Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: racire motor
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
livicu'
care poate sa ma lamureasca si pe mine in problema asta????

acum vreo 2 zile mi-a crescut temperatura la 95 si a stat numai acolo

am fost nevoit sa scot termostatul ca sa nu mai creasca, la fel am patit in toamna cand am bagat termostatu si dupa nici 1 km aveam 95 de grade fara sa fortez motorul

de unde poate sa fie???? 1zhelp00.gif 1zhelp00.gif
SYL
Ar fi mai multe posibilitati....

-filtrul de aer il ai pe "pozitia de vara" (adica sa traga aer rece) ?

-posibil ca termostatul sa fie defect si sa deschida mai greu

-ai radiator din ala mic (pt motor de 1.3) ? stiu ca alea creau pb cu racirea; eventual pune-ti unul pt 1.4

-ai folosit pt circuitul de racire numai antigel cu apa distilata, sau ai folosit si apa de la robinet, care duce la formarea de depuneri pe circuit si astfel nu se mai realizeaza vara o racire buna

-aerisirea e facuta corect? poate ai aer pe circuit

-e posibil sa indice gresit indicatorul de temp



Ca un sfat, daca temp creste prea mult si nu poti realiza racirea corespunzator, porneste caldura si da drumul la ventilator la maxim, ca ajuta.
livicu'
filtru e bine , eu am bagat doar apa distilata (nu stiu fostul prop) , termostatul e bun ca l-am verificat , da' radiatorul e din ala mic



ma gandesc sa fac rost de un electroventilator din la de berlina pe injectie si sa-l pun in fata radiatorului
SYL
Parerea mea e ca cel mai bine iti iei un radiator mai mare, pt motor de 1.4. daca de acuma sta apa sus, la vara cand la soare o sa fie cu vreo 30 de grade mai mult.....si gandeste-te decat sa dai banii pe un electroventilator. Si inca ceva , daca iti iei radiator de 1.4 sa ii pui un"capatator" din ala inspremotor, care face ca ventilatorul sa raceasca mai bine (nu stiu cum se numeste exact chestia aia, dar sper sa intelegi la ce ma refer).
marius-gabriel
SYL, difuzor se cheama chestia aia si costa 60.000-70.000 in targ in Vitan
livicu'
:? difuzoru' ala cum ii zici e treaba aia din tabla ca palnie care vine peste paletzi de la ventilator???

aaaa si dupa ce am scos termostatul apa sta decent si vara fara el e pe la 80 deci zic eu ca sta bine

cam cat poate sa ajunga un electroventilator?????
marius-gabriel
un electroventilator e vreo 600.000.

eu am unul si darr ma gandesc cum sa-l montez ca sa las si paletii.m-am gandit sa-l pun in fata radiatorului dar ar cam trebui sa tai din masca din fata(am CN1)
tyka
verifica termostatul. icon_mrgreen.gif
SYL
QUOTE


difuzoru' ala cum ii zici e treaba aia din tabla ca palnie care vine peste paletzi de la ventilator???  

Nu e din tabla, e din plastic, si daca nu ma insel vine prins in 4 suruburi de radiator.
OCEBE
eu propun ca livicu' sa elimine intai cauza care a dus la ridicarea temperaturii la 95 si numai dupa asta sa faca, in scop preventiv, ceea ce i s-a propus (radiator mare, electroventilator);

ptr. a determina cauza eu as verifica in ordine:

- filtrul de aer sa fie pe "vara";

- circuitul aerului prin radiator sa nu fie obturat (carton, husa, etc);

- termostatul sa deschida total la cel mult 87grade;

- calitatea antigelului din amestec (un antigel n-ar trebui sa scada cu mult capacitatea apei de a absorbi caldura); cea mai simpla verificare este inlocuirea amestecului antigel cu apa si comparare;

-radiatorul sa nu aiba prea multi elementi suspendati (suprafata suspendata sa fie de pana la 10%);

