Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Schimbare electrolit
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
Pages: 1, 2
adumitrachy
Vreau sa ma duc jos sa schimb electrolitul din baterie. Cum trebuie sa procedez? Am cumparat pana acuma 4 l. Bateria este de 65 de amperi. Astept sa imi spuneti voi cum trebuie sa procedez.
dyogenes
Frate, io n-am avut succes. Am incercat cu schimbat electrolitul, si nu a mai mers deloc. Am cumparat o Caranda de 75 Ah si nu mai am probleme.

Eu am intors bateria cu fundu-n sus , am scuturat-o lateral fin, pana a curs tot electrolitul din ea. (Evident cu manusi de cauciuc). Apoi am umplut-o cu apa distilata de 2 ori si am golit-o din nou. Apoi am lasat-o sa se scurga apa distilata. Am pus electrolit din comert, am lasat-o pe redresor la 2 A 24 de ore. Problema e ca electrolitul care a curs era negru, aveam si depuneri negre la dopuri. Probabil cazuse pasta. Nu a raspuns la aceste manevre de resuscitare, asa ca dupa 2 zile am declarat decesul.
Cu noua baterie nu am avut nici o problema, incarcarea sta la 14,2 V (13,9 la ralanti), ochiul magic e verde...
argon
13,9 e cam la limita, nu trebuie sa scada sub 14 in general.
dyogenes
La multa lume am vazut ralanti-uri cu incarcari sub 14V. Eu pun asta pe seama releului de incarcare electronic, care excita rotorul alternatorului printr-un tranzistor "ordinar", pe care se pierd vreo 1,2 V, asa ca nici tensiunea indusa in stator nu va fi cea nominala. De aceea am vazut tot soiul de solutii pe aici, cu fulii mai mici, etc. Releul mecanic nu avea caderi de tensiune interne semnificative, asa ca ii era mai usor sa mentina o tensiune peste 14. Pacat ca e atat de imprecis. Daca treaba ma va deranja, voi face un releu cu tranzistor MOSFET, asta are caderi interne MULT mai mici decat "ordinarele" folosite in releele comerciale.
Bacara
mare greseala sa schimbi electrolitul... , nu stiu cine te-a invatat dar nu te-a invatat bine , niciodata o baterie nu se completeaza cu electrolit!!!!, se completeaza numai cu apa distilata , chiar daca e goala , se pune pe redresor si apoi se face o egalizare si se completeaza cu electrolit numai pana se ajunge la o densitate optima de 1,28 , acidul intra in placi , si in pasta de pe placi , completand cu electrolit densitatea creste foarte mult in momentul in care o pui pe redresor , acidul eliberandu-se din placi ... , deci obligatoriu densitatea depaseste limita admisa si bateria e compromisa ....
dyogenes
Deci, s-o luam in ordine:

1. Schimbarea am facut-o in starea "maxim incarcat" pe care acea baterie o putea suporta. Se presupune deci ca electrolitul nu era in placi.

2. Dupa cum ai remarcat, am spalat de 2 ori cu apa distilata acumulatorul, tocmai in ideea de a indeparta orice rest de electrolit

3. Toate operatiunile legate de electrolit s-au facut sub control densimetric, si nu a fost vorba de nici o crestere de densitate.

De altfel, pe acumulatori mai putin uzati, am avut rezultate absolut satisfacatoare cu electrolit preparat de mine din H2SO4 concentrat. Doar ca acelea erau acumulatoare de 1 an, singura lor problema erac ca au zacut nefolosite. Le-am pus intai pe redresor, dar degeaba. Dupa spalare si schimbare electrolit, au fost OK.
diaconuliviu
Exact asa se face: dupa incarcare completa si golire-spalare se pune electrolit la densitate nominala. Functioneaza in cazul acumulatorilor uscat-incarcati sau care au stat mult nefolositi sau cu electrolit contaminat.
Bacara
nu mai faceti experimente fara rost... , nu mai ascultati sfaturi din batrani , tehnologia a evoluat , de aceea bateriile nu mai au nevoie de intretinere... , poti sa speli o baterie cat vrei nu ajungi la rezultatul pe care crezi ca-l vei avea , placile , mai ales daca bateria e veche , au un grad de sulfatare mai ridicat si oricat ai spala-o nu reusesti sa scoti acidul , mai ales ca sunt protejate de plicuri de polietilena , deci nu reusiti decat o poluare a mediului , viata bateriei deja este scurtata cu mult chiar daca pe moment aveti impresia ca e in parametrii , daca instalatia electrica a masinii este pusa la punct si functioneaza optim nu are nici un rost sa interveniti asupra bateriei de acumulatori , cautati adevarata problema , au trecut vremurile cand batranii nostri faceau operatiuni de genul acesta si isi pregateau bateriile pentru iarna aducand densitatea electrolitului peste 1,28 , cat este normal...
driverx
@Bacara

Ai maaare dreptate. Nu imi vine sa cred ca mai exista oameni care se "murdaresc" cu prostii dinastea, prostii care niciodata nu dadeau rezultate prea bune, dar altadata vremurile impuneau asemenea masuri. In ziua de azi dai 120 RON, ai baterie noua, in parametri, muuuult mai buna decat bricolarile astea facute intr-un garaj ruginit, plus ca ai timp pentru a face altceva (fun, facut bani, facut nevasta fericita, etc). Dar ... e incredibil....chiar nu imi venea sa cred cand am citit topicu. De ras? De plans? Nu stiu....dar ....
galeo
pentru 1 milion cat costa o baterie noua nu cred ca se merita sa faci experimente periculoase pe un gunoi de baterie
bygy007
Vreau sa ma duc jos sa schimb electrolitul din baterie. Cum trebuie sa procedez? Am cumparat pana acuma 4 l. Bateria este de 65 de amperi. Astept sa imi spuneti voi cum trebuie sa procedez.






