Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Supape directionare aer bord CN
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia - Diverse > Tutoriale, Tips & Tricks
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
Marty
Nu stiu daca m-am facut inteles in titlu, vreau sa stiu si eu cum mama ciorilor se schimba jarteaua aia de bloc cu valve/supape care directeaza aerul suflat de aeroterma. Ma refer, bineinteles la bordul de CN si la aeroterma acestuia.

Spuneti-mi va rog, trebuie dat jos tot bordul ? Stiu ca se poate lucra si cu bordul pe masina dar am inteles ca este destul de dificil si se lasa cu maini julite si alte faze d-astea.

Hai, pune-ti mina si scrieti cei care v-ati bagat labutele in asa ceva!
clr
Incearca sa dai jos torpedoul si sa umbli la el pe acolo. Eu asa procedam cand schimbam capsulele acelea vacuumatice (si schimbam cel putin una in fiecare toamna). Am desfacut o data suruburile dar blocul in sine nu l - am scos cu totul, doar am mesterit ceva la el. Alt amic de - al meu zicea ca pentru a umbla la sistemul de ventilatie cel mai bine e sa dai jos parbrizul. Eu zic sa incerci intai pe la torpedo.
Ov
postez aici ce i-am spus si lui Marty, ca poate mai intereseaza pe careva:



"pai vezi in primul rand ca e o supapa mica chiar langa servofrana, e un T acolo de unde se face bifurcatia de vacuum, vezi sa fie aia buna si dupa aia, ia pistonasele la puricat, da' e de cacao ca iti rupi mainile in ele. La 2 dintre ele ajungi dand jos torpedoul. dai jos torpedoul si ai asa:in fund, sub parbriz, una care comanda aerul de sus, in stanga sus, in dreptul aeratoarelor centrale, alta pt aerul din fata, de obicei aia se duce (si nu baga aer prin fata)(si fasaie:)). ca sa o scoti e criminal, ca e prinsa in 3 picioruse de plastic fff taios garantat te belesti la degete.

(cum arata alea:) sunt niste cilindrii negrii cu un diametru de vreo 5 cm si o lungime de 7-8, pe jos intra un furtunas si pe sus iese o tija care actioneaza clapeta. inauntru sunt niste membrane de cauciuc tensionate de un arc. cand se face vacuum, membrana se deformeaza tragand tija in jos.membrana aia se rupe si nu se poate lipi se schimba cu totu'. oricum, mai intai verifica daca de acolo este problema. scoti furtunasul din cilindru dai drumu' la motor (evident) si dai maneta pe pozitia corespunzatoare pui dupa aia dej'tu pe furtunas si vezi daca are vacuum. daca are, inseamna ca merge blocul de redirectionare. daca nu, ai pus-o ca habar-nam cum se schimba ala. are el 2 suruburi in fata dar eu am tras de el si n-am reusit sa-l smulg de acolo.sta in cablurile de comanda ale robinetului de calorifer.



oricum, mai am o rezolvare frumoasa!



scoti vacuum-ul ca sa nu mai fasaie smile.gif scoti aeratoarele centrale, dai cu mana capacul care etanseaza acolo fluxul de aer si il intepenesti cu un surub, si vei avea tot timpul aer prin fata si pe la parbriz ceea ce io zic ca e suficient. plus ca daca nu vrei aer in fata, il inchizi de la rozeta. io asa am facut la mine, cu toate ca merge toata smecheria, dar iarna ma enerveaza sa fac frigul in masina ca sa-i fie parbrizului bine. asa ca am caldura SI la parbriz, SI in fata. oricum, io nu am blocat clapeta aia pe maxim deschis, ci doar un pic, si clapeta functioneaza in continuare. daca dau de la maneta, se deschide complet."
irinel75
OV, pt blocul de redirectionare mai exista un holsurub si in dreapta lui inafara de alea doua...cam deasupora torpedo-ului sa zic asa...

Iar Marty ce problema are anume??

de vrea neaparat sa schimbe capsulele alea vacuumatice??(sa nu zica cumva ca ii vine aer doar pe la parbriz, ca atunci stiu dilema)...m-am "epilat" pe acolo pe sub bord..
Marty
irinel75, problema e ca in momentul in care ma apuc sa misc de levierele alea, incpe o suiereala prin masina de zici ca nu e voie. Dupa care, trebuie sa ma apuc sa trag de levierul de directionare pina ma apuca nervii, nu de alta da' sa mai domolesc suieratul ala. Asta ca sa nu mai amintesc de suieratul care incepe in momentul in care ma apuc sa clac frina.
irinel75
inteles...fii atent un pic..ori e de la supapele alea care le crezi tu, ori vezi la blocul de redirectionare ca exista pe el un fel de nuca in care intra vreo 2 sau trei furtune( nu mai tin minte), aia practic face distribuirea aerului catre dif supape (are pe interior fel si fel de santuri care in anumite pozitiii comnica intre ele), nuca aia e din 2 sau trei straturi, ei !daca s-a inmuiart siguranta, ele se indeparteaza intre ele si e circuitul deschis..si de acolo e posibil sa fie suieratul..zic si eu...deci ca sa verifici nuca, scoate un furtun de la supapa si vezi daca ai vid ca lumea in furtune cind actinezi levierul..daca ai, e de la supape , daca vidul e slab e de la nuca aia care e epe blocul de comanda...

BAFTA!!!
clr
Eu nu am dat informatii suplimentare pentru ca am crezut ca Marty stie concret ca buba e de la distribuitorul acela si vrea musai sa - l schimbe pe el. Ca idee trebuie urmarit ce a spus Ov , as mai completa doar atat: cele doua supape la care se ajunge daca dai torpedoul jos sunt una pentru aer pe direct sau recirculare (se actioneaza de catre maneta de sus), iar cealalta actioneaza trapa pentru aeratorul central. Pe langa acestea mai exista o supapa mai mare, care le gestioneaza inclusiv pe celelalte doua si are rolul de a dirija aerul catre parbriz, picoare etc. Pozitia ei este in stanga consolei centrale (undeva pe langa coloana de directie) si se poate ajunge la ea pe sub bord. La oricare din cele trei e nevoie de rabdare si un arsenal de injuraturi de rigoare.



