Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: DSN - schimbare calorifer
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia - Diverse > Tutoriale, Tips & Tricks
nicolaem
Cineva a intrebat pe celalalt forum DSN, cum se schimba caloriferul. Deoarece eu am asistat odata la schimbarea lui in service si ma pregatesc ca de data aceasta sa mi-l schimb singur, am incercat sa-i raspund si postez si aici pentru cei interesati. Imi fac mea culpa deoarece cred ca nu am retinut foarte exact toate reperele ce se demonteaza din bord. In service operatia a durat vreo 3 ore.



Caloriferul se schimba destul de greu. Personal intentionez ca inainte de a monta caloriferul cel nou, sa-l lipesc la imbinarea dintre plastic si aluminiu cu silicon termorezistiv sau rasina epoxidica. In acest mod sper sa-i prelungesc viatza.



Pe scurt operatiile de schimbare sunt:



1. Se demonteaza din bord:

- cutia de acte din dreapta (atentie la demontarea mufei de cuplare la calculator ce este prinsa pe partea de sus a cutiei)

- masca de plastic de sub volan

- coloana centrala din bord - se desfac mastile laterale de plastic, casetofonul, mastile de la aeratoarele centrale, niste tije prinse in podea ce sustin intreaga coloana centrala, etc. Mentionez ca coloana centrala nu se demonteaza complet, indepartand-o. Ea ramanane pe locul ei dar dezasamblata.

- se demonteaza niste suruburi ce prind aeroterma de panoul de tabla dispre motor. In acest mod intreg ansamblul aerotermei devine mobil.

- cred ca mai sunt ceva repere de demontat, lucru ce trebuie constatat la fatza locului.



Dupa operatia 1 ar trebui sa se ajunga la radiatorul caloriferului.



2. Se demonteaza capacul filtrului de aer din motor. Atentie - are 4 suruburi in stea si trebuie o cheie speciala. Se pune o tava dedesubtul masinii pentru recuperarea antigelului (sau pentru a evita murdarirea caldaramului). Se desfac cele 2 coliere ce prind tzevile caloriferului.



3. Prin interiorul masinii, se extrage caloriferul prin dreapta coloanei centrale, exact ca un cartus (sau o cutie de chibrituri) ce iese din teaca lui. In aceasta faza ati scapat deja de vechiul calorifer si il puteti admira in liniste observand sarea maro galbuie depusa pe marginea ce supura si care va provoca mirosul de antigel din masina.



4. Se introduce noul calorifer in lacasul lui. Se fixeaza colierele pe tzevile acestuia. Se monteaza la loc filtrul de aer. Se completeaza lichidul antigel si se da drumul la motor, deschizand o supapa ca un surub, ce se afla pe unul din furtunele circuitului de racire. Deschiderea supapei ajuta la aerisirea mai rapida a circuitului ce altfel s-ar fi facut automat dar ar fi durat mai mult. Dupa aerisire se inchide la loc respectiva supapa.



5. Se monteaza la loc bordul cu speranta ca nu vor ramane suruburi sau alte parti componente si ca va arata la fel ca inainte.



Eu am o mare curiozitate - oare caloriferul de Solenta se potriveste la DSN ? Daca da ne-ar scapa de o mare belea si poate ca am rezolva definitiv problema.
sstanescu
Cu chin, se poate face operatia din interior fara a demonta toata consola centrala. Se dau intr-adevar masitile alea de plastic de pe lateral, cele prinse cu braduti (atentie ca plasticul ala e dur si mi-am julit destul de nasol degetele in muchii). Ideea e de a face loc cutiei aerotermei de a se roti nitel, in asa fel incat sa poti sa tragi caloriferul. Caloriferul e intra acolo intr-un slot, insa are doua tevi scurte pt tur si retur, care trec prin tabla in compartimentul motor. Asa inccat nu poti sa-l scoti simplu, ci rotesti cutia mare a aerotermei catre stanga ("si lovesti cu ascutitul") pana poti sa tragi inauntru cele doua tevushti.