nu inteleg de ce? daca ai diferenta de densitate intre elementi nu se schimba tot electriltul pe elementul cu densitate mica si mai ales nu se intoarce bateria cu fundul in sus pt ca risti sa o strici deoarece bucatule de sulfat de plumb poros desprinse de pe grla care sint la fund sa nu scurcircuiteze placile elementilor din baterie
daca ai totusi diferente de densitate de electrolit intre elementi eu zic sa faci asa
pui bateria pe redresor 12 24h dar tensiunea de redresor sa nu depaseasca 13,5V redresat si supravegheat sa nu depaseasca un curent de 3-4A
dupa terminarea incarcarii 12-24 h se lasa 1-2 h apoi se masoara densitatea
1,20-1,24 baterie descarcata
1,24 - 1,26 baterie necesita incarcare
1,26 -1,28 baterie incarcata
daca dupa incarcare ai densitate totusi diferita la elementul sau elementii cu densitate mai mica de 1,26 se ia electrolit cu pipeta din elementul respectiv si se pune intr-un vas de sticla sau plastic (nimic altceva) pina la nivelul placilor apoi se completeaza cu electrolit nou eventual de densitate mai mare de 1,30(unde exista) daca nu cu 1,28 din magazin
dupa care se pune la incarcat si se reia ciclul pina se ajunge la o densitate egala pe toti elementii
daca dupa ce se pune bateria la icarcat dupa 20-30 min sau chiar mai devreme apar in elementi bule de gaz mari si cu o fregventa mare atunci bateria "FIERBE"
cu cit fierbe mai repede cu atit este mai dusa
daca bateria este buna in timpul incarcarii bulele de gaz sint mici si rare excl.gif tensiunea la redresor nu trebuie sa fie mai mare de 13,5
Bacara
Imi par dar v-am explicat mai sus ,"bucatile de sulfat de pb poros nu au cum sa cada pe fundul bateriei deoarece sunt blocate de plicurle de polietilena in care sunt introdusi elementii . Elementii comunica intre ei , si toti impreuna isi fac treaba , daca un element prezinta densitate mai mica , inseamna ca are probleme sau chiar e mort si trebuie schimbata bateria , in nici un caz resuscitata , este o lucrare fara rost , mai ales daca bateria este in termen de garantie , sa nu mai vorbim de baterii mai vechi care chiar nu merita efortul....
Inca odata faceti diferenta intre redresoarele din comert si cele profesionale in ce priveste egalizarea elementilor ,, cele profesionele avand un alt ciclu de incarcare al bateriei si necesita personal autorizat pentru efectuarea ciclului , pe cand cele din comert nu se folosesc decat pentru incarcarea usoara a bateriei pentru o pornire facila in timpul sezonului rece , restul cazand pe umerii alternatorului si releului de incarcare , care cum va spuneam mai sus , daca nu isi fac treaba cum trebuie nu o sa ajungeti la un rezultat multumitor nici intr-o 1000 de ani... , traim totusi in secolul 21 , este timpul sa masuram incarcarea dupa aparate nu dupa numarul d de prefee bule emanate in timpul incarcarii bateriei de acumulatori pe cine stie ce redresor made in Turkey ...
Inca ceva , sfat prietenesc , nu cumparati baterii de acumulatori facute in tari in care clima este mediteraneeana sau calda , cititi bine etichetele , elementii sunt calculati in functie de clima si variatiile de temperatura , nu pot sa dau nume , moderatorii stiu de ce , dar sunt de preferat bateriile de acumulatori de productie interna sau chiar ruseasca sau din tarile nordice , de preferat sunt marcile cu traditie , nu incercati cele aparute de curand sau cele de care nu fi auzit pana acum , scuze pentru textul prea mare , sper sa va foloseasca si sa-l bagati in seama inainte de a da "cu capul de prag"....
sefu_alx
la mine nu a mai pornit intr-o zi si cand ma uit bateria uscata
am pornit-o impins si m-am dus la tara si a umplut-o tata cu apa de ploaie laugh.gif
merge si acum laugh.giflaugh.gif
Bacara
deci ce spuneam , niciodata electrolit... , apa distilata sau merge si apa de ploaie.... , pe timp de vara este bine sa verificam nivelul din baterie , evaporarea fiind mai mare , si completam numai cu apa (distilata , de ploaie curata , niciodata de la chiuveta , avand in vedere clorul pe care il contine...) , niciodata cu electrolit , cu atat mai putin spalare , incarcare etc...
dyogenes
Pai atunci expilca-mi si mie te rog de ce se gaseste prin toate magazinele electrolit pt baterie? Si de ce sunt descrise in carti totte aceste proceduri de spalare si reumplere cu electrolit?

galeo, o BATERIE costa minim 160 RON, (75Ah), cele de 1 milion sunt "caricaturi se baterie". Si, care ar fi acele "experimente periculoase"? Nu de alta, dar ca sa provoace arsuri H2SO4 la concentratia aceea trebuie sa actioneze pe piele minim 10 minute, timp suficient pentru a te spala pe maini. In plus, dupa stiinta mea, orice om constient, cand lucreaza cu H2SO2 are la indemana un vas cu bicarbonat de sodiu, pentru neutralizare.

