Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Intrebare cauciucuri...
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
marius1307
Salut.
As dori sa imi schimb cauciucuri actuale ( 4 X Debica 165/70 R 13 ) cu ceva de genul 155/80. Cauciucurile actuale, din cauza latimii, mi se par tot timpul moi, cu toate ca au 2 atmosfere in ele. Intrebarea mea este daca o sa am aceeasi problema si cu cele de 155/80.
argon
Scuza-ma dar e cel mai aiurea motiv de a schimba cauciucurile pe care l-am auzit vreodata. Si ca sa raspund la intrebare blink.gif , nu rezolvi problema. Asa trebuie sa stea ele, putin lasate, poti baga 2,2 in ele totusi, 2 e cam putin.

Apropos, despre ce masina e vorba?
Dreamer
La 155 o sa inalte un pic masina si sunt mai bune pentru iarna deoarece taie zapada mai bine si te ajuta in zapada afanata. Cele de 165 sunt mai bune vara cand se merge cu viteza mai mare si fiind mai late, asigura o stabilitate mai buna.
Eu iarna am de 155 iar vara de 165 smile.gif daca tot vrei sa la schimbi nu mai achizitiona Debica, dai un ban in plus, dar cumperi ceva de calitate .... o sa vezi si diferenta wink.gif
speedy82
QUOTE(argon @ 27 Nov 2006, 10:15)
Asa trebuie sa stea ele, putin lasate, poti baga 2,2 in ele totusi, 2 e cam putin.


*


Poate imi spui si mie de unde exista teoria asta cu 2,2 atmosfere in cauciucuri de 165 la dacie? Conform cartii de dacie la 165/70/13 presiunea este 1,6 pe fata si 1,9 pe spate. Iar in sarcina este 1,7 pe fata 2,0 pe spate.
La presiune de 2,2 o sa mergi ca in caruta, te zdruncina de iti dai ficatii la shaker si in plus omori si cauciucurile.
marius1307
- este vorba de o Dacie 1310 Li din 2001
- nu cred ca este bine sa bagi 2.2 atm, pe usa din fata este scris 1.8 pe fata si 2 pe spate
- un cauciuc putin lasat duce la o marire a consumului
- cu zapada sunt de acord, dar la stabilitate nu prea cred ca se aplica la dacii, mai mult de 110 nu prea poti sa-i dai deci de stabilitate vorbim de la 130 in sus...
- exact, debica nu exceleaza la cauciucuri dar au preturi bune...
argon
QUOTE(speedy82 @ 27 Nov 2006, 10:28)
Poate imi spui si mie de unde exista teoria asta cu 2,2 atmosfere in cauciucuri de 165 la dacie? Conform cartii de dacie la 165/70/13 presiunea este 1,6 pe fata si 1,9 pe spate. Iar in sarcina este 1,7 pe fata 2,0 pe spate.
La presiune de 2,2 o sa mergi ca in caruta, te zdruncina de iti dai ficatii la shaker si in plus omori si cauciucurile.
*



Stiu foarte bine ce scrie in carte, dar daca le fac conform specificatiilor, sunt lasate, si masina merge mai greoi, se simte, asa ca eu bag 2.2, chiar 2.3 vara si merge perfect. Presiune ideeala in cazul meu e 2.2 pe fata si 2.1 pe spate.
Oricum orice cauciuc fie de 155 sau de 165 etc va fi le fel de lasat la aceasi presiune, e absurd sa crezi ca un cauciuc mai ingust rezolva problema wink.gif Solutia e presiunea mai mare.

PS vezi ca nu-s bune datele tale. Presiunea standard data de producator este 1,9 fata si 2 spate. asa scrie in cartea masinii, si pe latura usii am un actibild.
Dreamer
Solutii cu " se pare lasate " ... e aiurea, eu i-am oferit o solutie pentru iarna-vara.
Si la mine, cele de 165 sunt cu 2,2 ... si merge foarte bine ...
chisgicu
QUOTE(speedy82 @ 27 Nov 2006, 10:28)
Conform cartii de dacie la 165/70/13 presiunea este 1,6 pe fata si 1,9 pe spate.
*


Am cauciucuri de 165/70 R13 din fabrică, iar undeva pe mașină este lipit un abțibild conform căruia presiunile trebuie să fie 1,8 pe față și 2 pe spate. Eu bag 0,2 în plus la fiecare.

