Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Noul Cod Rutier
DaciaClub - Forum Dacia > Alte discutii > Cafenea
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Vios39
De curând am intrat în posesia Codului Rutier modificat. Cred cã s-a lucrat la el în dezavantajul șoferilor și nu numai al lor. Dupã o sumarã citire a acestuia poți observa ușor tenta de discriminare adusã acestei “ramuri” a circulației. În fapt cred cã acest Cod ne va potoli în așa hal încât vom circula mai let decât pietonul.
Muttley
Adevaru-i ca noul cod va fi cea mai stringenta problema tehnica CLT radmasa.gif
vis-a-vis
Adevaru' ca pentru CLT noul cod rutier e o problema radmasa.gif
Muttley
Ce adevaru' meu ma imiti mah? mad.gif
vis-a-vis
Om fi siameji...
argon
Acu' noaptea?
Bill
QUOTE(Vios39 @ 2 Dec 2006, 14:43)
În fapt cred cã acest Cod ne va potoli în așa hal încât vom circula mai let decât pietonul.
*



Pana acum nu a avut nici un efect noul cod rutier.
Pe 1 dec. nu am circulat. Dar ieri, pe 2 dec. am fost la Carrefour Colentina. La ducere am mers cum am mers, dar la intoarcere drama. Pleca puhoiul de la Europa. Mergea fiecare dupa lega lui. Pe unde vrea, pe unde poate. Unu' cu un Mercedes pe linia de tramvai depasea coloana mi-a raschetat oglinda de era sa mi-o dea peste cap.
Linia de tramvai blocata, claxoane, etc. Pe soseaua Fundeni pana in Pantelimon am mers cu vit. I si II. Mers pe contrasens. Parca e mai rau ca inainte.
Prin pasaje se merge cu 90-100. Ce sa mai spun?

Va spun eu care e singura rezolvare. Camere de supraveghere in locurile intens circulate. Si politistii zi si noapte sa urmareasca si sa inrgistreze totul. Nu trebuie sa fie politisti pe strada. Aia mai tare incurca circulatia. Ei trebuie sa urmareasca pe camere doar. Pana atunci nu se va rezolva nimic. Ne vom amagi doar.

Garett
Si care ar fi avantajele? blink.gif In afara de responsabilitatea pietonilor, care o sa fie destul de interpretabila, eu nu vad nimic de bine in codul asta!
ATM
Totusi, ceva lucruri bune ar fi... daca s-ar si respecta! Luat permis pentru trecut pe rosu dupa principiul prioritatii de smecher, puncte scazute pentre trecerea prin stanga refugiului de tramvai, pentru suntarea cozii la semafor... ce e rau in asta? da, dar, intr-un fel sau altul, prevederi in sensul asta existau si inainte. In schimb, cine pana mea e sa le aplice? Sa vad eu un Garcea care opreste ditai Jipanu' in intersectie ca a trecut pe rosu si ii ia permisul...daaaa, sigur...
In fond, si daca e sa fim cinstiti, nu neaparat noul Cod Rutier ar trebui sa imbunatateasca circulatia - ar trebui ca fiecare conducator auto sa respecte regulile (fie noi sau vechi) , precum si pe ceilalti participanti la trafic. Cat timp conducem ca puscariasii evadati, ne batem pe 5 metri liberi la semafor si schimbam benzile ca la NFS Underground Drag&Drift, putem sa asteptam pana la Pastele Cailor ca tot n-o sa fie mai bine. Nu sunt indeajuns de MULTI politisti (In Bucuresti) care sa impuna cu forta respectarea regulilor de circulatie.
Si daca nu ma credeti, mergeti luni dimineata dinspre Rahova/Regina Maria, incercati sa va inscrieti in Unirii inspre Universitate, si numarati (daca puteti si aveti rabdare... ca timp o sa aveti mad.gif ) cati soferi incalca cate o regula de circulatie...daca va ajung degetele.
Sustin ideea cu camerele de vederi. Are efect pozitiv pe Dn-uri, de ce nu si in Bucuresti?
Bill
QUOTE(ATM @ 3 Dec 2006, 11:23)
Sa vad eu un Garcea care opreste ditai Jipanu' in intersectie ca a trecut pe rosu si ii ia permisul...daaaa, sigur...