-radiatorul si apoi intregul circuit sa fie curat, fara gatuiri si fara depuneri de piatra care se opun transferului termic;
iarba fiarelor
La motorul de DACIA respectiv specificatia RENAULT 12 se folosesc urmatoarele tipuri de termostate 83 grade vara 89 iarna si 91 temp f scazute { tari nordice} nu folositi termostate turcesti sau de VASLUI folositi de la piese auto import marca VERNET. Folositi electroventilator pe exterior cu termocontact la baza radiatorului cu temperatura de deschidere 85 {termocontact de firma) si mufa de legatura antidesfacere de la dezmembrari. Vara puneti ameliorator de viscozitate in ulei liquy molly , daca folositi un ulei mai ieftin .
SYL
QUOTE


eu propun ca livicu' sa elimine intai cauza care a dus la ridicarea temperaturii la 95 si numai dupa asta sa faca, in scop preventiv, ceea ce i s-a propus  

Pai tocmai radiatorul mic ar putea fi cauza supraincalzirii...
OCEBE
QUOTE


Pai tocmai radiatorul mic ar putea fi cauza supraincalzirii...


ar fi cauza daca a avut un radiator mare care nu-i facea probleme cu supraincalzirea si l-a schimbat cu un radiator mic; altminteri, cum a functionat odata cu radiatorul mic, asa ar trebui sa functioneze si-n continuare .

P.S. tata are pe D1400 radiator mic si nu l-am auzit vreodata sa aiba probleme
Pedro
Lamuriti-ma si pe mine vizavi de racire, ieri am fost la munte (balea cascada) si am ajuns si la 100 grade, e adevarat ca am tinut-o numai in 80 100 120. Nu stiu daca este adevarat dar am auzit ca temperatura optima a lichidului de racire din motor este de 90, 90 si ceva grade, cum e pana la urma?
OCEBE
eu zic ca-i riscant sa mergi cu temperatura la "90, 90 si ceva grade" (chiar daca ar fi sa fie temperatura "optima"); ca sa n-ai nici o emotie tine-o in jurul a 80 grade.
iarba fiarelor
pe drum de munte va fierbe motorul daca nu ai electroventilator poti sa ai radiator si pe capota daca nu ai viteza creste temp apei la turatii mari si viteza mica. nu se mai fabrica masini fara electroventilator. de ce NOVA nu fierbe la munte oriunde ai urca. NU TRECE DE 95 grade la dacie pentru ca va fierbe. numai sistemele presurizate perfect rezista pina la 110 grade si masinile au garnitura de chiulasa care rezista la asemenea temperaturi, iar uleiurile sint sintetice sau semisintetice, si rezista la stres termic fara sa se rupa pelicula la temp inalte. antigelul trebuie sa fie cool- freezer obligatoriu. adica la temp mare raceste mai bine, iar la frig incalzeste mai repede, CEL MAI BUN ESTE TEXACO. BAFTA SI OCHII PE CEASUL DE TEMP APEI
OCEBE
QUOTE


pe drum de munte va fierbe motorul daca nu ai electroventilator poti sa ai radiator si pe capota  

ba pardon; am facut "Transfagarasanul" in mijlocul verii si n-am avut probleme cu temperatura apei;am radiator mare de cupru, electroventilator nu (mi l-au dat jos niste nepriceputi la service), elice ventilator cu pale si pas mic (unde or fi gasit-o aia nu stiu); e drept ca se ducea acul ala amenintator spre 90 dar atat...
van den plas
QUOTE


un electroventilator e vreo 600.000.  
eu am unul si darr ma gandesc cum sa-l montez ca sa las si paletii.


Mi se pare o idee buna . Si eu m-am gandit la asa ceva. Nu am facut masuratori, dar cred ca ar avea loc amandoua (unul langa celalalt), impreuna cu un radiator mare. Probabil necesita o adaptare ,deoarece electroventilatorul va fi putin deplasat in stanga fata de radiator. Iarna se vor scoate paletii, care se vor remonta vara. Astfel cu doua ventilatoare + radiator mare ,cred ca se poate elimina problema supraincalzirii motorului.
van den plas
QUOTE


Folositi electroventilator pe exterior cu termocontact la baza radiatorului  


Si mai bine e ca termocontactul sa fie fixat in placuta de aluminiu pe care se afla montat si "senzorul" care comanda aprinderea beculetului rosu din bord. Acolo temperatura apei e putin mai ridicata decat in radiator, iar electroventilatorul va porni mai devreme. Pt. treaba asta e insa nevoie de un meserias priceput care sa prelucreze placa respectiva.
van den plas
QUOTE


Nu stiu daca este adevarat dar am auzit ca temperatura optima a lichidului de racire din motor este de 90, 90 si ceva grade, cum e pana la urma?



