Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Inlocuire antigel - ghid
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia SuperNova > Probleme tehnice - Dacia SuperNova
Pages: 1, 2
Malice
Am o SN-Clima la care as vrea sa ii schimb antigelu. Problema e ca nu prea stiu pe unde as putea golesc instalatia. Eventual o mica schita mi-ar prinde tare bine. Deasemenea care ar fi proportia de amestec antigel-apa?
Va multumesc

Ps.imi cer scuze daca sa mai discutat, dar la un search nu am gasit tocmai ce caut.Sau am cautat prost??
pastrama
Aici
Andy_ACS
Pastrama, pana la urma tu ai schimbat singur antigelul?
Explica si tu (sau cei care au mai facut) pas cu pas operatiunea si sculele necesare, vreau sa il schimb si eu saptamana asta.
virtualu
acum se pune intrebarea: ce antigel sa iau?
- sa iau de la DaciaService sau concentrat de la benzinarii... ca am intrebat la o benzinarie si mi-a zis vanzatoarea ca ei au concentrat nu si pentru SN (ca sa ma duc la Dacia)
- eu macar nu am schimbat niciodata si nu stiu de care sa iau
- astept un sfat pentru un necunoscator smile.gif (lasa ca invat eu)
DragosP
Glaceol RX tip D, așa cum scrie în cartea mașinii. Proporția de diluare 50-50 cu apă distilată.
Sau, în cel mai rău caz 3l antigel, 2 de apă, dacă nu se poate goli complet instalația (de obicei nu se poate).
YRX
Sau TOTAL / ELF Glacelf Auto Supra (Organic) diluat 50-50.
virtualu
- inca o nelamurire, daca nu va plictisesc... dupa ce scurg tot lichidul de racire si pun altul... cum se aeriseste?
- am citit pe un topic ca la nova se lasa dopul de la vas deschis si cu motorul pornit se aduga lichid pe masura ce scade.
...multumesc anticipat!
Andy_ACS
spuneti si voi procedura de schimbare pas cu pas (de ex la ulei motor: se scoate joja, se desurubeaza capacul de sus de la motor, se desface busonul de jos, se da uleiul jos, se da filtrul jos, se bune busonul la loc, se pune filtrul se toarna ulei). Cum e procedura (tot asa pe pasi) pt antigel?
merci!
virtualu
probabil e secret... din moment ce nu vrea nimeni sa ne spuna! biggrin.gif
GIC
Ia uite ....
virtualu
...pagina asta ai scanato` tu?... sau e o adresa unde sa iau si restu?
...multumesc pentru deranj smile.gif
Andy_ACS
care e vasul de degazare, vasul de expansiune?
pastrama
Da, ala e.
YRX
Acum hai sa-ti descriu si eu un mod mai babeste de a schimba lichidul.

- te asiguri ca iese cat mai mult din cel vechi (n-o sa iasa tot dar sa te apropii de cantitatea totala cat mai mult).
- pui tot ce ai desfacut la loc sa nu curga nimic
- pui noul lichid (preparat inainte 50-50 sau cum trebuie) prin vasul de expansiune pana nu mai incape
- pornesti motorul si il incalzesti sa deschida termostatul
- desfaci surubul (sau suruburile) de purjare (sunt pe furtune) si le lasi sa fasaie pana curge lichid continuu
- Daca nu te grabesti cu masina (poti face intr-un weekend) o lasi sa se mai aseze peste noapte si mai completezi ulterior (nu mai este nevoie de alte artificii tehnice)
- Ar fi bine sa masori cat lichid ai scos si sa bagi tot cam atata (repet, n-o sa poti sa scoti cat zice in manual)
- Timp de cateva zile o tii sub observatie si cum scade, completezi
darius
eu am bagat antigel de la lukoil,nu am respectat indicatia de a pune glaceol tip d,e grav?
Andy_ACS
Grav nu e, dar NU e bine.
Pe unde se da drumul la lichid din instalatie? trebuie desfacut furtunul de la radiator (colierul?). Pot aparea probleme, in sensul ca nu se mai potriveste perfect si scapa lichid pe acolo?
Multumesc!
virtualu
pai am inteles ca are un buson acolo jos la radiator... atept sa va apucati voi si sa imi ziceti si mie cum a mers... ca eu tocmai duminica am timp sa fac schimbul biggrin.gif
Andy_ACS
si eu tot peste o sapt sau doua imi fac timp, asa ca astept posturile tale smile.gif
Bafta!
YRX
Ma da' apucatva odata de treaba si nu va mai invitati reciproc ! laugh.gif
Andu
Ultimele radiatoare ale supernovei nu mai au nici un fel de buson de golire, se scoate furtunul de jos de la radiator. Aveti grija sa gasiti un cleste cu deschiderea destul de mare incat sa prinda colierul respectiv. Mai mare decat e nevoie sa-l stranga atunci cand e montat pe radiator, pentru ca liber distanta intre cele doua "picioare" va fi destul de mare si va poate pune probleme.
LIVIU26
iN carte scrie sa schimbam antig. la2 ani sau 60.000 .Eu am 43 si 5 ani la sn.Ce sa fac? Stiu ca se poate testa calitatea dar unde?
klaus
QUOTE(LIVIU26 @ 26 Oct 2006, 16:06)
Ce sa fac?
*
Sa-l schimbi
DSN
Am schimbat in seara asta antigelul la masina mea (DSN). Spuneti-mi va rog daca am facut bine.
Mai intai am desfacut furtunul gros care intra in partea de jos a radiatorului si am lasat apa sa curga. Apoi am pus la loc furtunul si am inceput sa torn antigel (Glaceol RX Tip D) + apa distilata (combinatia celor doua lichide in proportie de 50 - 50) in borcan (vas de expansiune). Am pornit motorul (fara a inchide insa etans capacul de la borcan) si l-am lasat sa mearga pentru a face aerisirea. Dupa ce ventilatorul a intrat in functiune, am oprit motorul. Acum apa este la nivelul de maxim indicat pe borcan.
Spuneti-mi va rog daca am facut bine ceea ce am facut. Merci!
YRX
Daca merge caldura ai facut bine. Daca nu aeriseste si caloriferul. Oricum supravegheaza cateva zile nivelul in vas.
pastrama
QUOTE(YRX @ 5 Nov 2006, 12:24)
Daca nu aeriseste si caloriferul.
*