Sustin ideea cu camerele de vederi. Are efect pozitiv pe Dn-uri, de ce nu si in Bucuresti?
*



Subscriu si eu. Fara camere de luat vederi nu se poate aplica legea.

Dimineata la Dristor ar fi nevoie de vreo 20 de politisti cu pistoale la brau si vreo 4 echipaje cu motorul pornit sa poata sa opreasca coloana de vreo 20 de masini de pe linia de tramvai...........
Adrian78
Camere, camere ... stați așa că se instalează ... până acum am văzut la Piața Presei Libere și la Arcul de Triumf ... eu zic că o să monteze peste tot ... ăsta e un lucru bun ... dar ... oare ce se întâmplă în spatele monitoarelor??? cât de subiectivi vor fi gărciuleții? oare nu cumva prea mult?

P.S. Aaaaa, era să uit. Știți de ce nu se respectă Noul Cod Rutier? L-ați auzit pe "Fătălău" când a recomandat polițiștilor să nu aplice dur Codul? Ce mai vreți? Degeaba ai Cod dacă nu are cine să îl aplice. Dur, așa cum e, că d'aia l-au schimbat, nu?
Bill
Altfel nu se va respecta legea. Ma prinde pe mine si pe tine. Taximetristii ar scapa. Ii miros pe politisti de la 1 km.
Apolodor
Mare atentie copilasi ca ministeru' nu doarme si recurge (din nou) la trucuri murdare. Politia romana a reusit performanta sa colanteze la o firma de taxi cateva masini care in loc de aparat de taxat au........ ati ghicit aparate radar. Asa ca mare grija in trafic caci se iau dupa voi si habar nu aveti cand va filmeaza .
DFA
sa colanteze la o firma de taxi ??? huh.gif huh.gif

radmasa.gif
ATM
Mda...exprimarea poate ca ar starni zambete...dar continutul, daca e real, nu prea.
Nu sunt eu ala vitezoman, dimpotriva, dar nu am incredere 100% in acul de kilometraj (la gropi se zbantuie de parca face un numar de swing sau, mai rau, twist). Pentru cine e buzoian, tactica nu e chiar noua... BZ 29 POL (ARO, da' numai de politie nu arata) a facut destule victime acuma vreo cativa ani cu o teorema de camuflaj asemanatoare.
Apolodor, acuma daca tot ne-ai dat kkt, da-ne si lingurita... Care sunt "turnatorii", Fly Taxi? Touring? Leone? Zi sa-i stim si noi... naughty.gif
Apolodor
Dom' comisar n-a vrut sa spuna la ce firma. Baietii de la ARR cica ar avea la Taxi 2000 si la Leone. Astia de la Politie cine stie la ce firma le-au bagat. Mi se pare totusi ciudat ca la Taxi Eurostil a aparut (pe luneta) "stop accidentelor rutiere , viata are prioritate" . Nu inteleg ce legatura are Eurostilu' cu campania Politiei. Si da , m-am exprimat gresit mai sus , trebuia spus "au colantat masinile si le-au bagat la o firma de taxi" tongue.gif
klaus
"Colantat" insemnand? Ca au pus colant pe ele?
DFA
Probabil... radmasa.gif
Apolodor
Adica colantele firmei respective de taxi . Stiau ei de ce cumpara logane galbene.
ilikecheese
Sau cam pus pe treaba politaii astia. Astazi cand veneam de la Buzau spre Bucuresti o masina de politie era pe banda unu si circula cu 50km/h. Si culmea toti se calmasera, se facuse o coada... Am avut "onoarea" sa merg in spatele lor vre-un km cu 50 si cand am gasit loc sa intru si eu pe banda cealalta am observat ca filmau baietii traficul. Daca stau bine si ma gandesc cat am stat eu in spatele lor cred ca au prin vreo cel putin 10 masini care circulau neregualmentar.
CristiRzR
O sa ajunga sa faca masini de politie deghizate si in ambulante...ca si alea trec nestingherite pe oriunde fara sa aiba vreo graba...