Si inca ceva: sistemul de prindere al capsulelor e unul gen insurubare (oricum merge foarte greu)
clr
Informatie suplimentara (nu stiu de ce nu reusesc sa - mi editez postul): atunci cand se actioneza o supapa defecta (cauciuc sistemului ala vacuumatic al lor defect) se aude un fasiit.
Marty
Dupa 640 de mii lei cheltuiti, am ajuns la concluzia ca banii dati au fost de prisos iar solutia gasita a fost extrem de simpla si necostisitoare. Am renuntat la tentativa de a scoate supapele respective (2 mici si 1 mare), am scos furtunele care intrau in ele si le-am infundat (pe furtune) cu cite un nit Cherry. Aer pe la parbriz vine oricum, aer prin aeratoarele centrale se poate baga cu ajutorul unei surubelnite infipte in grila aeratoarelor. O sa fac maine dimineata nbiste poze si o sa explic unde se afla mai exact supapele respective.



Mii de multumiri lui Ov care m-a ajutat sa dezleg o parte din necunoscutele legate de aeroterma bordului de CN si de supapele de actionare ale acesteia
clr
Nu inteleg de ce te - ai mai chinuit sa acoperi furtunasele. Era suficient sa faci operatia respectiva la supapa din compartimentul motor la care sunt conectate furtunasele acelea
Marty
Corect! Dar mi-a venit mintea la cap abia dupa ce mi-am bipuit mainile si mi-am mincat nervii ca sa le descopar si sa le astup p-alea. Ca sa nu mai zic de 440 de mii dati total aiurea pe schimbatorul de caldura/selector
paul_damian
Dragi colegi,



vreau sa va imparasesc si eu din experientele mele cu sistemul de climatizare tip CN, care si mie mi-a scos peri albi. La un moment dat mi-a venit si mie sa-i pun un nit pe post de dop la supapa de vacuum din compartimentul motor, dar m-am gandit ca va trebui sa plimb copilul si iarna, si probabil va fi nevoie de caldura in masina - asa ca n-am avut ce face si a trebuit sa devin expert.



Am incercat sa gasesc prin 'service'-uri oameni care sa se priceapa, dar n-am gasit decat "Nu ne pricepem, dar aduceti-o dumneavoastra, si ne descurcam noi cumva" - nu, multumesc. Am patit si eu ca voi, am dat bani multi pe tot felul de piese care acum stau cuminti in pivnita, fiindca cele de pe masina nu sunt defecte. Am cautat - pe vremea aceea - informatii pe 'net, sperand ca altcineva s-a lovit de aceste probleme inaintea mea si isi impartaseste experienta si voi putea sa fur o idee, doua, dar fara succes. Asa ca, voi cei oropsiti, care aveti nevoie de sfaturi, deschideti larg ochii, mintea si imprimanta! :U



Sa incepem.



'Galusca' nr. 1. E ceea ce am zis mai sus: nu va trebuie un specialist sa va ajute. Chiar daca aveti doua maini stangi va puteti descurca! Aveti nevoie doar de niste scule uzuale si de piese de schimb. Reparati-va propria instalatie de climatizare, si apoi puteti sa va recuperati banii de piese de la alti amarati care nu stiu sa caute pe net! icon_twisted.gif



Instalatia de climatizare functioneaza pe baza de vacuum provenit de la servofrana. Exista un comutator / distribuitor de vid care permite actionarea unor valve pneumatice care inchid / deschid clapetele de directionare a aerului. Orice gaura in acest sistem duce la pierderea presiunii aerului, vid de fapt, si la functionarea defectuoasa a intregului sistem.



'Galusca' nr. 2. Daca se aude un fasait in zona distribuitorului din bord NU inseamna neaparat ca acesta e defect!!! Nu ma intrebati de ce, dar cel putin la mine, in cazul unui defect a fasait intotdeauna, si defecte au fost de fapt valvele.



Procurati-va piese. Eu am gasit din intamplare un kit de reparatii, relativ ieftin, care continea: cativa metri de furtun, T-ul cu supapa din portbagaj, comutatorul de vacuum (nu tot ansamblul, ci doar capsula) si un set de membrane. Incercati sa gasiti asa ceva.



'Galusca' nr. 3. Nu va apucati de desfacut tot sistemul. Localizati intai pana. Altfel lucrati la 'cooperativa in zadar' mai mult decat e nevoie!



Defectele sunt de cateva tipuri. Fie sistemul nu functioneaza deloc (nici una din clapete nu functioneaza), fie functioneaza defectuos (clapetele de aer nu comuta intr-una din pozitiile distribuitorului de aer) fie functioneaza corect, dar suiera (ceea ce e deranjant si denota o apropiata functionare defectuoasa).



Verificati intai existenta vacuumului. In compartimentul motor, scoateti de pe T-ul cu supapa furtunul care intra in habitaclu si convingeti-va de existenta vacuumului. Adica puneti degetul smile.gif Atentie, nu va asteptati la cine stie ce forta de absorbtie mare! Daca nu vi se lipeste degetul de supapa, schimbati-o. Si daca asta nu a fost o solutie, problema e mai complicata - e o problema la circuitul de vacuum al servofranei, dar acest lucru ar fi trebuit sa-l sesizati deja prin rigiditatea pedalei de frana.



Daca nu ati reusit sa gasisti kit-ul de reparatii de care vorbeam mai sus, cumparati-va un set de furtune - se gasesc in magazine - fiindca veti avea nevoie de ele.