Gaura prin care trec tevile in compartimentul motor este protejata de cateva piese din cauciuc cu un "capac" de tabla ce se strange cu doua suruburi. Suruburile sunt unul desupra si unul dedesubtul celor doua tevi care ies catre motor, pe care se mufeaza cele doua furtune. Sunt destul de greu accesibile! Daca nu mai reusesti sa-l prinzi pe cel de jos (cazul meu) o sa constati o crestere destul de semnificativa a zgomotului in habitaclu. Asa ca e foarte important sa pui binemansoanele alea de cauciuc si sa le prinzi bine de tot cu acest capac de tabla.



Din auzite, nu se potriveste caloriferul de Solenza, pt simplul motiv ca toata aeroterma este schimbata, deci si caloriferul.
alex_sb
Observatii la cele de mai sus:

- cele 4 suruburi cap stea ale suportului filtrului de aer (atentie la garnitura de cauciuc de sub el) se pot desface si cu o cheie fixa de 10;

- colierele elastice cu care sint prinse furtunele de tevile tur-retur ale caloriferului sunt greu de desfacut in lipsa unei unelte specializate; eu am reusit cu un patent cu deschiderea reglabila, dar nu a fost deloc usor;

- golirea circuitului am facut-o pe la furtunul din dreapta jos a radiatorului (tip H), care nu are buson de golire => inca un colier greu de desfacut;

- extragerea blocului de climatizare presupune demontarea circuitului de alarma care e prins sub el in doua suruburi - se cistiga vreo 2 cm, absolut necesari - blocul iese destul de greu, din cauza turbinei din partea superioara care nu permite prea multe grade de libertate;

- dupa inlocuirea caloriferului se constata ca ansamblul nu mai vrea sa intre la loc din cauza garniturii de cauciuc dinspre compartimentul motor - aceasta va trebui desfacuta si prin spatiul creat se vor introduce tevile tur-retur ale caloriferului;

- pentru a putea monta la loc garnitura eu am practicat o taietura de la a doua gaura in jos pentru a o putea desface (partial) in doua - altfel nu va trece de tevile circuitului de frinare care-s plasate taman acolo;

- taietura respectiva nu conteaza dupa aceea pentru ca garnitura se strange cu un fel de colier metalic oval, toate chestiile astea fiind fixate in final cu doua suruburi;

- surubul de jos, pentru a putea fi montat trebuie legat (o spira - doua) cu o bucata de sirma subtire si orientat pe pozitie cu ajutorul acesteia, altfel o sa constatati ca paleta de injuraturi de care dispuneti nu e suficienta pentru a va putea exprima starea;

- dupa reumplerea circuitului, in timp ce incercam sa-l aerisesc cu capacul vasului de expansiune desfacut am constatat ca a pornit ventilatorul fara ca termostatul sa deschida circuitul 'mare' - prin radiatorul exterior - probabil din cuza unui 'dop' de aer; problema s-a rezolvat numai dupa ce am pus capacul la loc si s-a creat ceva presiune in circuit;

- pentru incurajarea celor care doresc sa-si inlocuiasca cu mana lor caloriferul trebuie spus ca tot ce se demonteaza greu se dovedeste a fi mult mai usor de pus la loc ! Succes !



PS. Scule (absolut) necesare: o cheie fixa (si scurta) si una tubulara de 10; surubelnite normale si in cruce; o surubelnita mica-mica pentru cele doua suruburi de la garnitura de care am pomenit mai sus; un patent cu deschiderea reglabila pentru colierele elastice.



* * *



Si o intrebare/rugaminte: mai e dispus cineva sa ofere (si contracost) manualul COMPLET de reparatii DSN ? Eu am doar o versiune trunchiata ...
stef_1
Abia am schimbat radiatorul si bineinteles ca de ce ti-e frica nu scapi: urmeaza caloriferul (uneori aburi in masina prin partea dreapta a bordului).