Rugăminte: Spuneți-mi care sunt implicațiile folosirii altui tip de cauciucuri față de cele cu care mașina a venit echipată din fabrică? Implicații tehnice și, desigur...legislative. Presupun că pot folosi altă marcă decât originala Montana.
marius1307
QUOTE(argon @ 27 Nov 2006, 12:37)
Stiu foarte bine ce scrie in carte, dar daca le fac conform specificatiilor, sunt lasate, si masina merge mai greoi, se simte, asa ca eu bag 2.2, chiar 2.3 vara si merge perfect.  Presiune ideeala in cazul meu e 2.2 pe fata si 2.1 pe spate.
Oricum orice cauciuc fie de 155 sau de 165 etc va fi le fel de lasat la aceasi presiune,  e absurd sa crezi ca un cauciuc mai ingust rezolva problema wink.gif  Solutia e presiunea mai mare.
*




- un cauciuc de 155 nu poate sa fie la fel de lasat ca unul de 165 chiar daca au acelasi diametru R13, trebuie sa fie o diferenta intre ele
- am vazut la daciile mai vechi cauciucuri care stateau super tepene... si la presiunea nominala ... fara atmosfere in plus
argon
-si cam care ar fi acea diferenta intre ele? ar fi diferenta de volum dar nesimnificativa.
-Ce ai vazut tu aveau camera, si erau probabil Victoria d'alea coapte
-vezi ca trebuie sa schimbi si jantele daca pui gume de 155, daca nu o sa stea cracanate la baza, si o sa arate ca naiba.
marius1307
QUOTE(argon @ 27 Nov 2006, 12:50)
-si cam care ar fi acea diferenta intre ele? ar fi diferenta de volum dar nesimnificativa.
-Ce ai vazut tu aveau camera, si erau probabil Victoria d'alea coapte
-vezi ca trebuie sa schimbi si jantele daca pui gume de 155, daca nu o sa stea cracanate la baza, si o sa arate ca naiba.
*




- hai ca reformulez .... vreau cauciucuri care sa fie aproape rotunde cand te uiti la ele, sa nu ma mai bata taicamiu la cap ca am rotile lasate... uitate la cauciucurile unei masini noi ... oricum o sa-mi cumpar jante noi pentru ca cele actuale sunt deformate...
thedead
Implicatiile legislative apar in momentul in care pe talonul masinii ai un anumit fel de anvelope de exemplau 155/R13 si pe masina exista 165/R13, risti ridicarea talonului (si o amenda de circa 4.200.000, adica 2.100.000 in 48 ora), dupa care in termen de 30 zile trebuie sa iti inlocuiesti anvelopele cu cele din talon, se merge la verificare si indentificare la RAR (costa circa 582.000 lei), cu indentificarea te tuci si iti ridici talonul de la politie.
La fel si pentru cei care au anvelope de 165/R13 in talon si folosesc 155/R13, cei mai fericiti sunt cei care au pe talon doua dimensiuni respecit 165/R13 sau 155/R13.
Atat am putut sa va spun din punct de vedere legislativ.
Eu am fost Stan Patitul la prima situatie, spre fericirea mea avem factura si patru anvelope in portbagaj (155/R13 cat era pe talon, eram incaltat cu 165/R13, nu am doua variante in talon)
diaconuliviu
Off: cum se poate obtine transcrierea a doua dimensiuni pe talon? Daca se poate. Daca stie cineva, rog PM.
marius1307
QUOTE(thedead @ 27 Nov 2006, 13:12)
Implicatiile legislative apar in momentul in care pe talonul masinii ai un anumit fel de anvelope de exemplau 155/R13 si pe masina exista 165/R13, risti ridicarea talonului (si o amenda de circa 4.200.000, adica 2.100.000 in 48 ora), dupa care in termen de 30 zile trebuie sa iti inlocuiesti anvelopele cu cele din talon, se merge la verificare si indentificare la RAR (costa circa 582.000 lei), cu indentificarea te tuci si iti ridici talonul de la politie.
La fel si pentru cei care au anvelope de 165/R13 in talon si folosesc 155/R13, cei mai fericiti sunt cei care au pe talon doua dimensiuni respecit 165/R13 sau 155/R13.
Atat am putut sa va spun din punct de vedere legislativ.
Eu am fost Stan Patitul la prima situatie, spre fericirea mea avem factura si patru anvelope in portbagaj (155/R13 cat era pe talon, eram incaltat cu 165/R13, nu am doua variante in talon)
*