Urmatorul pas ar fi verificarea valvelor pneumatice, inainte de demontarea lor.



Pregatiti-va o bucata de furtun si o sursa de lumina (lanterna, bec).



Sunt trei valve: doua cu corp simplu si una cu corp dublu. Dati jos cutia de manusi (sau torpedoul) din fata locului pasagerului. Pe acolo veti avea acces la cele doua valve simple. Una din ele este localizata in stanga sus, pe langa sistemul stergatoarelor de prabriz; ea este responsabila cu intrarea aerului din exterior. Atunci cand maneta robinetului de caldura se afla in pozitiile extreme (fie stanga, fie dreapta) aerul nu patrunde din exterior, fiind actionata o clapeta prin intermediul acestei valve. Scoateti furtunul din valva. Puneti in valva o bucata de furtun si trageti aer. Valva ar trebui sa se inchida. Sugrumati furtunul si, timp de cateva secunde, valva nu ar trebui sa revina in pozitia initiala, sau cel putin ar trebui sa revina foarte incet si fara zgomot. Stabiliti daca e defecta sau nu. Repetati operatiunea si pentru cealalta valva, aflata tot in stanga, dar in fata, in partea de jos a cutiei radiatorului de incalzire. Si aceasta e destul de accesibila; ea este responsabila cu inchiderea aerului catre fata.



Daca vreuna din ele este defecta, trebuie schimbata sau reparata. Inarmati-va cu patent, o surubelnita cat mai lata, ulei sau vaselina siliconica, marker, vata, spirt, bandaje si un cat mai bogat repertoriu de injuraturi si cu si mai multa rabdare.



Valva are in capat o tija de plastic. Aceasta tija este prinsa de axul clapetei si asigurata cu un splint de siguranta. Scoateti splintul (e moale, merge cu mana, dar daca nu reusiti folositi patentul) si tija valvei de pe axul clapetei. Daca nu intelegeti ce spun, scoateti lanterna si aruncati o privire smile.gif . (Dupa ce scoateti tija valvei miscati clapeta cu mana, sa nu fie cumva intepenita si valva sa fie de fapt buna.) Acum trebuie scoasa valva. Aceasta e prinsa de suport cu patru gheare de plastic. Initial voiam sa lucrez frumos si incercam sa scot pe rand fiecare gheara, sa nu rup ceva. Dar dupa ce am folosit prea mult vata, spirtul, bandajul si injuraturile, mi-a trecut. Bagati surubelnita intre valva si suport si faceti parghie. Folositi forta! Nu va fie mila! Sau daca va e, o sa va treaca pe masura ce deveniti mai furiosi! Nu se rupe! Sau daca se rupe, imi bag... Gata! A iesit! STOOOOOOOOOOP! Inainte de a o scoate de tot de la locul ei memorati pozitia in care este! Una din cele patru gheare de prindere este mai ingusta decat celelalte. Memorati pozitia ei!



Dupa ce ati reusit sa scoateti valva, luati o pauza, sa va reveniti. Stergeti-va transpiratia. Dezinfectati si bandajati ranile de pe maini. Nu aveti? Nu-i nimic, o sa aveti cand puneti valva inapoi. Un suc, o bere va pot rasplati efortul.



Acum vinovatul sta fara vlaga in fata voastra. Daca v-ati permis sa cumparati o valva noua, e bine. Daca nu, trebuie sa va cumparati membrane. Si acestea se gasesc de cumparat; mai rar, e drept, dar se gasesc si sunt ieftine. Atentie! Exista doua tipuri de membrane: una care se foloseste in ambele tipuri de valve, si una care se foloseste doar in valva cu corp dublu! In orice caz, trebuie sa deschideti valva.



'Galusca' nr. 4. Valvele nu se pot deschide. Ba se pot! Si nici macar nu e greu. Mie mi-a luat o luna pana am reusit sa gesesc calea. Am incercat in toate felurile, prin desurubare, prin fortare, degaba. Totusi, va dezvalui secretul: Ridicati-va in picioare si imaginati-va ca sunteti un practicant de arte martiale. Luati valva si prindeti-o in maini, fiecare jumatate intr-o mana. Concentrati-va. Inchipuiti-va ca aveti in maini o coada de matura pe care o veti frange in doua. Umpleti-va de forta. Lasati forta sa vi se prelinga in maini. Vizualizati felul in care valva se va desface in doua jumatati. Actionati! Valva se va desface. Nu s-a desfacut? Repetai operatiunea, dar de data aceasta concentrati-va cu adevarat! Valva se va desface!



Daca nu aveti o valva noua, scoateti membrana veche si cautati spartura. Uitati-va la ea si injurati-o cu drag si satisfactie. Luati o membrana noua. Si daca ati desfacut o valva noua, operatiunea urmatoare e importanta: ungeti membrana cu vaselina siliconica! Preveniti imbatranirea ei - membranele unse cu vaselina siliconica m-au ajutat sa nu trebuiasca sa mai umblu la sistemul de climatizare de vreo doi ani! Repet: tratati membranele, chiar si la valve noi, cu vaselina siliconica, sau cu ulei siliconic! Si uleiul, si vaselina se gasesc de cumparat, sau cel putin de imprumut de la vreun prieten. Sfat: folositi substante siliconice fara adaosuri, transparente. Cautati si veti gasi. Nu sunt bune: spray-ul silicon de bord, siliconul pentru procesoare sau cel din tranzistori; cel din sanii sau buzele iubitei ar fi bun, dar costa mai mult decat toata masina.



Dupa ce ati fixat membrana la loc (sper ca n-ati uitat arcul), inchideti valva. Procedeul cu pozitia 'arte martiale' poate fi de ajutor. Puneti furtunul in capatul valvei si repetati operatiune de producere de vid, pentru a verifica functionarea corecta a valvei inainte de a o pune la locul ei. Daca valva nu revine in pozitia initiala cautati unde e arcul pe care ati uitat sa-l puneti.