Are cineva o fotografie cu panarama asta de calorifer? Din cate am citit aici se schimba al naibii de greu. Ce se afla in cutia neagra dintre parbriz si compartimentul motor, ventilatorul? Ca sa schimbi caloriferul trebuie sa umbli si la ventilator? Daca aveam un manual de reparatii nu va mai intrebam dar cum nu am...
pastrama
Are cineva vreo poza cu caloriferul?
opreagheorghe
Pentru Dacia 1310, bord CN, care sunt operatiile necesare pentru schimbarea caloriferului (poate cineva sa-mi explice asemanator ca la DSN).
Ov
nu stiu 100% dar in principiu s-ar putea sa nu fie f complicat (eu am demontat la a mea dar cu alt scop):

dai jos torpedoul si in stanga o sa vezi aeroterma si cele 2 furtune care intra in ea in calorifer. Aeroterma are in partea de jos multe cleme (nu stiu cum o sa le scoti pe alea din spate, daca ai acces acolo), oricum, dupa ce scoti clemele ar trebui sa iasa capacul de jos si sa ai acces la calorifer.
TheSomeone
Fiind posesor de DSN...binenteles ca ma aflu in situatia de a fi obligat sa schimb nenorocitul de calorofer....si ca sa fie tabloul complet, a dat si frigu...
Acum doua zile...mergand cu caldura data drumul, am observat un nor superb de aburi in partea dreapta...
Binenteles ca fac completarea o data la 2 zile cu cate un litru de apa distilata...
O sa ma intrebati de ce apa, si nu antigel...ei bine..acum o saptamana, am pus mana pe un litru de antigel....dar de dacia berlina....
Nefiind in tema, am pus acel litru la mine in supernova...
Alaltaieri am fost placut surprins, ca vanzatorul de la un magazin de piese, sa imi spuna cu zambetul pe buze, ca acel antigel nu este bun, si ca imi trebuie unul special....care era binenteles mai scumb.
Am luat acel tip de antigel recomandat de vanzator.
Acum, astept sa mai completez cu cativa litrii de apa distilata, in speranta ca se va curata circuitul de acel antigel nenorocit..urmand sa schimb caloriferul...sau sa il repar, si sa pun antigel corespunzator.
Revenind din balarii, vrea sa va intreb:
Cat dureaza toata operatia de demontare + montare?
TheSomeone
In cele din urma am reusit sa repar caloriferul...
Ieri l-am dat jos de pe masina, l-am lipit cu silicon iar azi l-am montat la loc....
O munca a naibi de grea...nu as mai face-o a doua oara...
Pentru cei care nu prea au habar de mecanica...si nu prea au nici scule...nu le recomand sa se apuce de asa ceva.
Chinul cel mai mare la demontare, a fost cand a trebui sa scot furtunele de la motor...la montare a fost un pic mai usor.
Intrebare:
Cat antigel sa bag in ea, si cata apa distilata?
robyvol33
3+3
dumi81
Sal,

Scuze pt. deranj, dar nimeni nu a raspuns la intrebarea daca pentru inlocuirea caloriferului la DSN se lucreaza numai in habitaclu sau se intervine si in compartimentul motor. Poate nu am fost eu atent sad.gif.
dragoescu
Salut,

Cine ma poate ajuta si pe mine sa schimb caloriferul la DSN?
Stau in Bucuresti zona Obor.

Multumesc,
pulbur
QUOTE(dumi81 @ 14 May 2009, 16:31)
Sal,

Scuze pt. deranj, dar nimeni nu a raspuns la intrebarea daca pentru inlocuirea caloriferului la DSN se lucreaza numai in habitaclu sau se intervine si in compartimentul motor. Poate nu am fost eu atent sad.gif.
*


Da,trebuie sa desfaci cele 2 furtune care intra in calorifer tur si retur.
-scoti carcasa filtrului de aer,si incerci cumva sa scoti furtunele alea 2.
gaby-dacia
Salut , am schimbat si eu caloriferul de caldura azi , si dupa ce l-am montat am vazut ca in cutie avea o banda cu buret care trebuia lipit imprejurul lui , cel vechi care l-am schimbat avea , acum intrebarea este , are ceva daca nu are buretul acela se intampla ceva ?
multumesc anticipat.
BZ-20-TTE
am si eu o problema...am dat tot bordul jos dar nu stiu cum ajung la calorifer.in dreapta jos sunt cablurile de la clapeta.trebuie decapsata si clapeta?
adrian.petrov
A incercat cineva sa inlocuiască caloriferul vechi de supernova cu calorifer de renault twingo - spre exemplu (macar ala este din cupru tot ) și cred că ține mai bine decât plasticul asta ........
Adrian
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.