Vis-a-vis de noul cod...bine ca ne-au dat mai multa libertate cu cei care trec strada neregulamentar...ca mai pot si eu sa fiu mai linistit, ca m-am saturat de atatia mosi care iti apar de nu stii unde...
Vlad Georgescu
QUOTE(Bill @ 3 Dec 2006, 08:47)
Pana acum nu a avut nici un efect noul cod rutier.
*

Eu am simtit efectul. O incetinire criminala a traficului simbata seara pe Magheru.

Toata lumea respecta "principiul centrului liber al intersectiei" (sau cum naiba s-o numi) si "nu opri pe zona hasurata". Din cauza asta am mers cu viteza melcului.

Cred ca acest nou cod rutier va influenta in rau viteza de deplasare.

Cineva se plinge pe thread-ul asta ca erau 20 de smecheri pe linia de tramvai. Daca s-ar aplica strict noul cod rutier, unde ar fi acesti 20 de smecheri? Evident, pe benzile normale.

Deci, daca sint 2 benzi, cel care se plinge, ar fi in medie cu 10 masini mai in spate.

Smecherul care o ia pe linia de tramvai are si un rol pozitiv: foloseste din spatiul strazii (linia de tramvai) care altfel nu ar fi folosita, si elibereaza celelalte benzi.

Stiu insa ca ma veti contrazice "la singe" si nu veti fi de acord cu mine.

O sa vedem cine are dreptate in perioada urmatoare.
Apolodor
Pai in mai toate capitalele europene s-a scos tramvaiul asta infect din centrele oraselor , numai la noi se investeste in "metrou usor" mai nou. Niste imbecili . Mai bine puneau mana si investeau in reteaua de metrou ca e super necesar.
Bill
Transportul de suprafata nu poate fi eliminat. Poate sa le faca banda dedicata.
Acum nu mi se pare normal sa astepte 100 de oameni ingramaditi si stand in picioare intr-un autobuz, ca sa trec eu, sau sa blochez eu intersectia.
Pt. "cunoscatori", cu 313 de la Sincai la P-ta Unirii faci 15 min. la ora de varf. Si pe vreme rea cand toata lumea e infofolita si geamurile inchise te trec toate apele.
RainHawk
Dar.... masinile alea taxi - radar...... cat or avea tariful?!? laugh.gif Or avea si bulina rosie pe portiera?
Bill
Apropo, de radar, sa inteleg ca pot depasi viteza legala cu pana la 10 km/h?
Punctele penalizare si amenzile se refera la depasiri cu 10-20, 21-30 s.a.m.d.
Adrian78
QUOTE(Vlad Georgescu @ 4 Dec 2006, 01:02)
Eu am simtit efectul. O incetinire criminala a traficului simbata seara pe Magheru.

Cred ca acest nou cod rutier va influenta in rau viteza de deplasare.

Smecherul care o ia pe linia de tramvai are si un rol pozitiv: foloseste din spatiul strazii (linia de tramvai) care altfel nu ar fi folosita, si elibereaza celelalte benzi.

Stiu insa ca ma veti contrazice "la singe" si nu veti fi de acord cu mine.

O sa vedem cine are dreptate in perioada urmatoare.
*


Eu sunt de acord cu tine, atât timp cât prin circulația pe linia de tramvai se fluidizează traficul.
2dor
Aici asa e. Linia de tramvai mai preia din traficul de pe celelalte benzi. Dar acum sa fim corecti si sa punem intrebarea. Ce face tramvaiul in cazul acesta? Sta. Macar e singurul mijloc de transport(mai e si metroul logic) care merge bine teoretic. Si mai e o problema. Cei care vin pe linie cand ajung la refugiu vor sa se bage la loc pe o banda si unii ii lasa. Deci tot poti sa prinzi inca un stop din cauza asta. Tot acolo ajungem.
clr
Singura metoda de rezolvare a 'problemei tramvaiului' este cea care s-a aplicat pentru linia lui 41. S-a eliminat posibilitatea intrarii pe linia de tramvai, iar cine este dispus sa foloseasca transportul in comun are garantia ca ajunge cu mult mai repede decat folosind auto propriu. Restul sunt aiureli.
Bill
Circulatia pe linia de tramvai si blocarea ei este o nesimtire si o jignire la adresa zecilor de calatori care stau in picioare in tramvai. Nu odata am vazut cum un nesimtit gras cu un hoit de burta bloca linia de tramvai cu un jeep negru cat un dric de mare. De ce credeti ca s-a recurs la terasamentul tip metrou usor, cum e si pe linia 32?
Nu toata lumea isi permite sa circule cu masina personala. Si nu toata lumea are masina personala. Daca vrem sa fim respectati hai sa respectam si noi la randul nostru.
Bill
QUOTE(clr @ 4 Dec 2006, 09:08)
Restul sunt aiureli.
*