Incaracrea la bateriile cu Pb e inca o "enigma" pentru mine. Pe unde am citit, zice ca se incaraca cu limitare de tensiune. Pe prospectul de la Caranda mea actuala scrie ca se incarca cu limitare de curent. Io nu stiu ce sa mai cred, personal mi-am construit un incarcator cu limitare de curennt (reglabil 0-10A). Nu am distrus inca nici o baterie cu el.
argon
Terminati cu atacurile !

Ideea topicului este "cum sa schimbi electrolitul", nu "de ce sa-l schimbi".
Ov
QUOTE(Bacara @ 25 Sep 2006, 05:47)
nu pot sa dau nume , moderatorii stiu de ce ,
*



chiar insist sa dai nume smile.gif
hai sa nu exageram totusi cu publicitatea. Publicitate e sa te inregistrezi azi si sa faci 3 topicuri toate cu link catre magazinul tau.
diaconuliviu
QUOTE(Bacara @ 25 Sep 2006, 05:47)
[...]
Inca ceva , sfat prietenesc , nu cumparati baterii de acumulatori facute in tari in care clima este mediteraneeana sau calda , [...]

Explica-mi cum un acumulator Tudor-Spania facut la mama lui (deci mediteranean) m-a tinut 6 ani fara probleme? (si inca ar mai fi mers de nu l-as fi lasat 1 an linga masina fara sa ma mai uit la el, dar asta e o alta poveste ..)

bygy007
deci ce spuneam , niciodata electrolit... , apa distilata sau merge si apa de ploaie.... , pe timp de vara este bine sa verificam nivelul din baterie , evaporarea fiind mai mare , si completam numai cu apa (distilata , de ploaie curata , niciodata de la chiuveta , [COLOR=red]avand in vedere clorul pe care il contine...) , niciodata cu electrolit , cu atat mai putin spalare , incarcare etc...

treaba cu clorul este foarte tare dupa cite vad eu cunosti foarte bine de ce cum este facuta si cum functioneaza un acumulator cu Pb si acid de ce nu s-ar pune apa de izvor sau apa de fintina ca nu are clor dar dupa cite stiu eu apa de ploaie sau distilata este fara saruri NaCl etc care care acele saruri dauneaza bateriei (mai documenteaza-te frate) naughty.gif
dyogenes
Acu, bygy, ca m-ai provocat....

Eu sunt de profesie medic, chestia cu clorul in apa e o ineptie. Clorul in reactie cu apa da acid clorhidric si radicali oxidril. Putin probabil ca cei de la statiile de pompare a apei sa fie "frati" cu Bin Laden... In plus, clorul, ca gaz, este unul dintre cele mai toxice. Aspirat in plamani, duce la cresterea permeabilitatii membranelor celulare pentru apa. Practic "te inneci dinauntru" in sensul ca apa din tesutul pulmonar iese in alveole si bronsii. Se numeste edem pulmonar. Asa ca, fratilor, beti apa fara sa o mirositi!

Dupa stiinta mea (si a catedrei de igiena) exista 2 mari metode de epurare a apei: metoda clasica foloseste cloramina, un compus organic netoxic, in concentratie foarte mica. Aceeasi cloramina se foloseste si la "dezinfectarea" fantanilor. Acest compus este stabil, nu eliberaeaza clorul.
Cea de-a doua metoda, mai noua (si dupa stiinta mea inca neaplicat ain Romania) este cu ozon. Se formeaza radicali O liberi, care au efect bactericid, dara care sunt foarte instabili, astfel ca nu mai ajung sa fie bauti.

Cele bune, si sanatate!

adumitrachy
Bunnn. V-am lasat sa va certati destul. Cred... biggrin.gif
Deci. Sa nu uitam titlul topicului. wink.gif Sa va spun cum am rezolvat eu problema mare si incuietoare: am golit baretia de electrolit, am umplut-o odata cu apa de la robinet dupa care am golit-o, iar apoi am umplut-o cu electrolit.
Efecte: masina a pornit la sfert dupa ce i-am schimbat electrolitul fara sa o imping sau sa o pun pe redresor, cand las masina la relanti cu farurile aprinse nu mi se mai opreste casetofonul , iar dimineata imi porneste.
Concluzia: se merita schimbarea eletrolitului. Mi-a fost mult mai usor sa dau 200.000 pe electrolit, decat sa dau 1.700.000 pe o baterie noua. Momentan vad ca se tine cat de cat bine bateria. Sa vedem ce urmeaza.
Intre timp am facut cam 1.000 km, deci se poate spune ca a trecut efectul electrolitului care ar fi fost incarcat din fabrica.