Adicatelea??? Cum se procedeaza?
Andu
E pe acelasi circuit si caloriferul, nu-i problema. Daca n-ai facut aerisirea de la ventilul de pe furtun, atunci urmareste cu atentie nivelul de lichid din vas ca o sa se aeriseasca singura cat mergi tu cu ea.
adi_sav
Am facut niste masuratori cu densimetrul cel nou pe care l-am cumparat recent si am constatat ca antigelul meu e cam pe la -12 grade si as vrea sa-l aduc la o temperatura mai joasa, -30 de exemplu. Trebuie sa golesc toata instalatia? Mentionez ca am luat masina la mana a doua si nu am avut treaba pana acum cu asta, pentru ca iarna trecuta nu o aveam.
david79
avand in vedere ca nu stii daca a fost schimbat lichidul de racire pana acum ar cam trebui sa il schimbi. E destul de simplu, sus a fost scris cam tot ce ai nevoie, sa pui neaparat antigel glaceol rx tip d. Un singur lucru as vrea sa spun: COLIERUL ALA DE JOS DE LA RADIATOR E CRIMINAL !!!! ph34r.gif
Mi-am facut degetele praf incercand sa il pun la loc la dsn-ul unui prieten. Aveam doar un cleste micut.
Si inca o smecherie , daca tot schimbati si antigelul puteti schimba si termostatul ( oricum la 2 ani se cam blegeste ) si cand goliti motorul si schimbati si termostatul o sa vedeti cata apa mai scoateti pe la termostat ( care in mod normal nu ar fi curs ) - aproape 1 L.
adi_sav
@ david79:
Am inteles, voi schimba tot antigelul. Ai idee unde as putea sa gasesc surubul din motor, pe unde se mai poate scurge antigel?
Ce e ala termostat si unde il gasesc?
Nu exista o scula speciala pentru colierele astea?
david79
ok, vad ca esti novice in ale tehnicii,ti-as recomanda sa mergi la service, totusi .. :

pe unde golesti lichidul: te uiti la radiator, spre partea stanga ( farul stang al masinii ) in partea de jos o sa vezi un furtun gros ce intra in radiator. e fixat cu un colier tip cleste cu 2 urechi. Iti trebuie un cleste mai sanatos sa apuci urechile si sa il dai mai la vale, apoi scoti furtunul si masina o sa faca pipi. dupa ce iese tot, il pui la loc in ordine inversa, ai grija cu colierul, sa calce bine furtunul, verifici sa fie prins bine.
termostatul este acesta :[attachmentid=41167]

el tine temperatura motorului constanta ( aprox 90-100 grade ) , deci deschide ca sa treaca apa in radiator cand motorul e fierbinte, si tine circuitul inchis ca motorul sa se incalzeasca. Ca pozitonare in motor el se afla aici :[attachmentid=41161]

trebuie sa desfaci cel 3 suruburi cu cheia de 10 , departezi carcasa de plastic pui noul termostat in aceeasi pozitie ca cel vechi, si strangi cele 3 suruburi cate un pic pe rand, nu la maxim din prima.
Apoi pui in borcan antigel diluat 50 % cu apa, pana se umple, pornesti motorul min. 10 min si completezi cu lichid pana scade. O sa mai scada maxim 1 zi lichidul.
adi_sav
@ david79:

Uau! Multumesc ca ti-ai dat silinta sa faci asa o explicatie superba! Nici nu mai am nevoie de mecanic. Oricum nu ma duceam, ci va mai descoseam pe voi biggrin.gif

Desi sunt novice, vreau sa fac cat de mult se poate singur, pentru ca e masina mea si vreau sa o cunosc pe dinafara. Am mai avut o masina si cu aia am fost pe la toti mecanicii din oras de mi s-a facut sila de ei cand am vazut cu cat dezinteres si nepasare lucreaza. Chiar am patit sa-mi repare problema cu care am mers, dar sa imi strice altceva. La naiba! Ce, eu nu am doua maini si un cap? Mai bine stiu ca mi-o stric eu decat sa mi-o strice ei.

Dar nu ai idee cum as putea verifica termostatul ala sa vad daca e bun sau nu? Nu l-as schimba degeaba.
cata_28
Dar nu ai idee cum as putea verifica termostatul ala sa vad daca e bun sau nu? Nu l-as schimba degeaba.

blink.gif da si apropo cit costa un???
(scuze daca nu am posta unde trebe )
C a t a l i n
Il demontezi de pe masina, il bagi intr-o oala cu apa si il pui pe foc...Iei un termometru gradat pana pe la 100grade (greu de gasit in casa), si urmaresti daca se deschide si la ce temperatura...si compari cu ce spune manualul....

Totusi mai simplu, pornesti motorul, si urmaresti indicatia de temperatura din bord...trebuie sa urce constant pana la o ultima linie alba (scuze dar nu stiu exact cum e la bordul SN), iar apoi ar trebui ca termostatul sa deschida circuitul spre radiator, si acul sa scada brusc...Pui mana pe furtunul de tur de la radiator si vezi cand se incalzeste...
Daca deschide circuitul inainte ca indicatorul sa ajunga pe rosu, termostatul nu are nimic...
razvan_78
eu i-am bagat antigel normal este vreo problema?
Maskatu
Dar ce ai pus? Anormal? Scrie si tu ce ai pus exact. In principiu trebuie glaceol pentru ca instalatia in special radiatorul este sensibil la asa ceva.
razvan_78
mam dus la piese auto am cerut 1 l antigel = 8 lei si de acela am pus
Capitan_marian
ce culoare este.... zi ca e albastru... sa ma deblochezi si pe mine smile.gif
Maskatu
QUOTE(razvan_78 @ 17 Sep 2013, 20:24)
mam dus la piese auto am cerut 1 l antigel = 8 lei si de acela am pus
*


Ce culoare? Ce marca?
razvan_78
roz
Maskatu
Ideea e urmatoarea: Toate tipurile de antigel rosu, roz etc, fara silicati nu trebuie amestecate cu cele galbene, verzi sau albastre care au silicati.

Din cate inteleg tu ai completat, nu ai inlocuit tot antigelul. Chiar si asa ai procedat gresit. In primul rand NU amesteci verde cu roz si nu pui roz unei masini care are nevoie de verde.

De obicei la masinile fabricate pana in prima parte a anilor 2000 se pune antigel verde, cu silicati iar cele din 2001...2002 incolo, antigel rosu, fara silicati.
razvan_78
bun am gasit de tip D dar galben.este bun?ca vreau sa iau sal schimb tot sa nu mai am probeleme

19 Sep 2013, 17:36:
mai exact asta: -30 grade: http://www.careus.ro/index.php/lichid-antigel-tip-qdq-1kg
Capitan_marian
fi amabil ! sa imi spui si mie cum il golesti pe unde se da drumu la antigel.
Maskatu
Eu nu inteleg de ce iti complici viata atat si nu pui glaceol rx tip d VERDE. Costa 20-25 lei litrul. Antigelul nu il schimbi in fiecare zi. Poti sa nu te calicesti la 10 lei si sa pui ce trebuie. Nu stiu daca ala galben are silicati. Nu vreau sa zic ca e bun si sa zici dupa aceea ca ti s-a stricat pompa sau radiatorul.
razvan_78
bai nene am fost la magazin si asta il avea de tip D.scrie si pe el ca este pt supernova, solenza, logan...
Maskatu
Ce ai pus tu in link nu este glaceolul fabricat de dacia in bidon negru si nu este verde ci galben. smile.gif
razvan_78
am uitat tu folosesti numai originale............conteaza culoarea sau compozitia????tu esti mai catolic decat papa, sunt sigur ca ai apa in motor nu antigel..... radmasa.gif
BoR
Ai cerut sfat aici si ti s-a oferit din plin. Ca sa fii multumit, foloseste produsul pe care-l consideri mai bun pentru masina ta.
Maskatu
QUOTE(razvan_78 @ 19 Sep 2013, 20:40)
am uitat tu folosesti numai originale............conteaza culoarea sau compozitia????tu esti mai catolic decat papa, sunt sigur ca ai apa in motor nu antigel..... radmasa.gif
*