Poate nu ar fi chiar aiureli. Realizarea acelui terasament cred ca e mai scumpa.
Apoi poate vine o masina a salvarii si nu are pe unde sa mearga. Poate ca in masina aia e cineva care merge la dializa. Ar fi bine sa nu te atingi de linia de tramvai si cu asta basta.
memyselfandI
O solutie practica ar fi sa se dea amenzi in functie de "declaratia de venit", desigur nu e chiar usor de realizat avand in vedere ca traim intr-o tara de evazionisti !

Noul cod rutier nu-i va influenta in nici un fel pe "haiducii bulevardelor".


drumaru
QUOTE(Apolodor @ 4 Dec 2006, 00:42)
Pai in mai toate capitalele europene s-a scos tramvaiul asta infect din centrele oraselor , numai la noi se investeste in "metrou usor" mai nou. Niste imbecili . Mai bine puneau mana si investeau in reteaua de metrou ca e super necesar.
*



Yeah, right! Le-au scos prin anii '70 si acum toti nu stiu ce sa mai faca sa le bage la loc - sunt ecologice, incapatoare, rapide, mult mai ieftine de construit si intretinut decit liniile de metrou.

Nu zic ca nu trebuie sa invstim in metrou, insa cind kilometrul de linie de tramvai reabilitata costa de vreo citeva zeci de ori mai putin decit kilometrul de linie de metrou si cind bugetul Bucurestiului este inca departe de cel al marilor orase din vest, alegerea e normala.
drumaru
QUOTE(Vlad Georgescu @ 4 Dec 2006, 00:02)
Cineva se plinge pe thread-ul asta ca erau 20 de smecheri pe linia de tramvai. Daca s-ar aplica strict noul cod rutier, unde ar fi acesti 20 de smecheri? Evident, pe benzile normale.

Deci, daca sint 2 benzi, cel care se plinge, ar fi in medie cu 10 masini mai in spate.

Smecherul care o ia pe linia de tramvai are si un rol pozitiv: foloseste din spatiul strazii (linia de tramvai) care altfel nu ar fi folosita, si elibereaza celelalte benzi.
*