P.S. Nu sariti pe mine pt ca am spalat bateria cu apa wink.gif
bygy007
era vorba de chesta ca nu se baga in baterie apa de la robinet ca se strica bateria .
dar bateria nu se strica din cauza clorului din apa ci din cauza sarurilor continute in apa
aia cu clorul este cea mai mare aberatie auzita de mine la acelasi nivel cu una din topicul "care este ordinea de scoatere a borneloe de la baterie"
dyogenes
stiu bygy, dar omul ala chiar crede ca la el la robinet izvoraste clorul... radmasa.gif
galeo
Sincer sa fiu as da 1 milion decat sa ma trezesc ca-mi bubuie bateria.Am patit-o o data si mi-a sarit acid sub ochi
einstein1984
adumitrachy, sa vezi ce densitate de 1,7 o sa aiba electrolitul cand bateria ta cand e incarcata! Ai verificat sa nu ai placi cu pasta cazuta sau in scurt?
adumitrachy
Sa vezi tu ce densitate de -0.79 are bateria mea... sad.gif(( Maine dimineata trebuie sa ma duc sa imi iau baterie la prima ora. Nu stiu ce s-a intamplat. A tinut curent in ea foarte bine vre-o doua saptamani. Intr-o zi cand am venit acasa si am lasat-o jos, a murit deodata( nu mersesem innainte cu muzica sau cu farurile aprinse). Chestia curioasa e ca in momentul in care vreau sa o pornesc, imi invarte greu tare, de cateva ori, dupa care incepe sa invarta repede si porneste. De incarcat imi incarca 13.9-14.4, asa ca nu prea pricep. In fine... Maine dimineata ii infing baterie noua. Sa vedem ce o fi si cu asta...
dyogenes
mai, cu bateria "in gol" ce tensiune ai pe ea? O chestie asemanatoare am patit si eu cu pornirea, si s-a rezolvat prin schimbarea bucselor de la electromotor.
bygy007
Sa vezi tu ce densitate de -0.79 are bateria mea... (( Maine dimineata trebuie sa ma duc sa imi iau baterie la prima ora. Nu stiu ce s-a intamplat



densitatae 0,79 nu am auit piana acum 1 este apa chioara 1,26 este densitatea cu bateria incarcata cum a zis dyogenes poate sa fie de la electromotor (bucse perii sau chiar rotorul sa aibe ceva ) sau de la avans sa fie prea mare tongue.gif
Bacara
adumitrachy , fa-i o spalare si schimba electrolitul .... , mergi la sigur....

"Maine dimineata trebuie sa ma duc sa imi iau baterie la prima ora. Nu stiu ce s-a intamplat"
Bacara
era vorba de chesta ca nu se baga in baterie apa de la robinet ca se strica bateria .
dar bateria nu se strica din cauza clorului din apa ci din cauza sarurilor continute in apa
aia cu clorul este cea mai mare aberatie auzita de mine la acelasi nivel cu una din topicul "care este ordinea de scoatere a borneloe de la baterie"

Imi cer scuze ca nu prea le am cu chimia , ideaa topicului e sa ne ajutam si sa invatam unii de la altii , si chiar multumesc pentru pentru corectare , ironiile pe care le citesc nu dau dovada decat de gandire infantila , la urma urmei nu aveti decat sa facet ce vreti cu bateriile voastre , nu v-am dat decat un sfat prietenesc , pe care il bagati sau nu in seama .... , este doar treaba voastra si banii vostri ... etc
Bacara
Am sa incerc sa raspund la mai multe intrebari deodata in urmatoarele randuri care nu imi apartin , sper sa nu ironizati si specialistii domnule doctor , sa ne vedem de meseriile noastre ...


Montare

Montarea corecta presupune indeplinirea urmatoarelor cerinte:

Scoaterea din functie a tuturor consumatorilor electrici
Suprafetele de contact electric ale bornelor bateriei si ale papucilor de prindere ai cablurilor se vor curata de oxizi pana la aparitia luciului metalic, apoi vor fi protejate cu vaselina neutra antiacida.
Fixarea papucilor pe borne se realizeaza ferm, fara producere de deteriorari mecanice.
Se vor utiliza numai papuci de prindere corespunzatori realizarii unui contact electric bun.
Ordinea de conectare in circuit: intai borna pozitiva si apoi cea negativa cu legare la masa.
La autovehiculele cu alimentarea la 24Vcc este obligatoriu ca cele doua baterii inseriate sa fie identice constructiv!, ambele functionale!, si cu aceeasi stare de incarcare! (aceeasi densitate si tensiune la borne).
Se interzice, la autovehiculele cu alimentarea la 24Vcc, cuplarea directa la bornele oricarei baterii a unor consumatori de 12 V. Pentru alimentarea acestora se va recurge la utilizarea unui convertor 24Vcc / 12Vcc .

RECOMANDARE: In cazul defectarii uneia dintre baterii este indicata inlocuirea ambelor baterii!
Exploatare

In cazul in care nivelul electrolitului scade sub valoarea indicata se completeaza cu apa distilata sau demineralizata, niciodata cu acid sau apa de la robinet.

De asemenea, se verifica orificiile de aerisire ale dopurilor sa nu fie obturate.
Daca in exploatare se constata supraincarcarea bateriei, indicata prin consumul exagerat de electrolit (scaderea nivelului) sau subincarcarea, indicata prin scaderea densitatii electrolitului sub 1,24g /cm³ se va verifica instalatia electrica a autovehiculului (releu regulator, alternator ). In cazul utilizarii preponderente in oras a autovehiculului, caracterizata prin porniri frecvente, parcursuri scurte (taximetru) bateria se poate descarca (densitate sub 1,24 g / cm³), desi instalatia este corect reglata.
Nu lasati bateria descarcata (densitate sub 1,2 g / cm³ ) la temperaturi sub 0°C, doarece electrolitul ingheata si duce la distrugerea placilor !
Tensiunea releului trebuie sa se mentina la valoarea ( 14,2 ± 0,2 V ).
Evitati utilizarea indelungata a bateriilor cu starea de incarcare sub pragul de 70%. Acest lucru echivaleaza cu o subdimensionare capacitiva responsabila de aparitia defectului de suprasolicitare (se pierde dreptul la garantie!).

