Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Turatia optima - motor subturat
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia - Diverse > Diverse
mario prim
Am "rasfoit" o sumedenie de subiecte, incercand sa aflu cat mai multe despre turatia optima cu care se poate rula in fiecare treapta de viteza. In fine, nu sunt lamurit asa ca deschid acest subiect.
Personal ma deplasez zilnic 15 km la serviciu pe o sosea cam " bombardata" si trebuie sa ma limitez in ce priveste viteza. Asa ca folosesc treapta IV la 60 km/h, 2100 rotatii/min.
Intrebarea ar fi : in conditiile de mai sus motorul e subturat ? se poate intampla ceva ? Detin un LGN 1.6

multumesc pentru intelegere !
DFA
Îmi pare foarte rău, nu ai căutat suficient și acest subiect nu este specific Logan-ului, există deja acest gen de subiecte în secțiunea de Diverse a forumului.
Așa că și topicul tău va fi mutat tot acolo....
Îți recomand să cauți la Diverse restul de topice pe același subiect.
vsebas
Motorul este subturat dupa mine. Tine cont ca turatia de cuplu maxim la 1.6 este de ~ 3000 rpm. Eu schimb la 2900 - 3000 - 3200rpm. In general trebuie sa merg in treapta a 2-a. (tot in Timisoara)
vijelie
QUOTE(mario prim @ 7 Jun 2006, 16:17)
Intrebarea ar fi : in conditiile de mai sus motorul e subturat ? se poate intampla ceva ?
*


nu
mario prim
multumesc pentru raspunsuri , dar acum avem unul "pro" si unul "contra"
rog si alte pareri !
multumesc !
ssilviu
Atata timp cat nu accelerezi brusc, este foarte bine. Un consum scazut, uzura minima si un confort acustic foarte bun.
mario prim
QUOTE(ssilviu @ 7 Jun 2006, 17:01)
Atata timp cat nu accelerezi brusc, este foarte bine. Un consum scazut, uzura minima si un confort acustic foarte bun.
*



adevarul e ca "soseaua" e libera si se poate rula constant fara a fi nevoie de accelerari bruste
thanks !
ssilviu
Personal as incerca si cu treapta a 5-a. Important este sa nu accelerezi. Daca vei merge cu viteza constanta ar merge si ultima treapta. Dar aici ma vor contrazice multi.
SYL
Stai linistit, motorul nu e subturat deloc...precum zicea si ssilviu poti chiar sa mergi cu tr. 5, in conditiile in care nu e nevoie sa accelerezi si mai ales daca masina nu e incarcata.
eXtenSion
Deci nu conteaza cu ce turatie mergi atata timp cat nu accelerezi brusc? chiar si....turatie de relanti? (asa merge cel mai mijto)
argon
Mergi tu la turatia de relanti in treptele superioare si vezi cum merge wink.gif

______


Si daca accelerezi brusc ce se poate strica? huh.gif
eXtenSion
Ma refeream la treptele in care poate sa o duca cu turatia aia... Sa reformulez, e buna orice turatie atata timp cat nu iti tremura ca "moare"?
argon
Da, atata timp cand alternezi regimurile de turatie(adica o mai si turezi din cand in cand) poti merge si subturat fara sa se intample nimic.
IsNa
In principiu: motorul poate da cuplu diferit in functie de turatie. Motorul de 1.4 de pe DSN ajunge spre 90NM pe la 1800rpm, de acolo urca incet pana la 114NM la 3000, scade incet pana la 4500rpm, apoi pica mai brusc.

Pt. durabilitate si economie se folosesc urmatoarele dou reguli:
1) incearca sa nu ceri mai mult de 75% din cuplul disponibil, la orice turatie. Daca trebuie sa ceri maximul, preferabil la o turatie apropiata de turatia de cuplu maxim (cca 3000)
2) mergi cu cea mai mica turatie posibila respectand regula 1

Nota: mersul intr-o treapta superioara de viteza cere automat cuplu mai mare de la motor. Adica daca mergi cu 70Km/h in a 4-a ceri mai putin cuplu ca si daca mergi in a 5-a, deci mersul "subturat" e mai daunator in trepte superioare decat in cele inferioare

Practic:
tr. I: 1000 - 2500rpm
tr. II: 1500 - 3000rpm
tr. III: 1800 - 3500rpm
tr. IV: 2000 - 4000rpm
tr. V: 2300 - 4500rpm


SYL
Turatia de cuplu max la DSN este la 2800rpm.
La 70km/h in tr.5 turatia este de fix 2000rpm (in tr.5 la 1000rpm masina are 35km/h). Si la 2000rpm nu e deloc subturat motorul. Eu vb de turatia/viteza reala, nu spun de ceea ce indica bordul, care are o oarecare eroare.
argon
70 km/h in a cincea la 2000 rpm? ce raport are? 0.78, 0,8? imi vine greu sa cred ca eu la Break am raport mai mic ca la Supernova.
Eu am la 2000 rpm fix 80 km/h, si Nova la fel, Supernova are raport mai mare?


