QUOTE(paul_p @ 7 Nov 2006, 19:16)
Nu inseamna neparat ca daca ies gaze pe la buson ai probleme cu supapele. Tot pe acolo se vad si scaparile de pe langa segmenti.
Scopul "Leak Down Test" este chiar identificarea exacta a sursei scaparilor.
Mai, eu am prezentat o metoda empirica sa-si dea oricine seama daca motorul are probleme. Repet: cu motorul cald, scoti joja de nivel de ulei prima si vezi daca-ti scoate fum pe acolo. Daca da-scapa compresie pe la cilindri (citeste mai sus: presiune mare, etc, etc...). Daca nu, desfaci si busonul de umplere cu ulei. Daca vezi fum pe-acolo, inseamna ca ai probleme cu supapele (ghiduri sau scaune).
Pe la inceputul topicului s-au mai prezentat niste metode de evaluare; l-am deschis sa ma lamuresc cu masurarea compresiei si, una peste alta, sa ramana ceva coerent pentru oricine ar avea nelamuriri legate de acest subiect.
Evident ca cel mai relevant test este cel cu aerul comprimat in cilindri. Daca nu ai altceva la indemana, cele de mai sus te anunta ca ai probleme: la segmenti (si atunci trebuie desfacut motorul daca o vrei remediata) sau la chiulasa (unde nu mai ai atata bataie de cap). O data ce stii ca ai probleme, este irelevant daca ai la cilindrul 2 sau la supapa de evacuare de la cilindrul 3, un mecanic bun si experimentat, inainte de reparatie, 'citeste' intai motorul dupa urmele de uzura ale pieselor. Daca vrei o treaba ca lumea, schimbi
toti segmentii, daca e cazul, schimbi si
toate camasile, verifici cuzinetii o data motorul desfacut, arborele cotit si apoi obligatoriu verifici si chiulasa, ca supapele alea au ceva sute de ore de functionare si in mod sigur nu mai sunt perfect etanse. Daca e numai chiulasa, rectifici sau schimbi
toate supapele, te uiti la scaune, ghiduri, tacheti, tije impingatoare etc. Nu are rost sa schimbi/rectifici numai componenta defecta, ca toate au functionat acelasi numar de ore.
Nu sunt mecanic, dar intotdeauna cand am avut probleme la masina, indiferent daca la tinichigerie, la cutie sau la motor, am stat langa cei care le-au remediat si am fost tare greu de suportat pentru ei, intrebandu-i de ce fac ceea ce fac... Am avut noroc sa gasesc un mos, mecanic exceptional, pentru care e o adevarata placere sa-si bage mainile intr-un motor si a avut destula rabdare sa ma si suporte pe langa el, cu toate intrebarile mele. Pana atunci masina imi mergea ca naiba, si cu motor refacut, la 10.000 km, abia ajungea la 80km/h fara sa tremure... La Opel-ul din semnatura, o rabla luata de hobby, el mi-a refacut motorul, iar eu am fost participant activ, ca ajutor necalificat si cu muschii la mine... Pentru acel motor mi-am luat o saptamana de concediu; am curatat si spalat tot ce mai era piesa buna de refolosit din el (bloc motor, biele, pistoane). 4 ex-prietene am la activ care m-au trimis la plimbare, ca acord mai multa atentie masinilor decat lor... Ei, gata, am luat-o pe aratura.