Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Probleme la frane!!!
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
morpheusdj1
Stiu ca se vorbeste peste tot despre frane insa problema mea este neobisnuita zic eu, sper sa nu fie si sa aibe o rezolvare simpla



De ceva timp am luat carnetul si am mai inceput si eu sa forjez masina. Am o Dacie Break din 97 cu 80.000 km la bord. Pana acum nu a vazut cred peste 3000 r/min saraca.



In seara asta am cam forjat-o, ca am facut o cursa prin oras cu un prieten. Am mers la turatii mari (cred ca am avut si 5000) in treptele inferioare, si destul de mult cu 80-90 intr-a patra.



La un moment dat a inceput sa miroasa a ars in masina. Cineva mi-a zis ca e de la ambreiaj si ca n-are nimik, asa ca i-am mai dat. La un moment dat am oprit si am vrut sa intorc masina. Asta a fost norocul meu, ca nu aveam deloc viteza. Apas frana, nimik. Apas la fund nimik. Am bagat-o pe o straduta, am dat sa calc frana, iar nimik. Pedala era moale, se ducea pana la fund.



Am mai avut o problema mai demult cu frana, nu aveam eu carnet atunci, se bulise nus ce supapa si numai tinea. Doarca atunci era tare de tot pedala ca s-a rupt taicameu incercand sa o opreasca. Am schimbat atunci aia si nu am mai avut belele. Stiind de faza asta am ddesfacut capota si am scos putin supapa aia din orificul ei. Era ceva presiune acolo, dar super putina, de obicei daca o scoti trebuie sa poneasca cat de cat.



Dupa faza asta am urcat, am pornit si supriza: mergeau franele. Le-am testata cu scrasnit de roti etc. Merg.



Acuma problema este alta. Se poate repeta chestia asta cand sunt prin oras? De la ce ar putea fi? Tre sa spun ca am mers destul de tare si am franat tare in seara asta de cel putin cateva ori.



Se poate sa se fi blocat ceva, sa se fi incalzit prea tare etc?



Mirosul de ars din masina e vreo belea? Adika s-a bulit ceva pe la ambreiaj sau nu are nimika daca nu ii mai dau forja?
yonutz84
sal... mirosul de ars poate fi de la ambreiaj in principiu nu ar avea nimik dar incearca sa evitzi asa ceva ca se toceste ferodoul de pe discul de ambreiaj shi v-a trebui sa il schimbi iar la frana nu ma bag incearca sa faci o verificare in service, daca ramai fara frane la o viteza superioara peste 100km /h e nashpa tare
Dyda
Fii mai explicit unde vine supapa respectiva ce ai folosit ca s-o dai afara

In momentul cind ai dat supapa afara a iesit lichid de frina
bogdan_o
Supapa la care se referea Morpheus este supapa aia de plastic in care intra furtunul de aer care vine de la motor. Daca se duce respectiva supapa, fie simti ca tremura masina cand pui frana (efect similar il obtii si de la discuri stricate), fie nu franeza deloc, pedala fiind teapana. O asemenea supapa costa in jur de 20-30.000 lei si se schimba in 30 de secunde.



Morpheus, daca ai scos supapa si si-a revenit, inseamna ca aia a fost de vina. Dar la fel de posibil este sa fi fost de vina si membana. Mergand cu turatii mari, ai bagat aer mai mult in servofrana si membrana s-ar fi putut sa fie mai obosita si sa nu reziste la presiune, scapand aer (de aici si presiunea mai mica). Cand ai scos supapa aia, presiunea din servo a ajuns la nivelul celei atmostefrice si si-a revenit. Incearca sa nu mai mergi asa turat pana nu ii faci un test.



Despre mirosul de ars, ala e de la ambreiaj. Nu s-a stricat nimic, dar, din nou, daca iti pastrezi stilul de condus il pui pe butuci.
morpheusdj1
Bogdan, despre ce mebrana e vorba. Aia de la supapa? Daca e asa am una in garaj, o schimb, da-o bainii de porcarie. Numai de la aia sa fie.



Despre test cam ce propui? Sa ma duc la service?
Dyda
Cu permisiunea domniilor voastre tin sa precizez ca servofrina este un mecanism de amplificare frinare si nu are implicatii directe in circuitul de frinare. Scoate furtunul din servo obtureaza-l cu o bujie cum a mai facut cineva pe alt topic si vei observa ca frina functioneaza in continuare nu va curge lichid nu intra aer in instalatie ci efortul de apasare pedala este mai mare

Ce s-a intimplat la morpheus este cu totul altceva , banuiesc ca a cam incins frinele si s-a produs fenomenul de vaporilooc adica a fiert lichidul. Fiind vapori in circuit stiti bine ca se comprima mai mult un gaz decit un lichid

Umblind la Clapeta asa se numeste supapa lichidul s-a racit si frina cit de cit a revenit
morpheusdj1
Dyda, acum totul este ok. A mers taicameu cu ea pana la Piatra Neamt si inapoi (stau in Bacau) si totula fost ok.