Dar tot nu a raspuns nimeni, ce se intampla daca mergi subturat si apesi brusc acceleratia? asta la injectie, ca la carburatie nu se intampla nimic.
SYL
Da, asa e cum ti-am zis...Uite pt DSN viteza la 1000rpm in functie de treapta:
-tr.1 - 7.46km/h
-tr.2 - 13.59
-tr.3 - 19.97
-tr.4 - 27.02
-tr.5 - 35
Repet, eu vb de viteza/turatia reala; evident ca la bord apare o alta valoare pt ca bordul are o anumita eroare in a indica viteza si turatia (in geenral arata o viteza mai mare decat cea reala).
Intr-adevar la Nova (care are o cutie f lunga) in tr.5 la 1000rpm are 40km/h (mai exact 39.8), deci la 2000rpm are 80....la belina tu probabil spui de ceea ce indica bordul, adica cu siguranta ca la 2000rpm are mai putin de 80, dar bordul indica o viteza mai mare.
Si daca ti se pare ca DSN are prea putin in tr.5, sa sti ca LGN in tr.5 la 1000rpm are 33km/h, iar Clio 32km/h...
argon
Nu spun dupa ce indica bordul, si eu vorbesc de turatia/viteza reala, dupa datele date de producator, si calculul vitezei in functie de turatie, raport, si dimensiunea rotii/pneului.
Intamplarea face ca sa imi indice bordul si corect(spre deosebire de alte Dacii biggrin.gif )

QUOTE
LGN in tr.5 la 1000rpm are 33km/h, iar Clio 32km/h

Asa o fi cum zici tu, motoarele sunt mai elastice si nu mai se cere raport mic in a cincea.
Eu am ca la Nova, adica 1000 rpm-40 km/h, si in a cincea nu e prea vioaie, tinand cont ca motorul poate numai 62 de cai, dar ajuta la consum.
Jack Daniel's
Oricum , ideea de baza e sa nu subturam motoarele .
ursul-alb
QUOTE(vsebas @ 7 Jun 2006, 16:28)
Motorul este subturat dupa mine. Tine cont ca turatia de cuplu maxim la 1.6 este de ~ 3000 rpm. Eu schimb la 2900 - 3000 - 3200rpm. In general trebuie sa merg in treapta a 2-a. (tot in Timisoara)

Daca tu mergi in Timisoara numi cu 2, iti compatimesc masina...
Adevarul e ca mai aud prin trafic cate o masina urland din toate pistoanele pe la 50 kmh condusa de una/unul care asteapta sa-i ajunga turometrul la 3.500 rpm ca sa schimbe dupa cum l-a invatat instructorul... Fratilor, aveti o ureche si voi... chair credeti ca un motor dus IN ORAS, in conditii de rulare bara la bara pana la 3500 la fiecare stop/frana se simte foarte bine?
Ca sa nu mai vorbesc despre "pacatosenia" vitezei a 2-a de la Logan (cred ca e unul dintre lucrurile care ma supara cel mai mult la ea...) si care parca te roaga sa-i dai 3 cat mai repede...

Votez: absolut ok viteza 4 la 60 kmh... eu ii dau 4 daca nu am de accelerat si merg constant de pe la 55kmh.... in afara daca merg in localitati cu potential de radar merg cu 5 din jurul lui 70...
han_1.6 mpi
eu am constatat un consum mai mare in oras conducand ca unii taximetristi economi.am inceput sa schimb dupa ureche:adica toarce motorul cum imi place mie si dau urmatoarea viteza.e o placere sa auzi turatia motorului . si daca ma uit la turometru ,pentru ca te uiti destul de des vad cam 2500 3000 rpm la schimbare.am logan 1,6 .consum urban fara ac este 9-10 la suta.bucuresti.
extra urban la drum intins fara dealuri sau alte obstacole am scos 5 la suta cu a 5a la 70 km/h, desi eu personal nu sunt pentru turatii lai mici de 2200 la logan .nu imi place cum functioneaza.
tomycta
Tr. a IV cu 55-60km/h zic eu ca e optima in oras, atat pt viteza legala cat si pentru consum.

Mai depinde si de sarcina masinii, daca ai greutate mare pe ea si esti si in 'deal' sa zic asa, o turezi mai mult, cat sa nu 'chinui' motoru.

Off-topic: Daca mergi o perioada indelungata cu masina turata f.putin(pana in 2500 ture) se depun 'mizerii'(calamina??) la motor? si din cand in cand e bine sa o supraturezi pana la 5500rpm??? Raspundeti numai daca stiti exact despre ce e vorba...
os
QUOTE(tomycta @ 10 Jun 2006, 14:33)
...Raspundeti numai daca stiti exact despre ce e vorba...
*


Nenea... da'daca nu sunt prea sigur, am voie? Mai ales ca e off-topic (mai vezi si Regulamentul nostru al tuturor)
Mario_b
Din experienta proprie poti sa mergi constant cu trepata 4 de la 50km/h in sus. Sub 50 e bine sa retrogradezi.

Vitezele se schimba peste 2500 cel mai bine. Se asculta motorul si se decide cum e bine sa mergi. Motorul iti spune tot ce vrei sa stii. smile.gif
han_1.6 mpi

Off-topic: Daca mergi o perioada indelungata cu masina turata f.putin(pana in 2500 ture) se depun 'mizerii'(calamina??) la motor? si din cand in cand e bine sa o supraturezi pana la 5500rpm??? Raspundeti numai daca stiti exact despre ce e vorba...
*

[/quote]

da.dar nu trebuie sa fortezi prea tare.5500rpm.e mult.ai grija la turatiile astea la frana de motor.nu uita ca ai curea de distributie!!!si oricum consumul e acelasi daca nu cumva chiar mai mare daca o subturezi.

e asa de greu sa conduci la turatii normale?



petreb
Stie cineva cum trebuie folosit motorul 1.2 TCE, e bine sa fie folosit la turatii mai mici sau nu conteaza? In regim de mers normal la cate rotatii trebuie schimabate vitezele? Pentru consum si pentru longevitatea motorului? Intreb ca totusi masina e grea si motorul e destul de mic. Precizezc ca eu detin o Dacia Lodgy echipata cu acest motor.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.