Luati valva si curatati ghearele de bavuri. Folostiti un cutter. Daca mai ciupiti din gheare nu va faceti probleme. Puneti valva inapoi. Atentie la pozitia ghearei mai subtiri - altfel va veti chinui degeaba. Din nou, folositi forta. Nu se va rupe! Dupa terminarea operatiunii folositi vata, spirtul si bandajele pentru a va repara si mainile. Daca tot nu ati reusit sa va raniti sunteti buni de cinste, fiindca mie inca nu mi-a reusit figura asta.



Daca aceste doua valve functioneaza corect, mai ramane sa verificati cea de a treia, cea dubla. Aceasta se defecteaza cel mai des, din experienta mea (de obicei fasaitul din distribuitor era provocat din cauza acestei valve defecte). Aceasta este in stanga cutiei radiatorului de incalzire, jos, cam pe unde este tibia piciorului soferului care sta pe acceleratie. Acces: pe unde poate fiecare.



Repetati figura de verificare. Aici veti avea nevoie de o gura de ajutor. Aceasta valva are trei pozitii: in stare de repaos, deschisa pe jumatate si deschisa total (directionarea aerului catre parbriz, catre picioare sau in ambele sensuri). Inainte de a scoate furtunele de pe valva luati un marker si faceti semne pe furtune ca sa stiti si cum sa le puneti inapoi - daca le inversati veti provoca un defect care ii va pune in incurcatura totala chiar si pe proiectanti. Scoateti furtunele, cel de jos si cel din lateral. Puneti furtunele de test. Faceti vid intai pe furtunul corespunzator elementului din mijloc. Apoi rugati un prieten sau un trecator binevoitor sa repete vidul pe furtunul corespunzator capatului valvei. Diagnosticati valva. Daca este defecta procedati precum v-am descris pentru valvele simple. Sfatul meu: daca deschideti valva, schimbati ambele membrane. Oricum tratamentul cu vaselina / ulei siliconic(a) este obligatoriu.



Daca verificarea valvelor a decurs cu bine, si totusi sistemul nu functioneaza sau fasaie, atunci e buba. Problema sta in distribuitorul / comutatorul de vacuum.



Mai aveti o sansa sa aveti unul sau mai multe furtune crapate (e mai putin probabil, dar mi s-a intamplat). Porniti motorul si scoateti din nou, pe rand, furtunele din valve. Verificati daca exista vid la capetele lor (nu uitati sa manevrati comutatorul / distribuitorul de vid ca sa chiar si aveti vid la ele).



Acum va trebui sa inlocuiti acest distribuitor. Cumparati unul nou. Eu personal nu stiu daca sau cum se repara, fiindca inca n-am fost nevoit sa-l schimb, intotdeauna problemele au fost din valve. Daca reusiti sa gasiti, cumparati numai distribuitorul, nu tot ansamblul cu manete (diferenta de pret e considerabila).



Deschideti capota motorului si scoateti clema de sustinere a cablului de comanda a robinetului de incalzire. Va va fi mai usor! Desfaceti panoul comenzilor de climatizare de pe bord (scoateti tijele comenzilor, butonul ventilatorului apoi panoul). Ansamblul de comanda e prins cu trei suruburi: doua in partea de sus a panoului; al treilea in spate (se poate ajunge numai prin spate, prin gaura cutiei torpedoului. Umblati cu grija, fiindca sunt detul de fragile, mie mi-au rupt suporturile inca din garantie.



Acum trebuie scoasa toata comanda afara. Dupa cum v-a fost norocul, nea Vasile de pe linia de montaj a lasat mai mult sau mai putin furtun la dispozitie. Eu n-am avut noroc, si primele doua dati m-am chinuit cu pensete si clesti cu gura lunga ca sa scot furtunele si apoi sa le pun inapoi. Din nou, inainte de toate, inainte de a scoate vreun furtun, insemnati-l cu markerul si desenati totul intr-un caiet! Nu va fie lene ("las' ca tin minte!") fiindca din nou puteti provoca dezastrul. Ca sa revin la furtune: daca nu sunt destul de lungi ca sa permita scoaterea comenzii fara sa scoateti intai furtunele, faceti un efort si cumparati-va furtune noi si inlocuiti-le - si lasati vreo 20 de centimetri in plus. Pentru cateva mii de lei cat costa furtunele nu merita chinul - va spun asta din proprie experienta.



O alta metoda, daca va permit furtunele si cablul de actionare al robinetului, este sa scoateti blocul de comanda prin spate, in stanga, spre gaura cutiei torpedoului. Totusi, in ambele metode, aveti grija sa nu frangeti cablul de la robinetul de incalzire.



Dupa ce ati scos comanda afara, inlocuirea ei nu e complicata. Si nici remontarea ei. Aveti grija la cablul de comanda al robinetului de incalzire - eu l-am indoit din greseala si a trebuit sa-l inlocuiesc cu totul. Daca se intampla totusi, trebuie sa va cumparati unul nou (asta e alta poveste, dar pe scurt suna asa: luati cablul cu voi la magazin! Veti constata atunci ca dintr-un manunchi de cabluri noi doar unul are exact aceeasi lungime ca si cel dat jos, si nu veti fi nevoiti sa constatati ca cel nou e mai scurt cu un centimetru abia dupa ce l-ati montat la loc...)



Cam asta am vrut sa va impartasesc. Va urez succes! smile.gif
Ov
Foarte frumos. Ca o completare, bucata aia cu comanda, e prinsa in fata cu 2 suruburi (specificate mai sus), DAR mai este inca un surub in dreapta sus. Ala se poate desface DOAR daca scoateti torpedoul.
nelu
Excelent. Multumiri!
Marty
paul_damian, mii de multumiri pentru rabdarea descrii cu atita lux de amanunte!

