte (rugina) undeva la masa, si care fac contact intermitent.

Cum testez ca comanda bobinei de inductie merge? Cind nu pleaca, daca desfac firele de pe primar si pun un bec de 12V, ala trebuie sa se aprinda? Eu zic ca chiar daca sint pulsuri de tensiune, ceva ar trebui sa fie.



Adica totusi, nu as crede ca 2 bobine (chiar daca vechi) pot da simultan acelasi simptom, iar pe la delcou aproape tot este nou.



Voi ce parere avetzi?
Ov
s-ar putea sa ai blocul de contact dus. Pune mana pe el si vezi daca se incalzeste
tyka
cred acelasi lucru ca si OV. 8)
IonelP
Merci ptr raspunsuri.

Dar o iau si eu ca incepatorul: ce este "blocul de contact"?

Unde este? Cum arata?
Ov
e ala in care bagi cheia si pornesti masina

ca sa il dai jos, tb sa demontezi cochilia aia de plastic de la volan.

Are pe dedesubt 4 suruburi in laterale si inca 3 pe mijloc. Dupa ce le dai jos pe alea, scoti partea de jos (adica o sa-ti cada singura in poala). ca sa scoti partea de sus tb sa te chinui nitel. Scoti mai intai mufa (daca ai) de la butonul de stergatoare si apoi ridicand de partea de sus a plasticului, il tragi inspre dreapta, "peste" blocul de contacte, pana cand partea din stanga trece de blocul de lumini si semnalizare. Daca nu trece usor, tragi nitel de el acolo unde se opinteste. Dupa ce l-ai dat in dreapta, iese usor afara.



Ca sa scoti blocul de contact, trebuie desfacut un surubel in care se tine el, si cheia trebuie sa fie in contact, pe pozitia accesorii (parca) pt ca are un mic stift de metal care blocheaza scoaterea contactului.



Bafta!
OCEBE
vezi si daca legatura platinei mobile nu e in scurt cu masa
tyka
mie pana acum nu am avut problema cu aprinderea. icon_mrgreen.gif
iarba fiarelor
IN CATALOGUL BOSCH exista bobina si condensator pt berlina pe carburator. n-am inventat noi mersul pe jos. iar electroprecizia nu exista in UE. CAPAC DISTRIBUITOR MARCA BERU PLATINA BOSCH BOBINA BOSCH CONDENSATOR BOSCH BUJII NGK SI NU MAI AVETI TREABA.
driverx
Ov,



Eu nu am reusit sa scot cochilia pana nu am scos volanu. Posed o Dacie 1300.



:shock:
northwood
IonelP, schimba si "luleaua" de la delcou. De curand, un coleg de servicu a ramas in drum cu Cielo din cauza ei. Din aceleasi motive, de curand taica-miu a stat cu berlina o saptamana pe bara. E foarte ieftina si generatoare de probleme invers proportional cu valoarea ei.
Ov
driverx, iese, totul e sa stii cum sa tragi de ea. Daca vrei sa nu te chinui, scoti blocul de lumini, ca se scoate fff usor (mai exact desfaci suruburile si il misti nitel fara sa scoti si firele). am posedat si io o dacie 1300 si l-am scos de nenumarate ori.
GabiS
QUOTE
IonelP, schimba si \"luleaua\" de la delcou. De curand, un coleg de servicu a ramas in drum cu Cielo din cauza ei. Din aceleasi motive, de curand taica-miu a stat cu berlina o saptamana pe bara. E foarte ieftina si generatoare de probleme invers proportional cu valoarea ei.


Si la ce foloseste luleaua la injectia de pe cielo? biggrin.gif
whitesorcerer12
ma BAG si eu..ce e aia luleaua de la delcou??
calinp
luleaua e piesa din ebonita care se fixeaza in capatul axului delcoului si are o tabla dreptunghiulara fixata pe ea. practic, prin ea se "transmite" scanteia de la fisa centrala la cele individuale....la cielo aprinderea nu este ca la dacia pe injectie sau supernova/solenza cu doua bobine si fara distribuitor, distribuitorul fiind fixat in capatul axei cu came. d-aia are nevoie de luleaua aia....
whitesorcerer12
de ce nu ziceti fratzilor rotor????
northwood
Pentru ca...pentru ca e mai cunoscuta in jargon ca "lulea"...



Apropo de denumiri hazlii, cand am fost in service cu masina acum vre-o 2 saptamani, s-a cracanat de ras mecanicul cand am numit "morcov" pinionul de distributie care actioneaza si luleaua. Denumirea de morcov am gasit-o pe forum, si am crezut ca e de uz general...
IonelP
Am stat si eu ieri si m-am tot intrebat ce era "lulea". Cum nu m-am prins eu mai de-mult ce era "blocul de contacte", am zis ca "luleaua" iar o fi vre-o chestie banala, si ma fac de ras daca mai intreb ce este aia.



Intr-adevar si eu tot de rotor il stiam. O fi si lulea, nu neg.



Cum imi dau seama daca rotorul este de vina? Este inegrit? Corodat? Ebonita nu este sparta.

Ce sa se strice la ala?
calinp
se uzeaza cam cum se uzeaza si platina. arcul electric care se formeaza determina si transferul unor atomi de pe rotor pe borne.

eu am observat ca se innegreste...oricum e bine sa-l mai cureti din cand in cand
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.