Nota: Ori de cāte ori s-a produs o descarcare (de regula accidentala de durata) in regimul stand-by al masinii (masina cu motorul oprit), eliminati cauza si verificati imediat starea de incarcare a bateriei luānd masurile ce se impun (vezi capitolul "Regimul de reincarcare"). Pastrati bateria in stare curata si uscata. Depunerea prafului pe suprafata capacului bateriei poate conduce la descarcarea ei in stand-by cu consecinta, suprasolicitarea bateriei .

Regimul de reincarcare a bateriei

Se supune procesului de reincarcare pe redresor, orice baterie aflata intr-una sau mai multe din urmatoarele situatii:
- Baterie descarcata accidental (sub 75%).
- Baterie depozitata, la finalul fiecarui interval de stocare precizat in tabelul de la capitolul "Depozitare".
- Baterie descarcata - reclamata ca defecta - inaintea prezentarii la service pentru diagnosticare.
Procesul de reincarcare poate fi executat, de regula, cu ajutorul oricarui redresor comercial (si nu numai) de curent continuu care poate sa asigure la iesire urmatoarele:

13,5 ≤ Uiesire (V) ≤ 16,5 si un curent 4 ≤ Iiesire (A) ≤ 25

In principiu, incarcarea pe redresor se face cu un curent a carui valoare este de cca. (5÷10) % Cn (A), pāna cānd apar degajari uniforme de gaze in toate elementele bateriei, iar densitatea electrolitului se stabilizeaza in jurul valorii de 1,28±0,0 1 (g/cm3).
Spre finalul incarcarii tensiunea la bornele bateriei atinge valorea de 15,80….16,50 [V] la temperatura de 25ºC (atentie! in regim de functionare redresor). Pe toata durata incarcarii pe redresor, dopurile bateriei vor fi scoase. Este recomandata efectuarea reincarcarii de catre ateliere specializate.


Atentie utilizatori

Bateriile vor fi transportate, depozitate si montate in pozitie normala de utilizare, pentru a evita scurgerile de electrolit !
Este strict interzisa prezenta unor flacari deschise sau producerea de scantei in preajma bateriei montate pe masina sau supuse procesului de incarcare pe redresor. PERICOL DE EXPLOZIE !
adumitrachy
QUOTE(Bacara @ 3 Oct 2006, 02:33)
adumitrachy , fa-i o spalare si schimba electrolitul .... , mergi la sigur....

"Maine dimineata trebuie sa ma duc sa imi iau baterie la prima ora. Nu stiu ce s-a intamplat"
*


Ieri nu am avut timp sa iau baterie. Dar azi cred ca ma duc sigur sa iau. Tu ce vrei sa spui Bacara? Ca bateria este buna, dar trebuie sa ii schimb iar electrolitul?
adumitrachy
QUOTE(bygy007 @ 3 Oct 2006, 02:06)
Sa vezi tu ce densitate de -0.79 are bateria mea... (( Maine dimineata trebuie sa ma duc sa imi iau baterie la prima ora. Nu stiu ce s-a intamplat
densitatae 0,79  nu am auit piana acum 1 este apa chioara 1,26 este densitatea cu bateria incarcata  cum a zis dyogenes poate sa fie de la electromotor (bucse perii sau chiar rotorul sa aibe ceva ) sau de la avans sa fie prea mare  tongue.gif
*



Acuma am vazut reply-ul tau. rolleyes.gif Era spus la figurativ -0.79... blush.gif Aprinderea este buna si electromotorul. Indicatorul de la baterie la relanti imi scade sub rosu wacko.gif , iar la un drum de 200 km pe care l-am facut ieri mi-a crescut pana in zona hasurata de la indicatorul pentru baterie. De incarcat incarca 13.9 la relanti, iar in turatie 14.4 (este drept ca nu aveam farurile aprinse,sau alt consumator...).
Intre timp a fost desfacut alternatorul si curatat de anumite impuritati, negasindu-se nimic defect in el, iar releul de incarcare l-am schimbat cu unul pe care il aveam in garaj si care stiam ca incarca mai mult (am facut aceasta schimbare crezand ca releul de incarcare este de vina, iar un releu care incarca mai tare va scoate ce mai este de prin baterie). Oricum. Pe la pranz sper sa am o pauza si sa ma duc sa iau o baterie. Parerea voastra care este? Credeti ca este alta cauza?
dyogenes
Bacara, nu contrazic ceea ce ai postat "de la specialisti", dar nu am observat sa fie pomenit clorul pe acolo.

Sunt de acord ca trebuie sa ne ajutam, de aceea prefer sa raspund la cerintele topi-ului "CUM se schimba electrolitul..." si nu "DE CE NU SE SCHIMBA ELECTROLITUL" Fara suparare, daca omul vrea sa schimbe electrolitul, o poate face cand si cu ce vrea, e bateria lui! poate sa-i puna si acid picric, daca vrea... ph34r.gif
Bacara
In ce priveste interzicerea completarii nivelului de electrolit din bateriile de acumulatoare cu "apa de la robinet", m-am documentat si va pot relata urmatoarele :

Motivele acestei interdictii se afla in diferenta dintre cerintele privind compozitia chimica a apei de robinet, pe de-o parte si apa demineralizata sau distilata (impuritatile maxim admisibile), pe de alta parte.