Pentru a scapa de supliciul markerului, pe distribuitorul aflat pe corpul de comanda, fiecare stut din care iese cite un furtun, are citeo litera/cifra pe el. 1 0 2 pentru partida de 3, din partea stinga; D si R pentru partida de 2. Aceste litere de pe stuturi se imprima pe furtune, deci nu va fi nevoie de marker pentru a retine cum vin bagate furtunele.

In cartea lui Mondiru, corpul central se scoate prin fata; in practica, corpul central se scoate foarte usor prin partea laterala dreapta, oarecum deasupra torpedoului.

Paul_damian, cind vorbesti de "portbagaj", nu cumva te referi la compartimentul motor ??? Nu de alta da' eu nu stiu sa fie vreun furtun de vacuum prin portbagaj...
paul_damian
Salut, prieteni!



QUOTE
bucata aia cu comanda, e prinsa in fata cu 2 suruburi (specificate mai sus), DAR mai este inca un surub in dreapta sus. Ala se poate desface DOAR daca scoateti torpedoul.

Asa este, am uitat. De fapt la mine acel suport este rupt de cand au lucrat 'meseriasii' cand masina era inca in garantie, si de aceea am uitat de el!



QUOTE
Pentru a scapa de supliciul markerului, pe distribuitorul aflat pe corpul de comanda, fiecare stut din care iese cite un furtun, are citeo litera/cifra pe el (snip)Aceste litere de pe stuturi se imprima pe furtune, deci nu va fi nevoie de marker pentru a retine cum vin bagate furtunele.  

Da este adevarat. Dar furtunele trebuie insemnate inainte de a scoate comanda, si inca nu ai posibilitatea sa vezi cifrele / literele de pe capsula distribuitorului.



Oricum, cand va mai trebui sa desfac o data comanda (sper sa nu fie foarte curand) o sa fac si o schita cu fiecare furtun unde merge (corespunzatoare la literele/cifrele imprimate pe capsula distribuitorului) si o sa o postez aici, asa, ca referinta.



QUOTE
In cartea lui Mondiru

Din pacate eu n-am apucat la cartea asta, nici macar de imprumut... Da, blocul de comanda se poate scoate prin dreapta, daca te lasa furtunele. Pe mine ma lasa acum, dupa ce le-am inlocuit cu altele mai lungi. Ai dreptate, si de asta am uitat.



QUOTE
cind vorbesti de \"portbagaj\", nu cumva te referi la compartimentul motor ??? Nu de alta da' eu nu stiu sa fie vreun furtun de vacuum prin portbagaj...

Din nou ai dreptate, de compartimentul motor vorbeam. Imi pun cenusa in cap, dar intelegeti si voi... emotiile, una-alta smile.gif
Marty
paul_damian, stai linistit, nu-ti pune nici o cenusa-n cap pentru ca nue cazul!!!! Cele scrise de tine acolo sunt atit de folositoare incit micile scapari nici nu se observa. O sa am o singura rugaminte la tine: sa-ti editezi mesajul si sa schimbi inadvertentele semnalate de ceilalti. Merci!
nelu
paul_damian, cartea lui Mondiru s-a reeditat si o poti comanda la Editura Tehnica cu plata ramburs.
Marty
Apropos, o am in format electronic, am capatat-o aseara de pe DC++
irinel75
vrem si noi carteaaaaa :?
paul_damian
QUOTE
paul_damian, cartea lui Mondiru s-a reeditat si o poti comanda la Editura Tehnica cu plata ramburs.


Din pacate... "Stoc epuizat"... sad.gif
Marty
O mica completare: ceea ce am capatat eu de pe DC++ este manualul pentru 1300 si derivatele acesteia. NU cuprinde si 1310. Sorry!
nelu
Cred ca in Bucuresti inca se mai gaseste la libraria Luceafarul (b-dul Unirii, pe partea stanga, sensul P. Unirii-Casa Poporului, aprox. la jumatatea distantei dintre cele doua intersectii. Atentie!! Sensul Casa Poporului-P. Unirii este blocat, se asfalteaza).

Verific astazi daca mai este cartea.
ciobanu petre
paul_damian bravos, nu am mai ras de mult cu lacrimi laugh.gif
nelu
Pentru cei interesati: cartea lui Mondiru se gaseste la libraria Luceafarul (b-dul Unirii, nr.10)
ionutctn
Am eu cartea pe CD si e pentru 1310 etc etc.
Nu stiu cine sunt autorii dar tipul care mi-a dat-o zicea ca e aia care trebuie.
M-am uitat pe ea asa pe sarite ca nu am avut rabdare si NU o am printata.
Are in jur de 250 mb nu mai stiu exact.
Cine o vrea sa imi dea mesaj privat.
PS: sunt din Bucuresti.
Dreamer
Am o mare problema cu un bord CN. Nu mai functioneaza deloc reglajele de caldrura aer-rece, sau alea pt geam sau picioare ... practic nu mai functioneaza nimic la el, nu baga caldura ... aeratoarele centrale nu functioneaza si nici alea de la picioare. baga aer rece tot timpul pe parpriz . Se poate face ceva ???
paul_damian
QUOTE(Dreamer @ 29 Sep 2005, 16:26)
Am o mare problema cu un bord CN. Nu mai functioneaza deloc reglajele de caldrura aer-rece,
*



Ia-o babeste. Daca nu mai baga cadura cel mai probabil nu mai merge cablul de comanda la robinet - verifica. Dar cauze pot fi mai multe, pana la faptul ca ai ramas fara lichid de racire in instalatie.