Nu cred ca e adevarat. Daca imi aduc bine aminte, temperatura optima de functionare a motorului de dacie e in jur de 87 gr.(oricum sub 90 gr.) Ori la o temp. a lichidului de racire de 90 gr. corespunde o temp. a motorului de peste 90 gr., situata peste temp. optima ceea ce duce la o pierdere de putere, consum marit, etc. Parerea mea e ca optim ar fi ca temp. lichidului sa se mentina in intervalul 80 - 85 gr.
AC
Nu recomand schimbarea radiatorului mic cu cel mare. Sistemul cu electroventilator este bine gandit (eu am caldura in masina iarna dupa nici 1km de mers. Cat priveste problema de supraincalzire al lui livicu', explicatia e simpla, depunerile de piatra din interiorul radiatorului nu mai permit schimbarea optima de caldura cu exteriorul. Existau meseriasi care dezlipeau bazinele radiatorului si curatau traseele cu sarma dar nu stiu ce manopera practica si deci e posibil sa merite mai mult achizitionarea unui radiator nou!

Temperatura optima (in ceea ce priveste consumul cat si sanatatea motorului) este de 85-87 grade.
Pedro
80 de draci , e cum sa fie 80 de grade in cap o temperatura buna pt. motor, vorbim de un motor termic aici in primul rand la 80 de grade uzurile sunt mari elasticitatea componentelor motorului sau mai bine spus lipsa ei devine critica, parerea mea si nu numai, un motor bun ar trebui sa reziste si la o temperatura constanta de 95 - 100 grade bineinteles "in extremis"
AC
Pedro, una-i sa reziste, alta sa functioneze corect la 100 grade! laugh.gif
van den plas
QUOTE


un motor bun ar trebui sa reziste si la o temperatura constanta de 95 - 100 grade bineinteles \"in extremis\"


Rezista dar nu-i face bine.

Daca lichidul de racire are 80 gr inseamna ca temperatura motorului are cateva grade in plus. Daca ambele ar avea aceeasi temperatura nu s-ar mai putea vorbi despre racire.
Pedro
aici ai dreptate si totusi 80 de grade mi se pare tot prea putin
SYL
QUOTE


Cat priveste problema de supraincalzire al lui livicu', explicatia e simpla, depunerile de piatra din interiorul radiatorului nu mai permit schimbarea optima de caldura cu exteriorul.


Apropo de depuneri , lucru care l-am spus si eu ca posibilitate, auzisem ca cica ar ajuta sa pui Calgon (din ala care se pune in masina de spalat) in circuitul de racire.
Ov
dupa care arunci toate furtunele de cauciuc + garnitura de chiulasa bonus, la gunoi ... asa mai auzisem si io de o combinatie cu otet :shock:
livicu'
:? deci ar cam fi cazul sa dau jos pe radiatore si sa il curatz ca poate sa fie de acolo :?:

sper sa reusesc sa fac asta zilele astea (cred ca sambata)

10x pentru sfaturi 8)
OCEBE
QUOTE


Si mai bine e ca termocontactul sa fie fixat in placuta de aluminiu pe care se afla montat si \"senzorul\" care comanda aprinderea beculetului rosu din bord.  


nu-i bine! senzorul ala de pe placuta de Al citeste temperatura apei din motor, ori electroventilatorul raceste apa din radiator; exista momente in care temperatura apei in motor sa fie de peste 80 grade iar temperatura apei in radiator sa fie temperatura mediului; in momentul asta se declanseaza electoventilatorul care n-are ce raci!
OCEBE
cat priveste alegerea ventilator/electroventilator, parerea mea este ca din toate punctele de vedere este de preferat electroventilatorul (am sa explic indata de ce); problema electroventilatoarelor este siguranta lor in functionare (am sa revin si la capitolul asta):