Fata de apa demineralizata utilizata pentru bateriile de acumulatori exista urmatoarele cerinte minimale:
- continut de clor = 0
- continut de fier = 0
- duritate = sau < 0.09 grade D (germane)
- conductivitate = sau < 9 micro Siemens/cm.

Spre deosebire de aceste cerinte, pentru apa de baut sunt valabile valorile cuprinse in Anexele la Legea nr. 458/2002 privind parametrii de calitate ai ape potabile. Conform acestui act normativ, concentratiile maxim admise (C.M.A.) in apa de baut sunt:
- fier = sau < 200 micro grame/litru
- mangan = sau < 50 micro grame/litru
- duritate = sau > 5 grade D (germane)
- conductivitate = sau < 2500 micro Siemens/cm

Ca sa intelegem semnificatia acestor diferente trebuie sa intelegem efectul impuritatilor din electrolit asupra bateriei de acumulatori.

1) Existenta unei concentratii de fier (detectabila = sau > 1 ppm) conduce la AUTODESCARCAREA bateriei. Adica bateria isi pierde progresiv capacitatea de pornire, capacitatea de electricitate inmagazinata in baterie scade in mod constant, iar baterie nu se mai poate incarca corespunzator la redresor.

2) Existenta unei concentratii de mangan afecteaza buna functionare a separatorilor dintre placile pozitive si negative conducand la distrugerea lenta a structurii lor reticulare iar prin aceasta la SCURTCIRCUIT in celulele bateriei.

3) Existenta unor anumite concentratii de substante organice si clor (peste limitele admisibile stabilite de producator) conduce la caderea prematura a masei active de pe gratarul de plumb. Cu alte cuvinte este afectata DURATA DE VIATA a bateriei.

Sper sa va ajute si sa va edifice. Va multumesc pentru rabdare...
bygy007
Domnule Bacara am citit cele scrise de tine si am ajuns la concluzia (PERSONALA) ca ceea ce ai scris sint copiate de undeva sau scrise dupa dupa un manual tehnic si confirma ceea ce am spus in general faptul ca apare si ceva de 24V inclin sa cred ca este vorba de un manual de camioane Eu lucrez intr-un domeniu in care se lucreaza cu grupuri de baterii la care trebuie masurat curentul si tensiunile si sa constat daca sint incarcate sau nu din masurtorile facute si fara suparare pt ceilalti care nu cred ceea ce spun n-au decit dar vreau sa se stie ca daca nu stiu rezolvarea unei problene sau nu am habar despre ceea ce se discuta nu ma bag in discutie si nu dau informatii eronate blush.gif
Bacara
Oare nu tu mi-ai spus sa ma documentez?"(mai documenteaza-te frate)" , ce trebuia sa fac o compunere cu cuvintele mele sau sa expun date direct de la sursa?nu inteleg , ai intrat pe acest topic ca sa fii Gica Contra , sau sa participi la o discutie constructiva? tu ceri date exacte si tot tu ma acuzi de copiat , da am copiat , dupa cum am spus mai sus , nu sunt vreun expert in chimie dar stiu sa citesc , dupa cum vad nu ai citit tot ce am scris mai sus , am spus clar ca cele scrise de mine sunt sfaturile unor specialisti nu ale mele dar ai preferat sa fii ironic , deja ma indoiam de cunostintele mele , dar bine ca nu e chiar asa.Sa nu fie cu suparare dar discutam despre baterii auto nu despre grupuri de acumulatori , "Cum se schimba electrolitul?" este ideea topicului , dati-mi inca odata voie sa nu fiu de acord cu schimbarea electrolitului ,si cu atat mai mult sa folositi apa de la robinet sau stiu eu din ce alte surse , electrolitul din comert este pentru creduli si pentru cei care inca traiesc in trecut , nu faceti decat sa umpleti buzunarele unor impostori si bineanteles ajungeti sa va cumparati o alta baterie .Nu trebuie decat sa intretineti instalatia electrica in parametri si sa urmati indicatiile de exploatare si intretinere din orice certificat de garantie care insoteste orice acumulator AUTO , valabil si pentru instalatiile de 24 de volti...si pentru cele de 6 volti....
Daca ce am scris in postarile de mai sus este eronat , va rog sa ma contraziceti astept si parerile altora ...
bygy007
fapul ca sint 2, 4 ,6 sau 9 baterii nu conteaza toate bateriile cu Pb se intretin la fel cea mai noua chestie in materie de acumulatori sint cei cu gel care sint fara intretinere si baterii Ni - Cd care sint tot cu apa distilata pe post de catalizator