QUOTE(Dreamer @ 29 Sep 2005, 16:26)
sau alea pt geam sau picioare ...
*


Vezi mai sus. Si bafta smile.gif
Dreamer
ok ... babeste sa fie ! smile.gif
nu baga caldura ( am verificat instaliatia. are lichid de racire si circula, e aerisita cum trebuie, termostatul functioneaza.robinetul functioneaza si el. In masina nu se simte decat o briza de aer cald, daca pornesti ventilatorul pe treapta 1 at abia se mai simte aerul cald. pe treapta 2 nu se mai simte deloc aerul cald, restul treptelor ... e aerul de afara ... nici urma de caldura.
Daca cineva are niste poze cu un bord CN demontat sau ceva asemanator ii sunt profund recunoscator daca le-ar pune pe net.
Chiar nu pot sa inteleg ce are... astept informatii sau sugestii.
Mersi
clr
Hai sa incerc sa - mi aduc aminte cum ma chinuiam eu cu celebrul bord de CN.

1. Verifica faptul ca robinetul deschide cum trebuie. Chiar daca este bine aerisita instalatia, termostat ok samd, e posibil ca robinetul sa nu fie OK. Sau altfel spus: eu am patit la vechea berlina ca robinetul sa ramana blocat (evident parghia exterioara dadea senzatia ca e functional) intr - o pozitie de semideschis. Astfel, dadea senzatia ca este deschis, dar de fapt nu era. Metoda: incalzeste motorul si pune mana pe furtunele care duc la aeroterma, dar in habitaclu (trebuie sa te chinui un pic pe sub bord prin partea dreapta, dar le gasesti tu). Daca nu frig efectiv, ci sunt doar caldute, obligatoriu trebuie sa schimbi robinetul.

2. Pentru partea de aer, ai in topic foarte bine detaliat ce trebuie sa urmaresti. Incepi de de la "tulumba" de servofrana si verifici ca furtunasul e conectat ok (conditie sa creeze vacum), dupa care o iei pe "traseu" si verifici instalatia. Verifica intai supapa mare pentru ca cealalta mica depinde de ea. Sper din tot sufletul sa nu ai probleme cu sistemul de parghii (ala unde actionezi tu comenzile) pentru ca acolo e durere.

Bafta!
Dreamer
Robinetul e ok ... furtunele sunt fierbinti ... abia tii mana pe ele ... dar calcura nu intra in masina ... blink.gif ... nu prea pricep cuum vine asta ...

cat despre partea cu sistemul de parghii ... pai ... pot sa misc cat vreau de ele ca nu se intampla nimic. o sa caut sa verific supapele alea sa vad ce iese.

multumesc pt tot si o sa va tin la curent cu evolutia situatiei.
Dreamer
Am verificat supapele alea ... una avea un furtun scos ... in mare s-a mai remediat din problema ... dar nu merge comanda care ditribui aerul pe parpriz si la picioare in acelasi timp; cand pun maneta in acea pozitie se aure un fasait continuu ( scapa aer ), nu am gasit pe unde scapa dar e cert ca prin spatele regrajului de climatizare de pe bord ( de acolo se aude ).
Dar tot nu inteleg de ce nu imi da caldura ...

pls help ... smile.gif
clr
Nu stiu de ce nu baga caldura, dar daca zici ca e aerisita cum trebuie, frig furtunele etc., nu ramane decat o varianta: aerul (sau o parte din el), in loc sa treaca prin caloriferul de incalzire trece pe langa el. Altfel nu exista justificare sa - ti bage aer rece. Eu nu mi - am bagat niciodata nasul pe acolo cat timp am avut berlina, dar in principiu trebuie sa urmaresti "traseul" aerului de la admisia in instalatia de climatizare si pana la calorifer. Alta solutie eu nu vad.
Dreamer
AM incercat si chestia asta ... problema e ca e cam greu de demontat ( inca nu am reusit ) aeroterma e in spatele bordului ( in spatele consolei centrale ). Nu stiu, dar am o vaga impresie ca trebuie sa demontez consola sa pot ajunge la ea si sa rezolv toate problemele.
Mai astept sugestii si idei. Multumesc
clr
In mod sigur numai simplu nu este. Cred eu ca n - are rost sa te chinui daca nu te pricepi. Mai bine apelezi la cineva care stie bine sistemul de acolo. Dupa cum am mai spus cred chiar in acest topic, un mecanic mi - a spus ca cel mai facil se lucreaza prin demontarea parbrizului. Eventual vezi si tu daca poti sa faci rost de un manual de service.
Dreamer
Multumesc de sugestie ... mai astept un pic sa vad daca mai vine cineva cu o idee, ma mai chinui un pic .... si tot in service o sa ajunga pana la urma ...
dar cred ca o sa ajunga cam asa ... gun3.gif
smile.gif
Ov
aerul n-are cum sa rateze caloriferul wink.gif
daca motorul aerotermei merge, N-O DEMONTA, e greu ca naiba daca nu dai bordul jos. Se poate demonta si fara bord jos dar e CHIN si-ti trebuie maini de chirurg.
paul_damian
@Dreamer:

QUOTE
Robinetul e ok ... furtunele sunt fierbinti ... abia tii mana pe ele
Daca furtunele sunt fierbinti nu inseamna neaparat ca acel robinet chiar si functioneaza! Eu, in locul tau si in aceste conditii, l-as da jos ca sa verific.

QUOTE
dar nu merge comanda care ditribui aerul pe parpriz si la picioare in acelasi timp; cand pun maneta in acea pozitie se aure un fasait continuu ( scapa aer ), nu am gasit pe unde scapa dar e cert ca prin spatele regrajului de climatizare de pe bord ( de acolo se aude ).
Daca nu merge distribuirea aerului cu siguranta sunt supapele (acele comutatoare cu vid) de care ziceam eu mai sus. Fasaitul tot de acolo e. Mai putin probabil e sa fie si distribuitorul din spatele parghiilor.