Intrebarea mea este totusi, daca a fiert lichidul ala nenorocit de frana a fiert....a stricat ceva pe undeva sau nu are nimik?
Dyda
Nu a stricat nimic numai ca trebuie sa faci aerisire ceva mai mult
sstanescu
Din cate stiu eu, in general este o combinatie de fierbere lichid frana (d'aia se tot vorbeste de umezeala din sistem si de schimbatul lichidului) si efectul de "obosire" al placutelor/discurilor. Am fost eu foarte istet si dupa ce am facut revizia si am schimbat placutele si lichidul, am mai frecat nitel masina ("sa se aseze") si m-am dus la munte. Greutatea in masina a fost mai mare decat cea cu care eram obisnuit (inca doua persoane, un total de 4). In oaresce criza de timp, m-am apucat sa dau forja pe coborarea de la Cheia-Babarunca-Sacele. La un moment dat, subsemnatul a constatat pe propria piele ce inseamna obosire frane: pedala avea o cursa oarecum normala, nu se blegise foarte tare (oricum, impingeam eu mai tare in ea), insa franele tineau cam din parti, apreciez ca le scazuse eficacitatea cu vreo 50%. Cand am oprit in Brasov la o benzinarie, erau jentile din fata super-incinse si putzea la greu a fier incins.



Concluzia mea: DSN-ul asa cum e el, e o masina tare faina, insa este doar o masina de serie. Nu are un sistem de franare de performanta iar coborari in forta cu masina incarcata sa faca sinucigasii. Niciodata sa nu confunde cineva mersul sportiv pe serpentine aflate in plan orizontal, cu coborarea pe serpentine, franele standard nu pot absorbi atata energie.
AC
morpheusdj1, nu are legatura mirosul de ars de la ambreiaj cu slabirea franelor! verifica asta cu atentie, nu e de gluma.
AC
QUOTE


Concluzia mea: DSN-ul asa cum e el, e o masina tare faina, insa este doar o masina de serie. Nu are un sistem de franare de performanta iar coborari in forta cu masina incarcata sa faca sinucigasii.



interesant, inseamna ca performantele masinilor dacia au scazut...alea before '90 cum de puteau?? laugh.gif
emircea
Din colectia lui Stan Patzitul:



1. Lichidul de frana poate sa fie orice, cu conditia ca temperatura lui de fierbere sa fie peste 300 grade Celsius.



2. De obicei, aerul nu intra in instalatia de frana (e, cat de cat, etansa). Lichidul de frana folosit este insa HIGROSCOPIC, adica absoarbe apa. Care vaporizeaza pe la 100 grade. Pe unde intra? exista o supapa de regularizare a presiunii cu cea atmosferica, pur si simplu absoarbe umezeala din aer. Frana incinsa => apa in stare de vapori (gazoasa) => frana elastica.



Concluzie: frane aerisite oridecate ori se simte pedala elastica, fara nici o discutie! (altfel, subsemnatul era sa rada pe 2 tanti de pe trecerea de pietoni din motivul de mai sus) Cum se aerisesc? Vedeti topic-urile mai vechi, sunt super explicate.



3. Instalatia de franare se recomanda sa fie spalata anual cu alcool tehnic. (golit complet lichid de frana; umplut instalatie cu alcool tehnic, aerisit la fiec. roata; golit alc. tehnic, pus lichid de frana nou, aerisit pana nu se mai simte miros de alc. tehnic) Dupa asta, aerisirea se face cam la 2 saptamani si se completeaza instalatia cu lichid (3*2 sapt. aerisire, apoi oridecate ori devine elastica).
GabiS
QUOTE


Morpheus, daca ai scos supapa si si-a revenit, inseamna ca aia a fost de vina. Dar la fel de posibil este sa fi fost de vina si membana. Mergand cu turatii mari, ai bagat aer mai mult in servofrana si membrana s-ar fi putut sa fie mai obosita si sa nu reziste la presiune, scapand aer (de aici si presiunea mai mica). Cand ai scos supapa aia, presiunea din servo a ajuns la nivelul celei atmostefrice si si-a revenit. Incearca sa nu mai mergi asa turat pana nu ii faci un test.  




Servo foloseste depresiunea din galerie, nu presiunea. Ea trebuie sa traga de membrana aia(spre motor), pentru ca asta este sensul in care se apasa pedala.



Sigur ti-a fiert lichidul de frana, dar mirosul ar putea fi si de la frana, nu numai de la ambreiaj. Apropo, sa nu te puna dracul sa incerci sa pui mana pe discuri sa vezi daca ti s-au incalzit franele, ca iti ramane mana lipita acolo.
OCEBE
si eu as inclina sa spun ca a fiert lichidul fe frana dar in conditiile astea cum de si-a revenit frana "testata cu scrasnet" fara pic de aerisire ?

oricum, trebuie inlocuit neaparat lichidul de frana! si n-ar strica o verificare a tuturor cauciucurilor din instalatia de franare; nu cred ca-s imune 100% la fierberea lichidului!
sstanescu
QUOTE




1. Lichidul de frana poate sa fie orice, cu conditia ca temperatura lui de fierbere sa fie peste 300 grade Celsius.







Pe topicul http://www.daciaclub.ro/viewtopic.php?t=1595&start=25 am strans ceva caracteristici de pe la lichidele de frana. Peste 300 de grade Celsius e destul de greu de gasit, eu tot ce am vazut au fost niste lichide dubioase din cutii ce probabil au zacut prin depozite cu anii. Iar acest 300 este la "uscat". Daca trage umezeala, ai sanse bune sa scada punctul de fierbere drastic...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.