1. la drum intins, ventilatorul clasic consuma energie degeaba intrucat racirea radiatorului se face prin curentul de aer creat de deplasarea masinii;

2. la mersul in oras eficienta ventilatorului clasic este redusa intrucat turatia motorului (care se transmite si ventilatorului) este de regula mica; pentru cine are dubii in acest sens (si are ventilator), il rog sa lase intr-o zi mai calduroasa motorul pornit la ralanti mai mult timp; electroventilatorul asigura un debit de aer incomparabil mai mare decat ventilatorul clasic;

3. daca fiabilitatea ansamblului electroventilator nu poate fi marita, cel putin se poate supraveghea temperatura apei, iar la o crestere deosebita a temperaturii se poate adapta o comanda manuala (de la bord) e electroventilatorului; in plus e bine de montat si un bec martor a functionarii acestuia; in orice caz, elicea clasica nu trebuie uitata acasa
van den plas
Aici trebuie sa te contrazic. Termocontactul "lucreaza" la o temperatura mai ridicata decat cea la care termostatul permite lichidului sa treaca in radiator. Deci in momentul in care electroventilatorul va porni ,in radiator va fi lichid fierbinte.
OCEBE
eu am (avut) electoventilator pe masina cu termoculpla pe radiator si, pot sa spun ca, daca (pe ceas) temperatura trecea cu putin de 80 grade, declansa; intr-o vara ma disperase de-a dreptul declansand asa repede si des.
van den plas
Era probabil dereglat. In mod normal trebuie sa declanseze dupa ce temperatura lichidului depaseste 90 gr.
van den plas
QUOTE


80 de grade mi se pare tot prea putin



Am consultat si "biblia" lui Mondiru ca sa vad daca intervalul pe care ti l-am dat (80-85 gr.) este corect. Acolo scrie ca temperatura normala a lichidului de racire trebuie sa se situeze in intervalul 80-83 gr (in alt paragraf e dat si interv. 80-85 gr.,ca fiind normal). Deci 80 gr. nu e putin.
Pedro
Eu tocmai mi-am schimbat pompa de apa cu tot cu corp + furtune +3l antigel+2l apa si nu am temperatura asta , poate putin la pornire in rest 85-90 gr.
van den plas
Daca acum ai 90 gr., cat o sa ai pe canicula si la o circulatie bara la bara ?
AC
Pedro, a scris

QUOTE


Eu tocmai mi-am schimbat pompa de apa cu tot cu corp + furtune +3l antigel+2l apa si nu am temperatura asta , poate putin la pornire in rest 85-90 gr.


Intrebare intrebatoare: cum ai reusit performanta sa stii temperatura de lucru a motorului asa de exact? Indicatorul acela da valori orientative, clasa lor de precizie este destul de scazuta. As spune ca indicatoarele de bord ne atentioneaza de depasirea unor limite de functionare (minime sau maxime).
tyka
preferabil sa se curete atat radiatoru si blocu motor cu o solutie de acid azotic care roade calcarul depe bloc[acesta ampiedica transferul de caldura rapida]si astfel apar probleme. laugh.gif laugh.gif
livicu'
tyka se gaseste asa ceva???
GIC
QUOTE
preferabil sa se curete atat radiatoru si blocu motor cu o solutie de acid azotic care roade calcarul depe bloc


In nici un caz cu acid azotic - ataca si altceva in afara de calcar. Pe linga fonta si aluminiu (bloc motor, chiuloasa, pompa de apa), HNO3 ataca si cuprul si cositorul (radiator). Eu am curatat doar radiatorul (demontat) cu solutie de acid clorhidric 5-10% care nu ataca radiatorul (cupru si cositor). In loc de acid clorhidric de mai poate folosi si acid fosforic de 10% dar acesta e mai greu de gasit.

REPET : In nici un caz sa nu se foloseasca acid azotic sau sulfuric (ultimul nici nu ataca calcarul).
livicu'
nu am reusit inca sa dau radiatoru' jos da' i-am dat termostatu' si nu mai se incalzeste asa, vad ca merge destul de bine si fara el(nu stiu daca si ii face bine, da' asta ) e mai naspa dimineatza sau cand e mai racoare
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.