Du-te mai nene si te impusca 022.gif ! Smeceherii aia, care de cele mai multe ori au si o atitudine condescendenta fata de "fraierii" care asteapta la semafor (de genul "uite, ba, ce mi-a trecut mie prin minte, tu esti prost, n-ai fost in stare sa te gindesti la asa solutie!"), nu fac decit sa incetineasca traficul - atunci cind revin pe banda ii blocheaza pe cei care circula normal, in special atunci cind smecherii o iau in fata si cei de pe banda din stinga vor la stinga! Daca n-ai observat asta pina acum, nu pot decit sa te compatimesc... Cu riscul de a lua vreun ban, asta e, nu toti suntem dotati intelectual in mod egal... Tu chiar cerzi ca noi, aia de stam la coada la semafor si n-o luam pe linii/pe contrasens, chiar n-am fi in stare s-o facem, chiar nu ne grabim, chiar nu platim benziona pe care o consumam in plus asteptind?!!!
Maximus Decimus
Aia 20 de smecheri reduc viteza de deplasare a coloanei cu fix 20 de masini. Repet, a coloanei in care te afli si tu domnule Vlad Georgescu...
Apolodor
Si ce vrei sa spui ca tu oi fi vre-un ingeras si n-ai luat-o niciodata pe linia de tramvai ? Cand e blocaj o iei pe linia de tramvai . Pe Stefan cel Mare cand e full , chiar politistu' face semn s-o iei pe linia de tramvai. Dar mai exista si nesimtirea de care ziceai. De exemplu' pe la 9.30 - 10 seara cand e mai liber si sunt cateva masini la stop , apare individu' si "ne face" pe toti pe dupa refugiu. Ala trebuie ars , in situatia aia. Parerea mea.
Bill
Nu ar trebui sa existe amenzi.
Pt. cine are bani, amenda nu are nici o valoare. Au incercat ei si cu puncte de penalizare.
Singura solutie e ridicarea permisului pe o perioada proportionala cu gravitatea faptei, de la 1 saptamina, 2,3 s.a.m.d.
gallax
Asta e problema, ca idiotii care "ii fac pe toti" depasind o coloana de masini pe sina de tramvai au impresia ca fac un bine si fluidizeaza circulatia...
Mai deunazi imi povestea un astfel de smecher cum mergea el linistit pe sina lui de tramvai, cand un alt idiot s-a hotarat "fluidizeze" si mai tare circulatia folosind si sina de pe contrasens. Le doresc din tot sufletu' astora sa fluidizeze circulatia sub tramvaiul corespunzator! smile.gif
bolovan_ro
Citind topicul asta...imi dau seama de ce in bucuresti, cum sint 5 masini intr-o intersectie...intersectia ii blocata.
Boul care intra pe linia de tramvai: blocheaza tramvaiul+coloana de masini care circula regulamentar (deh...trebuie sa intre si el...si tramvaiul nu poate sari peste prostia lui)
Opritul in intersectie...blocheaza pe cei care vin din lateral...care daca la rindul lor opresc in itnersectie...blocheaza pe restul...si asa mai departe...
regulamentul ii relativ ok...(din punctul meu de vedere)...singura problema ii ca nu are cine sa-l aplice (deh...organele...trebuiesc frecate rau ca sa se scoale).
klaus
QUOTE(Bill @ 4 Dec 2006, 09:12)
De ce credeti ca s-a recurs la terasamentul tip metrou usor, cum e si pe linia 32?
*
Pentru ca domnii nostrii edili sunt incapabili si loviti de impotenta de a face niste linii de METROU (nu "usor"). Si pe alea care le-au facut aveau deja tunelurile sapate si s-au cacait 12 ani sa faca 2-3 statii.
Eu personal pe unde m-am plimbat nu prea am vazut linii d-astea de tren prin mijlocul orasului. Mai pe la periferie, prin lanul de porumb erau, dar in mijlocul orasului mai subtire.
In schimb am vazut linii de metrou cat cuprinde. Care si mergeau cu metrourile de acum 30-40 de ani. Numai la noi au trebuit schimbate garniturile cu unele de import ca alea de aveau 10-15 ani le putea gura a usturoi si nu puteau merge prin tuneluri...
E usor sa faci un import de garnituri de metrou, care vin repede si nu le faci tu. Mai greu e sa faci niste tuneluri de extindere. Ca asta presupune munca, organizare de santier, din astea naspa si nasoale.
Bill
Eu cred ca din cauza banilor nu s-a mai extins metroul. Dar la fel de dubioasa este cred eu si achizitionarea de autobuze Mercedes pt. transportul in comun (nu numai importul de garnituri de metrou). Pai pt. alea suntem noi?
Dar sunt convins ca "terasamentul acela de tren" pt. linia 32 nu a fost realizat pt. confortul calatorilor (unde intradevar nu se varsa ceasca de cafea) ci pentru a nu se bloca linia de masini. In felul acesta ajungi de la Piata Rahova la Piata Unirii in 10 min.
Altfel.............
klaus
QUOTE(Bill @ 4 Dec 2006, 13:08)
Dar sunt convins ca "terasamentul acela de tren" pt. linia 32 nu a fost realizat pt. confortul calatorilor [...] ci pentru a nu se bloca linia de masini. In felul acesta ajungi de la Piata Rahova la Piata Unirii in 10 min.
Imi permit sa zic radmasa.gif .
La tramvaiul 32, cine nu-si mai aduce aminte, singurele zone unde s-au introdus limitari noi cu adevarat pentru masini sunt in zona sebastian - viilor si alexandriei- piata rahova. Unde nu prea erau blocaje. In rest era cu squar de flori pe mijloc.
Si blocajele pe linia 32 nu s-au rezolvat, ca ele apareau si apar in continuare in zona sos. Viilor - b-dul Unirii, acolo unde nu este decat o banda si una de tramvai. Blocaje erau si inainte, blocaje sunt si acum si-or fi mult timp de-acum inainte. Terasamentul feroviar pe linia 32 a rezolvat fixu-pixu.