eu vorbeam de baterii care sint pe diferite mijloace de transport electrice sau nu vagoane de tren, locomotive electrice sau disel autobuze metrou tramvai etc toate aceste vehicule au baterii sau folosesc baterii sau grupuri de baterii la care majoritatea sint cu Pb si H2SO4
Bacara
elementii stationari functioneaza in mediu diferit , bateriile de acumulatori auto sufera zgaltaieli pe drumurile noastre , suporta instalatii de sonorizare , proiectoare etc... , trec de la o temperatura la alta in functie de clima sau mai stiu eu ce , pana si praful le influenteaza daca ai citit mai sus , o dereglare a releului de incarcare sau uzura unei bucse de electromotor sau rulment de alternator...si cate si mai cate, pe cand un element stationar sau grup de acumulatori stau locului intr-o camera cu o temperatura cu variatii nu la fel de mari ca cele de afara , si nu sunt influentati de aceeasi factori umani sau naturali care apar in mod normal la autoturisme.
bygy007
eu nu am schimbat electrolitul ci i-am corectat densitatea asta iarna am avut mari probleme cu bateria trebuia sa o pun la incarcat la 2 saptamini pina am lut un densimetru si am constatat ce 2 elementi orcit tineam bateria pe redresor tot 1,20 aveam densitatea apoi am corectat-o cum am scris mai sus la 1,26 si pina in prezent nu am mai avut probleme sa vad cind o da frigul oricum bateria merge pe 4 ani daca scap si anul asta sint multumit mai ales ca nu merg mai mult de 30 de km pe luna
gti98
Salutam entuziastii posesori de Dacie!
Din cunostinte proprii, reguli de respectat (in legatura cu bateria de acumulatori cu Pb-acid):
1. Recomandat la 2 saptamani vara, o luna iarna, de verificat nivelul electrolitului, si de completat, daca este cazul, NUMAI cu apa DISTILATA. De asemenea se va sterge bateria inainte de a ridica capacele si se va avea grija sa nu cada mizerie in elementi.
Periodicitatea depinde de cat timp a functionat motorul (sau ce parcurs a avut automobilul in perioada respectiva), precum si de specificul instalatiei (unele regulatoare sunt reglate "sus" si scad prin electroliza apa din electrolit, mai repede, altele... )
2. Daca bateria nu e folosita, se produce autodescarcarea ei; fenomenul e mai intens la temperaturi mai ridicate, asa ca se recomanda verificarea si incarcarea pe redresor, vara la o luna, iarna la doua luni
3. Odata pe an, de obicei toamna se va verifica densitatea electrolitului; diferente mai mari de 0,01 intre elementi sunt un semnal ca au aparut diferente de capacitate intre elementi si bateria e uzata. Se poate incerca si corectarea descrisa mai sus, in ideea ca s-a pierdut accidental electrolit si completarea cu apa l-a diluat. Din pacate, de multe ori e vorba de una din defectiunile descrise mai jos.
4. Acumulatorii cu plumb nu se vor lasa in stare descarcata!! Descarcarea fixeaza radicalul sulfat (--SO4) pe placi sub forma sulfatului de plumb; incarcarea produce reactia inversa (elibereaza radicalul sulfat). Dar daca nu este efetuata in cateva ore dupa descarcare, sulfatul de plumb de pe placi formeaza niste cristale mari, dificil sau imposibil de dizolvat. Procesul se numeste sulfatarea bateriei si produce cresterea rezistentei interne a bateriei. Aceasta nu mai poate furniza curentii mari necesari la pornire (demarorul se invarteste incet sau deloc). In cazul sufatarii grave (terminale) bateria "nu primeste curent" (crescand tensiunea la borne la 16-17 V, curentul ramine mic, 1A sau mai putin, in timp ce o baterie buna ar "inghiti" si 30-40 A, daca redresorul i-ar putea da)
5. O alta forma de uzura a bateriilor era "caderea pastei" din alveolele placilor, Inteleg ca progresele tehnologice au redus mult acest fenomen, accentuat de socuri si vibratii, dar si de curentii excesivi de incarcare, combinati cu temperaturi ridicate (peste 40 de grae ) ale electrolitului. Pasta cazuta reduce suprafata activa si deci capacitatea elementului, iar sedimentul format la fundul bacului ajunge sa scurtcircuiteze placile, accelerand autodescarcarea la viteze inacceptabile.
*** Fac aici mentiunea ca elementii NU comunica, asa cum am vazut enuntat la unul din cei care s-au exprimat inaintea mea***
6. Mai ales INAITE de a monta bateria noua, dar si in timpul exploatarii, urmariti functionarea instalatiei electrice! Valoarea tensiunii regulatorului, precum si echilibrul dintre curentul pe care-l poate debita generatorul si curentul absorbit de consumatorii din instalatie, pot asigura functionarea corespunzatoare sau dimpotriva, pana la defectarea rapida a acumulatorului. Nu mai intru in amanunte, s-au discutat deja valorile corecte ale tensiunii; atentie la puterea consumatorilor: alternatorul de 500W instalat pe Dacia e uneori insuficient pentru a alimenta proiectoarele de 2X100-150W, statiile de sute de wati, alti eventuali consumatori de putere mare...
Respectand aceste reguli, destul de simple dupa parerea mea, am utilizat acumulatori romanesti, majoritatea Rombat (atat de controversata marca bistriteana) pe perioade de minimum 4 ani.
Nu am avut probleme niciodata si nu am recurs la schimbarea electrolitului niciodata.
Bafta!!
ionutt daniel
In iarna am primit spre folosinta de la cineva pentru la tara si drumuri grele o Dacia 1300 care avea cumparata o baterie romaneasca si era nefolosita de 2 ani , bateria stand pe masina si implicit descarcandu-se complet. Eram sigur ca trebuie sa cumpar o alta baterie, dar am incercat fara prea mari sperante sa o pun pe redesor.Am lasat-o asa cam 5 cicluri de cate 3 ore , si am pus-o pe masina. Nu mi-a venit sa cred ca bateria si-a revenit complet, fiind in stare f. buna si astazi.Mentionez ca in momentul stationarii masinii bateria avea cam 2 luni si nu i-au fost nici macar deconectate bornele...
mihu
Merge la o baterie care e sparta si a curs tot electrolitu dintr-un element si a stat fo 2 saptamani, sa o lipesc si sa pun la loc alt electrolit in elementu respectiv?
Pot sa readuc la viata bateria sau numai sunt sanse?
bygy007
daca reusesti sa o lipesti foarte bine si sa gasesti o solurie rezistenta la acid merge dar sa nu te trezesti iar ca se deslipeste si curge tot electrolitul si patesti alte probleme
mihu
Merci pt raspuns o sa incerc sa vedem, ma gandeam totusi ca daca e un singur element sa-i mai dau o sansa.
paulica
Iata ce zic unii producatori:

Cum pot recupera o baterie sulfatata?

In timpul procesului normal de descarcare, se formeaza cristale fine de sulfat de plumb in pori si pe suprafetele placilor pozitive si negative ale bateriei acid-plumb. Cand o baterie este lasata intr-un proces de descarcare continuu, sau nivelul electrolitului este sub limita superioara a placilor, o parte din sulfatul de plumb moale, recristalizeaza in sulfat de plumb dur. Acest proces de creeare a sulfatului de plumb dur se numeste sulfatare- plumb. Se intaimpla in 85% din cazurile de defectare a bateriilor acid-plumb. In acest caz, placile pozitive devin maro deschis iar cele negative vor fi mate, cu aspect albicios.

cum pot preveni sulfatarea permanenta? Cea mai buna solutie este aceea de a mentine permanent bateria incarcata total.
cum pot recupera o baterie sulfatata?
1)Supune-ti bateria unui curent de 1-2 A pentru 48-120 de ore la 14,4 VDC. Daca bateria ajunge la o temperatura de 43,3oC, opriti incarcarea si asteptati sa se raceasca, apoi reluati procesul.

2) Inlocuiti electrolitul cu apa distilata, asteptati o ora, si conectati-o la un curent constant de 13,8 VDC pana cand nu mai apar fluctuatii de tensiune, apoi scoateti electrolitul si inclocuiti-l cu unul proaspat si iar reincarcati. Cristalele de sulfat sunt mai solubile in apa decat in electrolit; pa masura ce aceste cristale sunt dizolvate, sulfatul este transformat in acid sulfuric si gravitatia specifica creste.
djasu82
Am o baterie caranda de 80A ochiul magic e verde tensiunea pe ea e de 10-11V , de pornit porneste usor de incarcat incarca alternatorul perfect nu depaseste 14.5V la relantii si in sarcina la fel sta stabil la 14.2V . CU consumatori la relantii 12.9V in turatie 1000 - 3500 de ture 14.2V. Ce poate sa fie ? garantie mai am un an de zile . Cred ca un element imi face probleme ori o fi scazut nivelul la unul din elementi. O sa dau o fuga pina la caranda in zona catelu.
bygy007
ar trebui sa verifici densitatea cu un aparat asemanator ca altfel te duci degeaba
Costy2000
Salut, am o baterie de scuter care am cumparat-o in luna septembrie cu bidonasul cu acid separat sa il pun eu eu in ea. Bun pana aici am luat bidonasul si am pus acidul in ea pana la semnul de maxim, dupa care in prospectul de la baterie care a venit insotit zice sa las bateria la incarcat timp de o jumatate de ora maxim 45 de min, ea fiind deja incarca partial, acuma a venit frigul si am zis sa dau jos bateria ca nu mai circul cu scuterul iarna biggrin.gif si am vrut sa verific si nivelul electrolitului din ea si surpriza era aproape uscata dar curent in ea mai avea, am luat am masurat sa vad cat curent are si era la 12,1 sad.gif si am luat niste apa de ploaie(nu am avut apa distilata) si am completat in ficare element pana la semnul de maxim dupa care am pus bateria la incarcat timp de 30 min, dupa care am scos-o si am masurat sa vad cat curent are 12,72 dar dupa 2 ore dupa ce a fost scos de la incarcat am masurat din nou tensiunea si era la 12,61 si cred ca inca scade, imi puteti spun unde am gresit sau trebuie sa ii bag acid?, din ce am citit eu pe aici as zice ca am procedat corect si in prospectul de la baterie la fel ca dupa el am facut toata chestia asta biggrin.gif
B17XGG
Cred ca iti incarca scuterul cam mult si fierbe bateria. Ar fi bine sa masori la bornele bateriei montata pe scuter, cu motorul pornit si in diferite regimuri de turatie, cu consumatori conectati si fara. Tensiunea de incarcare trebuie sa fie in jur de 14v (max. 14,44v). Valoarea corecta a tensiunii de incarcare determina lungimea "vietii" bateriei.
Avand in vedere ca orice acumulator prezinta fenomenul de autodescarcare, bateria "s-a tinut bine" chiar daca au trecut 2 luni. Faptul ca a ramas cu electrolitul sub nivel poate sa-i fi cauzat ceva sulfatare (evidentiata vizual prin culoarea alba a placilor). Daca fenomenul nu s-a propagat in masa, nu este grav. In general este bine sa controlezi de la inceput tensiunea de incarcare si la intervale cat mai mici nivelul electrolitului, mai ales cand bateria este proaspat implementata in instalatie pentru a culege indicii asupra functionarii corecte in timp util.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.