Offffffffffffffff, nu am facut nimic.... Dar anvelope mai tari,nu moi ca Debica, exista ?
thedead
pentru scrierea a doua dimensiuni in talon, trebuie mers pentru omologare de tip la RAR, nu stiu cat costa, in fine este cam aceeasi chestie ca la omologare GPL, aceasta modificare se va face initial in CIV si apoi la politie in talon, cam asta este situatia.
amc
QUOTE(marius1307 @ 27 Nov 2006, 09:58)
Salut.
As dori sa imi schimb cauciucuri actuale ( 4 X Debica 165/70 R 13 ) cu ceva de genul 155/80. Cauciucurile actuale, din cauza latimii, mi se par tot timpul moi, cu toate ca au 2  atmosfere in ele. Intrebarea mea este daca o sa am aceeasi problema si cu cele de 155/80.
*



Sunt mai bune cele de 165 foloseste-le pe astea ca ai mai multe avantaje!
marius-gabriel
din cate stiu, de la 1 decembrie nerespectarea dimensiunilor la cauciucuri din talon se penalizeaza cu 5 puncte.
155/80 nu au balonul totusi prea mare?
chisgicu
QUOTE(thedead @ 27 Nov 2006, 11:12)
Implicatiile legislative apar ...
*


dead - ule, îți mulțumesc!
diaconuliviu
QUOTE(marius-gabriel @ 27 Nov 2006, 11:43)
din cate stiu, de la 1 decembrie nerespectarea dimensiunilor la cauciucuri din talon se penalizeaza cu 5 puncte.
155/80 nu au balonul totusi prea mare?
*


Au balonul MAI MIC, de 155 mm, fata de 165.

Iar raza de rulare mai mare, pentru ca 155*0,8=124 iar 165*0,7=115,5.
Da, o roata echipata cu 165/70 -13 e mai mica decit una cu 155/80-13.
os
@diaconuliviu, ref raza de rulare: da, cu roata in aer. Cu roata pe sol, la aceeasi presiune de umflare, 155 se deformeaza ceva mai mult - si anume in asa fel incit suprafata de contact cu solul sa fie aceeasi (pentru ca e aceeasi presiune si pentru ca presiunea * suprafata de contact = apasarea pe roata).

marius-gabriel
liviu eu ma refer la inaltimea balonului.
eu as recomanda 70, 80 mi se pare mult, va avea rotile prea mari.
amc
Caragiale in toata regula! radmasa.gif
thedead
- 155/80R13, latime=155mm, inaltime profil 80mm
- 165/70R13, latime=165mm, inaltime profil 70mm
Celor de la RAr l-i se pare logic si normal ca in momentul in care scade latimea cu 10mm sa creasca inaltimea profilului astfel incat sa pastreze anumite proportii.
argon
Bre calmati-va, 70 si 80 aia nu-s mm, e procent wink.gif

La 165/70 inaltimea e 115,5 mm
La 155/80 inaltimea e 124 mm
amc
(profile) ratio=procentaj nu mm
marius-gabriel
procent argon, eu nu am zis ca aia ar fi inaltimea in mm a balonului, din poza atasata de mine se vede clar ca e un raport, dar cu 80 are inaltimea balonului mai mare fata de 70 chiar si intre 155/80 si 165/70.
va avea niste roti mai mari in diametru si va pierde din demaraj.
marius1307
QUOTE(marius-gabriel @ 27 Nov 2006, 14:59)
va avea niste roti mai mari in diametru si va pierde din demaraj.
*



- nu cred ca o roata mai mare in diametru va pierde din demaraj ci dimpotriva...
roland
Crezi f. prost.
O roata mai mare va pierde din demaraj, adica masina va atinge o anumita viteza mai greu ca inainte.
O roata mai mica ca diametru va castiga la demaraj, masina ajunge mai repede la viteza respectiva, dar nu va atinge viteza ei maxima.

Totul e legat de raportul turatie/diametru roata.
dr_mKe
Exact ! Diferentele de balon intre 80 si 70 la 155 si 165 sunt din cauza ca roata in ansamblu are diametru apropiat, cu o eroare la vitezometru de 2.9 %. Roata cu 165/70 13' are diametrul putin mai mic. Vitezometrul poate fi reetalonat pentru alte dimensiuni de cauciucuri si jante.
Eu intreb insa de ce sa schimbi dimensiunea standard ? Ce castigi ? Nimic ! Doar batai de cap in plus. Masina are 56 cp ! Chiar merita deranjul ?
argon
Poate a ta are 56 de cai, restul au 62 tongue.gif
dr_mKe
Daca e 1300, motorul are 56 cp. Btw a mea are 65 cp, conform datelor din talon.
marius1307
QUOTE(dr_mKe @ 27 Nov 2006, 15:31)
Eu intreb insa de ce sa schimbi dimensiunea standard ? Ce castigi ? Nimic ! Doar batai de cap in plus. Masina are 56 cp ! Chiar merita deranjul ?
*