Daca este tip D ar trebui sa fie ok, dar nu ar fi ok sa le amesteci. Daca inlocuiesti tot lichidul, pune "ceva" tip d cu silicati!

Importanta e norma ce o recomanda cei de la Dacia, adica Glaceol RX tip D(contine ethylene glycol) colorantii sunt folositi pentru a diferentia normele; unele loganuri au venit cu glaceol roz din fabric, dar in mare parte a fost verzui. Nu este indicat a se amesteca antigelul tip "D" cu "C".

Si ca lectie de cultura generala:
QUOTE
"ETILENGLICOLUL adica ce are super nova (EG) este componentul principal din majoritatea lichidelor de răcire, având o îndelungată utilizare, cu precădere în industria auto.

Nediluat etilenglicolul are punct de fierbere de 197,6°C (387,7°F) , respectiv punct de congelare  de -13°C (8,6°F). Datorită vâscozității sale ridicate , transportă căldura cu 15% mai puțin eficient  decât apa. Astfel, utilizarea sa în formă nediluată ar duce la supraîncalzirea motorului, cu implicații nefaste asupra funcționării acestuia.

Prin diluarea etilenglicolului cu apă în proporție de 50/50 , punctul de fierbere este de 107°C (225°F), respectiv punctul de congelare de -37°C (-34°F). (Punctul de fierbere crește cu creșterea presiunii de regim.)

Prin diluarea etilenglicolului cu apă în proporție 70/30 (etilenglicol/apă) , punctul de fierbere este de 116°C (240°F), respectiv punctul de congelare de -64,44°C (-84°F). La această diluție (70% antigel concentrat) se obține cea mai scăzută temperatură de congelare. Peste această proporție punctul de congelare începe să crească. Astfel, nu se recomandă utilizarea lichidul de răcire în concentrație mai mare de 70% (în volum) antigel concentrat, deoarece scade abilitatea sa de a disipa căldura și totodată crește punctul de congelare.

Deasemenea , lichidul de răcire nu se va utiliza într-o concentrație mai mică de 33% (în volum) antigel concentrat, deoarece diluții mai ridicate diminuează concentrația inhibitorilor de coroziune .

Si...

PROPILENGLICOLUL (PG) folosit la masinile de generatie noua,  este componentul principal din ce în ce mai folosit în antigeluri deoarece nu este toxic. Datorită caracterului său non-toxic este recomandată utilizarea și în sistemele de răcire/încălzire din industria alimentară sau în alte sisteme unde inhalarea sau ingerarea accidentală pot să apară.

Nediluat propilenglicolul are punct de fierbere de 188°C (370,4°F) și un punct de congelare de -59°C (-74,2°F). Densitatea sa este de 1,036 g/cm³ (Apa=1), fiind mai puțin vâscos față de etilenglicol. Spre deosebire de antigelurile concentrate pe bază de etilenglicol, antigelul pe bază de propilenglicol poate fi utilizat și în forma concentrată pentru acele aplicații care necesită protecție la temperaturi ridicate. Din aceste considerente antigelul pe bază de propilenglicol se folosește, în forma concentrată, ca agent de răcire pentru motoarele mașinilor de curse. Se asigură astfel o răcire mai bună, deoarece nu există apă care să vaporizeze în zona fiebinte a cilindrilor.



Prin diluarea propilenglicolului cu apă în proporție de 50/50 , punctul de fierbere este de 105°C (221°F), respectiv punctul de congelare de -32,2°C (-26°F). (Punctul de fierbere crește cu creșterea presiunii de regim.)

Prin diluarea propilenglicolului cu apă în proporție de 60/40 (propilenglicol/apa) , protecția la îngheț a lichidului de răcire coboară până la -51°C (-60°F).


Acum ai inteles? Sau ma iei iar la misto? smile.gif
razvan_78
eu te-am luat la misto? ti-am dat si linku nu trebuia decat sa citesti nu sa-mi zici ca e galben si nu e verde.scrie clar ca e tip D asa ca nu ma intereseaza culoarea.era simplu, nu trebuia sa despicam firu in 4.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.