In schimb B-dul Tutdor Vladimirescu, in zona cu piatra cubica, de la 3 benzi pe sens, de aveai loc sa intorci tirul din prima, l-au facut de o banda pe sens de nu mai ai loc sa tragi o flatulatie, nimic. Mai bine il lasau asa cu piatra cubica, dar lat. Cum dracu or gandi astia de la primarie daca strazile late le fac inguste, eu personal nu inteleg.
2dor
Cei care depasesc coloana pe linia de tramvai NU TREBUIE LASATI SA INTRE LA LOC. Sa o ia prin dreptul refugiului daca sunt cu ouale mari.
Sa vedem ce or sa faca pe linia lui 21 ca tocmai incep lucrarile de reabilitare a caii de rulare. O sa fie haos pe Colentina. Poate pun baietii garduri pe toata linia inclusiv pe Mosilor unde cateodata se circula doar pe linia de tramvai din cauza masinilor parcate pe 2 sau 3 randuri.
DragosP
QUOTE(Maximus Decimus @ 4 Dec 2006, 11:06)
Aia 20 de smecheri reduc viteza de deplasare a coloanei cu fix 20 de masini.

Am serioase îndoieli că ar fi numai atât.
avathan
QUOTE(gallax @ 4 Dec 2006, 11:48)
Asta e problema, ca idiotii care "ii fac pe toti" depasind o coloana de masini pe sina de tramvai au impresia ca fac un bine si fluidizeaza circulatia...
Mai deunazi imi povestea un astfel de smecher cum mergea el linistit pe sina lui de tramvai, cand un alt idiot s-a hotarat "fluidizeze" si mai tare circulatia folosind si sina de pe contrasens. Le doresc din tot sufletu' astora sa fluidizeze circulatia sub tramvaiul corespunzator! smile.gif
*


Pe Stefan cel Mare se circula frecvent asa , pentru ca altfel nu se poate , inclusiv cei de la politia rutiera iti fac semn sa mergi pe acolo ... chiar si pe contrasens(pentru ca de cele mai multe ori tramvaiul e blocat in vreo intersectie) pentru a evita sa se mai blocheze si alte intersectii .
Referitor la ultima ta afirmatie ... daca atat poti atat zici.
Bill
Haos e si acum pe Colentina. Daca inainte era de la int. cu Sos. Fundeni si pana la Europa, acum e si la Kaufland.
Acum vreo doi ani parca, era inainte de inceperea scoli, intr-o sambata, si mai si ploua.
Ma duceam spre Voluntari. De la depoul Colentina, m-am luat si eu dupa un maxi taxi si am mers pe contrasens. Adica erau ocupate 2 benzi de sens si 2 linii de tramvai.
Problema sos, Colentina se va rezolva am inteles prin construirea unei alte sosele paralele, care sa treaca prin cartierul acela chinezesc.
vijelie
Unul din avantajele noului cod rutier este marirea dezbaterilor inutile in conditiile in care (citez din dl. Jianu, sef al politiei rutiere): "Este un cod nou, modern, european, iar daca pe alocuri pare inaplicabil (lipsa locuri de parcare, multe autoturisme etc), NU E TREABA NOASTRA, CI A AUTORITATILOR LOCALE!"
Apolodor
klaus , mereu cand trec pe Tudor Vladimirescu injur toti edilii capitalei de la mic la mare. Ma bucur ca nu sunt singuru' biggrin.gif . Macar la semafor puteau s-o lase mai lata. Exact unde era nevoie mai mare au gatuit-o ei. Ai dreaq cu proiectele lor.
Tocmai au dat la stiri - mare filtru pe Mihai Bravu . Politia in actiune , deja s-au suspendat 22 de permise bla bla bla. A inceput distractia smile.gif
Bill
Da, dar autoritatile locale pun globulete si beculete de Craciun, nu mai au timp de altceva
vijelie
Cine dracu' se gandea in anii '70 cand se proiectau maretele blocuri socialiste din marile orase ale patriei ca vor veni vremurile in care 50% din locuitori vor avea autoturisme personale ???
Asta e situatia, ne inghesuim vietile si masinile capitaliste intr-un urbanism socialist depasit.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.