QUOTE
Dar tot nu inteleg de ce nu imi da caldura ...
Pai posibilitati "este" mai multe.

Pe langa instalatie aerisita si robinet functional mai e ceva:
Parghia care controleaza robinetul (de la cald la rece) are in partea stanga (rosu/cald) o pozitie in care inchide complet clapeta de intrare a aerului din exterior. Adica daca dai maneta complet spre stanga nu mai vine aer din exterior ci o sa recircule aerul din interiorul masinii. Acest lucru scrie si in manualul masinii si e indicat si ca pictograma. Dar si in partea dreapta (albastru/rece) e la fel! In pozitiile extreme ale manetei aerul din exterior este oprit. Acea clapeta este controlata de supapa din dreapta-sus, dar nu poate obtura trecerea aerului prin radiatorul de incalzire. Chiar daca nu vine aer din exterior, prin pornirea ventilatorului tot trebuie sa 'iasa' cald.

Sper sa nu fi patit ca mine... Acum vreun an a trebuit sa schimb acel radiator de incalzire (pierdeam lichid de racire si nu imi dadeam seama pe unde). Ca sa ajungi acolo nu recomand sa dai jos bordul! E o operatiune prea elaborata si cu riscuri. Nu intru in amanunte (decat daca vrei blush.gif) dar am descoperit urmatoarele: 1. aerul nu poate ocoli radiatorul in nici un caz; 2. radiatorul e intr-o cutie care are in partea de jos are o gaura cu un stut si un furtun; acest furtun iasa afara, sub masina, ca sa se scurga mizeriile si apa intrata din exterior. La mine bula de nea Gica care a montat cutia aia n-a vazut ca cutia avea stut, avea furtun, dar nu era gaura facuta! Drept pentru care o treime din cutie era plina de namol (praf + apa), frunze si tot felul de alte cele. Plus ca mai era si radiatorul spart... ti-era si scarba! ph34r.gif Daca ai patit si tu la fel? Daca ti-e colmatat radiatorul cu mizerie? Cu siguranta nu mai trece nici aer, daramite caldura!

Oricum ar fi, indiferent daca acele supape de directionare functioneaza sau nu, cu ventilatorul pornit aer cald trebuie sa simti pe undeva (cel mai probabil la picioare si pe parbriz).

QUOTE
si tot in service o sa ajunga pana la urma ...
Sper sa nimeresti la unii care sa si stie ce fac... Mai bine rezolv-o cu manuta ta. Nu e mai ieftin, nici mai usor, da' ai cel putin o satisfatie: dup-aia vii si ne dai sfaturi aici biggrin.gif

Asa ca, daca vrei sa te ajut mai departe: ventilatorul functioneaza? Se aude cum isi schimba turatia pe masura ce cresti treptele de viteza?

Chiar nu se simte caldura de niciunde? Nici stand (cu ventilatorul pornit), nici in mers la viteza? Dar, in aceleasi conditii, nici aer rece?

PS: nu uita! toate testele care le faci trebuie sa le faci cu motorul pornit! Trebuie si caldura si 'presiune de vid'!
Dyda
Iata o explozie a unui grup climatizare CN
Acum nu mai am timp luni voi mai pune si voi mai spune
Dreamer
Dupa ultima interventie situatia se prezinta astfel ... la cutia respectiva am reusit sa ajung cu greu, dar nu am reusit sa o desfac ( prea multe clipsuri de tabla si nu am reusit sa le scot pe toate din cauza pozitiei inguste ), ca atare am montat-o la loc.
Ventilatorul functioneaza, pe toate treptele de viteza.
Robinetul a fost demontat si deschide in intregime... deci trece apa calda prin instalatie.
Numai 2 dintre supape merg a treia nu are presiune din cauza acelui distribuitor de care zi tu. Supapa care nu functiuneaza este aceea care deschizi trapa catre aeratoarele de pe bord ( cele centrale ). Am ajuns la aceasta concluzie in urma fasaitului localizat in spatele parghilor.
Aerul intra in maisina ori numai pe la parpriz ori numai pe la picioare ... se pare ca nu vrea sa intre in acelasi timp in ambele locuri smile.gif
Cum am mai spus ... aer intra ... dar este rece ... nu se incalzeste ... parca ... ar ocoli caloriferul. smile.gif
paul_damian
@Dyda: multumim pentru desen!

@Dreamer: in desenul de la Dyda vezi ca sunt 9 cleme (mie mi s-au parut mult mai multe, 'tu-le mama lor mad.gif ). Cele trei din spate... sunt cumplit de greu de scos, dar si mai greu de pus la loc. Tot din desen vezi ca acea cutie de climatizare e formata din trei parti mari: sus, mijloc jos (exact ca in teoria chibriturilor smile.gif ). Eu am scos partea de jos, ca sa schimb radiatorul. Dar trebuie neaparat desfacute cele doua suruburi care prind bordul de caroserie, in staga jos la capacul cutiei de sigurante si in dreapta jos la cutia de manusi, ca sa poti deforma putin partea de jos a bordului, altfel cutia nu iasa. Si trebuie scoasa si cutia aceea de maruntisuri, nu stiu cum se cheama oficial, din prelungirea manetei schimbatorului de viteza pana sub bord.

Dyda, spui ca ar putea fi burduful. Dar chiar si asa tot trebuie sa bage caldura cu ventilatorul pornit. Dreamer spune ca aer este, dar e rece. Asta ma face sa cred ca are radiatorul de incalzire obturat in interior. Nu colmatat, fiindca atunci n-ar mai trece nici aerul rece.

Dreamer, inca o intrebare: in dreapta cutiei, chiar si fara sa desfaci nimic, ai acces la cele doua furtune de apa care intra si iasa din radiatorul de incalzire. Cu motorul incins, pune mana pe ele. Sunt amandoua la fel de fierbinti? Teoretic n-ai putea tine mana pe nici unul din ele.