Eu am pornit de la premiza ca un contact cat mai redus cu solul al anvelopelor duce la un consum mai mic... poate nu se observa, dar o roata putin lasata sau in cazul meu un 165/70 la 2 atm. duce la o ambalare suplimentara a motorului pentru a compensa frecarea mare cu solul...
dr_mKe
Sincer cred ca e neglijabil aspectul. Dat fiind ca ca viteza de 100 kmh (de exemplu) motorul va functiona la o turatie diferita, mai mica in cazul 155/80 13' pentru ca diametrul rotii echipate cu simeniunea asta de cauciuc e mai mare cu 3% decat in cazul echiparii cu 165/70 13'. Ce se simte la consum sunt uleiul bun, filtrul de aer bun si curat, bujiile bune, fisele bune, reglaje ca la carte ale carburatiei si aprinderii si last but not least, un stil de conducere constant si retinut tongue.gif Al meu e constant, dar nu e retinut biggrin.gif
Muttley
QUOTE(os @ 27 Nov 2006, 12:24)
Cu roata pe sol, la aceeasi presiune de umflare, 155 se deformeaza ceva mai mult - si anume in asa fel incit suprafata de contact cu solul sa fie aceeasi (pentru ca e aceeasi presiune si pentru ca presiunea * suprafata de contact = apasarea pe roata).
*


Os, tu vb chiar serios??? blink.gif wacko.gif
andreip
QUOTE(thedead @ 27 Nov 2006, 11:12)
Implicatiile legislative apar in momentul in care pe talonul masinii ai un anumit fel de anvelope de exemplau 155/R13 si pe masina exista 165/R13...
*


Unde pot sa gasesc niste informatii sigure despre acest subiect?
Ma intereseaza situatia in care in talon am 165/65 R14 si eu am pe masina 16/70 R14.
Pot sa ma trezesc cu o amenda si talon suspendat in cazul acesta ?
os
@Muttley: da, chiar vorbesc serios - dar acum n-am timp sa explic mai pe larg.
thedead
andreip, din cate stiu Codul Rutier spune in felul urmator:

Art. 90
(1)Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda prevazuta în clasa a ll-a de sanctiuni urmatoarele fapte savârsite de persoane fizice:
6.conducerea unui autovehicul care are montate anvelope cu alte dimensiuni sau caracteristici decât cele prevazute în certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori sunt uzate peste limita admisa;


Art. 99
(1)Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia se retine de catre politia rutiera în urmatoarele cazuri:
h)anvelopele au alte dimensiuni sau caracteristici decât cele prevazute în cartea de identitate a vehiculului, prezinta taieturi sau rupturi ale cordului ori sunt uzate peste limita legal admisa;


Art. 89
(1)Amenzile contraventionale se stabilesc în cuantumul determinat de valoarea numarului punctelor-amenda aplicate.
(2)Un punct-amenda reprezinta valoric 10% din salariul minim brut pe economie, stabilit prin hotarâre a Guvernului.
(3)Contraventiilor prevazute în prezenta ordonanta de urgenta li se stabilesc clase de sanctiuni carora le corespunde un numar de puncte-amenda, în functie de gravitatea faptelor si de pericolul social pe care acestea îl prezinta.
(4)Clasele de sanctiuni sunt urmatoarele:
a)clasa I - 2 sau 3 puncte-amenda;
b)clasa a II-a - 4 sau 5 puncte-amenda;
c)clasa a III-a - de la 6 la 8 puncte-amenda;
d)clasa a IV-a - de la 9 la 20 puncte-amenda;
e)clasa a V-a - de la 21 la 100 puncte-amenda.
(5)Contraventiile prevazute la clasa a V-a de sanctiuni se aplica persoanelor juridice.
diaconuliviu
QUOTE(os @ 27 Nov 2006, 14:49)
@Muttley: da, chiar vorbesc serios - dar acum n-am timp sa explic mai pe larg.
*


mmmm.. aici nu stiu daca e chiar asa. Acea deformare la o presiune data impunind o dimensiune(cea a petei de contact in cazul expus de tine) ar fi aceeasi daca si volumele de aer ar fi aceleasi in anvelope precum si deformarea anvelopei (ma refer la dimensiuni constructive, grosimi de materiale, etc). Acuma nu contest, e posibil sa ai dreptate dar deocamdata ma abtin sa dau un verdict.
EUROPE_
QUOTE(dr_mKe @ 27 Nov 2006, 13:36)
Daca e 1300, motorul are 56 cp. Btw a mea are 65 cp, conform datelor din talon.
*


post-336-1110552475.gif Ce motoare de dacie au 56 sau 65 CP? Poate vrei să spui că dacia 1300 are 54 CP, iar 1310 are 62 CP... sau astea pe injecție au mai mult?
dr_mKe
+/- catalizator & admisie de aer rece cool.gif
os
@Muttley, @diaconuliviu:

Pai... sa socotim:

Premize si aproximari:
1. Aproximare: elasticitatea anvelopei (alta decit a aerului continut) este la fel pentru ambele anvelope - o voi neglija in calcule;

2. Premiza: presunea este reglata cu masina pe sol (adica, roata e deja "apasata")

3. Se foloseste aceeasi presiune.

Socoteala:

1. pe roata apasa forta "G", aceeasi in ambele cazuri;
2. Aceasta forta este distribuita pe sol de pata de contact de suprafata "S1" respectiv "S2" (pentru cele doua feluri de anvelope)
3. presiunea este (pentru ambele feluri de anvelope aceeasi, caci am reglat-o cu manomentrul) "p"

Avem: G=p*S1=p*S2 -> S1=S2=G/p

Dar latimile petei de contact sunt diferite. De aici rezulta ca pata de contact mai ingusta are in mod necesar lungime mai mare (da, stiu ca pata de contact nu e dreptunghiulara).

Lungimea petei de contact este lungimea secantei la cerc. Daca secanta are lungime mai mare->intersecteaza o portiune mai mare a cercului-> e mai "adinca". (sigur, se poate spune aici ca si raza cercului e mai mare).

Iarasi n-am vreme sa fac socotelile, dar prindeti ideea.
madhorsefuzzy
Te ajut eu os. smile.gif

Cititi aici paragraful "Fat or thin? The question of contact patches and grip". wink.gif
os
Multumesc.

Am facut calculele, cu datele de intrare:
G=300kg (apasarea pe o roata, mai precis 3000N);
p=2 bar (mai precis 200kPa);

am neglijat influenta elasticitatii proprii a anvelopei (probabil cu buna aproximatie la fel de mare pentru cele doua tipuri de anvelope).

Pentru 155/80 si 165/70 R13.

Rezultatul: roata mai ingusta se deformaza imperceptibil mai mult, si ramine ceva mai mare pe raza in punctul de contact, inclusiv daca se ia in calcul deformata in acest punct (cca 285mm fata de cca 277 mm).

Deformrile sunt cca 4.1 mm (155) la cca 3,7 mm (165).


Muttley
Dintr-un motiv pe care inca nu l-am identificat, inca nu-mi suna bine rationamentul asta. Ma refer la calculul ariei de contact in functie de presiunea din pneu. In fine...

Pe de alta parte, sunt de acord cu deformarea mai accentuata a pneului de talie inalta. Dar eu as pune chestia asta mai degraba pe seama inaltimii mari a flancului (lungime de flambaj mare)...

Edit:
QUOTE(os @ 27 Nov 2006, 16:43)
Avem: G=p*S1=p*S2 -> S1=S2=G/p
*


G=p*S unde p=presiunea INTERNA a pneului mi se pare o ineptie.
Formula e corecta, dar p=presiunea de contact pneu-sol. Iar asta se calculeaza dupa MASURAREA petei de contact.
Si am vazut acelasi rationament si-n linkul cu Car Bible. E stupid! Parerea mea... sleep.gif
os
Muttley:

pe EXTERIORUL pneului apasa presunea atmosferica+presiunea (pentru simplificare, sa consideram presiunea medie) pe pata de contact. Corect.

Adestora li se opune "ceva" (altfel, pneul ar fi strivit).

Acest "ceva" este format din (1) rigiditatea pneului, data de material etc si (2) presiunea interioara. Altceva nu cred ca mai exista.

In calculul meu _comparativ_ am aproximat rigiditatile ca fiind la del de mari pentru cele 2 dimensiuni luate in calcul, motiv pentru care le-am exclus din calcul.

Pentru un calcul mai exact ele trebuiesc desigur luate in consideratie (dar cred ca nu au relevanta majora la fortele de care vorbim, gindeste-te cum arata o roata fara presiune...).

Vorbesti de masurarea petei de contact, ceea ce ma duce la alta idee: prin masurarea acesteia, a sarcinii pe roata SI a presiunii interioare (si calcul, desigur) se poate afla cit din sarcina e preluat prin rigiditatea anvelopei.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.