Zici ca aerul intra ori numai pe la picioare, ori numai pe parbriz. Inseamna ca e dusa supapa dubla, din stanga cutiei! E, de altfel, cea care se defecteaza cel mai des. Cea din dreapta, care zici tu ca nu functioneaza, poti sa o verifici simplu, daca tot te bagi sa pui mana pe furtunele de incalzire: actioneaz-o cu mana, ca e usor de ajuns la ea. Si cu maneta distribuitorului de aer complet la dreapta ("tot aerul spre fata") scoate-i furtunul si pune degetul pe el: ai vid? Adica ti se lipeste degetul de furtun?

Nu te lua dupa fasait. La mine fasaie distribuitorul ala ori de cate ori mi se strica supapa aia dubla.
anpop
@Marty
dupa ce rezolvi problema, incearca sa schimbi directionarea aerului numai cu motorul pornit! cica altfel le-ar dauna...
eu am schimbat de doua ori supapa de jos la fosta berlina...am dat torpedoul jos...a fost extrem de simplu smile.gif
Dreamer
Furtunele sunt incinse ... de asta ma mir si eu ca nu baga caldura. blink.gif
Inca un sfat va rog, mai am o berlina care baga caldura dar numai pe la sofer, in partea din dreapta nu baga deloc, chiar si cu ventilatorul pornit.
Care ar fii cauza si cum s-ar putea rezolva problema.
Dyda ... multumesc pt desen ... foarte util.
Bordul nu am de gand sa-l dau jos pt ca ma complic prea mult si din pacate nu am nici timp sa il demontez. sad.gif
Dyda
Iata si traseul circuitului vacuumatic
Dreamer
Ce fasaie la mine se pare ca e acel distribuitor de presiune in care intra vreo 5 furtunase ... l-am vazut la piese auto si mi-au explicat cei de acolo locatia lui ... se pare ca pe ala nu am cum sa-l inlocuiesc prea usor sad.gif
paul_damian
Dreamer, NU!

Am mai spus-o de cateva ori, dar vad ca nu vrei sa intelegi. Daca fasaie distribuitorul acela nu e obligatoriu sa fie el defect! Intai verifica si repara supapele. Am descris mai sus cum se face. Dupa ce te convingi ca supapele sunt toate ok atunci intr-adevar trebuie schimbat si distribuitorul acela. Chestie care nu e foarte complicata. Se dau jos: 'cutia de manusi', masca de la comanda de climatizare, manetele. Apoi se desfac trei autofiletante care tin ansamblul, doua deasupra unde a fost masca si unul in dreapta, in spate, prin locul pe unde a fost cutia de manusi. Apoi tot ansamblul de comanda se poate scoate fie spre fata, sau, mai bine, lateral dreapta, din nou spre locul unde a fost cutia de manusi.

Asculta si tu pe unul care si-a pierdut destule zile cercetand problema, ca nu iti vreau raul! blush.gif
Dreamer
Multumesc Paul, Dyda si la toti smile.gif
Voi inceca si asa sa vad ce iese ... pana la urma ce am de pierdut smile.gif
O sa ma apuc sa le demontez incet pe fiecare si sa vad ce se poate face.
Daca apar probleme pe voi o sa va anunt prima data wink.gif
clr
Fasaitul nu are legatura cu faptul ca nu baga caldura. Are legatura cu faptul ca nu poti dirija aerul intr - o anumita zona (dezaburire, picioare etc). Deci pentru partea cu caldura tot la calorifer vei ajunge.
Dyda
QUOTE(Dreamer @ 10 Oct 2005, 12:53)
Ce fasaie la mine se pare ca e acel distribuitor de presiune in care intra vreo 5 furtunase ... l-am vazut la piese auto si mi-au explicat cei de acolo locatia lui ... se pare ca pe ala nu am cum sa-l inlocuiesc prea usor sad.gif
*



Acel distribuitor cum reiese se gaseste pe comanda climatizare.Pentru al inlocuii se demonteza cda in felul urmator.
Se da jos cutia de acte, apoi grila cu "maimutoi", unde vei gasi doua chiplinguri pe care le vei demonta. Mai departe vei baga mina prin lacasul cutiei de acte si vei cauta inca un chipling de fixare cda climatizare , il desfaci si astfel ai eliberat cda din fixari si tot pe acea parte extragi comanda, va iesi un pic mai greu. Mai departe inlocuiesti distribuitorul care este fixat in doua chiplinguri. Operatia de remontare evident in ordine inversa.
DAR inainte de a demonta distribuitorul, cu banda adeziva notezi cele 5 furtunele in pozitia in car vin montate, altminteri le vei monta aiurea si PA functionare corecta.
florinvfd
QUOTE(Ov @ 14 Apr 2004, 14:19)
postez aici ce i-am spus si lui Marty, ca poate mai intereseaza pe careva:
"oricum, mai am o rezolvare frumoasa!
scoti vacuum-ul ca sa nu mai fasaie smile.gif scoti aeratoarele centrale, dai cu mana capacul care etanseaza acolo fluxul de aer si il intepenesti cu un surub, si vei avea tot timpul aer prin fata si pe la parbriz ceea ce io zic ca e suficient."
*



o idee ff buna. asa am sa fac si eu pt ca momentan nu mai imi baga decat pe la parbriz sau parbriz+picioare.

si un pic offtopic...am si o mica problema, caldura nu mai e asa de ..."calda" smile.gif ca inainte. am aerisit calorifer..dat tot asa.. (inainte nu puteam sa stau de cald in masina, iar acum e aproape bine...) daca are cineva un link unde s-a discutat despre asta si poate sa ma ajute... ii multumesc. blink.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.